Connect with us

Actualitate

Sistemul de brățări electronice, proiectul prin care statul român vrea să salveze femeile bătute, este departe de a fi realizat

Publicat

Publicitate

Sistemul de brățări electronice, proiect pe care statul român se chinuie de ani buni să îl implementez, e departe de a deveni realitate, relatează alba24.ro. Mai exact, bărbații pe numele cărora s-a emis un ordin de protecție și au interdicție de a se mai apropia de neveste sau concubine, ar putea fi urmăriți dacă pe piciorul lor ar fi montată o brățară electronică.

Ministrul Bode spune că implementarea proiectului este o provocare și că în a doua parte a anului 2022 ar putea fi demarat proiectul pilot.

Cel mai recent caz în care se putea preveni un act de violență domestică este la Sebeș, unde un bărbat care avea interdicție de a se apropia de nevastă și copil, a încercat să își omoare soția.

Ce sunt brățările electronice

Într-un interviu la digi24.ro, Bode a spus că momentan vor să vadă cum funcționează sistemul. Mai exact, că în 2022 statul român va cumpăra 15.000 de brățări electronice, dar cam aici se oprește certitudinea.

Brățările fac parte dintr-un sistem complex, în care toate instituțiile statului trebuie să colaboreze. În primul rând este nevoie de un soft care să permită monitorizarea în timp real a brățărilor și care să se activeze dacă agresorul se apropie de casa victimei, de victimă, de locul de muncă, de școala copiilor, la mai puțin de 200 de metri.

Apoi tot prin soft trebuiesc alertate patrulele de poliție din zonă, ca acestea să intervină în timp real pentru a preveni o posibilă tragedie.

Publicitate

Ce spune ministrul de interne

Bode spune că brățările vor funcționa într-un program pilot, din care vor face parte și peste 500 de polițiști, pe care Ministerul de Interne se pregătește să îi recruteze.

Operaționalizarea brățărilor electronice este o provocare, spune ministrul de interne într-un interviu Digi24.

Anul trecut au fost peste 45.000 de agresiuni în familie, iar numărul celor care au încălcat ordinele de protecție a crescut cu 18%.

Lucian Bode: În a două parte a anului mai exact putem vorbi de implementarea acestui proiect pilot la nivelul a trei județe și București.

Reporter: Care sunt județele?

Lucian Bode: Deocamdată analizăm, să vedem cum funcționează sistemul, semnalul.

Reporter: Cine va purta aceste brățări?

Lucian Bode: Cei care primesc ordin de protecție și evident cel considerat agresor și atunci semnalul când se apropie mai mult decât prevăd reglementările legale va fi transmis automat. De aceea ne trebuie acest soft să putem să transmitem în timp real și în timp real să intervenim. Degeaba este transmis, dacă nu avem echipe, patrule, care să intervină imediat și să oprească o eventuală agresiune.

Un caz grav, care putea fi evitat dacă existau brățări electronice – atac la Sebeș

Cel mai recent caz care putea fi evitat dacă brățările electronice existau și în România, este cel de la Sebeș, unde un bărbat și-a atacat soția și fiica de 16 ani, iar cele două s-au luptat parte în parte cu bărbatul pentru a-și salva viața.

Deși bărbatul avea interdicție, acesta nu a fost împiedicat de nimic să se apropie de familia sa. Bărbatul, în urmă cu două luni a fost evacuat din casă și i s-a interzis să se apropie de familie, însă acesta nu a respectat ordinul de protecție, a intrat în casa familiei și și-a atacat soția cu un cuțit.

Acesta a lovit-o pe femeie cu arma albă, de două ori în spate.

Dacă în România exista deja sistemul de urmărire printr-o brățară montată pe piciorul bărbatului, dacă sistemul funcționa și existau polițiști care să intervină, atacul de la Sebeș putea fi prevenit.

Însă în lipsa unui sistem electronic de monitorizare, sau a unor legi mai aspre pentru soții agresivi, victimele, se bazează doar pe ideea că un agresor care a încălcat ordinul de protecție poate fi arestat preventiv și apoi trimis în judecată.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

„Nu e corect să evaluăm doar la două materii!”. Ce planuri are ministrul Educației pentru admiterea în liceu

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că nu este corect ca la Evaluarea națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe.

Fiindcă întrebarea e: și cu celelalte competențe cheie ce facem?! Ele nu au nevoie de niște valori standardizate, ca să știm – le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, să știm cum se compară o școală cu o altă școală, să știm cum se comportă profesorii?! (…). Și atunci corect este să evaluăm toate competențele cheie.

Acum este o discuție, că am fost surprinși de mișcarea pe care a făcut-o Comisia Europeană la început de an, că ați văzut că au discutat despre faptul că cele opt competențe-cheie ar trebui cumva minimal să fie reduse la cinci ‘basic skills’, adică cinci competențele focalizate pe abilități’, a declarat Daniel David, potrivit Agerpres.

Admiterea la liceu: metodologie de ocupare a locurilor

El a spus că ia în calcul și o metodologie pentru ocuparea locurilor în licee.

„Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege (…) ca măcar până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee. Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. Cred că este un lucru important. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național. (…)

Poate cineva în ziua respectivă chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la Biologie și Chimie și pur și simplu la Matematică și Limba și literatura română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică. I-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun, într-o zonă de Științe.

El poate fi foarte, foarte bine pregătit pe acele componente. Deci, aș lăsa-o, dar după o metodologie în care să controlăm, ca să spun așa, arbitrariul și lucrurile incorecte care pot să apară”, a explicat ministrul Educației.

Publicitate

Tot ca ”principiu”, a arătat el, ar descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări chiar, ca să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în Evaluarea națională.

”Din nou mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru. Eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa VIII-a, pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Adică, când noi știm că învățământul obligatoriu va merge până la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii, care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului, cred că este incorect”, a transmis ministrul Educației.

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025: Nicușor Dan spune că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare

Publicat

Publicitate

Președintele ales, Nicușor Dan, a afirmat că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare, în condițiile în care Curtea Constituțională urmează să valideze joi rezultatul alegerilor prezidențiale.

‘Dacă nu se întâmplă nimic extraordinar, o să fie o ședință a Curții Constituționale joi, la amiază, în care se validează alegerile și jurământul se depune în fața Parlamentului, foarte probabil, luni, la amiază’, a declarat Nicușor Dan, luni, pentru B1 Tv.

El a spus că ar putea efectua prima vizită externă la Bruxelles. ‘Chișinău, Bruxelles sau Washington. Probabil că Bruxelles’, a menționat Nicușor Dan.

Președintele ales i-a indicat pe Valentin Naumescu, Corneliu Bjola, Iulian Fota drept posibili consilieri în domeniul politicii externe.

‘Am lucrat cu niște oameni care m-au ajutat pe viziunea pe politică externă. În măsura în care dumnealor vor dori să se implice, cu mare plăcere. (…) Domnul Naumescu, domnul Bjola, domnul Fota’, a explicat el.

Nicușor Dan a reiterat că unul dintre obiectivele sale va fi clarificarea responsabilităților pentru modul în care s-au desfășurat alegerile prezidențiale din noiembrie 2024.

Publicitate

‘Ce s-a întâmplat la alegerile din noiembrie a fost un eșec și, ca președinte, vreau să lămurim cât de repede și cât mai temeinic chestiunea asta, pentru că nu e normal ca după șase luni, din noiembrie, să știm doar că avem un om de afaceri care a dat un milion de euro către niște influenceri. Cam acesta este rezultatul. Ca președinte voi încerca să clarific responsabilitățile pe ce s-a întâmplat în alegerile din noiembrie’, a transmis Nicușor Dan. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

FOTO: „Diferiți, dar egali”: Mobilitate de învățare pentru profesori la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești

Publicat

Publicitate

În perioada 12 -16 mai 2025, la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești a avut loc cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”, o mobilitate de învățare pentru profesorii din cele patru școli partenere: Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești – ROMÂNIA; OU „Sv. sv. Kiril i Metodiy“ – BULGARIA; OOU Petar Pop Arsov – MACEDONIA DE NORD și Canakkale Provincial National Education Directorate – TURCIA.

În cele cinci zile petrecute în România, școlile partenere din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali” au participat la numeroase activități și workshop-uri în vederea dezvoltării unor competențe civice, sociale, a unor abilități de cooperare, de integrare, de învățare a obiceiurilor și tradițiilor celorlalți. Astfel, cei zece profesori prezenți la unitatea de învățământ din România au descoperit tradițiile populare românești, au participat la activități ce au presupus incluziunea, diversitatea culturală și multiculturalism, toate fiind realizate cu scopul de a fi aplicate în școlile partenere pentru a atinge obiectivul combaterii abandonului școlar, a prevenirii eșecului școlar și pentru a elimina barierele sociale, etnice și de orice altă formă de discriminare.

Programul mobilității a cuprins următoarele activități:

  1. Ziua 1: deschiderea mobilității (la care au participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, prof. Bogdan Suruciuc, inspector – prof. Sandu Liliana Cristina și primarul comunei Albești – Cristian Câmpanu); vizitarea Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești; participarea la workshop-ul pe tema incluziunii „Include-mă în viața ta!”; vizitarea Primăriei Albești și participarea la o masă rotundă pe tema educației și a sistemului de învățământ din școlile partenere în proiect.
  2. Ziua 2: Plantarea copacului prieteniei – simbolul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”; participarea la workshop-ul realizat în parteneriat cu părinții (vizitarea afacerilor locale ale părinților); participarea la workshop-ul pe tema diversității culturale „Încondeierea ouălor. Tradiție de zeci de ani” la Muzeul de Etnografie din Trușești.
  3. Ziua 3: Vizitarea orașului Iași. Descoperirea unor obiective turistice și culturale reprezentative pentru zona Moldovei: Palatul Culturii; Biserica Sfinții Trei Ierarhi; Biserica Sf. Nicolae Domnesc; Teatrul „Vasile Alecsandri”; Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – Sala Pașilor Pierduți.
  4. Ziua 4: Pe urmele lui Mihai Eminescu: activități culturale care au presupus vizitarea Bisericii Uspenia (unde a fost botezat poetul); vizitarea Casei Memoriale „Mihai Eminescu” din Ipotești; vizitarea Muzeului din Ipotești și drumeție spre „lacul cu nuferi”; cina tradițională.
  5. Ziua 5: participarea la workshop-ul „Uniți prin diversitate!” – realizarea unei capsule a timpului în care fiecare țară parteneră a transmis un mesaj care va rămâne pentru eternitate; ceremonia de decernare a certificatelor; încheierea mobilității.
  6. Proiectul Erasmus + „Diferiți, dar egali”, un proiect de Educație școlară, KA2, parteneriate la scară mică, nr. ref. 2023-2-RO01-KA210-SCH-000177472, a fost implementat în școlile partenere încă din mai 2024, având ca obiective: creșterea gradului de participare a elevilor la activitatea școlară din instituțiile partenere; dezvoltarea comportamentului responsabil al comunităților școlare în raport cu egalitatea de șanse; cultivarea unei relații mai bune între părinți și școli prin inițierea unui număr sporit de activități comune școală-familie-comunitate: activități de consiliere parentală, programe educaționale dezvoltate în școlile partenere și scăderea discriminării elevilor vulnerabili din școlile partenere.

Citeste mai mult

Eveniment

Titularizarea se schimbă: Ce propune ministrul Educației pentru a simplifica angajarea în școli

Publicat

Publicitate

Schimbări la Titularizare: Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, propune modificări pentru simplificarea procesului de angajare în învățământ.

Varianta luată în calcul este introducerea unui examen național de licențiere didactică, similar rezidențiatului din medicină în ceea ce privește o eventuală organizare în centre de concurs la nivel zonal.

„Ca titular ești mai protejat, circuli mai ușor de la o școală la alta – dar sunt și dezavantaje – birocrația și faptul că oameni valoroși ajung să repete examenul de titularizare.

Dacă iei peste 7, devii licențiat în sistem. Asta te ajută pentru că, fiind licențiat, poți participa direct la concursuri pentru poziții pe perioadă determinată sau nedeterminată – fie direct la școală, fie la un centru de concursuri”, a declarat ministrul, luni, potrivit edupedu.ro

Noul model are drept obiectiv profesionalizarea carierei didactice și simplificarea procesului de angajare, notează ministrul.

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Publicitate

Schimbări la Titularizare. Declarațiile ministrului

Avem tot mai puțini profesori în anumite domenii. Uneori chiar profesorii buni care nu reușesc să obțină o poziție, trebuie să dea examenul de mai multe ori

Propunerea pe care am să o fac (…) principiile pentru regândirea titularizării: să avem un examen național care să permită licențierea didactică. Dacă ai luat peste 7 ai devenit licențiat în sistem. Asta te ajută pentru că așa poți să participi la concursuri pe poziții pe perioadă determinată/nedeterminată. Dacă ai ocupat o poziție pe nedeterminat, ești titular și licențiat în sistem. Pentru totdeauna? În principiu da, dacă îți faci treaba. La 5 ani – evaluări la standarde minime, dacă nu le ai urmează o perioadă de 1-2 ani de remedială.

Foarte important: dacă poziția respectivă – una pe perioada determinată, devine viabilă pentru titularizare, se transformă pe perioadă nedeterminată.

Trebuie să mărim salariul, să vină cu responsabilități. Standard minim de performanță: primești mai mult, dai mai mult. Dincolo de salariul mediu, trebuie să creăm indicatori care să le permită profesorilor să câștige mai mult. Nu tuturor, ci celor care se implică mai mult.

Avem nevoie și de potențialul de a câștiga mai mult pe baza unor indicatori de performanță, progres și incluziune.

Locurile care nu se acoperă de licențiați se scot la concurs în regim de suplinire pentru cei care nu trec licențierea. Să ne asigurăm că unitățile școlare vor anunța posturile libere.

Schimbări la Titularizare: posturi pe perioadă determinată

Dacă ai obținut o notă peste prag și ai devenit licențiat în sistem, iar școala este mulțumită de performanța ta, ar trebui să ai posibilitatea de a continua de la un an la altul, prin decizia școlii.

Iar atunci când atingi vechimea stabilită pentru o poziție pe perioadă nedeterminată – de exemplu, după 4 ani –, să poți trece pe nedeterminată.

Dar nu până la pensie, ci cu evaluări periodice din cinci în cinci ani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending