Connect with us

Actualitate

Tot ce trebuie să știi despre ajutorul de 1400 de lei pentru plata facturilor

Publicat

Publicitate

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat un ghid prin care aduce lămuriri cu privire la acordarea ajutorului pentru plata facturilor prin cardurile de energie, scrie alba24.ro.

Cum se acordă ajutorul, cine beneficiază, cum poate fi folosit cardul și ce nu ai voie să faci cu acest card sunt doar câteva dintre întrebările la care se oferă răspunsuri clare și concise.

În 2023, MIPE ofe­ră româ­ni­lor vul­ne­ra­bili, din fon­duri europene, spri­jin pen­tru pla­ta fac­tu­ri­lor la ener­gie în valoa­re de 700 lei de 2 ori/ an.

Cardurile pen­tru înca­sa­rea aju­toa­re­lor vor fi emi­se și dis­tri­bu­i­te de Compania Națională Poșta Română, iar lis­te­le cu bene­fi­ci­ari vor fi întoc­mi­te de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Pentru a veni în aju­to­rul bene­fi­ci­a­ri­lor, MIPE răs­pun­de celor mai frec­ven­te între­bări adre­sa­te pe tema car­du­ri­lor de energie:

Cum se acor­dă ajutorul?

Ajutorul are for­ma unui card emis pe suport de hâr­tie, cu care se pot plăti fac­turi de ener­gie (total sau par­ți­al). Ajutorul se acor­dă în două tran­șe, a câte 700 lei fiecare.

Publicitate

Servicii/produse care se pot plăti: elec­tri­ci­ta­te, gaz, ener­gie ter­mi­că în sis­tem cen­tra­li­zat de ter­mo­fi­ca­re, bute­lie, lemn de foc, păcu­ră, peleți și alte mate­ri­a­le de încălzire.

Cum se utilizează?

Se pot plăti fac­turi curen­te sau res­tan­te, doar pen­tru locul de con­sum de la domi­ci­li­ul bene­fi­ci­a­ru­lui. Cu un card se pot face mai mul­te plăți, către mai mulți fur­ni­zori, până la epu­i­za­rea sumei.

Plățile se fac prin man­dat poș­tal. Nu se pot efec­tua mai mult de 8 plăți/loc de con­sum pe dura­ta pro­gra­mu­lui de sprijin.

Ajutorul nu se con­si­de­ră venit și nu afectează:

  • veni­tul minim garantat;
  • alo­ca­ția pen­tru sus­ți­ne­rea familiei;
  • sta­tu­tul con­su­ma­to­ru­lui vul­ne­ra­bil de energie.

Sumele alo­ca­te celor două tran­șe nu pot fi pres­chim­ba­te în bani și nu pot fi folo­si­te pen­tru plăți prin man­dat poș­tal către alte des­ti­na­ții decât pla­ta fac­tu­ri­lor de energie.

Cine bene­fi­ci­a­ză de acest ajutor?

Venitul net per coa­bi­tant, la nive­lul unui loc de con­sum, nu tre­bu­ie sa depa­seas­ca 2.000 lei.

Potențialii bene­fi­ci­ari tre­bu­ie să știe că vor fi înști­in­țați dacă s‑au des­co­pe­rit situ­a­ții care îi fac nee­li­gi­bili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numă­rul de call cen­ter-ul cre­at de Poștă, unde vor pri­mi infor­ma­ții supli­men­ta­re și vor fi îndru­mați, dacă situ­a­ția poa­te fi corectată.

Cum se sta­bi­lesc lis­te­le fina­le cu beneficiari?

Procedura de sta­bi­li­re a lis­te­lor cuprin­de urmă­toa­re­le etape:

  • I. Se sta­bi­leș­te lis­ta poten­ți­a­li­lor bene­fi­ci­ari care se înca­drea­ză în cate­go­ri­i­le sta­bi­li­te în ordonanță.
  • II. Se veri­fi­că veni­tu­ri­le acestora.
  • III. Pentru fie­ca­re punct de con­sum, se veri­fi­că numă­rul de locuitori.
  • IV. Se veri­fi­că media veni­tu­lui pen­tru fie­ca­re loc de con­sum, pen­tru a vedea dacă se depă­șeș­te pra­gul de 2.000 de lei.

Care sunt con­di­ți­i­le de acordare?

Cardul se adu­ce de către Poșta Română, la domi­ci­li­ul bene­fi­ci­a­ru­lui, cu con­fir­ma­re de primire.

Persoanele care se înca­drea­ză în mai mul­te cate­go­rii vor bene­fi­cia de spri­jin o sin­gu­ră dată.

Dacă la un loc de con­sum domi­ci­li­a­ză mai mulți bene­fi­ci­ari, spri­ji­nul se acor­dă o sin­gu­ră dată per loc de con­sum. Pe card vor fi scri­se nume­le tutu­ror bene­fi­ci­a­ri­lor care au ace­eași adre­să de domiciliu.

Factura poa­te să fie pe alt nume decât cel al bene­fi­ci­a­ru­lui care locu­ieș­te la adre­să. Adresa locu­lui de con­sum tre­bu­ie să coin­ci­dă cu domi­ci­li­ul bene­fi­ci­a­ru­lui (sau domi­ci­li­ul decla­rat al acestuia).

Sumele răma­se neu­ti­li­za­te la expi­ra­rea car­du­lui se anulează.

Când ajung car­du­ri­le la beneficiari?

În peri­a­da 1–28 febru­a­rie 2023 bene­fi­ci­a­rii eli­gi­bili vor pri­mi car­dul de ener­gie. Se vor putea efec­tua plăți înce­pând cu 1 martie.

Cei care își păs­trea­ză cali­ta­tea de bene­fi­ci­ari vor putea uti­li­za car­dul și pen­tru tran­șa a doua, înce­pând cu luna septembrie.

În peri­oa­da 1–30 sep­tem­brie, cei care vin între timp eli­gi­bili vor pri­mi car­dul pen­tru a putea uti­li­za tran­șa a II‑a.

Când expi­ră ajutorul?

1 ianu­a­rie 2024: toa­te car­du­ri­le își înce­tea­ză vala­bi­li­ta­tea, indi­fe­rent de sume­le răma­se neu­ti­li­za­te. Cardurile alo­ca­te ambe­lor tran­șe se pot folo­si până la 31 decem­brie 2023 inclu­siv. Sprijinul nu poa­te fi uti­li­zat în afa­ra ter­me­nu­lui de vala­bi­li­ta­te prevăzut.

Care sunt acte nece­sa­re pen­tru plată?

  • – Cardul de ener­gie (pri­mit prin Poșta Română)
  • – Actul de iden­ti­ta­te al bene­fi­ci­a­ru­lui (sau docu­ment de împu­ter­ni­ci­re și actul de iden­ti­ta­te al împuternicitului)
  • – Factura (curen­tă sau res­tan­tă) ori alt docu­ment jus­ti­fi­ca­tiv (înști­in­ța­re de pla­tă din par­tea fur­ni­zo­ru­lui SAU cer­ti­fi­cat de vali­da­re a dato­ri­ei din par­tea aso­ci­a­ți­ei de proprietari/locatari, în cazul plă­ții încă­l­zi­rii în sis­tem cen­tra­li­zat de termoficare)

Dacă bene­fi­ci­a­rul are alt domi­ci­liu decât cel scris pe car­dul de ener­gie: con­trac­tul de fur­ni­za­re a ener­gi­ei la domi­ci­li­ul decla­rat + decla­ra­ție pe pro­prie răs­pun­de­re a bene­fi­ci­a­ru­lui, că uti­li­zea­ză aju­to­rul pen­tru domi­ci­li­ul la care locuiește.

Ce este cer­ti­fi­ca­tul de vali­da­re a datoriei?

Este un docu­ment emis de aso­ci­a­ția de proprietari/locatari, pen­tru a cer­ti­fi­ca dato­ria curen­tă sau res­tan­tă a bene­fi­ci­a­ru­lui de spri­jin față de aso­ci­a­ția de proprietari/locatari, rezul­ta­tă din fur­ni­za­rea de ener­gie ter­mi­că în sis­tem centralizat.

Asociațiile de proprietari/locatari vor înche­ia pro­to­coa­le de cola­bo­ra­re cu Poșta Română pen­tru a comu­ni­ca con­tu­ri­le ban­ca­re și ori­ce alte date nece­sa­re pen­tru vira­rea sume­lor afe­ren­te man­da­te­lor poș­ta­le emi­se prin uti­li­za­rea car­du­ri­lor de energie.

Beneficiarii de car­duri care sunt racor­dați la ali­men­ta­rea cu ener­gie ter­mi­că în regim cen­tra­li­zat, tre­bu­ie să soli­ci­te eli­be­ra­rea aces­tui card de către Asociația de pro­pri­e­tari unde este înscris.

După ce îl pri­mesc, pen­tru a achi­ta fac­tu­ra la ener­gie ter­mi­că, tre­bu­ie să îl pre­zin­te poștașului/oficiantului poș­tal împre­u­nă cu car­tea de iden­ti­ta­te și car­dul de energie.

Certificatele de vali­da­re a dato­ri­i­lor se emit în două exem­pla­re, din care un exem­plar se păs­trea­ză la aso­ci­a­ția de proprietari/locatari emi­ten­tă, iar cel de-al doi­lea exem­plar se păs­trea­ză la Poșta Română.

Modelul de card este dis­po­ni­bil AICI.

Cum se efec­tu­ea­ză plata?

La ori­ce subu­ni­ta­te a Poștei Române SAU la poș­ta­șul care a sosit la domi­ci­li­ul beneficiarului.

  • Se com­ple­tea­ză pla­ta prin man­dat poș­tal, către con­tul fur­ni­zo­ru­lui de ener­gie (ori al aso­ci­a­ți­ei de proprietari/locatari).
  • Se pri­meș­te dova­da plă­ții, pe care este scri­să suma răma­să după efec­tu­a­rea plă­ții, valoa­rea plății/plăților efec­tu­a­te și furnizorul/furnizorii către care s‑a efec­tu­at plata.

Pot retra­ge nume­rar de pe carduri?

Nu exis­tă aceas­tă posi­bi­li­ta­te. Scopul exclu­siv pen­tru care pot fi acor­da­te car­du­ri­le este pen­tru achi­ta­rea fac­tu­ri­lor la energie.

Cardul nu poa­te fi vân­dut ori donat. Orice încer­ca­re de vân­za­re anu­lea­ză car­dul și atra­ge o amen­dă con­tra­ven­țio­na­lă între 42.000–60.000 lei.

Plata altor produse/servicii decât cele pen­tru care este des­ti­nat car­dul se pedep­seș­te cu amen­dă con­tra­ven­țio­na­lă între 4.500–6.000 lei.

Ce este decla­ra­ția pe pro­prie răs­pun­de­re și în ce situ­a­ție se utilizează?

Este un docu­ment ce tre­bu­ie com­ple­tat de poten­ți­a­lul bene­fi­ci­ar în situ­a­ția în care nu se poa­te sta­bili câți oameni stau la ace­lași punct de consum.

Sunt situ­a­ții în care bene­fi­ci­a­rii nu au nomen­cla­to­rul stra­dal tre­cut în car­tea de iden­ti­ta­te (figu­rea­ză mai mulți la ace­eași adre­să). În aceas­tă situ­a­ție, ei tre­bu­ie să com­ple­te­ze o decla­ra­ție pe pro­pria răs­pun­de­re prin care spun câți locu­iesc efec­tiv la punc­tul de consum.

Poșta dis­tri­bu­ie decla­ra­ți­i­le pen­tru toa­te aces­ti situ­a­ții iden­ti­fi­ca­te la momen­tul întoc­mi­rii lis­te­lor cu bene­fi­ci­ari și să le pre­ia în maxim 3 zile, pen­tru ca apoi să se recal­cu­le­ze media veni­tu­ri­lor și să se actu­a­li­ze­ze listele.

Ce este anche­ta soci­a­lă și în ce situ­a­ție este necesară?

Pot fi situ­a­ții în care la un loc de con­sum sunt lua­te în cal­cul veni­tu­ri­le unei per­soa­ne care nu mai locu­ieș­te aco­lo (dar figu­rea­ză așa în acte) şi nici nu se poa­te face radi­e­rea aces­tor colo­ca­tari de la adre­sa de domiciliu.

În acest caz, poten­ți­a­lul bene­fi­ci­ar poa­te să soli­ci­te o anche­tă soci­a­lă la pri­mă­rie, care să sta­bi­leas­că numă­rul și per­soa­ne­le care locu­iesc în fapt la locul de con­sum. Rezultatul se trans­mi­te la Poștă, iar ulte­ri­or se actu­a­li­zea­ză lista.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Asigurările sociale de sănătate se schimbă din temelii: CNAS explică noile reguli din 2025

Publicat

Publicitate

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a prezentat vineri principalele noutăți privind asigurările sociale de sănătate prevăzute în Legea 141/2025 care reglementează unele măsuri fiscal-bugetare, noutăți care intră în vigoare de la 1 august.

Începând cu luna august 2025, prin Legea nr. 141/2025, au fost adoptate o serie de măsuri fiscal-bugetare, inclusiv măsuri cu impact în sistemul de asigurări sociale de sănătate, care, prin implementare, să conducă la sustenabilitate și asigurarea serviciilor medicale și medicamentelor necesare bolnavilor, precum și continuitate în acordarea acestora.

Astfel, de la data de 1 august 2025, se menține calitatea de asigurat fără plata contribuției pentru următoarele categorii de persoane:
* copiii până la vârsta de 18 ani, tineri de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani dacă sunt elevi, ucenici sau studenți, respectiv studenți-doctoranzi (4.491.781 persoane);
* tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care provin din sistemul de protecție a copilului (16.236 persoane);
* femeile însărcinate și lăuzele (24.721 persoane);
* pensionarii cu venituri sub 3.000 lei (2.385.705 persoane);
* persoanele cu handicap (180.159 persoane);
* bolnavii cu afecțiuni oncologice (7.193 persoane) beneficiari de programe naționale de sănătate, care nu au surse de venit;
* persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv (18.168 persoane);
* victimele traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni (17 persoane);
* voluntarii care își desfășoară activitatea în cadrul serviciilor de urgență voluntare, în baza contractului de voluntariat (5 persoane);
* donatorii de celule stem hematopoietice, pentru o perioadă de 10 ani de la donare (0 persoane în evidențele actuale).

Categoriile care au calitate de asigurat până la data de 1 septembrie 2025, potrivit legii, iar după această dată calitatea de asigurat se menține urmare a reținerii la sursă, începând cu data de 1 august 2025, de către plătitorul de venit, a contribuției de 10%, nefiind necesar niciun demers suplimentar din partea acestora:
* pensionarii cu venituri peste 3.000 lei (1.960.804 persoane) – pentru partea care depășește suma de 3.000 lei;
* beneficiarii unor legi speciale (141.376 persoane) – veterani, revoluționari etc.;
* persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj (44.090 persoane);
* persoanele fizice care beneficiază de venit minim de incluziune – ajutor social (323.542 persoane);
* persoanele care se află în concediu de acomodare sau de creștere și îngrijire copil (127.054 persoane).

CNAS a afirmat că persoanele coasigurate (650.431 persoane) au calitatea de asigurat până la data de 1 septembrie 2025. După această dată, aceștia își pot menține calitatea de asigurat în situația în care persoana asigurată care îi are în întreținere va depune declarația unică la organul fiscal (disponibilă pe site-ul ANAF) și va plăti 25% din contribuția calculată la 6 salarii minim brute pe economie (echivalentul a 607,5 lei), iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026 (1.822,5 lei), sau pot face acest demers în nume propriu.

De asemenea, până la data de 1 septembrie 2025 se menține calitatea de asigurat pentru personalul monahal (2.504 persoane), ulterior acesta având posibilitatea să opteze pentru plata contribuției prin depunerea declarației unice la organele fiscale și plata a 25% la data depunerii declarației, iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026.

Publicitate

‘Bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate, care nu realizează venituri (58.200 persoane), alții decât cei cu afecțiuni oncologice (7.193 persoane), vor beneficia în continuare de servicii medicale, servicii conexe, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale acordate în cadrul programului național de sănătate al cărui beneficiar este, precum și de serviciile medicale care stau la baza acordării acestora (consultații și spitalizări) cuprinse în pachetul de servicii medicale de bază, până la vindecarea respectivei afecțiuni’, precizează CNAS.

Referitor la concediile medicale pentru boală obișnuită (cod indemnizație 01), începând cu data de 1 august 2025, cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii se determină în funcție de totalul zilelor de concediu medical acordat pentru fiecare episod de boală, după cum urmează:
* prin aplicarea procentului de 55% asupra bazei de calcul stabilite pentru pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă;
* prin aplicarea procentului de 65% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă cuprinsă între 8 și 14 zile de incapacitate temporară de muncă;
* prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de cel puțin 15 zile de incapacitate temporară de muncă.
* Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă pentru unele boli cardiovasculare se menține la nivelul actual, de 75% din baza de calcul.

‘Pentru concediile medicale eliberate în cadrul unui episod de boală pentru care certificatele de concediu medical inițiale au fost eliberate până la data de 1 august 2025, se aplică dispozițiile legale în vigoare la data eliberării certificatelor de concediu medical inițiale’, afirmă aceeași sursă.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO Georgescu și Simion, spectacol cu lopeți și cizme de cauciuc pe ruinele românilor: „Turism politic pe ruinele oamenilor”, președintele CJ Suceava

Publicat

Publicitate

În timp ce localnicii din Broșteni, Suceava, își caută printre ruine bunurile luate de viituri, politicienii suveraniști Călin Georgescu și George Simion au transformat zona calamitată într-o scenă de campanie, scrie stiripesurse.ro.

În două zile diferite, dar cu același stil populist, cei doi au apărut cu lopeți, camere de filmat și echipe de susținători, blocând drumuri și oferind imagini controversate: fanfară, discursuri „mărețe”, gărzi de corp și zeci de oameni mobilizați să curețe nămolul doar în jurul casei unde s-a filmat Georgescu. Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, a criticat acțiunile, numindu-le „turism politic pe ruinele oamenilor” și a cerut „sprijin real, nu like-uri și poze”.

 

Liderii spectrului politic suveranist, Călin Georgescu şi George Simion, care nu demult se afişau împreună la votul pentru preşedintele României, s-au aflat, vineri, la Broşteni, în judeţul Suceava, una dintre localităţile cele mai grav afectate de inundaţii. Au mers separat, nu împreună, iar acţiunea nu doar că a blocat, pe alocuri, la propriu circulaţia pe străzile şi aşa pline de nămol ale micului oraş sucevean, dar a oferit şi imagini ce pot fi catalogate ca fiind bizare: zeci de localnici s-au alăturat pompierilor, pentru a îndepărta nămolul din jurul unei singure case, acolo unde se afla Georgescu, înconjurat de gărzi de corp şi de camere de luat vederi. Acţiunile celor doi au fost catalogate drept populiste de către preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Şoldan, care a anunţat că aşteaptă „să se elibereze zona de anumiţi turişti din ţară” pentru ca acţiunea de curăţare a curţilor şi străzilor să se poată desfăşura aşa cum trebuie, potrivit news.ro.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

MAI: Cetățenii pot solicita Cartea Electronică de Identitate la orice serviciu public comunitar de evidență a persoanelor

Publicat

Publicitate

Cetățenii pot solicita, începând de vineri, Cartea Electronică de Identitate (CEI) la orice serviciu public comunitar de evidență a persoanelor, indiferent de localitatea în care își au domiciliul.

Ei pot alege ca ridicarea CEI să se facă de la un alt serviciu decât cel unde a fost depusă cererea, informează un comunicat al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) transmis, vineri, AGERPRES.

Această măsură este utilă pentru persoanele care locuiesc temporar în alt județ, cei care călătoresc frecvent, cetățenii care au nevoie urgentă de un nou act de identitate și nu găsesc locuri disponibile în localitatea de domiciliu.

Programările pentru CEI se pot face online, pe HUB-ul de servicii electronice al MAI: hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta, cu prioritate pentru cazurile urgente.

Se recomandă verificarea periodică a platformei, întrucât locurile disponibile se actualizează constant în funcție de anulări.

Persoanele care au prioritate la programare sunt cele cărora le-a expirat actul de identitate sau le va expira în următoarele 60 de zile sau tinerii care solicită primul act de identitate (au împlinit sau vor împlini 14 ani în următoarele 30 de zile). Aceste categorii pot face programări pe o perioadă extinsă de 45 de zile (față de 30 de zile anterior).

Publicitate

Cartea Electronică de Identitate (CEI) este gratuită la prima solicitare pentru orice persoană care a împlinit vârsta de 14 ani sau o va împlini în următoarele 30 de zile, până la data de 30 iunie 2026, datorită finanțării din fonduri europene prin Programul Național de Redresare și Reziliență.

Începând cu 1 august 2025, CEI are un cost de 70 lei pentru copiii sub 14 ani sau pentru a doua solicitare (în caz de pierdere, furt, deteriorare, schimbare de date personale etc.).

Cartea de Identitate Simplă (CIS) este disponibilă contra cost, indiferent de situație, la prețul de 40 lei.

AGERPRES

Citeste mai mult

Cultura

România, țara din UE unde se citește cel mai puțin, crește TVA-ul pentru cărți la 11% (EFE)

Publicat

Publicitate

Măsurile de austeritate care au intrat în vigoare vineri în România, impuse de guvern pentru a reduce deficitul bugetar excesiv, cel mai mare din UE, includ creșterea TVA-ului la cărți de la 5% la 11%, o decizie considerată de experți dramatică într-o țară în care oamenii citesc mult mai puțin decât media europeană, scrie agenția spaniolă EFE.

Datele Eurostat pentru anul 2022 arată că numai 30% dintre români au citit cel puțin o carte în anul anterior, față de media de 52% din Uniunea Europeană.

‘Acesta va fi probabil anul cel mai sumbru pentru piața editorială’, a declarat agenției EFE Mihai Mitrică, director executiv al Asociației Editorilor din România (AER), amintind de recentul faliment al celui de-al doilea distribuitor național de cărți.

‘Creșterea TVA-ului este foarte dură și va provoca dispariția librăriilor și a editurilor. Numai în fața simplei perspective a acestei creșteri am văzut închideri și, din păcate, vom vedea și altele până la sfârșitul anului’, anticipează directorul acestei asociații, care cere eliminarea TVA-ului pentru cărți, nu creșterea acestei taxe.

În opinia sa, acest lucru ar compensa lipsa de acțiune statului în alte domenii, cum ar fi educația și asigurarea bibliotecilor publice cu suficiente cărți.

În comparație, cotele de TVA pentru cărți în alte țări ale UE sunt de 4% în Spania, 5,5% în Franța sau 7% în Germania, în timp ce țări precum Republica Cehă și Irlanda aplică TVA zero pentru cărți.

Publicitate

La cealaltă extremă, cel mai mare TVA pentru cărți se aplică în Danemarca, respectiv 25%, pe locul doi în urma acesteia fiind acum chiar România.

Creșterea TVA-ului la 11% nu doar că nu sprijină librăriile, dar le slăbește și mai mult, subliniază Ana Niculescu de la Cărturești, o rețea de librării cu prezență în toată România.

‘Cu o piață editorială estimată la 200 de milioane de euro, câștigul așteptat (de stat – n.red.) în urma creșterii TVA-ului este ridicol și discutabil. Aceasta va provoca creșterea prețurilor, va diminua vânzările, iar editurile mici riscă să fie închise’, explică Ana Niculescu. Ea amintește un studiu recent al UE care arată că o reducere de 1% a TVA-ului are ca efect o creștere cu 2,7% a numărului cărților cumpărate.

Un alt aspect este impactul asupra literaturii române. Scriitorul și criticul literar Adrian Lesenciuc vorbește despre un ‘dublu impact negativ’. ‘Pe de o parte, va scădea puterea de cumpărare, ceea ce îi va determina pe mulți să renunțe la ceea ce consideră a fi un lux sau ceva inutil. Măsurile de austeritate vor provoca în plus o scădere a vânzărilor și alte efecte în lanț, precum închiderea de librării și edituri’, explică Adrian Lesenciuc.

În orice caz, el avertizează că efectul cel mai substanțial va fi o revenire către prevalența publicațiilor finanțate chiar de autorii lor, independent de valoarea lor literară, o situație similară survenind în anii ’90, după căderea comunismului.

AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending