Connect with us

Eveniment

Situația reală pe piața asigurărilor: „Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, 75% încasează asigurătorii”

Publicat

Publicitate

Situaţia reală de pe piaţa asigurărilor obligatorii RCA din România este cu totul alta faţă de cea prezentată până acum, doar 25% din preţul poliţei RCA reprezentând plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii, atrage atenţia Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Potrivit sursei citate, în ţările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt cuprinse între 15% şi 30%.

Organizaţia profesională subliniază, într-un comunicat de presă transmis, vineri, AGERPRES. că numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ, din anul 2019 până în anul 2022, de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente.

„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (…) atrage atenţia asupra faptului că situaţia reală din piaţa asigurărilor obligatorii RCA este cu totul alta faţă de cea prezentată până acum. Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii. În ţările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%. Uniunea Asigurătorilor din România (…), care din banii românilor reprezintă firmele de asigurări, ar trebui să aibă curajul să spună adevărul care stă în spatele dublării preţului la RCA, în ultimii 2 ani, precum şi ce stă în spatele aşa-ziselor creşteri ale despăgubirilor pretinse a fi achitate de piaţa de asigurări din România”, precizează COTAR.

Cel mai recent raport publicat de ASF, în luna decembrie 2023, citat în comunicatul Confederaţiei, relevă faptul că, în anul 2019, au avut loc 400.358 de daune RCA pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 3.707.052.708 lei. În anul 2022, s-au consemnat 341.470 de daune RCA, cu despăgubiri achitate în valoare de 2.955.405.657 lei.

„Paginile 20-25 din cadrul aceluiaşi raport reflectă cât de adânc ne bagă mâna în buzunare prea-cinstitele companii de asigurări din România. În tabelele prezentate în cele 5 pagini există 2 indicatori esenţiali prezentaţi pentru fiecare clasă de autovehicul. Este vorba despre prima de risc, adică valoarea cheltuielilor cu despăgubirile pe care firmele de asigurări le au în calcul pentru stabilirea fiecărui tarif de primă RCA. Prima brută de referinţă, adică tariful de referinţă calculat de către o reputată companie de consultanţă KPMG la care firmele de asigurări ar putea vinde RCA, înregistrând inclusiv profit. Exemple: autovehicul de capacitate cilindrică mai mică de 1200 cmc, persoană cu vârsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despăgubirile incluse în preţul RCA (prima de risc) sunt de 539 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, preţul final de referinţă ajungând la 1.939 lei (prima brută de referinţă). Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 539 lei, la care prea-cinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli de încă 1400 de lei. Cheltuielile uriaşe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 28% din preţul RCA. Diferenţa de 72% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către şoferul român”, notează COTAR.

Publicitate

Reprezentanţii organizaţiei menţionează că tarifele plafonate la RCA nu s-au realizat la nivelul tarifelor de referinţă solicitate de COTAR celor din ASF în 2023, „ci la nivelul de preţ vândut de către firmele de asigurări, de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, adică la un nivel de preţ cu mult superior tarifelor de referinţă”.

„În cazul transportatorilor, tarifele de comercializare ale preţului RCA practicat de către prea-cinstitele firme de asigurări nu sunt de 8609 lei, care reprezintă cel mai mare tarif de referinţă RCA publicat în acel raport de către ASF. Majoritatea transportatorilor au avut tarife de preţ umflate de către firmele de asigurări, în zeci de mii de cazuri, transportatorii au oferte şi 16.000 lei pe o poliţă RCA fiind încadraţi imediat în categoria de „asigurat cu risc ridicat”, deşi aceştia nu înregistraseră accidente şi se încadrează în clasa de Bonus. Atragem atenţia instituţiilor din România că Legea RCA trebuie păstrată în actuala formă, aceasta fiind o lege foarte bună, una europeană, o lege care în 2017 a fost acceptată de toţi actorii din piaţă, inclusiv de UNSAR, care astăzi o vrea schimbată. Problemele pieţei RCA nu ţin de legislaţie, ci de supravegherea defectuoasă a sistemului de asigurări din ultimii ani. ASF şi ANAF ar trebui să ofere de urgenţă răspunsuri documentate: de ce au ajuns preţurile la RCA mai mari în România decât în Germania pentru transportatori şi pentru toţi românii? De ce ANAF nu a verificat nicio societate de asigurări în 30 de ani, dar Ministerul Finanţelor creşte lună de lună impozitele şi taxele românilor?”, se arată în comunicat.

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, aminteşte, în context, despre „instituţii capturate de către operatorii economici aşa-zişi supravegheaţi”.

Transportatorii au declanşat, miercuri, proteste spontane, fiind nemulţumiţi de evoluţia preţului la RCA. Vineri dimineaţa aceştia se regrupau la intrarea în Capitală, în Afumaţi. De asemenea, reprezentanţii unor organizaţii agricole reprezentantive au anunţat că nu au nicio o legătură cu protestul spontan anunţat în mediul online de fermieri din mai multe zone ale ţării, însă au confirmat participarea unor fermieri din organizaţiile lor.

Reacția asigurătorilor

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a transmis vineri seara un comunicat de presă, ca reacție la mai multe declarații făcute mai devreme de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Reprezentanții UNSAR neagă cifrele prezentate de COTAR, potrivit cărora din prețul polițelor RCA 25% merg la daune și restul la asigurători.

UNSAR precizează că proporția este de fapt inversă, din 100 lei încasați pe RCA, 77,3 lei merg către daune. Reprezentanții asigurătorilor susțin că principala cheltuială a asigurătorilor este, a fost și va fi cea cu daunele.

AGERPRES

Fotografie cu caracter generic

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Hanuka 2025 a început: Sărbătoarea Luminilor, între semnificații profunde și tradiții ale comunității evreiești

Publicat

Publicitate

Hanuka 2025 a început duminică, 14 decembrie, deschizând una dintre cele mai importante și îndrăgite sărbători ale comunității evreiești, cunoscută și sub denumirea de Sărbătoarea Luminilor. Pe parcursul celor opt zile de celebrare, în fiecare seară este aprinsă câte o lumânare, gest simbolic ce amintește de victoria luminii asupra întunericului și de puterea credinței, relatează alba24.ro.

Lumânările sunt așezate într-un sfeșnic special, numit hanuchia, care ocupă un loc central în ritualurile acestei perioade. Aprinderea lor nu este doar un obicei religios, ci și un moment de reflecție, reculegere și transmitere a valorilor tradiționale din generație în generație.

Încărcată de semnificații istorice și spirituale, Hanuka reprezintă pentru comunitatea evreiască o perioadă de unitate, speranță și reafirmare a identității, celebrată în familie și în comunitate, prin lumină, rugăciune și bucurie.

Hanuka 2025: semnificații

De Hanuka se reamintește victoria de acum aproximativ 2.000 de ani a macabeilor asupra monarhiei seleucide din Siria, care încerca să distrugă religia evreiască şi să elenizeze popoarele de sub dominaţia sa, potrivit Agerpres.

Hanuka înseamnă în ebraică „dedicare”. Aceasta amintește și re-dedicarea celui de-al Doilea Templu din Ierusalim, în jurul anului 165 î.Hr. Aceasta re-dedicare a fost necesară deoarece regele seleucid Antioh IV Epifanes profanase Templul prin amplasarea unui altar dedicat lui Zeus, potrivit antena3.ro.

Deși macabeii au găsit doar suficient ulei pentru a aprinde Templul o singură noapte, lumina a durat opt zile, până la sosirea unui nou ulei sfințit. Se consideră a fi un miracol. De aceea, lumânările se aprind câte una în fiecare seară, până ce în ultima zi sunt toate opt aprinse.

Publicitate

Hanuka 2025: tradiții

Sfeşnicul sau lampa se aprinde odată cu lăsarea nopţii şi se aşează undeva la vedere – la geam sau în pragul uşii. De Sabat, lumânările de Hanuka se aprind cu circa jumătate de oră înaintea lumânărilor de Sabat, deci puţin înaintea asfinţitului.

Luminile trebuie să ardă cel puţin 30 de minute şi pot să continue să ardă toată noaptea, undeva într-un loc vizibil.

Ordinea în care trebuie aprinse lumânările de Hanuka – una crescătoare sau descrescătoare – diferă.

În general este acceptată tradiţia după care în prima seară se aprinde o singură lumânare, în a doua două lumânări etc., de la stânga la dreapta, până când, în a opta seară întreaga hanuchia este aprinsă.

Lumânările sunt aprinse cu ajutorul unei lumânări speciale – samas – lumânare ajutătoare, care în hanuchia este şi aşezată ori mai înalt, ori la o parte, în orice caz diferit şi distinct de celelalte.

Ceremonia se desfăşoară în special acasă, în familie, dar de foarte multe ori şi în sinagogi, iar copiii primesc de obicei bani de hanuka (hanuka geld). Aceștia mai primesc dulciuri, alune sau nuci.

Specifice pentru Hanuka şi o încântare pentru cei mici sunt titirezurile, nişte mici jucării din lemn. Aceste titirezuri se numesc dreidel, pe care este scris un acronim, care înseamnă ”Mare minune a fost acolo”, notează Mediafax.

În familii se gătesc mâncărurile tradiționale, precum latkes (clătite din cartofi prăjite în ulei).

Citeste mai mult

Educație

Cupa ING U14: Lecție de caracter la Avrămeni. Victorie dedicată colegului Victor, după pierderea tatălui său, în finală mare

Publicat

Publicitate

Cupa ING – U14 băieți a fost, pentru echipa Școlii Gimnaziale Nr. 1 Avrămeni, mult mai mult decât o competiție sportivă. A fost o lecție de unitate, maturitate și solidaritate, trăită la o vârstă la care astfel de momente lasă urme adânci.

Parcursul sportiv a fost unul perfect, încheiat cu câștigarea locului I, însă adevărata victorie s-a conturat dincolo de scoruri și clasamente. Chiar înaintea finalei, echipa a primit o veste cutremurătoare: tatăl unuia dintre colegii lor, Victor, a trecut la cele veșnice.

Într-un moment care ar fi putut doborî pe oricine, băieții au ales să fie mai mult decât o echipă de fotbal. S-au strâns unii lângă alții, cu lacrimi în ochi, și au intrat pe teren uniți de aceeași durere, dar și de aceeași dorință de a juca pentru colegul lor.

Au jucat cu inima, au transformat suferința în forță și au arătat un caracter rar întâlnit, mai ales la acest nivel de vârstă. Fiecare pas, fiecare fază și fiecare efort au avut o încărcătură emoțională aparte.

La final, trofeul a devenit un simbol. O victorie dedicată lui Victor, un gest de respect și solidaritate care spune mai mult decât orice discurs. „Această victorie este pentru Victor. Suntem mândri de voi, băieți. Respect”, a transmis profesorul de educație fizică Emanoil Sorin Ignătescu, cel care îi antrenează și îi duce spre performanță.

Pentru acești copii, fotbalul a fost, măcar pentru o zi, un limbaj al sufletului. Iar lecția oferită rămâne una de neuitat.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Atenție în trafic: Cod galben de ceață în județul Botoșani, vizibilitate redusă sub 200 de metri în zeci de localități

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis, în această dimineață, o avertizare de cod galben de ceață pentru o parte însemnată a județului Botoșani, valabilă până la ora 10:00. Fenomenul reduce semnificativ vizibilitatea pe mai multe drumuri, îngreunând traficul rutier și pietonal.

Potrivit avertizării, vizibilitatea scade sub 200 de metri, iar izolat poate coborî chiar sub 50 de metri în localitățile Ungureni, Albești, Trușești, Ștefănești, Coțușca, Havârna, Rădăuți-Prut, Călărași, Avrămeni, Gorbănești, Manoleasa, Hlipiceni, Păltiniș, Vlăsinești, Todireni, Mileanca, Dângeni, Santa Mare, Știubieni, Darabani, Drăgușeni, Durnești, Dobârceni, Mihălășeni, Viișoara, Hănești, Săveni, Ripiceni, Concești, Românești, Mitoc, Adășeni și Răuseni.

În acest context, ISU Botoșani îi avertizează pe șoferi să circule cu prudență sporită, să reducă viteza, să folosească luminile de întâlnire și, după caz, luminile de ceață, și să păstreze o distanță corespunzătoare față de celelalte autovehicule. Respectarea regulilor de circulație este esențială pentru prevenirea accidentelor.

Totodată, pietonii sunt sfătuiți să traverseze doar prin locurile marcate, să se asigure temeinic înainte de a păși pe carosabil și să evite deplasările inutile în condiții de vizibilitate extrem de redusă.

Pompierii militari botoșăneni rămân mobilizați 24 de ore din 24, fiind pregătiți să intervină rapid în cazul producerii unor situații de urgență. Evenimentele sunt monitorizate permanent de Centrul Operațional Județean, care dispune măsurile necesare pentru gestionarea eficientă a intervențiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Bijuterii din nuiele, exportate dintr-un sat românesc în America și Germania. Ce a mai rămas din atelierul de odinioară

Publicat

Publicitate

Într-o comună din nordul României a funcționat o cooperativă țărănească care a reușit timp de peste două decenii să exporte produse de lux, din răchită, în Statele Unite și Germania. Oamenii spun că totul s-a prăbușit din cauza concurenței asiatice, relatează adevărul.ro.

În nordul extrem al României, în județul Botoșani, nu departe de granița țării noastre cu Republica Moldova, se află comuna Durnești. O zonă populată cu agriculturi și crescători de animale. Comuna este cunoscută mai ales pentru faptul că pe aceste meleaguri s-a născut faimosul Coroi, ultimul haiduc din istoria României, și pentru codrii și mănăstirea Guranda. Puțini știu însă că pe aceste meleaguri de la capătul țării a funcționat unul dintre cele mai performante ateliere cooperatiste sătești din România. A început să funcționeze în perioada comunistă dar a rezistat și primului deceniu și jumătate de tranziție. Producea marfă de export de cea mai bună calitate, realizată din împletituri de nuiele. Bijuteriile meșteșugărești de la Durnești ajungeau în Statele Unite și Germania.

O cooperativă de la capătul României

Printre cei care au lucrat la atelierul de confecționat artizanat din răchită se numără Georgeta și Costică Ciomaga. Trăiesc într-o casă bătrânească, pe una dintre ulițele satului. Sunt trecuți de 65 de ani, dar sunt în putere și se ocupă de treburile gospodărești. Pentru Georgeta Ciomaga, împletiturile din nuiele de răchită sunt o pasiune. Aproape în fiecare zi își trage „planșeta” de lucru, o scândură lată dotată cu un piron înfipt în partea superioară, și începe cu o îndemânare de invidiat să creeze adevărate mostre ale artei populare. Confecționează în special coșuri simple, care-i sunt utile în gospodărie. Își aduce însă foarte bine aminte de perioada când mâinile sale dibace confecționau obiecte de lux, tot din răchită. O bună parte din viața ei s-a identificat cu atelierul de împletituri răchită din Durnești. A lucrat mai bine de 20 de ani cot la cot cu soțul ei, Costică, la împletit coșuri și tot felul de obiecte din nuiele de răchită.

Povestea atelierului a început în anul 1981, afirmǎ Georgeta Ciomaga, în ultimul deceniu al comunismului românesc: „S-a deschis în anul 1981. Era un atelier de împletituri de pe lângă Ocolul Silvic, la Trușești. S-a deschis pentru că atunci erau tinerii care terminau profesionala, liceul și nu aveau locuri de muncă. Și atunci îi trimiteau la atelier, la prelucrat răchita. Destul de rapid s-au înmulțit angajați. Erau peste 60 de oameni”. Pe vremea aia, avea 21 de ani și era bucuroasă că-și găsise un loc de muncă, mai ales că acolo lucra și soțul ei, Costică. Inițial, tinerii învățau cum să prelucreze răchita. Era un proces migălos și dificil, care a lăsat urme adânci pe mâinile sătencei.

În anii ’80, condițiile erau grele. „Răchita trebuia înmuiată, decojită, să fie așa albă. Care era lăsată nedecojută trebuia fiartă. Era greu în perioada aia fiindcă era foarte frig iarna. M-am îmbolnăvit la mâini”, mărturisește săteanca. Specificul atelierului nu a fost ales întâmplător. În zonă erau multe răchite (n.r. o specie de salcie), date fiind și iazurile și pădurea impunătoare din comună. În plus, oamenii aveau o tradiție și o pricepere aparte în a confecționa obiecte din răchită. Era și firesc, aveau multă materie primă. Inițial, părea doar un atelier ca multe altele din perioada comunistă, puțin profitabil, fără prea mare utilitate economică, dar care dădea de muncă oamenilor și îndeplinea criteriile de 0% șomaj ale strategiei economice naționale din perioada dictaturii ceaușiste.

 „Toate mergeau la export”

În realitate, priceperea meșteșugarilor de la Durnești, câteva mostre bine plasate și mai multe negocieri reușite au pus pe picioare în comuna de la granița României o adevărată mini-industrie de împletituri din răchită. Oamenii de la Durnești nu făceau coșărci de pus ciucălăii de porumb sau merele, ci marfă de lux pentru Occident. Așa cum explică Georgeta Ciomaga, se lucrau diferite modele, diferite forme, cu o multitudine de utilități: „Se produceau lucruri din răchită, dar de cea mai bună calitate. Erau coșuri de rufe, coșuri de umbrelă, coșuri pentru câini, navete, coșuri pentru sticle. Multe s-au lucrat. Era o diversitate foarte mare. Și de o calitate excepțională. Orice cerea angajaților de aici, se făcea. În orice formă, pentru orice aveai nevoie. Doamne ce lucruri se mai făcea aici. Păcat că nu mai sunt”.

Publicitate

Răchita era cojită sau fiartă, în funcție de tipul materialului, bine curățată, împletită în formele dorite și la numărul cerut de cei care făceau comanda. Ulterior, produsul era lăcuit și ambalat corespunzător. „Se uscau coșurile, după aceea se băgau la baia de lac, se lăcuiau, iar după acea se împachetau în hârtie albă cu sfoară. Ca la fabrici care se respectau”, adaugă săteanca. Impresionați de calitatea lucrărilor, occidentalii au cerut pe bandă rulantă obiecte din răchită împletită de la Durnești. Atelierul avea contracte cu agenți economici din Statele Unite și Germania.

„Toate mergeau la export. Erau multe comenzi. Coșuri rotunde de rufe, coșuri pătrate de rufe, erau mai multe specialități. Plecau în America,  în Germania. Absolut toate mergeau la export. Noi primeam comenzile, le executam și le trimiteam”, precizează Georgeta Ciomaga. Pentru o asemenea marfă de export, pentru a primi comenzi în continuare, meșterii împletitori trebuia să aibă câteva calități esențiale. „Trebuia să ai îndemânare, chef de lucru, voință ca să-ți iasă cât mai bun, dragoste de meșteșug. Vagoane de coșuri și tot felul de obiecte am lucrat. Erau multe comenzi”, mărturisește și Costică Ciomaga.

O lume care s-a schimbat

Datorită comenzilor și a exportului susținut, atelierul de la Durnești a rezistat și comunismului și primului deceniu și jumătate de tranziție. Nu a mai rezistat însă schimbărilor de pe piață și noilor tendințe. Soții Ciomaga și alți săteni mărturisesc că toate aceste lucrări de artizanat au devenit deodată prea scumpe pentru o piață pe care-și făcuseră loc obiecte asemănătoare, dar din plastic, venite mai ales din zona asiatică, mult mai ieftine. „Erau comenzi tot mai puține și în 2004 s-a închis atelierul. De atunci am mai lucrat dar așa pentru ceea ce-mi trebuia pe lângă casă. Găsim niște răchită, ici pe colo, pentru noi, pentru casă”, mărturisește tanti Georgeta.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending