Connect with us
Publicitate

Actualitate

Sfântul Ierarh Petru, episcopul Sevastiei

Publicat

Publicitate

Petru al Sevastiei (340 – 391) a fost un episcop al Bisericii creștine timpurii, care a avut sediul episcopal în orașul Sevastia din provincia romană Armenia Minor. El era fratele mai mic al teologilor și episcopilor Vasile cel Mare și Grigorie de Nyssa, al faimosului jurist creștin Naucratius și al monahiei Macrina cea Tânără.

Părinții săi erau creștinii Vasile și Emilia din Cezareea Capadociei, care au fost alungați pentru credința lor în timpul domniei împăratului Galerius (305-314) și au fugit în deșerturile din Pont. Bunica sa a fost Macrina cea Bătrână, care a fost instruită de Grigorie Taumaturgul. Cel mai tânăr din zece, era fratele lui St. Macrina cea Tânără și cei doi medici capadocieni, St. Vasile din Cezareea și Sf. Grigorie de Nyssa.

Macrina, sora lui mai mare, a exercitat o mare influență asupra pregătirii sale religioase, acționând ca instructor și dirijându-l spre viața spirituală și ascetică. Abandonând studiul științelor laice, s-a dedicat meditației asupra Sfintei Scrieri și cultivării vieții religioase.

Publicitate

La scurt timp după alegerea fratelui său Vasile pe scaunul episcopal al Cezareei în 370, Petru a fost hirotonit preot. Basil pare să-și fi angajat fratele ca agent confidențial în anumite chestiuni. Ulterior, s-a retras din afacerile active și a reluat viața unui ascet solitar.

El și-a ajutat sora și mama în stabilirea comunității monahale după moartea tatălui său. Petru s-a implicat în transformarea treptată a gospodăriei mamei sale dintr-o comunitate de fecioare într-o comunitate cenobitică formată atât din femei, cât și din bărbați. El a condus mănăstirea masculină în timp ce Macrina era responsabilă pentru comunitatea feminină. Când provinciile Pontus și Capadocia au fost vizitate de o foamete severă, el a dat o dovadă remarcabilă a carității sale, dispunând liberal de tot ce aparținea mănăstirii sale și orice ar putea ridica, pentru a aproviziona cu necesități numeroasele mulțimi la care recurgeau zilnic el, în vremea aceea de suferință.

În jurul anului 380 a fost ales ca episcop al orașului Sevastia din provincia Armenia Minor și, fără a prezenta nici o activitate literară, și-a luat poziția alături de frații săi Basil și Grigorie în lupta lor împotriva ereziei ariene. În viața sa și în administrația episcopală a prezentat aceleași caracteristici ca Vasile. Legat în cea mai apropiată manieră cu frații săi, el le-a urmat scrierile cu cel mai mare interes.

Publicitate

La sfatul său, Grigorie de Nyssa și-a scris marea operă, Împotriva lui Eunomius, în apărarea cărții numite în mod similar a lui Basil, care răspunde la opera polemică a lui Eunomius. De asemenea, la dorința lui, Grigorie a scris Tratatul despre munca celor șase zile, pentru a apăra tratatul similar al lui Vasile împotriva interpretărilor false și pentru a-l completa. O altă lucrare a lui Grigorie, Despre înzestrarea omului, a fost scrisă la propunerea lui Petru și trimisă acestuia din urmă cu o prefață corespunzătoare ca dar de Paște în 397.

Nu există informații detaliate cu privire la activitatea sa de episcop, cu excepția faptului că a fost prezent la Sinodul Ecumenic de la Constantinopol din 381.

După moartea sa în 391 a fost venerat ca un sfânt.

Publicitate

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Micuții de la Grădinița cu program normal din Ștefănești au învățat de la polițiști regulile de circulație

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Ștefănești au fost în vizită, la Grădinița cu program normal, din orașul Ștefănești, unde au desfășurat activități de informare și prevenire și le-au prezentat copiilor autospecialele de poliție.

 

Polițiștii le-au prezentat copiilor regulile de circulație și importanța respectării acestora  pentru prevenirea implicării în evenimente rutiere nedorite.

Publicitate

 

Într-o modalitate interactivă, cei mici s-au familiarizat cu indicatoarele rutiere și regulile de circulație, fiindu-le explicată semnificația și importanța fiecăruia, precum și modul de funcționare al semaforului pentru pietoni și pentru mașini.

 

Publicitate

Prin intermediul jocului, copiii au învățat cum trebuie  să se asigure la traversarea străzii și care este modalitatea corectă de a traversa, precum și obligațiile pe care le au când strada este prevăzută cu semafor electric.

 

În cadrul activității, cei mici au avut acces în interiorul autospecialelor de poliție rutieră și au putut să acționeze semnalele acustice și vizuale al autospecialelor de poliție, simțindu-se și ei, pentru câteva momente, mici polițiști.

Publicitate

 

La finalul activității, cei mici au avut parte de surprize dulci, din partea polițiștilor.        

Publicitate

 

Citeste mai mult

Cultura

Zilele Eminescu, ediția iunie”: Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opus Primum

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” organizează, cu sprijinul Ministerului Culturii și al Consiliului Județean Botoșani, „Zilele Eminescu”, ediția iunie. Pentru ediția din anul 2024, organizatorii propun un nou concept, care include: Festivalul de Debut, un târg de carte și gala de acordare a Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opus Primum. În cadrul acestor evenimente, vor avea loc: lecturi de poezie, mese rotunde, lansări de carte, dezbateri etc.

 

Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opus Primum se acordă anual, începând cu 1998, pentru poeţii care au debutat în volum în anul precedent acordării premiului, în baza deciziei unui juriu național. În 2024 premiul se va acorda pentru debut editorial în anul 2023, iar din juriul acestei ediții fac parte: Al. Cistelecan, Mircea A. Diaconu, Doris Mironescu, Andreea Pop, Simona Popescu, Adriana Stan, Andrei Terian, Lucia Țurcanu.

Publicitate

 

Pe adresa Memorialului au ajuns și au fost trimise juriului spre deliberare următoarele volume (ordinea este alfabetică):

Ioana Bulancea, Situs inversus, Vinea

Publicitate

Adrian Casoni, De dor, de drag, de vechi și nou, Casa Cărții de Știință

Anamaria Chelaru, Nemurire, Quadrat

Daniel Coman, Polaroide, OMG

Publicitate

Călin Dănilă, Orchestra π, Junimea

Victor Fală, Zvâc, Cartego

Sandu Frunză, Iubirea ca un vis infinit dăruit unei clipe, Eikon

Publicitate

Alexandru Funieru, Candelabre în valul artificial, Casa de Editură Max Blecher

Vasile Gribincea, Coerența labirintică, Cartier

Antonia Ilie, InfrasonoR, Charmides

Maria Martelli, Cea mai norocoasă ființă, Fractalia

Maria Matean, Atmosferă de vânzare, Eikon

Dumitru Viorel Neagu, Cântece și descântece clasice, Eikon

Mădălina Oprea, Curriculum: refrene ale recuperării memoriei, Fractalia

Laura Partin, Creaturile pădurii, Fractalia

Alberto Păduraru, Cartea cu moace, Dezarticulat

Lidia Zadeh Petrescu, Intuiții, Eikon

Nicole Sere, Femeia indigo, Eikon

Cătălin Șuteu, Apelofo_b, OMG

 

Autorii ale căror volume vor intra în concurs sunt invitați să participe la Festivalul de debut, care va avea loc în perioada 12-15 iunie.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Programul „Școli de meserii” al lui Trufin, remarcat de presa națională. O soluție ce poate fi multiplicată la nivel național, nu doar în Botoșani, pentru păstrarea tinerilor în țară

Publicat

Publicitate

Publicația națională Știripesurse.ro a remarcat programul „Școli de meserii” propus de candidatul PSD pentru funcția de președinte al Consiliului Județean, Lucian Trufin, titrând că aceasta ar putea fi o soluție aplicabilă la nivel național, nu doar în Botoșani, pentru a oferi tinerilor o perspectivă de viitor în țară și pentru a-i determina să nu mai plece la muncă în străinătate.

Știripesurse.ro a prezentat modelul de succes al școlii de meserii de la Vlăsinești, înființată de Lucian Trufin. „În 2015, pe când era primar al comunei Vlăsinești din Botoșani, Trufin a înființat o astfel de școală de meserii într-una dintre cele mai sărace regiuni ale României și ale Europei, care se confrunta cu o rată uriașă a tinerilor plecați la muncă în străinătate sau în alte regiunii ale României. După o discuție cu antreprenorii locali, care activau exclusiv în sectorul agricol, primarul a înțeles că în zonă era mare nevoie de mecanici agricoli, care să poată deservi noile utilaje agricole aduse în țară de agricultori. Așa a apărut Școala Profesională „Gheorghe Burac” de la Vlăsinești care de la înființare și până în prezent a format mai multe generații de mecanici și conducători profesioniști de utilaje agricole, care au fost angajați de firmele de profil din zonă, pe salarii de invidiat, chiar și pentru zonele urbane, între 1.000 și 1.400 de euro net.”, relatează Știripesurse.ro, arătând că școala de meserii de mecanici agricoli din Nordul Moldovei ar putea fi un model de succes, cu finanțare europeană, pentru păstrarea tinerilor în România.

Propunerea lui Lucian Trufin de a se înființa școli de meserii este „o soluție simplă și verificată, care poate fi multiplicată peste tot în țară pentru a-i determina pe tineri să nu mai plece la muncă în străinătate”, scrie Știripesurse.ro.

Publicitate

Putem înființa astfel de școli de meserii în mai multe zone din județ, în funcție de specificul activităților economice din fiecare regiune. E important să discutăm cu antreprenorii, să vedem care sunt calificările de care au nevoie, iar apoi înființăm școli de meserii pe profilul corespunzător. Este o soluție dovedită care poate fi replicată oriunde în România, dar în special în zonele în care tinerii nu au foarte multe oportunități”, susține Lucian Trufin, citat de Știripesurse.ro

Comandat de Partidul Social Democrat – Organizația Județeană Botoșani

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Evaluarea naţională la finalul clasei a IV-a începe marţi cu proba la limba română

Publicat

Publicitate

Evaluarea naţională la finalul clasei a IV-a începe marţi cu proba la limba română, conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei.

Miercuri va avea loc proba la matematică, iar elevii din partea minorităţilor naţionale vor avea de susţinut joi proba la limba maternă.

Calendarul de administrare a evaluării naţionale la finalul clasei a VI-a (EN VI) are următoarea configuraţie: 28 mai – Limbă şi comunicare, respectiv 29 mai – matematică şi ştiinţe ale naturii.

Publicitate

Evaluarea naţională la clasa a II-a a avut loc săptămâna trecută.

Potrivit Ministerului Educaţiei, testele sunt elaborate de Centrul Naţional Pentru Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE), au un format asemănător evaluărilor internaţionale şi implică un nivel mediu de dificultate.

Durata alocată rezolvării este de 30 de minute pentru fiecare test administrat (EN II), respectiv de 60 de minute pentru fiecare test administrat (EN IV şi EN VI).

Publicitate

Testele sunt evaluate în cadrul unităţilor de învăţământ de către comisiile de evaluare constituite la nivelul acestora, în termen de cel mult şapte zile de la data susţinerii ultimului test.

“Ca element de noutate pentru administrarea şi valorificarea rezultatelor înregistrate, colectarea datelor rezultate din evaluarea testelor scrise va fi realizată cu ajutorul unei noi aplicaţii digitale. Aceasta va permite, pe de o parte, colectarea datelor în condiţii de siguranţă şi de control optimizat al calităţii şi, pe de altă parte, va oferi comisiilor de evaluare acces la propriile date de evaluare ale elevilor şi va permite valorificarea rapidă şi flexibilă a acestora. Astfel, va fi facilitată realizarea rapoartelor clasei şi a raportului şcolii, fără eforturi birocratice suplimentare şi într-un timp mai scurt”, precizează Ministerul Educaţiei.

Rezultatele individuale obţinute la aceste evaluări nu se afişează/nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei.

Publicitate

Potrivit ministerului, rapoartele generate la nivelul unităţii de învăţământ pe baza acestor rezultate furnizează “argumente statistice de maximă importanţă şi relevanţă” pentru construirea măsurilor de valorificare a rezultatelor înregistrate la aceste evaluări naţionale, măsuri “focalizate” pe nivelul unităţii de învăţământ şi pentru beneficiarii serviciilor educaţionale: elevi, părinţi/tutori, cadre didactice, personal educaţional de sprijin etc. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending