Connect with us

Educație

Stațiunea „Vasile Băcăuanu” din Ștefănești: Investiție de peste 2,3 milioane de euro în spații moderne pentru studenții Universității „Alexandru Ioan Cuza”

Publicat

Publicitate

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a lansat procedurile pentru construcția unei noi clădiri destinate cazării studenților în cadrul Stațiunii de Cercetare Științifică și Practică Studențească „Vasile Băcăuanu” din localitatea Ștefănești din județul Botoșani.

Instituția a publicat recent pe platforma SEAP anunțul privind achiziția serviciilor de proiectare, execuție a lucrărilor și asistență tehnică din partea proiectantului, pentru a asigura transparența și corectitudinea procedurilor de achiziții publice.

Proiectul prevede realizarea unei clădiri moderne, care să asigure spații corespunzătoare de cazare pentru studenții implicați în activitățile de cercetare și practică desfășurate în cadrul stațiunii din Ștefănești. Această investiție vine să susțină dezvoltarea infrastructurii educaționale și de cercetare din județul Botoșani, contribuind totodată la îmbunătățirea condițiilor oferite studenților și personalului academic.

Finanțarea lucrărilor provine din fonduri europene acordate prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar valoarea estimată a contractului se ridică la suma de 11.499.526,78 lei (fără TVA), echivalentul a aproximativ 2,3 milioane de euro.

Prin această investiție, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” urmărește să își consolideze capacitatea de a atrage studenți și cercetători, oferindu-le acestora facilități moderne și adaptate cerințelor actuale în domeniul educației și cercetării. De asemenea, noua clădire va sprijini activitățile practice și proiectele desfășurate în cadrul stațiunii, oferind oportunități suplimentare pentru dezvoltarea profesională a studenților.

Termenul-limită pentru depunerea ofertelor urmează să fie stabilit, iar ulterior se va trece la evaluarea acestora în vederea desemnării constructorului. Această inițiativă face parte din strategia universității ieșene de modernizare și extindere a infrastructurii de învățământ și cercetare din nord-estul țării.

Publicitate

Investiția vine după ce inaugurarea staţiunii de cercetare şi practică studenţească „Vasile Băcăuanu” s-a făcut anul trecut, în 2024, după lucrări de reabilitare şi modernizare a clădirii principale în valoare de 2.639.260 de lei din Fondul de rezervă al Ministerului Educaţiei.

Clădirea staţiunii, cunoscută ca fostul conac boieresc Cordescu, a aparţinut iniţial boierului Dimitrie Cordescu. După cel de-al Doilea Război Mondial, conacul a fost preluat de autorităţile comuniste, fiind transformat în CAP, destinaţie pe care şi-a păstrat-o până la Revoluţia din 1989. În anul 2007, conacul cu terenul şi clădirile adiacente au fost achiziţionate de UAIC, fiind transformate în staţiune de practică universitară.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (332)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…

METAFORA CÂINELUI MISTERIOS:  Aparţine scriitorului Cornel Mihai Ungureanu şi poate fi întâlnită în subiectul povestirii „Câinele” din volumul său „Un fluture albastru”. Marius Chivu, în „România literară” nr. 50 din 2003, prezintă astfel metafora: „Un tânăr care visează să devină scriitor faimos este muşcat de un câine misterios şi, când, în cele din urmă, se aşează la masa de scris, câinele din el încearcă să-l atace de fiecare dată”. 

CIRCUITUL INTELIGENŢEI ÎN MATRICEA MIORITICĂ:  A fost descris de Ioana Pârvulescu în „România literară” nr. 50 din 2003 astfel: „În România zilelor noastre cred că inteligenţa poate deveni un handicap, căci trăim într-o lume în care unul e mai deştept decât altul. Ajunge să-ţi exprimi o opinie, ca să se găsească unul mai inteligent care să te contrazică şi să-ţi dea lecţii şi, la rândul lui, să fie pus la punct de altul, mai inteligent, căruia, eventual, tu să-i dai lecţii ş. a. m. d. Aşa că circuitul inteligenţei în matricea noastră mioritică e oarecum constant şi nu creează nimănui complexe.”

ARHEOLOGIE CULTURALĂSintagma aparţine lui Mircea Eliade pentru a denumi metoda de „a citi” în textele folclorice o realitate veche, ascunsă. Cătălin D. Constantin, într-un eseu din „România literară” nr. 25 din 2004 ne atenţionează că metoda a fost prefigurată de Eliade în două articole-manifest, puţin cunoscute şi puţin comentate: „Folclorul ca instrument de cunoaştere” şi „Speologie, istorie, folclor”. 

TEATRU DESCOMPUS:  Teatru inventat de Matei Vişniec, alcătuit din monologuri şi dialoguri. Dramaturgul îl descrie astfel: a) „monologurile şi dialogurile se doresc a fi nişte elemente de arhitectură textuală pentru un teatru modular”; b) „spectacolul îşi poate modifica imaginea de la o seară la alta în cazul în care regizorul (sau actorii) reorganizează modulele textuale la fiecare reprezentaţie”.

Publicitate

Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, adaugă: „Teatrul descompus este un teatru care poate fi în numeroase feluri recompus. Modulele textuale, monologuri în marea lor majoritate, seamănă cu cărţile de joc, în sensul că au valoare şi luate separat şi incluse într-o combinaţie. (…) Autorul pleacă de obicei de la o premisă stupefiantă şi o dezvoltă logic cu un calm imperturbabil şi cu un fel de graţie ştiinţifică până la epuizarea tuturor semnificaţiilor posibile”.

CÂRTIŢA LUI KAFKAEste vorba de „personajul” nuvelei „Vizuina” scrisă de autorul amintit. Redăm subiectul în formularea poetei Angela Marinescu: „O cârtiţă care îşi sapă în pământ un tunel, casa ei. Dar, la un moment dat, înăuntrul casei îşi construieşte altă casă, mai mică, în care să-şi depoziteze alimentele, şi tot aşa, îşi construieşte alte case în interiorul caselor. Când, în sfârşit, iese în afara casei, se simte atât de vulnerabilă, încât are impresia că nu mai are piele.”

OMUL DE AZIEste personajul care îl obsedează pe dramaturgul Matei Vişniec, fiind prezent în mai toate piesele sale. Criticul Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, vede astfel „omul de azi”: „…incapabil, cu toată măreţia lui de cuceritor al planetei şi, în perspectivă, al cosmosului, să-şi găsească liniştea sufletească, măcar aşa cum şi-o găsea pe vremuri un ţăran, integrat armonios în colectivitatea lui sătească. În era telecomunicaţiilor, fiinţa omenească nu-şi mai doreşte decât să nu comunice cu semenii săi”.

RAŢIONAMENTUL LUI BURKE:  Aparţine lui Edmund Burke şi are următorul enunţ: „NU TOT CE AR PĂREA SĂ PERMITĂ ÎN MOD ABSTRACT O LEGE AR TREBUI CU NECESITATE APLICAT”. El a fost făcut cu referire la LEGEA STAMP ACT, votată în Parlamentul britanic în 1765, impusă tuturor coloniilor, ca toate veniturile acestora să poarte timbrul britanic. Completa Edmund Burke: „E adevărat că Parlamentul are dreptul general de a impune taxe, dar politica bună trebuie să ţină de starea de spirit a celor supuşi ei şi nu să fie în mod intransigent şi cu orice preţ legalistă. Ea are datoria să se adapteze circumstanţelor, altfel produce conflict şi ruină.” 

CEL MAI ANTIPATIC VERB:   L-am întâlnit evidenţiat de Miruna Runcan în „Observator Cultural” nr. 453 din 20-26 februarie 2014: „TREBUIE” este cel mai antipatic verb, verbul necesităţii iminente. Verbul care se opune, ontologic, hazardului exterior şi (măcar aparent) libertăţii interioare. Naşte în noi, de cele mai multe ori, un fel de reacţie instinctivă de refuz, la unii aproape alergică („uite, de-aia n-o să fac asta, fiindcă „TREBUIE”), cu atât mai mult cu cât, înaintând în vârstă, spectrul lui se răsfrânge asupra tuturor responsabilităţilor şi rutinelor cotidiene. În publicistică, mai ales în cea dedicată discursurilor artistice şi mai ales acum, în nesfârşita – dizolvanta extensie o presă tradiţională în mediile virtuale, „TREBUIE” e un verb amninţător şi privit, nu fără motive, cu destulă suspiciune.” 

PROPUNEREA PAUL VALERY:  A fost făcută în 1938 de poetul Paul Valery şi am întâlnit-o reluată în eseul „Floarea lui Coleridge” a lui Jorge Luis Borges: „Istoria literarturii n-ar trebui să fie istoria autorilor şi a accidentelor din destinul lor sau din destinul operelor lor, ci Istoria Spiritului ca producător şi consumator de literatură. Această istorie ar putea fi dusă la capăt fără menţionarea niciunui

Citeste mai mult

Eveniment

Biroul Electoral Central a RESPINS candidatura lui Călin Georgescu

Publicat

Publicitate

Biroul Electoral Central a respins, duminică seara, candidatura lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale, decizia fiind luată cu o majoritate de 10 voturi pentru și patru împotrivă, potrivit unor surse citate de G4Media.

Hotărârea BEC a venit după analizarea contestațiilor formulate împotriva candidaturii lui Georgescu, cunoscut pentru pozițiile sale controversate și orientarea pro-rusă asumată public în ultimii ani. Decizia autorității electorale centrale pune astfel capăt candidaturii acestuia, la scurt timp după depunerea oficială a documentelor necesare înscrierii în cursa electorală.

Călin Georgescu s-a remarcat în spațiul public prin declarații controversate, inclusiv prin susținerea fățișă a unor teme promovate activ de propaganda rusă, fapt care a atras critici vehemente din partea mai multor organizații civice și politice din România. Argumentele care au dus la respingerea candidaturii nu au fost încă făcute publice oficial, dar surse apropiate situației indică probleme legate de legalitatea sau autenticitatea semnăturilor depuse pentru susținerea candidaturii.

Această decizie a Biroului Electoral Central vine într-un moment în care autoritățile sunt extrem de vigilente în privința influențelor externe și a posibilelor tentative de interferență în alegerile prezidențiale din acest an.

Călin Georgescu are posibilitatea să conteste decizia la Curtea Constituțională, care va avea ultimul cuvânt în acest caz. Dacă decizia va fi menținută, candidatura lui Georgescu va fi eliminată definitiv din cursa electorală pentru Palatul Cotroceni. În cazul admiterii unei eventuale contestații la Curtea Constituțională, candidatura acestuia ar putea fi repusă în discuție.

Până în acest moment, reprezentanții lui Georgescu nu au oferit o reacție oficială cu privire la decizia BEC.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Pelerinaj emoționant în Duminica Ortodoxiei la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

În prima Duminică a Postului Paștilor, Biserica ne amintește de biruinţa Ortodoxiei asupra iconoclasmului, prin decizia Sinodului VII Ecumenic din anul 787, consfințită de Sinodul din anul 843. S-a stabilit, atunci, că „asemenea modelului cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci, tot aşa să fie înălţate cinstitele şi sfintele icoane, fie din culori sau din mozaic sau din orice alt material potrivit, în sfintele lui Dumnezeu Biserici, pe sfintele vase, pe sfintele veşminte, pe ziduri şi pe lemn, în case şi lângă drumuri; şi anume icoana Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi a Preacuratei Stăpânei noastre, Sfintei Născătoare de Dumnezeu, cinstiţilor îngeri şi tuturor sfinţilor şi cuvioşilor bărbaţi”.

Rememorând parcă bucuria prilejuită de biruinţa definitivă a sfintelor icoane în veacul al IX-lea, la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botoșani, sute de credincioși au luat parte la un eveniment inedit, pecetluind parcă începutul unei tradiții care să marcheze această sărbătoare cu adânc înțeles duhovnicesc.

După sfânta și dumneazeiasca Liturghie, oficiată de părintele protopop Petru Fercal, în mijlocul bisericii, au fost așezate icoanele celor 16 sfinți canonizați luna trecută, în anul centenar al Patriarhiei Române: Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim; Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae; Sfântul Cuvios Paisie de la Sihăstria; Sfântul Cuvios Cleopa de la Sihăstria;  Sfântul Cuvios Dometie cel Milostiv de la Râmeț; Sfântul Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus; Sfântul Preot Mucenic Liviu Galaction de la Cluj; Sfântul Cuvios Mucenic Gherasim de la Tismana: Sfântul Cuvios Mucenic Visarion de la Lainici; Sfântul Cuvios Calistrat de la Timișeni și Vasiova;  Sfântul Preot Mucenic Ilarion Felea;  Sfântul Cuvios Iraclie din Basarabia;  Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia; Sfântul Preot Mucenic Constantin Sârbu; Sfântul Cuvios Mărturisitor Arsenie de la Prislop; Sfântul Preot Mărturisitor Ilie Lăcătușu.

Icoanele, realizate de copilașii din grupul de cateheză în cadrului unui atelier de litografie realizat sub îndrumarea profesorilor  Ana Misoagă și Felicia Misoagă, au fost sfințite în cadrul unor rugăciuni specifice de către părintele protopop Petru Fercal.

„Doamne, Dumnezeul nostru, Care ai zidit pe om după chipul și asemănarea Ta, iar prin neascultarea celui întâi-zidit făcându-se stricăcios, l-ai înnoit prin întruparea Hristosului Tău, Cel ce a luat chip de rob și cu asemănarea S-a făcut ca un om, și l-ai adus în întâia vrednicie între sfinții Tăi, a căror închipuire cu evlavie cinstind, cinstim pe sfinții Tăi care sunt chipul și asemănarea Ta; iar pe ei cinstindu-i, pe Tine Te cinstim și Te slăvim ca pe chipul cel dintâi. Pentru aceea Te rugăm, trimite harul Tău și, prin stropirea cu această apă sfințită, binecuvintează și sfințește icoanele acestea pentru slava Ta și în cinstea și pomenirea sfinților Tăi”, a rostit tainic părintele Petru Fercal, numindu-i pe fiecare dintre cei 16 sfinți care anul acesta au fost trecuți în calendarul ortodox. La final, părintele protopop a stropit icoanele cu agheasmă:  „ Se sfințesc icoanele acestea cu harul Preasfântului Duh, prin stropirea cu această apă sfințită, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin”.

Credință sădită din pruncie

Publicitate

Momentul care a urmat nu va fi cu siguranță lesne de uitat de enoriații Parohiei Sfântul Ioan Botezătorul din municipiul Botoșani. În premieră, în Duminica Ortodoxiei, cu toții au pornit într-un pelerinaj în jurul bisericii, în acordurile cântărilor psalticeale copiilor și tinerilor care alcătuiesc corul bisericii amintite. Troparele celor 16 sfinți au fost intonate cu evlavie și i-au emoționat până la lacrimi pe cei prezenți. Icoanele proaspăt sfințite au fost purtate de copii îmbrăcați în costume naționale.  Căldura credinţei micuţilor se răsfrângea în ochii părinţilor care păreau a se umple şi ei de darurile Duhului Sfânt revărsate cu atâta generozitate în sufletele micuţilor prezenţi la procesiune.

Andrei , un micuț de 7 ani, a purtat cu multă evlavie icoana Sfântului Serafim cel răbdător, despre care știe de la părintele Petru că, încă din pruncie,  a fost plin de dragoste pentru Hristos, căuta cele dumnezeiești, încălzindu-și inima cu sfânta rugăciune și hrănindu-și mintea cu știința de carte. La fel ca Andrei, care a fost adus de părinți la Sfânta biserică încă de când nici nu prinse a privi lumea. În ceata copiilor care au purtat icoanele, era și Iustina, o fetiță cât un ghemotoc, gătită special de mama sa pentru un astfel de eveniment. Cu multă responsabilitate, având grijă la fiecare pas, a purtat icoana Sfântului Ilarion Felea, care pentru vrednicia sa preoțească, a fost chemat, în anul 1939, de Episcopul Andrei Magieru, ca preot la Catedrala Veche a Aradului, unde va slujii până la ultima sa întemniţare, urmată de moartea martirică. Prin slujirea sa, a însufleţit toată biserica în rugăciune şi credinţă, predicile lui fiind rostite cu o putere care mişca inimile.

„Icoanele nu sunt idoli”

Pelerinajul s-a încheiat cu cinstirea sfintelor icoane de către fiecare credincios în parte, enoriașii prezenți aducându-si aportul lor de evlavie și rugăciune prin închinare la chipurile celor 16 sfinți, încredințați fiind și de cuvintele părintele protopop: „Icoanele nu sunt idoli, ci simboluri, astfel că, atunci când cineva venerează o icoană, nu se face vinovat de idolatrie. El nu se adoră simbolul, ci doar îl venerează. O astfel de închinare nu e adresată lemnului sau culorii sau pietrei, ci persoanei zugrăvite”.

Icoanele vor rămâne la biserică si în ziua de prăznuire a sfinților vor fi scoase spre închinare.

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Crin Antonescu şi-a depus candidatura la prezidenţiale: Vreau să fiu preşedintele tuturor

Publicat

Publicitate

Crin Antonescu şi-a depus duminică, la sediul BEC, candidatura pentru alegerile prezidenţiale din luna mai. El a depus peste 1,7 milioane de semnături, relatează mediafax.ro.

În faţa sediului BEC, Crin Antonescu le-a mulţumit liderilor partidelor care îl susţin în cursa electorală.

Le-a mulţumit şi celor peste 1,7 milioane de oameni care au semnat pentru candidatura lui.

„Ştiţi că au existat chiar şi în ultima perioadă efctrturile multora pentru ca această candidatură să fie împiedicată. Cu toţi aceşti oameni alături de mine, am mers înainte”, a spus Crin Antonescu.

El a declarat că vrea să fie preşedintele fiecărui român: „Vreau să fiu preşedintele tururor”.

„Împreună vom avea grijă ca cei puternici să poata lucra pentru această ţară şi cei slabi să fie apăraţi şi ajutaţi. Împreună vom aduna energiile acestei ţări, împreună vom apăra tot ce trebuie apărat şi vom schimba ceea ce trebuie schimbat. Voi uni această naţiune, voi întări această naţiune, voi fi pentru fiecare român un om care îi va vorbi şi un om care îl va asculta”, a spus Antonescu.

Publicitate

El susţine că România are în acest moment nevoie de un lider.

„România este din nou la răscruce şi stă în puterea noastră să apăram ce am obţinut în 30 de ani. (…) România nu are nevoie doar de un şef de stat, ci naţiunea româna are nevoie de un lider”, a mai declarat Antonescu.

Crin Antonescu a fost întâmpinat la sediul BEC de proprii susţinători.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending