Connect with us
Publicitate

Educație

Sindicatele din Educaţie avertizează că vor ieși în stradă

Publicat

Publicitate

Sindicatele din Educaţie avertizează că, începând din martie, vor demara acţiuni de protest în cazul în care solicitările lor rămân fără rezolvare.

Conform unui comunicat remis AGERPRES, protestele vor consta în pichetarea sediului Guvernului şi a sediilor prefecturilor în lunile martie şi aprilie 2023, marş de protest desfăşurat în Bucureşti în luna mai, declanşarea grevei generale în ultima decadă a lunii mai şi alte acţiuni specifice.

“Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie ‘Spiru Haret’, în numele membrilor de sindicat ale căror drepturi şi interese le apără, îşi exprimă nemulţumirea faţă de decizia coaliţiei care guvernează România de a elimina din proiectul Legii Învăţământului Preuniversitar un articol pe care îl considerăm fundamental şi de care depinde evoluţia învăţământului românesc în următorii ani, articol potrivit căruia ‘În conformitate cu principiul importanţei sociale a muncii, salarizarea întregului personal didactic de predare se realizează în mod progresiv, având la bază salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat, în raport de funcţie, studii, vechime şi grad didactic'”, se menţionează în comunicat.

Publicitate

Potrivit sindicaliştilor, transpunerea în practică a acestui articol ar însemna ca un profesor debutant să obţină un venit net de aproximativ 3.900 de lei, mai mic decât al multor categorii de salariaţi cu studii inferioare celor ale cadrelor didactice.

“Prin eliminarea acestui articol înţelegem că în noua lege de salarizare elaborată de Ministerul Muncii nu se doreşte ca personalului didactic să i se acorde un nivel de salarizare motivant şi în concordanţă cu importanţa activităţii profesionale desfăşurată”, susţin sindicaliştii.

Aceştia subliniază că motivarea resursei umane din învăţământ este condiţia primordială pentru a avea un sistem de educaţie performant în România, iar pentru guvernanţi, trebuie să fie un semnal de alarmă serios faptul că în România creşte numărul profesorilor necalificaţi, categorie care nu se regăseşte în nicio ţară membră a UE şi nu numai.

Publicitate

De asemenea, mai spun sindicaliştii, există semnale că actuala coaliţie nu este de acord nici cu un alt articol, extrem de important, din acest proiect de lege, cel conform căruia “Finanţarea cheltuielilor pentru educaţie, la nivelul sistemului naţional de învăţământ, cu toate componentele sale de asigurare a funcţionării, reprezintă anual, minim 15% din cheltuielile bugetului general consolidat.”

“Considerăm că eliminarea acestui articol ar fi un semnal clar că se doreşte în continuare menţinerea subfinanţării cronice a educaţiei”, menţionează reprezentanţii celor două federaţii sindicale.

FSLI şi FSE “Spiru Haret” îşi exprimă, de asemenea, nemulţumirea faţă de nerezolvarea problemelor salariale ale personalului nedidactic, cerinţa fiind aceea ca salariile acestei categorii profesionale să fie majorate la nivelul maxim prevăzut de Legea 153/2017.

Publicitate

“Reamintim faptul că aceşti salariaţi au venituri, în medie, de aproximativ 2.000 de lei lunar, ceea ce înseamnă că aceşti oameni sunt condamnaţi la sărăcie extremă. Este greu de înţeles de ce Guvernul României amână rezolvarea acestei probleme, având în vedere că impactul bugetar este nesemnificativ”, subliniază sursa citată.

Astfel, FSLI şi FSE “Spiru Haret” cer de urgenţă Guvernului României să găsească soluţii pentru: rezolvarea problemei aplicării integrale a dispoziţiilor Legii – cadru nr. 153/2017 pentru toate categoriile de salariaţi din învăţământ, astfel încât toate categoriile de salariaţi din sistemul educaţional să beneficieze de salariul de bază prevăzut de această lege pentru anul 2022; identificarea unor soluţii pentru creşterea veniturilor personalului didactic auxiliar; adoptarea, în regim de urgenţă, a normativelor pentru personalul nedidactic şi personalul didactic auxiliar, având în vedere că normativele care se aplică sunt din anul 1998; aplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă, întrucât salariaţii din învăţământ sunt singurele categorii de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor sporuri; în noua lege de salarizare, grila propusă trebuie să poziţioneze personalul din învăţământ pe o treaptă superioară celei actuale în ierarhia funcţiilor bugetare, în raport de importanţa socială a activităţii prestate.

De asemenea, sindicatele mai cer remedierea anomaliilor actuale în ceea ce priveşte salarizarea celor care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control, având în vedere că, după ce veniturile acestora au rămas nemodificate în ultimii patru ani, se constată că acestea sunt inferioare salariaţilor care ocupă funcţii de execuţie, instituirea, prin lege, a regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflaţiei, plata suplimentară a personalului din unităţile/instituţiile de învăţământ nominalizat în echipele de proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile şi plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar şi nedidactic.

Publicitate

AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Începe SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ: Ce semnifică fiecare zi din prima săptămână după Învierea Domnului

Publicat

Publicitate

Săptămâna care urmează praznicului Învierii Domnului este numită Săptămâna Luminată. În vechime, Botezul era săvârșit în noaptea de Paști. Cei botezați erau numiți „luminați” și purtau haine albe în toată săptămâna de după Paști, relatează alba24.ro.

Sunt persoane care afirmă că de la purtarea hainelor albe, această săptămâna a primit numele de Săptămâna Luminată, scrie crestinortodox.ro

Săptămâna Luminată începe după ziua de Paște și Învierea Domnului și se termină cu Duminica Tomii. Fiecare dintre aceste zile are semnificații aparte pentru credincioși.

Publicitate

În prima vineri de după sărbătoarea Paștelui, credincioșii sărbătoresc Izvorul Tămăduirii, sărbătoare închinată Maicii Domnului.

În tradiția greacă se mai numește și Săptămâna reînnoită (în grecește Diakaimsimos) pentru că întreaga creație este reînnoită prin Domnul Iisus Hristos.

Pentru creștinii ortodocși, Săptămâna luminată este începutul unei perioade de sărbătoare care se termină după cincizeci de zile la Pogorârea Duhului Sfânt. Această sărbătorire include și obiceiul creștinilor de a se saluta cu cuvintele-mărturisire ”Hristos a înviat”, urmată de răspunsul ”Adevărat a înviat”.

Publicitate

Se spune că în a doua zi de Paşti se vor deschide portile iertării și ale raiului. Astfel, cei care mor în cea de-a doua zi de Paşte nu mai trec prin Judecata de Apoi.

În biserici se oficiază aceeași slujbă care a avut loc în noaptea Învierii și Sfânta Liturghie. Prin Învierea Domnului Iisus Hristos din morţi, cei din popor cred că Raiul se deschide tuturor sufletelor reţinute în prinsoarea iadului începând de la Adam şi până la venirea Mântuitorului şi rămâne deschis de la Înviere până la Duminica Tomii.

Reguli speciale în Săptămâna Luminată

Publicitate

În Săptămâna Luminată, zilele de miercuri și vineri sunt zile cu „hărți”. Biserica ne oferă dezlegare la mâncărurile de dulce datorită Învierii Domnului. Miercurea și vinerea, în perioada cuprinsă între Învierea Domnului și Duminică Tuturor Sfinților (prima după Rusalii), avem „dezlegare la peste”.

De la Învierea Domnului și până la Rusalii, nu se fac metanii, ci doar închinăciuni.

Începând din Duminică Sfintelor Paști și până la Înălțarea Domnului, la Liturghie se cânta Axionul Paștilor: „Îngerul a strigat …”, iar credincioșii se salută cu cuvintele: „Hristos a înviat!” și răspund: „Adevărat a înviat!”

Publicitate

În Săptămâna Luminată nu se citește Psaltirea.

În această săptămâna nu se fac parastase pentru cei trecuți la cele veșnice. Dealtfel,  de la praznicul Intrării Domnului în Ierusalim, Biserica nu mai face slujbe speciale pentru cei adormiți. Aceste slujbe sunt reluate după Duminică Tomii.

După binecuvântarea de început de la Vecernie și Utrenie, se cânta troparul „Hristos a înviat din morți.” (de trei ori) și stihurile Paștilor. În vremea rostirii stihurilor, preotul cadeste cele patru lături ale Sfintei Mese și întreg Sfântul Altar.

Slujbele de înmormântare din Săptămâna Luminată sunt oficiate după o rânduiala specială. Slujba înmormântării este înlocuită de slujba Învierii. Așadar și cântările acestei slujbe vorbesc de biruință Vieții asupra morții.

Săptămâna Luminată
Lunea din Săptămâna Luminată poartă numele de Lunea Albă. Fiind prima zi după Duminica Paștelui, este considerată ziua în care se deschid porţile Raiului şi ale iertării, astfel că orice persoană care moare în această zi nu mai trece prin Judecata de Apoi.

Tradiţia spune că trebuie să stropeşti casa cu agheazmă şi să dai de băut la rude. În unele zone se merge cu obiceiul “udatului” şi al umblatului cu pasca pentru vestirea Învierii.

Marţea din Săptămâna Luminată se mai numeşte şi Marţea Albă şi este impusă drept zi nelucrătoare. Nu se spală, nu se calcă, nu se face curat. Femeile din multe zone rurale dau de pomană în această zi pasca rămasă de la Paşte şi vin roşu.

Miercurea din Săptămâna Luminată poartă numele de Sfânta Mercurie. Bărbaţii se duc să muncească la câmp, însă femeile au interdicţie. Conform tradiţiei, nu e bine a munci de „nunta şoarecilor”. Asta ar însemna să aduci rozătoarele în casă şi să te lipseşti restul anului de bucate pe masă.

Joia din Săptămâna Luminată mai e numită şi Joia Verde, o zi în care se cinstesc holdele, grădinile şi grânele. Cine munceşte în această zi aduce asupra casei nenorocul, seceta şi dăunătorii în livezi. „Joia Rea”, cum mai este denumită această zi, cere un ritual al morţilor. 44 de găleţi cu apă sunt cărate de o persoană, 2 lumânări se aprind la toate cele 4 capete, iar apa astfel „sfinţită” se varsă apoi în fântâna din curte.

Vinerea din Săptămâna Luminată poartă numele de Vinerea Scumpă sau Fântăniţa. Este sărbătoarea Izvorului Tămăduirii. Vinerea Scumpă este în contrast direct cu Vinerea Neagră sau Vinerea Mare, de dinaintea Paştelui.

Legendele spun ca Maica Domnului a construit o fântână care avea apă doar în Vinerea Scumpă, căci acea apă era dătătoare de viaţă.

Tradiții în Săptămâna Luminată

Se spune în popor că Săptămâna Luminată este consacrată morţilor. Aceasta este denumită şi Săptămâna Blajinilor sau Paştile Morţilor. Cei care mor în ziua de Paşti şi în prima săptămână de după Paşti merg direct în rai, indiferent de păcatele pe care le-au comis, pentru că lumina şi uşile raiului sunt deschise, iar cele ale iadului sunt închise, potrivit unor credinţe populare. Altele descriu că acela care se naşte în această săptămână va fi un om norocos.

De asemenea, odată cu sărbătoarea Învierii se deschid mormintele şi spiritele morţilor părăsesc cimitirele pentru a petrece sărbătorile împreună cu cei vii. De aici şi alte obiceiuri, precum aprinderea focurilor pentru morţi, dar şi pentru vii, pe dealuri sau în preajma bisericilor, unde se află şi cimitirele.

Focul are un rol apotropaic, adică de îndepărtare a spiritelor malefice. O altă tradiţie spune că spiritele morţilor vin să se încălzească la aceste focuri.

Totodată, în a doua zi din Săptămâna Luminată, există, mai ales înspre vestul țării, un ritual numit Jocul Lioarelor. Fetele tinere fac jurământ că se vor ajuta una pe cealaltă de acum încolo, o promisiune de prietenie pe viaţă.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Dezastru într-o gospodărie din comuna Dângeni. Un incendiu a mistuit o o mică fermă de porci. Animalele au ars de vii

Publicat

Publicitate

Un incendiu violent a izbucnit, noaptea trecută, într-o gospodărie din localitatea Strahotin. Un adăpost de animale unde se aflau 28 de porci ( opt mari și 20 de mici) a luat foc, cel mai probabil, din cauza unui scurtcircuit. Proprietarul a fost cel care a anunțat incendiul. Când a văzut flăcările, întreaga construcție, de aproximativ 120 de metri pătrați, ardea.

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești, cu două autospeciale de stingere și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență din Dângeni.

Aceștia au constatat faptul că adapostul de animale ardea generalizat și au acționat rapid, astfel încât flăcările să nu se extindă la alte clădiri din apropiere.

Publicitate

Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor s-a intervenit mai bine de patru ore.

Pentru înlăturarea pericolului de incendiu ce poate apărea pe timpul exploatării instalației electrice, trebuie adoptate următoarele măsuri:

– nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective;

Publicitate

– nu utilizaţi aparate electrice care au conductorii de alimentare uzaţi, deterioraţi sau care nu mai au ştecher;
– nu alimentaţi mai mulţi consumatori electrici din acelaşi prelungitor, concomitent;

– nu lăsaţi aparatele electrice sub tensiune când nu le folosiţi deoarece acestea pot fi oricând surse generatoare de incendiu;

– verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul și Dreptul Iov, mult răbdătorul

Publicat

Publicitate

Iov a trăit in Avsitida, un teritoriu amplasat intre Arabia si Idumeea. Pe tatăl lui Iov îl chema Zaret, iar pe mama sa, Vosora. Iov este o persoana istorica extrem de importanta si nu o legenda sau un mit așa cum obișnuiau sa spună păgânii.

Existenta istorica a lui Iov este certificata de Iezechiel, care îl descrie ca fiind unul din cei mai mari drepți ai Vechiului Testament, pe aceeași treapta cu Daniel si Noe. Isus, fiul lui Sirah – Iov, de-a lungul vieții sale a ținut fără vreo abatere calea dreptății; Iov este un adevărat model de răbdare pentru credincioșii de pretutindeni. În scrierile bisericești. Sfântul si dreptul Iov este prezentat ca fiind un barbat cinstit, drept, cu teama de Dumnezeu si înstărit.

Pe când împlinise 70 de ani, Dumnezeu a îngăduit ca asupra lui sa cada cumplite ispite aduse de necurat. In nu mai mult de o zi Iov a rămas fără avere, dar si fara fii sau fiice, toți murind. Mai apoi, Iov cade victima unor boli cumplite, trupul sau devenind o rana imensa din cap si pana in picioare. Cu toate acestea, Iov niciodată nu a grăit rău împotriva bunul Dumnezeu ci a continuat cu răbdare sa îndure toate bolile pana la sfârșit.

Publicitate

Trebuie sa amintim si cuvintele acestuia: „Gol am ieșit din pântecele mamei mele si gol mă voi întoarce in pământ”. Dând dovada de putere rezistând la toate cele indurate, Marele si Bunul Dumnezeu il făcu sănătos, ii oferă bogații mai mari decât cele avute anterior. Mai mult, i-a durut alți șapte fii si trei fiice, la fel de mulți copii cați ii muriseră.

Sfântul Iov a mai trăit inca 170 de ani dupa aceasta mare încercare, paradind pamantul acesta la vârsta de 248 de ani. In toti anii pe care Iov i-a petrecut pe pamant, dreptul Iov a dus slava Creatorului. Nu in ultimul rând, Iov este considerat de credincioșii de pretutindeni ca fiind pilda de răbdare in încercările care au fost îngăduite de Dumnezeu.

Publicitate
Citeste mai mult

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (244)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

Revista „Apostrof” nr. 3 din 2024.  Mirela Nagâţ  publică o cronică cu titlul „Mesaje de dincolo” la două volume ale botoşăneanului Dan Sociu.  Considerat ca reprezentativ pentru minimalismul biografist, Mirela Nagâţ  consideră că  volumele în discuţie se supun unei lecturi în cheie spirituală, mistică a existenţei.  Mai mult, în ultima perioadă  Dan Sociu prelucrează aceeaşi materie biografică şi literară atât în poezie („Cum reuşeşti, viaţa mea”, „Polirom”, Iaşi, 2023) cât şi proză („La gunoi”, „Polirom”, Iaşi, 2024).

Privind volumul de poezie, autoarea cronicii remarcă: 1. „trimite la moarte, ca acceptare a experienţei ultime ca un soi de izbăvire”; 2. „e o palpare a straturilor invizibile ale realităţii”; 3. „contactul cu un „dincolo” ia chipul dialogului dorit cu moartea”; „o fază înseninată, o inocentă resuscitare, un interes mai viu ca niciodată pentru rimă”; 4. „lumea nu mai e magică, ci saturată  de suferinţă şi nostalgie, după un trecut de familie”; 6. „există şi o retorică a postumanismului”.

Publicitate

În ceea ce priveşte cel de-al doilea volum aflat în discuţie, cel de proză,  Mirela Nagâţ precizează: 1. „este o metaforă sarcastică a oricărui final omenesc”; 2. „aşteaptă darul dezrădăcinării prin exorcism”; 3. „carnea suferinţei se vede mai detaliat”; 4. „autorul îşi retrasează conturul vieţii ( traseul regenerărilor succesive trecând prin alcoolism, comă, tripuri induse de droguri şi iluminare mistică)”; 5. „este un scenariu soteriologic la vedere”.

Volumului de proză, Mirela Nagâţ adaugă: „Pe largi porţiuni ale cărţii, poetul ăşi revizitează copilăria şi adolescenţa sărace în Botoşaniul natal,  prima dragoste, şederea ăn Germania, în precaritate, din care ţese o veritabilă poetică a marginalului, uneori în tuşe groase, ironice. Iată un episod praghez, participarea la un târg de carte, când apariţia sa la  hotelul  de cinci stele unde e cazat contrariază, căci ţinuta e completată de o pereche de tenişi vechi şi mirositori. Aceeaşi reacţie şi la aeroport – „la magazinul de parfumuri, mă făceam că mă aplec să-mi leg şireturile şi stropeam un pic pe tenişi, ceea ce le-a amplificat de fapt putoarea. În avion au cerut unii să se mute de lângă mine.” Când apar, scrupulele ţin cont de diferenţa de clasă: „pe milionari aveam o plăcere să-i văd strâmbându-se, mi-era târşă de femeile de la curăţenie.”

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending