Connect with us

Eveniment

Staționarea pe banda de urgență pe autostradă: Cât de periculoasă este și care e riscul unui accident

Publicat

Publicitate

În traficul pe autostradă, multe accidente au avut loc datorită staționării nepermise pe banda de urgență. Staționarea este periculoasă și conduce la accidente grave, notează alba24.ro. Un bărbat a murit marți, în drum spre spital, după ce a fost acroșat de un autotren. Bărbatul se afla pe banda de urgență a autostrăzii A1 și încerca să rezolve o problemă la roata unui vehicul de tractare.

Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a prezentat la DCNews mai multe recomandări pentru a evita un accident atunci când suntem nevoiți să oprim pe banda de urgență.

Cum se circulă pe banda de urgență

„În primul rând, pe banda de urgenţă oprim atunci când chiar avem o urgenţă. Pentru că, în bunul mers românesc, se mai opreşte şi pentru a se lua masa pe capotă.

Dacă am oprit, în afară de faptul că punem maşina pe avarii şi punem triunghi ca să ne vadă cei din spate, să ne remarce cât mai repede, trebuie să fim foarte atenţi.

Conform regulilor, ar trebui să trecem dincolo de balustradă, să fim într-un spaţiu sigur, şi să anunţăm sistemul de urgenţă, de tractare, etc. Nu ne apucăm să facem noi diferite lucruri la maşină pe banda de urgenţă, pentru că e foarte periculos. Pericolul major este exact această situaţie. TIR-ul care merge pe banda 1, cu 90 km/h.

Din păcate, foarte mulţi şoferi de TIR practică un lucru ilegal şi imoral. În loc să îşi vadă de drum, se uită la filme, se uită pe Facebook, se uită pe device-uri electronice, şi sunt neatenţi.

Publicitate

Când au o maşină în faţă, mai sunt atenţi, dar când sunt singuri pe drum sunt neatenţi. Şi atunci, s-au coroborat cele două situaţii: cel care a oprit pe banda de urgenţă şi se dă jos ca şi cum ar fi în parcare, indiferent de problemă, fără să fie atent, iar şoferul de TIR nu a fost atent.

Pentru că dacă era atent, nu ar fi intrat peste respectivul. Fără să ştiu cazul, acum aflu de el, aproape sigur a fost o situaţie din asta. Şoferul de TIR neatent, iar şoferul de maşină mică nu a crezut că se poate întâmpla ceva şi s-a dat jos să se uite la roată”, a explicat Titi Aur pentru DC News .

Ce trebuie să faci când oprești pe banda de urgență

„În ţările care fac cu adevărat educaţie rutieră, regula e foarte clară. Când ai oprit pe banda de urgenţă, indiferent din ce motiv, tehnic sau de sănătate, treci dincolo de balustradă, în zona sigură, şi anunţi pe cine ai de anunţat.

Cei de la tehnic vor veni cu girofar, maşină, etc, iar ambulanţele la fel. A schimba roata, mai ales roata din stânga, pe autostradă, e mai mult decât risc, e prostie, e greşeală. Riscul e major! În relaţia cu toţi şoferii!

Nu e vorba nici de vizibilitate. Ba dimpotrivă. Pe lipsă de vizibilitate, e mai puţin probabil, că eşti mai atent. Cel mai periculos lucru pentru un şofer cu experienţă este că el consideră că nu i se poate întâmpla nimic”, a mai precizat Titi Aur.

 

Ce faci când vezi o maşină oprită pe banda de urgenţă

„În primul rând, e nevoie de atenţie. Cel care e pe banda de urgenţă nu ar trebui să intre deloc pe banda 1 de circulaţie.

Câteodată, banda de urgenţă nu e suficient de lată, aşa că se mai întâmplă, mai ales când se deschide portiera sau se coboară din maşină. Cei de pe banda 1, dacă văd pe cineva oprit, ar trebui să treacă pe banda 2, să evite să treacă la mică distanţă de astfel de maşini.

Pe autostradă e viteză mare, şi atunci încerci să nu treci şters pe lângă o maşină oprită, pentru că nu ştii ce e acolo.

Poate cuiva îi e rău şi deschide portiera repede, poate e un copil, orice. Nu treci cu 120 km/h la 20 cm de maşina oprită”, a continuat Titi Aur.

„Cercul de siguranţă”, regula pe care trebuie să o ştie toţi şoferii pe autostradă

„Cercul de siguranţă spune aşa: trebuie să am şi în faţă, şi în spate, şi în lateral spaţiu suficient cât să fiu în siguranţă. Cum faci să ai spaţiul lateral? Ei bine, cu cât spaţiul lateral este mai mic, cu atât mergi cu viteză mai mică.

Când mergi pe o şosea liberă, într-un oraş, poţi merge cu 50km/h. Când mergi printre blocuri, unde sunt maşini parcate pe stânga şi pe dreapta, şi treci cu oglinda la 20 cm de maşina din stânga şi 20 cm de cea din dreapta, legal poţi merge tot cu 50 km/h.

Dar cercul de siguranţă presupune să mergi, la o astfel de distanţă, cu 20 km/h. Dacă se deschide o uşă? Dacă dintre maşini sare ceva în faţă? Trebuie să poţi opri. Cu toate că eşti pe o stradă unde poţi merge cu 50 km/h.

Aşa e şi pe autostradă. Mergi cu 130 km/h, când în stânga ai o bandă, când în dreapta ai o bandă de siguranţă goală. Dar când treci pe lângă o maşină oprită şi nu poţi trece pe banda 2 din cauza aglomeraţiei, regula cercului de siguranţă, care se predă doar la cursuri de conducere defensivă, nu şi la şcoala de şoferi, spune că trebuie să reduci viteza.

Nu poţi trece cu 130 km/h când eşti la 30 cm de o maşină oprită. Când ai 1,5 metri până la parapet, poţi merge repede, pentru că parapetul nu îţi sare în faţă niciodată”, a concluzionat Titi Aur.

Amenzi usturătoare pentru șoferii care circulă pe banda de urgență, pe autostrăzi. Atenționările polițiștilor

Potrivit Codului rutier, pe autostrăzi este interzisă circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.

Mersul nejustificat pe banda de urgență conduce la suspendarea permisului pentru 90 de zile.

De asemenea, amenzile pentru această contravenție au crescut în acest an de la 580-725 lei la 1.300- 2.900 lei.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Incendiu la locomotiva unui tren de călători Suceava – Botoșani

Publicat

Publicitate

Un incendiu a izbucnit, în această seară, la locomotiva unui tren de călători care circula pe ruta Suceava – Botoșani, în zona localității Leorda.

La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, sprijiniți ulterior de un microbuz.

Flăcările se manifestau la partea inferioară a locomotivei, însă cei 12 ocupanți ai trenului (11 pasageri și un angajat CFR) au reușit să iasă la timp.

Pompierii au acționat rapid și au lichidat incendiul înainte ca acesta să se extindă la întreaga locomotivă.

Pasagerii au fost transportați în siguranță la Gara Botoșani, cu microbuzul Detașamentului de Pompieri Botoșani. Aceștia nu au avut nevoie de îngrijiri medicale.

Cel mai probabil, o defecțiune la sistemul de frânare ar fi cauzat incendiul.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

FOTO: Primul clopoțel la Darabani, în prezența academicianului Leon Dănăilă

Publicat

Publicitate

Ziua de deschidere a noului an școlar a fost marcată de emoție, speranță și bucuria unui nou început pentru elevi, profesori și părinți. La Darabani, festivitatea a avut o însemnătate aparte prin inaugurarea unui nou corp de școală, semn al preocupării pentru crearea unor condiții mai bune de învățare. Printre cei prezenți s-a aflat și academicianul Leon Dănăilă, simbol al excelenței românești și dovadă vie a puterii educației.

Atmosfera a fost una de sărbătoare, cu elevi emoționați, părinți mândri și cadre didactice pregătite să înceapă un nou drum al cunoașterii. „Am retrăit emoțiile primului clopoțel”, a mărturisit Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, care a participat la eveniment, subliniind importanța educației ca fundament pentru viitor.

Tot astăzi, a fost vizitat și Liceul „Regina Maria” din Dorohoi, instituție recunoscută pentru rezultatele remarcabile obținute de elevi la examenele naționale și concursuri. Aici, mândria comunității se reflectă în performanța constantă și în exemplul pe care tinerii îl oferă întregului județ.

„Elevilor le doresc un an cu rezultate frumoase, profesorilor puterea de a forma caractere, iar părinților bucuria de a-și vedea copiii crescând și reușind. Îmi doresc ca toți cei cu putere de decizie să le fim alături copiilor, oferindu-le condițiile necesare în drumul lor spre cunoaștere”, a transmis Valeriu Iftime.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Sindicaliștii au cerut, în cadrul întâlnirii cu președintele, demisia ministrului Educației și abrogarea măsurilor din sistemul de învățământ

Publicat

Publicitate

Sindicaliștii din Educație au solicitat, luni, în cadrul unei întâlniri cu președintele Nicușor Dan, demisia ministrului Educației, Daniel David, și anularea măsurilor asumate de Guvern privind sistemul de învățământ, a anunțat liderul Federației Sindicatelor din Educație ‘Spiru Haret’, Marius Nistor.

‘Nu avem nevoie de promisiuni, președintele (Nicușor Dan – n.r.) a luat act de solicitările noastre, prima solicitare fiind legată de demisia ministrului Educației, Daniel David, iar a doua fiind legată de anularea, abrogarea măsurilor care au fost asumate pe Legea 141. Referitor la primul punct, președintele nu s-a pronunțat în momentul de față, iar referitor la al doilea punct, cel legat de abrogarea măsurilor care au fost asumate pe Legea 141, domnia sa a propus o altă întâlnire, cam peste maxim două luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte legat de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan. Și, în funcție de aceste impacturi, trebuie să se analizeze și să se ia alte decizii. Asta este ceea ce ne-a putut transmite președintele’, a declarat Marius Nistor, la ieșirea din Palatul Cotroceni.

El a subliniat că acțiunile de protest vor continua până la îndeplinirea celor două obiective, precizând că greva generală ‘nu este exclusă’.

Sindicatele din Educație au pichetat sediul Executivului și au organizat un marș de protest până la Palatul Cotroceni.

Potrivit unui comunicat comun transmis duminică de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ‘Spiru Haret’ și Federația Națională Sindicală ‘Alma Mater’, acțiunea de protest urmărește să atragă atenția asupra necesității rezolvării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și universitar.

Salariații din Educație resping măsurile de reducere a deficitului bugetar adoptate de Guvern, despre care afirmă că afectează negativ nu doar angajații din sistem, ci și elevii și studenții – beneficiarii direcți ai educației.

Publicitate

‘Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru dreptate. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim’, susțin sindicatele.

Potrivit acestora, măsurile de ‘eficientizare’ aplicate în domeniul învățământului prin Legea 141/2025 vor avea ‘un cost mult mai mare’ pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației, statutul profesional și social al angajaților din învățământ, precum și viitorul beneficiarilor primari.

‘Protestul nostru este pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți că cheltuielile pentru educație sunt o investiție, nu un cost’, au transmis sindicaliștii. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Ministrul Apărării a luat în vizor serviciul secret al Armatei. Promite concedieri în scandalul Potra

Publicat

Publicitate

Ministrul Apărării, Ionuţ Moşteanu, a luat în vizor serviciul secret al Armatei, DGIA. El spune că angajații din Direcţia Generală de Informaţii a Armatei (DGIA) implicați sau care au știut despre operațiunile lui Horațiu Potra vor fi concediați, informează alba24.ro.

El a criticat și SRI și SIE, în contextul în care liderul grupării, Horaţiu Potra, avea arme şi milioane de euro cash, potrivit unui interviu cu ministrul, publicat de News.ro.

„O să aflu dacă au ştiut şi dacă au fost implicaţi. Iar cei care au ştiut şi au fost implicaţi nu o să mai fie acolo” a spus Moșteanu.

Ministrul Apărării a mai afirmat că există o „bănuială rezonabilă” că serviciul militar de informații al Armatei știa acest lucru, dar a precizat că nu doar DGIA este vizat, ci și alte servicii secrete, precum SRI și SIE.

„E vorba de toate serviciile, de fapt! Cum este posibil ca unul ca Potra să aibă un arsenal şi nişte milioane cash în casă, fără ca serviciile să ştie? Şi acolo evident că e vorba de complicitate sau incompetenţă.

Ambele sunt grave. Dar aici e o discuţie pe care sper să o lămurim. Nu e foarte clar cine şi cum ar trebui să ştie despre acest lucru. În ceea ce mă priveşte, o să lămuresc cu siguranţă în perioada următoare! Sunt mai multe lucruri de lămurit…”, a spus Moșteanu.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending