Connect with us

Educație

TITULARIZARE 2023: Miercuri, proba scrisă. Reguli la examen

Publicat

Publicitate

Titularizare 2023: proba scrisă în cadrul concursului de Titularizare 2023 se desfășoară miercuri, 12 iulie, în Botoșani și în țară. Candidații au la dispoziție 4 ore pentru a rezolva subiectele. În acest an, nu se mai iau în calcul notele la inspecțiile la clasă, pentru calcularea mediei finale.

Titularizarea este concursul național de ocupare a posturilor didactice, de angajare în învățământ.

Candidații care iau medii peste 7 se pot angaja pe perioadă nedeterminată și cei care iau peste media 5, pe perioadă determinată, dacă există posturi disponibile, scoase la concurs.

Titularizare 2023 – reguli la examen/proba scrisă

Accesul candidaţilor în sălile de concurs în vederea susţinerii probei scrise se face în intervalul orar 7.00 – 8.00.

Proba scrisă începe la ora 9.00

Durata probei scrise este de 4 ore (cu posibilitatea prelungirii cu una-două ore în situațiile speciale (candidați nevăzători, ambliopi sau cu anumite deficiențe de vedere). În aceste cazuri, comisiile județene de organizare și desfășurare a concursului asigură condiții de egalizare a șanselor pentru candidații cu deficiențe, prin adaptarea procedurilor de redactare a lucrărilor la subiectele de concurs, în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței respective)

Publicitate

Candidaţii au obligaţia de a redacta lucrarea scrisă cu cerneală sau pix de culoare albastră; desenele/ graficele se pot realiza şi cu creion negru. Este interzisă utilizarea instrumentelor de scris (stilou, pix) a căror cerneală se poate şterge.

Cum se poate corecta o greșeală

Candidații care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală, iar schemele/ desenele cu o linie oblică.

Pe foaia tipizată, candidații completează, cu majuscule, denumirea disciplinei de concurs, copiind formularea din subiectul primit.

Înscrierea numelui candidaţilor sau a altor nume proprii (inclusiv denumiri de unități de învăţământ) care nu au legătură cu cerințele subiectului în afara spațiului care se sigilează, precum şi orice alte semne distinctive pe foile tipizate, destinate lucrărilor scrise, determină anularea lucrărilor scrise.

Obiecte interzise în săli

Candidații nu pot avea asupra lor, în sala de concurs, obiecte sau materiale din următoarele categorii: genţi, poşete, ziare, reviste, cărți, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau orice alte dispozitive/ mijloace care intermediază/ facilitează comunicarea la distanță, precum şi alte obiecte/materiale a căror utilizare afectează desfăşurarea concursului în condiții de legalitate, echitate şi obiectivitate.

Candidaţii pot avea asupra lor dicţionare pentru disciplinele latină sau greacă veche (elină) şi planurile de conturi pentru disciplina „economic, administrativ, poştă”.

Materialele şi/sau obiectele nepermise vor fi depuse în sala de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de concurs.

În intervalul orar 8.15-9.00, responsabilii de sală verifică identitatea candidaţilor pe bază de buletin de identitate/carte de identitate/ carte de identitate provizorie, paşaport sau, în mod excepţional, pe baza permisului de conducere sau a cărții de alegător.

Candidații care nu sunt prezenţi în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba scrisă.

Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate intra sau părăsi sala, decât dacă predă lucrarea, subiectul primit, ciornele şi semnează de predare.

În cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoțit obligatoriu de unul dintre profesorii asistenți până la revenirea în sala de concurs.

În această situație, timpul alocat rezolvării subiectelor nu se prelungeşte.

Frauda și tentativa de fraudă

Candidații care în timpul desfăşurării probei scrise sunt surprinşi copiind, transmițând soluții cu privire la subiecte sau având asupra lor materiale nepermise sau compatibile cu acelea, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistaţi, sunt eliminați din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a preşedintelui comisiei din centrul de concurs, situație în care profesorii asistenți care asigură supravegherea sau membrii comisiei din centrul de concurs încheie un proces-verbal.

Aceeaşi măsură se aplică şi pentru orice altă tentativă de fraudă.

Candidații eliminați din concurs pentru fraudă sau tentativă de fraudă nu sunt repartizați pe posture didactice/catedre în anul şcolar 2023-2024.

Candidații care din motive de sănătate sunt obligați să părăsească sala de concurs pot solicita anularea lucrării.

În această situație se încheie un proces-verbal semnat de responsabilul de sală şi profesorii asistenți.

Candidații care renunţă din proprie inițiativă la concurs pot solicita anularea lucrării, pe baza unei declarații şi pot părăsi sala după cel puțin două ore de la deschiderea plicului cu subiecte.

Candidații nu au dreptul de a părăsi sălile de concurs având asupra lor subiecte de concurs, foi tipizate, coduri de bare sau ciorne.

Sigilarea lucrărilor

Candidaţii sigilează lucrările scrise, în prezența responsabilului de sală, după care se aplică ştampila circular cu diametrul de 35 mm „Concurs de ocupare a posturilor didactice” (Anexa nr.6 la Procedură) și semnătura preşedintelui comisiei realizată cu cerneală sau pix de culoare albastră.

După ce finalizează redactarea lucrării, fiecare candidat numerotează foile de concurs, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colțul din dreapta, în spaţiul dedicat, indicând pagina curentă şi numărul total de pagini scrise, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, în situația în care candidatul a scris în total 5 (cinci) pagini.

Se numerotează toate paginile pe care candidatul a scris, inclusiv prima pagină, precum şi cele pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisă fiind barată de către profesorii asistenți cu linie frântă în forma literei „Z”, folosind pix sau stilou cu cerneală de culoare albastră.

Profesorii asistenţi şi responsabilul de sală, cu excepţia anulării spaţiilor libere nescrise cu linie frântă în forma literei „Z”, nu semnează și nu fac nicio altă însemnare pe lucrările scrise sigilate.

După finalizarea redactării lucrărilor, candidații predau lucrările scrise, subiectul, ciornele şi codurile de bare neutilizate responsabilului de sală, semnează în borderoul de predare a lucrărilor, menționând numărul de pagini scrise.

Spațiile libere ale întregii lucrări se anulează cu linie frântă în forma literei „Z”, utilizând pix sau stilou cu cerneală albastră (Anexa nr. 9 la Procedură), de către un profesor asistent, în faţa candidatului.

Responsabilul de sală / profesorul asistent verifică în prezența candidatului, la predarea lucrării scrise, dacă au fost aplicate coduri de bare în ordine crescătoare pe toate foile tipizate ale lucrării scrise şi dacă toate foile tipizate sunt sigilate, conform modelului-tip (Anexa nr. 8 la Procedură).

În sală rămân cel puţin 3 (trei) candidați până la predarea ultimei lucrări.

La finalizarea probei scrise, candidaţii nu au dreptul de a părăsi sălile de concurs având asupra lor subiecte de concurs, foi tipizate, coduri de bare sau ciorne.

Ciornele se predau separat, odată cu lucrarea scrisă, responsabilului de sală, fără să aibă valabilitate în evaluarea lucrării şi la eventualele contestaţii. (art.6 alin. (22))

Anularea lucrărilor

Preşedintele comisiei din centrul de concurs anulează lucrările scrise în situația în care:

  • a) pe lucrarea scrisă nu este completată, cu majuscule, denumirea disciplinei de concurs, identică cu cea înscrisă pe subiectul primit
  • b) redactarea lucrării scrise nu respectă prevederile art.6 alin. (4) din Procedură
  • c) numerotarea paginilor lucrării scrise nu respectă prevederile art.6 alin. (20) din Procedură;
  • d) pe lucrările scrise se regăsesc semne distinctive vizibile constatate la preluarea lucrării.

Baremele de evaluare pot fi consultate, după finalizarea probei scrise.

Rezultatele concursului se afişează pe site-ul şi la sediul inspectoratului şcolar la data prevăzută de Calendarul mobilității personalului didactic pentru anul şcolar 2023-2024:

  • rezultatele iniţiale – 18 iulie 2023
  • rezultatele finale: 26 iulie 2023

CALENDAR Titularizare 2023 – proba scrisă și ședințe de repartizare

  • 12 iulie: desfășurarea probei scrise
  • 18 iulie: comunicarea rezultatelor iniţiale
  • 18-19 iulie: înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora la centrele de evaluare
  • 20-25 iulie: soluţionarea contestațiilor
  • 26 iulie: comunicarea rezultatelor finale
  • 27 iulie: repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. a) sau 80 alin. (9) din Metodologie, după caz
  • 28 iulie: ședință de repartizare, în ordine, a: cadrelor didactice titulare, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. b) din Metodologie; cadrelor didactice titulare, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. c) din Metodologie; cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei rămase cu norma didactică de predare incompletă, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. d) din Metodologie; cadrelor didactice titulare, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. e) sau 80 alin. (9) din Metodologie, după caz; repartizarea cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care au participat la concursul naţional, sesiunea 2023, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. f) sau 80 alin. (9) din Metodologie, după caz
  • 31 iulie: reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
  • 28 iulie – 25 august: emiterea și comunicarea deciziilor de repartizare pe post/catedră

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

FOTO: ANABI și ANAF scot la licitație mașini și autoutilitare cu prețuri între 250 și 55.000 de euro. LISTA

Publicat

Publicitate

ANABI și ANAF scot la licitație mașini și autoutilitare. Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), prin administrații județene ale finanțelor publice, organizează în perioada noiembrie – decembrie mai multe licitații pentru vânzarea unor autoturisme și autoutilitare confiscate sau recuperate de stat, informează alba24.ro.

ANABI pune la dispoziție câteva dintre cele mai atractive oferte, vehicule de lux la prețuri competitive. Cea mai scumpă mașină din listă este un Mercedes AMG GT 53 4Matic din 2019, aflată la a doua licitație. Modelul hibrid (benzină + electric) are un preț de pornire de circa 55.000 de euro, redus cu 25% față de cel inițial. 

Licitații ANABI: Mercedes AMG hibrid de 55.000 de euro

Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează online pe data de 18 decembrie, în intervalul 09:00 – 14:00, a doua licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Porsche Cayenne II 3.0 V6, data primei înmatriculări ianuarie 2013, 2967 cmc, 241 cp, diesel, culoare alb, rulaj estimat 277.104 km, înmatriculat – preț de evaluare 63.826,50 lei, fără TVA
  • autoturism Porsche Cayenne II S 92A 21-4.1 V8, an fabricație 2015, 4.134 cmc, 380 cp, diesel, culoare alb, rulaj estimat 166.130 km, înmatriculat – preț de evaluare 118.720,5 lei, fără TVA

Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează online pe data de 2 decembrie, în intervalul 09:00 – 15:00, a doua licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Mercedes AMG GT 53 4Matic, an fabricație 2019, 2999 cmc, hibrid (benzină + electric), culoare alb, rulaj 52.043 km, înmatriculat – preț de evaluare 276.292,50 lei, fără TVA

Mai multe informații pot fi obținute pe site-ul agenției – AICI.

Publicitate

ANABI și ANAF scot la licitație mașini și autoutilitare: furgon pentru fast-food la 52.000 de euro

AJFP Constanța organiează pe 25 noiembrie, ora 13:00, în municipiul Constanța, bd. Tomis, nr. 312A, etaj 4, cam. 407, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • furgon pentru activități fast-food, Iveco 70C16, an fabricație 2020, înmatriculat în 2022, nr. km 350, dotări profesionale pentru fast-food – preț de pornire 266.843 lei

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0241.617791.

AJFP Călărași organizează pe 25 noiembrie, la ora 11:00, în localitatea Călărași, str. Eroilor, nr. 6-8, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoutilitară Ford Transit, an fabricație 2015, înmatriculat, motor nefuncțional – preț de pornire 33.000 lei, fără TVA
  • autoturism Volvo S80, an fabricație 2014, înmatriculat, necesită reparații volantă și cutia de viteze – preț de pornire 9.900 lei, fără TVA
  • autoturism marca Dacia Duster, an fabricație 2016, înmatriculat, necesită reparații, 4×4 nefuncțional – preț de pornire 23.600 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0242.312374.

AJFP Brașov, Unitatea Fiscală Municipală Făgăraș organizează în data de 26 noiembrie, la ora 11:00, în municipiul Făgăraș, str. Azotului, nr. 1A, cam. 203, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism BMW 318D, an fabricație 2003, combustibil diesel, 1995 cmc, înmatriculat – preț de pornire 10.113 lei, fără TVA
  • autoturism Volkswagen Transporter 7DB, 9 locuri, an fabricație 2000, combustibil diesel, 1896 cmc, înmatriculat – preț de pornire 9.644 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0268.211226.

AJFP Cluj organizează pe data de 26 noiembrie, ora 12:00, în localitatea Cluj-Napoca, Piața Avram Iancu, nr. 19, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Renault Clio, an fabricație 2015, combustibil benzină, Euro 5, înmatriculat – preț de pornire 22.425 lei

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0745.975055.

Autoutilitară Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI la 7.000 de euro

AJFP Neamț organizează pe 28 noiembrie, la ora 11:00, în localitatea Piatra Neamț, bld. Traian, nr. 19 bis, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Dacia Logan, an fabricație 2011, înmatriculat – preț de pornire 2.835 lei
  • autoturism Dacia Sandero, an fabricație 2010, înmatriculat – preț de pornire 6.870 lei

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0740.091164.

DGRFP Galați organizează pe 3 decembrie, la ora 10:00, în municipiul Galați, strada Brăilei, nr. 33, demisol, camera D3 (sediul AJFP Galați), o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Volkswagen Passat CC, an fabricație 2014, culoare negru, 1968 cmc, diesel, 213.147 km, cutie viteze automată, înmatriculat – preț de pornire 42.614 lei

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0236.842003.

AJFP Cluj, Unitatea Fiscală Municipală Dej organizează pe 10 decembrie, la ora 12:00, în localitatea Dej, str. M. Eminescu, nr. 2, cam. 29, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism BMW 320 D Cabrio, an fabricație 2011, diesel, 1995 cmc – preț de pornire 25.650 lei, fără TVA
  • autoturism Mazda 6, an fabricație 2015, diesel, 2191 cmc – preț de pornire 33.350 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0264.216230.

AJFP Neamț organizează pe 10 decembrie, la ora 11:00, în localitatea Piatra Neamț, bld. Traian, nr. 19 bis, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Kia Sorento, an fabricație 2005 – preț de pornire 5.210 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0233.207602, interior 441.

AJFP Neamț organizează pe 11 decembrie, la ora 12:00, în localitatea Piatra Neamț, bld. Traian, nr. 19 bis, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoutilitară Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI, an fabricație 2013, capacitate cilindrică 2143 cmc, combustibil motorină, Euro 5, 7 locuri – preț de pornire 36.023 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0233.207630 interior 451.

AJFP Timiș organizează pe data de 11 decembrie, ora 14:00, în localitatea Timișoara, str. Gh. Lazăr, nr. 9B, Amfiteatru, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Ford Focus, an fabricație 2006, combustibil diesel, capacitate cilindrică 1753 cmc, Euro 4, înmatriculat – preț de pornire 12.197 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0256.259410.

ANABI și ANAF scot la licitație mașini și autoutilitare: Audi Q5 la 5.500 de euro

AJFP Timiș organizează pe data de 15 decembrie, ora 14:00, în localitatea Timișoara, str. Gh. Lazăr, nr. 9B, Amfiteatru, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Ford Focus C-MAX, an fabricație 2006, culoare gri, combustibil diesel, înmatriculat – preț de pornire 4.070 lei, fără TVA
  • autoturism Ford Transit, an fabricație 2001, combustibil diesel, culoare gri, înmatriculat – preț de pornire 1.323 lei, fără TVA
  • autoutilitară Volkswagen Transporter, an fabricație 1998, culoare verde, combustibil diesel, înmatriculat – preț de pornire 11.080 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0256.259410.

AJFP Timiș organizează pe data de 15 decembrie, ora 14:00, în localitatea Timișoara, str. Gh. Lazăr, nr. 9B, Amfiteatru, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Volkswagen Passat, an fabricație 2001, 1896 cmc, combustibil diesel – preț de pornire 4.688 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0256.200035.

AJFP Neamț, Unitatea Fiscală Municipală Roman organizează pe data de 16 decembrie, ora 11:00, în municipiul Roman, p-ța Roman Vodă, nr. 1, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Audi Q5 8R, an fabricație 2012, 2967 cmc, înmatriculat – preț de pornire 28.200 lei, fără TVA

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0740.286577.

AJFP Călărași organizează pe 18 decembrie, la ora 11:00, în localitatea Călărași, str. Eroilor, nr. 6-8, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • autoturism Citroen C4 Space Tourer, an fabricație 2018, 1997 cmc – preț de pornire 21.750 lei
  • navă sport și agrement 20-50 CP Fletcher, an fabricație 2011 – preț de pornire 16.217 lei

Pentru informatii suplimentare vă puteți adresa la sediul instituției sau la numărul de telefon 0242.314350, interior 148.

Citeste mai mult

Eveniment

Pragul maxim pentru despăgubiri privind RCA în caz de faliment al asigurătorului, eliminat din lege

Publicat

Publicitate

O modificare de lege prevede eliminarea pragului maxim de 500.000 de lei pentru despăgubirile date de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) – daune acoperite de RCA, în cazul în care compania de asigurare iese de pe piață, scrie alba24.ro.

Vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiare (ASF), Sorin Mititelu, responsabil pentru sectorul asigurărilor, a explicat, într-o declarație pentru Mediafax, care sunt principalele avantaje ale noii legi pentru asigurații RCA.

Sunt câteva sute de români care au încasat sumele maxime pe care le poate plăti fondul, conform celor mai recente cifre furnizate de oficialii FGA la solicitarea Mediafax.

Sume mai mari pentru despăgubire

Legea care permite asiguraților RCA să beneficieze de sume mai mari decât pragul maxim de 500.000 admis în prezent mai are un pas până la implementare.

Este vorba de proiectul legii pentru modificarea şi completarea Legii nr.213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor – inițiat pentru transpunerea, cu întârziere, a unei directive UE. Acesta a fost adoptat săptămâna trecută de Camera Deputaților în calitate de for decizional. A fost trimis miercuri spre promulgare la Palatul Cotroceni, după îndeplinirea termenului pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constituționalității legii.

Publicitate

Odată promulgată de șeful statului, legea va intra în vigoare la trei zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția câtorva prevederi care intră în vigoare după 30 de zile de la acel moment, potrivit formei trimise la promulgare.

Creștere a gradului de protecție a beneficiarilor

Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF responsabil pentru sectorul asigurărilor, explică, într-o declarație pentru Mediafax, că legea va aduce avantaje românilor ajunși în situația să primească despăgubiri de la FGA, după ce societatea cu care au încheiat o poliță de asigurare iese de pe piață.

„Este cert o creștere a gradului de protecție a beneficiarului de despăgubiri legate de RCA, de primit de la FGA. Vorbim de sume mult mai mari – în funcție pe polița de asigurare și țara unde are loc evenimentul, de timpi de așteptare mult mai mici – de la ani, la maxim șase lun), de ordine de plată prin care cazurile sociale au prioritate și altele”, a detaliat vicepreședintele autorității de reglementare a sectorului asigurărilor, pe lângă piața de capital și a pensiilor administrate privat.

Alte modificări în lege
Potrivit demnitarului, legea mai cuprinde câteva modificări care nu vin din transpunerea directivei, dar toate conduc la eficientizarea FGA: drepturile din contractele de reasigurare, echipa de management redusă și toți având contract de mandat cu perioada limitată și nu mai mult de două mandate consecutive.

Odată cu eliminarea pragului, sumele pe care le pot primi asigurații RCA pot ajunge și la zeci de milioane de euro, explică Sorin Mititelu, dat fiind că în unele țări, precum Germania, nu sunt reglementate valori maximale, ci doar valori determinabile. Vorbim de daunele produse care pot fi legate de o altă mașină, dar și de viața unei persoane, o clădire sau alte drepturi patrimoniale.

Protecția furnizate de Fond se extinde și în caz de lichidare a asigurătorului, pe lângă cazurile de insolvență/faliment, după cum au detaliat oficialii FGA în răspunsul transmis privind plafonul de garantare.

Plăți de la Fondul de garantare

FGA, mecanismul instituit prin lege în România pentru protejarea creditorilor de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător persoană juridică română, funcționează sub umbrela ASF. Potrivit legii, FGA este în drept să efectueze plăţi din disponibilităţile sale către creditorii de asigurări doar către petenții care au depus cereri de plată în termenul legal și care au dosarele complete. FGA acoperă activitățile desfășurate pe teritoriul României, respectiv transfrontalier, pe teritoriul statelor membre gazdă, de către societatea de asigurare autorizată în România. Potrivit legii, în prezent FGA este în drept să efectueze plăţi din disponibilităţile sale către creditorii de asigurări, în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare.

Potrivit oficialilor FGA, plata de către Fond a creanţelor de asigurări stabilite ca fiind certe, lichide şi exigibile se face în limita unui plafon de garantare de 500.000 lei pentru o creanţă de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare încheiat de asigurătorul aflat în insolvenţă.

Conform legii, creditorul de asigurări poate urma separat şi procedura de faliment a asigurătorului, în vederea recuperării creanţei sale din activele asigurătorului aflat în faliment, inclusiv pentru suma cuvenită care depăşeşte plafonul de garantare.

Legislația aplicabilă la acest moment stabilește condițiile și limitele în ceea ce privește procedura administrativă de urmat în fața Fondului de garantare a asiguraților – plafonul de garantare, cerințele privind termenul de depunere, cuprinsul cererii de plată, modalitatea de depunere a documentelor, fiind aplicabile totodată și regulile prevăzute de Codul de procedură civilă.

Ce se schimbă

Oficialii FGA au sumarizat pentru Mediafax modificările aduse Legii 213/2015, care asigură transpunerea în legislația națională a Directivei europene 2021/2118 și vizează, în principal:

reglementarea dreptului persoanelor cu reședința în România, prejudiciate prin accidente de vehicule, de a solicita Fondului plata despăgubirilor cuvenite în temeiul contractelor RCA încheiate de asigurătorii persoane juridice române și asigurătorii autorizați în statele membre, în cazul falimentului ori lichidării bazate sau nu pe insolvență (extinderea protecției furnizate de Fond și în caz de lichidare care nu este bazată pe insolvență)
eliminarea plafonului actual de 500.000 lei în cazul contractelor RCA, pentru procedurile de insolvență deschise începând cu data de 23.12.2023, plățile urmând a fi efectuate de către FGA în limita unui plafon de garantare care este dat de nivelul limitei maxime de răspundere a asigurătorului care a încheiat contractual RCA, adică cea mai mare valoare dintre limita de răspundere prevăzută în legislația aplicabilă locului de producere a accidentului și cea prevăzută în contractul RCA (plafonul de 500.000 lei/creanță va fi utilizat în continuare în cazul celorlalte tipuri de asigurări)
stabilirea termenelor de soluționare a cererilor de plată a despăgubirilor și de efectuare a rambursărilor către organismele din celelalte state membre.
Cereri de despăgubiri
Despăgubirile acordate de FGA în urma celor mai recente mari falimente ale societăților de asigurare – reasigurare, City Insurance SA și Euroins se apropie de 4 miliarde de lei, conform celor mai recente date furnizare de oficialii instituției la solicitarea Mediafax.

Astfel, situația centralizată a cererilor de plată adresate FGA în temeiul polițelor de asigurare emise de City Insurance SA și Euroins, arată că, până la data de 31 octombrie 2025, la FGA au fost soluționate 441.912 cereri de plată, pentru cele două societăți, respectiv:

249.216 cereri de plată în valoare de 2,42miliarde de lei pentru societatea City Insurance SA

192.696 cereri de plată în valoare de 1,46 miliarde de lei pentru societatea Euroins.

Însumat, este vorba de 441.915 de cereri, în valoare totală de 3,88 miliarde de lei.

„Vă rugăm să aveți în vedere faptul că FGA gestionează cererile de plată pentru mai mulți asigurători aflați în faliment, iar în această perioadă au fost soluționate inclusiv cereri aferente polițelor emise de ceilalți asigurători în faliment”, arată FGA.

Oficialii FGA au evidențiat defalcat, la solicitarea Mediafax, și plățile efectuate în limita maximă a plafonului de garantare de 500.000 lei.

Situația plăților până în octombrie

Din totalul despăgubirilor acordate până la 31 octombrie 2025 pentru cele două societăți aflate în faliment, s-a aprobat achitarea plafonului maxim legal, pentru aproximativ 400 de cereri de plată”, potrivit FGA.

În total ar fi 200 de milioane de lei, deci în jur de 40 de milioane de euro acordate păgubiților la pragul maxim.

La un simplu calcul, ponderea din totalul cererilor, ca număr, este de subnominală, de 0,09%, dar ca valoare, suma ajunge la 5,15% do cele 3,88 de miliarde le lei.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Incident șocant în Suceava: Șofer de ride-sharing înjunghiat de un adolescent pentru doi lei

Publicat

Publicitate

Un conflict banal legat de plata unei curse de doar 9 lei s-a terminat cu sânge în cartierul George Enescu din municipiul Suceava. Un adolescent de 17 ani a înjunghiat șoferul unui autoturism înmatriculat pentru ride-sharing, după ce a plătit doar 7 lei din suma de 9 lei a cursei, scrie newsbucovina.ro.

Incidentul a avut loc vineri seara, în jurul orei 22:15. Poliția Municipiului Suceava a fost sesizată prin 112, iar echipajul sosit la fața locului l-a găsit pe șoferul de 21 de ani, din comuna Păltinoasa, rănit cu plăgi înjunghiate la braț și la un picior.

Potrivit primelor informații din anchetă, altercația a pornit în momentul în care tânărul de 17 ani din comuna Dumbrăveni a refuzat să achite integral cursa. În timpul conflictului, adolescentul a scos un obiect ascuțit-înțepător și l-a lovit de mai multe ori pe șofer.

Agresorul a fost imobilizat imediat de polițiști și este în prezent în custodia Biroului de Investigații Criminale al Poliției Municipiului Suceava. Victima, șoferul de 21 de ani, a fost transportată de urgență la spital pentru îngrijiri medicale.

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Tulbureni! Un bărbat din cartierul Tulbureni a ajuns la spital cu arsuri pe față, mâini și torace. Alarma a fost dată la miezul nopții

Publicat

Publicitate

Un bărbat din cartierul Tulbureni a ajuns la spital cu arsuri pe față, mâini și torace, după ce în locuința sa a izbucnit un incendiu. Bunurile dintr-o cameră și un hol au fost cuprinse de flăcări, cel mai probabil, din cauza unui reșou electric lăsat în funcțiune, nesupravegheat. Alarma a fost dată la miezul nopții.

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere, precum și un echipaj aparținând Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani. Aceștia au constatat că ardeau bunurile din două încăperi, cu flacără și degajări mari de fum, și au acționat rapid pentru ca flăcările să nu se extindă la întreaga construcție. Proprietarul a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Pentru înlăturarea pericolului de incendiu ce poate apărea în timpul exploatării aparatelor de încălzire electrice, recomandăm cetățenilor să le supravegheze în permanență.

De asemenea, trebuie să se asigure că aparatele electrice sunt prevăzute cu protecție împotriva supraîncălzirii. Totodată, cele care au conductorii de alimentare uzați, deteriorați sau care nu mai au ștecher nu trebuie folosite.

În cazul reșourilor, caloriferelor, aerotermelor și radiatoarelor, acestea trebuie așezate la distanță față de materialele combustibile (perdele, mobilier, covoare etc.).

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending