Connect with us

Actualitate

Statul vrea să fiscalizeze nunțile și botezurile. „Darul de nuntă” poate fi taxat cu 70%, dacă nu se respectă regulile

Publicat

Publicitate

Statul pare să nu renunțe la taxarea „banilor negri” proveniți din nunți și botezuri, în ciuda numeroaselor încercări eșuate din ultimii aproximativ 15 ani, relatează ADEVĂRUL.

Ultima astfel de tentativă a avut loc în luna octombrie 2018, când ANAF a început să trimită tinerilor căsătoriţi solicitări ca aceştia să declare ce relaţii economice au avut cu PFA, firme sau persoane fizice care le-au furnizat servicii de fotografie, muzică pentru petrecere şi restaurant. Fiscul solicita atunci nume de persoane/firme, numere de telefon, adrese şi intermediari, sub sancțiunea unor amenzi de până la 5.000 lei pentru neconformare.

De data aceasta, prin noile măsuri fiscale propuse de Executiv la data de 19 septembrie, se propune modificarea Legii 70/2015 cu privire la încasările în numerar pentru organizatorii de nunți și botezuri, dar și taxarea cu 70% a veniturilor a căror proveniență nu poate fi dovedită.

Măsurile fiscale pentru modificarea Legii 70 prevăd modificarea plafonului de plată în numerar de la 10.000 lei, la doar 2.500 lei din 2025.

Concret, în prezent Legea 70/2015 prevede că organizatorii de evenimente, precum nunți sau botezuri pot încasa în numerar cesiuni de creanţe, primiri de împrumuturi sau alte finanţări, precum şi contravaloarea unor livrări de bunuri sau a unor prestări de servicii se efectuează în limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoană.

Prin noile măsuri fiscale se modifică însă articolul 4 al Legii 70/2015, care prevede că, până la data de 31 decembrie 2024, plafonul plăților respectiv încasărilor în numerar pe care organizatorii îl pot accepta va fi de maximum 5.000 de lei. Plafonul se va mai modifica încă o dată la data de 1 ianurie 2025, când plafonul maxim va fi de 2.500 de lei.

Publicitate

„Darul de nuntă” poate fi taxat cu 70%
De altfel, noile măsuri fiscale propun și impozitarea cu 70% a veniturilor a căror proveniență nu poate fi dovedită, prevedere care poate fi interpretată și în sensul darului de nuntă primit de miri de la nunțași.

„Orice venituri realizate de persoanele fizice constatate de organele fiscale, în condiţiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, a căror sursă nu a fost identificată se impun cu o cotă de 70% aplicată asupra bazei impozabile ajustate. Prin decizia de impunere organele fiscale vor stabili cuantumul impozitului şi al accesoriilor”, se arată în proiectul de lege cu noile măsuri fiscale.

Citește și: Fiscul ia cu asalt nunţile: Mirii, somaţi să declare cât le plătesc fotografilor, muzicanţilor şi restaurantului
Ministerul Finanțelor propune ca de la 1 iulie 2024 să fie modificată cota de impozit pentru veniturile realizare de persoanele fizice a căror proveniență nu poate fi dovedită.

Cu alte cuvinte, ca să-i scape pe nunțași de o asemenea taxă, mirii le-ar putea cere să le vireze banii în cont, astfel încât să poată dovedi ANAF cât au primit și de la cine și să plătească impozitul pe venit de 10% în locul celui de 70%.

ANAF a mai luat cu asalt nunțile
În ultimii aproape 15 ani, Fiscul a derulat mai multe controale în privinţa averilor maneliştilor, artiştilor şi vedetelor TV, descoperind diferenţe uriaşe între veniturile reale şi cele declarate. Spre exemplu, în vara anului 2017, ANAF a constatat în urma verificărilor că aceştia nu au declarat venituri de 4,67 milioane de lei, pentru care ar fi trebuit să plătească la bugetul de stat 1,164 milioane de lei. Printre cei vizaţi de controale în 2017 se aflau cântăreţii de manele Florin Salam, Vali Vijelie şi Ţancă Uraganu.

Fiscul preciza atunci că verificările se fac după constatarea unei diferenţe de cel puţin 10% din veniturile declarate ale persoanelor în cauză, dar nu mai puţin de 50.000 de lei.

Instituţia mai menţiona că în vederea riscului de nedeclarare a veniturilor au fost întocmite „profiluri de risc”, unul dintre acestea „fiind cel al persoanelor care activează în entertainment (artişti, inclusiv cântăreţii de manele, sportivi, vedete), domeniu caracterizat de volatilitatea ridicată a veniturilor realizate, acestea provenind inclusiv prin exploatarea comercială a dreptului de imagine şi a altor drepturi necorporale, din participarea remunerată la diverse evenimente festive sau mondene, incidental, fără să existe un contract permanent”.

În toamna anului 2018, ANAF a început să trimită tinerilor căsătoriţi solicitări legat de relaţiile economice au avut cu PFA, firme sau persoane fizice care le-au furnizat servicii de fotografie, muzică pentru petrecere şi restaurant. Fiscul solicită nume de persoane/firme, numere de telefon, adrese şi intermediari.

„Vă solicităm informaţii despre persoane fizice/Întreprinderi Individuale, Persoane Fizice Autorizate, Întreprinderi Familiale/ Societăţi Comerciale/ alte forme de organizare privind raporturile econoimice sau juridice pe care le-aţi avut cu ocazia evenimentelor prijeluite de celebrarea căsătoriei civile şi religioase”, este solicitarea ANAF din documentele trimise celor proaspăt căsătoriţi.

Acestora li se cereau nume şi date de contact ale persoanelor şi firmelor care le-au oferit servicii de fotografie sau filmare, formaţiilor sau persoanelor care s-au ocupat cu muzica şi ale restaurantului unde a avut loc nunta şi li se aminteşte că declaraţiile sunt date „sub sancţiunea faptei de fals în declaraţii, prevăzută de art 326 din Codul Penal”.

Sancţiunea pentru nerespectarea acestei obligaţii era, pentru persoanele fizice, cuprinsă între 2.000 şi 5.000 de lei.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Moș Jenică din Vorona, ultimul veteran de război al comunei, a plecat la Domnul, petrecut de întreg satul și onorat de Armată: „A fost o lecție vie de demnitate românească”

Publicat

Publicitate

Comunitatea din Vorona, județul Botoșani, și-a luat rămas-bun, joi, de la cel care a fost Ioan Moroșanu, cunoscut de toți drept „Moș Jenică”, ultimul veteran de război al comunei. Într-o atmosferă încărcată de lacrimi, rugăciune și respect, bătrânul a fost înmormântat cu onoruri militare, plecând spre veșnicie în sunetul salvelor de armă, al rugăciunilor și al cântecelor ostășești, atât de dragi sufletului său.

Moș Jenică nu a fost doar un ostaș al țării, ci și un ostaș al credinței și al tradiției românești. O viață întreagă a străjuit valorile străbune, cu aceeași rigoare cu care își păzea gospodăria de fiecare fir de praf. Curtea sa, deși modestă, era o pildă de curățenie și rânduială, o icoană a ordinii sufletești ce-l caracteriza.

Pe lângă evlavia sa pilduitoare, Moș Jenică a fost un om al culturii și al colindelor, dăruind mereu celor din jur dragostea sa pentru neam și țară. Îi plăcea să le povestească celor tineri despre vremurile grele, cu speranța că vor învăța să prețuiască libertatea și pacea, daruri scumpe pe care le-a trăit ca pe o binecuvântare de după război.

Slujba de înmormântare a fost impresionantă. Sute de oameni au venit să-l petreacă pe ultimul drum: vecini, cunoscuți, preoți și militari, toți adunați cu sufletul strâns în jurul unei povești de viață ce nu trebuie uitată. Ostașii Armatei Române, în ținută de gală, au prezentat onorul acasă, la biserică și la cimitir. Într-un gest de suprem respect, au tras trei salve de armă, pentru ca sufletul Moșului să pornească spre ceruri în sunetul demnității militare.

Moș Jenică a fost un om simplu, dar demn, un fiu al Bisericii și al patriei, care a știut să-și trăiască bătrânețile cu aceeași dârzenie cu care și-a purtat tinerii ani de război. A lăsat în urmă o lecție vie de credință, de iubire față de țară și de rânduială sufletească, o moștenire pe care cei din Vorona o vor duce mai departe.

Astăzi, Vorona a fost mai tăcută, dar parcă mai unită. Oamenii au plecat de la înmormântare nu doar cu lacrimi în ochi, ci și cu inimile pline de gândul că au fost martorii unui sfârșit de epocă, dar și ai unei datorii: aceea de a nu lăsa uitarea să-l cuprindă pe Moș Jenică, omul care a știut să transforme fiecare clipă a vieții în pildă.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Vești proaste pentru șoferi: Carburanții se scumpesc de la 1 august, iar rovinieta urmează să coste mai mult. Când intră în vigoare noile tarife

Publicat

Publicitate

Scumpiri de la 1 august pentru șoferi: prețurile carburanților vor fi influențate de majorarea accizelor cu 10%. Românii vor plăti mai mult pentru un plin de benzină sau motorină pentru mașini, informează alba24.ro.

Majorarea prețurilor la carburanți va genera scumpiri și pentru alimente, alte produse și servicii. Acestea vor fi resimțite din toamnă.

Scumpiri de la 1 august pentru șoferi: prețuri mai mari pentru carburanți

Prețurile la carburanți ar urma să fie actualizate de la miezul nopții. Creșterea va fi cu 40 de bani. La un plin de 50 de litri, de benzină sau motorină, scumpirea ar fi cu 20 de lei, potrivit antena3.ro.

Acum, prețul la motorină este de 7,3-7,4 lei/litru și pentru benzină de 6,8-7 lei/litru. De vineri, 1 august, vor ajunge la 7,8 lei/litru, respectiv 7,4 lei/litru.

De la 1 august, un plin de 50 de litri ar costa în jur de 400 lei (motorină), respectiv 360 lei (benzină), potrivit sursei citate.

Publicitate

Rovinieta se scumpește de la 1 septembrie

Guvernul a aprobat și scumpirea rovinietei. Noile tarife sunt valabile pentru toate categoriile de vehicule. Cele mai afectate vor fi autoturismele, unde tariful anual aproape se dublează, de la 28 de euro la 50 de euro (TVA inclus). AICI, mai multe detalii.

  • Rovinietă 1 zi: 2,5 euro

  • 10 zile: 6 euro

  • 30 zile: 9,5 euro

  • 12 luni: 50 euro (anterior 28 euro)

În plus, șoferii vor avea costuri mai mari la asigurarea pentru mașină. Tarifele RCA cresc cu 5%, în medie, după expirarea plafonării.

Citeste mai mult

Eveniment

TVA mai mare de la 1 august: Guvernul schimbă normele de aplicare a Codului Fiscal. Ce produse vor avea o cotă redusă de 11%

Publicat

Publicitate

Începând cu 1 august 2025, România va avea o nouă structură a taxei pe valoarea adăugată (TVA), odată cu intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului Fiscal. Guvernul a aprobat o hotărâre care actualizează normele metodologice, pentru a reflecta schimbările adoptate recent prin Legea nr. 141/2025.

În primul rând, cota standard de TVA crește de la 19% la 21%, ceea ce va duce la scumpiri în lanț pentru majoritatea produselor și serviciilor.

Pe de altă parte, se simplifică sistemul cotelor reduse de TVA. Dacă până acum existau cote de 5% și 9% pentru diverse categorii de produse (alimente, servicii turistice, cărți, locuințe etc.), de la 1 august va exista o singură cotă redusă de 11%, care va include atât produsele anterior taxate cu 5%, cât și pe cele taxate cu 9%.

Guvernul restrânge lista produselor alimentare care vor beneficia de cota redusă. Astfel, sunt introduse definiții clare pentru „alimente destinate consumului uman” și „alimente pentru animale”, conform legislației europene (Regulamentul CE nr. 178/2002). Această măsură vine să limiteze aplicarea cotei reduse de TVA doar la produsele esențiale.

De ce sunt necesare aceste modificări?

Hotărârea are scopul de a corela normele metodologice cu noile prevederi ale Codului Fiscal, pentru ca aplicarea TVA să fie unitară și clară atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru autoritățile fiscale. Practic, se actualizează punctele 36-38 din normele de aplicare a Codului Fiscal, pentru a reflecta schimbările de cotă și de sferă de aplicare.

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

Copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate vor fi monitorizați mai atent. Guvernul a aprobat noi reguli pentru protecția lor

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat o hotărâre prin care se schimbă modul în care autoritățile locale vor avea grijă de copiii rămași acasă, ai căror părinți muncesc în străinătate. Decizia vine să clarifice și să întărească procedurile prin care acești copii sunt identificați, monitorizați și sprijiniți, pentru a nu ajunge în situații de risc.

Ce se schimbă concret?

În primul rând, va exista un sistem informatic național – Observatorul Național al Copilului – unde vor fi înregistrate toate cazurile de copii aflați în pericol de a fi separați de familie. Acest Observator va permite o imagine de ansamblu, la nivel de țară, asupra acestor situații, astfel încât intervențiile să fie rapide și bine coordonate.

Termene clare pentru autorități: 72 de ore pentru verificări la domiciliu

Hotărârea stabilește termene stricte pentru autoritățile locale. Astfel, din momentul în care o sesizare ajunge la asistentul social sau când este completată o fișă de observație în teren, aceștia au maximum 72 de ore să meargă acasă la familia copilului pentru a evalua situația. Vizita nu va fi doar una formală, ci va include o analiză detaliată a nevoilor copilului și a riscurilor la care este expus.

Colaborare mai strânsă între instituții

Publicitate

Un alt aspect important este clarificarea responsabilităților dintre Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) din județe și serviciile publice de asistență socială din orașe și comune. Astfel, se pune accent pe o colaborare directă și eficientă între aceste structuri, pentru ca informațiile și intervențiile să nu se piardă între instituții.

Protecția datelor personale

În ceea ce privește datele copiilor, acestea vor fi păstrate în sistem doar cât timp este necesar. La împlinirea vârstei de 18 ani sau dacă minorul dobândește capacitate de exercițiu mai devreme (de exemplu, prin căsătorie), datele vor fi șterse automat.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending