Connect with us

Eveniment

Tot mai mulți români negociază cu băncile: Creștere de 40 la sută a negocierilor de credite în 2022

Publicat

Publicitate

În prima jumătate a anului, numărul de negocieri dintre consumatori și bănci a crescut cu aproximativ 40% față de aceeași perioadă a anului trecut, arată datele furnizate miercuri, 20 iulie, de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), notează alba24.ro.

Reducerea ratelor, trecerea de la ROBOR la IRCC, încheierea proceselor din instanță sunt principalele măsuri pe care băncile și consumatorii le-au negociat în prima jumătate a anului în cadrul concilierilor.

Concilierea, posibilă în faza procesuală

În primele șase luni ale anului, 63 de procese în instanță au fost încheiate ca urmare a rezolvării disputelor pe cale amiabilă în cadrul CSALB, față de cele 67 de cazuri înregistrate pe tot parcursul anului 2021.

CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 Curți de Apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor informațiile despre posibilitatea de soluționare amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri prin conciliere.

Avantajul major este reprezentat de faptul că media de soluționare a unui dosar la CSALB este de 33 de zile (în anul 2021), perioada fiind mai scurtă chiar decât timpul care curge până la primul termen de judecată, în mod obișnuit.

Tot mai mulți consumatori solicită împăcarea cu băncile chiar și când se află în instanță

„Dintre negocierile purtate în prima jumătate a anului curent, 92% s-au încheiat cu împăcarea părților.

Publicitate

Astfel, nu doar că băncile au preluat mai multe cereri ale consumatorilor, dar procentul mare de împăcări arată o maturizare a actului de negociere.

Băncile au devenit tot mai dispuse să ofere soluții consumatorilor aflați în dificultate.

Comparativ, nu asistăm la o evoluție la fel de mare a numărului de cereri față de perioada similară a anului trecut, având o creștere de 10 procente.

Ar fi de preferat să vedem o tendință similară și în privința cererilor de amânare  la plată a ratelor, iar oamenii să analizeze mai atent opțiunile pe care le au înainte de a solicita o amânare.

Costurile care se adaugă la credit după amânarea cu până la 9 luni a ratelor pot fi semnificative, mai ales dacă ne referim la primii ani din achitarea unui împrumut.

Analizând datele, vedem că în primele șase luni mai mult de 9 din 10 cereri negociabile trimise către CSALB au primit din partea băncilor o rezolvare.

Dacă în cazul băncilor a crescut apetitul de negociere în cadrul CSALB, în cel al IFN-urilor a crescut numărul cererilor soluționate direct între IFN și consumator, fără intervenția unui conciliator”, a transmis Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Aceste cazuri care sunt soluționate direct, dar după ce a fost sesizat Centrul, sunt situații mai simple, în care nu este nevoie de expertiza unui conciliator.

Așa se întâmplă, de exemplu, în cazul cererilor de ștergere a înregistrărilor din Biroul de Credit.

S-a făcut și  un pas către instanțe solicitând judecătorilor să recomande părților soluția concilierii înainte de judecata propriu-zisă sau chiar în timpul derulării proceselor, apreciază reprezentanții CSALB.

Băncile preferă negocierea în cadrul CSALB, iar IFN-urile înțelegerea directă cu consumatorii

În primul semestru din 2022 CSALB a înregistrat 1.335 de cereri conforme, cu aproximativ 10% mai multe decât în perioada similară a anului trecut.

O creștere importantă se înregistrează în cazul dosarelor de negociere.

Băncile au intrat în 331 de negocieri în perioada S1 2022, cu aproximativ 100 mai multe decât în perioada similară a anului trecut, iar IFN-urile au acceptat doar două cereri spre negociere.

Au crescut înțelegerile directe între bănci și consumatori

Cea mai mare creștere se observă în cazul înțelegerilor directe dintre bănci / IFN-uri și consumatori, au mai transmis reprezentanții CSALB.

Față de prima jumătate a anului trecut, înțelegerile directe (după sesizarea CSALB) au o creștere de 150%.

Cele mai multe înțelegeri directe sunt în raport cu IFN-urile (160 în S1 2022 față de doar 22 în primul semestru din 2021).

Astfel, o treime dintre cererile adresate IFN-urilor au fost soluționate direct de către părți anul acesta.

Cele mai multe dintre solicitările formulate în raport cu IFN-urile (85%) au ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit.

Cererile care au acest obiect reprezintă aproximativ 20% din totalul cererilor adresate băncilor.

Ce recomandă specialiștii în privința creditelor

Recomandarea specialiștilor CSALB către consumatori este să apeleze doar în ultimă instanță la amânarea plății ratelor la credit.

Amânarea vine cu costuri suplimentare, la care se adaugă imprevizibilitatea situației economice din momentul reluării plății ratelor.

În schimb, consumatorii sunt îndemnați să se adreseze băncilor, IFN-urilor și/sau CSALB dacă întâmpină dificultăți financiare care pot afecta derularea contractelor, pentru a găsi soluții personalizate care să se aplice pe toată perioada derulării creditului.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Tichete de masă 2025: Crește valoarea maximă a bonurilor de masă ce pot fi acordate salariaților. Lege adoptată

Publicat

Publicitate

Tichete de masă 2025: o lege adoptată de Parlament prevede valoarea nominală maximă pentru tichetul de masă. Aceasta nu poate depăși 45 de lei, scrie alba24.ro.

Proiectul de lege a fost adoptat, marți, de plenul Camerei Deputaților.

”Valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 45 de lei”, prevede un amendament introdus la Camera Deputaților la acest proiect.

Un alt articol stabilește că, în situația în care tichetele de creșă nu pot fi emise pe suport electronic, contravaloarea acestora este achitată în mod direct de către angajator creșei sau entității asimilate acesteia în care angajatul are copilul înscris.

Inițial, proiectul de lege prevedea că începând cu data de 1 ianuarie 2024 valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 40 de lei.

Inițiativa legislativă a fost adoptată și de Senat, iar Camera Deputaților este for decizional în acest caz, potrivit Agerpres.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

O casă din Darabani s-a aprins din neglijența proprietarului. Pompierii fac apel după apel

Publicat

Publicitate

O casă din orașul Darabani a fost în pericol, în urmă cu puțin timp, după ce funinginea depusă pe pereții interiori ai coșului de fum s-a aprins.

 

Pompierii militari de la Punctul de Lucru Darabani au intervenit prompt și au stins flăcările înainte de a produce pagube materiale însemnate.

 

Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani vă reamintește:

 

Publicitate

– verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grunzi, astereală etc.);

 

– curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

 

– tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);

 

– îngrășați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

 

– păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

 

Material de informare preventivă: https://youtu.be/ixUc6UmdzHY

 

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

 

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Incendiu violent la Hănești! Casă distrusă de flăcări. Proprietarul a încercat să salveze din lucruri, dar a fost neputincios

Publicat

Publicitate

Incendiu violent într-o gospodărie din Hănești – o casă a fost distrusă de flăcări

 

 

Astăzi, un incendiu puternic a izbucnit într-o gospodărie din localitatea Hănești. La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Stației Săveni, cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă și o ambulanță SMURD, împreună cu Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Hănești.

 

Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari din Hănești, care au constat că bunurile din toate încăperile erau cuprinse de flăcări.

Publicitate

 

Aceștia au evacuat proprietarul, care încercase să salveze câteva lucruri, și au îndepărtat pericolul unei explozii, scoțând din interior două butelii.

 

Incendiul a fost lichidat după aproximativ două ore de intervenție.

 

Din fericire, nu au fost înregistrate victime, însă pagubele materiale sunt însemnate, flăcările au distrus bunurile din toate cele patru camere ale locuinței.

 

Cel mai probabil, evenimentul s-a produs după ce gazul scăpat de la o butelie, acumulat într-o încăpere, s-a aprins în momentul în care proprietarul a folosit aragazul.

 

 

 

Informare preventivă

 

 

 

Pentru prevenirea unor astfel de evenimente, ISU Botoșani vă recomandă:

 

▪ nu folosiţi butelii de aragaz fără regulator de presiune, dacă au garnituri deteriorate sau dacă furtunul de cauciuc prezintă porozităţi, crăpături sau deformări.

 

▪ în cazul în care se simte mirosul caracteristic al gazului în încăpere, închideți imediat robinetul buteliei și al aparatului de utilizare;

 

▪ deschideți ușile și ferestrele pentru aerisirea încăperii timp de 30 minute;

 

▪ nu aprindeți chibrituri, brichete, nu manevrați întrerupătoarele electrice, soneriile, telefoanele, nu fumați și nu utilizați surse de foc înainte de aerisi încăperea;

 

▪ înainte de aprinderea focului, verificați dacă robinetul buteliei și robinetele aparatului de utilizare sunt închise;

 

▪ întotdeauna aprindeți întâi chibritul și apoi manevrați robinetul de alimentare cu gaz;

 

▪ umpleți buteliile doar cu tipul de combustibil pentru care au fost proiectate și numai în centru autorizate în acest sens.

 

▪ nu încarcați butelia la stațiile GPL pentru autovehicule.

 

Este interzisă încercarea cu flacără a etanșeității buteliei, garniturilor sau a furtunului! Verificarea buteliei se va face numai cu emulsie de apă cu săpun! Folosiți doar butelii comercializate în unități specializate.

Citeste mai mult

Eveniment

O chemare la fapte bune în Postul Crăciunului: 50 de Găleți Albastre cu alimente, campanie derulată de Impact Trușești

Publicat

Publicitate

Într-o lume tot mai grăbită, unde fiecare pare prins în propriile probleme, în comuna Trușești se aprinde din nou o lumină a speranței și solidarității.

Societatea Impact Trușești, cunoscută pentru numeroasele acțiuni de binefacere din ultimii ani, lansează o nouă inițiativă emoționantă:
„50 de Găleți Albastre cu Alimente pentru Trușești”, o campanie menită să aducă bucurie și alinare în casele celor mai încercați semeni ai noștri, în pragul sărbătorilor de iarnă.

Un gest mic, o mare diferență
Scopul campaniei este simplu, dar profund: până la sfârșitul lunii noiembrie, Impact Trușești își propune să umple 50 de găleți albastre cu alimente de bază – făină, ulei, zahăr, orez, conserve și alte produse necesare.
Acestea vor fi distribuite familiilor și persoanelor vârstnice aflate în dificultate, din comuna Trușești și satele aparținătoare.

„Postul Crăciunului este un timp al dăruirii, al curățeniei sufletești și al faptelor bune. Fiecare contribuție, oricât de mică, poate aduce zâmbetul pe chipul cuiva care trece printr-o perioadă grea”, transmit voluntarii Societății Impact Trușești.

 Chemare către comunitate

Oricine dorește să se alăture acestei inițiative este binevenit!
Fie că este vorba despre alimente neperisabile, produse de igienă, sau chiar sprijin logistic, fiecare gest contează. Cei care doresc să contribuie pot trimite un mesaj pe Messenger – Societatea Impact Trușești, pentru a afla detalii despre modalitatea de implicare.

Publicitate

Aceasta nu este prima inițiativă a Societății Impact Trușești de a veni în sprijinul celor aflați în nevoie. În lunile septembrie și octombrie 2025, voluntarii au oferit pachete alimentare vârstnicilor cu venituri reduse, în cadrul Proiectului „Îngrijirea persoanelor vârstnice și sprijin social în Trușești”, finanțat de EO Meterdaad și implementat în parteneriat cu Asociația Dorcas Aid România, Asociația Impact Trușești și Asociația Creștină Pentru Tine.

 „Haideți să umplem împreună 50 de găleți cu speranță!”

În fiecare găleată pusă deoparte, nu e doar mâncare, este un strop de iubire, un gest de solidaritate, o rază de lumină pentru cei care poate nu mai așteptau ajutorul nimănui.
Pentru că, la Trușești, binele nu e doar un cuvânt, ci este o tradiție.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending