Connect with us
Publicitate

Actualitate

Tot ce trebuie să știi despre ajutorul de 1400 de lei pentru plata facturilor

Publicat

Publicitate

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat un ghid prin care aduce lămuriri cu privire la acordarea ajutorului pentru plata facturilor prin cardurile de energie, scrie alba24.ro.

Cum se acordă ajutorul, cine beneficiază, cum poate fi folosit cardul și ce nu ai voie să faci cu acest card sunt doar câteva dintre întrebările la care se oferă răspunsuri clare și concise.

În 2023, MIPE ofe­ră româ­ni­lor vul­ne­ra­bili, din fon­duri europene, spri­jin pen­tru pla­ta fac­tu­ri­lor la ener­gie în valoa­re de 700 lei de 2 ori/ an.

Publicitate

Cardurile pen­tru înca­sa­rea aju­toa­re­lor vor fi emi­se și dis­tri­bu­i­te de Compania Națională Poșta Română, iar lis­te­le cu bene­fi­ci­ari vor fi întoc­mi­te de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Pentru a veni în aju­to­rul bene­fi­ci­a­ri­lor, MIPE răs­pun­de celor mai frec­ven­te între­bări adre­sa­te pe tema car­du­ri­lor de energie:

Cum se acor­dă ajutorul?

Ajutorul are for­ma unui card emis pe suport de hâr­tie, cu care se pot plăti fac­turi de ener­gie (total sau par­ți­al). Ajutorul se acor­dă în două tran­șe, a câte 700 lei fiecare.

Publicitate

Servicii/produse care se pot plăti: elec­tri­ci­ta­te, gaz, ener­gie ter­mi­că în sis­tem cen­tra­li­zat de ter­mo­fi­ca­re, bute­lie, lemn de foc, păcu­ră, peleți și alte mate­ri­a­le de încălzire.

Cum se utilizează?

Se pot plăti fac­turi curen­te sau res­tan­te, doar pen­tru locul de con­sum de la domi­ci­li­ul bene­fi­ci­a­ru­lui. Cu un card se pot face mai mul­te plăți, către mai mulți fur­ni­zori, până la epu­i­za­rea sumei.

Plățile se fac prin man­dat poș­tal. Nu se pot efec­tua mai mult de 8 plăți/loc de con­sum pe dura­ta pro­gra­mu­lui de sprijin.

Publicitate

Ajutorul nu se con­si­de­ră venit și nu afectează:

  • veni­tul minim garantat;
  • alo­ca­ția pen­tru sus­ți­ne­rea familiei;
  • sta­tu­tul con­su­ma­to­ru­lui vul­ne­ra­bil de energie.

Sumele alo­ca­te celor două tran­șe nu pot fi pres­chim­ba­te în bani și nu pot fi folo­si­te pen­tru plăți prin man­dat poș­tal către alte des­ti­na­ții decât pla­ta fac­tu­ri­lor de energie.

Cine bene­fi­ci­a­ză de acest ajutor?

Venitul net per coa­bi­tant, la nive­lul unui loc de con­sum, nu tre­bu­ie sa depa­seas­ca 2.000 lei.

Potențialii bene­fi­ci­ari tre­bu­ie să știe că vor fi înști­in­țați dacă s‑au des­co­pe­rit situ­a­ții care îi fac nee­li­gi­bili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numă­rul de call cen­ter-ul cre­at de Poștă, unde vor pri­mi infor­ma­ții supli­men­ta­re și vor fi îndru­mați, dacă situ­a­ția poa­te fi corectată.

Cum se sta­bi­lesc lis­te­le fina­le cu beneficiari?

Procedura de sta­bi­li­re a lis­te­lor cuprin­de urmă­toa­re­le etape:

  • I. Se sta­bi­leș­te lis­ta poten­ți­a­li­lor bene­fi­ci­ari care se înca­drea­ză în cate­go­ri­i­le sta­bi­li­te în ordonanță.
  • II. Se veri­fi­că veni­tu­ri­le acestora.
  • III. Pentru fie­ca­re punct de con­sum, se veri­fi­că numă­rul de locuitori.
  • IV. Se veri­fi­că media veni­tu­lui pen­tru fie­ca­re loc de con­sum, pen­tru a vedea dacă se depă­șeș­te pra­gul de 2.000 de lei.

Care sunt con­di­ți­i­le de acordare?

Cardul se adu­ce de către Poșta Română, la domi­ci­li­ul bene­fi­ci­a­ru­lui, cu con­fir­ma­re de primire.

Persoanele care se înca­drea­ză în mai mul­te cate­go­rii vor bene­fi­cia de spri­jin o sin­gu­ră dată.

Dacă la un loc de con­sum domi­ci­li­a­ză mai mulți bene­fi­ci­ari, spri­ji­nul se acor­dă o sin­gu­ră dată per loc de con­sum. Pe card vor fi scri­se nume­le tutu­ror bene­fi­ci­a­ri­lor care au ace­eași adre­să de domiciliu.

Factura poa­te să fie pe alt nume decât cel al bene­fi­ci­a­ru­lui care locu­ieș­te la adre­să. Adresa locu­lui de con­sum tre­bu­ie să coin­ci­dă cu domi­ci­li­ul bene­fi­ci­a­ru­lui (sau domi­ci­li­ul decla­rat al acestuia).

Sumele răma­se neu­ti­li­za­te la expi­ra­rea car­du­lui se anulează.

Când ajung car­du­ri­le la beneficiari?

În peri­a­da 1–28 febru­a­rie 2023 bene­fi­ci­a­rii eli­gi­bili vor pri­mi car­dul de ener­gie. Se vor putea efec­tua plăți înce­pând cu 1 martie.

Cei care își păs­trea­ză cali­ta­tea de bene­fi­ci­ari vor putea uti­li­za car­dul și pen­tru tran­șa a doua, înce­pând cu luna septembrie.

În peri­oa­da 1–30 sep­tem­brie, cei care vin între timp eli­gi­bili vor pri­mi car­dul pen­tru a putea uti­li­za tran­șa a II‑a.

Când expi­ră ajutorul?

1 ianu­a­rie 2024: toa­te car­du­ri­le își înce­tea­ză vala­bi­li­ta­tea, indi­fe­rent de sume­le răma­se neu­ti­li­za­te. Cardurile alo­ca­te ambe­lor tran­șe se pot folo­si până la 31 decem­brie 2023 inclu­siv. Sprijinul nu poa­te fi uti­li­zat în afa­ra ter­me­nu­lui de vala­bi­li­ta­te prevăzut.

Care sunt acte nece­sa­re pen­tru plată?

  • – Cardul de ener­gie (pri­mit prin Poșta Română)
  • – Actul de iden­ti­ta­te al bene­fi­ci­a­ru­lui (sau docu­ment de împu­ter­ni­ci­re și actul de iden­ti­ta­te al împuternicitului)
  • – Factura (curen­tă sau res­tan­tă) ori alt docu­ment jus­ti­fi­ca­tiv (înști­in­ța­re de pla­tă din par­tea fur­ni­zo­ru­lui SAU cer­ti­fi­cat de vali­da­re a dato­ri­ei din par­tea aso­ci­a­ți­ei de proprietari/locatari, în cazul plă­ții încă­l­zi­rii în sis­tem cen­tra­li­zat de termoficare)

Dacă bene­fi­ci­a­rul are alt domi­ci­liu decât cel scris pe car­dul de ener­gie: con­trac­tul de fur­ni­za­re a ener­gi­ei la domi­ci­li­ul decla­rat + decla­ra­ție pe pro­prie răs­pun­de­re a bene­fi­ci­a­ru­lui, că uti­li­zea­ză aju­to­rul pen­tru domi­ci­li­ul la care locuiește.

Ce este cer­ti­fi­ca­tul de vali­da­re a datoriei?

Este un docu­ment emis de aso­ci­a­ția de proprietari/locatari, pen­tru a cer­ti­fi­ca dato­ria curen­tă sau res­tan­tă a bene­fi­ci­a­ru­lui de spri­jin față de aso­ci­a­ția de proprietari/locatari, rezul­ta­tă din fur­ni­za­rea de ener­gie ter­mi­că în sis­tem centralizat.

Asociațiile de proprietari/locatari vor înche­ia pro­to­coa­le de cola­bo­ra­re cu Poșta Română pen­tru a comu­ni­ca con­tu­ri­le ban­ca­re și ori­ce alte date nece­sa­re pen­tru vira­rea sume­lor afe­ren­te man­da­te­lor poș­ta­le emi­se prin uti­li­za­rea car­du­ri­lor de energie.

Beneficiarii de car­duri care sunt racor­dați la ali­men­ta­rea cu ener­gie ter­mi­că în regim cen­tra­li­zat, tre­bu­ie să soli­ci­te eli­be­ra­rea aces­tui card de către Asociația de pro­pri­e­tari unde este înscris.

După ce îl pri­mesc, pen­tru a achi­ta fac­tu­ra la ener­gie ter­mi­că, tre­bu­ie să îl pre­zin­te poștașului/oficiantului poș­tal împre­u­nă cu car­tea de iden­ti­ta­te și car­dul de energie.

Certificatele de vali­da­re a dato­ri­i­lor se emit în două exem­pla­re, din care un exem­plar se păs­trea­ză la aso­ci­a­ția de proprietari/locatari emi­ten­tă, iar cel de-al doi­lea exem­plar se păs­trea­ză la Poșta Română.

Modelul de card este dis­po­ni­bil AICI.

Cum se efec­tu­ea­ză plata?

La ori­ce subu­ni­ta­te a Poștei Române SAU la poș­ta­șul care a sosit la domi­ci­li­ul beneficiarului.

  • Se com­ple­tea­ză pla­ta prin man­dat poș­tal, către con­tul fur­ni­zo­ru­lui de ener­gie (ori al aso­ci­a­ți­ei de proprietari/locatari).
  • Se pri­meș­te dova­da plă­ții, pe care este scri­să suma răma­să după efec­tu­a­rea plă­ții, valoa­rea plății/plăților efec­tu­a­te și furnizorul/furnizorii către care s‑a efec­tu­at plata.

Pot retra­ge nume­rar de pe carduri?

Nu exis­tă aceas­tă posi­bi­li­ta­te. Scopul exclu­siv pen­tru care pot fi acor­da­te car­du­ri­le este pen­tru achi­ta­rea fac­tu­ri­lor la energie.

Cardul nu poa­te fi vân­dut ori donat. Orice încer­ca­re de vân­za­re anu­lea­ză car­dul și atra­ge o amen­dă con­tra­ven­țio­na­lă între 42.000–60.000 lei.

Plata altor produse/servicii decât cele pen­tru care este des­ti­nat car­dul se pedep­seș­te cu amen­dă con­tra­ven­țio­na­lă între 4.500–6.000 lei.

Ce este decla­ra­ția pe pro­prie răs­pun­de­re și în ce situ­a­ție se utilizează?

Este un docu­ment ce tre­bu­ie com­ple­tat de poten­ți­a­lul bene­fi­ci­ar în situ­a­ția în care nu se poa­te sta­bili câți oameni stau la ace­lași punct de consum.

Sunt situ­a­ții în care bene­fi­ci­a­rii nu au nomen­cla­to­rul stra­dal tre­cut în car­tea de iden­ti­ta­te (figu­rea­ză mai mulți la ace­eași adre­să). În aceas­tă situ­a­ție, ei tre­bu­ie să com­ple­te­ze o decla­ra­ție pe pro­pria răs­pun­de­re prin care spun câți locu­iesc efec­tiv la punc­tul de consum.

Poșta dis­tri­bu­ie decla­ra­ți­i­le pen­tru toa­te aces­ti situ­a­ții iden­ti­fi­ca­te la momen­tul întoc­mi­rii lis­te­lor cu bene­fi­ci­ari și să le pre­ia în maxim 3 zile, pen­tru ca apoi să se recal­cu­le­ze media veni­tu­ri­lor și să se actu­a­li­ze­ze listele.

Ce este anche­ta soci­a­lă și în ce situ­a­ție este necesară?

Pot fi situ­a­ții în care la un loc de con­sum sunt lua­te în cal­cul veni­tu­ri­le unei per­soa­ne care nu mai locu­ieș­te aco­lo (dar figu­rea­ză așa în acte) şi nici nu se poa­te face radi­e­rea aces­tor colo­ca­tari de la adre­sa de domiciliu.

În acest caz, poten­ți­a­lul bene­fi­ci­ar poa­te să soli­ci­te o anche­tă soci­a­lă la pri­mă­rie, care să sta­bi­leas­că numă­rul și per­soa­ne­le care locu­iesc în fapt la locul de con­sum. Rezultatul se trans­mi­te la Poștă, iar ulte­ri­or se actu­a­li­zea­ză lista.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Condiţiile în care persoanele asigurate beneficiază de servicii de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave

Publicat

Publicitate

Persoanele asigurate pot beneficia gratuit de servicii de prevenţie, de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate, a informat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

Pentru a beneficia de servicii de prevenţie, persoana asigurată trebuie să se programeze şi să se prezinte la o consultaţie la medicul de familie, care va evalua riscul ca pacientul să aibă o boală ascunsă, fără simptome.

„În funcţie de evaluare, medicul poate decide să trimită pacientul la analize medicale de prevenţie gratuite şi îi va înmâna acestuia un bilet de trimitere. Medicul de familie va interpreta şi rezultatul analizelor, în cursul unei noi consultaţii de prevenţie, iar pe această bază va decide dacă pacientul trebuie trimis la un medic de specialitate în ambulatoriu sau la spital, pentru diagnosticarea ori confirmarea unei boli grave şi pentru stabilirea tratamentului adecvat”, a precizat sursa citată.

Publicitate

De asemenea, medicul de familie va consilia pacientul în scopul reducerii factorilor cu risc asupra sănătăţii din viaţa acestuia – fumat, consum de alcool, alimentaţie nesănătoasă, stres etc.

Medicul de familie poate trimite pacientul să efectueze analize medicale de depistare a unor boli şi dacă, în cursul unei consultaţii în scop terapeutic, are suspiciunea că, pe lângă afecţiunea pentru care s-a prezentat pacientul la consultaţie, ar mai putea exista şi o astfel de boală ascunsă.

CNAS precizează că, în cazul în care pacientul persoană asigurată a fost diagnosticat cu o boală cronică, acesta beneficiază de consultaţii periodice lunare gratuite la medicul de familie pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea.

Publicitate

„Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecţiuni, constată că pacienţii respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus şi consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (risc cardiovascular înalt – hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala pulmonară cronică obstructivă- BPOC şi boala cronică de rinichi)”, a explicat CNAS.

Totodată, în cazul acutizării afecţiunilor cronice sau a prezenţei oricăror simptome a căror provenienţă trebuie clarificată, pacienţii se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării, stabileşte conduita terapeutică.

Conform CNAS, pentru orice afecţiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa decontează medicilor de familie încă două consultaţii pentru fiecare episod de boală, în afara consultaţiilor periodice anterior menţionate, iar, în urma efectuării consultaţiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigaţii medicale paraclinice) sau alte documente.

Publicitate

Dacă la orice consultaţie medicul de familie va avea suspiciunea că pacientul are o formă de cancer (boală oncologică), pentru confirmarea sau infirmarea suspiciunii îl va putea trimite, după caz: să efectueze analize medicale gratuite, radiografii, ecografii, ale căror rezultate vor fi apoi integrate tot de medicul de familie, să fie consultat ambulatoriu de un medic specialist, să fie internat în regim de spitalizare de zi ori continuă.

De asemenea, pe baza biletului de trimitere, medicul specialist din ambulatoriu va putea acorda pacientului persoană asigurată consultaţii pentru depistarea afecţiunilor oncologice (se decontează maximum trei consultaţii pe asigurat, într-un interval de maxim 60 de zile calendaristice de la data acordării primei consultaţii, prezentarea la a doua şi a treia consultaţie consultaţie făcându-se direct, fără alt bilet de trimitere).

După caz, medicul specialist va putea elibera pacientului bilete de trimitere pentru un alt medic specialist, analize de laborator, radiografii, ecografii, investigaţii de înaltă performanţă, spitalizare de zi ori continuă.

„Pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la specialistul din ambulatoriu, în spitalizare de zi se va efectua: diagnosticarea afecţiunii oncologice, evaluarea extensiei tumorale, evaluarea statusului clinico-biologic al pacientului cu afecţiune oncologică. Se recomandă ca aceste servicii să fie efectuate în maximum 28 de zile de la deschiderea primei foi de spitalizare de zi. Tot în spital se pot efectua şi servicii medicale în scop diagnostic-caz pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin şi a cancerului de sân”, a mai transmis CNAS.

După confirmarea diagnosticului de boală oncologică, pacientul asigurat va putea fi inclus în Programul naţional de oncologie.

Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu, tratamente de recuperare atât în ambulatoriu, cât şi în sanatorii, servicii de transport sanitar neasistat, medicamente compensate, dispozitive medicale. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Deputatul Marius Budăi spune că majorările anunțate de Ministerul Muncii pentru pensii și pentru salariul minim confirmă că PSD este garanția creșterii veniturilor românilor

Publicat

Publicitate

Prim-vicepreședintele PSD Botoșani, deputatul Marius Budăi a declarat că PSD face deja dovada că propunerile din Programul social-democrat vor fi duse cu certitudine la îndeplinire, în timp ce alte partide spun doar de ce nu sunt buni ceilalți.

Astfel, spune deputatul, PSD reconfirmă că este singurul partid care reprezintă garanția creșterii veniturilor românilor.

Ministerul Muncii a anunțat deja nivelurile stabilite pentru majorarea pensiilor și a salariului minim începând cu 1 ianuarie 2025.

Publicitate

Ministerul Muncii condus de PSD tocmai a anunțat că pensiile vor crește, cu 12,1% de la 1 ianuarie 2025! Astfel, pensiile cresc cu rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat. Ca atare, valoarea punctului de referință va crește de la 81 de lei, cât este în prezent, la 91 de lei, începând cu 1 ianuarie 2025.”, a scris Marius Budăi pe o rețea de socializare.

Social-democratul a amintit și faptul că în luna octombrie, Ministerul Muncii a anunțat care va fi valoarea salariului minim brut pe țară. „La fel va crește și salariul minim începând tot de la 1 ianuarie 2025. Ministerul Muncii a anunțat că salariul minim va crește de la 3.700 de lei câte este în prezent, la 4.050 de lei. Începem deja să aplicăm ceea am promis în Programul PSD de guvernare! Pe 1 Decembrie, votați candidații PSD la Parlamentul României pentru a avea garanția creșterii veniturilor dumneavoastră!”, a precizat Marius Budăi care a subliniat că aceste decizii arată că PSD deja începe să aplice ceea ce a promis în programul de guvernare pentru următoare legislatură.

 

Publicitate

https://www.facebook.com/share/v/19ifadiX6N/?mibextid=WC7FNe

 

https://vm.tiktok.com/ZNe32Hfmp/

Publicitate

 

CMF11240017

Citeste mai mult

Educație

VIDEO: Pledoarie pentru iubire, respect, empatie a elevilor de la Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Vorona

Publicat

Publicitate

Săptămâna Educației Globale este dedicată promovării unei perspective globale asupra problemelor actuale. Tema propusă anul acesta „Oameni conectati pentru o planeta incluziva ” i – a inspirat pe elevii claselor a X a A si a X a C de la Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt ” din Vorona să transmită mesajul lor într-un mod inedit.

Videoclipul realizat de aceștia se vrea a fi o pledoarie pentru iubire, respect, empatie, solidaritate și în același timp un apel la responsabilitate, arătând ca schimbarea începe cu gesturi mici și cu fiecare dintre noi.

Visul lor de a trai într-o lume în care nimeni să nu mai fie judecat va deveni realitate. Aceasta este promisiunea lor!

Publicitate

 

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidenţiale2024 AEP: Până la ora 9,00 au votat în diaspora 4.377 de alegători

Publicat

Publicitate

Până la ora 9,00 au votat vineri, la primul tur al alegerilor prezidenţiale, în diaspora, 4.377 de alegători, potrivit datelor furnizate în timp real de Autoritatea Electorală Permanentă.

Au votat pe liste suplimentare 150 de cetăţeni români.

Prin corespondenţă şi-au exercitat dreptul constituţional 4.227 de alegători din străinătate.

Publicitate

Datele sunt prezentate în timp real pe site-ul www.roaep.ro.

Vineri este prima zi de alegeri prezidenţiale în diaspora. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending