Simulare Evaluare Națională și Bacalaureat 2023: în primăvara acestui an vor fi simulări ale examenelor organizate la nivel național, pe lângă cele deja decise la nivel județean. Reamintim că în Alba o simulare a examenelor, la proba de Limba și literatura română, se desfășoară în 31 ianuarie.
Sesiunea de simulare pentru Evaluarea Națională 2023 se va desfășura în perioada 20-22 martie, iar cea examenul de Bacalaureat 2023, în 27-30 aprilie, potrivit unor surse citate de Edupedu.ro.
Pot exista unele modificări până la publicarea ordinului de ministru.
Calendar Simulare Evaluare Națională 2023 – clasa a VIII-a
20 martie 2023: Limba şi literatura română – probă scrisă
21 martie 2023: Matematică – probă scrisă
22 martie 2023: Limba şi literatura maternă – probă scrisă
29 martie 2023: Comunicarea rezultatelor
Simulare Evaluare Națională 2023 – clasa a VIII-a – conținuturi exceptate
La simularea probelor de Evaluare Națională, materia este cea din programa aprobată prin Ordinul nr. 4730/2022. La Limba și literatura română sunt exceptate următoarele conținuturi:
Domeniul de conținut: Elemente de construcție a comunicării
construcţii impersonale; construcţii incidente;
realizări propoziționale ale unor funcții sintactice: circumstanțiala de loc, de timp, de mod, cauzala, finala.
Domeniul de conținut: Elemente de interculturalitate
Publicitate
despre limba și cultura țărilor din vecinătatea României; limba română în Europa; comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni; contacte culturale.
La limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară sunt exceptate următoarele conținuturi: „Domeniul de conținut: Elemente de construcție a comunicării: exprimarea coordonatelor acţiunii – locuţiunea adverbială; exprimarea emoţiilor şi a sunetelor din natură – aplicativ: interjecția predicativă.”
La Matematică sunt eliminate:
Domeniul de conținut: Algebră
Subdomeniul: Ecuații. Inecuații. Sisteme de ecuații
Ecuații de forma:
Subdomeniul: Funcții
Reprezentarea şi interpretarea unor dependenţe funcţionale prin tabele, diagrame şi grafice;
Funcții definite pe mulțimi finite, exprimate cu ajutorul unor diagrame, tabele, formule; graficul unei funcții, reprezentarea geometrică a graficului unor funcții numerice;
Funcţii de forma:
unde a şi b sunt numere reale și D este o mulțime finita de numere reale sau un interval nedegenerat; interpretare geometrică; lecturi grafice.
Domeniul de conținut: Geometrie
Subdomeniul: Corpuri geometrice
Perpendicularitate: plane perpendiculare; unghi diedru, unghi plan corespunzător diedrului; unghiul a două plane; teorema celor trei perpendiculare;
Arii şi volume ale unor corpuri geometrice: piramidă regulată (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), prismă dreaptă (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), paralelipiped dreptunghic, cub, cilindru circular drept, con circular drept, trunchi de piramidă regulată, trunchi de con circular drept;
Sfera: arie, volum
Calendar Simulare Bacalaureat 2023 – probe scrise
27 martie 2023: Proba E) a) – probă scrisă – Limba şi literatura română
28 martie 2023: Proba E) c) – probă scrisă – proba obligatorie a profilului
29 martie 2023: Proba E) d) – probă scrisă – proba la alegere a profilului şi specializării
30 martie 2023: Proba E) b) – probă scrisă – Limba şi literatura maternă
6 aprilie 2023: Comunicarea rezultatelor
Simulare Bacalaureat 2023 – conținuturi exceptate
Limba și literatura română, pentru simularea probelor scrise, este valabilă programa aprobată prin OMEN nr. 4923/2013. Nu există vreun conținut exceptat.
La Matematică, programa aprobată prin OMEN nr. 4430/2014. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
Mate-Info:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică – Științele Naturii:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică Tehnologic – exceptate:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică Pedagogic
din capitolul Sisteme de ecuații liniare: sisteme de ecuații liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceală a unui sistem liniar; Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare;
Aplicații: ecuația unei drepte determinate de două puncte distincte, aria unui triunghi și caracterizarea coliniarității a trei puncte în plan;
La Istorie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
C. Statul și politica. 3. România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă. Construcţia democraţiei postdecembriste.
D. Relațiile internaționale
1. Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii.
2. România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX.
3. România în perioada „Războiului rece”.
La Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
1.2 Genetică umană: genomul uman; mutageneza și teratogeneza; domenii de aplicabilitate și considerații bioetice în genetica umană.
2. Ecologie umană: caracteristicile ecosistemelor antropizate și modalități de investigare; impactul antropic asupra ecosistemelor naturale;
La Geografie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
B. România și Uniunea Europeană
1. Formarea Uniunii Europene şi evoluţia integrării europene
2. Caracteristici geografice, politice şi economice actuale ale Uniunii Europene
3. Statele Uniunii Europene: privire generală şi sintetică; Franţa, Germania, Regatul Unit, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Austria.
4. România ca parte a Uniunii Europene: oportunităţi geografice ale României cu semnificaţie pentru Uniunea Europeană; România şi ţările Uniunii Europene – interdependenţe geografice, economice şi culturale.
5. Problema energiei în Uniunea Europeană şi în România
C. Europa și Uniunea Europeană în Lumea Contemporană
1. Problemele fundamentale ale lumii contemporane.
2. Rolul Europei în construirea lumii contemporane.
3. Uniunea Europeană şi ansamblurile economice şi geopolitice ale lumii contemporane.
4. Mondializare, internaţionalizare şi globalizare din perspectivă europeană.
5. Europa, Uniunea Europeană şi România în procesul de evoluţie a lumii contemporane în următoarele decenii.
La Filosofie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010, din care sunt exceptate următoarele conținuturi:
3. Politica: Drepturile omului
4. Cunoașterea
5. Filosofia
La Logică este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Psihologie se aplică programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010.
La Sociologie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010, iar la Economie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Fizică – programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Chimie – programa aprobată prin OMENCS nr. 5070/2016.
La Informatică – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010.
Potrivit sursei citate, „rezultatele obținute de elevi la simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și la simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2022 – 2023 sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care s-au desfășurat aceste simulări, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare”.
Notele obținute la simulările naționale nu se trec în catalog. Însă, dacă elevul solicită acest lucru în scirs, notele pot fi trecute în catalog.
ALBA: Simulare județeană a examenelor, în 31 ianuarie
IȘJ Alba organizează simulare doar la Limba și literatura română, pentru examenele din acest an. La simularea examenului de Evaluare Națională participă 88 de unități de învățământ și la Bacalaureat, 27 de licee.
Testările sunt organizate la nivel județean pentru a veni în ajutorul elevilor și profesorilor, astfel încât să se asigure:
intrarea la timp în centrele de examen, conform programului stabilit
gestionarea optimă a timpului de lucru în rezolvarea itemilor
rezolvarea subiectelor construite pe modelul agreat de CNPEE
monitorizarea audio-video și cunoașterea elementelor ce asigură desfășurarea corectă a acestor probe, pentru eliminarea neregulilor sau a tentativelor de fraudă.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Vineri, 12 decembrie 2025, de la ora 13:00, Filiala nr. 2 Grivița a Bibliotecii Județene „Mihai Eminescu” Botoșani a găzduit activitatea „Povești la gura sobei”, un eveniment dedicat celor mici, menit să îi introducă în atmosfera caldă, liniștită și plină de farmec a poveștilor de iarnă.
Protagoniștii întâlnirii au fost elevii Clasei I B – Step by Step, cunoscuți drept „Veverițele Curioase”, de la Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”. Copiii au fost însoțiți și coordonați de cadrele didactice Olguța-Cătălina Dughilă și Oana-Olivia Străchinariu, care le-au fost ghizi pe parcursul activităților.
În spațiul primitor al filialei, micii participanți au avut ocazia să descopere magia poveștilor prin lectură, interpretare și jocuri de imaginație. Activitatea a inclus momente de creație literară, în care copiii au compus scurte texte inspirate de frumusețea anotimpului rece, precum și ateliere tematice ce le-au stimulat îndemânarea și creativitatea.
Managerul Spitalului de Boli Infecțioase ”Sf. Parascheva” Iași, medicul Florin Roșu, afirmă că tratamentul leprei se face printr-o asociere de antibiotice și poate dura până la doi ani, el punctând că, la câteva zile de la începerea administrării medicamentelor, bolnavul nu mai este contagios.
”Tratamentul constă în administrarea unei asocieri de antibiotice pentru o durată mai lungă de timp, de la câteva luni până la 2 ani. După câteva zile de la începerea tratamentului antibiotic, persoana nu mai este contagioasă”, a declarat vineri, pentru AGERPRES, medicul infecționist.
El a afirmat că diagnosticul de lepră confirmat la Cluj nu ridică probleme de sănătate publică întrucât transmiterea bolii este extrem de dificilă.
”Situația actuală nu este una cu risc pentru populație. Această boală infecțioasă, lepra sau boala Hansen, este una foarte rară, iar pentru a fi transmisă este nevoie ca o persoană sănătoasă să fie în contact cu una bolnavă pentru o perioadă de timp foarte mare. Infectarea se produce în momentul în care o persoană sănătoasă intră în contact cu leziunile cutanate sau cu picăturile Flugge eliminate prin tuse sau strănut ale unei persoane infectate”, a mai spus medicul.
Totodată, acesta a punctat că perioada de incubație la această boală este de câțiva ani.
”Manifestarea principală în lepră este reprezentată de apariția unor leziuni sub forma unor placarde sau noduli la nivelul tegumentului, în funcție de forma bolii – lepromatoasă sau tuberculoidă. Placardele sunt inițial reduse în dimensiuni și deschise la culoare, ca apoi ulterior, odată cu progresia bolii, acestea să se extindă progresiv și să producă leziuni mutilante, cu posibilitatea de apariție chiar și a leziunilor ulcerative. Pot apărea, de asemenea, senzații de parestezii la nivelul acestora. Perioada de incubație în această boală este foarte lungă, de câțiva ani”, a explicat dr. Roșu.
Publicitate
Medicul subliniază că, depistată la timp, lepra poate fi tratată încă de la primele simptome. Boala este vindecabilă, mai spune el, și le recomandă celor care prezintă leziuni tegumentare care persistă mai mult de 24 de ore să se prezinte la spital în vederea diagnosticului.
”Trebuie evitat contactul apropiat prelungit cu pacienții infectați care nu se află sub tratament”, a mai spus Florin Roșu. AGERPRES
Senatorul Cătălin Silegeanu a adresat o interpelare ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslariu, prin care solicită explicații privind modul în care au fost cheltuite fondurile PNRR pentru achiziția microbuzelor școlare electrice, în contextul scandalului public legat de diferențele majore de preț practicate între județe, cerând verificări și pentru Botoșani.
În documentul transmis oficial, senatorul atrage atenția asupra faptului că, pentru același model de microbuz școlar, unele autorități județene au achitat aproximativ 99.000 de euro, în timp ce în alte județe costurile au depășit 260.000 de euro, discrepanțe deja semnalate în spațiul public.
„Ăștia nu se mai satură! Au furat bani până și de la copiii necăjiți din satele sărace și izolate. Microbuze școlare cumpărate la suprapreț, de parcă banii europeni din PNRR ar fi pușculița baronilor locali”, a declarat senatorul Cătălin Silegeanu, acuzând că fondurile destinate educației par să fi fost deturnate de la scopul lor real.
Parlamentarul arată că, în timp ce copiii din mediul rural sunt nevoiți să parcurgă kilometri întregi pentru a ajunge la școală, resursele financiare nu au fost utilizate eficient pentru achiziția unui număr cât mai mare de microbuze. „În loc ca banii să fie folosiți chibzuit, s-au umflat facturile ca să se îmbogățească unii, iar aceste mânării sunt prezentate cinic drept mari realizări pentru educație”, a mai afirmat senatorul.
Prin interpelarea adresată ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Cătălin Silegeanu solicită clarificări privind criteriile de stabilire a prețurilor, firmele care au câștigat contractele, controalele efectuate până în prezent și eventualele măsuri dispuse de minister. De asemenea, acesta cere explicit să se precizeze dacă suspiciunile de fraudă și neregulile semnalate la nivel național vizează și județul Botoșani.
„Am cerut explicații clare, documente și măsuri concrete. Este esențial să știm cine a câștigat contractele, de ce există aceste diferențe revoltătoare de preț și dacă astfel de situații se regăsesc și în județul Botoșani”, a transmis senatorul.
Publicitate
Totodată, parlamentarul a criticat reacția autorităților centrale, apreciind că sesizarea Parchetului European de către minister a venit tardiv. „Faptul că ministrul sesizează Parchetul European abia acum spune multe. Prea puțin și prea târziu”, a încheiat Cătălin Silegeanu.
Scandalul achizițiilor de microbuze școlare electrice finanțate prin PNRR a luat naștere după ce investigații jurnalistice au relevat diferențe de preț de până la trei ori pentru același tip de vehicul, precum și o concentrare a contractelor în câteva județe și la un număr restrâns de furnizori.
Un incendiu s-a produs, în urmă cu puțin timp, într-o gospodărie din localitatea Orășeni Deal. O magazie a fost cuprinsă de flăcări. Proprietarul a încercat să stingă focul și a suferit arsuri la față și mâini. O vecină a sunat la pompieri, îngrijorată că flăcările s-ar putea extinde la casă.
La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere, precum și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani. Aceștia au constatat că magazia, cu o suprafață de aproximativ 15 metri pătrați, ardea în totalitate. Incendiul a fost stins înainte ca flăcările să ajungă la casă.
Proprietarul a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.
Publicitate
Cauza probabilă de producere a incendiului a fost stabilită ca fiind foc deschis în spații închise ( mijloc de preparare a hranei în funcțiune, lăsat nesupravegheat).
Respectarea unor reguli simple poate preveni producerea unui incendiu cauzat de lăsarea nesupravegheată a aparatelor de gătit. De aceea, vă recomandăm:
✔ să nu lăsaţi mâncarea pe foc, nesupravegheată;
✔ după ce aţi terminat de gătit asiguraţi-vă că aţi oprit cuptorul, aragazul și butelia;
✔ curăţaţi şi îndepărtaţi depunerile de grăsime şi resturile de mâncare de pe aragazurile, plitele şi grătarele din bucătărie, deoarece acestea pot lua foc uşor;
✔ nu lăsaţi copiii singuri în bucătărie. Păstraţi chibriturile şi brichetele acolo unde aceștia nu pot ajunge şi amplasaţi un dispozitiv de siguranţă la uşa de la cuptor.
Dacă ia foc uleiul sau conținutul dintr-o tigaie:
✔ opriţi alimentarea cu gaz/energie electrică a aragazului/maşinii de gătit pe care este tigaia (dacă puteţi să o faceţi în siguranţă) şi lăsaţi-o să se răcească;
✔ nu aruncaţi tigaia pe jos sau pe mobilierul de bucătărie şi nu turnaţi apă peste aceasta;
✔ stingeţi tigăile care sunt în flăcări acoperindu-le cu un capac sau punând un prosop ud peste acestea.
Limitarea aportului de oxigen necesar arderii duce la stingerea focului.