Connect with us

Eveniment

Tipuri de fraude online: Cum poți rămâne fără bani în cont sau să plătești obiecte pe care nu le vei primi niciodată

Publicat

Publicitate

Un nou tip de înşelătorie online semnalat de Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică. Hackerii construiesc site-uri care seamănă cu cele cunoscute pentru a culege date personale, relatează alba24.ro.

Atenție la știrile false apărute online, pe site-uri care copiază identitatea vizuală a unor instituții de presă din România.

Atacatorii promovează scam-uri cu false oportunități rapide de a obține o importantă sumă de bani, într-un timp foarte scurt.

Textul în limba română este unul precis construit, arată Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică.

„Folosindu-se de mirajul câștigului rapid, atacatorii redirecționează potențialele victime către site-uri de phishing, site-uri clonă care arată similar cu cele oficiale ale unor companii sau chiar organizații media din România.

Aceste site-uri sunt controlate de infractorii cibernetici, iar datele introduse aici ajung în posesia atacatorilor, dacă utilizatorii creduli cad în capcana atacatorilor și furnizează informații sensibile”, transmite sursa citată.

Publicitate

Pentru început, atacatorii colectează date personale – nume, prenume, adresa de e-mail și număr de telefon.

Ulterior, cel mai probabil, utilizatorii care au introdus date pe astfel de pagini de phishing vor fi contactați pe mail sau telefonic pentru false oportunități de investiții.

Prin acest ultim pas, infractorii vor încerca să vă fure datele de card sau să îi determine pe oameni să facă o plată din cont.

DNSC recomandă:
  • – analizați cu atenție informațiile culese din mediul online
  • – verificați mereu sursa informației, a mesajului primit, precum și adresa site-urilor pe care le vizitați, înainte de a acționa
  • – evitați accesarea link-urilor din mesajele nesolicitate, fără a le verifica cu o soluție de securitate
  • – atenție la apelurile sau mesajele care vă îndeamnă să faceți anumite acțiuni online precum furnizarea de date, abonarea la anumite servicii sau deschiderea unor conturi noi.

Cele mai folosite tipuri de fraudă online

Dacă în trecut “neatenția” sau “vânătoarea de oferte” erau principalele cauze pentru care clienții băncilor deveneau victime ale fraudatorilor, în prezent, ingineriile sociale sunt pricipala cauză pentru care victime pot deveni din ce în ce mai multe persoane care dețin produse bancare prin care pot accesa serviciile băncilor la distanță (card, internet/mobile banking etc.). Un site dedicat siguranței online prezintă câteva tipuri de fraude online

Frauda prin intermediul platformelor de comerț electronic (ex: olx, publi24, lajumate etc)

1) Fraudatorul este cumpărător. Acesta contactează vânzătorul și solicită mutarea conversației de pe platforma online pe un alt canal de comunicare (de regulă pe WhatsApp).

Fraudatorul (cumpărătorul) informează victima (vânzătorul) că a achitat produsul și îi trimite un link fals pentru a încasa suma. La accesarea link-ului, victimei i se solicită datele de securitate ale cardului bancar propriu (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure).

Odată intrat în posesia informațiilor, fraudatorul nu mai răspunde la conversație și inițiază tranzacții frauduloase prin utilizarea datelor de securitate furnizate de victimă (vânzător).

2) Fraudatorul este vânzător. Acesta postează anunțuri cu produse fictive la prețuri foarte avantajoase. 

Pentru a cumpăra produsul respectiv, victima (cumpărătorul) este direcționată să acceseze un link destinat unei pagini de tip “phishing”.

După accesarea paginii, victimei  îi sunt solicitate datele de securitate ale cardului (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure), care sunt folosite ulterior pentru plăți înregistrate la comercianți online din alte țări.

Cele mai importante măsuri de precauție:

Nu furniza datele cardului bancar nici online, nici telefonic, nici prin alte canale de comunicare (WhatsApp, SMS, pagini web etc.);

Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că exprimarea “îți virez banii direct pe card, iar pentru asta am nevoie de datele cardului tău” este o capcană!

Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

Trebuie să contacteze banca emitentă a cardului în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate;

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.

Phishing-ul

Este o metodă de fraudă prin care se încearcă obținerea ilegală de date personale de identificare și autentificare sau accesare a unor website-uri.

Cea mai utilizată metodă de phishing pentru clienții băncilor este trimiterea unor email-uri care par a fi din partea unei bănci, care conțin un link cu îndemnul de a fi accesat, fie pentru actualizarea datelor personale, în caz contrar conturile persoanei urmând a fi blocate, fie pentru diferite campanii.

Acest link deschide un website foarte asemănător cu cel al băncii, unde victimei îi sunt solicitate în mod ilegal datele personale și de autentificare, cum ar fi: nume și prenume, adresa, numărul cardului, data expirării, cod de securitate CVV2/CVC, cod numeric personal, telefon etc.

Smishing-ul (phishing-ul prin SMS)

Smishing-ul este metoda de fraudare similară pshishing-ului, fiind folosite canale de comunicare prin mesaje SMS, care par a fi transmise de bănci.

Scopul este același, respectiv obținerea de către fraudatori a unor date personale sau de autentificare, de regulă prin direcționarea victimei către un link (website clonat) unde îi sunt solicitate datele personale/datele cardului (număr card, data expirării, CVV2/CVC) etc.

Odată furnizate, fraudatorii folosesc informațiile pentru a accesa și sustrage fondurile persoanei care le-a furnizat.

Cele mai importante măsuri de precauție:

Verifică cu atenție înainte de a deschide un mesaj sau un fișier de la banca ta;

Fii vigilent la cererile de comunicare a unor detalii financiare, date personale, de autentificare (user/parolă), datele cardurilor (numărul, data expirării, CVV2/CVC, cod PIN);

Băncile niciodată nu solicită date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail și nici prin completarea acestora pe website;

Atenție la mesajele care conțin formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale, de exprimare etc;

Verifică dacă e-mail-ul provine dintr-o sursă legitimă;

În ultimul timp, datorită acestor tipologii de fraude, băncile au început să evite inserarea de link-uri în mesajele trimise clienților, așa că, dacă ai suspiciuni, indicat este să verifici cu banca ta campania respectivă, apelând numerele de telefon de pe website-ul băncii;

Activează și folosește o formă de autentificare în mai mulți pași pentru accesul la intenet/mobile banking.

Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

De pe un dispozitiv diferit (telefon, PC) trebuie să schimbe parolele pentru aplicațiile de internet/mobile banking dacă acestea au fost furnizate pe website-ul clonat.

Trebuie să informeze banca în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite, dacă este posibil, blocarea/dezactivarea temporară a serviciului de internet sau mobile banking dacă nu a putut schimba parola, blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate dacă aceste date au fost furnizate pe website-ul clonat.

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.

CEO Fraud sau Mesaje de la Șef

Din ce în ce mai mulți clienți ai băncilor din categoria persoanelor juridice devin victime ale acestei metode de fraudare.

CEO Fraud / Mesaje de la Șef  reprezintă un tip de fraudă care vizează angajații autorizați să efectueze plăți, care, prin inducere în eroare, sunt determinați să efectueze un transfer.

Mai exact, fraudatorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul dintre managerii de top din companie și solicită efectuarea de urgență a unei plăți, de regulă într-un cont din afara țării, invocând că este o situație deosebită și cerând să nu se respecte procedurile obișnute de autorizare a plăților.

Cele mai importante măsuri de precauție:
  • Nu efectuați transferuri și nu procesați operațiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente;
  • Verificați cu atenție adresele de e-mail de la care primiți solicitări;
  • Confirmați printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) instrucțiunile de efectuare a plății;
  • Nu deschideți niciodată link-uri sau documente anexate acestor mesaje;
  • Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților, folosind principiul celor patru ochi;
  • Respectați cu strictețe procedurile/fluxurile de autorizare a plăților;
  • Instruiți colegii despre această metodă de fraudare, pentru a fi vigilenți la efectuarea plăților.
Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident, chiar dacă nu a devenit victimă;

În cazul în care a fost inițiată plata, să contacteze de urgență banca pentru a încerca să blocheze transferul fondurilor (dacă banii nu au fost deja transferați).

Frauda cu facturi

Această metodă de fraudare are loc atunci când angajații unei companii sau chiar persoane fizice, sunt contactate fie telefonic, fie prin e-mail, de care persoane care pretind că sunt reprezentanți ai unor furnizori de servicii sau bunuri și solicită modificarea datelor de plată, de regulă a contului IBAN în care trebuie efectuate anumite plăți.

Astfel, victimele ajung să trimită bani în conturile altor persoane decât cele care ar fi trebuit să încaseze sumele respective.

Cele mai importante măsuri de precauție:
  • Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților, folosind principiul celor patru ochi;
  • Confirmați cu furnizorul printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) schimbarea datelor bancare;
  • Instruiți colegii despre această metodă de fraudare, pentru a fi vigilenți la efectuarea plăților.
  • Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:
  • Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident, chiar dacă nu a devenit victimă;
  • În cazul în care a fost inițiată plata, să contacteze de urgență banca, pentru a încerca să blocheze transferul fondurilor (dacă banii nu au fost deja transferați).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Copil de 4 ani, găsit de polițiști pe stradă, după ce ar fi căzut de la etajul 1

Publicat

Publicitate

Polițiștii rutieri din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au intervenit prompt astăzi, după ce au observat, pe o stradă din municipiu, un copil de aproximativ 4 ani, dezorientat și parțial îmbrăcat.

Din discuțiile purtate cu minorul, polițiștii au aflat că acesta ar fi căzut de la etajul 1 al blocului în care locuiește, iar ulterior, speriat, a plecat de acasă și nu mai știa cum să se întoarcă.

Copilul nu prezenta leziuni grave, având doar câteva zgârieturi vizibile. Polițiștii au solicitat de urgență intervenția unui echipaj medical, pentru a-i fi acordate îngrijiri de specialitate.

Între timp, aceștia au reușit să identifice familia copilului, urmând ca împrejurările exacte ale incidentului să fie verificate de polițiști, în colaborare cu specialiști din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.

Citeste mai mult

Eveniment

Restricții pentru minori pe rețelele sociale: Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, vizate de o nouă lege la Senat. Amenzi uriașe

Publicat

Publicitate

Restricții pentru minori pe rețelele sociale: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, vizate de o nouă lege la Senat. Platformele sociale cu milioane de utilizatori vor fi obligate să protejeze minorii de conținutul nociv distribuit online, potrivit unui proiect legislativ depus recent la Senat.

Platformele care nu respectă noile reguli riscă amenzi de până la 3% din cifra de afaceri globală.

Restricții pentru minori pe rețelele sociale

Propunerea legislativă privind protecţia minorilor sub 18 ani în faţa conţinutului nociv distribuit pe platformele online de tip very large online platforms (vlop) a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 29 mai. Unul dintre inițiatorii proiectului este deputatul PNL de Alba, Florin Roman.

„Deşi marile platforme online au implementat politici declarative pentru protecţia minorilor, studiile şi investigaţiile recente evidenţiază lacune semnificative în aplicarea şi eficienţa acestor măsuri. Această discrepanţă subliniază necesitatea unei intervenţii legislative ferme pentru a asigura un mediu digital sigur pentru copii şi adolescenţi”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

Potrivit inițiatorilor, protecţia minorilor în mediul digital reprezintă o urgenţă legislativă în contextul actualei dinamici informaţionale, unde platformele online mari (VLOP) joacă un rol central în fomarea comportamentului, valorilor şi percepţiilor minorilor.

Publicitate

Potrivit Raportului EU Kids Online 2023, peste 72% dintre minorii europeni cu vârsta sub 16 ani petrec zilnic mai mult de 3 ore pe platforme online. Studiile efectuate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (2022) indică o creştere semnificativă a simptomelor de anxietate, depresie şi tulburări de alimentaţie, asociate cu consumul de conţinut nociv în mediul digital.

Ce este considerat conținut dăunător pentru minori

Scopul proiectului este protejarea minorilor cu vârsta sub 18 ani de conţinutul nociv distribuit pe platfomele online de tip VLOP (Very Large Online Platforms).

Prin „conţinut nociv” se înţelege orice material care:

instigă la violenţă sau comportamente autodistructive;
promovează tulburări de alimentaţie, ură de sine sau idei suicidare;
conţine nuditate, pornografie sau exploatare sexuală;
conţine scene de cruzime, agresiune sau violenţă extremă;
promovează comportamente ilegale, consum de droguri sau alcool;
afectează dezvoltarea emoţională şi cognitivă a minorului.

Potrivit proiectului, platfomele VLOP vor avea obligaţia de a implementa un mecanism verificabil de vârstă pentru toţi utilizatorii noi şi existenţi, cu scopul de a restricţiona accesul minorilor la conţinutul menţionat.

Platformele trebuie să trimită lunar rapoarte părinților
Potrivit proiectului, platformele VLOP vor fi obligate să asigure control parental activ şi personalizabil pentru conturile minorilor, precum şi rapoarte lunare automate către părinţi/tutori privind activitatea online a minorului.

De asemenea, se va interzice monetizarea conţinutului live în care sunt implicaţi minori, fără consimţământul scris al reprezentantului legal.

Platfomele VLOP vor avea obligaţia de a oferi acces la un serviciu de mediere digitală în limba română şi în limbile minorităţilor naţionale recunoscute oficial.

De asemenea, platformele trebuie să răspundă în temen de maximum 2 ore la orice notificare emisă de o autoritate competentă privind conţinutul nociv accesat de un minor.

Ce amenzi riscă platformele care nu respectă regulile

Platfomele care vor încalca prevederile legii vor putea fi sancţionate cu amendă între 0,5% şi 3% din cifra de afaceri anuală globală.

Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Supravegherea Comunicaţiilor (ANCOM), în colaborare cu Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), va fi responsabilă cu aplicarea
legii.

Program național de educație media și alfabetizare digitală pentru elevi
De asemenea, Ministerul Educaţiei, Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) şi Departamentul pentru Relaţii interetnice, împreună cu ONG-urile acreditate în domeniul protecţiei copiilor, vor elabora, implementa şi promova un program naţional de educaţie media şi alfabetizare digitală adresat elevilor cu vârste între 8 şi 18 ani.

Programul naţional va include:

module obligatorii în curriculumul şcolar privind educaţia digitală, discernământul critic, protecţia datelor personale şi identificarea conţinutului nociv
campanii publice naţionale pentru părinţi şi cadre didactice
materiale educaţionale disponibile şi în limbile minorităţilor naţionale
În cazul minorilor aparţinând minorităţii maghiare sau altor minorităţi naţionale, toate materialele informative şi educaţionale vor fi traduse integral în limba maternă, în parteneriat cu organizaţiile reprezentative.

Citeste mai mult

Cultura

Zeci de adolescenți din Botoșani, Suceava și Brăila au participat la proiectul Capsule „Exprimă ce ești. Ideo Ideis”

Publicat

Publicitate

Proiectul ‘Exprimă ce ești. Ideo Ideis’ a adus la finalul lunii aprilie o parte din Ideo Ideis la Suceava, Botoșani și Brăila. 90 de adolescenți au fost selectați în urma înscrierilor pentru participarea la un program intensiv de dezvoltare personală prin teatru și arte alăturate.

La Suceava, atelierele au avut loc între 22 și 27 aprilie, adolescenții fiind îndrumați de formatorii Mara Oprea (regizor, trainer de teatru tânăr), Tudor Platon (trainer atelier de film) și Theodora Dumitrică (atelierele In a Relationship with Love).

La Botoșani, adolescenții au lucrat cu Carla Oncescu (trainer de teatru tânăr), care i-a încurajat să fie mai încrezători și curioși prin exerciții inspirate din artele spectacolului, Șteff Chelaru (trainer atelier de reinterpretare a costumelor), care le-a stimulat creativitatea și expresivitatea, și Silvia Ciubotaru, care a susținut atelierele In a Relationship with Love, concentrându-se pe modele de relaționare sănătoasă și înțelegerea primelor relații de dragoste.

La Brăila, în aceeași perioadă, 22-27 aprilie, liceenii au participat la o experiență artistică complexă alături de Elena Tudorache (trainer de teatru tânăr), care a lucrat cu ei prin exerciții inspirate din artele spectacolului, Danina Arsene (coordonatoarea atelierelor In a Relationship with Love), care a deschis discuții despre relații și comunicare, și Lavinia Cioacă, care a completat experiența cu un atelier de fotografie documentară dedicat explorării personale și autenticității.

Fiecare Capsulă s-a încheiat cu susținerea unor spectacole pe scenele Teatrului ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Teatrului Municipal ‘Matei Vișniec’ Suceava și a Teatrului ‘Maria Filotti’ Brăila!

‘Am încercat să comprimăm experiența festivalului într-o capsulă de 5-7 zile și să replicăm acest model de bune practici în mai multe comunități din țară. Avem deja experiența anilor trecuți, așa că ne dorim să ajungem în cât mai multe orașe din România și să intrăm în contact cu cât mai mulți liceeni. În felul acesta creștem impactul în societate și punem bazele unor grupuri de dezvoltare prin artă. ‘ declară Bogdan Bogdănoiu, Coordonatorul Capsulelor Ideo Ideis.

Publicitate

Festivalul Ideo Ideis ajunge în acest an la ediția cu numărul 20 și va avea loc la Alexandria între 31 iulie și 5 august.

Mai multe detalii despre toate proiectele Ideo Ideis se regăsesc pe platforma online a fenomenului.

***

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția administrației fondului cultural național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri: Teatrul ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Teatrul Municipal ‘Matei Vișniec’ Suceava & Teatrul ‘Maria Filotti’ Brăila, Colegiul Național A. T. Laurian Botoșani și Colegiul Național Petru Rareș Suceava

Parteneri media: LiterNet.ro, Zile și Nopți, Revista BIZ, Haute Culture, Happ.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii botoșăneni vor sta cu ochii pe manifestările prilejuite de Ziua Internațională a Copilului

Publicat

Publicitate

În perioada 30 mai – 07 iunie, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va asigura ordinea și siguranța publică la manifestările cu participare numeroasă, prilejuite de sărbătorirea Zilei Internaționale a Copilului.

În acest sens, jandarmii vor fi în preajma copiilor și vor acționa pentru prevenirea faptelor antisociale de natură penală și contravențională în municipiile Botoșani și Dorohoi, precum și în orașele Darabani și Săveni, la multitudinea de activități dedicate celor mici, din care menționăm Carnavalul Personajelor de Poveste în municipiul Botoșani, Crosul ,,Împreună mișcăm Dorohoiul” și Parada Sportivilor în municipiul Dorohoi.

De asemenea, efectivele de jandarmerie vor fi prezente și pe Stadionul orășenesc Darabani, unde, pe lângă activitățile organizate de primărie pentru copii în ziua de 1 iunie, se vor desfășura activitățile cultural-artistice și distractive la Ziua orașului Darabani.

În vederea îndeplinirii acestor misiuni, jandarmii vor fi sprijiniți de efective de poliție, pompieri și poliție locală, care vor acționa conform competențelor instituționale.

Având în vedere că la unele activități desfăsurate pe drumurile publice vor fi dispuse măsuri de restricționare progresivă a circulației de către polițiștii rutieri, recomandăm conducătorilor auto să manifeste răbdare și înțelegere față de măsurile luate pentru siguranța participanților.

Totodată, recomandăm participanților la manifestările publice din această perioadă să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc, bunurilor personale de valoare și să solicite sprijinul jandarmilor în mod direct în cazul sesizării unor fapte antisociale care îi afectează pe ei sau pe cei din jur.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending