Connect with us

Actualitate

Toate școlile vor înființa Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței și un grup de acțiune. Include și un polițist

Publicat

Publicitate
În prima săptămâna de cursuri a anului școlar 2024-2025, toate unitățile de învățământ vor stabili componența Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalității, CPEV, și un grup de acțiune cu acelasi scop, de prevenire și combatere a violenței, conform Planului Național de combatere a violenței școlare, scrie EDUPEDU.
  • Atribuțiile comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei sunt stabilite în ROFUIP 2024. CPEV a preluat atribuțiile grupurilor de acțiune antibullying,conform procedurii de management a cazurilor de violență.
  • OFICIALPlanul național de combatere a violenței școlare, care va fi aplicat în toate școlile începând de luni,
  • include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor

Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii se constituie la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, în baza hotărârii consiliului de administraţie prin care se aprobă și componența sa nominală, conform ROFUIP 2024.

Comisia este formată din: 

un director adjunct sau, după caz, coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare;

4-6 reprezentanți ai cadrelor didactice, desemnați de Consiliul profesoral;

1-3 reprezentanți ai părinților/reprezentanților legali desemnați de consiliul reprezentativ al părinților/reprezentanților legali şi asociaţia de părinţi, acolo unde există;

1-3 elevi desemnați de Consiliul școlar al elevilor;

Publicitate

1 reprezentant al primarului și 1 reprezentant al consiliului local, membri în Consiliul de administrație al unității de învățământ, cu statut de invitați;

profesorul-consilier școlar și mediatorul școlar, după caz.

Grupul de acțiune, care va avea întâlniri lunare, va fi format din:

directorul unității de învățământ;

membrii comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității;

un polițist desemnat din cadrul DGPMB/IPJ;

un membru din cadrul comitetului reprezentativ al/asociației părinților;

un membru din cadrul consiliului școlar al elevilor;

un reprezentant din cadrul SPAS/DAS/DGASPC, conform Planului Național de combatere a violenței școlare.

Directorul unității de învățământ emite decizia de constituire și componența nominală a Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, conform ROFUIP 2024.

Fiecare unitate de învăţământ elaborează o procedură privind funcţionarea Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, în funcţie de nevoile proprii.

Activitatea comisiei se desfășoară prin raportarea și punerea în aplicare a ansamblului prevederilor legale în vigoare care vizează prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării şi, respectiv, afirmă promovarea interculturalităţii, în mediul şcolar.

Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii analizează abaterile disciplinare ale beneficiarilor primari care săvârşesc abateri și propune sancţiunile disciplinare aplicate acestora, potrivit prevederilor statutului elevului, prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ.

Atribuțiile Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei

a) prevenirea și combaterea violenței: 

– înregistrarea și raportarea la Inspectoratul Școlar Județean/al Municipiului București a cazurilor de violență săvârșite în mediul școlar;

– analizarea factorilor școlari care au condus la săvârșirea faptelor de violență, elaborarea, revizuirea şi aplicarea Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;

– realizarea unui raport privind incidența, respectiv prevenirea violenței, pe care îl comunică Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii (CEAC), în vederea includerii acestuia în raportul general privind starea şi calitatea învăţământului în anul şcolar respectiv;

– colaborarea cu autoritățile și instituțiile cu atribuții legale în prevenirea, combaterea și managementul cazurilor de violență școlară, inclusiv cu reprezentanții serviciilor publice de asistență socială, ai poliției și ai jandarmeriei;

– propunerea unor măsuri specifice, rezultate după analiza factorilor de risc, care să aibă drept consecință creșterea gradului de siguranță a preșcolarilor/beneficiarilor primari și a personalului din unitatea școlară și prevenirea delincvenței juvenile în incinta și în zonele adiacente unității de învățământ;

– propunerea, aplicarea și/sau monitorizarea unor măsuri specifice pentru promovarea stării de bine, a unui climat școlar pozitiv și a coeziunii școlare la nivelul unității de învățământ.

b) prevenirea și combaterea faptelor de corupție: 

– îmbunătățirea strategiilor de comunicare pe teme anticorupție, care să ia în calcul potențialele riscuri și vulnerabilități;

– asigurarea transparenței în procesul decizional la nivel de unitate de învățământ, inclusiv a modului de utilizare a resurselor bugetare și extrabugetare; – promovarea standardelor etice profesionale și stimularea comportamentului etic;

– desfășurarea de acțiuni de promovare a Codului de etică pentru învățământul preuniversitar;

– monitorizarea aplicării procedurilor specifice referitoare la conflictul de interese, inclusiv aplicarea ordinului privind completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare;

– diseminarea de materiale cu rol informativ privind riscurile și consecințele faptelor de corupție sau a incidentelor de integritate;

– derularea de programe și campanii de informare și responsabilizare a beneficiarilor primari cu privire la riscurile și consecințele negative ale corupției.

c) promovarea principiilor școlii incluzive: 

– monitorizarea respectării politicilor de promovare a incluziunii, diversității, combaterea discriminării și a segregării școlare;

– asigurarea faptului că materialele expuse în unitatea de învățământ(ex. tablourile expuse pe pereții unității de învățământ) respectă, recunosc și reflectă cultura, istoria și limba minorităților etnice, naționale și lingvistice ale beneficiarilor primari, părinților/reprezentanților legali și ale comunității locale;

– asigurarea faptului că tradițiile, sărbătorile, evenimentele respectă, recunosc și reflectă diversitatea etnică, lingvistică, religioasă a beneficiarilor primari, a părinților/reprezentanților legali și a comunității locale;

– identificarea și analiza cazurilor de discriminare și înaintarea de propuneri pentru soluționarea acestora, consiliului de administrație, directorului unității de învățământ sau consiliului profesoral, după caz;

– medierea, după caz, a conflictelor apărute ca urmare a nerespectării principiilor școlii incluzive;

– propunerea unor acțiuni specifice, la nivelul claselor sau al unității de învățământ, care să contribuie la cunoașterea și valorizarea celuilalt, la promovarea interculturalității;

– consilierea cadrelor didactice în ceea ce privește adaptarea curriculumului la diversitatea etnică, lingvistică, culturală a beneficiarilor primari și a comunității locale.

– sesizarea autorităților competente în cazul identificării formelor grave de discriminare; – monitorizarea și evaluarea acțiunilor întreprinse pentru prevenirea și combaterea discriminării și promovarea interculturalității;

– monitorizarea respectării legislației privind desegregarea școlară și, după caz, colaborarea la realizarea Planului de desegregare școlară la nivelul unității de învățământ.

d) oricare alte atribuții care sunt stipulate ca fiind de competența comisiei, incluse în cadrul prevederilor legale în vigoare.

La activitățile comisiei poate participa, cu statut de invitat, și un polițist desemnat de către Direcția Generală de Poliție a Municipiului București/Inspectoratele de Poliție Județene.

CPEV preia atribuțiile grupurilor de acțiune antibullying, conform procedurii de management a cazurilor de violență

Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității (CPEV) preia atribuțiile grupurilor antibullying din scoli. Atribuțiile acestei comisii sunt stabilite de ordinul 6.134 din 21 decembrie 2016 privind interzicerea segregării școlare în unitățile de învățământ preuniversitar.

„CPEV preia atribuțiile grupurilor de acțiune antibullying constituite la nivelul unităților de învățământ preuniversitar în temeiul Ordinului ministrului educației și cercetării 4.343/2020, potrivit prevederilor generale 3.23 din procedură.” 

„În identificarea cazurilor de bullying și cyberbullying, personalul UIP și elevii utilizează fișa de identificare din anexa nr. 3 a procedurii.”

Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și a discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității (CPEV) coordonează elaborarea, revizuirea și aplicarea Planului de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar al UIP, în conformitate cu prevederile art. 65 alin. (3) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, se precizează in procedură.

(3) „În conformitate cu PNCVS, cu Regulamentul de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educației, pe baza unei evaluări a climatului școlar, în colaborare cu reprezentanții elevilor, reprezentanții părinților și cu instituțiile locale abilitate, precum serviciul siguranță școlară, serviciul public de asistență socială, direcția generală de asistență socială și protecția copilului, unitățile de învățământ adoptă planuri de prevenire și reducere a violenței în școli.”

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ministrul Dezvoltării, Attila Cseke, susține construirea unui pod nou la Mateieni

Publicat

Publicitate

Proiectul de reabilitare a podului de la Mateieni a fost depus încă de anul trecut la Compania Națională de Investiții, fiind propus pentru includerea pe Lista Sinteză a proiectelor în cadrul Subprogramului „Lucrări în primă urgență”.

Împreună cu președintele PSD Botoșani, senatorul Doina Federovici, deputatul Marius Budăi și consilierul de stat Florin Gavril, primarul comunei Dimăcheni, Marinel Moruz, a avut o întâlnire cu ministrul Dezvoltării, Attila Cseke.

Primarul Marinel Moruz a făcut demersuri pentru reabilitarea podului încă de la sfârșitul anului 2020. „Contrar afirmațiilor președintelui Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, am lucrat la acest proiect încă de la preluarea mandatului. Am clarificat regimul juridic al podului, pentru că el figura atât în evidența comunei Dimăcheni, cât și a comunei Corlăteni, am refăcut intabulările, Cartea Funciară, după care am realizat expertiza podului și Studiul de Fezabilitate necesar obținerii finanțării. Toate aceste documente le-am depus la CNI, dar fără un proces-verbal al CJSU, prin care să se constate că podul nu mai poate fi folosit în siguranță, finanțarea investiției nu se putea obține în regim de urgență”, a declarat primarul Marinel Moruz.

La sfârșitul lunii ianuarie, comisia de evaluare a CJSU a încheiat un proces-verbal de constatare că podul nu mai prezintă siguranță în exploatare, iar săptămâna trecută, în baza acestui proces-verbal, a fost adoptată hotărârea CJSU prin care se interzice circulația pe pod din motive de siguranță.

Valoarea investiției de la Mateieni, potrivit Studiului de Fezabilitate, se ridică la aproximativ 3 milioane de lei.

„Avem susținerea ministrului Dezvoltării pentru finanțarea cu celeritate a acestui proiect atât de important pentru comunitatea locală. Proiectul construirii unui nou pod peste Jijia la Mateieni va fi inclus pe Lista sinteză a «Lucrărilor în primă urgență» pe care le finanțează CNI, urmând a intra la evaluarea documentației tehnice. Așa cum am mai afirmat și demonstrat de-a lungul anilor, vom susține proiectele primarilor din județul nostru. Dincolo de competiția politică, suntem cu toții parteneri în procesul de dezvoltare a comunităților locale”, a conchis senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

Programul evenimentului „Zilele Lecturii – Ziua Lecturii”. Expoziții temporare deschise la Ipotești

Publicat

Publicitate
Memorialul Ipotești ‒ Centrul Național de Studii Mihai Eminescu, instituție de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, propune, pentru ediția din 2025 a Zilei Naționale a Lecturii, o gamă extinsă de activități ‒ Zilele Lecturiipentru cât mai mulți participanți, instituții partenere și public vizitator. Începând cu 12 februarie 2025, în incinta Bibliotecii Naționale de Poezie Mihai Eminescu va putea fi văzută expoziția temporară Cartea și ipostazele ei (sec.XIX – sec. XX), care va cuprinde volume raredin Donația Mihai și Gheorghe Ursachi ‒ ediții în mai multe limbi ale textelor sacre, ediții germane de epocă ale scrierilor lui Goethe, Schiller, Schelling ‒ și edițiile Maiorescu ale operei eminesciene. Vernisajul va avea loc la ora 10:00. 11.00 – „Bucuria lecturii”/ „Muzică, mișcare, culoare și comunicare” Amfiteatrul „Laurențiu Ulici” Parteneri: Școala Gimnazială nr. 10, Școala Gimnazială nr. 12 Botoșani Îndrumători: prof. Nicoleta Șuhan, prof. Loredana-Florentina Burlacu și prof. DianaGabriela Prescorniță 13 februarie 13:00 – Semnal editorial „Colecția Ipotești – 2025” Lansarea volumului Congresul propriilor conștiințe rotitoare, autor – Stelorian Moroșanu Partener: Biblioteca Municipală „Păstorel Teodoreanu” Dorohoi Moderator: Mihaela Anițului 14 februarie 10:00 – ZIUA NAȚIONALĂ A LECTURII: TRAIECTORIE 2025 Parteneri: Ministerul Culturii al Republicii Moldova și Biblioteca Națională a Republicii Moldova (BNRM), Biblioteca Națională pentru Copii „Ion Creangă” (BNC), Muzeul Național de Literatură „Mihail Kogălniceanu” Moderator: Elena Pintilei, director general al BNRM Mesaje ale reprezentanților: – Parlamentului Republicii Moldova: Liliana Nicolăiescu-Onofrei, Angela Munteanu- Pojoga, Marcela Nistor – Ministerului Culturii – Sergiu Prodan, ministru Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova – Elena Pintilei, director general BNRM Start activități Eminescu… prin ochii experților literari – Lucia Țurcanu, cercetător științific la Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” „Trei proiecte și toată țara”: discuții despre proiectele prioritare pe segmental promovării lecturii sub egida MC: Lansarea PNLC, Cartea deschisă, Citim împreună: – Elena Pintilei, BNRM; Maria Șleahtițchi, MNLR „Mihail Kogălniceanu”; Eugenia Bejan, BNC „Ion Creangă” Dezvoltarea competențelor de lectură, în contextual obiectivelor PNLC 2025, Hotărârii Parlamentului de a declara anul 2025 – „Anul Mihai Eminescu”   – Ludmila Corghenci, șefa Centrului de Formare Profesională Continuă în Biblioteconomie și Știința Informării, BNRM Programul Național Lectura Central: obiective și priorități 2025. – Vera Osoianu, director adjunct BNRM 10:00 – Atelier „Semne de carte” Sala Castel Partener: Scoala Gimnazială „Elena Rareş” Botoșani Organizator: Magda Atănăsoie 15 februarie 9:00 – Atelier „Cartea născută din imagini – „Când desenele prind glas” 10:00 – Atelier „Puzzle literar: Expoziția textelor renăscute” Sala „Horia Bernea” Parteneriat: Centrul Județean de Excelenta Botosani Moderator: Oana Petronela Buzatu Iliescu 12:00 – Atelier de lectură regizată: Momente și schițe de I.L.Caragiale Amfiteatrul „Laurențiu Ulici” Partener: Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Ipotești Moderator: Elena Smaranda Berescu, Adina Elena Cojocariu Expoziții temporare deschise la Ipotești Sala „Horia Bernea”: Alex Bodea și Ciprian Mureșan. Ilustrat, tipărit, copiat, învățat – o expoziție propusă de galeriile Plan B (Cluj – Berlin) și Lutnița (Chișinău) și îngrijită de Mihai Pop la Memorialul Ipotești Holul Corpului administrativ: Poster X Poem Holul Bibliotecii Naționale de Poezie, etaj: Cartea și ipostazele ei (sec.XIX – sec. XX)

Citeste mai mult

Cultura

,,Povestea mărțișorului”, ediția a II-a. Evenimentul va avea loc la Biblioteca Județeană Botoșani

Publicat

Publicitate

Marți, 18 februarie 2025, începând cu ora 10:00, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, în parteneriat cu Școala Gimnazială Nr.1 Blândești, Botoșani, organizează în Sala Mediatică a Bibliotecii Județene ,,Mihai Eminescu”, Botoșani, atelierul de lucru ,,Povestea mărțișorului”, ediția a II-a.

În calitate de coordonatoare va fi prezentă și doamna Irimia Bianca, artizan din Botoșani.

Citeste mai mult

Cultura

Botoșaniul a pierdut un TEZAUR UMAN VIU. Dumitru GÂNGA a fost recunoscut în anul 2024 de Ministerul Culturii

Publicat

Publicitate

A căzut o stea. O stea care a strălucit într-un mod aparte. Un model de dedicare și de slujire a valorilor tradiționale. Astăzi ne luăm rămas bun de cel care ne-a făcut mândri de locurile unde trăim și de obiceiurile satului nostru străbun.

DUMITRU GÂNGA a fost recunoscut în anul 2024 de Ministerul Culturii ca fiind Tezaur Uman Viu.

Peste 40 de ani a fost cel care a pus nunțile în rânduială. Toți cei care-l cunoșteau erau încredințați că avându-l pe el ca vornic, toate etapele nunții aveau să fie cel mai frumos reprezentate. Cu bățul înfășurat cu un prosop tradițional, cu vocea-i pătrunzătoare, se urca pe un scaun ca să fie văzut și ascultat și începea de fiecare dată cu „oleacă de-atențiune pentru tot poporul”, iar lumea se conforma, astfel încât totul decurgea asemenea obiceiului bine păstrat din vechime. Iertăciunea și colăcăria erau momentele cheie fără de care nu se putea trece. Pe lângă vornicie, el avea un fel diferit de a întreține atmosfera la nunți, astfel încât momentele de pauză erau foarte frumos acoperite de el cu fel și fel de texte compuse în funcție de persoana care-l tocmea. Aducea multă voie bună și rămânea mult timp în amintirea celor care-l cunoșteau.

Numele lui a fost cunoscut în toată Moldova, era recunoscut ca fiind cel mai priceput vornic al Țării de Sus. Va rămâne în amintirea noastră ca cel ce a dus o tradiție de veacuri peste ani, ca cel ce ne-a lăsat sute de texte, care de care mai șugubețe, și negreșit ca Tezaur Uman Viu.

Dumnezeu să-l ierte!

Consultant Artistic Compartiment Muzică,
Mariana Ichim Hodan

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending