Aula Magna a Colegiului Naţional “A. T. Laurian” a găzduit sâmbătă, 30 martie 2024, ce-a de-a XIII-a ediţie a Festivalului francofon regional de artă teatrală „Parole et théâtre”.
La deschiderea oficială au participat domnul inspector școlar general, prof. Bogdan-Gheorghe Suruciuc, doamna inspector de limbi moderne, prof. Irina Telişcă, reprezentanţii conducerii celor trei licee organizatoare, domnul prof. Ioan Onofrei, doamna prof. Beatrice-Cătălina Păpădie, domnul prof. Ştefan Oltean, membrii juriului, profesori invitaţi, elevi concurenţi şi voluntari, părinţi, susţinători, profesori organizatori.
Instituţiile organizatoare ale acestei ediţii a festivalului au fost Colegiul Naţional „A. T. Laurian” Botoşani, Liceul de Artă „Ştefan Luchian”, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani și Asociaţia română a profesorilor de limbă franceză (ARPF) – filiala Botoşani.
El reprezintă o primă etapă a festivalului-concurs, adică pentru concurenţii care s-au înscris la participarea directă din cadrul festivalului (toţi participanţii din judeţul Botoşani).
Prezentatorii acestei ediţii au fost elevii de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”: Robu Andreea şi Păduraru Raul-Ionuţ.
Juriul a fost format din: Irina Mititelu – președinte al juriului, actor la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoşani, Andreea-Gabriela Suceveanu, profesor de artă muzicală Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani, Diana-Alina Rusu, profesor de franceză Colegiul Naţional „A.T.Laurian” Botoşani, Manuela Drobotă, profesor de franceză Şcoala Gimnazială Nr. 12 Botoşani, Mihaela-Dorina Barbacaru, preşedinte ARPF Botoşani, profesor de franceză Şcoala Gimnazială Nr. 12 Botoşani.
Publicitate
Sponsorul acestei ediţii a fost Societatea franceză 5F (parteneriat de colaborare cu profesorii Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani).
Concursul pentru participarea directă a fost organizat pe trei secţiuni: teatru, recitare artistică, interpretare vocal-instrumentală. Concursul a avut mai mult de 60 de momente artistice, unde au evoluat copii din mai mult de 25 de şcoli, iar întreg festivalul a fost un regal de „artă teatrală”. Premiile acordate în cadrul acestei etape a festivalului sunt:
Premiul I, Trofeu– Trupa „Les éléphants”, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani
Premiul II – Trupa „Les espiègles”, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani
Premiul II – Trupa „Travail en cour”, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani
Premiul II – Trupa „Les zanimés”, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani
Premiul III – Trupa „Parol”, Liceul Tehnologic „Ştefan cel Mare şi Sfânt” Vorona
Premiul III – Trupa „ThéQuatre”, Școala Gimnazială „Elena Rareş” Botoşani
Menţiunea I – Trupa „Les Gardiens des Sourires”, Şcoala Gimnazială „Elena Rareş” Botoşani
Menţiunea II – Trupa „Molière”, Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare” Botoşani
Premii individuale gimnaziu
Rol principal feminin – Purice Iulia, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani
Rol principal masculin – Pânzariu Leonardo, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani
Rol secundar feminin – Zaiţ Daria, Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare” Botoşani
Rol secundar masculin – Flişcu Cezara, Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare” Botoşani
Recitare gimnaziu
Premiul I, Trofeu – Popovici David – Școala Gimnazială nr. 17 Botoşani
Premiul II – Andronache Ana, Colegiul Naţional „August Treboniu Laurian” Botoşani
Premiul III – Ionescu Maria Ilia, Colegiul Naţional „August Treboniu Laurian” Botoşani
Menţiune – Albotă Raluca-Maria, Școala Gimnazială nr. 17 Botoşani
Interpretare vocal-instrumentală gimnaziu
Premiul I, Trofeu – Cracană Eric, Colegiul Naţional „August Treboniu Laurian” Botoşani
Premiul I – Lazăr Ilinca, Colegiul Naţional „August Treboniu Laurian” Botoşani
Premiul II – Nistor Denisa-Ioana, Şcoala Gimnazială nr. 1 Corlăteni
Premiul II – Hăilă Delia-Teodora, Şcoala Gimnazială „Octav Băncilă” Corni
Premiul III – Grup vocal „Enfants et oiseaux”, Şcoala Gimnazială nr. 1 Corlăteni
Premiul III – Grup vocal „Les Francofilles”, Colegiul Naţional „August Treboniu Laurian” Botoşani
Menţiunea I – Penciuc Mara, Școala Gimnazială nr. 17 Botoșani
Menţiunea I – Stan-Muraru Maria, Școala Gimnazială „Grigore Antipa” Botoșani
Menţiunea II – Purice Laura-Alexandra şi Grădinaru Elena, Colegiul Naţional „August Treboniu Laurian” Botoşani
Menţiunea II – Gugescu Teodora, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”, Botoșani
Menţiunea III – Pătrăuceanu Maria-Magdalena, Şcoala Gimnazială „Octav Băncilă” Corni
Menţiunea III – Petrescu Oana-Maria, Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt ” Vorona
Asociaţia Română a Profesorilor Francofoni filiala Botoşani a acordat 15 de premii pentru calitatea limbii franceze.
Pentru organizarea festivalului s-au mobilizat mai mult de 40 de elevi voluntari din cele 3 licee organizatoare: Colegiul Naţional „August Treboniu Laurian”, Liceul de Artă „Ştefan Luchian” şi Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani. Ei au susţinut concurenţii, au pregătit recuzita necesară trupelor, au asigurat liniştea în sală, au imortalizat momentele artistice şi au asigurat buna derulare a întregului concurs. Festivalul a creat o emulaţie deosebită în rândul concurenţilor, a coordonatorilor de trupă, a voluntarilor şi a susţinătorilor.
„Această ediţie a festivalului Paroles et théâtre, desfăşurată anul acesta în luna francofoniei demonstrează faptul că mulţi elevi artişti sunt şi francofoni la Botoşani, iar francofonia a unit concurenţi, profesori organizatori, îndrumători şi invitaţi, elevi-voluntari, părinţi şi susținători asigurând pe tot parcursul spectacolului o efervescență motivantă”, a transmis Inspector școlar general, Prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC.
Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
DESPRE CONSTANTIN PILIUŢĂ (1)
Constantin Piliuţă s-a născut pe 4 februarie 1929 la Botoşani şi a decedat pe 3 mai 2003 la Bucureşti. Absolvent al Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Facultate de „Arte Decorative”, la clasa lui Alexandru Ciucurencu, Constantin Piliuţă se alătură marelui grup de genii pe care l-a dat spaţiul botoşănean.
„Piliuţă – spune Cornel Radu Constantinescu – face parte dintre acei artişti apţi prin talent să transforme scheme, detalii, conotaţii literare în structură picturală, în expresie cromatică deo marcată elocvenţă, care-şi va căuta mereu în subiect şi tensiune emoţională o motivaţie adâncăa artei sale”. Marius Tiţa, într-un supliment al ziarului „Jurnalul Naţional” din 4 februarie 2008, referindu-se la alte preocupări ale lui Piliuţă, spune: „Copilăria din Botoşaniul interbelic rămâne magia care i-a umplut viaţa cu căldură şi culori. În scrierile sale recreează tablouri ample, în care descrierile detaliate dau toată viaţa. Oralitatea scrierilor pictorului Constantin Piliuţă este atât de naturală şi prezentă, încât ai impresia că îl auzi pe artist vorbind, că simţi frigul peisajului înzăpezit sau căldura verilor sub cireşi, că simţi mirosul târgurilor şi al magazinelor, al fructelor şi legumelor, că gustul lor şi al mâncărurilor cu nume cifrat în regionalism îţi inundă cerul gurii, iar vinurile rămân fără umbră de secret atunci când sunt „aruncate în prăpastie”. Apelez la dosarul cu extrase din presă privindu-l pe Piliuţă, dosar pe care îl am în biblioteca mea:
Publicitate
„adevărul.ro” din 4 februarie 2014.Este publicat articolul „De ce semna Piliuţă desenând un pahar”. Reţin: 1. „Cine a rămas impresionat ăn faţa tablourilor semnate de Constantin Piliuţă probabil nu va ghici niciodată că undeva, în străfundurile artistului, se ascundea un mare regret:acela de a nu fi fost actor. De la Ana Maria Piliuţă, soţia maestrului, am aflat că admiterea la Arte Plastice, a urmat unui eşec la Teatru, însă acest lucru nu l-a făcut niciodată pe maestru să se îndepărteze de această artă, ci dimpotrivă. Ultimul spectacol pentru care a făcut scenografie a fost în regia lui Ion Cojar şi a fost cel din urmă în care a jucat Rauţchi. La un moment dat, însă, spectacolul nu a mai putut fi jucat, deoarece pânzele desenate şi colorate de el, au dispărut”; 2. „Cum asemenea multor colegi importanţi de generaţie a fost nevoit să trăiască într-o Românie închisă, îmbâcsită de totalitarism, o curiozitate firească este aceea dacă pictorul ar fi vrut să locuiască şi să creeze în altă ţară. Oriunde pleca simţea nevoia să se întoarcă acasă. Era atât de român încât n-ar fi putut să se dezrădăcineze niciodată. Cu toate acestea, românii din Europa sau America au fost cumpărători fideli ai reacţiilor maestrului, printre temele favorite ale acestora aflându-se iernile din Nordul Moldovei, caii şi peisajele, toate amintind de casă, de România”; 3. „Toţi oamenii din partid l-au criticat că e beţiv, că nu pictează realist-socialist, şi de atunci, în semn de protest, a început să semneze cu paharul. Pentru el băutura era un mod de a fi cu prietenii. Niciodată n-a băut singur. Băutura însemna prieteni şi însemna discuţii. De aici şi dragostea lui pentru cârciumă”; 4. „Pe orice, pe fiecare bucată de hârtie, pe şerveţele, făcea de cel mai multe ori portrete. Spunea deseori: „Pe mine băutura m-a salvat de la funcţii” şi „Cârciuma a fost agenţia mea de publicitate”;
Cornel Radu Constantinescu în articolul „Constantin Piliuţă, un mare pictor în tradiţiasimţirii româneşti”:1. „Nu are ambiţii şi crispări programatice, obsesia bolnăvicioasă a frigizilor artei pentru „progres”; simte doar nevoia să comunice preocupările, nealteratele sale rezerve de tandreţe şi umor. Constantin Piliuţă e un pictor franc, direct, de o caldă activitate. N-are complexe, n-are snobisme. De aceea nu-şi deghizează talentul, nu-şi transformă condiţia artistică în personaj”; 2. „Flori şi naturi moarte subtile, delicate, în care culorile estompate par doar aluzii la culoare. Seninătate, calm, simplitate remarcabilă anulând orice aplecare spre retorică sentimentalistă, definesc aceste pânze, antologice în pictura noastră contemporană. În astfel de lucrări, Piliuţă scoate la lumină fina structură în materie de gust a ţăranului român”; 3. „În peisaje, natura îşi revendică mai accentuata sa vitalitate, fireşte în acelaşi regim al catifelării şi economiei cromatice, al pastelării distinse, care nu deturnează adevărul realităţii, ci îl aşază în acea lumină poetică, care face din el un adevăr al esenţei. Peisajele sunt „proprietăţile” exclusive şi vechi ale lui Constantin Piliuţă, ţărănist de când se ştie, fără de partid”;
Românii care vor să cumpere o locuinţă în această perioadă trebuie să plătească, în medie, cu 14% mai mult decât cei care au făcut acest pas la finele lui 2023, reiese dintr-o analiză de specialitate. Scumpirea caselor și apartamentelor se explică prin numărul tot mai restrâns de proprietăţi disponibile, în paralel cu cererea mare din partea potenţialilor cumpărători. Preţul mediu solicitat pentru apartamentele aflate la vânzare a depăşit, pentru prima oară, pragul de 1.700 euro/mp util, scrie ziarullumina.ro.
Pe de altă parte, arată analiza Imobiliare.ro, ofertele de creditare, cu dobândă fixă, de care beneficiază acum persoanele care vor să facă o achiziţie imobiliară sunt mai avantajoase decât cele la care au avut acces cumpărătorii în 2023, în perioada Crăciunului. În prezent, cea mai bună ofertă de dobândă fixă disponibilă este de 4,9%, față de 5,89% și 5,75% în trimestrele III și, respectiv, IV ale anului trecut.
„Într-un context socio-economic stabil, ne aşteptăm ca, în 2025, preţurile apartamentelor să continue aceeaşi tendinţă din 2024, de consolidare, dar într-un ritm mai puţin accelerat”, a declarat Daniel Crainic, director Imobiliare.ro, citat de Agerpres.
Studiul remarcă, pentru ultimele 12 luni, un avans al prețurilor la imobiliare cu 14%, în medie, la nivel naţional și depășirea pragului de 1.700 euro/mp util. Având în vedere că preţul mediu solicitat era de 1.000 de euro/mp la sfârşitul lui 2017, rezultă o scumpire cu 70% în doar 7 ani.
Evoluţii mai spectaculoase s-au înregistrat în marile oraşe, pe segmentul locuințelor noi. În Cluj-Napoca, pentru apartamentele mai noi de 4 ani, cumpărătorii trebuie să achite 3.114 de euro/mp, cel mai ridicat preț din țară, scumpirea în acest oraş fiind cu 11% în ultimul an. În București, apartamentele nou construite costă în medie 2.142 euro/mp (+28%). La Brașov, pentru apartamentele noi proprietarii și dezvoltatorii cer un preţ mediu de 2.406 euro/mp (+18%), iar la Iași 1.733 euro/mp (+14%).
În cazul apartamentelor vechi, cea mai mare scumpire a fost în ultimul an la Braşov, cu un avans cu 20%, până la preţul mediu de 1.960 euro/mp. Însă nu apartamentele vechi din Braşov sunt cele mai scumpe, ci cele din Cluj-Napoca, unde un apartament cu 2 camere costă cu circa 50.100 de euro mai mult decât la Brașov. În Timișoara, un apartament vechi costă 1.638 euro/mp (+10%), în Constanța 1.720 euro/mp (+12%).
Majorări au putut fi observate şi pe pieţele imobiliare secundare. În Craiova (1.776 euro/mp) şi în Sibiu (1.750 euro/mp), locuințele sunt cu 17% mai scumpe decât acum un an, iar la Oradea (1.644 euro/mp), cu 13%, potrivit Imobiliare.ro.
Publicitate
Analiza indică și că volumul creditelor imobiliare noi în primele zece luni din 2024, de aproape 40 de miliarde de lei, a depăşit valoarea întregului an 2023, de 31,2 miliarde de lei, creștere explicată prin ofertele cu dobândă fixă avantajoasă cu care au venit băncile.
Biserica Ortodoxă Română a transmis miercuri un comunicat în care subliniază că „nu este indiferentă faţă de prezentul şi viitorul României, ci apără şi promovează în societate valorile credinţei creştine şi ale democraţiei europene, spre binele poporului român”.
„În acest sens, în calitate de prim semnatar al ‘Declaraţiei cultelor pentru integrarea României în Uniunea Europeană’ din 16 mai 2000, Biserica Ortodoxă Română reafirmă angajamentul ferm faţă de apartenenţa României la Uniunea Europeană, spaţiu al prosperităţii şi cooperării între popoarele Europei, ai cărei părinţi fondatori au fost profund ancoraţi în creştinism”, transmite, miercuri, Biroul de presă al Patriarhiei Române.
Potrivit sursei citate, întrucât, potrivit articolului 7 alineatul 1 din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, cultele sunt „factori ai păcii sociale”, Sfântul Sinod a hotărât, în mod repetat, începând cu anul 2008, că arhiereului, preotului, diaconului, monahului şi monahiei din Biserica Ortodoxă Română le este interzis să facă politică partinică sau să participe la campanii electorale în calitate de susţinător(oare).
„Astfel, Biserica Ortodoxă Română îşi afirmă clar neutralitatea în timpul campaniilor electorale, în mod similar cu Armata Română. Opţiunea electorală a clericilor trebuie să fie exprimată doar prin votul personal secret, şi nu prin partizanat politic, aşa cum cadrelor militare în activitate le este interzis să îşi exprime în public opinii politice, să facă parte din partide, formaţiuni sau organizaţii politice, să desfăşoare propagandă prin orice mijloace sau activităţi în favoarea acestora ori a unui candidat pentru funcţii publice. În concluzie, poporul român are nevoie, în acelaşi timp, de libertate şi de unitate, de prosperitate şi de stabilitate”, mai transmite Patriarhia. AGERPRES
Rețeaua ”Georgescu” avea peste 25.000 de conturi de TikTok, arată raportul SRI desecretizat miercuri de președintele Iohannis. Câteva sute erau create din 2016, dar erau fără activitate. Mașinăria a fost pornită, potrivit SRI, în data de 11 noiembrie, scrie alba24.ro.
Modul de operare, precum și amploarea atacurilor cibernetice asupra infrastructurilor IT folosite în procesul electoral conduc la concluzia ca atacatorul dispune de resurse considerabile, corelate cu un mod de operare specific unui atacator statal.
Informația apare în analiză SRI, desecretizată miercuri de CSAT. Nu se menționează însă despre ce stat ar fi vorba.
SRI: Rețeaua ”Georgescu”
”Rețeaua de conturi asociată direct campaniei lui Călin GEORGESCU a fost formată inițial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înainte datei scrutinului electoral.
Campania de promovare a avut o organizare deosebit de bună, numărul urmăritorilor crescând semnificativ.
S-a observat faptul că 797 dintre conturile care au format inițial rețeaua de susținere au fost create încă din anul 2016.