Connect with us

Actualitate

Tarife suplimentare pentru automobilele electrice importate din China, impuse de Uniunea Europeană

Publicat

Publicitate

Comisia Europeană a început de miercuri, 30 octombrie, să impună o taxă compensatorie care vizează importurile de mașini electrice din China. Tarifele suplimentare variază de la 7,8% pentru automobilele Tesla, până la 35,3% pentru automobilele SAIC. Acestea se adaugă tarifelor standard de 10% impuse de UE pentru importurile de automobile, scrie alba24.ro.

Pentru Dacia Spring, mașina produsă de concernul chinez Dongfeng, taxele suplimentare vor fi de 20,7%. 

Tarifele suplimentare au fost aprobate în mod oficial şi publicate, marţi, în Jurnalul Oficial al UE, iar de miercuri au intrat în vigoare.

Executivul comunitar susţine că aceste tarife sunt necesare pentru a contracara ceea ce a denumit subvenţii incorecte, inclusiv finanţare preferenţiale şi granturi precum şi terenuri, baterii şi materii prime la preţuri mai mici decât cele de pe piaţă.

Potrivit Comisiei, China are o rezervă de capacitate de producţie pentru trei milioane de automobile electrice pe an, dublu faţă de mărimea pieţei UE. Având în vedere tarifele de 100% aplicate de SUA şi Canada, cea mai evidentă piaţă pentru aceste automobile electrice este Europa.

Publicitate

Constructorii auto europeni se confruntă cu un aflux de automobile electrice ieftine din partea rivalilor chinezi. Comisia estimează că ponderea mărcilor chineze pe piaţa din UE a crescut până la 8%, de la mai puţin de 1% în 2019, şi ar putea ajunge la 15% în 2025. Potrivit Bruxelles-ului preţurile la automobile electrice chineze sunt, în mod frecvent, cu 20% sub cele ale modelelor produse în UE.

Taxa compensatorie definitivă instituită vizează importurile de vehicule electrice cu baterie noi, proiectate în principal pentru transportul a maximum nouă persoane, inclusiv șoferul, cu excepția vehiculelor din categoria L și a motocicletelor, propulsate (indiferent de numărul de roți puse în mișcare) exclusiv de unul sau de mai multe motoare electrice, inclusiv cele cu un sistem de mărire a autonomiei cu combustie internă (o unitate auxiliară de alimentare) și originare din Republica Populară Chineză.

b

Nivelurile taxei compensatorii definitive aplicabile prețului net, franco frontiera Uniunii, înainte de aplicarea taxei, se stabilește după cum urmează:

Grupul BYD: 17,0 %

  • BYD Auto Company Limited
  • BYD Auto Industry Company Limited
  • Changsha BYD Auto Company Limited
  • Changsha Xingchao Auto Company Limited
  • Changzhou BYD Auto Company Limited
  • Fuzhou BYD Industrial Company Limited
  • Hefei BYD Auto Company Limited
  • Jinan BYD Auto Company Limited

Grupul Geely: 18,8 %

  • Asia Euro Automobile Manufacture (Taizhou) Company Limited
  • Chongqing Lifan Passenger Vehicle Co., Ltd.
  • Fengsheng Automobile (Jiangsu) Co., Ltd.
  • Shanxi New Energy Automobile Industry Co., Ltd.
  • Zhejiang Geely Automobile Company Limited
  • Zhejiang Haoqing Automobile Manufacturing Company Limited
  • Zhongjia Automobile Manufacturing (Chengdu) Co., Ltd.

Grupul SAIC: 35,3 %

  • SAIC MAXUS Automotive Company Limited
  • SAIC Motor Corporation Limited
  • Nanjing Automobile (Group) Corporation
  • SAIC Volkswagen Automotive Co., Ltd.
  • SAIC GM Wuling Automobile Co., Ltd.
  • SAIC General Motors Co., Ltd.

Tesla (Shanghai) Co., Ltd: 7,8 %

Alte societăți cooperante (anexă): 20,7 %

  • Aiways Automobile Co., Ltd.
    • Aiways Automobile Co., Ltd.
    • Jiangxi Yiwei Automobile Manufacturing Co., Ltd.
  • Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd.
    • Anhui Jianghuai Automobile Group Co., Ltd.
    • Volkswagen (Anhui) Automotive Co., Ltd
  • BMW Brilliance Automotive Ltd.
    • BMW Brilliance Automotive Ltd.
    • Brilliance Xinri New Energy Automobile Co., Ltd.
    • Spotlight Automotive Ltd.
  • Chery Automobile Co., Ltd.
    • Chery Automobile Co., Ltd.
    • Chery New Energy Automobile Co., Ltd
  • China FAW Corporation Limited
    • Audi FAW NEV Co., Ltd.
    • Changan Mazda Automobile Corporation Ltd.
    • China FAW Corporation Limited
    • FAW Toyota Motor Co., Ltd.
    • FAW-Volkswagen Automotive Co., Ltd
    • Jiangsu Guoxin New Energy Passenger Car Co., Ltd.
  • Chongqing Changan Automobile Company Limited
    • Chongqing Changan Automobile Company Limited
    • Chongqing Lingyao Automobile Co., Ltd.
    • Hefei Chang ’an Automobile Co., Ltd.
    • Nanjing Chang ’an Automobile Co., Ltd.
  • Dongfeng Motor Group Co., Ltd.
    • Seres Auto (Hubei) Co., Ltd.
    • Dongfeng Honda Automobile Co., Ltd.
    • Dongfeng Liuzhou Motor Co., Ltd.
    • Dongfeng Motor Company Ltd.
    • Dongfeng Motor Group Co., Ltd.
    • Dongfeng Peugeot Citroen Automobile Company Ltd.
    • eGT New Energy Automotive Co., Ltd.
    • Seres Auto Co., Ltd.
    • Voyah Automobile Technology Co., Ltd.
  • Great Wall Motor Company Limited
    • Great Wall Motor Company Limited, Filiala Taizhou
    • Hebei Changzheng Automobile Manufacturing Co. LTD
    • Rizhao Weipai Automobile Co., Ltd.
  • Leapmotor Automobile Co., Ltd.
    • Leapmotor Automobile Co., Ltd.
  • Nanjing Golden Dragon Bus Co., Ltd.
    • Nanjing Golden Dragon Bus Co., Ltd.
  • NIO Holding Co., Ltd.
    • NIO (Anhui) Co., Ltd.
    • NIO Co., Ltd.
    • NIO Technology (Anhui) Co., Ltd.
  • XPeng Inc.
    • XPeng Inc.
    • Zhaoqing Xiaopeng New Energy Investment Co., Ltd.
    • Zhaoqing Xiaopeng New Energy Investment Co., Ltd. Filiala Guangzhou

Toate celelalte societăți: 35,3 %

China nu este de acord cu decizia Comisiei UE

„China nu este de acord şi nici nu acceptă această decizie”, a informat Ministerul chinez al Comerţului într-un comunicat publicat miercuri.

Beijingul a lansat propriile sale anchete, în acest an, asupra importurilor de coniac, lactate şi produse de carne de porc din UE, ca represalii la tarifele Bruxelles-ului. De asemenea, China a contestat, la Organizaţia Mondială a Comerţului, măsurile provizorii anunţate de Bruxelles, transmite Reuters, citat de Agerpres.

Poziţia Uniunii Europene spre Beijing s-a modificat în ultimii cinci ani. UE vede China drept un potenţial partener în unele zone, dar şi ca un competitor şi rival sistemic, însă statele membre UE nu fac front comun cu privire la tarifele pentru automobilele electrice chineze.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșăneanca Simona Radiș a fost desemnată sportiva anului în cadrul Galei CSA Steaua. Lista premiilor acordate

Publicat

Publicitate

Simona Radiș și Magdalena Rusu, medaliate cu aur la Campionatele Mondiale și Europene de canotaj, au fost desemnate sportivele anului 2025 de Clubul Sportiv al Armatei Steaua în cadrul galei organizate, vineri, la Cercul Militar din Capitală.

Titlul de juniorului anului l-a primit înotătorul Robert Badea, medaliat cu bronz la Campionatele Mondiale și cu aur la Campionatele Europene, iar echipa anului a fost desemnată formația de fotbal a grupării militare.

Comandantul Clubului Sportiv al Armatei Steaua, Eduard Danilof, a declarat în cadrul festivității că 2025 a fost un an complex și solicitant, dar în același timp acesta a confirmat valoarea sportivilor grupării.

Lista premiilor acordate în cadrul Galei Sportivii Anului 2025 CSA Steaua este următoarea:

Sportivul anului – Simona Radiș și Magdalena Rusu (canotaj)
Juniorului anului – Robert Badea (înot)
Echipa anului – echipa de fotbal CSA Steaua
Laureați: Emma Șonț (scrima), David Matei (tir sportiv), Andra Sebe (box), Anca Grosu (haltere), Ioana Miron (haltere), Florin Arteni (canotaj), Ciprian Tudosă (canotaj), Adriana Adam (canotaj), Geanina Jucanariu (canotaj), Cătălin Chirilă (canoe), Andreea Beatrice Ana (lupte), Kateryna Zelenikh (lupte), Cristian Bodîrlău (sambo), Bernadette Szocs (tenis de masă), Andreea Dragoman (tenis de masă), Andrei Istrate (tenis de masă), Peter Sidi (tir sportiv), Elizabeta Samara (tenis de masă), Darius Movileanu (tenis de masă), Eduard Ionescu (tenis de masă), Theodor Matican (ciclism/dizabilități), Kateryna Moskalova (sambo), Raluca Strămăturaru (sanie) și Carmen Manolescu (sanie).
AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Bucuria de a bucura: Elevii Școlii Gimnaziale Nr. 2 Miorcani au organizat un Târg de Crăciun pentru Masa Bucuriei cu suflet mare

Publicat

Publicitate

Școala Gimnazială Nr. 2 Miorcani a fost cuprinsă astăzi, 19 decembrie 2025, de emoție, culoare și glasuri cristaline, odată cu organizarea Târgului de Crăciun „Bucuria de a bucura!”. Pentru o zi, elevii au devenit negustori ai faptelor bune, punând în vânzare obiecte realizate cu migală, creativitate și multă dăruire.

Scopul evenimentului a fost unul nobil: sprijinirea proiectului „Masa Bucuriei”, un demers inițiat și coordonat de profesorul Vasile Postolachi și antreprenor Nenisca Andrei, dedicat ajutorării celor aflați în nevoie. Fiecare obiect cumpărat a însemnat mai mult decât un simplu dar – a fost o dovadă de solidaritate și implicare.

Părinții, cadrele didactice, dar și reprezentanți ai autorităților locale, inclusiv primarul comunei, s-au alăturat inițiativei, susținând cu entuziasm munca elevilor și mesajul profund al târgului. Atmosfera a fost una caldă, plină de voie bună, zâmbete și bucurie autentică, specifică sărbătorilor de iarnă.

Organizatorii au transmis mulțumiri tuturor celor implicați – elevilor, învățătorilor, diriginților, părinților și susținătorilor – subliniind că darurile strânse vor ajunge, cu bucurie, la suflete încercate, aducând speranță și lumină acolo unde este nevoie.

„Târgul de Crăciun de la Miorcani a demonstrat, încă o dată, că generozitatea și spiritul comunitar pot transforma o zi obișnuită într-o adevărată sărbătoare a inimii. Un eveniment atât de frumos, încât ți-ai fi dorit să nu se mai termine. Atat eu cat si bunul meu frate Andrei Nenisca vă mulțumim pentru implicarea voastră, dragi și minunați copii, mulțumim doamnelor și domnilor învățători și diriginți pentru munca depusă impreună, mulțumim și părinților care s-au alăturat cu drag acestui proiect dar și domnului primar care a susținut intenția bună și munca elevilor nostri! Noi vom duce cu bucurie ceea ce ne-ați dăruit cu drag, să bucurăm suflete încercate!”, a transmis profesorul Vasile Postolachi.

Iată și câteva imagini surprinse astăzi:

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Salariul minim brut va crește la 4.325 de lei de la 1 iulie 2026. Aproape 1,76 milioane de salariați vor beneficia de majorare

Publicat

Publicitate

Ministerul Muncii a publicat, vineri, proiectul de hotărâre privind majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, care urmează să intre în vigoare la 1 iulie 2026. Potrivit documentului, salariul minim brut va ajunge la 4.325 de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 6,8% față de nivelul aplicabil în luna iunie 2026, scrie alba24.ro.

Conform notei de fundamentare care însoțește proiectul, aproape 1,76 milioane de salariați vor beneficia de această majorare. În prezent, 831.382 de angajați sunt plătiți cu salariul minim brut garantat, reprezentând 14,6% din totalul salariaților activi din România. După aplicarea noii valori, numărul beneficiarilor va ajunge la 1.759.027 de persoane, potrivit datelor citate de Agerpres.

Crește tariful orar
Majorarea salariului minim va avea impact și asupra tarifului orar. Astfel, în luna iunie 2026, acesta este de 24,496 lei/oră, pentru un program complet de lucru de 165,334 ore pe lună. Din luna iulie, tariful orar va crește la 25,949 lei/oră, corespunzător unui program complet de 166,667 ore lunar.

Impact economic și social
Reprezentanții Ministerului Muncii susțin că majorarea salariului minim va avea efecte pozitive asupra economiei, prin stimularea ocupării forței de muncă, creșterea puterii de cumpărare a salariaților și reducerea muncii nedeclarate. Totodată, creșterea veniturilor populației este de așteptat să influențeze pozitiv consumul, cu impact inclusiv asupra importurilor de bunuri de consum.

Efecte indirecte: amenzi și contribuții mai mari
Inițiatorii proiectului atrag atenția că majorarea salariului minim va avea efecte și asupra altor drepturi și obligații legale. Astfel, contribuția datorată de angajatorii care nu încadrează persoane cu handicap va crește, întrucât aceasta este raportată la salariul minim brut. De asemenea, valoarea punctului de amendă va fi majorată, fiind calculată în funcție de același indicator.

Proiectul de hotărâre urmează să fie supus procesului de consultare și aprobare, înainte de a intra în vigoare de la 1 iulie 2026.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Carburanții se scumpesc din nou de la 1 ianuarie 2026. Șoferii vor plăti sute de lei în plus pe an

Publicat

Publicitate

Șoferii din România vor resimți noi scumpiri la carburanți începând cu 1 ianuarie 2026, ca urmare a majorării accizelor și a TVA-ului, avertizează expertul în energie Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energie Inteligentă (AEI), citat de alba24.ro.

Acesta spune că, deși modificările fiscale par moderate pe hârtie, efectul cumulat se traduce prin zeci de lei în plus la fiecare plin și câteva sute de lei pe an pentru fiecare șofer. 

Creșterea treptată a taxelor pentru carburanți

Potrivit expertului, în 2024, acciza la benzină era de 2,38 lei/litru, iar la motorină de 2,32 lei/litru, cu un TVA de 19%.

Situația se schimbă însă din vara lui 2025, când acciza la benzină crește la 2,78 lei/litru, iar acciza la motorină ajunge la 2,55 lei/litru. De asemenea, TVA-ul aplicat carburantului este majorat la 21%.

Dumitru Chisăliță spune că în anul 2026, accizele vor continua să crească, la 3,06 lei/litru pentru benzină și 2,80 lei/litru pentru motorină, în timp ce TVA-ul rămâne la 21%.

Carburanții se scumpesc din nou, din 2026

Majorările fiscale se traduc direct în prețuri mai mari la pompă.

Publicitate

Pentru benzină, creșterea accizei și TVA-ul aferent duc la o scumpire totală estimată de aproximativ 0,28 lei pe litru, ceea ce înseamnă o majorare de circa 3,8%, raportată la un preț de referință de 7,36 lei/litru.

În cazul motorinei, scumpirea este de aproximativ 0,25 lei pe litru, aproximativ 3,3%, calculată la un preț de 7,56 lei/litru.

Prețuri aproape de 8 lei litrul de la 1 ianuarie 2026

Potrivit președintelui Asociației Energie Inteligentă, dacă astăzi un litru de benzină costă aproximativ 7,61 lei, iar unul de motorină 7,73 lei, după aplicarea noilor accize prețurile pot ajunge la:

  • 7,68 lei/litru pentru benzină,
  • 7,81 lei/litru pentru motorină.

„Pragul psihologic de 8 lei pe litru probabil va fi depășit și prețul nu va mai reveni sub 8 lei/litru după anul 2026”, spune Dumitru Chisăliță.

Cât costă un plin după scumpire

Diferența se va vedea clar la fiecare alimentare, spune expertul:

  • un plin de 50 de litri de benzină va costa cu 14 lei mai mult, iar la 60 de litri, creșterea ajunge la 15 lei;
  • un plin de 50 de litri de motorină va costa cu 12,5 lei mai mult, iar la 60 de litri, creșterea ajunge la 15 lei.

Impactul anual: sute de lei în plus pentru fiecare șofer

Președintele AEI spune că pe termen lung, costurile se adună.

La un rulaj mediu de 1.000 km pe lună, cu un consum de 7 l/100 km, un șofer va plăti în anul 2026:

  • 235,20 lei în plus pentru benzină,
  • 210 lei în plus pentru motorină.

Pentru cei care care parcurg aproximativ 15.000 km pe an, costurile suplimentare ajung la:

  • 294 lei pe an pentru benzină,
  • 262,5 lei pe an pentru motorină.

„Deși scumpirea de 30 – 33 de bani pe litru poate părea mică, efectul ei este constant și inevitabil. Fiecare plin devine mai scump, iar la final de o nota de plată ajunge la câteva sute de lei. Creșterea accizelor și a TVA-ului confirmă, încă o dată, că politicile fiscale se văd cel mai clar la pompă — acolo unde șoferii plătesc direct”, a mai transmis Dumitru Chisăliță.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending