Connect with us

Eveniment

Telefonul va ține loc de buletin de identitate. Când vom trece la portofelul digital

Publicat

Publicitate

Parlamentul European a aprobat un proiect care își propune să simplifice accesul la servicii publice și private în întreaga Uniune: portofelul digital. Mai precis, UE vrea să ne scape de hârtii, de cozi, de timp pierdut și să ne permită accesul la un sistem ușor de folosit oriunde în comunitate. Cu toate acestea, nu vom fi obligați să avem o identitate digitală, utilizarea portofelului digital urmând să fie voluntară, relatează Adevărul.

Prin intermediul telefoanelor mobile, cetățenii vor putea să își confirme identitatea și să distribuie documente electronice direct din portofelele digitale. Asta după ce portofelul digital, care are ca scop facilitarea accesului la servicii publice și private în întreaga Uniune Europeană, a primit acordul europarlamentarilor după trei ani de dezbateri.

Obiectivul implementării eID, identitatea digitală europeană, este digitalizarea societății europene. Concret, în curând, fiecare cetățean european sau companie din UE vor putea avea portofel digital. Acesta va fi legat de identitatea digitală națională a persoanei și le va permite europenilor să deschidă conturi bancare, să se înscrie la universitate, să stocheze rețetele medicale și multe altele. În plus, va proteja datele personale ale cetățenilor.

Practic, vom putea salva în acest portofel buletinul, permisul de conducere, cardul de credit, certificările educaționale și multe altele, pentru a putea rezolva rapid diverse probleme din viața de zi cu zi.

Adoptarea regulamentului european privind identitatea digitală reprezintă o etapă importantă în transformarea digitală a societății noastre. A le permite cetățenilor să aibă un portofel digital european unic și sigur, păstrând în același timp controlul deplin asupra datelor lor personale, reprezintă un pas înainte esențial pentru UE, care va stabili un punct de referință la nivel mondial în domeniul digital și va spori securitatea atunci când se angajează cu servicii online. În plus, prin plasarea cetățenilor în centrul atenției, regulamentul european privind identitatea digitală contribuie la îmbunătățirea și simplificarea semnificativă a accesului la serviciile publice online. Cetățenii nu ar trebui să fie nevoiți să suporte povara complexității administrative și instituționale“, a transmis Mathieu Michel, secretar de stat belgian pentru digitalizare, simplificare administrativă, protecția vieții private și reglementare în domeniul construcțiilor. notează Adevărul.

La ce va ajuta portofelul digital

Cartea de identitate digitală europeană va putea fi folosită printre altele pentru:

Publicitate

⦁ Servicii publice cum ar fi solicitarea unui certificat de naștere, a certificatelor medicale sau cererea de schimbare a adresei.

⦁ Deschiderea unui cont bancar.

⦁ Depunerea declarațiilor fiscale.

⦁ Înscrierea la o universitate din propria țară sau dintr-o altă țară UE.

⦁ Stocarea unei rețete medicale care să poată fi folosită oriunde în Europa.

⦁ Dovada vârstei posesorului.

⦁ Închirierea unei mașini folosind un permis de conducere digital.

⦁ Rezervarea și cazarea la un hotel.

Cu toate acestea, nu vom fi obligați să avem o identitate digitală. Utilizarea portofelului digital este voluntară, iar cei care nu-l vor folosi nu vor fi discriminați, susține Consiliul UE.

Următorii pași
Până în 2026, fiecare țară din UE va trebui să pună la dispoziția cetățenilor un portofel digital, compatibil cu cel din alte state membre. În plus, fiecare țară va pune la punct mecanisme de validare a autenticității și validității portofelului digital.

Acesta va fi emis, utilizat și revocat gratuit. Tranzacțiile din portofelul digital vor fi disponibile atât online, cât și offline, iar cetățenii vor putea controla informațiile pe care le partajează. Obiectivul UE este ca, până în 2030, cel puțin 80% dintre europeni să folosească identitatea digitală pentru serviciile publice esențiale.

„Identitatea digitală europeană ne va permite să facem în orice stat membru lucrurile pe care le facem și la noi în țară fără costuri suplimentare și fără obstacole, indiferent că este vorba de închirierea unui apartament sau de deschiderea unui cont bancar în afara țării. Vom putea face acest lucru într-un mod sigur și transparent. Vom decide noi înșine cât de multe informații dorim să partajăm despre noi, cu cine și în ce scop. Aceasta este o ocazie unică de a experimenta cu toții ce înseamnă să trăim în Europa și să fim europeni“, a afirmat Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv pentru o Europă pregătită pentru era digitală, citată de Avocat.net.

Portofelul prototip bate pasul pe loc în România

În mai multe state europene sunt testate funcțiile portofelului digital prototip. Și România este implicată în diverse inițiative de testare a identității digitale, de altfel, țara noastră colaborează și cu alte state membre în acest sens.

Unul din acestea este RO-ID, care vrea să ofere acces facil la servicii guvernamentale online și alte tranzacții digitale. Aplicaţia, ce asigură identitatea digitală și permite gestionarea printr-un login unic a tuturor conturilor pentru serviciile publice, a fost lansată de Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării împreună cu Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) în mai 2023. Proiectul a costat 74 de milioane de lei, bani din fonduri europene.

Citește și: Noi meserii create de Inteligența Artificială și de Legea I.A. a Uniunii Europene
Însă digitalizarea rămâne un concept teoretic în țara noastră. Cetățenii nu au încredere în această aplicație sau nu știu de ea, asta deși ne bucurăm de una din cele mai bune viteze la internet și avem cel mai mare număr de specialiști în IT la mia de locuitori din UE.

Anual, 7 din 10 români petrec o zi de concediu stând la cozi la ghișeele statului.

Estonia, țara fără birocrație

Doar căsătoria și divorțul nu pot fi gestionate online în Estonia. În rest, cetățenii pot interacționa online cu statul estonian de oriunde s-ar afla, indiferent de oră.

Procesul de digitalizare a societății estoniene a debutat în anul 2000, odată cu introducerea declarației online a veniturilor și eliminarea ghișeelor și a cozilor. În momentul actual, 98% din serviciile publice estoniene sunt disponibile online, de acasă, prin intermediul telefonului sau calculatorului.

Digitalizarea a economisit bani și timp. Concret, se estimează că Estonia a salvat echivalentul a 2% din PIB, iar cetățenii au câștigat cinci zile pe an, odată cu digitalizarea.

Sursa: Adevărul.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Două accidente în Botoșani în mai puțin de un minut

Publicat

Publicitate

Astăzi, două accidente rutiere s-au produs la un interval de un minut, în județul Botoșani – unul pe DN 29B, între Brăiești și Văculești, iar celălalt la intrarea în orașul Săveni dinspre Botoșani.

 

➡️ În accidentul de pe DN 29B, două autoturisme au intrat în coliziune. Două persoane au primit îngrijiri medicale la fața locului, însă au refuzat transportul la spital.

 

➡️ În cel de-al doilea accident, produs la intrarea în orașul Săveni dinspre Botoșani, a fost implicat un singur autoturism. Forțele de intervenție au constatat că mașina se afla în afara părții carosabile, răsturnată pe cupolă. Cele două persoane, de 42 și 14 ani, care se aflau în autoturism, au ieșit singure din interior. Acestea au fost preluate de echipajul medical și transportate la spital pentru îngrijiri de specialitate.

 

Publicitate

La cele două cazuri au intervenit pompierii militari de la Detașamentul Dorohoi și Stația Săveni, cu autospeciale de stingere și descarcerare, precum și echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani. Militarii au acționat și pentru înlăturarea pericolului de incendiu.

 

Pentru prevenirea producerii unor astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să manifeste prudență la volan și să respecte regulile de circulație, pentru siguranța proprie și a celorlalți participanți la trafic.

Citeste mai mult

Eveniment

Arestat pentru 30 de zile pentru mai multe infracțiuni la regimul rutier

Publicat

Publicitate

La data de 7 decembrie 2025, instanța de judecată și-a însușit propunerea organelor judiciare și a dispus arestarea preventivă pentru 30 de zile, a unui tânăr, de 20 de ani, din comuna Tudora, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de ucidere din culpă, conducere sub influența alcoolului și părăsirea accidentului.

 

În urma probatoriului administrat, s-a stabilit faptul că, la data de 6 decembrie 2025, în timp ce se deplasa cu autoturismul pe o stradă din aceeași localitate, ar fi surprins și accidentat un alt tânăr, de 30 de ani, care se deplasa cu o bicicletă, pe aceeași direcție de mers.

 

În urma impactului a rezultat decesul victimei.

 

Publicitate

Conducătorul auto a părăsit locul producerii accidentului, fără încuviințarea polițiștilor și fără a solicita intervenția cadrelor medicale pentru a acorda îngrijiri medicale victimei, fiind identificat, ulterior, pe un drum din apropiere.

 

Mai mult decât atât, acesta a ascuns autoturismul în curtea unui cetățean din comună și l-ar fi acoperit cu o prelată și cu resturi vegetale.

 

Fiind testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată a fost de 0,62 mg/l alcool pur în aerul expirat.

 

În urma prezentării în fața instanței de judecată, aceasta a dispus arestarea preventivă pentru 30 de zile.

Citeste mai mult

Eveniment

Modificări la obținerea permisului auto: candidații nu mai trebuie să prezinte un document la ghișeu. Precizările DGPCI

Publicat

Publicitate

Modificări la obținerea permisului auto. Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) a precizat că serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculări vehicule (SPCRPCIV) nu mai solicită prezentarea certificatului de cazier judiciar în momentul depunerii cererilor pentru operațiunile specifice obținerii permisului de conducere.

Potrivit reprezentanților DGPCI, pentru simplificarea procedurilor și reducerea timpului de soluționare, verificarea situației juridice a persoanei se realizează direct la ghișeu, de către SPCRPCIV, pe baza consimțământului exprimat de solicitant.

Astfel, nu mai este necesară prezentarea de către orice persoană a cazierului judiciar, indiferent dacă acesta este obținut fizic sau online.

„Această măsură permite procesarea imediată a cererilor și elimină demersurile suplimentare din partea persoanei, precum solicitarea prealabilă a cazierului sau transmiterea lui prin alte canale”, se precizează într-un comunicat al instituției.

De asemenea, potrivit DGPCI, în perioada următoare vor fi implementate măsuri suplimentare de digitalizare și optimizare a fluxurilor, cu scopul de a face interacțiunea cu serviciile publice comunitare mai rapidă, mai simplă și mai accesibilă.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tragedie la Dângeni! Un bărbat în vârstă de 87 de ani a murit, iar soția sa, de 81 de ani, a ajuns la spital în urma unui incendiu izbucnit în locuință

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 87 de ani a murit, iar soția sa, de 81 de ani, a ajuns la spital în urma unui incendiu izbucnit, în această dimineață, într-o casă din localitatea Strahotin, comuna Dângeni. Alarma a fost dată de un vecin care a observat că iese fum și a alertat autoritățile prin apel la 112. Tot acesta a intrat în locuință și a ajutat-o pe femeie să iasă.

La fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești, cu o autospecială de stingere, Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Dângeni, precum și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

Primii care au ajuns au fost membrii Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (SVSU) Dângeni. Aceștia au constatat că ardeau două paturi și bunurile din apropierea lor. Pe unul dintre paturi se afla bărbatul de 87 de ani, care, din păcate, era decedat.

Femeia a suferit arsuri minore la nivelul feței și a fost preluată de un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean, fiind transportată la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Incendiul a fost lichidat, iar cauza probabilă a producerii acestuia este în curs de stabilire.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending