Simulare Evaluare Națională și Bacalaureat 2023: în primăvara acestui an vor fi simulări ale examenelor organizate la nivel național, pe lângă cele deja decise la nivel județean. Reamintim că în Alba o simulare a examenelor, la proba de Limba și literatura română, se desfășoară în 31 ianuarie.
Sesiunea de simulare pentru Evaluarea Națională 2023 se va desfășura în perioada 20-22 martie, iar cea examenul de Bacalaureat 2023, în 27-30 aprilie, potrivit unor surse citate de Edupedu.ro.
Pot exista unele modificări până la publicarea ordinului de ministru.
Publicitate
Calendar Simulare Evaluare Națională 2023 – clasa a VIII-a
20 martie 2023: Limba şi literatura română – probă scrisă
21 martie 2023: Matematică – probă scrisă
22 martie 2023: Limba şi literatura maternă – probă scrisă
29 martie 2023: Comunicarea rezultatelor
Simulare Evaluare Națională 2023 – clasa a VIII-a – conținuturi exceptate
La simularea probelor de Evaluare Națională, materia este cea din programa aprobată prin Ordinul nr. 4730/2022. La Limba și literatura română sunt exceptate următoarele conținuturi:
Domeniul de conținut: Elemente de construcție a comunicării
construcţii impersonale; construcţii incidente;
realizări propoziționale ale unor funcții sintactice: circumstanțiala de loc, de timp, de mod, cauzala, finala.
Domeniul de conținut: Elemente de interculturalitate
Publicitate
despre limba și cultura țărilor din vecinătatea României; limba română în Europa; comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni; contacte culturale.
La limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară sunt exceptate următoarele conținuturi: „Domeniul de conținut: Elemente de construcție a comunicării: exprimarea coordonatelor acţiunii – locuţiunea adverbială; exprimarea emoţiilor şi a sunetelor din natură – aplicativ: interjecția predicativă.”
La Matematică sunt eliminate:
Domeniul de conținut: Algebră
Publicitate
Subdomeniul: Ecuații. Inecuații. Sisteme de ecuații
Ecuații de forma:
Subdomeniul: Funcții
Reprezentarea şi interpretarea unor dependenţe funcţionale prin tabele, diagrame şi grafice;
Publicitate
Funcții definite pe mulțimi finite, exprimate cu ajutorul unor diagrame, tabele, formule; graficul unei funcții, reprezentarea geometrică a graficului unor funcții numerice;
Funcţii de forma:
unde a şi b sunt numere reale și D este o mulțime finita de numere reale sau un interval nedegenerat; interpretare geometrică; lecturi grafice.
Domeniul de conținut: Geometrie
Subdomeniul: Corpuri geometrice
Perpendicularitate: plane perpendiculare; unghi diedru, unghi plan corespunzător diedrului; unghiul a două plane; teorema celor trei perpendiculare;
Arii şi volume ale unor corpuri geometrice: piramidă regulată (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), prismă dreaptă (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), paralelipiped dreptunghic, cub, cilindru circular drept, con circular drept, trunchi de piramidă regulată, trunchi de con circular drept;
Sfera: arie, volum
Calendar Simulare Bacalaureat 2023 – probe scrise
27 martie 2023: Proba E) a) – probă scrisă – Limba şi literatura română
28 martie 2023: Proba E) c) – probă scrisă – proba obligatorie a profilului
29 martie 2023: Proba E) d) – probă scrisă – proba la alegere a profilului şi specializării
30 martie 2023: Proba E) b) – probă scrisă – Limba şi literatura maternă
6 aprilie 2023: Comunicarea rezultatelor
Simulare Bacalaureat 2023 – conținuturi exceptate
Limba și literatura română, pentru simularea probelor scrise, este valabilă programa aprobată prin OMEN nr. 4923/2013. Nu există vreun conținut exceptat.
La Matematică, programa aprobată prin OMEN nr. 4430/2014. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
Mate-Info:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică – Științele Naturii:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică Tehnologic – exceptate:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică Pedagogic
din capitolul Sisteme de ecuații liniare: sisteme de ecuații liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceală a unui sistem liniar; Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare;
Aplicații: ecuația unei drepte determinate de două puncte distincte, aria unui triunghi și caracterizarea coliniarității a trei puncte în plan;
La Istorie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
C. Statul și politica. 3. România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă. Construcţia democraţiei postdecembriste.
D. Relațiile internaționale
1. Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii.
2. România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX.
3. România în perioada „Războiului rece”.
La Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
1.2 Genetică umană: genomul uman; mutageneza și teratogeneza; domenii de aplicabilitate și considerații bioetice în genetica umană.
2. Ecologie umană: caracteristicile ecosistemelor antropizate și modalități de investigare; impactul antropic asupra ecosistemelor naturale;
La Geografie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
B. România și Uniunea Europeană
1. Formarea Uniunii Europene şi evoluţia integrării europene
2. Caracteristici geografice, politice şi economice actuale ale Uniunii Europene
3. Statele Uniunii Europene: privire generală şi sintetică; Franţa, Germania, Regatul Unit, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Austria.
4. România ca parte a Uniunii Europene: oportunităţi geografice ale României cu semnificaţie pentru Uniunea Europeană; România şi ţările Uniunii Europene – interdependenţe geografice, economice şi culturale.
5. Problema energiei în Uniunea Europeană şi în România
C. Europa și Uniunea Europeană în Lumea Contemporană
1. Problemele fundamentale ale lumii contemporane.
2. Rolul Europei în construirea lumii contemporane.
3. Uniunea Europeană şi ansamblurile economice şi geopolitice ale lumii contemporane.
4. Mondializare, internaţionalizare şi globalizare din perspectivă europeană.
5. Europa, Uniunea Europeană şi România în procesul de evoluţie a lumii contemporane în următoarele decenii.
La Filosofie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010, din care sunt exceptate următoarele conținuturi:
3. Politica: Drepturile omului
4. Cunoașterea
5. Filosofia
La Logică este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Psihologie se aplică programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010.
La Sociologie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010, iar la Economie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Fizică – programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Chimie – programa aprobată prin OMENCS nr. 5070/2016.
La Informatică – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010.
Potrivit sursei citate, „rezultatele obținute de elevi la simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și la simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2022 – 2023 sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care s-au desfășurat aceste simulări, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare”.
Notele obținute la simulările naționale nu se trec în catalog. Însă, dacă elevul solicită acest lucru în scirs, notele pot fi trecute în catalog.
ALBA: Simulare județeană a examenelor, în 31 ianuarie
IȘJ Alba organizează simulare doar la Limba și literatura română, pentru examenele din acest an. La simularea examenului de Evaluare Națională participă 88 de unități de învățământ și la Bacalaureat, 27 de licee.
Testările sunt organizate la nivel județean pentru a veni în ajutorul elevilor și profesorilor, astfel încât să se asigure:
intrarea la timp în centrele de examen, conform programului stabilit
gestionarea optimă a timpului de lucru în rezolvarea itemilor
rezolvarea subiectelor construite pe modelul agreat de CNPEE
monitorizarea audio-video și cunoașterea elementelor ce asigură desfășurarea corectă a acestor probe, pentru eliminarea neregulilor sau a tentativelor de fraudă.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI
Publicitate
Citesc „Ramuri” nr. 11 din 2017. Gabriel Dimisianu vorbeşte despre „crizism”, simptomul care anticipa viitorul proletcultist. Gheorghe Grigurcu explică îndemnul socratic „gnosi te avton”, care „poate duce, pe de-o parte, la argumentarea cunoscutului, pe de alta, la argumentarea necunoscutului din fiinţă. Balansul său, odată cu înaintarea în vârstă, tot mai în favoarea ultimului termen”. Nicolae Prelipceanu descrie tinerii de azi punându-i sub valoarea semantică a conceptului de „absenteism”: „…nişte absenteişti, aşa cum îi vezi şi prin cafenele, câte trei patru, fiecare cu telefonul lui, aşezaţi la aceeaşi masă, dar hoinărind cine ştie pe unde cu telefoanele, într-o indiferenţă inconştientă faţă de cei care par a fi împreună. Absenteism de la viaţa lor, de la lumea din jur, de la orice. Sunt, ei înşişi, nişte produse ale tehnologiei, nişte roboţei, drăguţi nu-i vorbă, fetele cu plete bălaie ca iubitele lui Eminescu, dar cu nasu-n aparat”. Gabriel Coşoveanu face o radiografie a „insului de cultură medie”: „…se cramponează de clasici, pentru el ierarhiile sunt îngheţate, mitologizate, Eminescu e om deplin, „Mioriţa” e sublimă, Enescu şi Brâncuşi sunt ambasadorii noştri cei mai credibili etc. Dacă îi pui în faşă un poet mai nou, cam fără rimă şi ritm, vreun nouăzecist sau douămiist, reacţionează compătimitor: „Dacă şi asta mai e poezie…”. Citind studiul lui Jan – Werner Muller, Mihai Ghiţulescu ne introduce în semnificaţiile termenului „populism” (1. „populiştii nu trebuie priviţi ca unii care se opun a priori ideii de reprezentare”; 2. „nu trebuie neapărat asociaţi cu o anumită orientare ideologică, ori cu politicile iresponsabile ori cu politicile iresponsabile”; 3. „nu trebuie asociaţi cu o anumită clasă”; 4. „nu trebuie să li se prezume o anumită situaţie socio economică (precară); 5. „e o umbră permanentă a politicii reprezentative”” 6. „vine cu o viziune moralistă asupra lumii” etc.), în timp ce Nicolae Panea caracterizează în stilul său „postmodernitatea”: „Fie că este un pasaj haotic ce anunţă un prezent care nu are nume, după cum spune Umberto Eco, fie că este o deformare perversă a modernităţii, ca formă de accelerare social-economică provocată de mondializarea evidentă care ne marchează substanţial. Controversată, perioada cunoaşte nu doar o instabilitate taxonomică (postmodernitate, hypermodernitate, supramodernitate) ci şi una cronologică. Bordoni consideră că epoca este deja într-o fază descrescătoare, Eco aprecia, acum câţiva ani, că perioada doar şi-a coagulat semnele distinctive (hiperconsumismul, hiperindividualismul, lichidizarea constantelor axiologice tradiţionale), deci ar fi oricum într-o fază iniţială”;
Radu Jorgensen (Radu Georgescu), în „Orizont” nr. 11 din 2017, într-un interviu acordat lui Cristian Pătrăşconiu, explică de ce e o dogmă „politically correct” (corectitudinea politică, PC): 1. „nu lasă loc nici măcar de o punere în discuţie”; 2. „este la un pas să înlocuiască legislaţia cu propriile ei reguli”; 3. „nu e vorba despre un sistem paralel cu cel legal, ci e la un pas să-l substituie pe acesta cu conţinutul acestei dogme”; 4. „e o boală ajunsă la maturitate”; 5. „a dus la formarea unui grup de „noi dorim să fim dogmatici”; 6. „are un evantai de sensuri aşa de ramificat încât pentru cei care lucrează cu oamenii – de genul profesorilor – e foarte uşor să comită o greşeală”; 7. „a sădit multă ură şi a altoit o teribilă cultură a suspiciunii”; 8. „elementarul bun-simţ este înlocuit de reguli şi norme de comportament de tip „nu călcaţi pe iarbă, chiar dacă sunteţi în iarbă până la brâu”; 9. „rescrie istoria trunchiat şi puternic ideologiza(n)t”; 10. „modifică istoria, o deformează, o adaptează la interesele lor. Şi o folosesc ca unealtă”; 11. „aripa istoricilor PC seamănă uneori chiar şi cu cea stalinistă” etc.;
Publicitate
Continui să citesc „Ramuri” nr. 11 din 2017. Nicolae Panea prezintă individual hypermodern preluând un citat din Nicole Aubert: “…centrat pe satisfacerea imediată a dorinţelor şi intolerant faţă de frustrări, el urmăreşte totuşi, într-o formă de depăşire de sine, o căutare a Absolutului, mereu actuală. Asaltat de solicitări şi de cerinţe de adaptare permanent, ceea ce îi provoacă o stare cronică de stress, grăbit de timp şi înconjurat de urgenţe, deszvoltând comportamente compulsive şi trepidante cu scopul de a-şi satisfice dorinţele cât mai rapid şi de a stoarce fiecare secundă de maximum de intensitate, el poate să,cadă totodată într-un exces de inexistenţă atunci când societatea îi retrage sprijinul care i-ar permite să fie un individ în adevăratul sens al termenului”. Aura Dogaru reluând un citat din Marta Petreu cu privire la bolile lui Emil Cioran: “Febră, febră continua, slăbiciune extremă, furnicături în nervi, furnicături în picioare, dureri de cap, de gât, de urechi, urechi înfundate, nas înfundat, senzaţie de idioţie, meteodependenţă, ceaţă pe creier, neatenţie, oboseală, apăsare pe creier, eclipse de memorie, prostraţie, dureri de peste tot, pierdere în greutate, intoleranţă la frig, rheumatism, nevrită, răceală, gripă, catar tubar, sinuzită, rinită cronică, gutunar, amigdalită, traheită, depresie, neurastenie, angoasă, nervozitate, emotivitate, insomnia, gastrită, hipertensiune arterial, acid uric în sânge, miopie… Nu, nu am terminat de înşirat nici simptomele, nici bolile care l-au asaltat pe Cioran”. Gabriel Nedelea prezintă punctele de vedere ale lui Lucian Boia cu referire la idea că “România este ţară de frontieră a Europei”: 1. “spatial românesc reprezintă – pentru Occident – primul cerc al alterităţii: sufficient de apropiat pentru a pune, prin contrast, într-o lumină şi mai puternică configuraţiile curioase şi comportamentele neliniştitoare”; 2. “România este, în acelaşi timp, balcanică, răsăriteană şi central-europeană, fără să apartţină pe deplin nici uneia dintre aceste diviziuni, de altfel destul de artificiale”; 3. “România consist tocmai în extraordinara combinaţie de infuzii etnice şi culturale venind din toate direcţiile”; 4. “cu greu s-ar mai putea găsi în Europa un amestec atât de variat, o sinteză alcătuită din atâtea culori diferite”; 5. “Latini, dar ortodocşi, tentaţi de Occident, dar nu mai puţin ataşaţi de propriul lor specific, românii aduc civilizaţiei europene o notă distinctă şi se prezintă ca o trăsătură de unire între Est şi Vest”; 6. “România este un bastion avansat în faţa imensului spaţiu oriental, devenit fluid şi neliniştitor în urma dezmembrării Uniunii Sovietice şi efervescenţei care a cuprins lumea islamică”; 7. “România e trecută, în bună parte, după aproximativ două secole de încercări (fracturate de communism), în emisfera vestică”.
Reţin “Discursul culorilor”, excepţionalul poem al lui Milovan Stefanovski:“Toate culorile la început sunt / precum un mesaj tăcut / precum un cuvânt pictat! // Mai întâi se amestecă în vis / dintr-odată ele vor izbucni / să facă mai repede portretul: / negru – pentru noapte / galben – pentru soare / verde – pentru apă! // Apoi vor dispersa întreaga realitate / vor exploda instantaneu / să facă mai dificilă pictograma: / alb – pentru Tatăl / albastru – pentru Fiul / roşu – pentru Sfântul Duh! // Toate culorile sunt în sfârşit: / precum un cuvânt pictat / precum un mesaj tăcut!” (vezi “Ramuri” nr. 11 din 2017);
Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Republica Franceză că autorităţile de la Paris au decis menţinerea controalelor la frontierele interne UE – terestre, maritime şi aeriene – până la data de 31 octombrie 2024.
Verificările sunt aplicabile tuturor persoanelor care doresc să călătorească în Republica Franceză, indiferent de cetăţenie.
“Decizia autorităţilor franceze a fost luată în contextul securitar deosebit din acest stat, impus de apropierea Jocurilor Olimpice şi Paralimpice de la Paris şi de ridicarea de către autorităţile franceze a planului ‘Vigipirate’ la nivelul cel mai înalt, de ‘urgenţă atentat terorist'”, pe întreg teritoriul ţării din luna martie 2024″, precizează MAE într-un comunicat transmis miercuri AGERPRES.
Publicitate
Cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie următoarele numere de telefoane de urgenţă, în funcţie de circumscripţia consulară de reşedinţă:
* Consulatul General al României la Paris: +33680713729
* Consulatul General al României la Marsilia: +33610027164
* Consulatul General al României la Lyon: +33643627736
* Consulatul General al României la Strasbourg: +33627050022.
În primele trei luni ale anului 2024, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 952 persoane.
Din totalul persoanelor ocupate până la data de 31 martie 2024, 478 au peste 45 de ani, 125 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 39 au între 30 și 35 de ani, 81 au între 25 și 30 de ani, iar 229 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 310 sunt tineri NEET.
Grupa de vârstă
Total raportat
Totalgeneral
952
< 25 ani
229
Între 25 şi 30 ani
81
Între 30 şi 35 ani
39
Între 35 şi 45 ani
125
Peste 45 ani
478
Numărul femeilor încadrate este de 385, iar al bărbaţilor de 567, ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 40,44 %, respectiv de 59,56%.
Publicitate
În funcţie de rezidenţă, 407 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 545 persoane sunt din mediul rural.
Nivelul de pregătire al persoanelor pentru care a fost identificat un loc de muncă arată că cele mai multe au studii liceale (373), profesionale (235), gimnaziale (232), (48) fiind cu studii universitare. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul ANOFM în primele trei luni ale anului 2024, 230 fac parte din categoria celor greu
Publicitate
şi foarte greu ocupabile. Precizăm că încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.
În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 3.841 persoane.
Urmare a protocolului încheiat între Ministerul Justiției, Consiliul Superior al Magistraturii și Ministerul Educației, în data de 22 aprilie 2024 au fost derulate activități în cadrul proiectului național de Educație Juridică.
Activitățile s-au derulat în sălile de judecată ale Judecătoriei Dorohoi urmând ca, în funcție de disponibilitate să fie derulate activități la nivelul județului și pentru elevii din Săveni și Darabani.
La activități au participat elevi din clasele X-XII de la Colegiul Național „Grigore Ghica” Dorohoi, dar și judecători, avocați și consilieri juridici.
Publicitate
Scopul acestor activități este de a veni în sprijinul elevilor, pentru a-i ajuta să își asume responsabilități, militând pentru afirmarea drepturilor lor, pentru a contribui la dezvoltarea comportamentul participativ al tinerilor, precum și pentru facilitarea accesului elevilor la cunoștințele fundamentale de drept, prevenirea conflictelor în școală, prezentarea unor elemente despre ceea ce înseamnă viciile, dar și metode de prevenire și combatere a lor.
Elevilor de liceu care doresc sa urmeze cursurile Facultății de drept le-au fost prezentate profesiile juridice, punându-se accent și pe rolul acestora în societate.