Connect with us

Eveniment

Se schimbă facturile la curent. Model nou și reguli de furnizare a energiei electrice, propuse de ANRE. DOCUMENTE

Publicat

Publicitate

ANRE pregătește noi modificări de interes pentru consumatori. Acestea vizează contractul-cadru de furnizare a energiei electrice, modelul de factură pentru clienții casnici și condițiile generale de furnizare, informează alba24.ro.

Modificările sunt propuse după schimbările aplicate Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali.

Facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici vor respecta un nou model, potrivit unui proiect de ordin pus în consultare publică, anunță ANRE.

De asemenea, prețul din oferta de serviciu universal se aplică pe o perioadă de minimum 3 luni.

Factura la curent: model din 1 aprilie
Factura va conține informațiile prevăzute în regulament, respectiv:

numărul şi data emiterii facturii
datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
datele de identificare ale clientului, adresa locului de consum şi adresa de corespondenţă, în cazul în care aceasta este diferită de adresa locului de consum, perioada de facturare
modalitatea de transmitere a indexului autocitit – (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice)
intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distributie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
perioada de facturare
cantitatea de energie electrică facturată
preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
data scadentă a plăţii.
obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul
valoarea totală de plată, inclusiv TVA
datele de contact ale punctului unic de contact/punctelor de informare general ale furnizorului
intervalul de citire (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maximum 3 luni“

Publicitate

Anexa la factură de la 1 aprilie
Modelul de factură prevede în anexă următoarele informații:

denumirea produsului contractat
codul de identificare a locului de consum
POD-ul şi seria contorului
dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului
dacă este cazul
unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat
preţul energiei electrice active şi reactive, după caz
componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate, şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora
valoarea unitară a certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA, acciza şi alte taxe prevăzute de legislaţia în vigoare
valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat
intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD
indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD, citire de către client, estimare conform convenţiei de consum
modalităţile de plată a facturii
un link sau o trimitere la aplicaţia „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“
informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului
comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
date cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente
date detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD
informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile
contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat
informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO_2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent.

Modificări la contractul-cadru de furnizare a energiei electrice
Principalele clauze ce au fost introduse în contractul – cadru sunt:

1. explicitarea componentelor prețului de serviciu universal, respectiv componenta de achiziţie a energiei electrice, ce include componenta de injectie în reţea a tarifului de transport Tg şi componenta de furnizare
2. perioada de facturare este de 1 lună
3. comunicarea prin intermediul facturii a modalităţilor de plată
4. intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni
5. regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție (OD)
6. comunicarea prin intermediul facturii a intervalului de timp pentru citirea indexului grupului de măsurare de către reprezentantul OD
7. facturarea pe baza datelor stabilite prin convenţia de consum energie electrică pentru perioadele de facturare în care nu se citeşte indexul grupului de măsurare şi clientul casnic nu transmite indexul autocitit
8. transmiterea de către furnizorul de energie electrică a facturii și a documentelor anexate acesteia în mod gratuit şi cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei
9. modalitatea de returnare de către furnizor a sumelor datorate clientului
10. modul de determinare a cantității de energie electrică facturată
11. compensațiile și dobânzile penalizatoare pe care clientul casnic are dreptul să la primească pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și pentru nerespectarea de către operatorul de distribuţie a indicatorilor de performanță prevăzuți în Standardul de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, în vigoare.
12. facturarea consumului la alt preț stabilit prin dispoziții legale incidente pe perioada de aplicare a contractului;
13. posibilitatea furnzorilor de a factura alte servicii executate de terți dacă există acordul clienților.

Contractul include clauze negociabile între părţi conform înţelegerii părţilor şi reglementărilor în vigoare, care pot suferi periodic modificări pe parcursul derulării contractului, potrivit ANRE.

Anexe obligatorii la contract
Majoritatea clauzelor care nu permit/necesită intervenţia părţilor sunt cuprinse în condiţiile generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici (CG-SU) care fac parte integrantă din contract.

Se propun anexe la contract următoarele documente:

1. Convenţia de consum încheiată de părţi
2. Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului
3. Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
4. Oferta pentru serviciul universal
5. Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
6. Alte anexe agreate de părţi care nu contravin prevederilor reglementărilor în vigoare
Modificări ale condițiilor generale de furnizare a energiei electrice
Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
răspunderea contractuală
situațiile de încetare a contractului-cadru
sistarea temporară a furnizării energiei electrice
aplicarea taxelor și impozitelor
drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
modul de constituire a garanțiilor financiare
în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Fapta bună i-a adus un dosar penal. Un șofer de microbuz a încercat vigilența vameșilor de la Racovăț cu un permis de

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Racovăț efectuează cercetări în privinţa unui bărbat, cetățean ucrainean, asupra căruia a fost depistat la control un permis de conducere fals.

 

În data de 16 iulie a.c., în jurul orei 16.00, în Punctul de Trecere a Frontierei Racovăț – ITPF Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control, pasager într-un microbuz, un bărbat cu cetățenie R. Ucraina, în vârstă de 30 de ani.

Având suspiciuni cu privire la persoana în cauză, colegii noştri au efectuat verificări suplimentare, în urma cărora au descoperit asupra tânărului un permis de conducere cu însemnele autorităților ucrainene, care nu îi aparținea.

Polițiștii de frontieră au stabilit faptul că documentul în cauză nu îndeplinește condițiile de formă și fond ale unuia autentic, fiind fals.

Bărbatul a declarat polițiștilor că a primit documentul de la o persoană din Cernăuți, cu rugămintea de a fi dus în Germania, unde urma să fie înmânat unui cetățean ucrainean, fără a avea cunoștință că documentul este fals total.

Publicitate

În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de fals material în înscrisuri oficiale, la finalizare urmând a se lua măsurile legale care se impun.

Citeste mai mult

Eveniment

Atenție, COD PORTOCALIU de instabilitate atmosferică

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis o avertizare tip cod portocaliu de instabilitate atmosferică pentru județul Botoșani valabilă de astăzi, de la ora 18:00, până mâine, la aceeași oră.

Până mâine dimineață, la ora 03:00, sunt prognozate averse importante cantitativ și se vor acumula 30 …40 l/mp și izolat peste 60 l/mp. Mâine, între orele 03:00 – 18:00, cantitățile de apă vor fi între 30…35 l/mp și izolat peste 50 l/mp.

Evoluţia fenomenelor meteorologice prognozate este permanent monitorizată prin Centrul Operaţional al ISU Botoșani.

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite să intervină, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;

Publicitate

– nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult

Eveniment

Toate școlile vor putea folosi catalog electronic. Modificări în regulamentul unităților de învățământ

Publicat

Publicitate

Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ din învățământ preuniversitar (ROFUIP) a fost modificat, astfel încât toate școlile vor putea folosi catalogul electronic, scrie alba24.ro.

Până acum, metodologia prevedea că doar cele care aplicau ca unitate pilot aprobată de minister aveau această opțiune.

Modificările sunt incluse în legislație prin Ordinul 4.498 din 2025, care a fost publicat în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro.

Noile prevederi se aplică din anul școlar 2025-2026. Este vorba despre catalogul electronic din SIIR utilizat până acum de aproape 1.900 de școli. Alte mii de școli folosesc aplicații private de catalog electronic.

Unitățile de învățământ vor putea utiliza în continuare aceste aplicații, plătite din venituri proprii. Însă vor trebui să raporteze datele despre note, absențe și elevi și în catalogul electronic SIIR.

De asemenea, vor fi obligate să tipărească și să arhiveze catalogul la sfârşitul anului şcolar.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: O combină a luat foc în timp ce treiera grâu pe un câmp din Avrămeni

Publicat

Publicitate

O combină a luat foc în timp ce treiera grâu pe un câmp din localitatea Aurel Vlaicu, ieri după-amiază. Șoferul a observat că iese fum de la compartimentul motor, a oprit utilajul agricol și a încercat să stingă flăcările. O femeie care era în zonă a sunat după ajutor, când a văzut că bărbatul nu reușește să le stingă.

 

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii de la Stația Săveni, cu o autospecială de stingere. Aceștia au constatat faptul că incendiul se manifesta la compartimentul motor și a afectat o parte din habitaclu, precum și vegetația uscată din jur, pe o suprafață de aproximativ 80 de metri pătrați. Pompierii au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la întregul utilaj și la lanul de grâu.

 

Conducătorul utilajului a suferit arsuri minore și a fost dus la spital de un martor al evenimentului, înainte de sosirea forțelor de intervenție la fața locului.

 

Publicitate

Cauza probabilă a incendiului a fost stabilită ca fiind o defecțiune tehnică survenită la compartimentul motor.

 

Pentru a preveni incendiile în această perioadă, proprietarii terenurilor și reprezentanții asociațiilor agricole trebuie să:

 

– verifice maşinile şi utilajele agricole din punct de vedere tehnic, să asigurare dotarea acestora cu dispozitive parascântei şi cu mijloace de primă intervenție ‐ stingătoare, bidoane cu apă, lăzi cu nisip şi mături;

 

– remedieze defecţiunile apărute la maşinile şi utilajele agricole la distanță față de lanurile nerecoltate, mirişti sau vegetație uscată;

 

– alimenteze utilajele cu carburant în punctele de alimentare special amenajate;

 

– asigure punctele de recoltare cu tractoare cu plug sau disc, cisterne cu apă;

 

– asigure izolarea lanurilor prin fâşii arate sau discuite faţă de drumuri şi păduri sau căi ferate adiacente;

 

– strângă paiele rezultate în urma recoltării şi să are imediat miriştea;

 

– respecte regulile privind fumatul şi utilizarea focului deschis.

 

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

 

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea vieții.

 

Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descprcată gratuit din APP Store și Google Play.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending