Connect with us
Publicitate

Eveniment

Se schimbă facturile la curent. Model nou și reguli de furnizare a energiei electrice, propuse de ANRE. DOCUMENTE

Publicat

Publicitate

ANRE pregătește noi modificări de interes pentru consumatori. Acestea vizează contractul-cadru de furnizare a energiei electrice, modelul de factură pentru clienții casnici și condițiile generale de furnizare, informează alba24.ro.

Modificările sunt propuse după schimbările aplicate Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali.

Facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici vor respecta un nou model, potrivit unui proiect de ordin pus în consultare publică, anunță ANRE.

Publicitate

De asemenea, prețul din oferta de serviciu universal se aplică pe o perioadă de minimum 3 luni.

Factura la curent: model din 1 aprilie
Factura va conține informațiile prevăzute în regulament, respectiv:

numărul şi data emiterii facturii
datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
datele de identificare ale clientului, adresa locului de consum şi adresa de corespondenţă, în cazul în care aceasta este diferită de adresa locului de consum, perioada de facturare
modalitatea de transmitere a indexului autocitit – (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice)
intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distributie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
perioada de facturare
cantitatea de energie electrică facturată
preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
data scadentă a plăţii.
obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul
valoarea totală de plată, inclusiv TVA
datele de contact ale punctului unic de contact/punctelor de informare general ale furnizorului
intervalul de citire (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maximum 3 luni“

Publicitate

Anexa la factură de la 1 aprilie
Modelul de factură prevede în anexă următoarele informații:

denumirea produsului contractat
codul de identificare a locului de consum
POD-ul şi seria contorului
dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului
dacă este cazul
unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat
preţul energiei electrice active şi reactive, după caz
componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate, şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora
valoarea unitară a certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA, acciza şi alte taxe prevăzute de legislaţia în vigoare
valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat
intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD
indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD, citire de către client, estimare conform convenţiei de consum
modalităţile de plată a facturii
un link sau o trimitere la aplicaţia „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“
informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului
comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
date cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente
date detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD
informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile
contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat
informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO_2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent.

Modificări la contractul-cadru de furnizare a energiei electrice
Principalele clauze ce au fost introduse în contractul – cadru sunt:

Publicitate

1. explicitarea componentelor prețului de serviciu universal, respectiv componenta de achiziţie a energiei electrice, ce include componenta de injectie în reţea a tarifului de transport Tg şi componenta de furnizare
2. perioada de facturare este de 1 lună
3. comunicarea prin intermediul facturii a modalităţilor de plată
4. intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni
5. regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție (OD)
6. comunicarea prin intermediul facturii a intervalului de timp pentru citirea indexului grupului de măsurare de către reprezentantul OD
7. facturarea pe baza datelor stabilite prin convenţia de consum energie electrică pentru perioadele de facturare în care nu se citeşte indexul grupului de măsurare şi clientul casnic nu transmite indexul autocitit
8. transmiterea de către furnizorul de energie electrică a facturii și a documentelor anexate acesteia în mod gratuit şi cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei
9. modalitatea de returnare de către furnizor a sumelor datorate clientului
10. modul de determinare a cantității de energie electrică facturată
11. compensațiile și dobânzile penalizatoare pe care clientul casnic are dreptul să la primească pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și pentru nerespectarea de către operatorul de distribuţie a indicatorilor de performanță prevăzuți în Standardul de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, în vigoare.
12. facturarea consumului la alt preț stabilit prin dispoziții legale incidente pe perioada de aplicare a contractului;
13. posibilitatea furnzorilor de a factura alte servicii executate de terți dacă există acordul clienților.

Contractul include clauze negociabile între părţi conform înţelegerii părţilor şi reglementărilor în vigoare, care pot suferi periodic modificări pe parcursul derulării contractului, potrivit ANRE.

Anexe obligatorii la contract
Majoritatea clauzelor care nu permit/necesită intervenţia părţilor sunt cuprinse în condiţiile generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici (CG-SU) care fac parte integrantă din contract.

Publicitate

Se propun anexe la contract următoarele documente:

1. Convenţia de consum încheiată de părţi
2. Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului
3. Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
4. Oferta pentru serviciul universal
5. Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
6. Alte anexe agreate de părţi care nu contravin prevederilor reglementărilor în vigoare
Modificări ale condițiilor generale de furnizare a energiei electrice
Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
răspunderea contractuală
situațiile de încetare a contractului-cadru
sistarea temporară a furnizării energiei electrice
aplicarea taxelor și impozitelor
drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
modul de constituire a garanțiilor financiare
în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Femeie din Suceava, amendată și lăsată fără transportul de lemne la Dersca

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din Mihăileni au oprit pentru control, pe drumul județean DJ 291B, în comuna Dersca, un autoturism condus de o femeie, de 35 de ani, din județul Suceava, care transporta material lemnos.

 

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că aceasta nu deținea documente legale pentru materialul lemnos pe care îl transporta, în cantitate de aproximativ 2 metri cubi.

Publicitate

 

Conducătoarea auto a fost sancționată contravențional cu amendă în valoare de 2.000 de lei, iar materialul lemnos a fost supus confiscării.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Prima Bursă a locurilor de muncă, din anul 2024. Când va avea loc

Publicat

Publicitate

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Munca Botoşani pregăteste prima Bursa a locurilor de munca  din  anul 2024,  care va avea loc în data de 17.05.2024, evenimentul se va  desfăşura  începând cu ora 9.00, în incinta SĂLII POLIVALENTE “ELISABETA LIPĂ” din Municipiul Botoșani, B-dul M.Eminescu nr15A .

Obiectivele principale ale evenimentului sunt creşterea gradului de ocupare pentru toate categoriile de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă şi crearea de noi oportunităţi pentru angajatori în identificarea potenţialilor viitori angajaţi, care prin experienţa şi abilităţile lor pot contribui la succesul activităţii economice.

Este cea mai importantă măsură activă privind cresterea gradului de ocupare a forței de muncă aflata într-o formă de evidență și plată reprezentând o oportunitate pentru angajatori, pentru a-și recruta forța de muncă necesară.

Publicitate

Evenimentul se adresează tuturor persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, viitorilor absolventi, șomeri, persoane care doresc să își schimbe locul de muncă sau care doresc îmbunătățirea poziției profesionale.

Participarea la bursă va oferi participanților posibilitatea de a obţine un loc de muncă sau de a obţine informaţii suplimentare privind : cursurile de formare profesională derulate de către A.J.O.F.M. Botoșani, facilităţi acordate în cazul angajării , condiții de acces pentru ocuparea unui loc de muncă în străinătate prin intermediul reţelei EURES.

Agenții economici, interesaţi să participe la bursă, sunt asteptaţi să ne contacteze  și să transmită  ofertele de locuri de muncă, pe adresa de e-mail ajofm.bt@anofm.gov.ro, în care să specifice opțiunea participării la bursă precum și numărul locurilor de muncă vacante.

Publicitate

Informaţii suplimentare se pot obţine şi la numărul de telefon 0231536791.

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzi pe capete, zeci de permise reținute, după ultima acțiune BLOCADA a polițiștilor din Botoșani

Publicat

Publicitate

În ultimele 48 de ore, polițiștii botoșăneni au organizat 15 acțiuni punctuale, în cadrul planului de activitate BLOCADA, acționând în sistem integrat, împreună cu jandarmii și au intervenit la peste 126 de evenimente, majoritatea sesizate prin apel la 112.

 

Activitățile desfășurate au avut drept scop asigurarea climatului de ordine și siguranță publică, creșterea gradului de disciplină rutieră și prevenirea și combaterea traficului și consumului de droguri sau alte substanțe interzise, în cadrul acestora fiind aplicate 507 sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 240.000 de lei.

Publicitate

 

Cele mai multe dintre sancțiuni au fost aplicate pentru abateri la regimul rutier și nerespectarea normelor de conviețuire socială.

 

Publicitate

De asemenea, au fost reținute în vederea suspendării dreptului de a conduce 35 de permise de conducere și 18 certificate de înmatriculare.ultima

Citeste mai mult

Eveniment

Șofer beat din Havârna, dat jos de la volan de polițiști

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Darabani au oprit pentru control, pe drumul public, din comuna Havârna, un autoturism condus de un tânăr, de 34 de ani, din aceeași localitate.

 

În urma testării cu aparatul etilotest, valoarea rezultată a fost de 0,79 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru prelevarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Publicitate

 

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending