Schimbare importantă pentru 9 milioane de români – consumatorii de energie electrică. Toți furnizorii de energie electrică din România vor factura potrivit convenției de consum, în cazul în care clienții nu trimit indexul autocitit al contorului, relatează alba24.ro.
Adică în funcție de cât a estimat clientul atunci când a semnat contractul sau, dacă nu a estimat nimic, în funcție de istoricul său de consum, trecut de furnizor în convenția sa consum. Această convenție se referă la datele de consum pentru fiecare lună calendaristică scrie e-nergia.ro.
Înștiințarea pe care 9 milioane de români o primesc acasă
Furnizorii trimit deja celor nouă milioane de clienți casnici notificări în care îi anunță despre acest lucru, și le trimit și consumurile lunare din convențiile de consum.
Clienții au opțiunea să nu facă nimic, dacă ei consideră că acelea sunt consumurile lor reale, sau să modifice această convenție cu ce date doresc ei, și să anunțe modificările furnizorului, pentru a fi facturați în baza acestui consum.
Mai există o opțiune, cea în care furnizorul nu ține cont de convenția de consum, aceea în care clientul își citește singur contorul lună de lună, și trimite furnizorului, în intervalul de timp specificat în factură, indexul autocitit.
În acest caz, furnizorul va emite factura în funcție de consumul real.
Cum arată o convenție de consum
Convenția de consum este un document semnat între furnizor și consumator, în cazul în care citirile grupurilor de măsurare se fac la intervale mai mari decât perioadele de facturare, prin care părțile acceptă facturarea lunară corespunzător unor cantități de energie estimate de comun acord, cu regularizarea plăților după fiecare citire.
Iată un model de convenție de consum de la Electrica Furnizate: Convenţie-de-consum-energie-electrică
Ce scrie într-o astfel de înștiințare primită de la furnizorul de energie
Iată cum sună o astfel de notificare publicată de economica.net, primită recent de un client, de la firma Enel, în acest caz, cu precizarea că legea este valabilă pentru toți:
“În lipsa unui index de regularizare transmis de către Operatorul de distribuție sau în lipsa unui index autocitit transmis de către dvs. în intervalul de timp menționat în factură și în condițiile din contract, conform art. 44 din Regulamentul de furnizare, cantitatea de energie electrică va fi facturată în baza convenției de consum, anexa la contract încheiată în condițiile prevederilor art. 441 din Regulamentul de furnizare a energiei electrice.
Vă reamintim că, în cazul transmiterii de către dvs. a indexului autocitit, facturarea consumului se va face în baza acestuia, fără a mai fi aplicabile cantitățile de energie electrică din convenția de consum.
Regăsiți în mesajul anterior atașată ”Anexa B. Locuri de consum și convenția de consum”, care reprezintă convenția de consum și care va deveni parte din contractul dvs. de furnizare a energiei.
Citiți-o cu atenție si dacă sunteți de acord în privința cantităților de energie precizate în convenția de consum, nu este nevoie ca dvs. să faceți ceva în plus. Vom considera convenția de consum că fiind acceptată, fără ca dvs. să ne contactați și să ne comunicați acest lucru.
Dacă nu sunteți de acord și doriți să modificați cantitățile de energie din convenția de consum, ne puteți transmite o notificare în maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii mesajului inițial referitor la convenția de consum.”
Din aprilie pe factură nu va mai fi trecut abonamentul la furnizorul de energie
De la 1 aprilie, noua OUG instituie, pe lângă acele prețuri plafonate, un mecanism nou, în fapt o semi-reglementare a prețului final la energia electrică, pentru următorul an.
Factura de energie electrică dintr-o lună este suma următoarelor: costul de achiziție (include și un cost cu dezechilibrul, de 5%) calculat lunar, componenta de furnizare (maximum 73 de lei/MWh), tarifele reglementate de transport și distribuție, certificatele verzi, taxa de cogenerare, acciza și TVA.
Furnizorul nu poate pune nimic în plus, deci nu veți mai avea abonament în factură, chiar dacă în contractul dvs. semnat inițial aveați abonament.
Noua lege prin care prețurile finale la energie electrică sunt plafonate pentru majoritatea clienților, timp de un an de zile de acum încolo, mai aduce o noutate: nu veți mai plăti nici abonamentul.
Ce este abonamentul zilnic care apare pe facturile de energie primite în aprilie
Multe contracte de furnizare de energie electrică ale clienților casnici, aflate acum în derulare includ, pe lângă plata energiei active și a tarifelor de rețea și a taxelor, și plata unui abonament zilnic, de câțiva zeci de bani.
În total, clienții cu acest tip de contract, deloc puțini, plăteau așadar într-o lună între 10 și 20, poate 25 de lei, dar beneficiau de un preț ceva mai mic al energiei.
Ei bine, OUG 27, care impune prețurile plafonate la energie electrică în următorul an, obligă furnizorii să nu mai perceapă acest abonament și, ca atare, începând cu facturile aferente consumului lunii aprilie, nu va mai apărea și nu îl veți mai plăti.
“În cazul în care oferta de preţ în vigoare include un abonament, compania noastră nu va percepe contravaloarea abonamentului în perioada de aplicare a OUG nr. 27/2022, exceptând ofertele care au incluse prestarea unui serviciu tehnic de verificare/revizie periodică pentru instalația de gaz și centrala termică”.
Acesta este, de exemplu, un anunț al Engie, furnizor și de gaze și de energie electrică, postat pe propriul site, dar situația este identică la toți furnizorii de electricitate.
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News