Connect with us

Eveniment

Se schimbă facturile la curent. Model nou și reguli de furnizare a energiei electrice, propuse de ANRE. DOCUMENTE

Publicat

Publicitate

ANRE pregătește noi modificări de interes pentru consumatori. Acestea vizează contractul-cadru de furnizare a energiei electrice, modelul de factură pentru clienții casnici și condițiile generale de furnizare, informează alba24.ro.

Modificările sunt propuse după schimbările aplicate Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali.

Facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici vor respecta un nou model, potrivit unui proiect de ordin pus în consultare publică, anunță ANRE.

De asemenea, prețul din oferta de serviciu universal se aplică pe o perioadă de minimum 3 luni.

Factura la curent: model din 1 aprilie
Factura va conține informațiile prevăzute în regulament, respectiv:

numărul şi data emiterii facturii
datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
datele de identificare ale clientului, adresa locului de consum şi adresa de corespondenţă, în cazul în care aceasta este diferită de adresa locului de consum, perioada de facturare
modalitatea de transmitere a indexului autocitit – (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice)
intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distributie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
perioada de facturare
cantitatea de energie electrică facturată
preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
data scadentă a plăţii.
obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul
valoarea totală de plată, inclusiv TVA
datele de contact ale punctului unic de contact/punctelor de informare general ale furnizorului
intervalul de citire (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maximum 3 luni“

Publicitate

Anexa la factură de la 1 aprilie
Modelul de factură prevede în anexă următoarele informații:

denumirea produsului contractat
codul de identificare a locului de consum
POD-ul şi seria contorului
dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului
dacă este cazul
unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat
preţul energiei electrice active şi reactive, după caz
componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate, şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora
valoarea unitară a certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA, acciza şi alte taxe prevăzute de legislaţia în vigoare
valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat
intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD
indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD, citire de către client, estimare conform convenţiei de consum
modalităţile de plată a facturii
un link sau o trimitere la aplicaţia „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“
informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului
comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
date cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente
date detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD
informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile
contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat
informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO_2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent.

Modificări la contractul-cadru de furnizare a energiei electrice
Principalele clauze ce au fost introduse în contractul – cadru sunt:

1. explicitarea componentelor prețului de serviciu universal, respectiv componenta de achiziţie a energiei electrice, ce include componenta de injectie în reţea a tarifului de transport Tg şi componenta de furnizare
2. perioada de facturare este de 1 lună
3. comunicarea prin intermediul facturii a modalităţilor de plată
4. intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni
5. regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție (OD)
6. comunicarea prin intermediul facturii a intervalului de timp pentru citirea indexului grupului de măsurare de către reprezentantul OD
7. facturarea pe baza datelor stabilite prin convenţia de consum energie electrică pentru perioadele de facturare în care nu se citeşte indexul grupului de măsurare şi clientul casnic nu transmite indexul autocitit
8. transmiterea de către furnizorul de energie electrică a facturii și a documentelor anexate acesteia în mod gratuit şi cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei
9. modalitatea de returnare de către furnizor a sumelor datorate clientului
10. modul de determinare a cantității de energie electrică facturată
11. compensațiile și dobânzile penalizatoare pe care clientul casnic are dreptul să la primească pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și pentru nerespectarea de către operatorul de distribuţie a indicatorilor de performanță prevăzuți în Standardul de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, în vigoare.
12. facturarea consumului la alt preț stabilit prin dispoziții legale incidente pe perioada de aplicare a contractului;
13. posibilitatea furnzorilor de a factura alte servicii executate de terți dacă există acordul clienților.

Contractul include clauze negociabile între părţi conform înţelegerii părţilor şi reglementărilor în vigoare, care pot suferi periodic modificări pe parcursul derulării contractului, potrivit ANRE.

Anexe obligatorii la contract
Majoritatea clauzelor care nu permit/necesită intervenţia părţilor sunt cuprinse în condiţiile generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici (CG-SU) care fac parte integrantă din contract.

Se propun anexe la contract următoarele documente:

1. Convenţia de consum încheiată de părţi
2. Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului
3. Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
4. Oferta pentru serviciul universal
5. Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
6. Alte anexe agreate de părţi care nu contravin prevederilor reglementărilor în vigoare
Modificări ale condițiilor generale de furnizare a energiei electrice
Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
răspunderea contractuală
situațiile de încetare a contractului-cadru
sistarea temporară a furnizării energiei electrice
aplicarea taxelor și impozitelor
drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
modul de constituire a garanțiilor financiare
în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Caz de comerț ilegal cu SPECII PROTEJATE depistat în urma unei acțiuni de control a comisarilor Gărzii de Mediu Botoșani

Publicat

Publicitate

Un caz de comerț ilegal cu specii protejate a fost depistat în urma unei acțiuni de control a Gărzii de Mediu Botoșani, împreună cu reprezentanți ai Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani – Biroul pentru Protecția Animalelor și ai Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Botoșani, care au desfășurat astăzi o acțiune de inspecție și control pe raza municipiului Botoșani.

Activitatea face parte din Planul de Acțiune privind prevenirea și combaterea deținerii și comerțului ilegal cu specii de faună protejate, în urma unei sesizări primite.

În cadrul verificărilor efectuate, s-a constatat că o persoană fizică deținea și oferea spre vânzare un exemplar de Emys orbicularis (broasca țestoasă de apă), o specie listată în Anexa 4A a O.U.G. nr. 57/2007. Această specie are statut de interes comunitar, necesitând o protecție strictă, și este inclusă și în Anexa C a Regulamentului (CE) nr. 338/97, care reglementează protecția speciilor de faună și floră sălbatice prin controlul comerțului cu acestea.

Conform articolului 33, alineatul (1) din O.U.G. nr. 57/2007, este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, dar și deținerea, transportul, comerțul sau schimbul acestora în orice scop, dacă au fost luate din natură.

Având în vedere că aceste fapte constituie infracțiuni, organele de cercetare ale Poliției Judiciare din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor Botoșani au întocmit documentele de constatare necesare.

„Reamintim că valoarea comerțului ilegal cu specii sălbatice de faună și floră în Uniunea Europeană a fost estimată la cel puțin 4,7 milioane de euro în anul 2019, conform raportului TRAFFIC privind confiscările de specii CITES în perioada ianuarie-decembrie 2019”, a transmis Garda de Mediu Botoșani.

Publicitate

Autoritățile atrag atenția asupra importanței protejării biodiversității și sancționării oricăror activități care pun în pericol speciile sălbatice.

Citeste mai mult

Administratie

Toate panourile publicitare ale societăților care nu dețin contracte cu Primăria Municipiului Botoșani vor dispărea de pe stâlpi

Publicat

Publicitate

Toate zonele de publicitate ale municipiului Botoșani vor fi eliberate de panouri ale unor societăți care nu dețin sau nu mai dețin contracte în acest sens cu Primăria Municipiului Botoșani.
Campania a demarat deja, de pe stâlpii care deservesc rețeaua de electricitate din mai multe zone ale orașului fiind dezafectate panourile publicitare deteriorate sau care nu fac obiectul unor convenții încheiate cu autoritatea publică locală.
De aceste acțiuni este responsabilă Direcția Servicii Publice (DSP), din cadrul municipalității, prin angajați instruiți și echipați corespunzător.
Panourile publicitare strânse vor fi depozitate la sediul DSP din strada Codrului.
„Prin acest demers, curățăm imaginea orașului și facem ordine și în segmentul publicitar. Mai mult, cele mai multe panouri dezafectate arătau dezolant”, a susținut primarul Cosmin Andrei.
Pentru ca un agent economic să afișeze materiale publicitare în spațiul public, acesta trebuie să consulte un regulament de publicitate, disponibil pe pagina web a Primăriei Municipiului Botoșani, cadru în care sunt prevăzute zonele de publicitate sau dimensiunea panourilor. Ulterior se organizează licitație iar costurile sunt stabilite în urma acestei proceduri.

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmerii botoșăneni, la ceas de bilanț

Publicat

Publicitate

În această dimineață, la sediul Jandarmeriei Botoșani s-a desfășurat ,,Evaluarea activității și a rezultatelor obținute de Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani în anul 2024″.

Activitatea a fost organizată în sistem videoconferință cu reprezentanți ai Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, iar materialul de bilanț a fost prezentat de colonelul Boariu Cristian, inspector șef al Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani.
În perioadă analizată, prioritatea inspectoratului a fost siguranța cetățenilor și creșterea eficienței structurilor operative de ordine publică și pază și protecție instituțională.
Obiectivele inspectoratului au fost adaptate la modificările situației operative, iar pentru gestionarea acesteia s-au executat 7051 misiuni de ordine publică și acțiuni în comun cu alte structuri cu competențe în domeniu.
Aproximativ 1000 de jandarmi au participat, împreună cu polițiștii botoșăneni, la 275 de acțiuni ,,Blocada”, pentru prevenirea și combaterea faptelor de violență și a faptelor de deținere, consum și trafic de substanțe psihoactive/interzise.
Pentru menținerea ordinii publice în sistem integrat, s-a acționat prin constituirea a 2983 de patrule mixte polițist-jandarm, în mediul urban și rural.
În ceea ce privește asigurarea ordinii și siguranței publice, peste 2600 de jandarmi au executat 373 de misiuni la acțiuni de protest, manifestări cultural-artistice, religioase și jocuri sportive.
În veferea desfășurării fără incidente a alegerilor pentru Parlamentul European, autoritățile publice locale, Președintele României, Senat și Camera Deputaților, au fost executate 444 misiuni de asigurare a ordinii publice, la care au participat 1696 de jandarmi.
În anul precedent, au fost aplicate nu mai puțin de 3755 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de aproximativ 1900000 de lei, au fost constatate 88 de infracțiuni cu 112 autori identificați și au fost executate 561 mandate de aducere emise de organele judiciare.
Paza celor 18 obiective din competență, a transporturilor speciale, de bunuri și valori, precum și a corespondenței clasificate s-au desfășurat fără probleme, concomitent cu asigurarea ordinii interioare în 17 săli la instanțele de judecată.
493 de acțiuni, la care au participat 1900 de jandarmi, au fost executate în cooperare cu alte instituții, fiind obținute rezultate pozitive în mai multe domenii de competență.
Activitățile preventive s-au desfășurat pe domeniile prioritare de acțiune, dintre care menționăm prevenirea delicvenței juvenile și a violenței în instituțiile de învățământ, în acest sens fiind organizate nu mai puțin de 429 de activități, cu 15914 de participanți.
În anul 2024, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a acționat pentru consolidarea climatului de ordine şi siguranță publică în zona de responsabilitate și creșterea calității serviciului public oferit pentru siguranța cetățenilor.

Citeste mai mult

Economie

Orașul din România unde angajații lucrează doar 4 luni, dar primesc salariu pe tot parcursul anului

Publicat

Publicitate

Telegondola din Mamaia funcționează doar patru luni pe an, în perioada iunie-septembrie, dar angajații permanenți și membrii Consiliului de Administrație primesc salarii pe toată durata anului, scrie cancan.ro.

Proprietarul telegondolei este statul român, printr-o asociere între Ministerul Economiei și Primăria Constanța. Ministerul Economiei are trei reprezentanți în consiliul de administrație, iar primăria are doi. Activitatea principală a companiei constă în vânzarea de bilete turiștilor care vor să admire Marea Neagră de la înălțime, iar profitabilitatea depinde exclusiv de numărul de vizitatori care ajung în stațiune în timpul sezonului estival.

Telegondola din Mamaia funcționează doar patru luni pe an

În extrasezon, cabinele sunt depozitate într-un hangar, activitatea fiind complet suspendată. Cu toate acestea, cheltuielile salariale pentru angajați și pentru consiliul de administrație rămân constante pe parcursul întregului an.

Compania are 11 angajați permanenți, printre care se numără și directorul general, iar patru dintre aceștia lucrează în birouri. Pe lângă angajații direcți, există un consiliu de administrație format din cinci membri, fiecare dintre aceștia primind o indemnizație lunară de 1.795 de lei, chiar și în perioada în care telegondola este inactivă.

Pe lângă faptul că nu funcționează decât patru luni pe an, compania nu are o strategie concretă pentru a crește veniturile. Performanța economică depinde strict de afluxul de turiști din stațiunea Mamaia, fără o influență directă din partea Consiliului de Administrație.

Din păcate, în ultimii ani, Mamaia a pierdut o parte din popularitatea sa, mulți turiști preferând stațiuni mai accesibile financiar, precum Eforie Nord sau Saturn. Această scădere a fluxului de vizitatori afectează indirect și profitabilitatea Telegondolei, care nu reușește să atragă suficienți turiști pentru a-și optimiza veniturile.

Publicitate

Pe fondul scăderii numărului de turiști și al măsurilor de austeritate anunțate de guvern, eficiența și viabilitatea acestui model de operare sunt puse sub semnul întrebării. Mamaia continuă să atragă turiști datorită poziției sale și a infrastructurii, dar fără o strategie concretă de revitalizare, telegondola riscă să devină doar o altă cheltuială a statului, într-o stațiune care pierde din ce în ce mai mult din farmecul.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending