Connect with us

Eveniment

Situația reală pe piața asigurărilor: „Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, 75% încasează asigurătorii”

Publicat

Publicitate

Situaţia reală de pe piaţa asigurărilor obligatorii RCA din România este cu totul alta faţă de cea prezentată până acum, doar 25% din preţul poliţei RCA reprezentând plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii, atrage atenţia Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Potrivit sursei citate, în ţările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt cuprinse între 15% şi 30%.

Organizaţia profesională subliniază, într-un comunicat de presă transmis, vineri, AGERPRES. că numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ, din anul 2019 până în anul 2022, de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente.

„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (…) atrage atenţia asupra faptului că situaţia reală din piaţa asigurărilor obligatorii RCA este cu totul alta faţă de cea prezentată până acum. Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii. În ţările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%. Uniunea Asigurătorilor din România (…), care din banii românilor reprezintă firmele de asigurări, ar trebui să aibă curajul să spună adevărul care stă în spatele dublării preţului la RCA, în ultimii 2 ani, precum şi ce stă în spatele aşa-ziselor creşteri ale despăgubirilor pretinse a fi achitate de piaţa de asigurări din România”, precizează COTAR.

Cel mai recent raport publicat de ASF, în luna decembrie 2023, citat în comunicatul Confederaţiei, relevă faptul că, în anul 2019, au avut loc 400.358 de daune RCA pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 3.707.052.708 lei. În anul 2022, s-au consemnat 341.470 de daune RCA, cu despăgubiri achitate în valoare de 2.955.405.657 lei.

„Paginile 20-25 din cadrul aceluiaşi raport reflectă cât de adânc ne bagă mâna în buzunare prea-cinstitele companii de asigurări din România. În tabelele prezentate în cele 5 pagini există 2 indicatori esenţiali prezentaţi pentru fiecare clasă de autovehicul. Este vorba despre prima de risc, adică valoarea cheltuielilor cu despăgubirile pe care firmele de asigurări le au în calcul pentru stabilirea fiecărui tarif de primă RCA. Prima brută de referinţă, adică tariful de referinţă calculat de către o reputată companie de consultanţă KPMG la care firmele de asigurări ar putea vinde RCA, înregistrând inclusiv profit. Exemple: autovehicul de capacitate cilindrică mai mică de 1200 cmc, persoană cu vârsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despăgubirile incluse în preţul RCA (prima de risc) sunt de 539 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, preţul final de referinţă ajungând la 1.939 lei (prima brută de referinţă). Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 539 lei, la care prea-cinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli de încă 1400 de lei. Cheltuielile uriaşe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 28% din preţul RCA. Diferenţa de 72% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către şoferul român”, notează COTAR.

Publicitate

Reprezentanţii organizaţiei menţionează că tarifele plafonate la RCA nu s-au realizat la nivelul tarifelor de referinţă solicitate de COTAR celor din ASF în 2023, „ci la nivelul de preţ vândut de către firmele de asigurări, de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, adică la un nivel de preţ cu mult superior tarifelor de referinţă”.

„În cazul transportatorilor, tarifele de comercializare ale preţului RCA practicat de către prea-cinstitele firme de asigurări nu sunt de 8609 lei, care reprezintă cel mai mare tarif de referinţă RCA publicat în acel raport de către ASF. Majoritatea transportatorilor au avut tarife de preţ umflate de către firmele de asigurări, în zeci de mii de cazuri, transportatorii au oferte şi 16.000 lei pe o poliţă RCA fiind încadraţi imediat în categoria de „asigurat cu risc ridicat”, deşi aceştia nu înregistraseră accidente şi se încadrează în clasa de Bonus. Atragem atenţia instituţiilor din România că Legea RCA trebuie păstrată în actuala formă, aceasta fiind o lege foarte bună, una europeană, o lege care în 2017 a fost acceptată de toţi actorii din piaţă, inclusiv de UNSAR, care astăzi o vrea schimbată. Problemele pieţei RCA nu ţin de legislaţie, ci de supravegherea defectuoasă a sistemului de asigurări din ultimii ani. ASF şi ANAF ar trebui să ofere de urgenţă răspunsuri documentate: de ce au ajuns preţurile la RCA mai mari în România decât în Germania pentru transportatori şi pentru toţi românii? De ce ANAF nu a verificat nicio societate de asigurări în 30 de ani, dar Ministerul Finanţelor creşte lună de lună impozitele şi taxele românilor?”, se arată în comunicat.

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, aminteşte, în context, despre „instituţii capturate de către operatorii economici aşa-zişi supravegheaţi”.

Transportatorii au declanşat, miercuri, proteste spontane, fiind nemulţumiţi de evoluţia preţului la RCA. Vineri dimineaţa aceştia se regrupau la intrarea în Capitală, în Afumaţi. De asemenea, reprezentanţii unor organizaţii agricole reprezentantive au anunţat că nu au nicio o legătură cu protestul spontan anunţat în mediul online de fermieri din mai multe zone ale ţării, însă au confirmat participarea unor fermieri din organizaţiile lor.

Reacția asigurătorilor

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a transmis vineri seara un comunicat de presă, ca reacție la mai multe declarații făcute mai devreme de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Reprezentanții UNSAR neagă cifrele prezentate de COTAR, potrivit cărora din prețul polițelor RCA 25% merg la daune și restul la asigurători.

UNSAR precizează că proporția este de fapt inversă, din 100 lei încasați pe RCA, 77,3 lei merg către daune. Reprezentanții asigurătorilor susțin că principala cheltuială a asigurătorilor este, a fost și va fi cea cu daunele.

AGERPRES

Fotografie cu caracter generic

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Nova Apaserv SA lansează mai multe investiții în rețeaua de apă și canalizare la Botoșani: Licitație de peste 6 milioane de lei

Publicat

Publicitate

Nova Apaserv S.A., operatorul serviciilor de apă și canalizare din județul Botoșani, a lansat o investiție importantă în infrastructura de apă a municipiului Botoșani.

Compania a scos la licitație, prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), un contract în valoare totală de peste 6,1 milioane de lei. Proiectul are ca obiect reabilitarea rețelelor de alimentare cu apă potabilă și extinderea celor de canalizare menajeră, fiind structurat pe trei loturi distincte.

Primul lot vizează strada Nicolae Grigorescu, unde vor fi realizate lucrări pentru înlocuirea și modernizarea conductelor, valoarea estimată fiind de 1.723.570,94 lei fără TVA. Lotul al doilea, cel mai consistent financiar, are ca obiect reabilitarea rețelelor de apă pe aleea General Gheorghe Avramescu, cu o valoare estimată de 4.125.164,89 lei fără TVA. Al treilea lot include lucrări la stația de pompe Grivița IV, componentă esențială pentru distribuția apei potabile către consumatori.

Termenul de execuție prevăzut pentru toate cele trei loturi este de trei luni de la data semnării contractului, ceea ce indică o mobilizare intensă pentru finalizarea rapidă a investiției. Totodată, Nova Apaserv cere o garanție minimă de 36 de luni pentru lucrările efectuate, semn că se mizează pe calitate și durabilitate.

Prin aceste lucrări, operatorul urmărește reducerea pierderilor din rețea, să îmbunătățească presiunea apei și să asigure servicii mai eficiente. Pe de altă parte, proiectul vine în contextul unei nevoi tot mai mari de modernizare a rețelelor de utilități din Botoșani, oraș care, ca multe alte centre urbane din țară, se confruntă cu infrastructuri depășite și pierderi semnificative de apă.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dacă aveți un binoclu: Planeta Marte este vizibilă în această seară. Cum poate fi observată

Publicat

Publicitate

Planeta Marte este vizibilă în această seară, marți, 26.08.2025, și va putea fi observată aproape de semiluna subțire de la apusul soarelui, relatează mediafax.ro.

Tot ce trebuie să faceți este să priviți spre orizontul vestic pentru a surprinde o imagine inedită cu semiluna subțire alături de strălucirea roșie a planetei Marte.

În seara acestei zilei, Marte va fi la mai puțin de 10 grade deasupra orizontului la apusul soarelui, cu semiluna în creștere, luminată în proporție de 11%, atârnând la mai puțin de 6 grade în partea stângă jos.

Lățimea pumnului strâns, ținut la distanța brațului, reprezintă 10 grade pe cerul nopții, în timp ce distanța dintre degetul arătător, degetul mijlociu și degetul inelar este de aproximativ 5 grade.

Asigurați-vă că alegeți un loc cu vedere clară spre orizontul vestic pentru a avea șansa de a observa luna și Marte împreună înainte ca acestea să dispară sub linia orizontului la puțin peste o oră după apusul soarelui pe 26 august, potrivit Space.

Cu ajutorul unui binoclu 10×50, veți putea observa și vechea câmpie de lavă Mare Crisium (latină pentru Marea Crizelor), care este vizibilă ca un oval întunecat ușor deasupra ecuatorului lunar, cu marginea estică a Mare Fecunditatis (Marea Fertilității) dedesubt.

Publicitate

Pentru a completa scena, Spica — cea mai strălucitoare stea din constelația Fecioara — va străluci în partea stângă sus a lunii, în timp ce steaua mai slabă Porrima va străluci la aproximativ 3 grade în partea dreaptă sus a lui Marte.

În noaptea următoare, semiluna se va îndepărta de Marte, trecând pe lângă Spica pe o traiectorie care o va duce la întâlnirea cu steaua supergigantă roșie Antares din constelația Scorpius, în noaptea dinaintea fazei de lună în primul pătrar, pe 31 august.

Planeta Marte va fi vizibilă marți seară. Ce știm despre despre ea?

Marte este a patra planetă de la Soare și una dintre cele mai studiate din Sistemul Solar, fiind adesea numită „planeta roșie” datorită oxizilor de fier care acoperă suprafața sa și îi dau culoarea specifică.

Deși este mult mai mică decât Pământul, având doar jumătate din diametru, Marte seamănă cu planeta noastră în câteva privințe, motiv pentru care oamenii de știință și-au concentrat asupra ei atenția și speranțele de a găsi semne de viață sau chiar de a o coloniza într-o bună zi.

Ziua marțiană, numită și sol, durează puțin peste 24 de ore, aproape cât o zi terestră. Anotimpurile există și ele, pentru că axa planetei este înclinată într-un mod asemănător cu cea a Pământului. Totuși, un an marțian durează aproape dublu, 687 de zile terestre, iar temperaturile sunt extreme, variind de la puțin peste 20 de grade Celsius în timpul zilei, în apropierea ecuatorului, până la minus 125 de grade la poli, pe timpul nopții.

Relieful planetei este impresionant. Marte adăpostește Olympus Mons, cel mai mare vulcan cunoscut din Sistemul Solar, de aproape trei ori mai înalt decât Everestul, și Valles Marineris, un canion imens, de patru mii de kilometri lungime, care ar putea înghiți cu ușurință Marele Canion din Statele Unite.

De asemenea, suprafața marțiană poartă urme clare ale unor albii de râuri și lacuri secate, dovezi că în trecut planeta a avut apă lichidă din abundență. Astăzi, apa mai există doar sub formă de gheață la poli sau, poate, în rezervoare subterane.

În jurul său gravitează doi sateliți mici și neregulați, Phobos și Deimos, care par mai degrabă niște asteroizi capturați decât adevărate luni. Phobos, cel mai mare dintre ei, se apropie treptat de Marte și, într-un viitor foarte îndepărtat, fie se va prăbuși pe planetă, fie se va sfărâma formând un inel.

Explorarea planetei este în plină desfășurare. Roverele trimise de NASA și de alte agenții spațiale au găsit minerale care arată că Marte a avut odinioară condiții mult mai prietenoase pentru viață.

Perseverance, de pildă, explorează acum Craterul Jezero în căutarea urmelor microscopice ale vieții.

Între timp, cercetătorii continuă să studieze atmosfera foarte subțire, compusă în mare parte din dioxid de carbon, care nu permite existența apei lichide la suprafață și lasă planeta expusă radiațiilor cosmice.

Cu toate aceste obstacole, Marte rămâne cea mai promițătoare destinație pentru viitoare misiuni cu echipaj uman.

Deși colonizarea ar necesita soluții pentru protecția împotriva radiațiilor, crearea unor habitate presurizate și surse sustenabile de apă și hrană, ideea de a transforma „planeta roșie” într-o a doua casă pentru omenire continuă să fascineze și să alimenteze planurile agențiilor spațiale și ale companiilor private.

Citeste mai mult

Eveniment

Judecătorii Tribunalului Botoșani și-au suspendat activitatea în semn de protest față de reforma pensiilor de serviciu

Publicat

Publicitate

Adunarea Generală a Judecătorilor de la Tribunalul Botoșani, întrunită marți, 26 august 2025, a decis să suspende soluționarea cauzelor, cu anumite excepții, începând cu data de 27 august și până la retragerea proiectului de lege privind modificarea pensiilor de serviciu ale magistraților.

Decizia a fost luată în urma convocării făcute de Secția pentru Judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, care a solicitat instanțelor din țară să dezbată efectele noului proiect legislativ. Judecătorii botoșăneni au acuzat lipsa de stabilitate și previzibilitate a statutului magistraților, punerea repetată în discuție a pensiilor de serviciu și lipsa consultării reale a sistemului judiciar.

În hotărârea adoptată, magistrații atrag atenția asupra „riscului iminent de distrugere a statului de drept” și solicită Guvernului și Parlamentului să oprească „campania agresivă împotriva autorității judecătorești”.

Pe perioada protestului, Tribunalul Botoșani va judeca doar cauze urgente, precum ordonanțe președințiale, cereri privind plasamentul minorilor, ordine de protecție, dosare cu inculpați aflați sub măsuri preventive sau contestații la executare legate de privarea de libertate.

Hotărârea a fost adoptată cu cvorum, 16 dintre cei 25 de judecători fiind prezenți la ședință. Documentul a fost transmis Consiliului Superior al Magistraturii, Curții de Apel Suceava și Baroului Botoșani și a fost publicat pe portalul instanței.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cei care sună la 112 vor putea fi localizați cu mai multă precizie. STS cumpără un software geospațial

Publicat

Publicitate

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a inițiat în platforma electronică de achiziții publice SICAP o licitație pentru un contract complex ce are ca obiect achiziția de software dedicat modernizării și extinderii funcționalităților serviciului național de urgență 112, relatează alba24.ro.

Proiectul vizează integrarea unor soluții informatice avansate, printre care se numără aplicații capabile să colecteze, să centralizeze și să proceseze date geospațiale, cu scopul de a crește viteza și precizia intervențiilor în caz de urgență. Aceste dezvoltări urmăresc să optimizeze atât fluxul operațional al centrelor de preluare a apelurilor, cât și colaborarea dintre instituțiile implicate în gestionarea situațiilor de criză.

Potrivit Economedia, odată cu prelucrarea și integrarea acestor date, operatorul care preia telefonul va putea avea acces la indicații mai precise privind localizarea apelantului, dincolo de cele pe care le trimite acesta.

De asemenea, echipajul de intervenție va putea urmări în timp real poziția apelantului.

În plus, accesul la aceste date geospațiale ar putea descuraja și limita apelurile de tip farsă.

Contractul de achiziție are o valoare estimată de 29,2 milioane de lei.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending