Connect with us
Publicitate

Eveniment

TOT ce se știe despre ultima variantă a COVID

Publicat

Eficiența vaccinării împotriva infecției și a bolii simptomatice cauzate de varianta Omicron înregistrează scădere semnificativă a în comparație cu Delta și alte variante anterioare, informează cluj24.ro. Vaccinarea rămâne, însă, eficientă împotriva spitalizării și a evoluției severe a bolii.

Cătălin Țucureanu, cercetător științific în imunologie și vaccinologie la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino” a realizat un material care cuprinde concluziile trase în urma studiilor realizate până acum cu privire la varianta Omicron a virusului SARS-CoV-2.

Astfel, eficiența vaccinului scade semnificativ în ceea ce privește infectarea și chiar dezvoltarea unei boli cu simptome în cazul variantei Omicron, în comparație cu Delta, dar vaccinarea rămâne o armă sigură.

Studiile arată că vaccinarea rămâne eficientă împotriva spitalizării și a evoluției severe, iar doza 3 (booster) crește semnificativ nivelul de protecție împotriva Omicron.

Mai mult, vaccinarea cu schema primară a persoanelor încă nevaccinate și administrarea dozelor de rapel (booster) persoanelor ce au primit schema primară în urmă cu mai mult timp rămân prioritare pentru a reduce numărul de cazuri ce necesită tratament, a spitalizărilor, a formelor severe de COVID-19 și reducerea presiunii asupra sistemului sanitar.

Studii recente privind Omicron

Încă de la descoperirea acesteia se cunoștea că varianta Omicron a acumulat un număr mare de mutații în regiuni care ar putea afecta eficiența răspunsului imun post-vaccinare, post-infecție și unele terapii cu anticorpi monoclonali.

„Primele studii de laborator, apărute la scurt timp de la declararea Omicron ca variantă de îngrijorare, ne-au arătat că activitatea neutralizantă a anticorpilor din serul persoanelor vaccinate sau infectate cu o variantă anterioară este semnificativ scăzută față de Omicron.

Aceste date sugerau o scădere semnificativă a protecției față de infecție la persoanele vaccinate sau de reinfecție la cei infectați anterior.

Pe de altă parte, mai multe studii au arătat că elementele din virus recunoscute de răspunsul imun celular sunt mult mai bine conservate. Protecția față de evoluția severă a bolii ar trebui să rămână ridicată la persoanele vaccinate sau cu istoric de infecție”, arată Cătălin Țucureanu.

Vaccinul protejează împotriva formelor severe de boală

Acesta a precziat că răspunsul în anticorpi neutralizanți față de Omicron este mult mai puternic la persoanele care au trecut prin boală și s-au și vaccinat (indiferent de ordine) sau la cele ce au primit o doză suplimentară de vaccin (booster) la câteva luni de la schema inițială de vaccinare.

„Primele studii, majoritatea preliminare, din lumea reală confirmă faptul că varianta Omicron are un potențial mult mai mare de reinfectare a persoanelor trecute anterior prin boală și erodează semnificativ protecția oferită de vaccinare în privința infectării, comparativ cu variantele anterioare.

În schimb, eficiența împotriva formelor severe de boală rămâne încă ridicată și pentru Omicron și crește semnificativ la administrarea dozei de rapel”, arată cercetătorul.

Un studiu preliminar al Imperial College estimează riscul de reinfecție cu Omicron ca fiind de 5.4 ori mai mare decât cel observat pentru Delta.

Pentru variantele virale anterioare, datele din studiul SIREN din UK arătau o eficiență de 85% a infecției prealabile în a proteja față de reinfecție în primele 6 luni în rândul cadrelor medicale. În acest studiu, protecția conferită de infecția anterioară a scăzut la 19% față de Omicron.

Un studiu din Africa de Sud, care compară eficiența vaccinării în perioada dominantă Omicron cu perioada dominantă Delta arată că vaccinarea are o eficiență de 70% împotriva spitalizării în valul Omicron.

Aceasta, spune cercetătorul, reprezintă o scădere semnificativă față de eficiența de 93% calculată pentru valul Delta, dar arată că vaccinarea încă protejează semnificativ față de riscul de spitalizare în urma infecției cu Omicron.

Studiul nu evaluează și eficiența unei doze booster și se limitează la persoanele vaccinate cu vaccinul Pfizer / BioNTech.

Boosterul, important în fața valului Omicron

Un alt studiu preliminar din Africa de Sud ce evaluează riscul de spitalizare în rândul personalului medical vaccinat cu vaccinul Janssen arată că eficiența vaccinării împotriva spitalizării crește de la 65% la 84% începând cu 2 săptămâni de la administrarea dozei booster (la 6-9 luni de la vaccinarea primară).

Eficiența împotriva spitalizării se menține la 85%, cel puțin în perioada de 1-2 luni de la administrarea booster-ului Janssen.

În privința protecției față de infecție indiferent de severitate (incluzând cazurile asimptomatice), un studiu preliminar din Canada arată o scădere drastică a eficienței vaccinării cu schema primară în fața Omicron comparativ cu cea observată pentru Delta.

La mai mult de o săptămână de la doza booster, eficiența împotriva infecției cu Omicron crește la 37%. Comparativ, doza booster crește eficiența împotriva infecției cu Delta la 93%. Studiul nu evaluează eficiența împotriva spitalizării și a evoluției severe a bolii.

Un alt studiu preliminar efectuat de Universitatea Edinburgh pe datele din Scoția arată o creștere de 10 ori a riscului de reinfecție cu Omicron comparativ cu Delta la persoanele cu istoric de test pozitiv pentru SARS-CoV-2.

În acest studiu, doza booster de vaccin a arătat o eficiență de 57% împotriva COVID-19 simptomatic cauzat de Omicron în comparație cu schema primară de vaccinare administrată cu mai mult de 25 de săptămâni anterior.

Studiul evaluează riscul de boală simptomatică și nu de evoluție severă a COVID-19. Protecția observată este similară, indiferent de tipul de vaccin folosit în schema primară și booster.

Cercetătorul mai spune că raportul din 31 decembrie al Agenției de Sănătate din Marea Britanie arată și el o scădere semnificativă a eficienței vaccinării împotriva Omicron în special împotriva bolii simptomatice comparativ cu Delta.

În privința riscului de infecție Omicron și spitalizare, vaccinarea cu schema primară de 2 doze a avut o eficiență de 72% în primele 24 de săptămâni ce a scăzut la 52% la o perioadă mai lungă de timp. Doza booster a crescut eficiența împotriva spitalizării cu Omicron la 88%

Omicron de aproape 3.7 ori mai infecțioasă decât Delta în rîndul vaccinaților

Un studiu preliminar din Danemarca, ce evaluează riscul de transmisie în casă a variantei Omicron arată că aceasta este de 2.7-3.7 ori mai infecțioasă decât Delta în rândul persoanelor vaccinate.
Același studiu arată că persoanele ce au primit o doză booster au o transmisibilitate redusă în comparație cu persoanele vaccinate doar cu schema primară. În același timp, persoanele nevaccinate au un risc crescut de transmisie în comparație cu persoanele vaccinate cu schema primară.

În plus, doza booster scade de aproape 2 ori susceptibilitatea față de infecția cu Omicron în urma unui contact casnic cu o persoană pozitivă, arată Cătălin Țucureanu.

„Deși încă preliminare, toate aceste date arată o scădere semnificativă a eficienței vaccinării împotriva infecției și a bolii simptomatice cauzate de varianta Omicron în comparație cu Delta și alte variante anterioare.

Cu toate acestea, vaccinarea rămâne eficientă împotriva spitalizării și a evoluției severe. Doza booster crește semnificativ nivelul de protecție împotriva Omicron.

Deși impactul asupra răspândirii Omicron va fi mai mic decât cel observat pentru variantele anterioare, vaccinarea cu schema primară a persoanelor încă nevaccinate și administrarea dozelor booster persoanelor ce au primit schema primară în urmă cu mai mult timp rămân prioritare pentru a reduce numărul de cazuri ce necesită tratament, a spitalizărilor, a formelor severe de COVID-19 și reducerea presiunii asupra sistemului sanitar”, a concluzionat cercetătorul.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

La 31 martie România intră în Air Schengen. Ce schimbări apar şi ce trebuie să ştiţi dacă mergeți la rude în Europa

Publicat

Începând cu data de 31 martie vor fi ridicate controalele de frontieră pentru cetăţenii statelor Schengen, controalele la frontierele aeriene şi maritime se elimină, iar persoanele se vor putea deplasa către sau dinspre alte state membre Schengen fără a fi supuse controalelor de frontieră, transmite Poliţia de Frontieră, relatează mediafax.ro.

În contextul adoptării Ordonanţei de Urgenţă nr. 25 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul străinilor şi al frontierei, începând cu 31 martie anul curent, cetăţenii care călătoresc în statele din spaţiul Schengen nu vor mai trebui să treacă prin controlul de frontieră. Concret, nu se vor mai opri la filtrele de control ale Poliţiei de Frontieră pentru a le fi verificate documentele de călătorie, aceştia urmând să meargă direct către porţile de îmbarcare. În sarcina pasagerilor nu va fi nicio obligaţie suplimentară.

Însă, poliţiştii de frontieră vor fi în continuare prezenţi în incinta aeroporturilor şi vor efectua acţiuni poliţieneşti punctuale şi inopinate pentru a verifica identitatea şi situaţia legală a persoanelor, dar şi pentru a preveni şi combate posibile fapte ilegale.

Acţiunile poliţieneşti se vor efectua în baza unei analize de risc sau a unei suspiciuni rezonabile. Într-un astfel de caz, poliţistul va putea face demersuri pentru a stabili identitatea persoanei şi verificări în bazele de date operative. Poliţiştii vor avea în dotare dispozitive mobile de control cu care vor efectua aceste verificări.

În situaţia în care suspiciunile nu se confirmă, persoana îşi poate continua călătoria. Dacă acestea se confirmă, persoanei i se va întrerupe călătoria şi se vor aplica măsuri legale.

Persoanele urmărite general sau internaţional vor fi reţinute şi predate autorităţilor competente, iar celor care se constată că au comis infracţiuni – deţin substanţe interzise, documente false sau falsificate, sunt migranţi ilegali – li se vor întocmi actele premergătoare cercetării penale.

În ceea ce priveşte cetăţenii români minori, ca şi în cazul adulţilor, aceştia nu vor mai efectua controlul de frontieră şi vor merge de asemenea direct către poarta de îmbarcare. Aceştia NU vor avea nevoie de niciun aviz suplimentar, putând să călătorească în spaţiul Schengen cu aceleaşi documente ca şi până în prezent.

În acest context reamintim pe scurt, care sunt documentele necesare la ieşirea din ţară în cazul cetăţenilor români minori, în funcţie de situaţie:

Dacă minorul călătoreşte însoţit doar de un părinte sau de o terţă persoană sunt necesare:

  • Document de călătorie valabil
  • Acordul celuilalt părinte dacă călătoreşte însoţit doar de unul dintre părinţi
  • Acordul ambilor părinţi când călătoreşte însoţit de altă persoană decât părintele
  • Doar documentul de călătorie dacă se deplasează la domiciliu/reşedinţă şi face dovada în acest sens
  • Doar acordul unuia dintre părinţi când se deplasează la studii/concursuri/tratament medical şi face dovada scopului declarat al călătoriei
  • Dacă minorul are peste 16 ani şi călătoreşte neînsoţit va avea nevoie de:

►Document de călătorie valabil
►Acord din partea ambilor părinţi
►Doar document de călătorie dacă face dovada domiciliului/reşedinţei în ţara în care călătoreşte
►Pentru a verifica dacă cetăţenii români minori şi însoţitorii acestora sunt în posesia documentelor amintite, poliţiştii de frontieră pot efectua verificări punctuale în incinta aeroportului. Dacă se constată că aceştia nu sunt în posesia lor, nu li se va permite ieşirea din ţară.

Însoţitorii minorilor, alţii decât părinţii sau reprezentantul legal, nu mai sunt obligaţi să prezinte certificatul de cazier judiciar în format fizic, acesta este consultat electronic de către poliţistul de frontieră. Însă, dacă poliţistul de frontieră constată că însoţitorul minorului a săvârşit anumite infracţiuni prevăzute de lege, acestuia nu i se va permite ieşirea din ţară cu minorul.

Este vorba despre următoarele infracţiuni: omor; infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale; infracţiuni privitoare la traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile; lipsire de libertate în mod ilegal; infracţiuni privind traficul de droguri sau precursori; trafic de ţesuturi sau organe umane; infracţiuni de terorism.

Pentru deplasările către state non-Schengen, atât pentru adulţi cât şi pentru minorii români, condiţiile de călătorie rămân neschimbate, iar verificarea documentelor se va face la filtrele de control ale Poliţiei de Frontieră.

Poliţia de Frontieră Română este pregătită pentru integrarea în Spaţiul Schengen pe cale aeriană şi maritimă începând cu data de 31 martie. Pe lângă regândirea dispozitivului şi a măsurilor de ordin organizatoric, care au ca scop protecţia cetăţenilor, în special a cetăţenilor români minori, au fost dispuse măsuri şi pentru facilitarea tranzitului frontierei de către cetăţenii care călătoresc în statele non-Schengen.

Una dintre măsuri a constat în relocarea porţilor automate de control. Ele reprezintă o soluţie modernă cu ajutorul căreia se poate procesa un număr mare de cetăţeni europeni care se deplasează către state din afara spaţiului Schengen într-un interval scurt de timp.

Acestea sunt de un real ajutor, având în vedere fluxul mare de călători de pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Numai anul trecut acesta a fost tranzitat de aproximativ 15 milioane de persoane, cu o medie de 43.000 de persoane pe zi în sezonul estival.

Acestea sunt modificările din Ordonanţa de Urgenţă care vizează activitatea Poliţiei de Frontieră şi modalitatea în care poliţiştii de frontieră le vor pune în practică după data de 31 martie.

Citeste mai mult

Eveniment

Pentru camionagii: Restricţii de circulaţie pentru camioanele de mare tonaj în Ungaria la finele săptămânii

Publicat

Camionagiii care intenționează să ajungă cu mărfuri la companiile din Uniunea Europeană sau care vin dinspre UE către România trebuie să țină cont la finele acestei săptămâni de o atenţionare de călătorie în Ungaria. Autoritățile au impus restricţii de circulaţie pentru camioanele de mare tonaj, relatează agerpres.ro.

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Ungaria că Ministerul Construcţiilor şi Transportului (MCT) din această ţară a anunţat introducerea unor restricţii de circulaţie pentru camioanele de mare tonaj (peste 7,5 tone), în perioada 28 martie – 1 aprilie.

Astfel, circulaţia camioanelor de mare tonaj va fi restricţionată în intervalele: 28 martie, ora 22,00 – 29 martie, ora 22,00; 30 martie, ora 22,00 – 31 martie, ora 24,00 şi 1 aprilie, ora 00,00 – 1 aprilie, ora 22,00.

Transporturile umanitare sau cele de animale vii, bunuri perisabile, combustibil şi alte bunuri de primă necesitate nu se supun acestor restricţii.

Mai multe informaţii referitoare la restricţia circulaţiei camioanelor de mare tonaj pot fi consultate la www.utinform.hu.

Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale misiunii diplomatice a României la Budapesta: +3613847689, Consulatului General al României la Szeged: +3662424431 şi Consulatului General al României la Gyula: +3666464579, +3666477147, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center-ului, în regim de permanenţă.

De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie şi telefoanele de permanenţă ale Ambasadei României în Ungaria: +36305356912, Consulatului General al României la Szeged: +36306777980 şi Consulatului General al României la Gyula: +36306357181.

Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet budapesta.mae.roszeged.mae.rogyula.mae.ro şi www.mae.ro.

Citeste mai mult

Administratie

Agenția Națională de Integritate: Cine poate și cine NU poate candida la alegerile locale și europarlamentare

Publicat

Agenția Națională de Integritate a adus astăzi o serie de clarificări cu privire la regulile de integritate aplicabile în contextul alegerilor pentru Parlamentul European și pentru administrația publică locală din anul 2024. Practic, ANI explică cine poate și cine nu poate candida la alegerile locale și europarlamentare, relatează alba24.ro.

Această măsură are ca scop prevenirea incompatibilităților ce pot surveni în procesul alegerilor, dar și în perioada post-electorală.

Potrivit ANI, persoanele interesate pot consulta următoarele situații de fapt relevante:

1. Dacă un funcționar public poate candida la funcția de ales local:

Un funcționar public poate candida pentru funcția de ales local cu condiția suspendării raportului de serviciu potrivit dispozițiilor art. 97 din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, și art. 514 alin. (1) lit. h) din Codul administrativ.

Suspendarea raportului de serviciu are loc la inițiativa funcționarului public și durează până în ziua ulterioară alegerilor, dacă nu este ales, sau până la încetarea funcţiei eligibile, în cazul în care funcţionarul public a fost ales.

În situația în care funcționarul public nu este ales, trebuie să își reia activitatea în prima zi lucrătoare ulterioară alegerilor.

2. Dacă prefectul în funcție poate candida pentru o funcție electivă fără a se genera o situație de incompatibilitate:

Potrivit dispozițiilor art. 119 din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, prefecţii şi subprefecţii nu pot candida şi nu pot participa la acţiunile din campania electorală, sub sancţiunea demiterii din funcţie, cu excepția situației în care aceștia demisionează cu cel puţin 50 de zile înaintea datei alegerilor.

3. Dacă un funcționar public poate face parte din birourile electorale:

Potrivit art. 25 alin.(4) din Legea nr. 115/2015, persoanele care ocupă funcții publice pot face parte din birourile electorale.

De asemenea, art. 109 alin.(2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare, prevede că pe perioada cât funcţionează birourile şi oficiile electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar şi operatorii de calculator se consideră detaşaţi şi primesc o indemnizaţie stabilită prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente.

Preşedinţii birourilor electorale, locţiitorii acestora şi membrii primesc indemnizaţia de la data încheierii proceselor-verbale de învestire.

Având în vedere că pe perioada de funcționare a birourilor și a oficiilor electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar și operatorii de calculator se consideră detașați, arătăm că deținerea unei funcții publice simultan cu exercitarea calității membru în biroul electoral nu este de natură să genereze o situație de incompatibilitate.

4. Dacă un consilier local / județean poate încheia contracte de prestări servicii de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care face parte:

Potrivit dispozițiilor art. 90 din Legea nr. 161/2003, consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unităţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective.

Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local.

Conform prevederilor art. 92 din același act normativ, încălcarea dispoziţiilor art. 90 atrage încetarea de drept a mandatului de ales local la data încheierii contractelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 28 martie 2024

Publicat

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 28 martie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 28 martie 2024:

Loto 6/49: 15, 33, 17, 44, 1, 46

Loto 5/40: 38, 31, 20, 26, 40, 10,

Joker: 34, 16, 9, 10, 36 + 7

Noroc: 8 8 2 3 7 4 9

Noroc Plus: 4 2 8 3 7 0

Super Noroc: 1 9 0 9 2 6

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate
Publicitate

Trending