Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat un ghid prin care aduce lămuriri cu privire la acordarea ajutorului pentru plata facturilor prin cardurile de energie, scrie alba24.ro.
Cum se acordă ajutorul, cine beneficiază, cum poate fi folosit cardul și ce nu ai voie să faci cu acest card sunt doar câteva dintre întrebările la care se oferă răspunsuri clare și concise.
În 2023, MIPE oferă românilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie în valoare de 700 lei de 2 ori/ an.
Publicitate
Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română, iar listele cu beneficiari vor fi întocmite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.
Pentru a veni în ajutorul beneficiarilor, MIPE răspunde celor mai frecvente întrebări adresate pe tema cardurilor de energie:
Cum se acordă ajutorul?
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare.
Publicitate
Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Cum se utilizează?
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.
Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.
Publicitate
Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează:
venitul minim garantat;
alocația pentru susținerea familiei;
statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.
Cine beneficiază de acest ajutor?
Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei.
Potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă s‑au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.
Cum se stabilesc listele finale cu beneficiari?
Procedura de stabilire a listelor cuprinde următoarele etape:
I. Se stabilește lista potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile stabilite în ordonanță.
II. Se verifică veniturile acestora.
III. Pentru fiecare punct de consum, se verifică numărul de locuitori.
IV. Se verifică media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea dacă se depășește pragul de 2.000 de lei.
Care sunt condițiile de acordare?
Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.
Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.
Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.
Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).
Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.
Când ajung cardurile la beneficiari?
În periada 1–28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plăți începând cu 1 martie.
Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie.
În perioada 1–30 septembrie, cei care vin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II‑a.
Când expiră ajutorul?
1 ianuarie 2024: toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.
Care sunt acte necesare pentru plată?
– Cardul de energie (primit prin Poșta Română)
– Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
– Factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare)
Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.
Ce este certificatul de validare a datoriei?
Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris.
După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.
La orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s‑a efectuat plata.
Pot retrage numerar de pe carduri?
Nu există această posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.
Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000–60.000 lei.
Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500–6.000 lei.
Ce este declarația pe proprie răspundere și în ce situație se utilizează?
Este un document ce trebuie completat de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum.
Sunt situații în care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut în cartea de identitate (figurează mai mulți la aceeași adresă). În această situație, ei trebuie să completeze o declarație pe propria răspundere prin care spun câți locuiesc efectiv la punctul de consum.
Poșta distribuie declarațiile pentru toate acesti situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și să le preia în maxim 3 zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.
Ce este ancheta socială și în ce situație este necesară?
Pot fi situații în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.
În acest caz, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Preşedintele Partidului Naţional Liberal (PNL), Nicolae Ciucă, şi-a manifestat, duminică, încrederea că va accede în turul al doilea al alegerilor prezidenţiale, relatează agerpres.ro.
El a declarat, la finalul unei vizite pe care a făcut-o la Mănăstirea Vorona din judeţul Botoşani, că un rezultat bun la alegerile din 24 noiembrie este o certitudine având în vedere forţa PNL, care este cea mai mare formaţiune politică de centru-dreapta din România.
“Nu mă îngrijorează absolut nimic, pentru că există o certitudine. Ea este dată de forţa PNL, în sensul în care avem peste 1.100 de primari, mai precis 1.146 de primari, avem 12 preşedinţi de consilii judeţene, avem peste 12.000 de consilieri locali şi peste 400 de consilieri judeţeni. Ca atare, aici este vorba de organizarea şi mobilizarea PNL, cea mai puternică formaţiune politică din centru-dreapta şi mai mult decât atât ceea ce resimt din întâlnirile pe care le am cu oamenii peste tot în ţară. Oamenii sunt cei care ne dau încrederea că au în faţă un candidat şi un proiect cât se poate de onest, cât se poate de aliniat pe cerinţele şi aşteptările cetăţenilor”, a afirmat Ciucă.
Publicitate
Totodată, candidatul PNL a fost întrebat dacă în rugăciunile sale de la Mănăstirea Vorona s-a gândit la un rezultat bun la alegerile prezidenţiale.
“Aici nu este vorba de divinitate. Aici este vorba despre mesajele pe care reuşim să le transmitem către oameni, programele şi proiectele pe care le asumăm şi odată ce reuşim să îi convingem că merităm încrederea lor, atunci avem nevoie de a lucra împreună cu oamenii ca să împlinim ce ne asumăm în campanie. Asta cred că ne lipseşte în momentul de faţă: încrederea oamenilor şi unitatea. Nu mai au încredere pentru că ne angajăm cu foarte multe promisiuni. Sunt o serie întreagă de declaraţii că vom face, că vom drege, iar în final oamenii nu resimt nimic. Angajamentul nostru este să facem ceea ce trebuie pentru oameni, astfel încât să vadă că există şi responsabilitate, există şi asumare şi că, într-adevăr, clasa politică trebuie să se pună în slujba oamenilor”, a răspuns liderul liberal.
Nicolae Ciucă a mai vizitat, duminică, Staţiunea de cercetare dezvoltare pentru creşterea ovinelor şi caprinelor de la Popăuţi, unde a avut o întâlnire electorală cu fermierii din judeţul Botoşani.
Astăzi, George Simion a fost prezent în orașul Flămânzi împreună cu candidații AUR la alegerile parlamentare unde și-a reafirmat angajamentul față de toți românii, oriunde s-ar afla aceștia. Dacă ceilalți lideri politici găsesc drumul spre Botoșani doar în campania electorală, George Simion nu este străin de județul Botoșani, prezența sa devenind o obișnuință aici, în locul unde se agață harta în cui.
Liderul AUR a scris pe pagina de facebook că ziua sa a început în Flămânzi acolo “unde în 1907 moldovenii s-au revoltat împotriva asupritorilor. În 2024 voința oamenilor trebuie să fie implementată pașnic, nu înăbușită.”
Ariadna Cîrligeanu, președinte interimar AUR Botoșani și candidat la Camera Deputaților, a declarat după vizita în orașul Flămânzi, că AUR poate schimba România în bine.
Publicitate
“În acest moment suntem singurul partid care prezintă un proiect de țară în fața românilor. George Simion este singurul candidat la prezidențiale care merge printre români. Toți ceilalți, Ciucă, Ciolacu, și-au adus aminte de botoșăneni în perioada campaniei electorale. Să nu uităm că și în perioada guvernării lor am fost un județ izolat și condamnat la sărăcie. Au plecat așa cum au și venit: după întâlnirea cu proprii membri de partid s-au urcat în mașini și au plecat, pentru că nu au curajul să privească în ochi botoșănenii. Nu au cum să vină în fața celor care vând produsele pe marginea drumului pentru că această realitate este efectul politicii partidelor pe care le conduc. Botoșănenii nu mai au încredere în vechea clasă politică. Aceasta este lupta generației noastre împotriva mafiei lor. Prin Planul Simion ne-am luat angajamentul atât în fața locuitorilor din orașul Flămânzi, cât și a tuturor românilor, că vom reconstrui România alături de singurul lider politic care poate să refacă ceea ce ei au distrus”, a spus Ariadna Cîrligeanu.
La rândul său, Cătălin Silegeanu, candidat la Senat, a declarat că promisiunea pe care George Simion o face românilor este una clară: peste tot unde vor fi români, vom fi și noi.
“AUR îi ascultă pe români și vine cu soluții pentru problemele lor reale. Avem pregătite 200 de măsuri pe care vi le prezentăm în Planul Simion și prin care vom reuși să reconstruim România. Suntem aici pentru voi, pentru fiecare botoșănean care își dorește o schimbare reală. George Simion este președintele pe care, de prea multă vreme, românii îl așteaptă”, a afirmat Cătălin Silegeanu.
Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei femei, de 54 de ani, care în luna august, a.c. a plecat la muncă în Italia, păstrând legătura cu familia în mod constant.
Acest lucru după ce polițiștii au fost informați că din data de 1 noiembrie a.c. aceasta nu a mai putut fi contactată.
NICOARĂ DOINA CARMEN are următoarele semnalmente: 1,62 de m înălțime, 56 de kg, păr blond, ochi căprui, poartă ochelari.
Publicitate
“Cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană sunt rugați să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție!”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Botoşani, Delia Nenişcu.