Simulare Evaluare Națională și Bacalaureat 2023: în primăvara acestui an vor fi simulări ale examenelor organizate la nivel național, pe lângă cele deja decise la nivel județean. Reamintim că în Alba o simulare a examenelor, la proba de Limba și literatura română, se desfășoară în 31 ianuarie.
Sesiunea de simulare pentru Evaluarea Națională 2023 se va desfășura în perioada 20-22 martie, iar cea examenul de Bacalaureat 2023, în 27-30 aprilie, potrivit unor surse citate de Edupedu.ro.
Pot exista unele modificări până la publicarea ordinului de ministru.
Calendar Simulare Evaluare Națională 2023 – clasa a VIII-a
20 martie 2023: Limba şi literatura română – probă scrisă
21 martie 2023: Matematică – probă scrisă
22 martie 2023: Limba şi literatura maternă – probă scrisă
29 martie 2023: Comunicarea rezultatelor
Simulare Evaluare Națională 2023 – clasa a VIII-a – conținuturi exceptate
La simularea probelor de Evaluare Națională, materia este cea din programa aprobată prin Ordinul nr. 4730/2022. La Limba și literatura română sunt exceptate următoarele conținuturi:
Domeniul de conținut: Elemente de construcție a comunicării
construcţii impersonale; construcţii incidente;
realizări propoziționale ale unor funcții sintactice: circumstanțiala de loc, de timp, de mod, cauzala, finala.
Domeniul de conținut: Elemente de interculturalitate
Publicitate
despre limba și cultura țărilor din vecinătatea României; limba română în Europa; comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni; contacte culturale.
La limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară sunt exceptate următoarele conținuturi: „Domeniul de conținut: Elemente de construcție a comunicării: exprimarea coordonatelor acţiunii – locuţiunea adverbială; exprimarea emoţiilor şi a sunetelor din natură – aplicativ: interjecția predicativă.”
La Matematică sunt eliminate:
Domeniul de conținut: Algebră
Subdomeniul: Ecuații. Inecuații. Sisteme de ecuații
Ecuații de forma:
Subdomeniul: Funcții
Reprezentarea şi interpretarea unor dependenţe funcţionale prin tabele, diagrame şi grafice;
Funcții definite pe mulțimi finite, exprimate cu ajutorul unor diagrame, tabele, formule; graficul unei funcții, reprezentarea geometrică a graficului unor funcții numerice;
Funcţii de forma:
unde a şi b sunt numere reale și D este o mulțime finita de numere reale sau un interval nedegenerat; interpretare geometrică; lecturi grafice.
Domeniul de conținut: Geometrie
Subdomeniul: Corpuri geometrice
Perpendicularitate: plane perpendiculare; unghi diedru, unghi plan corespunzător diedrului; unghiul a două plane; teorema celor trei perpendiculare;
Arii şi volume ale unor corpuri geometrice: piramidă regulată (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), prismă dreaptă (cu baza triunghi echilateral, pătrat sau hexagon regulat), paralelipiped dreptunghic, cub, cilindru circular drept, con circular drept, trunchi de piramidă regulată, trunchi de con circular drept;
Sfera: arie, volum
Calendar Simulare Bacalaureat 2023 – probe scrise
27 martie 2023: Proba E) a) – probă scrisă – Limba şi literatura română
28 martie 2023: Proba E) c) – probă scrisă – proba obligatorie a profilului
29 martie 2023: Proba E) d) – probă scrisă – proba la alegere a profilului şi specializării
30 martie 2023: Proba E) b) – probă scrisă – Limba şi literatura maternă
6 aprilie 2023: Comunicarea rezultatelor
Simulare Bacalaureat 2023 – conținuturi exceptate
Limba și literatura română, pentru simularea probelor scrise, este valabilă programa aprobată prin OMEN nr. 4923/2013. Nu există vreun conținut exceptat.
La Matematică, programa aprobată prin OMEN nr. 4430/2014. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
Mate-Info:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică – Științele Naturii:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică Tehnologic – exceptate:
capitolul Inele de polinoame cu coeficienți într-un corp comutativ
capitolul Aplicații ale integralei definite
Matematică Pedagogic
din capitolul Sisteme de ecuații liniare: sisteme de ecuații liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceală a unui sistem liniar; Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare;
Aplicații: ecuația unei drepte determinate de două puncte distincte, aria unui triunghi și caracterizarea coliniarității a trei puncte în plan;
La Istorie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
C. Statul și politica. 3. România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă. Construcţia democraţiei postdecembriste.
D. Relațiile internaționale
1. Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii.
2. România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX.
3. România în perioada „Războiului rece”.
La Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
1.2 Genetică umană: genomul uman; mutageneza și teratogeneza; domenii de aplicabilitate și considerații bioetice în genetica umană.
2. Ecologie umană: caracteristicile ecosistemelor antropizate și modalități de investigare; impactul antropic asupra ecosistemelor naturale;
La Geografie – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010. Sunt exceptate următoarele conținuturi:
B. România și Uniunea Europeană
1. Formarea Uniunii Europene şi evoluţia integrării europene
2. Caracteristici geografice, politice şi economice actuale ale Uniunii Europene
3. Statele Uniunii Europene: privire generală şi sintetică; Franţa, Germania, Regatul Unit, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Austria.
4. România ca parte a Uniunii Europene: oportunităţi geografice ale României cu semnificaţie pentru Uniunea Europeană; România şi ţările Uniunii Europene – interdependenţe geografice, economice şi culturale.
5. Problema energiei în Uniunea Europeană şi în România
C. Europa și Uniunea Europeană în Lumea Contemporană
1. Problemele fundamentale ale lumii contemporane.
2. Rolul Europei în construirea lumii contemporane.
3. Uniunea Europeană şi ansamblurile economice şi geopolitice ale lumii contemporane.
4. Mondializare, internaţionalizare şi globalizare din perspectivă europeană.
5. Europa, Uniunea Europeană şi România în procesul de evoluţie a lumii contemporane în următoarele decenii.
La Filosofie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010, din care sunt exceptate următoarele conținuturi:
3. Politica: Drepturile omului
4. Cunoașterea
5. Filosofia
La Logică este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Psihologie se aplică programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010.
La Sociologie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010, iar la Economie este valabilă programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Fizică – programa aprobată prin OMECTS nr. 5610/2012.
Pentru Chimie – programa aprobată prin OMENCS nr. 5070/2016.
La Informatică – programa aprobată prin OMECTS nr. 4800/2010.
Potrivit sursei citate, „rezultatele obținute de elevi la simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și la simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2022 – 2023 sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care s-au desfășurat aceste simulări, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare”.
Notele obținute la simulările naționale nu se trec în catalog. Însă, dacă elevul solicită acest lucru în scirs, notele pot fi trecute în catalog.
ALBA: Simulare județeană a examenelor, în 31 ianuarie
IȘJ Alba organizează simulare doar la Limba și literatura română, pentru examenele din acest an. La simularea examenului de Evaluare Națională participă 88 de unități de învățământ și la Bacalaureat, 27 de licee.
Testările sunt organizate la nivel județean pentru a veni în ajutorul elevilor și profesorilor, astfel încât să se asigure:
intrarea la timp în centrele de examen, conform programului stabilit
gestionarea optimă a timpului de lucru în rezolvarea itemilor
rezolvarea subiectelor construite pe modelul agreat de CNPEE
monitorizarea audio-video și cunoașterea elementelor ce asigură desfășurarea corectă a acestor probe, pentru eliminarea neregulilor sau a tentativelor de fraudă.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Schimbări la Titularizare: Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, propune modificări pentru simplificarea procesului de angajare în învățământ.
Varianta luată în calcul este introducerea unui examen național de licențiere didactică, similar rezidențiatului din medicină în ceea ce privește o eventuală organizare în centre de concurs la nivel zonal.
„Ca titular ești mai protejat, circuli mai ușor de la o școală la alta – dar sunt și dezavantaje – birocrația și faptul că oameni valoroși ajung să repete examenul de titularizare.
Dacă iei peste 7, devii licențiat în sistem. Asta te ajută pentru că, fiind licențiat, poți participa direct la concursuri pentru poziții pe perioadă determinată sau nedeterminată – fie direct la școală, fie la un centru de concursuri”, a declarat ministrul, luni, potrivit edupedu.ro
Noul model are drept obiectiv profesionalizarea carierei didactice și simplificarea procesului de angajare, notează ministrul.
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
Publicitate
Schimbări la Titularizare. Declarațiile ministrului
Avem tot mai puțini profesori în anumite domenii. Uneori chiar profesorii buni care nu reușesc să obțină o poziție, trebuie să dea examenul de mai multe ori
Propunerea pe care am să o fac (…) principiile pentru regândirea titularizării: să avem un examen național care să permită licențierea didactică. Dacă ai luat peste 7 ai devenit licențiat în sistem. Asta te ajută pentru că așa poți să participi la concursuri pe poziții pe perioadă determinată/nedeterminată. Dacă ai ocupat o poziție pe nedeterminat, ești titular și licențiat în sistem. Pentru totdeauna? În principiu da, dacă îți faci treaba. La 5 ani – evaluări la standarde minime, dacă nu le ai urmează o perioadă de 1-2 ani de remedială.
Foarte important: dacă poziția respectivă – una pe perioada determinată, devine viabilă pentru titularizare, se transformă pe perioadă nedeterminată.
Trebuie să mărim salariul, să vină cu responsabilități. Standard minim de performanță: primești mai mult, dai mai mult. Dincolo de salariul mediu, trebuie să creăm indicatori care să le permită profesorilor să câștige mai mult. Nu tuturor, ci celor care se implică mai mult.
Avem nevoie și de potențialul de a câștiga mai mult pe baza unor indicatori de performanță, progres și incluziune.
Locurile care nu se acoperă de licențiați se scot la concurs în regim de suplinire pentru cei care nu trec licențierea. Să ne asigurăm că unitățile școlare vor anunța posturile libere.
Schimbări la Titularizare: posturi pe perioadă determinată
Dacă ai obținut o notă peste prag și ai devenit licențiat în sistem, iar școala este mulțumită de performanța ta, ar trebui să ai posibilitatea de a continua de la un an la altul, prin decizia școlii.
Iar atunci când atingi vechimea stabilită pentru o poziție pe perioadă nedeterminată – de exemplu, după 4 ani –, să poți trece pe nedeterminată.
Dar nu până la pensie, ci cu evaluări periodice din cinci în cinci ani.
S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează că, începând de marți, 20 mai 2025, ora 12:00, până miercuri, 21 mai 2025, ora 12:00, se vor executa lucrări de modernizare și reabilitare la rezervoarele de la Dealu Mare, care deservesc municipiul Dorohoi și localitățile limitrofe.
Pe durata acestor lucrări, furnizarea apei potabile va fi întreruptă în municipiul Dorohoi și în comunele Șendriceni și Broscăuți.
Pentru a evita disconfortul generat de lipsa apei, recomandăm consumatorilor afectați să își asigure rezerve minime de apă pentru uz casnic, pe durata întreruperii.
În perioada 15-18 mai 2025, Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona a fost gazda Olimpiadei Naționale a Sportului Școlar, etapa națională, la volei pentru gimnaziu fete, ediția 2024-2025.
Trei echipe au urcat pe podium la finalul competiției și au fost premiate ieri la festivitatea de închidere a olimpiadei:
Locul I – Liceul Teoretic „Jozef Tajovsky” Nădlac, jud. Arad;
Locul al II-lea – Liceul Teoretic „Marin Preda” București;
Locul al III-lea – Școala Gimnazială „Lucian Grigorescu” Medgidia, jud. Constanța.
Publicitate
Evenimentul a fost organizat de Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, în parteneriat cu Primăria și Consiliul Local al comunei Vorona.
„Felicitări tuturor voleibalistelor participante care, indiferent de locul ocupat în clasament, au demonstrat nu doar calități sportive remarcabile, ci și caracter, respect față de adversar și dăruire față de echipă!
Felicitări cadrelor didactice și antrenorilor care au fost alături de aceste fete pas cu pas, motivându-le și pregătindu-le pentru performanță!
Felicitări echipelor și sportivelor câștigătoare, celor care, prin pasiune pentru volei, pun bazele viitorului sportului românesc!
România are nevoie de generații puternice, motivate și curajoase – precum aceste fete!” a declarat Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.
În cursul lunii aprilie, în domeniul relațiilor de muncă, au fost efectuate 50 controale. Au fost dispuse 74 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, au fost aplicate 8 sancţiuni contravenționale, reprezentând amenzi în valoare de 110.500 lei.
Deficiențele constatate au vizat:
– neplata salariilor;
– neplata orelor de muncă suplimentare;
– nepăstrarea la locul de muncă a unei copii după contractul individual de muncă;
– lipsa evidenței timpului de muncă;
Publicitate
– neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive;
– neeliberarea de către angajatori a documentelor aferente încetării activității de către salariat (decizie de încetare, adeverință privind activitatea prestată, extras Revisal).
Angajatorii sancționați contravențional au încălcat prevederi ale legislației muncii, referitoare la:
– încheierea contractelor individuale de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat (art.16 alin.(1) din Legea nr.53/2003);
– înregistrarea contractelor individuale de muncă în registrul general de evidență a salariaților și transmiterea la inspectoratul teritorial de muncă, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat (art.16 alin.(2) din Legea nr.53/2003);
– obligația angajatorului de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de către salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru (art.119 alin.(1) din Legea nr.53/2003);
– completarea registrului general de evidență a salariaților cu date eronate sau incomplete (art.8 alin.(3) lit.b) din H.G. nr.905/2017).
De asemenea, în luna aprilie, Compartimentul Contracte Colective de Muncă şi Monitorizare Relaţii de Muncă a eliberat 203 de certificate/rapoarte cu informaţii extrase din baza de date gestionată de Inspecţia Muncii, 40 de parole pentru transmiterea on-line a registrului electronic al salariaţilor și un număr de 3 carnete de muncă aflate în gestiune şi neridicate de titulari în termenul legal.
Totodată, au fost preluate, la sediul inspectoratului de muncă, 183 de registre electronice de evidenţă a salariaţilor.
În domeniul securității și sănătății în muncă, în cursul lunii aprilie, s-au desfăşurat următoarele activităţi:
– au fost efectuate controale la un număr de 40 agenţi economici, din care au fost sancționați 20, au fost constatate 38 neconformităţi şi au fost dispuse 46 de măsuri, fiind aplicate 6 amenzi în valoare de 45.000 lei și 31 avertismente;
– Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani i-au fost comunicate 9 evenimente de
către angajatori;
– 5 evenimente au fost cercetate de angajatori și avizate de Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani;
– 2 evenimente au fost comunicate de Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani către Inspecția Muncii;
– au fost înregistrate 6 persoane accidentate în accidente de muncă, 5 cu incapacitate temporară de muncă și una accidentată mortal.
Cele mai des întâlnite deficienţe în cadrul acţiunilor de control au fost:
– nepurtarea echipamentului individual de protecție;
– necomunicarea evenimentelor;
– semnalizare de securitate și sănătate în muncă incompletă;
– nesupravegherea stării de sănătate a lucrătorilor pentru stabilirea aptitudinii în muncă.
Valoarea amenzilor aplicate de către ITM Botoşani, în luna aprilie, în domeniile de competență, este de 155.500 lei.