Simulare Evaluare Națională și Bacalaureat 2023: în primăvara acestui an vor fi simulări ale examenelor organizate la nivel național, pe lângă cele deja decise la nivel județean. Reamintim că în Alba o simulare a examenelor, la proba de Limba și literatura română, se desfășoară în 31 ianuarie.
Sesiunea de simulare pentru Evaluarea Națională 2023 se va desfășura în perioada 20-22 martie, iar cea examenul de Bacalaureat 2023, în 27-30 aprilie, potrivit unor surse citate de Edupedu.ro.
Pot exista unele modificări până la publicarea ordinului de ministru.
Calendar Simulare Evaluare Națională 2023 – clasa a VIII-a
20 martie 2023: Limba şi literatura română – probă scrisă
21 martie 2023: Matematică – probă scrisă
22 martie 2023: Limba şi literatura maternă – probă scrisă
29 martie 2023: Comunicarea rezultatelor
Simulare Evaluare Națională 2023 – clasa a VIII-a – conținuturi exceptate
La simularea probelor de Evaluare Națională, materia este cea din programa aprobată prin Ordinul nr. 4730/2022. La Limba și literatura română sunt exceptate următoarele conținuturi:
Domeniul de conținut: Elemente de construcție a comunicării
construcţii impersonale; construcţii incidente;
realizări propoziționale ale unor funcții sintactice: circumstanțiala de loc, de timp, de mod, cauzala, finala.
Domeniul de conținut: Elemente de interculturalitate
Publicitate
despre limba și cultura țărilor din vecinătatea României; limba română în Europa; comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni; contacte culturale.
La limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară sunt exceptate următoarele conținuturi: „Domeniul de conținut: Elemente de construcție a comunicării: exprimarea coordonatelor acţiunii – locuţiunea adverbială; exprimarea emoţiilor şi a sunetelor din natură – aplicativ: interjecția predicativă.”
La Matematică sunt eliminate:
Domeniul de conținut: Algebră
Subdomeniul: Ecuații. Inecuații. Sisteme de ecuații
Ecuații de forma:
Subdomeniul: Funcții
Reprezentarea şi interpretarea unor dependenţe funcţionale prin tabele, diagrame şi grafice;
Funcții definite pe mulțimi finite, exprimate cu ajutorul unor diagrame, tabele, formule; graficul unei funcții, reprezentarea geometrică a graficului unor funcții numerice;
Funcţii de forma:
unde a şi b sunt numere reale și D este o mulțime finita de numere reale sau un interval nedegenerat; interpretare geometrică; lecturi grafice.
Domeniul de conținut: Geometrie
Subdomeniul: Corpuri geometrice
Perpendicularitate: plane perpendiculare; unghi diedru, unghi plan corespunzător diedrului; unghiul a două plane; teorema celor trei perpendiculare;
Arii şi volume ale unor corpuri geometrice: piramidă regulată (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), prismă dreaptă (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), paralelipiped dreptunghic, cub, cilindru circular drept, con circular drept, trunchi de piramidă regulată, trunchi de con circular drept;
Sfera: arie, volum
Calendar Simulare Bacalaureat 2023 – probe scrise
27 martie 2023: Proba E) a) – probă scrisă – Limba şi literatura română
28 martie 2023: Proba E) c) – probă scrisă – proba obligatorie a profilului
29 martie 2023: Proba E) d) – probă scrisă – proba la alegere a profilului şi specializării
30 martie 2023: Proba E) b) – probă scrisă – Limba şi literatura maternă
6 aprilie 2023: Comunicarea rezultatelor
Simulare Bacalaureat 2023 – conținuturi exceptate
Limba și literatura română, pentru simularea probelor scrise, este valabilă programa aprobată prin OMEN nr. 4923/2013. Nu există vreun conținut exceptat.
La Matematică, programa aprobată prin OMEN nr. 4430/2014. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
Mate-Info:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică – Științele Naturii:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică Tehnologic – exceptate:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică Pedagogic
din capitolul Sisteme de ecuații liniare: sisteme de ecuații liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceală a unui sistem liniar; Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare;
Aplicații: ecuația unei drepte determinate de două puncte distincte, aria unui triunghi și caracterizarea coliniarității a trei puncte în plan;
La Istorie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
C. Statul și politica. 3. România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă. Construcţia democraţiei postdecembriste.
D. Relațiile internaționale
1. Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii.
2. România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX.
3. România în perioada „Războiului rece”.
La Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
1.2 Genetică umană: genomul uman; mutageneza și teratogeneza; domenii de aplicabilitate și considerații bioetice în genetica umană.
2. Ecologie umană: caracteristicile ecosistemelor antropizate și modalități de investigare; impactul antropic asupra ecosistemelor naturale;
La Geografie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
B. România și Uniunea Europeană
1. Formarea Uniunii Europene şi evoluţia integrării europene
2. Caracteristici geografice, politice şi economice actuale ale Uniunii Europene
3. Statele Uniunii Europene: privire generală şi sintetică; Franţa, Germania, Regatul Unit, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Austria.
4. România ca parte a Uniunii Europene: oportunităţi geografice ale României cu semnificaţie pentru Uniunea Europeană; România şi ţările Uniunii Europene – interdependenţe geografice, economice şi culturale.
5. Problema energiei în Uniunea Europeană şi în România
C. Europa și Uniunea Europeană în Lumea Contemporană
1. Problemele fundamentale ale lumii contemporane.
2. Rolul Europei în construirea lumii contemporane.
3. Uniunea Europeană şi ansamblurile economice şi geopolitice ale lumii contemporane.
4. Mondializare, internaţionalizare şi globalizare din perspectivă europeană.
5. Europa, Uniunea Europeană şi România în procesul de evoluţie a lumii contemporane în următoarele decenii.
La Filosofie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010, din care sunt exceptate următoarele conținuturi:
3. Politica: Drepturile omului
4. Cunoașterea
5. Filosofia
La Logică este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Psihologie se aplică programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010.
La Sociologie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010, iar la Economie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Fizică – programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Chimie – programa aprobată prin OMENCS nr. 5070/2016.
La Informatică – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010.
Potrivit sursei citate, „rezultatele obținute de elevi la simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și la simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2022 – 2023 sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care s-au desfășurat aceste simulări, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare”.
Notele obținute la simulările naționale nu se trec în catalog. Însă, dacă elevul solicită acest lucru în scirs, notele pot fi trecute în catalog.
ALBA: Simulare județeană a examenelor, în 31 ianuarie
IȘJ Alba organizează simulare doar la Limba și literatura română, pentru examenele din acest an. La simularea examenului de Evaluare Națională participă 88 de unități de învățământ și la Bacalaureat, 27 de licee.
Testările sunt organizate la nivel județean pentru a veni în ajutorul elevilor și profesorilor, astfel încât să se asigure:
intrarea la timp în centrele de examen, conform programului stabilit
gestionarea optimă a timpului de lucru în rezolvarea itemilor
rezolvarea subiectelor construite pe modelul agreat de CNPEE
monitorizarea audio-video și cunoașterea elementelor ce asigură desfășurarea corectă a acestor probe, pentru eliminarea neregulilor sau a tentativelor de fraudă.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Ce poți păți dacă „faci curat după alții” în fața blocului. Scandal pe strada Bucovina: Un locatar a aruncat cu apă și cu ouă crude spre gospodarul asociației
O scenă incredibilă s-a petrecut pe strada Bucovina din municipiul Botoșani, unde un gospodar al unei asociații de proprietari a ajuns să fie stropit cu apă și chiar „bombardat” cu ouă crude în timp ce își făcea treaba și mătura frunzele din fața blocului. Totul a fost raportat Poliției Locale în dimineața zilei de 17 noiembrie 2025, în jurul orei 08:50, printr-un apel venit de la președinta asociației.
Potrivit celor relatate, un locatar din zonă ar fi început să arunce de la balcon cu apă spre gospodarul care făcea curățenie. Bărbatul aflat la măturat a povestit ulterior polițiștilor locali că nu doar apa a fost „proiectilul” folosit, ci și ouă crude, care însă, din fericire, nu l-au nimerit.
La fața locului au ajuns rapid polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine și Liniște Publică, care l-au găsit pe gospodar continuându-și treaba, vizibil deranjat, dar totuși determinat să termine curățenia. Agresorul plecase însă de acasă, astfel că polițiștii au decis să revină pentru identificarea acestuia.
Când au ajuns din nou în zonă, situația a izbucnit și mai tare. Vecinul reclamat era în fața blocului, iar la vederea polițiștilor a rupt-o efectiv la fugă. Gospodarul le-a indicat imediat că acesta este autorul incidentului, iar polițiștii locali au pornit în urmărirea bărbatului până pe scara blocului, somându-l să se oprească. L-au prins înainte să apuce să intre în apartament.
În loc să coopereze, locatarul a refuzat să-și decline identitatea și a continuat să vorbească jignitor și amenințător la adresa gospodarului. Potrivit Poliției Locale, tocmai aceste nemulțumiri l-ar fi determinat să arunce de la balcon cu apă și ouă crude.
Bărbatul a fost condus la sediul instituției pentru stabilirea identității și a fost sancționat contravențional conform art. 2, pct. 1 și 4 din Legea 61/1991. A primit o amendă cumulată de 300 de lei, cu posibilitatea de a achita jumătate din minimul prevăzut de lege.
Publicitate
Reprezentanții Poliției Locale Botoșani reamintesc că legislația sancționează clar actele de injurii, amenințările și aruncarea de obiecte asupra persoanelor sau clădirilor, atunci când acestea tulbură ordinea publică ori pun în pericol integritatea celor din jur.
Campania electorală pentru alegerile locale parțiale din comuna MIhai Eminescu a început oficial pe 22 noiembrie, urmând să se încheie în dimineața zilei de sâmbătă, 6 decembrie, înainte de ziua votului. În județul Botoșani, Ministerul Afacerilor Interne anunță că toate structurile din subordine au activat măsurile specifice pentru ca această perioadă să se desfășoare în condiții de deplină siguranță.
Accentul forțelor de ordine va fi pus pe comuna Mihai Eminescu, singura localitate din județ în care se organizează alegeri parțiale. Aici, patrulele vor acționa suplimentar pentru menținerea ordinii publice, monitorizarea manifestărilor electorale și intervenția rapidă în cazul oricărei sesizări privind posibile incidente.
Reprezentanții MAI au transmis într-un comunicat că toate sesizările, indiferent de persoanele implicate, vor fi verificate imediat. „Prioritatea noastră este respectarea legii și aplicarea ei în mod echilibrat și transparent”, transmit autoritățile, care încurajează cetățenii să semnaleze orice neregulă.
Au drept de vot cetățenii români care au împlinit 18 ani până la data alegerilor, precum și cetățeni ai altor state UE care au domiciliul sau reședința în România. Pentru a putea vota, este obligatorie prezentarea unui act de identitate valabil. Cetățenii sunt îndemnați să verifice din timp valabilitatea documentelor și, dacă este necesar, să solicite eliberarea unora noi.
O precizare importantă vizează alegătorii care utilizează cartea electronică de identitate: aceștia nu mai trebuie să prezinte dovada domiciliului sau a reședinței. Totodată, potrivit legii, dreptul de vot se exercită doar în comuna în care alegătorul are domiciliul sau reședința, cu condiția ca reședința să fie stabilită cu mai mult de șase luni înainte de ziua votului.
Autoritățile reamintesc și principalele interdicții electorale, astfel încât cetățenii să poată evita contravențiile sau infracțiunile în această perioadă. În plus, MAI atrage atenția asupra unui aspect devenit tot mai sensibil: răspândirea informațiilor false. Experiența alegerilor precedente arată că această perioadă este vulnerabilă la manipulări, motiv pentru care botoșănenii sunt sfătuiți să se informeze doar din surse oficiale și să nu distribuie mesaje neverificate.
Publicitate
Echipele MAI dau asigurări că sunt pregătite să gestioneze orice situație, astfel încât campania electorală din comuna Mihai Eminescu să se desfășoare în mod corect, sigur și transparent pentru toți participanții.
Ministerul Mediului analizează introducerea unor noi tipuri de ambalaje în sistemul de reciclare, cu condiția ca acestea să poată fi colectate de automatele existente, fără modificări complexe de software. Potrivit ministrului Diana Buzoianu, România dispune deja de o rețea funcțională de RVM-uri la nivel național, iar extinderea ar putea fi făcută rapid, dacă ambalajele noi sunt compatibile cu parametrii tehnici actuali ai echipamentelor, relatează agerpres.ro.
„Una dintre primele mele întrebări, când am ajuns în mandat la minister, a fost cum putem să creștem Sistemul de Garanție – Returnare, care este un sistem care deja funcționează.
Peste 80% din ambalajele care sunt colectate ajung să fie reciclate. O parte de extindere înseamnă și cum creștem tipurile de ambalaje care pot fi colectate și reciclate prin acesta. Mi s-a spus atunci, <Haideți să găsim cumva niște proiecte-pilot>, să vedem exact cum putem să creștem fără să distrugem un proiect care deja funcționează, să vedem care sunt provocările și în momentul în care decidem să creștem proiectul să avem de fapt în față și un plan.
Astăzi, se lansează un proiect care este un pilot necesar de cercetare, iar în câteva luni de zile vom avea un raport despre care au fost principalele provocări, care sunt soluțiile pentru asta, ca apoi imediat să putem să-l lansăm la nivel național. Mă bucur că avem primul bon după un ambalaj de lapte în cazul acesta. Unul dintre ambalajele pentru care am primit întotdeauna răspunsul că <Nu se poate>, că nu se vor putea folosi ambalajele de lapte cu acest RVM”, a spus Buzoianu, citată de Agerpres.
Aceasta a adăugat că introducerea de noi ambalaje în SGR trebuie să se realizeze, în primă fază, fără modificări majore ale aparatelor de colectare.
„Este relevant pentru mine să înțeleg dacă au folosit aceeași tehnologie sau dacă a fost nevoie să schimbe mașina. Înțeleg că este același RVM, dar pentru care au băgat o bază nouă de date cu privire la scannerul care recunoaște ambalajele. Teoretic, vorbim de aceleași echipamente care pot fi ușor modificate ca soft, ca să poată să recunoască ambalajele. Asta înseamnă, automat, că noi ne limităm, dacă vrem să creștem marja de ambalaje care pot fi colectate, la ambalajele care încap astăzi în aceste RVM-uri.
Publicitate
Dacă vrem să colectăm, de exemplu, ambalaje care sunt mult mai mari, să zicem bidoane de apă de 10 litri, asta va însemna că va trebui să modificăm RVM-urile. Noi ce încercăm să facem, în lunile acestea, este să identificăm ambalajele care nu necesită modificarea RVM-urilor, pentru că au fost deja făcute investițiile. Avem deja o infrastructură în toată țara de RVM-uri. Este important să ne folosim de ea la maximum. Asta înseamnă că, prin puține modificări de soft, putem să adăugăm ambalaje care, astăzi, nu sunt colectate prin aceste RVM-uri, dar care nu necesită să fie modificate inclusiv echipamentele. E foarte important pentru noi să ne dăm seama ce putem să creștem și unde putem să îmbunătățim proiectul, fără să presupună investiții foarte mari la mai puțin de doi ani de zile de când au fost achiziționate RVM-urile”, a explicat șefa de la Mediu.
Potrivit Dianei Buzoianu, pe baza rezultatelor proiectului-pilot, lansat de Tetra Pak, acesta ar urma să fie scalat la nivel național.
„Dacă din proiectul-pilot reiese că majoritatea absolută a obstacolelor care au fost întâmpinate pot fi depășite, cred că acest proiect va putea să stea la bază anul viitor, să putem să vedem o trecere și pentru aceste ambalaje. Este exact modelul de cum ar trebui să fie făcute lucrurile. Pilotăm pe câteva locații să vedem exact comportamentul oamenilor, să vedem exact cât de ușor sunt sau nu să fie după aia colectate, reciclate și așa mai departe. Și după aceste opt luni de zile, eu sper că va reieși din această analiză că este un proiect viabil scalat la nivel național”, a menționat ministra de resort.
Buzoianu a anunțat, totodată, că, în zilele următoare, va fi publicată în consultare o metodologie legată de costurile RetuRo ale retailerilor și producătorilor, odată cu introducerea a noi tipuri de ambalaje în SGR.
„Chiar zilele acestea o să punem în transparență o metodologie pentru costurile RetuRo ale retailerilor, producătorilor, tocmai pentru că vrem să venim în ajutorul unor astfel de proiecte și vrem să le creștem. Între 80% și 90% din ambalajele care sunt astăzi trecute pe lista ambalajelor oficiale, care pot fi colectate prin RVM, sunt colectate.
Avem discrepanțe foarte mari între urban și rural, ceea ce înseamnă că putem să mai creștem infrastructura în rural și asta este una dintre dorințele pe care noi le avem, și anume să aducem din ce în ce mai multe RVM-uri și în rural. Avem diverse discuții și cu RetuRo pentru a vedea cum putem să creștem prezența RVM-urilor și în zonele care au mai puțin acces astăzi la aceste echipamente. Pe scurt, este un proiect cu care noi ne mândrim, inclusiv la nivel internațional. Anul viitor vom avea un forum internațional organizat public-privat pentru SGR pentru a da această poveste la nivel internațional, pentru că sunt state care vor implementa SGR în anii care urmează și ne-au întrebat expres care au fost provocările, cum am reușit să trecem peste, cum am implementat. Se uită la noi ca exemple de bune practici. Avem această poveste de succes, trebuie doar să ducem mai departe”, a menționat șefa de la Mediu.
Ministra Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a participat, vineri, la evenimentul de lansare a proiectului „Tu câștigi, natura respiră” – un proiect-pilot al Tetra Pak, ce are ca scop analiza fezabilității și a posibilităților tehnice de colectare și reciclare a ambalajelor din carton pentru băuturi și lactate (LPCs – Liquid Packaging Cartons), în contextul analizării opțiunilor de gestionare a acestora în România.
Inspectoratul Școlar Județean Botoșani a marcat anul acesta Ziua Drepturilor Copilului printr-un eveniment special, organizat în parteneriat cu Tribunalul Botoșani, unde 85 de elevi din mai multe unități de învățământ au trăit o experiență educativă rar întâlnită.
Activitatea a adus elevii direct în sala de judecată, acolo unde au participat la un joc de rol inspirat dintr-o speță reală, adaptată vârstei lor.
Timp de câteva zeci de minute, elevii au schimbat rolurile obișnuite de la clasă cu cele de procurori, avocați, judecători sau martori, descoperind într-un mod practic cum funcționează actul de justiție și ce înseamnă responsabilitatea într-un proces. Magistrații au răspuns întrebărilor adolescenților, explicându-le pe înțelesul lor procedurile, drepturile și consecințele juridice ale unor situații frecvent întâlnite.
După simularea procesului, elevii au participat la un concurs dedicat drepturilor copilului, activitate inclusă în calendarul proiectului național „Be legal! Be cool!”. Atmosfera a fost una dinamică, elevii demonstrând că sunt informați, implicați și interesați de domeniul juridic.
„Felicit elevii pentru seriozitatea și entuziasmul cu care s-au implicat în această activitate. Astfel de experiențe sunt esențiale în formarea lor ca viitori cetățeni responsabili și conștienți de drepturile pe care le au”, a declarat inspectorul general Bogdan Suruciuc, care a subliniat importanța educației juridice în școli.
Reprezentanții Tribunalului Botoșani au apreciat colaborarea cu mediul educațional și au transmis că justiția devine mai accesibilă atunci când este explicată deschis, direct copiilor și tinerilor.
Publicitate
Inspectoratul Școlar Județean a transmis că adresează mulțumiri tuturor partenerilor instituționali pentru sprijinul acordat în derularea activității, subliniind că formarea unei generații informate începe cu astfel de inițiative concrete și apropiate de realitate.