Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat un ghid prin care aduce lămuriri cu privire la acordarea ajutorului pentru plata facturilor prin cardurile de energie, scrie alba24.ro.
Cum se acordă ajutorul, cine beneficiază, cum poate fi folosit cardul și ce nu ai voie să faci cu acest card sunt doar câteva dintre întrebările la care se oferă răspunsuri clare și concise.
În 2023, MIPE oferă românilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie în valoare de 700 lei de 2 ori/ an.
Publicitate
Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română, iar listele cu beneficiari vor fi întocmite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.
Pentru a veni în ajutorul beneficiarilor, MIPE răspunde celor mai frecvente întrebări adresate pe tema cardurilor de energie:
Cum se acordă ajutorul?
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare.
Publicitate
Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Cum se utilizează?
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.
Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.
Publicitate
Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează:
venitul minim garantat;
alocația pentru susținerea familiei;
statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.
Cine beneficiază de acest ajutor?
Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei.
Potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă s‑au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.
Cum se stabilesc listele finale cu beneficiari?
Procedura de stabilire a listelor cuprinde următoarele etape:
I. Se stabilește lista potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile stabilite în ordonanță.
II. Se verifică veniturile acestora.
III. Pentru fiecare punct de consum, se verifică numărul de locuitori.
IV. Se verifică media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea dacă se depășește pragul de 2.000 de lei.
Care sunt condițiile de acordare?
Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.
Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.
Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.
Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).
Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.
Când ajung cardurile la beneficiari?
În periada 1–28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plăți începând cu 1 martie.
Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie.
În perioada 1–30 septembrie, cei care vin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II‑a.
Când expiră ajutorul?
1 ianuarie 2024: toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.
Care sunt acte necesare pentru plată?
– Cardul de energie (primit prin Poșta Română)
– Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
– Factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare)
Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.
Ce este certificatul de validare a datoriei?
Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris.
După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.
La orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s‑a efectuat plata.
Pot retrage numerar de pe carduri?
Nu există această posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.
Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000–60.000 lei.
Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500–6.000 lei.
Ce este declarația pe proprie răspundere și în ce situație se utilizează?
Este un document ce trebuie completat de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum.
Sunt situații în care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut în cartea de identitate (figurează mai mulți la aceeași adresă). În această situație, ei trebuie să completeze o declarație pe propria răspundere prin care spun câți locuiesc efectiv la punctul de consum.
Poșta distribuie declarațiile pentru toate acesti situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și să le preia în maxim 3 zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.
Ce este ancheta socială și în ce situație este necesară?
Pot fi situații în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.
În acest caz, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Persoanele asigurate pot beneficia gratuit de servicii de prevenţie, de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate, a informat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Pentru a beneficia de servicii de prevenţie, persoana asigurată trebuie să se programeze şi să se prezinte la o consultaţie la medicul de familie, care va evalua riscul ca pacientul să aibă o boală ascunsă, fără simptome.
„În funcţie de evaluare, medicul poate decide să trimită pacientul la analize medicale de prevenţie gratuite şi îi va înmâna acestuia un bilet de trimitere. Medicul de familie va interpreta şi rezultatul analizelor, în cursul unei noi consultaţii de prevenţie, iar pe această bază va decide dacă pacientul trebuie trimis la un medic de specialitate în ambulatoriu sau la spital, pentru diagnosticarea ori confirmarea unei boli grave şi pentru stabilirea tratamentului adecvat”, a precizat sursa citată.
Publicitate
De asemenea, medicul de familie va consilia pacientul în scopul reducerii factorilor cu risc asupra sănătăţii din viaţa acestuia – fumat, consum de alcool, alimentaţie nesănătoasă, stres etc.
Medicul de familie poate trimite pacientul să efectueze analize medicale de depistare a unor boli şi dacă, în cursul unei consultaţii în scop terapeutic, are suspiciunea că, pe lângă afecţiunea pentru care s-a prezentat pacientul la consultaţie, ar mai putea exista şi o astfel de boală ascunsă.
CNAS precizează că, în cazul în care pacientul persoană asigurată a fost diagnosticat cu o boală cronică, acesta beneficiază de consultaţii periodice lunare gratuite la medicul de familie pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea.
Publicitate
„Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecţiuni, constată că pacienţii respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus şi consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (risc cardiovascular înalt – hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala pulmonară cronică obstructivă- BPOC şi boala cronică de rinichi)”, a explicat CNAS.
Totodată, în cazul acutizării afecţiunilor cronice sau a prezenţei oricăror simptome a căror provenienţă trebuie clarificată, pacienţii se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării, stabileşte conduita terapeutică.
Conform CNAS, pentru orice afecţiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa decontează medicilor de familie încă două consultaţii pentru fiecare episod de boală, în afara consultaţiilor periodice anterior menţionate, iar, în urma efectuării consultaţiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigaţii medicale paraclinice) sau alte documente.
Publicitate
Dacă la orice consultaţie medicul de familie va avea suspiciunea că pacientul are o formă de cancer (boală oncologică), pentru confirmarea sau infirmarea suspiciunii îl va putea trimite, după caz: să efectueze analize medicale gratuite, radiografii, ecografii, ale căror rezultate vor fi apoi integrate tot de medicul de familie, să fie consultat ambulatoriu de un medic specialist, să fie internat în regim de spitalizare de zi ori continuă.
De asemenea, pe baza biletului de trimitere, medicul specialist din ambulatoriu va putea acorda pacientului persoană asigurată consultaţii pentru depistarea afecţiunilor oncologice (se decontează maximum trei consultaţii pe asigurat, într-un interval de maxim 60 de zile calendaristice de la data acordării primei consultaţii, prezentarea la a doua şi a treia consultaţie consultaţie făcându-se direct, fără alt bilet de trimitere).
După caz, medicul specialist va putea elibera pacientului bilete de trimitere pentru un alt medic specialist, analize de laborator, radiografii, ecografii, investigaţii de înaltă performanţă, spitalizare de zi ori continuă.
„Pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la specialistul din ambulatoriu, în spitalizare de zi se va efectua: diagnosticarea afecţiunii oncologice, evaluarea extensiei tumorale, evaluarea statusului clinico-biologic al pacientului cu afecţiune oncologică. Se recomandă ca aceste servicii să fie efectuate în maximum 28 de zile de la deschiderea primei foi de spitalizare de zi. Tot în spital se pot efectua şi servicii medicale în scop diagnostic-caz pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin şi a cancerului de sân”, a mai transmis CNAS.
După confirmarea diagnosticului de boală oncologică, pacientul asigurat va putea fi inclus în Programul naţional de oncologie.
Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu, tratamente de recuperare atât în ambulatoriu, cât şi în sanatorii, servicii de transport sanitar neasistat, medicamente compensate, dispozitive medicale. AGERPRES
(P) Deputatul Marius Budăi spune că majorările anunțate de Ministerul Muncii pentru pensii și pentru salariul minim confirmă că PSD este garanția creșterii veniturilor românilor
Prim-vicepreședintele PSD Botoșani, deputatul Marius Budăi a declarat că PSD face deja dovada că propunerile din Programul social-democrat vor fi duse cu certitudine la îndeplinire, în timp ce alte partide spun doar de ce nu sunt buni ceilalți.
Astfel, spune deputatul, PSD reconfirmă că este singurul partid care reprezintă garanția creșterii veniturilor românilor.
Ministerul Muncii a anunțat deja nivelurile stabilite pentru majorarea pensiilor și a salariului minim începând cu 1 ianuarie 2025.
Publicitate
„Ministerul Muncii condus de PSD tocmai a anunțat că pensiile vor crește, cu 12,1% de la 1 ianuarie 2025! Astfel, pensiile cresc cu rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat. Ca atare, valoarea punctului de referință va crește de la 81 de lei, cât este în prezent, la 91 de lei, începând cu 1 ianuarie 2025.”, a scris Marius Budăi pe o rețea de socializare.
Social-democratul a amintit și faptul că în luna octombrie, Ministerul Muncii a anunțat care va fi valoarea salariului minim brut pe țară. „La fel va crește și salariul minim începând tot de la 1 ianuarie 2025. Ministerul Muncii a anunțat că salariul minim va crește de la 3.700 de lei câte este în prezent, la 4.050 de lei. Începem deja să aplicăm ceea am promis în Programul PSD de guvernare! Pe 1 Decembrie, votați candidații PSD la Parlamentul României pentru a avea garanția creșterii veniturilor dumneavoastră!”, a precizat Marius Budăi care a subliniat că aceste decizii arată că PSD deja începe să aplice ceea ce a promis în programul de guvernare pentru următoare legislatură.
Săptămâna Educației Globale este dedicată promovării unei perspective globale asupra problemelor actuale. Tema propusă anul acesta „Oameni conectati pentru o planeta incluziva ” i – a inspirat pe elevii claselor a X a A si a X a C de la Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt ” din Vorona să transmită mesajul lor într-un mod inedit.
Videoclipul realizat de aceștia se vrea a fi o pledoarie pentru iubire, respect, empatie, solidaritate și în același timp un apel la responsabilitate, arătând ca schimbarea începe cu gesturi mici și cu fiecare dintre noi.
Visul lor de a trai într-o lume în care nimeni să nu mai fie judecat va deveni realitate. Aceasta este promisiunea lor!
Până la ora 9,00 au votat vineri, la primul tur al alegerilor prezidenţiale, în diaspora, 4.377 de alegători, potrivit datelor furnizate în timp real de Autoritatea Electorală Permanentă.
Au votat pe liste suplimentare 150 de cetăţeni români.
Prin corespondenţă şi-au exercitat dreptul constituţional 4.227 de alegători din străinătate.
Publicitate
Datele sunt prezentate în timp real pe site-ul www.roaep.ro.
Vineri este prima zi de alegeri prezidenţiale în diaspora. AGERPRES