Connect with us

Eveniment

Tipuri de fraude online: Cum poți rămâne fără bani în cont sau să plătești obiecte pe care nu le vei primi niciodată

Publicat

Publicitate

Un nou tip de înşelătorie online semnalat de Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică. Hackerii construiesc site-uri care seamănă cu cele cunoscute pentru a culege date personale, relatează alba24.ro.

Atenție la știrile false apărute online, pe site-uri care copiază identitatea vizuală a unor instituții de presă din România.

Atacatorii promovează scam-uri cu false oportunități rapide de a obține o importantă sumă de bani, într-un timp foarte scurt.

Textul în limba română este unul precis construit, arată Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică.

„Folosindu-se de mirajul câștigului rapid, atacatorii redirecționează potențialele victime către site-uri de phishing, site-uri clonă care arată similar cu cele oficiale ale unor companii sau chiar organizații media din România.

Aceste site-uri sunt controlate de infractorii cibernetici, iar datele introduse aici ajung în posesia atacatorilor, dacă utilizatorii creduli cad în capcana atacatorilor și furnizează informații sensibile”, transmite sursa citată.

Publicitate

Pentru început, atacatorii colectează date personale – nume, prenume, adresa de e-mail și număr de telefon.

Ulterior, cel mai probabil, utilizatorii care au introdus date pe astfel de pagini de phishing vor fi contactați pe mail sau telefonic pentru false oportunități de investiții.

Prin acest ultim pas, infractorii vor încerca să vă fure datele de card sau să îi determine pe oameni să facă o plată din cont.

DNSC recomandă:
  • – analizați cu atenție informațiile culese din mediul online
  • – verificați mereu sursa informației, a mesajului primit, precum și adresa site-urilor pe care le vizitați, înainte de a acționa
  • – evitați accesarea link-urilor din mesajele nesolicitate, fără a le verifica cu o soluție de securitate
  • – atenție la apelurile sau mesajele care vă îndeamnă să faceți anumite acțiuni online precum furnizarea de date, abonarea la anumite servicii sau deschiderea unor conturi noi.

Cele mai folosite tipuri de fraudă online

Dacă în trecut “neatenția” sau “vânătoarea de oferte” erau principalele cauze pentru care clienții băncilor deveneau victime ale fraudatorilor, în prezent, ingineriile sociale sunt pricipala cauză pentru care victime pot deveni din ce în ce mai multe persoane care dețin produse bancare prin care pot accesa serviciile băncilor la distanță (card, internet/mobile banking etc.). Un site dedicat siguranței online prezintă câteva tipuri de fraude online

Frauda prin intermediul platformelor de comerț electronic (ex: olx, publi24, lajumate etc)

1) Fraudatorul este cumpărător. Acesta contactează vânzătorul și solicită mutarea conversației de pe platforma online pe un alt canal de comunicare (de regulă pe WhatsApp).

Fraudatorul (cumpărătorul) informează victima (vânzătorul) că a achitat produsul și îi trimite un link fals pentru a încasa suma. La accesarea link-ului, victimei i se solicită datele de securitate ale cardului bancar propriu (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure).

Odată intrat în posesia informațiilor, fraudatorul nu mai răspunde la conversație și inițiază tranzacții frauduloase prin utilizarea datelor de securitate furnizate de victimă (vânzător).

2) Fraudatorul este vânzător. Acesta postează anunțuri cu produse fictive la prețuri foarte avantajoase. 

Pentru a cumpăra produsul respectiv, victima (cumpărătorul) este direcționată să acceseze un link destinat unei pagini de tip “phishing”.

După accesarea paginii, victimei  îi sunt solicitate datele de securitate ale cardului (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure), care sunt folosite ulterior pentru plăți înregistrate la comercianți online din alte țări.

Cele mai importante măsuri de precauție:

Nu furniza datele cardului bancar nici online, nici telefonic, nici prin alte canale de comunicare (WhatsApp, SMS, pagini web etc.);

Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că exprimarea “îți virez banii direct pe card, iar pentru asta am nevoie de datele cardului tău” este o capcană!

Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

Trebuie să contacteze banca emitentă a cardului în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate;

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.

Phishing-ul

Este o metodă de fraudă prin care se încearcă obținerea ilegală de date personale de identificare și autentificare sau accesare a unor website-uri.

Cea mai utilizată metodă de phishing pentru clienții băncilor este trimiterea unor email-uri care par a fi din partea unei bănci, care conțin un link cu îndemnul de a fi accesat, fie pentru actualizarea datelor personale, în caz contrar conturile persoanei urmând a fi blocate, fie pentru diferite campanii.

Acest link deschide un website foarte asemănător cu cel al băncii, unde victimei îi sunt solicitate în mod ilegal datele personale și de autentificare, cum ar fi: nume și prenume, adresa, numărul cardului, data expirării, cod de securitate CVV2/CVC, cod numeric personal, telefon etc.

Smishing-ul (phishing-ul prin SMS)

Smishing-ul este metoda de fraudare similară pshishing-ului, fiind folosite canale de comunicare prin mesaje SMS, care par a fi transmise de bănci.

Scopul este același, respectiv obținerea de către fraudatori a unor date personale sau de autentificare, de regulă prin direcționarea victimei către un link (website clonat) unde îi sunt solicitate datele personale/datele cardului (număr card, data expirării, CVV2/CVC) etc.

Odată furnizate, fraudatorii folosesc informațiile pentru a accesa și sustrage fondurile persoanei care le-a furnizat.

Cele mai importante măsuri de precauție:

Verifică cu atenție înainte de a deschide un mesaj sau un fișier de la banca ta;

Fii vigilent la cererile de comunicare a unor detalii financiare, date personale, de autentificare (user/parolă), datele cardurilor (numărul, data expirării, CVV2/CVC, cod PIN);

Băncile niciodată nu solicită date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail și nici prin completarea acestora pe website;

Atenție la mesajele care conțin formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale, de exprimare etc;

Verifică dacă e-mail-ul provine dintr-o sursă legitimă;

În ultimul timp, datorită acestor tipologii de fraude, băncile au început să evite inserarea de link-uri în mesajele trimise clienților, așa că, dacă ai suspiciuni, indicat este să verifici cu banca ta campania respectivă, apelând numerele de telefon de pe website-ul băncii;

Activează și folosește o formă de autentificare în mai mulți pași pentru accesul la intenet/mobile banking.

Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

De pe un dispozitiv diferit (telefon, PC) trebuie să schimbe parolele pentru aplicațiile de internet/mobile banking dacă acestea au fost furnizate pe website-ul clonat.

Trebuie să informeze banca în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite, dacă este posibil, blocarea/dezactivarea temporară a serviciului de internet sau mobile banking dacă nu a putut schimba parola, blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate dacă aceste date au fost furnizate pe website-ul clonat.

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.

CEO Fraud sau Mesaje de la Șef

Din ce în ce mai mulți clienți ai băncilor din categoria persoanelor juridice devin victime ale acestei metode de fraudare.

CEO Fraud / Mesaje de la Șef  reprezintă un tip de fraudă care vizează angajații autorizați să efectueze plăți, care, prin inducere în eroare, sunt determinați să efectueze un transfer.

Mai exact, fraudatorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul dintre managerii de top din companie și solicită efectuarea de urgență a unei plăți, de regulă într-un cont din afara țării, invocând că este o situație deosebită și cerând să nu se respecte procedurile obișnute de autorizare a plăților.

Cele mai importante măsuri de precauție:
  • Nu efectuați transferuri și nu procesați operațiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente;
  • Verificați cu atenție adresele de e-mail de la care primiți solicitări;
  • Confirmați printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) instrucțiunile de efectuare a plății;
  • Nu deschideți niciodată link-uri sau documente anexate acestor mesaje;
  • Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților, folosind principiul celor patru ochi;
  • Respectați cu strictețe procedurile/fluxurile de autorizare a plăților;
  • Instruiți colegii despre această metodă de fraudare, pentru a fi vigilenți la efectuarea plăților.
Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident, chiar dacă nu a devenit victimă;

În cazul în care a fost inițiată plata, să contacteze de urgență banca pentru a încerca să blocheze transferul fondurilor (dacă banii nu au fost deja transferați).

Frauda cu facturi

Această metodă de fraudare are loc atunci când angajații unei companii sau chiar persoane fizice, sunt contactate fie telefonic, fie prin e-mail, de care persoane care pretind că sunt reprezentanți ai unor furnizori de servicii sau bunuri și solicită modificarea datelor de plată, de regulă a contului IBAN în care trebuie efectuate anumite plăți.

Astfel, victimele ajung să trimită bani în conturile altor persoane decât cele care ar fi trebuit să încaseze sumele respective.

Cele mai importante măsuri de precauție:
  • Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților, folosind principiul celor patru ochi;
  • Confirmați cu furnizorul printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) schimbarea datelor bancare;
  • Instruiți colegii despre această metodă de fraudare, pentru a fi vigilenți la efectuarea plăților.
  • Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:
  • Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident, chiar dacă nu a devenit victimă;
  • În cazul în care a fost inițiată plata, să contacteze de urgență banca, pentru a încerca să blocheze transferul fondurilor (dacă banii nu au fost deja transferați).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

COD GALBEN de caniculă și instabilitate atmosferică pentru județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Cod galben de caniculă și de instabilitate atmosferică pentru județul Botoșani

 

Administrația Națională de Meteorologie a emis două atenționări cod galben de caniculă pentru județul Botoșani. Prima este valabilă de astăzi, de la ora 10:00, până mâine la aceeași oră, iar a două de mâine, de la ora 10:00, până luni, la aceeași oră.

 

Maximele se vor încadra între 33 și 36 de grade, iar minimele în general între 17 și 20 grade. Specialiștii atrag atenția că indicele temperatură-umezeală va atinge sau depăși pragul critic de 80 de unități, ceea ce amplifică disconfortul termic resimțit de populație.

 

Publicitate

Totodată, a fost emis și un Cod galben de instabilitate atmosferică, de astăzi, de la ora 17:00, până mâine, la ora 06:00.

Sunt așteptate intensificări ale vântului și vijelii (rafale în general de 60…70 km/h), averse torențiale, descărcări electrice și grindină de mici și medii dimensiuni (în general 2-4 cm). În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 20…25 l/mp, iar pe arii restrânse de peste 30 l/mp.

 

Pentru a face față în siguranță valului de căldură, ISU Botoșani recomandă respectarea următoarelor măsuri de protecție:

– deplasați-vă doar în primele ore ale dimineții sau seara, preferabil prin zone umbrite, alternând mersul cu pauze de repaus.;

– evitați aglomerațiile, expunerea directă la soare și efortul fizic intens, în special între orele 11:00 și 18:00;

– purtaţi haine lejere, subţiri, deschise la culoare, pălării şi ochelari de soare;

– mâncați cât mai multe fructe și legume și evitați alimentele bogate în grăsimi;

– consumați zilnic 1,5 – 2 litri de lichide, preferabil apă, ceaiuri ușoare sau sucuri naturale, la temperatura camerei;

– evitaţi băuturile ce conţin alcool, cofeină sau zahăr;

– mențineți legătura cu persoanele vârstnice din familie: verificați starea lor de sănătate și oferiți-le ajutor, dacă este nevoie;

– nu lăsaţi copiii / animalele de companie singuri/singure în autoturisme;

– creați un mediu răcoros în locuință, pentru a nu suprasolicita organismul.

 

Măsuri pentru prevenirea incendiilor în perioada caniculei

 

Având în vedere riscul crescut de izbucnire a incendiilor în contextul temperaturilor ridicate, ISU Botoșani recomandă populației respectarea următoarelor măsuri preventive:

 

– respectați normele de prevenire și stingere a incendiilor;

– nu utilizați focul deschis în zone cu vegetație uscată, în apropierea materialelor combustibile sau a locurilor cu pericol de explozie, fără supraveghere și măsuri corespunzătoare de siguranță;

– nu expuneți la soare sau în spații supraîncălzite recipiente ce conțin lichide inflamabile sau gaze sub presiune;

– pregătiți hrana folosind foc deschis doar în spații special amenajate, la distanțe sigure față de clădiri, depozite, culturi agricole, păduri sau alte zone vulnerabile;

– nu aruncați țigări aprinse în zone cu vegetație uscată;

– supravegheați copiii și nu le permiteți accesul la surse de foc (chibrituri, brichete etc.).

 

Evoluţia fenomenelor meteorologice prognozate este permanent monitorizată prin Centrul Operaţional al ISU Botoșani .

 

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite să intervină, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

 

Pentru a preveni situațiile de urgență în contextul codului galben de instabilitate atmosferică, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

 

– fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

 

– nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

 

– parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

 

– îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

 

– nu atingeți firele căzute la pământ;

 

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;

 

– nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descăcodrcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult

Administratie

FOTO: Elevii de la Școala Gimnazială Nr. 16 din municipiul Botoșani vor face orele de sport într-o sală nouă, complet echipată

Publicat

Publicitate

Elevii de la Școala Gimnazială Nr. 16 „Sfânta Maria” vor începe noul an școlar într-o sală de sport nouă, complet echipată!

Primăria Municipiului Botoșani anunță finalizarea lucrărilor la noua sală de sport a Școlii Gimnaziale Nr. 16 „Sfânta Maria”. Începând din luna septembrie, elevii vor desfășura orele de educație fizică într-un spațiu modern, construit pe terenul din vecinătatea școlii, cu sprijinul Companiei Naționale de Investiții (CNI).

Noua sală de sport este dotată complet, beneficiind de echipamente sportive, grupuri sanitare moderne și un ambient sigur și prietenos, adecvat desfășurării activităților fizice.

Proiectul a fost inițiat în urma unei vizite a primarului la unitatea de învățământ, în urmă cu câțiva ani. Atunci, edilul a fost impresionat de condițiile improprii în care se desfășurau orele de sport – în săli de clasă, fără spațiu adecvat și fără echipamente. Astfel, s-a decis demararea tuturor procedurilor necesare pentru construirea unei săli de sport, care astăzi este deja finalizată.

„Este o investiție în sănătatea și dezvoltarea copiilor noștri. Noua sală oferă condiții normale și firești pentru o școală modernă. Continuăm să investim în educație și în infrastructura care susține performanța și bunăstarea generațiilor tinere din Botoșani”, a declarat primarul municipiului, Cosmin Andrei.

Această realizare face parte dintr-un program mai amplu de modernizare a infrastructurii școlare, derulat de Primăria Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

MAE/Atenționare de călătorie: Risc crescut de incendii de vegetație în Macedonia de Nord

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Republica Macedonia de Nord că riscul de incendii de vegetație este în creștere, afectând suprafețe extinse de pădure.

Potrivit MAE, riscurile sunt accentuate de temperaturile ridicate, lipsa precipitațiilor, umiditatea redusă și intensitatea vântului.

În contextul în care aceste incendii pot provoca perturbări ale traficului rutier și pietonal, MAE recomandă cetățenilor români să se informeze înainte de orice deplasare, accesând următoarele pagini de internet: https://vlada.mkhttps://amsm.mk și https://mvr.gov.mk/default.

De asemenea, pentru limitarea riscurilor și facilitarea intervenției echipajelor de stingere a incendiilor, este posibil ca anumite puncte de trecere a frontierelor să fie temporar închise, pentru perioade limitate de timp, oricând în perioada următoare. Avertizarea este valabilă pentru toate punctele de trecere a frontierelor ale Republicii Macedonia de Nord, inclusiv cu Kosovo (Stenkovec-Blace), Grecia (Bogorodica-Evzoni și Star Dojran), Serbia (Presevo-Tabanovce) și Bulgaria (Gyueshevo-Deve Bair).

Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numărul de telefon al Ambasadei României la Skopje: +38923228058, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center-ului în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție telefonul de urgență al Ambasadei României în Republica Macedonia de Nord: +38970239980.

MAE recomandă consultarea paginilor de Internet https://www.mae.ro/ (Sfaturi, alerte de călătorie) și https://skopje.mae.ro/. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la lângă municipiul Botoșani. Un bărbat de 44 de ani a ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Conduceți prudent: un bărbat a fost rănit în urma unui accident rutier produs în localitatea Mănăstirea Doamnei ❗️

 

Un bărbat, în vârstă de 44 de ani, a ajuns la spital în urma unui accident rutier produs, în urmă cu puțin timp, în localitatea Mănăstirea Doamnei. În eveniment au fost implicate un autoturism și o autoutilitară.

 

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, dar și o ambulanță SAJ.

 

Publicitate

Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate. Șoferul autoturismului a avut nevoie de ajutor medical, fiind transportat la spital conștient, cooperant.

 

Pompierii au acționat pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.

 

Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending