Connect with us

Eveniment

Studiu: Anxietatea, depresia și tulburările emoționale, principalele probleme de sănătate mintală ale copiilor. Consecința extremă sunt tentativele de suicid la copii

Publicat

Publicitate

Copiii cer autorităților programe pentru sănătatea mintală, sistem  de raportare anonimă a cazurilor de abuz și bullying și educație sexuală în școli

Anxietatea, depresia și dificultățile parentale sunt principalele cauze pentru care copiii au apelat la serviciile de terapie psihologică și sprijin psiho-emoțional ale Salvați Copiii România: astfel, în perioada ianuarie 2022 – decembrie 2023, psihologii organizației au tratat 678 de cazuri, în cele mai multe – 217 – fiind vorba despre copii de vârsta claselor primare, pe locul al doilea fiind copii de gimnaziu – 215, urmați de adolescenți (140) – care au avut nevoie de terapie. În celelalte cazuri, 106, a fost vorba despre copii cu vârste mici, preșcolari care au avut nevoie de sprijin psihologic. Copiii reuniți la București la cea de-a 24-a ediție a Forumului Copiilor au dezbătut cu prioritate tema sănătății mintale și a consecințelor pe care le are asupra dezvoltării emoționale și sociale și au formulat o serie de recomandări urgente, pe care le vor prezenta autorităților, printre care suport specializat în școală pentru problemele emoționale, crearea unui sistem de raportare anonimă a abuzurilor, a situațiilor de bullying și a altor probleme care afectează climatul școlar și introducerea educației sexuale în curriculumul școlar ca disciplină obligatorie.

 

Dintre cele 678 de cazuri ajunse în terapie, cele mai multe au reprezentat cazuri de anxietate – 148 și de tulburare emoțională – 128. Pentru 60 de copii, cauza pentru care au necesitat terapie a fost legată de dificultăți parentale (cum este divorțul), în 54 de cazuri a fost vorba despre tulburări din spectrul ADHD/ADD, în vreme ce 50 de copii au fost diagnosticați cu depresie. Au existat și șase cazuri de tentative de suicid, cinci la copii de vârsta liceului și una la un copil de vârsta gimnaziului.

 

Andra-Elena, 17 ani: „Am auzit la mulți adulți spunând că ei au trăit fără psiholog și au ajuns bine, așa că nici nouă nu ne trebuie. Frica de a vorbi cu cineva despre ceea ce trăiești există și este bine înrădăcinată printre copii. Acum, fiind mai mare, pot să-i analizez pe cei din jurul meu mai bine și pot să observ aceleași semne pe care le-am avut și eu, semne că ceva în mintea lor nu mai merge bine. După câțiva ani în care am avut prieteni care se răneau fizic singuri, ani în care mulți nu știau cum să reacționeze la propriile emoții, ani în care eu nu reușeam să îmi descurc gândurile, am dezvoltat câteva obiceiuri care să mă ajute și am tras niște concluzii. Fiecare este absorbit atât de mult de propria bulă încât de multe ori nu observă prin ce trece persoana de lângă.

Publicitate

 

În multe momente mi-aș fi dorit să am pe cineva care să fie empatic, să înțeleagă și să mă ajute. Uneori am găsit această susținere, alteori am fost pe cont propriu. Eu sunt un caz fericit, care nu a avut atât de mult de suferit, datorită educației de acasă. Totuși, îmi doresc tare ca cei care știu că pot ajuta să fie deschiși și să îi sprijine pe copiii care au nevoie, făcând din sănătatea mintală o prioritate”. 

 

 

Forumul Copiilor: Sănătatea mintală, o prioritate

Cei 100 de copii din București și 13 județe (Argeș, Brașov, Caraș-Severin, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Hunedoara, Iași, Maramureș, Mureș, Timiș, Vaslui și Vrancea), care s-au reunit, în perioada 27-31 mai la Forumul Copiilor, au pus în dezbatere trei teme pe care le consideră prioritare:

 

▪️ sănătatea mintală – care sunt factorii ce pot avea o influență pozitivă sau negativă asupra acesteia, semne și simptome ale problemelor, tehnici și strategii de gestionare a stresului și promovarea bunăstării mentale, comunicarea către adulții de încredere (relația părinte – copil) a necesității sprijinului, stigmatizarea și modalități de a promova înțelegerea și empatia, resurse și servicii disponibile;

 

▪️ protecția împotriva abuzului – recunoașterea tipului de abuz, semne și simptome, impactul pe termen lung asupra sănătății mentale, factori de risc, relația părinte – copil, dezvoltarea de abilități pentru comunicare asertivă și tehnici pentru stoparea situațiilor de abuz, resurse și servicii disponibile, proceduri legate de raportarea unui abuz;

 

▪️ participarea copiilor în procesul de luare a deciziilor la nivel comunitar – ce reprezintă dreptul la participare, legislația în vigoare, beneficiile implicării copiilor în luarea deciziilor prin prisma dezvoltării abilităților sociale, a creșterii încrederii în sine și a îmbunătățirii sănătății mentale, mecanisme de participare, rolul adulților în acest proces, provocări în acest demers.

 

După cele trei zile de discuții și concluzii, copiii au prezentat recomandările lor autorităților: Ministerul Educației, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, prin Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție,  Guvern, precum și CNCD-ului.

 

RECOMANDĂRI ALE COPIILOR: PRIORITIZAREA MĂSURILOR CARE CONTRIBUIE LA CONSTRUIREA UNUI CLIMAT PRIELNIC SĂNĂTĂȚII EMOȚIONALE A COPIILOR, LA ÎNCURAJAREA PARTICIPĂRII LOR ÎN LUAREA DECIZIILOR ȘI  LA PROTECȚIA ÎMPOTRIVA ABUZURILOR:

 

  • Ne dorim mai mulți consilieri școlari, fără alte atribuții administrative, fără normă didactică (cel puțin 1 la 200 de copii).
  • Recrutarea, formarea și evaluarea consilierilor școlari sa fie făcută având la bază criterii relevante, precum pregătirea profesională, experiența, competențele în comunicarea cu elevii și părinții, inițiative strategice în lucrul cu elevii, creativitate.
  • Sistem de monitorizare a participării elevilor la procesul decizional din școală. Evaluarea climatului școlar și luarea cu adevărat în considerare a feedbackului acordat de elevi pentru profesori și personalul auxiliar, fără a avea consecințe asupra situației noastre școlare.
  • Dorim să beneficiem de suport specializat în școală pentru problemele emoționale cu care ne confruntăm, fără a fi necesar acordul prealabil al părinților sau profesorilor, indiferent de vârsta noastră. Acces gratuit la ședințe susținute de psiholog, psihiatru, nutriționist prin dezvoltarea unor parteneriate între aceștia și autorități. Decontarea unui număr minim de ședințe.
  • Dezvoltarea unei platforme educaționale care să cuprindă resurse complexe (documentare, fișe de lucru, jocuri interactive, informații de la specialiști etc.) pe tematici precum tulburări alimentare, adicții, educație emoțională, care să fie valorificată atât în mediul școlar (ore de dirigenție, sesiuni de informare, consiliere), cât și în afara acestuia, fiind garantat accesul gratuit.
  • Crearea unui sistem de raportare anonimă a abuzurilor, a situațiilor de bullying și a altor probleme care afectează climatul școlar, precum îngrădirea dreptului la participare din partea cadrelor didactice, pentru că experiența ne-a arătat că sistemele actuale de raportare duc la etichetare, victimizare și uneori la noi abuzuri.

Monitorizarea acestui sistem se va face de către consilierul școlar sau profesorul responsabil cu această problematică. În momentul de față, nu există o evidență clară a grupurilor de acțiune antibullying funcționale.

  • Implicarea autorităților competente pentru supervizare și acțiuni prompte care să asigure elevii că sunt protejați de abuzuri și violență de orice fel, inclusiv bullying și cyberbullying, demonstrând că nu sunt tolerate. Vrem să existe o modalitate clară de intervenție și o structură administrativă care să se asigure că intervențiile se întâmplă.
  • Monitorizarea îndeplinirii scopului final al legilor existente, precum aplicarea normelor metodologice antibullying, care prevăd instituirea grupurilor de acțiune la nivelul tuturor școlilor. Trebuie verificat dacă acestea au fost aplicate și oferit suport unităților de învățământ ca aceste norme să își atingă obiectivele propuse.
  • Să existe ateliere, cursuri, programe care implică dezvoltarea de abilități emoționale și conștientizarea impactului negativ al adicțiilor, adresate copiilor, profesorilor, părinților prin mijloace potrivite și cu mesaje adaptate pentru fiecare categorie.
  • Asigurarea în toate unitățile de învățământ a accesului gratuit la cantine școlare, fie în incinta școlilor, fie în proximitatea acestora, astfel încât să avem acces în mod real o masă caldă diversificată, meniul să fie gândit de un specialist în nutriție.
  • Promovarea unor alternative sănătoase de petrecere a timpului liber de către copii împreună cu părinții și profesorii din comunitate (de exemplu, jocuri de societate, escape room, bowling, activități în aer liber) și oferirea gratuităților la evenimente culturale ori muzee, teatre și obiective turistice.
  • Stabilirea unor măsuri mai ferme de prevenire și combatere a consumului de substanțe periculoase, de tutun și de tutun încălzit prin introducerea unui sistem de supraveghere și intervenție cu privire la identificarea potențialelor situații critice la nivelul școlilor.
  • Implicarea în cadrul evenimentelor școlare a persoanelor care pot împărtăși, din experiență, consecințele consumului de droguri, pentru a conștientiza mai facil repercusiunile.
  • Introducerea educației sexuale în curriculum școlar ca disciplină obligatorie, pentru a învăța că a întreține relații sexuale implică riscuri și responsabilități, dincolo de aspectele dificil de discutat cu părinții. Astfel, ne putem feri de boli cu transmitere sexuală și de sarcinile nedorite.
  • Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice și informarea corectă a părinților despre transmiterea informațiilor referitoare la sănătate emoțională, despre beneficiile implicării copiilor în activități extrașcolare, despre adicții și relații sănătoase.
  • Considerăm că și profesorii au nevoie de serviciile unui specialist, cu un rol asemănător cu cel pe care ar trebui să îl aibă consilierul școlar în relațiile cu copiii. De asemenea, este important ca evaluările psihologice periodice ale cadrelor didactice să fie urmate de o serie de măsuri direct corelate cu rezultatele acestora.
  • Înființarea de grupuri consultative la nivelul unităților administrativ-teritoriale, dedicate nouă, copiilor și adolescenților, cu rolul de sprijin în luarea deciziilor și cu rol de informare în ceea ce privește oportunități de implicare pentru restul copiilor din comunitate.
  • Organizarea de evenimente naționale cu tradiție (de tip forum, summit), de către autorități relevante, pentru încurajarea participării copiilor și consultarea noastră, spre a identifica în mod frecvent problemele cu care ne confruntăm și ideile de soluții în acest sens.
  • Realizarea de campanii de informare, în social media, de către autoritățile care au implicat copiii și tinerii în procesele lor decizionale. Astfel, ar constitui un exemplu de bună practică pentru alte foruri decizionale, dar și o modalitate de încurajare a participării și altor copii.

 

Alexia, 17 ani, povestește: „În școală, am fost victima bullying-ului constant, care mi-a distrus încrederea în sine. Visam să devin o sportivă de performanță, dar presiunea constantă din partea colegelor și a antrenorilor m-a copleșit. Relația cu părinții mei era dificilă, lipsind sprijinul și înțelegerea de care aveam nevoie. Toate aceste experiențe au dus la o deteriorare semnificativă a sănătății mele mintale. Am dezvoltat anxietate și depresie, simțindu-mă mereu nevaloroasă și singură. Am renunțat la sport, pierzând astfel o parte importantă din identitatea mea. Cu ajutorul terapiei, încerc să vindec rănile și să regăsesc bucuria în viață, însă este un drum lung și anevoios.”

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Obligație nouă pentru medicii din spitale: Consultații și în ambulatoriu. Amenzi DURE pentru cei care nu respectă regula

Publicat

Publicitate

Medicii din secțiile și compartimentele spitalelor publice vor avea o nouă responsabilitate în cadrul programului lor de lucru: vor fi obligați să ofere consultații și în ambulatoriu, adică în policlinicile aflate în subordinea unităților medicale. Măsura este prevăzută într-un proiect de ordonanță privind reforma sistemului sanitar, document care a fost publicat de Ministerul Sănătății pentru dezbatere publică, relatează alba24.ro.

Potrivit proiectului, această obligație vine ca răspuns la nevoia de a asigura un acces mai bun al pacienților la servicii medicale, reducând astfel aglomerația din unitățile de primiri urgențe și oferind o continuitate a îngrijirilor. Ministerul precizează că medicii trebuie să respecte acest program integrat, astfel încât consultațiile din ambulatoriu să fie parte a activităților curente ale spitalului.

Cei care nu vor respecta noua prevedere riscă sancțiuni semnificative. Proiectul prevede amenzi de până la 20.000 de lei pentru medicii care refuză să consulte pacienți în ambulatoriu, accentuând importanța respectării noilor reguli.

Potrivit proiectului publicat de Ministerul Sănătății, medicii de specialitate care acordă servicii medicale într-o secție/compartiment dintr-un spital public, vor fi obligați să acorde în cadrul programului de lucru și consultații în ambulatoriul integrat pentru minim o oră/zi în medie pe lună, raportat la un program de 35 de ore/săptămână.

La calculul mediei lunare se vor avea în vedere zilele lucrătoare, fiind exceptate zilele de concediu de odihnă și zilele de concediu medical.

Pentru medicii care își desfășoară activitatea în spital pentru un program de lucru reprezentând o fracțiune de normă, programul minim pentru consultații în ambulatoriul integrat se va reduce în mod corespunzător.

Publicitate

În cazul în care în perioada derulării contractului se constată nerespectarea obligației medicului de a acorda consultații în ambulator, se vor aplica următoarele sancțiuni:

  • la prima constatare – avertisment scris;
  • începând cu a doua constatare – amendă în cuantum de 20.000 de lei.

Citeste mai mult

Educație

Tocmai se termină vara. Vouchere de vacanță pentru angajații din educație: Ordinul de ministru a fost semnat

Publicat

Publicitate

Amenințat cu greva și blocarea începerii anului școlar, Ministerul Educației a semnat astăzi ordinul prin care stabilește acordarea voucherelor de vacanță pentru personalul din învățământ în anul 2025.

Măsura se adresează angajaților din sistemul de educație care au salarii nete de până la 8.000 de lei și are ca scop sprijinirea acestora în achiziționarea pachetelor turistice.

Potrivit documentului, valoarea unui voucher va fi de 800 de lei, sumă care acoperă 50% dintr-un pachet turistic cu preț minim de 1.600 de lei. Voucherele vor fi încărcate pe card și vor fi valabile timp de un an de la momentul alimentării.

Pentru angajații care lucrează cu normă parțială, valoarea voucherului se va calcula proporțional cu timpul de lucru. Această prevedere asigură o alocare echitabilă, raportată la norma fiecărui cadru didactic sau angajat din sistem.

Ministerul a precizat că toate detaliile, inclusiv procedurile de acordare și folosire, vor fi disponibile după publicarea ordinului în Monitorul Oficial.

Voucherele de vacanță s-au dovedit o formă eficientă de stimulare a turismului intern, oferind în același timp un beneficiu concret angajaților, însă profesorii sunt ultima categorie de bugetari care le primesc.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Nova Apaserv SA lansează mai multe investiții în rețeaua de apă și canalizare la Botoșani: Licitație de peste 6 milioane de lei

Publicat

Publicitate

Nova Apaserv S.A., operatorul serviciilor de apă și canalizare din județul Botoșani, a lansat o investiție importantă în infrastructura de apă a municipiului Botoșani.

Compania a scos la licitație, prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), un contract în valoare totală de peste 6,1 milioane de lei. Proiectul are ca obiect reabilitarea rețelelor de alimentare cu apă potabilă și extinderea celor de canalizare menajeră, fiind structurat pe trei loturi distincte.

Primul lot vizează strada Nicolae Grigorescu, unde vor fi realizate lucrări pentru înlocuirea și modernizarea conductelor, valoarea estimată fiind de 1.723.570,94 lei fără TVA. Lotul al doilea, cel mai consistent financiar, are ca obiect reabilitarea rețelelor de apă pe aleea General Gheorghe Avramescu, cu o valoare estimată de 4.125.164,89 lei fără TVA. Al treilea lot include lucrări la stația de pompe Grivița IV, componentă esențială pentru distribuția apei potabile către consumatori.

Termenul de execuție prevăzut pentru toate cele trei loturi este de trei luni de la data semnării contractului, ceea ce indică o mobilizare intensă pentru finalizarea rapidă a investiției. Totodată, Nova Apaserv cere o garanție minimă de 36 de luni pentru lucrările efectuate, semn că se mizează pe calitate și durabilitate.

Prin aceste lucrări, operatorul urmărește reducerea pierderilor din rețea, să îmbunătățească presiunea apei și să asigure servicii mai eficiente. Pe de altă parte, proiectul vine în contextul unei nevoi tot mai mari de modernizare a rețelelor de utilități din Botoșani, oraș care, ca multe alte centre urbane din țară, se confruntă cu infrastructuri depășite și pierderi semnificative de apă.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dacă aveți un binoclu: Planeta Marte este vizibilă în această seară. Cum poate fi observată

Publicat

Publicitate

Planeta Marte este vizibilă în această seară, marți, 26.08.2025, și va putea fi observată aproape de semiluna subțire de la apusul soarelui, relatează mediafax.ro.

Tot ce trebuie să faceți este să priviți spre orizontul vestic pentru a surprinde o imagine inedită cu semiluna subțire alături de strălucirea roșie a planetei Marte.

În seara acestei zilei, Marte va fi la mai puțin de 10 grade deasupra orizontului la apusul soarelui, cu semiluna în creștere, luminată în proporție de 11%, atârnând la mai puțin de 6 grade în partea stângă jos.

Lățimea pumnului strâns, ținut la distanța brațului, reprezintă 10 grade pe cerul nopții, în timp ce distanța dintre degetul arătător, degetul mijlociu și degetul inelar este de aproximativ 5 grade.

Asigurați-vă că alegeți un loc cu vedere clară spre orizontul vestic pentru a avea șansa de a observa luna și Marte împreună înainte ca acestea să dispară sub linia orizontului la puțin peste o oră după apusul soarelui pe 26 august, potrivit Space.

Cu ajutorul unui binoclu 10×50, veți putea observa și vechea câmpie de lavă Mare Crisium (latină pentru Marea Crizelor), care este vizibilă ca un oval întunecat ușor deasupra ecuatorului lunar, cu marginea estică a Mare Fecunditatis (Marea Fertilității) dedesubt.

Publicitate

Pentru a completa scena, Spica — cea mai strălucitoare stea din constelația Fecioara — va străluci în partea stângă sus a lunii, în timp ce steaua mai slabă Porrima va străluci la aproximativ 3 grade în partea dreaptă sus a lui Marte.

În noaptea următoare, semiluna se va îndepărta de Marte, trecând pe lângă Spica pe o traiectorie care o va duce la întâlnirea cu steaua supergigantă roșie Antares din constelația Scorpius, în noaptea dinaintea fazei de lună în primul pătrar, pe 31 august.

Planeta Marte va fi vizibilă marți seară. Ce știm despre despre ea?

Marte este a patra planetă de la Soare și una dintre cele mai studiate din Sistemul Solar, fiind adesea numită „planeta roșie” datorită oxizilor de fier care acoperă suprafața sa și îi dau culoarea specifică.

Deși este mult mai mică decât Pământul, având doar jumătate din diametru, Marte seamănă cu planeta noastră în câteva privințe, motiv pentru care oamenii de știință și-au concentrat asupra ei atenția și speranțele de a găsi semne de viață sau chiar de a o coloniza într-o bună zi.

Ziua marțiană, numită și sol, durează puțin peste 24 de ore, aproape cât o zi terestră. Anotimpurile există și ele, pentru că axa planetei este înclinată într-un mod asemănător cu cea a Pământului. Totuși, un an marțian durează aproape dublu, 687 de zile terestre, iar temperaturile sunt extreme, variind de la puțin peste 20 de grade Celsius în timpul zilei, în apropierea ecuatorului, până la minus 125 de grade la poli, pe timpul nopții.

Relieful planetei este impresionant. Marte adăpostește Olympus Mons, cel mai mare vulcan cunoscut din Sistemul Solar, de aproape trei ori mai înalt decât Everestul, și Valles Marineris, un canion imens, de patru mii de kilometri lungime, care ar putea înghiți cu ușurință Marele Canion din Statele Unite.

De asemenea, suprafața marțiană poartă urme clare ale unor albii de râuri și lacuri secate, dovezi că în trecut planeta a avut apă lichidă din abundență. Astăzi, apa mai există doar sub formă de gheață la poli sau, poate, în rezervoare subterane.

În jurul său gravitează doi sateliți mici și neregulați, Phobos și Deimos, care par mai degrabă niște asteroizi capturați decât adevărate luni. Phobos, cel mai mare dintre ei, se apropie treptat de Marte și, într-un viitor foarte îndepărtat, fie se va prăbuși pe planetă, fie se va sfărâma formând un inel.

Explorarea planetei este în plină desfășurare. Roverele trimise de NASA și de alte agenții spațiale au găsit minerale care arată că Marte a avut odinioară condiții mult mai prietenoase pentru viață.

Perseverance, de pildă, explorează acum Craterul Jezero în căutarea urmelor microscopice ale vieții.

Între timp, cercetătorii continuă să studieze atmosfera foarte subțire, compusă în mare parte din dioxid de carbon, care nu permite existența apei lichide la suprafață și lasă planeta expusă radiațiilor cosmice.

Cu toate aceste obstacole, Marte rămâne cea mai promițătoare destinație pentru viitoare misiuni cu echipaj uman.

Deși colonizarea ar necesita soluții pentru protecția împotriva radiațiilor, crearea unor habitate presurizate și surse sustenabile de apă și hrană, ideea de a transforma „planeta roșie” într-o a doua casă pentru omenire continuă să fascineze și să alimenteze planurile agențiilor spațiale și ale companiilor private.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending