Connect with us

Eveniment

Toate schimbările din legile educației. Începe procesul de avizare și adoptare, apoi votul în Parlament

Publicat

Publicitate

Proiectele viitoarelor legi ale educației, aflate în dezbatere publică, urmează să intre în această săptămână în procedură de avizare interministerială.

Ulterior, cele două acte normative vor ajunge în guvern pentru aprobare și apoi în parlament.

Ministrul Ligia Deca a spus că în jurul datei de 8 martie va începe procesul de avizare interministerială a celor două proiecte, iar după ce vor fi adoptate de guvern vor merge în parlament pentru dezbatere și adoptare.

Noile legi ale educației s-au bazat în primul rând pe proiectul România Educată al președintelui Klaus Iohannis.

Printre obiective se numără reducerea analfabetismului funcțional: 5 din 10 elevi de 15 ani au competențe matematice sub nivelul minim și 4 din 10 elevi citesc un text și nu pot formula o concluzie.

Principalele modificări aduse legilor educației, prezentate de Ligia Deca:

Publicitate

Principalele prevederi ale legilor educației, prezentate de Ligia Deca:
Liceele pedagogice şi universităţile vor forma profesorii pentru învăţământ primar
Liceele pedagogice și universitățile vor forma profesorii de învățământ primar
Profesia didactică necesită studii superioare
Se va înființa corpul de mentorat
Masteratul didactic va include 80% practică – cei care se înscriu primesc bursă lunară egală cu salariul brut
La 5 ani, cadrele didactice vor obține credite de formare
Se înființează un centru național de formare didactică
Salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă, având la bază salariul mediu brut pe economie
O propunere interesantă este aceea ca norma didactică să fie redusă pentru cadrele cu o vechime de peste 15 ani.

Se acordă o primă în cuantum de două salarii de bază cadrelor didactice la data încetării de drept a contractului individual de muncă.
Principalele prevederi ale legilor educației – Bursele se vor mări:
Bursele de merit vor creşte de la 200 de lei pe lună la 450 de lei pe lună
Bursele de performanţă, care devin burse de excelenţă olimpică, vor avea valoare pentru cei care au premii la olimpiade naţionale – 700 de lei pe lună, pentru cei care aduc medalii de la olimpiadele naţionale – 1.000 de lei pe lună
Elevii care câştigă medalii la sporturile olimpice organizate de federaţiile sportive naţionale vor beneficia de burse de merit.

Elevii și părinții solicită eliminarea examenului de admitere la liceu din Legile Educației. Care sunt problemele semnalate
Elevii de la liceele tehnnologice și vocaționale se pot înscrie la facultate. Cele trei rute liceale – teoretic, vocaţional, tehnologic – vor conferi şanse egale de acces în învăţământul superior.

În aceastră situație, bacalaureatul de adaptează cu profilul liceal

Principalele prevederi ale legilor educației – Admiterea la liceu:
Evaluarea naţională rămâne în formula de acum – probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă.

Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs.

Pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil.

Exemplu: pentru Științele naturii pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respectiv
Pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată.

Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă.

Repartizarea computerizată se va face după Evaluarea Națională și după concursul de admitere la liceu.

Subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare.

Se cere eliminarea examenului de admitere
Examenul de admitere este contestat deja. O petiție online pe platforma Declic cere eliminarea lui: ”Nu vrem să revenim la un sistem de admitere în licee care favorizează discriminarea elevilor și lipsa de corectitudine în organizarea examenelor”.

”Sistemul de învățământ public este puternic politizat, directorii sunt numiți politic și ușor de controlat de către cei cu bani și influență.

Astfel, nu avem nicio garanție că examenele organizate de fiecare liceu în parte vor fi corecte și lipsite de corupție”, scrie în textul petiției.

”În lupta acerbă pentru un loc la liceele de elită, elevii care vor face meditații cu profesorii din liceele populare vor fi favorizați.

Ei ar putea primi informații prețioase privind subiectele de examen. Totodată, lucrările lor de admitere ar putea fi verificate de aceiași profesori cu care au făcut meditații, nu de corectori imparțiali, din alte județe, așa cum se întâmplă la Evaluarea Națională” se mai arată în textul petiției.

Principalele prevederi ale legilor educației – Bacalaureat:
Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil: se va organiza Bac-ul tehnologic la liceele de profil.

Vor fi două probe de competenţe lingvistice – limbă străină I, limbă străină II. În plus, va exista o probă complementară pentru competenţe de bază.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Descoperire șocantă făcută de polițiști: Femeie găsită abia după intervenție, ascunsă de natură zeci de metri de locul accidentului de la Flămânzi

Publicat

Publicitate

Astăzi, 21 mai, pe DJ 282 B, în afara localității Flamânzi, s-a produs un accident rutier, în care au fost implicate două autoturisme.

Din verificările efectuate până în acest moment, a reieșit faptul că un autoturism, condus de un bărbat, în vârstă de 74 de ani, din județul Iași, în timp ce se deplasa pe DJ 282 B, direcția de deplasare, dinspre Iași către Botoșani, ar fi intrat în coliziune cu un alt autoturism, condus de un bărbat, în vârstă de 58 de ani, din orașul Flămânzi, care se deplasa pe aceeași direcție de mers și ar fi efectuat viraj la stânga, pentru a pătrunde pe un drum comunal.

În urma impactului, inițial, a rezultat decesul unui bărbat de 58 de ani și vătămarea corporală a altor două persoane, un bărbat de 74 de ani și o femeie de 64 de ani.

Imediat după producerea accidentului, la fața locului s-au deplasat mai multe echipaje de poliție, ambulanță și pompieri, care, au intervenit pentru extragerea unei persoane, ce nu prezenta funcții vitale, aflate într-unul dintre autoturisme, intervenția fiind una complexă, desfășurată într-un perimetru extins și pe un teren cu vegetație deasă.

De asemenea, până la sosirea echipajelor medicale, pompierii au acordat primul ajutor altor două persoane, care s-au autoevacuat din celălalt autoturism implicat.

Ulterior, într-o zonă de vegetație deasă, sub niște arbuști, a fost sesizată prezența unei alte persoane decedate, ca urmare a accidentului rutier.

Publicitate

Din verificări a reieșit că este vorba de o femeie, de 85 de ani, pasageră în autoturismul victimei decedate, identificată la peste 30 de metri de locul producerii accidentului, într-o zonă cu vegetație deasă.

Polițiștii continuă cercetările, sub aspectul comiterii infracțiunilor de ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă, urmând să se stabilească cu exactitate toate împrejurările producerii accidentului rutier.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Parohia Vorona Centru și-a sărbătorit cu emoție și recunoștință ocrotitorii cerești, Sfinții Împărați Constantin și Elena

Publicat

Publicitate

Ziua de 21 mai a adus din nou lumină și bucurie în inimile credincioșilor din Parohia Vorona Centru, care și-a cinstit ocrotitorii spirituali, Sfinții Împărați Constantin și mama sa, Elena, cei întocmai cu Apostolii, bineplăcuți lui Dumnezeu și încununați cu slavă cerească. Prăznuirea acestora este pentru întreaga Biserică un prilej de adâncă recunoștință, iar pentru comunitatea de aici, o revărsare de har și comuniune.

Sărbătoarea a fost deschisă în seara ajunului, când, a fost oficiată Vecernia cu Litie de către un sobor de preoți. Răsunetul rugăciunii s-a împletit cu cântările bisericești, iar fumul tămâiei s-a înălțat spre cer, purtând cu el mulțumirea și nădejdea credincioșilor. Au slujit împreună părintele Petru Chirvase, părintele Adrian Secrieru – coordonator al cercului pastoral-misionar de pe raza Voronei, părintele Ionuț Simionică și părintele Ovidiu Lungu, aducând fiecare, prin slujire, bucuria unității și a slujirii comune.

Miercuri dimineață, în ziua praznicului, biserica s-a umplut de lumină și oameni, veniți cu inimile deschise să primească darul Sfintei Liturghii. Din sobor au făcut parte părintele paroh Andrei-Constantin Anușca, părintele Ioan Cazaciuc de la Parohia Cișmea și părintele Claudiu Lucian Țugui, duhovnic al românilor din Parohia Briceni, de peste Prut. Bucuria revederii și comuniunea euharistică au întărit punțile frățești dintre parohii și dintre inimi.

Cuvântul de învățătură, rostit cu blândețe și profunzime de părintele Ioan Cazaciuc, a pus în lumină rolul providențial al Sfinților Împărați în istoria mântuirii: „Prin Edictul de la Mediolanum, împăratul Constantin a adus libertate creștinilor prigoniți, iar sub sfatul și rugăciunea mamei sale, Elena, a devenit un susținător neclintit al dreptei credințe. Prin ei, Dumnezeu a lucrat spre mântuirea a milioane de suflete.”

După Sfânta Liturghie, soborul a oficiat o slujbă de pomenire pentru cei adormiți, iar agapa frățească ce a urmat a fost o prelungire firească a comuniunii liturgice. Într-un gest de dragoste și grijă creștină, peste 300 de pachete cu alimente au fost dăruite persoanelor aflate în dificultate, arătând că Hristos este viu în fiecare faptă bună făcută aproapelui.

Parohia Vorona Centru este una dintre cele zece parohii ale comunei, așezată în inima celei mai cunoscute și sonore localități din județul Botoșani — Vorona. Biserica, ridicată după Revoluție, pe locul unei Troițe închinate Eroilor, poartă cu cinste și al doilea hram: Înălțarea Domnului, zi de pomenire a celor care s-au jertfit pentru credință și patrie.

Publicitate

În fața sfântului locaș, în centrul comunei, veghează un monument impunător, înconjurat adesea de rugăciune, flori și lacrimi de recunoștință. Aici, prezentul îmbrățișează trecutul, iar biserica, primăria și comunitatea se adună ca un singur trup în jurul jertfei, credinței și unității.

Astfel, Hramul Parohiei Vorona Centru nu este doar o sărbătoare locală, ci o mărturisire vie a iubirii lui Dumnezeu, a dăruirii și a demnității unei comunități care nu uită, ci cinstește și mulțumește.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein, propusă de UE. Care este motivul și care va fi taxa pe fiecare achiziție

Publicat

Publicitate

Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein, dar și de pe alte platforme similare din China, propusă de UE. Ar fi vorba de o sumă de doi euro pentru coletul primit acasă și de 50 de cenți pentru coletele trimise în depozite. Taxa ar aduce venituri de aproape 9 miliarde de dolari bugetului european, arată un calcul raportat la nivelul acestui tip de comerț, scrie alba24.ro

Uniunea Europeană a propus o taxă fixă de doi euro pentru fiecare dintre miliardele de colete mici trimise direct la domiciliile oamenilor, care provin în prezent în mare parte de la companiile online din China, relatează BBC, citat de G4Media.

Concret, noua pe coletele mici de pe Temu, Shein și alți retaileri din China presupune că pachetele cu o valoare mai mică de 150 de euro nu vor mai fi scutite de taxe vamale.

Piețele online, inclusiv giganții chinezi Temu și Shein, vor fi așteptate să plătească această taxă, a declarat comisarul european pentru comerț, Maros Sefcovic.

Taxa de doi euro se va aplica pachetelor trimise direct consumatorilor, în timp ce coletele trimise către depozite vor fi impozitate la o rată mai mică, de 0,50 euro.

Anul trecut, 4,6 miliarde de astfel de colete au intrat în UE, peste 90% provenind din China.

Publicitate

Un asemenea volum a generat o sarcină uriașă pentru personalul vamal al UE, a spus Sefcovic. El a argumentat că acest lucru a creat dificultăți în asigurarea siguranței și standardelor produselor care intră în blocul comunitar.

Taxa propusă ar „compensa costurile”, a declarat el în fața Parlamentului European. Bruxelles speră, de asemenea, ca o parte din veniturile generate să contribuie la bugetul UE.

Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein

Demersul UE vine în contextul impunerii de noi tarife de către SUA asupra produselor chineze, în timpul administrației președintelui Donald Trump – inclusiv o taxă pe coletele mici.

UE încearcă să se protejeze în condițiile în care existau temeri că giganții chinezi ai comerțului electronic ar putea inunda piața europeană cu produse ieftine, deoarece bunurile care erau inițial destinate SUA ar trebui redirecționate către alte piețe.

Shein și Temu au declarat anterior că vor coopera cu autoritățile de reglementare și cu standardele de protecție a consumatorilor.

Temu susține că are 92 de milioane de utilizatori în UE, în timp ce Shein afirmă că are peste 130 de milioane.

Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein

Temu și Shein sunt platforme online de comerț electronic de origine chineză, specializate în produse la prețuri reduse — Temu oferă o gamă largă de articole, de la gadgeturi la decorațiuni, iar Shein este axat în principal pe modă și accesorii.

Europenii cumpără de pe Temu și Shein în principal datorită prețurilor foarte mici, varietății mari de produse, ofertelor frecvente și livrării internaționale gratuite, chiar dacă uneori există îngrijorări legate de calitate, sustenabilitate și condițiile de muncă din lanțul de aprovizionare.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (353)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

EMINESCU  PEDAGOG ( VI )

 

După o evidențiere a activismului eminescian în domeniul școlii din  articolul „Instrucție și educație” și din raportul asupra manualului lui Creangă, Toma Chiricuță se oprește și la raportul de inspecție pe care poetul l-a făcut la Școala de Fete nr. 1 din Roman, directoare fiind  doamna Z. Livescu.  În acest raport, Eminescu folosește, la un moment dat, construcția „metoda mecanică și moartă a învățământului”, care ne relevă un Eminescu didactician: „D-na Z. Livescu (recte Lewicki), după cum spune, e absolventă a Școalei Centrale din Iași și a depus până acum două concursuri.  D-sa e de doisprezece ani institutoare și prin uz lung și-a apropiat metoda mecanică și moartă a învățământului și în această direcție nici nu este lipsită de oarecare succes, pe care însă cu trei eleve nu l-am putut constata cu siguranță. D-sa aparține unei generații scolastice bine determinate, bogate în cuvinte și sterpe de idei.  Prin urmare întrebuințarea de cuvinte neuzitate sau al căror înțeles nu-l cunoaște pe deplin, înlocuiește la D-sa, ca și la multe altele, extrema sărăcie de cugetări.”

Raportul pune în evidență un Eminescu foarte critic privind predarea în școala condusă de doamna Livescu, susținând teoria sa privind dezavantajele metodelor mecanice: 1. „În privința gramaticei (care s-a predat după Stilescu) copilele știu numai  numele definițiunii, nu au însă cunoștința vie și concretă a părților cuvântului”; 2. „Scrierea e în toată școala neglijată”; 3. „Caligrafia, o noțiune cunoscută numai teoreticește”; 4. „Gramatica există ca un fel de schematism de cuvinte, a căror întrebuințare reală îi lipsește copiilor”; 5. În istoria Românilor cronologia nu se știe exact și intuițiunea vremilor trecute li e dată elevelor (din nefericire chiar după cărțile didactice) cu puncte de vedere foarte moderne”; 6. „În geografie memorarea e la locul ei, elevele stau bine, căci recitarea de numiri e partea tare a școalei”.  Finalul raportului este edificator cu privire la ideile pedagogice ale lui Eminescu: „Rugându-vă să considerați că învățământul mecanic este cel general în școalele noastre, de vreme ce lipsa de cunoștințe pedagogice e asemenea generală, sunt de părere că într-o dezvoltare normală a învățământului pedagogic o asemenea directoare nici ar fi cu putință și nici ar trebui suferită”.  Toma Chiricuță  a studiat un alt raport al lui Eminescu, realizat în urma unei inspecții la Școala de Fete din Vaslui unde directoarea Sion aplica aceleași metode  mecanice.  Nu același lucru a spus-o despre Școala de Băieți din Vaslui (condusă de domnul Hrisoscoleu) sau despre ”Pensionatul Normal de Domnișoare” al doamnei Humpel, unde a descoperit că se aplica metoda intuitivă.  Eminescu dezvoltă avantajele acestei metode în articolul „Metoda intuitivă în educație”, pe care o consideră „metoda cea mai priincioasă, după care să se dea școlarilor învățătura cuvenită”: „Cu toții știm astăzi ce înseamnă  metoda intuitivă, însă la noi sunt foarte puțini, care s-o știe aplica bine și încă mai puține sunt școlile în care această metodă a devenit familiară și folositoare într-adevăr”.

Publicitate

Revenind la articolul „Cultură și educație”, Toma Chiricuță constată că Eminescu face o distincție clară între „instrucție” și „educație”: „În urma vorbei multe, a regulamentelor și pararegulamentelor, avem două direcții în practică și amândouă greșite, anume sau un respect extrem, în fond însă fals, sau o familiaritate peste margini. Efectul direcției dintâi este fățărnicia, efectul celei din urmă lipsa de caracter și nesupunerea”.

 Pornind de la aceste considerente ale lui Eminescu, concluzionează Toma Chiricuță: „Rezultă din acestea că Eminescu înțelege prin educație ceea ce înțelegea Herbart prin „Zucht” și „Umgang”, sau ceea ce am definit noi: Disciplină și Contact Acestea formează caracterul, prin ele se impresionează inima, cu ele se dirijează voința și se clădește personalitatea”.   Eminescu vrea să spună că personalitatea unui elev se clădește  prin contactul cu personalitatea educatorului. Gândirea pedagogică a lui Eminescu  se rezumă la: 1) „prin fapte și măsuri pedagogice, nu prin cuvinte moralizatoare”; 2) „educația prin acțiune și nu prin simple vorbe”; 3.) „învățământ prin intuiție, educație prin acțiune”; 4) „o școală care disciplinează prin fapte, nu prin simple vorbe”.  Toma Chiricuță mai vede un alt aspect evident: Eminescu  contribuie  și la istoria pedagogiei românești. (VA URMA)

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending