Connect with us

Educație

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română, la prima probă scrisă, de luni, 11 august

Publicat

Publicitate

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română, la prima probă scrisă, de luni, 11 august. Varianta extrasă a fost cea cu numărul 9. Textul suport de la subiectul I a fost un fragment din „Tatăl meu, Lucian Blaga” de Dorli Blaga.

La subiectul I B, cerința a fost un text argumentativ: dacă atitudinea oamenilor față de mediu poate să fie schimbată sau nu.

Candidații de la uman și vocațional – pedagogic au avut la subiectul III de realizat caracterizarea unui personaj dintr-un text dramatic la alegere, potrivit Edupedu.ro.

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română: SUBIECTUL I

(50 de puncte)

Citește următorul fragment:

Publicitate

La Zürich am schimbat trenul. Încă o oră și un sfert și mă aflam la Berna. Rolf mă aștepta pe peron. […]

În mașină mi-a explicat că voi locui într-un hotel, lângă ei, la două stații de tramvai, și că micul-dejun îl voi lua la Mama lui, iar cina la ei. În primul moment am fost mirată. Mai târziu, mi-am dat seama că prietenii mei au fost înțelepți! Dispunerea de o libertate totală de mișcare și de organizare a timpului meu liber. […]

Pornisem spre Berna cu multe planuri, în primul rând, intenționam să le fac din nou o surpriză bătrânilor prieteni ai Tatălui meu. De data aceasta, era o mică expoziție, în fotocopie, a unor scrisori primite de Tata de la intelectualii elvețieni, între 1928 și 1933, precum și ale sale de documente. […]
Diminețile petrecute luând micul-dejun la bătrâna Doamna Marti au fost fabuloase.

Găseam masa pusă în frumoasa ei bucătărie. Cred că ea mânca mai mult decât devenea, căci sedea cu mine și povesteam. Uneori îmi făcea observație, când foloseam greșit o linguriță. Cam așa: „Dragă, dar este în Europa.” Aveam iar o mamă! Înțelegeam cât contează cum te prezinți, să nu mănânci la masă din hârtie sau să bei din sticlă. […]

Doamna Marti avea atunci 86 de ani. Era pensionară după o lungă activitate de pedagog. Pe care o începuse imediat după moartea soțului ei, Hugo Marti, în 1937. Până atunci lucrase, iar la moartea lui Marti ea nu dispunea de niciun mijloc de existență (la 39 de ani). A lucrat până târziu, ca să-și facă ani de pensie.

Rolf și-a făcut studiile la Politehnica din Zürich, imediat după război, în condiții incredibil de precare. Toate acestea mi le-a povestit în orele pe care le petreceam la ea. Trăia frumos. Și, la vârsta ei, era frumoasă, cu ochii albaștri, bună, cu părul alb, bine îngrijit. Se armoniza perfect. Purta culori deschise, palide, cu croiala clasică, cum poartă doamnele în vârstă în Occident.

Locuința era luminoasă, cu un living- sufragerie, dormitor, dependințe, dar aranjată cu mult gust, cu mobilă stil, cringnale. Multe, multe cărți, un birou grațios, discuri, radio. Din living pășeai direct într-o grădină miraculoasă, unde obișnuia să-și ia ceaiul după-masă. De multe ori cu mine. […]

Doamna Marti se bucura de fiecare clipă trăită. Considera că vârsta pe care o avea este un dar și participa, într-o dispoziție pozitivă, la toate evenimentele. N-am auzit-o niciodată spunând „mă simt bătrână”. Se gospodărea singură, ieșea în oraș. Masa o lua în bucătărie, dar și-o așeza întotdeauna frumos, îmi spunea că trebuie să te respecți și când ești singur. […]

Ca o mamă, îmi făcea și observații. Să vedeti. Aveam cheile locuinței, ca să nu o deranjez când soseam. Într-o zi îmi spune: „Știi, mâine n-o să fiu acasă, mă duc în oraș la coafor și cumpărături. Ia-ți masa pusă la loc.” Desigur, m-am descurcat. Masa era frumos așezată, mi-am încălzit apa pentru cafea într-un ceainic cu capac.

În aceeași zi, spre seară, îmi turna ceaiul Rolf (care stătea la două case), m-am prins că era pe ea. Foarte drăguță, m-a mulțumit că am lăsat totul în ordine. Apoi a luat ceainicul de pe aragaz, mirată s-a uitat în el și m-a întrebat: „De ce ai pus atâta apă?”. […] În Elveția oamenii nu sunt risipitori. Ei economisesc resursele de apă potabilă, materiile prime, reciclează tot ce se poate recicla. Am înțeles și am învățat.

Doli Blaga, Tatăl meu, Lucian Blaga

A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

Indică sensul din text al secvenței mi-am dat seama și al cuvântului greșit.

Menționează prenumele tatălui lui Rolf, utilizând informațiile din textul dat.

Prezintă un avantaj pe care i-l oferă lui Doli Blaga cazarea la hotel, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat.

Explică motivul pentru care doamna Marti a lucrat până la o vârstă înaintată.

Prezintă, în 30-50 de cuvinte, o atitudine a autoarei față de doamna Marti, așa cum reiese din textul dat.

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română: SUBIECTUL I – B (20 de puncte)

Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă atitudinea oamenilor față de mediu s-a schimbat sau nu, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul Tatăl meu, Lucian Blaga de Dorli Blaga, cât și la experiența personală sau culturală.

În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:

  • formularea unei opinii față de problematica pusă în discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), așezarea în pagină, lizibilitatea, respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte; 6 puncte

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română: SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)

Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, perspectiva narativă din textul de mai jos.

*Când trecu prin Brașov și apoi coborî spre Valea Ursului, se simți mai ușoară, cu toate că era asudată leoarcă. Pe aici o ajunse din urmă, cu farurile aprinse, autobuzul care, într-adevăr, întârziase la atelier pentru o reparație, ca de obicei. Șoferul îi dădu câteva semnale de claxon și chiar încetini ca să o ia în mașină, dar Solomia făcu semn că nu vrea și se feri să n-o stropească… Pe la pod, mai încolo, o sanie cu doi căluți prăpădiți dădu să treacă pe lângă ea înainte, căutând parte pe marginile șoselei desfundate. Recunoscu pe Dumitru al Smărăndiței, chiar din Valea Ursului, care opri și o luă în sanie. […]

Pe uliță, cele mai multe case erau adormite, în întuneric. Numai ici-colo, veghea câte o luminiță galbenă ca un ochi bolnav de griji. Solomia văzu de departe lumina la casa lor și se gândi îndată:
— Lasă că-i bine! Nu s-au culcat încă!

Când împinse poarta, căinele Tălharu făcu numai „ham”, o recunoscu și, în semn de dragoste, se tăvăli la picioarele ei, încât trebuit să treacă peste el.*

Liviu Rebreanu, Amândoi

Notă

Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuația – 1 punct).

În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte și să dezvolte subiectul propus.

Foto: Edupedu

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Patriarhul Daniel, la începutul anului universitar: Educația intelectuală și profesională se împlinește prin viață spirituală

Publicat

Publicitate

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a transmis joi un mesaj cu prilejul debutului anului universitar 2025-2026. Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române evidențiază că educație intelectuală și profesională se împlinește în viața spirituală. 

Preafericirea Sa a atenționat că viața umană deplină nu se poate reduce la simpla existență biologică și socială, ci ea se definește esențial prin spiritualitate ca iubire față de Dumnezeu și de oameni.

„Programele Patriarhiei Române, adresate tinerilor, sunt deschise sau orientate spre valori spirituale, morale și culturale perene, nu doar spre succesul materialist și pragmatic imediat”.

„Cu prilejul începutului noului an universitar 2025-2026, ne rugăm Milostivului Dumnezeu, Izvorul Iubirii și al Înțelepciunii, să-i binecuvânteze pe toți studenții, profesorii și părinții, întru mulți și binecuvântați ani!”.

Mesajul integral:


Educația intelectuală și profesională se împlinește prin viață spirituală

Publicitate

La începutul noului an universitar 2025-2026, adresăm un mesaj de binecuvântare tuturor studenților și profesorilor din învățământul universitar și postuniversitar, rugându-ne lui Dumnezeu să le lumineze mințile și să le dăruiască mult spor în activitatea de studiere, cercetare și aprofundare a valorilor ştiințifice şi spirituale.

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a declarat anul 2025 drept An omagial al Centenarului Patriarhiei Române și An comemorativ al duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea, pentru a afirma darul sfânt al credinței ca lumină pentru viață.

Viața umană deplină nu se poate reduce la simpla existență biologică și socială, ci ea se definește esențial prin spiritualitate ca iubire față de Dumnezeu și de oameni. De aceea, programele Patriarhiei Române, adresate tinerilor, sunt deschise sau orientate spre valori spirituale, morale și culturale perene, nu doar spre succesul materialist și pragmatic imediat.

Facilitarea accesului tinerilor la educație, formare culturală și duhovnicească, încurajarea participării lor în viața comunității locale și naționale, precum și experiența relațiilor internaționale și interculturale îi ajută să-și formeze un orizont de speranță și bucurie.

Învierea Domnului Iisus Hristos și Înălțarea Sa la cer evidențiază valoarea eternă a persoanei umane în iubirea, pacea și bucuria Sfintei Treimi. Din acest motiv, Iisus Hristos este izvor de viață, lumină și speranță pentru toți oamenii, dar, mai ales, pentru tineri.

Începutul fiecărui an universitar, pe lângă momentul festiv și al bucuriei că o nouă generație pășește pentru prima dată pragul Universității, ne reamintește că educația este un drept și un bun fundamental al societății contemporane, care trebuie însă protejat și promovat, pentru a oferi tinerilor frumusețea și folosul învățământului universitar românesc, profesorilor prestigiul și demnitatea socială a profesiei de pedagog, iar părinților încrederea că nu există investiție mai mare pentru viitorul tinerilor, decât educația integrală: științifică, profesională și spirituală, în armonie cu credința, cultura și speranța poporului român.

Cu prilejul începutului noului an universitar 2025-2026, ne rugăm Milostivului Dumnezeu, Izvorul Iubirii și al Înțelepciunii, să-i binecuvânteze pe toți studenții, profesorii și părinții, întru mulți și binecuvântați ani!

Cu prețuire și părintești binecuvântări,
† Daniel

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Citeste mai mult

Economie

Ratele la credite, un pic mai ușoare: ROBOR la 3 luni a scăzut la 6,52%

Publicat

Publicitate

Indicele ROBOR la trei luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a coborât, vineri, la 6,52% pe an, scrie alba24.ro.

Anterior era de 6,54% pe an, conform datelor publicate de Banca Națională a României (BNR).

La începutul acestui an, indicele era de 5,92% pe an.

Indicele la șase luni, utilizat în calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a scăzut la 6,67% pe an, de la 6,68%, iar ROBOR la 12 luni a stagnat la 6,85%.

În ceea ce privește indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), reglementat de OUG 19/2019, acesta este de 5,55% pe an.

Este calculat ca medie aritmetică a ratelor de dobândă zilnice ale tranzacțiilor interbancare din trimestrul I 2025, nivel similar cu cel din trimestrul precedent, potrivit Agerpres.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Metodologia pentru cele două ore de învățare remedială obligatorii în clasele primare, din anul școlar 2025-2026, a fost aprobat

Publicat

Publicitate

Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, obligatorii din anul școlar 2025-2026, a fost aprobată prin ordin de ministru, a anunțat Ministerul Educației și Cercetării, joi, 25 septembrie, scrie alba24.ro.

De asemenea, ordinul de ministru care aprobă metodologia urmează să fie publicat în Monitorul Oficial.

Potrivit unui comunicat al Ministerul Educației și Cercetării, metodologia, recent aprobată, reglementează flexibil, dar riguros, utilizarea celor două ore pe săptămână pentru:

  • consolidarea-fixarea competențelor dobândite,
  • pentru recuperarea competențelor planificate, dar nedobândite adecvat,
  • pentru utilizarea competențelor în viața cotidiană,
  • pentru dezvoltarea competențelor dobândite în condiții de performanță.

Pregătire remediată. Ce spune ministrul Daniel David

În acest context, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, declară:

„Analfabetismul funcțional și abandonul școlar reprezintă tare majore ale sistemului nostru de educație, cu risc asupra securității naționale, prin expunerea țării la manipulare și destabilizare prin pseudoștiință (inclusiv promovată prin fake news).

Am căutat ca măsurile dificile de criză fiscal-bugetară, dacă tot trebuie luate pentru salvarea salariilor și burselor până la sfârșitul anului, să aibă și beneficii educaționale, astfel că s-a născut acest program remedial, care va ajuta copiii să asimileze mai bine (și chiar performant) cele 8 competențe-cheie, să fie mai bine pregătiți pentru intrarea la gimnaziu și pentru a vedea rostul școlii în viața cotidiană.

Împreună cu deciziile luate recent privind reglementarea activităților remediale la nivel de gimnaziu și liceu și alături de adaptarea evaluărilor în clasele a II-a, a IV-a și a VI-a (cu scopul de a fi mai relevante sub aspectul diversității competențelor și al modului de testare: competențe plus utilizarea acestora în viața cotidiană) se asigură astfel un mecanism pentru reducerea analfabetismului funcțional, creșterea gradului de atractivitate a școlii (cu impact pozitiv asupra scăderii abandonului școlar) și pentru pregătirea mai bună a copiilor pentru școală și viață”, se arată în comunicatul transmis.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Străini verificați la Botoșani: Controale ample la două firme locale

Publicat

Publicitate

Străini verificați la Botoșani: controale ample la două firme localePentru prevenirea și combaterea migrației ilegale, polițiștii de imigrări din Botoșani au desfășurat, în cooperare cu polițiști din cadrul Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate Botoșani și reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani, o amplă acțiune de control la două societăți comerciale din județ.

Activitatea s-a derulat la data de 25 septembrie a.c., în intervalul 10:00-14:00, vizând firme cu obiect principal de activitate în domeniul intermedierii comerțului cu produse alimentare, băuturi și tutun, dar și activități desfășurate la ferme private.

Pe timpul verificărilor, polițiștii au legitimat 9 persoane, dintre care 5 cetățeni români, 3 din Nepal și unul din India. La una dintre societăți au fost verificate inclusiv spațiile de cazare destinate lucrătorilor străini.

În urma acțiunii nu au fost depistate persoane aflate în ședere ilegală pe teritoriul României și nu au fost constatate alte fapte de natură contravențională sau penală.

BIROUL INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending