Connect with us
Publicitate

Eveniment

Tipuri de fraude online: Cum poți rămâne fără bani în cont sau să plătești obiecte pe care nu le vei primi niciodată

Publicat

Publicitate

Un nou tip de înşelătorie online semnalat de Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică. Hackerii construiesc site-uri care seamănă cu cele cunoscute pentru a culege date personale, relatează alba24.ro.

Atenție la știrile false apărute online, pe site-uri care copiază identitatea vizuală a unor instituții de presă din România.

Atacatorii promovează scam-uri cu false oportunități rapide de a obține o importantă sumă de bani, într-un timp foarte scurt.

Textul în limba română este unul precis construit, arată Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică.

„Folosindu-se de mirajul câștigului rapid, atacatorii redirecționează potențialele victime către site-uri de phishing, site-uri clonă care arată similar cu cele oficiale ale unor companii sau chiar organizații media din România.

Aceste site-uri sunt controlate de infractorii cibernetici, iar datele introduse aici ajung în posesia atacatorilor, dacă utilizatorii creduli cad în capcana atacatorilor și furnizează informații sensibile”, transmite sursa citată.

Publicitate

Pentru început, atacatorii colectează date personale – nume, prenume, adresa de e-mail și număr de telefon.

Ulterior, cel mai probabil, utilizatorii care au introdus date pe astfel de pagini de phishing vor fi contactați pe mail sau telefonic pentru false oportunități de investiții.

Prin acest ultim pas, infractorii vor încerca să vă fure datele de card sau să îi determine pe oameni să facă o plată din cont.

Publicitate
DNSC recomandă:
  • – analizați cu atenție informațiile culese din mediul online
  • – verificați mereu sursa informației, a mesajului primit, precum și adresa site-urilor pe care le vizitați, înainte de a acționa
  • – evitați accesarea link-urilor din mesajele nesolicitate, fără a le verifica cu o soluție de securitate
  • – atenție la apelurile sau mesajele care vă îndeamnă să faceți anumite acțiuni online precum furnizarea de date, abonarea la anumite servicii sau deschiderea unor conturi noi.

Cele mai folosite tipuri de fraudă online

Dacă în trecut “neatenția” sau “vânătoarea de oferte” erau principalele cauze pentru care clienții băncilor deveneau victime ale fraudatorilor, în prezent, ingineriile sociale sunt pricipala cauză pentru care victime pot deveni din ce în ce mai multe persoane care dețin produse bancare prin care pot accesa serviciile băncilor la distanță (card, internet/mobile banking etc.). Un site dedicat siguranței online prezintă câteva tipuri de fraude online

Frauda prin intermediul platformelor de comerț electronic (ex: olx, publi24, lajumate etc)

1) Fraudatorul este cumpărător. Acesta contactează vânzătorul și solicită mutarea conversației de pe platforma online pe un alt canal de comunicare (de regulă pe WhatsApp).

Fraudatorul (cumpărătorul) informează victima (vânzătorul) că a achitat produsul și îi trimite un link fals pentru a încasa suma. La accesarea link-ului, victimei i se solicită datele de securitate ale cardului bancar propriu (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure).

Odată intrat în posesia informațiilor, fraudatorul nu mai răspunde la conversație și inițiază tranzacții frauduloase prin utilizarea datelor de securitate furnizate de victimă (vânzător).

2) Fraudatorul este vânzător. Acesta postează anunțuri cu produse fictive la prețuri foarte avantajoase. 

Pentru a cumpăra produsul respectiv, victima (cumpărătorul) este direcționată să acceseze un link destinat unei pagini de tip “phishing”.

După accesarea paginii, victimei  îi sunt solicitate datele de securitate ale cardului (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure), care sunt folosite ulterior pentru plăți înregistrate la comercianți online din alte țări.

Cele mai importante măsuri de precauție:

Nu furniza datele cardului bancar nici online, nici telefonic, nici prin alte canale de comunicare (WhatsApp, SMS, pagini web etc.);

Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că exprimarea “îți virez banii direct pe card, iar pentru asta am nevoie de datele cardului tău” este o capcană!

Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

Trebuie să contacteze banca emitentă a cardului în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate;

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.

Phishing-ul

Este o metodă de fraudă prin care se încearcă obținerea ilegală de date personale de identificare și autentificare sau accesare a unor website-uri.

Cea mai utilizată metodă de phishing pentru clienții băncilor este trimiterea unor email-uri care par a fi din partea unei bănci, care conțin un link cu îndemnul de a fi accesat, fie pentru actualizarea datelor personale, în caz contrar conturile persoanei urmând a fi blocate, fie pentru diferite campanii.

Acest link deschide un website foarte asemănător cu cel al băncii, unde victimei îi sunt solicitate în mod ilegal datele personale și de autentificare, cum ar fi: nume și prenume, adresa, numărul cardului, data expirării, cod de securitate CVV2/CVC, cod numeric personal, telefon etc.

Smishing-ul (phishing-ul prin SMS)

Smishing-ul este metoda de fraudare similară pshishing-ului, fiind folosite canale de comunicare prin mesaje SMS, care par a fi transmise de bănci.

Scopul este același, respectiv obținerea de către fraudatori a unor date personale sau de autentificare, de regulă prin direcționarea victimei către un link (website clonat) unde îi sunt solicitate datele personale/datele cardului (număr card, data expirării, CVV2/CVC) etc.

Odată furnizate, fraudatorii folosesc informațiile pentru a accesa și sustrage fondurile persoanei care le-a furnizat.

Cele mai importante măsuri de precauție:

Verifică cu atenție înainte de a deschide un mesaj sau un fișier de la banca ta;

Fii vigilent la cererile de comunicare a unor detalii financiare, date personale, de autentificare (user/parolă), datele cardurilor (numărul, data expirării, CVV2/CVC, cod PIN);

Băncile niciodată nu solicită date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail și nici prin completarea acestora pe website;

Atenție la mesajele care conțin formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale, de exprimare etc;

Verifică dacă e-mail-ul provine dintr-o sursă legitimă;

În ultimul timp, datorită acestor tipologii de fraude, băncile au început să evite inserarea de link-uri în mesajele trimise clienților, așa că, dacă ai suspiciuni, indicat este să verifici cu banca ta campania respectivă, apelând numerele de telefon de pe website-ul băncii;

Activează și folosește o formă de autentificare în mai mulți pași pentru accesul la intenet/mobile banking.

Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

De pe un dispozitiv diferit (telefon, PC) trebuie să schimbe parolele pentru aplicațiile de internet/mobile banking dacă acestea au fost furnizate pe website-ul clonat.

Trebuie să informeze banca în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite, dacă este posibil, blocarea/dezactivarea temporară a serviciului de internet sau mobile banking dacă nu a putut schimba parola, blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate dacă aceste date au fost furnizate pe website-ul clonat.

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.

CEO Fraud sau Mesaje de la Șef

Din ce în ce mai mulți clienți ai băncilor din categoria persoanelor juridice devin victime ale acestei metode de fraudare.

CEO Fraud / Mesaje de la Șef  reprezintă un tip de fraudă care vizează angajații autorizați să efectueze plăți, care, prin inducere în eroare, sunt determinați să efectueze un transfer.

Mai exact, fraudatorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul dintre managerii de top din companie și solicită efectuarea de urgență a unei plăți, de regulă într-un cont din afara țării, invocând că este o situație deosebită și cerând să nu se respecte procedurile obișnute de autorizare a plăților.

Cele mai importante măsuri de precauție:
  • Nu efectuați transferuri și nu procesați operațiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente;
  • Verificați cu atenție adresele de e-mail de la care primiți solicitări;
  • Confirmați printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) instrucțiunile de efectuare a plății;
  • Nu deschideți niciodată link-uri sau documente anexate acestor mesaje;
  • Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților, folosind principiul celor patru ochi;
  • Respectați cu strictețe procedurile/fluxurile de autorizare a plăților;
  • Instruiți colegii despre această metodă de fraudare, pentru a fi vigilenți la efectuarea plăților.
Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:

Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident, chiar dacă nu a devenit victimă;

În cazul în care a fost inițiată plata, să contacteze de urgență banca pentru a încerca să blocheze transferul fondurilor (dacă banii nu au fost deja transferați).

Frauda cu facturi

Această metodă de fraudare are loc atunci când angajații unei companii sau chiar persoane fizice, sunt contactate fie telefonic, fie prin e-mail, de care persoane care pretind că sunt reprezentanți ai unor furnizori de servicii sau bunuri și solicită modificarea datelor de plată, de regulă a contului IBAN în care trebuie efectuate anumite plăți.

Astfel, victimele ajung să trimită bani în conturile altor persoane decât cele care ar fi trebuit să încaseze sumele respective.

Cele mai importante măsuri de precauție:
  • Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților, folosind principiul celor patru ochi;
  • Confirmați cu furnizorul printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) schimbarea datelor bancare;
  • Instruiți colegii despre această metodă de fraudare, pentru a fi vigilenți la efectuarea plăților.
  • Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:
  • Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident, chiar dacă nu a devenit victimă;
  • În cazul în care a fost inițiată plata, să contacteze de urgență banca, pentru a încerca să blocheze transferul fondurilor (dacă banii nu au fost deja transferați).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Fără vize în SUA: Ciolacu spune că România se află sub procentul de respingere de 3%

Publicat

Publicitate

Fără vize în SUA: România va fi admisă în programul Visa Waiver. Premierul Marcel Ciolacu spune că acest lucru ar putea fi anunțat oficial în jurul datei de 15 octombrie, scrie alba24.ro.

El a adăugat că România se află în prezent sub procentul de 3% de respingere a cererilor cetățenilor români pentru vize în SUA, criteriu necesar pentru admiterea în programul Visa Waiver.

Și ambasadorul României în SUA, Andrei Muraru, anunțase eliminarea vizelor pentru SUA, în urmă cu două săptămâni.

„Suntem la câteva săptămâni distanță de a bifa și ultima cerință tehnică – rata de respingere – înainte de a considera acest proiect finalizat”, a scris atunci ambasadorul României în SUA, Andrei Muraru, pe contul său de Facebook.

Potrivit legii americane, pentru ca o țară să fie inclusă în programul american Visa Waiver, rata de respingere trebuie să fie sub 3%.

 

Publicitate

Fără vize în SUA: Statul Român a plătit vize pentru bugetari, pentru a scădea procentul de respingere

Procesul de admitere a durat foarte mulți ani. România a făcut eforturi mari timp în ultima, pentru a ajunge la acest procent.

În acest sens, Guvernul României a plătit vize SUA pentru angajați din instituții de stat, scrie Europa Liberă.

Publicitate

Rata de refuz de acordare de vize americane pentru români a fost de 12,61% în anul fiscal 2022, iar pentru anul fiscal 2023 a scăzut la sub 8%.

Pentru 2024, autoritățile române au aplicat o altă metodă, mai precizează jurnaliști publicație.

Au plătit angajaților din sistemul de stat care au acceptat să ceară viză turistică de intrare în Statele Unite, inclusiv celor din sistemul de Apărare și ordine publică, contravaloarea taxei de viză.

Aceasta este de aproximativ 850 de lei. Asta chiar dacă oamenii nu aveau de gând să plece în SUA.

Pe lângă scăderea ratei de refuz, mai există și o serie de condiții tehnice pentru eliminarea vizelor, pe care România le-ar fi depășit în mare parte.

Ce este VISA Waiver

VISA Waiver Program (VWP) este un program al guvernului Statelor Unite care permite cetățenilor din anumite țări să călătorească în SUA pentru turism, afaceri sau tranzit pentru o perioadă de până la 90 de zile fără a fi necesară obținerea unei vize.

Acest program facilitează călătoriile internaționale și simplifică procedurile de intrare în SUA pentru cetățenii din țările participante.

Condiții pentru a beneficia de VISA Waiver:

Cetățenia – Programul este disponibil doar pentru cetățenii din țările care fac parte din VWP (în prezent, peste 40 de țări, majoritatea din Europa, Asia și America de Nord).

Scopul călătoriei – Călătoria trebuie să fie în scop turistic, de afaceri sau de tranzit și să dureze maximum 90 de zile.

Pașaport electronic – Călătorii trebuie să dețină un pașaport electronic cu date biometrice și cip încorporat, emis de o țară participantă la program.

Autorizația ESTA – Înainte de a călători, cetățenii din țările eligibile trebuie să obțină o autorizație de călătorie online, numită ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Aceasta trebuie aprobată înainte de plecare.

Beneficiile programului:

– Simplificarea procesului de intrare în SUA pentru scurte vizite.
– Nu este nevoie de o viză tradițională, ceea ce economisește timp și costuri.

Visa Waiver nu se aplică pentru cei care doresc să lucreze, să studieze sau să emigreze în SUA.

 

 

Citeste mai mult

Educație

Elevii care ajung în arest nu scapă de școală. Noi prevederi în regulament

Publicat

Publicitate

Elevii care ajung în arest nu scapă de școală. Elevii care sunt plasați în arest la domiciliu vor face școala online sau în sistem hibrid, potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), scrie alba24.ro

Conform documentului citat, suspendarea cursurilor cu prezență fizică se poate face la nivel individual, la cererea elevului major sau a părintelui/reprezentantului legal al acestuia, pentru beneficiarii primari aflați în arest la domiciliu, în limitele hotărârii judecătorești.

Elevii care ajung în arest nu scapă de școală

În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid sau online, în limitele hotărârii judecătorești.

Potrivit Codului de procedură penală, măsura arestului la domiciliu constă în obligaţia impusă inculpatului, pe o perioadă determinată, de a nu părăsi imobilul unde locuieşte, fără permisiunea organului judiciar care a dispus măsura sau în faţa căruia se află cauza şi de a se supune unor restricţii stabilite de acesta.

Pe durata arestului la domiciliu, inculpatul are următoarele obligaţii:

Publicitate
  • să se prezinte în faţa organului de urmărire penală, a judecătorului de drepturi şi libertăţi, a judecătorului de cameră preliminară sau a instanţei de judecată ori de câte ori este chemat;
  • să nu comunice cu persoana vătămată sau membrii de familie ai acesteia, cu alţi participanţi la comiterea infracţiunii, cu martorii ori experţii, precum şi cu alte persoane stabilite de organul judiciar.
  • Alte situații în care se pot suspenda cursurile cu prezență fizică

Potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, suspendarea cursurilor cu prezență fizică se mai poate face, după caz:

  • la nivel individual, la cererea părintelui/ reprezentantului legal, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecțiuni cronice, afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiențe primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare. În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid sau online;
    la nivel individual, la cererea elevelor gravide sau a beneficiarilor primari părinți majori sau la cererea părintelui/reprezentantului legal al acestora în cazul beneficiarilor primari minori, activitatea didactică desfășurându-se în format hibrid sau online;
  • la nivelul unor formațiuni de studiu – grupe/clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ – la cererea directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității, cu informarea ISJ/ISMB, respectiv cu aprobarea inspectorului școlar general și informarea Ministerului Educației;
  • la nivelul grupurilor de unități de învățământ din același județ/municipiul București – la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea ministerului educației;
  • la nivel regional sau național, prin ordin al ministrului educației, ca urmare a hotărârii comitetului județean/al municipiului București pentru situații de urgență, respectiv Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CJSU/CNSU), după caz.

Citeste mai mult

Eveniment

Efective sporite de jandarmi la Zilele municipiului Dorohoi și Festivalul Internațional de Muzică Populară ,,Mugurelul”

Publicat

Publicitate

În acest sfârșit de săptămână, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a suplimentat efectivele operative angrenate în misiunile de asigurare a ordinii și siguranței publice la manifestările cultural-artistice, sportive și religioase organizate în mai multe localități.

Zilele municipiului Dorohoi, Festivalul Internațional de Muzică Populară ,,Mugurelul” și Parada Portului Popular, care se va desfășura în municipiul Dorohoi, pe traseul Parcul Cholet – Bulevardul Victoriei – Pietonalul Grigore Ghica, vor fi în atenția jandarmilor și partenerilor instituționali (polițiști, pompieri, paramedici SMURD și polițiști locali), care vor acționa, potrivit competențelor, pentru prevenirea faptelor antisociale de natură penală și contravențională, fluidizarea traficului rutier și pietonal, prevenirea și stingerea unor incendii, precum și pentru acordarea primului-ajutor medical.

Duminică, începand cu ora 11.00, polițiștii rutieri vor lua măsuri de restricționare progresivă a circulației rutiere și pietonale pe traseul menționat, având în vedere că participanții la Parada Portului Popular se vor deplasa pe partea carosabilă, în vederea preîntâmpinării unor incidente nedorite.
Tot în acest week-end, jandarmii vor fi alături de spectatorii prezenți la demonstrația de drifturi auto organizată de Asociația Pro Car Racing în parcarea piscinei de la Cornișa Aqua Parc Botoșani, dar și lângă participanții la Cupa României la Cros din pădurea Rediu.

Pentru a preveni producerea unor accidente la evenimentul auto, vor fi luate măsuri de delimitare strictă a parcării, sens în care accesul spectatorilor nu va fi permis în interiorul acesteia.

De asemenea, efectivele de jandarmerie vor asigura măsurile de ordine la Festivalul de folclor ,,Mlădițe dângenene” și la manifestările religioase de la biserica Sfinții Voievozi din satul Ungureni.

Misiunile jandarmilor pentru siguranța cetățenilor, executate independent sau în cooperare cu polițiștii botoșăneni, vor continua zilnic pentru prevenirea și combaterea infracțiunilor și contravențiilor, precum și pentru intervenția la apelurile făcute la numărul unic de urgență 112.
Recomandăm participanților la manifestările publice să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc și bunurilor personale de valoare și să solicite sprijinul jandarmilor în mod direct, atunci când situația o impune.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

INSP: Aproximativ una din 10 femei va dezvolta o depresie mai severă şi mai de durată după naştere

Publicat

Publicitate

Aproximativ una din zece femei va dezvolta o depresie mai severă şi de durată mai lungă după naştere şi aproximativ una din o mie de femei vor avea o afecţiune mai gravă numită psihoză post-partum, afirmă reprezentanţii Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP) cu prilejul ‘Săptămânii conştientizării depresiei post-partum’.

Potrivit estimărilor, aproape 50% dintre mamele cu depresie post-partum nu sunt diagnosticate de un profesionist din domeniul sănătăţii.

Totodată, unele studii susţin că depresia post-partum poate atinge punctul maxim de risc la 4 ani după naştere, ceea ce face necesară monitorizarea îndelungată a mamelor.

“Cartografierea prevalenţei globale a depresiei în rândul femeilor post-partum în 2021 a arătat că 17,22% din populaţia feminină la nivel mondial suferă de depresie post-partum. Prevalenţa depresiei post-partum a fost de 34% în timpul pandemiei de COVID-19. Un studiu realizat în România în perioada martie-aprilie 2020 şi august-septembrie 2021 a arătat o prevalenţă a depresiei post-partum de 18,8%. Una din 3-5 femei însărcinate sau noi mame din ţările în curs de dezvoltare prezintă o problemă mintală asociată sarcinii sau naşterii, în timp ce în ţările dezvoltate acest lucru se rezumă la 1 din 10 femei”, arată sursa citată.

Sloganul activităţii de informare de anul acesta este: “Bucuria de a fi mamă este unică, nu lăsa depresia post-partum să o întunece!”. Scopul activităţii de informare este creşterea nivelului de informare şi conştientizare a gravidelor şi mamelor, privind problematica depresiei post-partum.

Depresia post-partum reprezintă o tulburare afectivă cu un impact semnificativ nu doar asupra mamei, ci şi a copilului şi a familiei în ansamblu.

Publicitate

În România a fost instituită “Săptămâna conştientizării depresiei post-partum” începând cu anul 2024, care va fi marcată în fiecare an cu o săptămână înainte de data de 1 octombrie, când se celebrează Ziua Europeană pentru Combaterea Depresiei. Acest program are ca scop prevenirea, identificarea şi gestionarea tulburărilor de sănătate mintală perinatală/postnatală, prin organizarea unor ample campanii de educare a populaţiei şi de promovare a metodelor de bune practici pentru creşterea gradului de conştientizare, dar şi pentru determinarea comunităţilor de a-şi construi propriile strategii de susţinere.

“Depresia post-partum (PPD) este un cumul de modificări fizice, emoţionale şi comportamentale care au loc la unele femei, după naştere. PPD este o formă de depresie care debutează la două până la opt săptămâni după naştere, dar se poate manifesta până la un an după naşterea copilului”, susţin specialiştii.

Ei afirmă că diagnosticul depresiei post-partum se bazează nu numai pe perioada de timp dintre naştere şi debut, ci şi pe severitatea depresiei.

Publicitate

“Factorii de risc care pot contribui la apariţia acestei boli sunt de natură psihosocială, biologică şi genetică, traumele din copilărie şi trăsăturile de personalitate ale mamei jucând, de asemenea, un rol important în apariţia simptomatologiei depresive. Diagnosticul depresiei post-partum presupune necesitatea identificării persoanelor aflate la risc prin screening, redirecţionarea cazurilor spre serviciile de specialitate psihiatrică, alături de monitorizarea evoluţiei şi a tratamentului. Evoluţia depresiei post-partum poate varia în funcţie de factorii biopsihosociali implicaţi în etiopatogeneza acesteia. Modificările comportamentale apărute la copilul mamei diagnosticate cu depresie post-partum pun bazele unui ciclu vicios, acesta fiind predispus la a dezvolta aceeaşi patologie”, susţin specialiştii.

Simptomele depresiei post-partum sunt similare cu simptomele depresiei: femeia se simte tristă, nu se bucură de lucruri care în mod normal îi fac plăcere, oboseală sau pierderea energiei, slabă concentrare sau scăderea atenţiei, stima de sine şi încredere în sine scăzute, somn perturbat, chiar şi atunci când copilul doarme, modificări ale apetitului, detaşare de copil sau partener şi chiar gânduri de a-şi face rău, sau de a-şi răni copilul sau partenerul. Recunoaşterea semnelor şi simptomelor de depresie post-partum ar trebui să fie un semnal pentru cei apropiaţi că este nevoie să se adreseze unui cadru medical pentru a primi ajutorul de care este nevoie.

“Psihoeducaţia pentru a dezvolta strategii de ‘coping pozitive’, a gestiona stresul şi a construi reţele de susţinere poate fi de ajutor în protejarea împotriva depresiei post-partum. Aceasta implică învăţarea şi înţelegerea sănătăţii mintale şi bunăstării. Este important ca femeia să aibă un sistem de asistenţă acasă pentru a-şi îngriji sănătatea mintală, implicarea partenerului, a prietenilor şi familiei fiind esenţiale. Pentru femeile aflate la risc, cum ar fi antecedente personale sau familiale de depresie, venituri mici, violenţă în relaţia cu partenerul, o sarcină nedorită sau evenimente de viaţă stresante curente, există o serie de intervenţii de consiliere, cum ar fi terapia cognitiv-comportamentală şi terapia interpersonală, care s-au dovedit a fi eficiente în prevenirea depresiei post-partum sau perinatale”, mai afirmă specialiştii. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending