Connect with us

Actualitate

Se schimbă etichetele alimentelor de pe rafturile magazinelor din România

Publicat

Publicitate

Etichetele alimentelor de pe rafturile magazinelor din România vor fi schimbate. Un proiect de lege prevede ca etichetele produselor alimentare de la rafturi  să fie clasificate pe culori astfel încât să aducă informații suplimentare consumatorului despre produsul ales,relatează alba24.ro.

Șase nuanțe s-ar putea regăsi pe etichetele produselor alimentare: de la verde la roșu, în funcție de cât de sănătoase sunt. Conținutul de zaharuri, grăsimi, sare, fibre alimentare și proteine va determina culoarea de pe ambalaj, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbatere.

Cele mai dietetice alimente sunt marcate cu A, pe fond verde închis, iar cele cu mai multe grăsimi saturate, zaharuri și sare, sunt marcate cu E pe fond roșu.

Cum se va face etichetarea alimentelor pe culori

Etichetele alimentelor vor avea diferite culori: A – verde închis – B verde deschis – C galben – D portocaliu – E roşu.

Pe fiecare produs, consumatorul va putea observa litera aferentă este evidențiată, iar interpretarea este următoarea:

  • produsele marcate cu culoarea verde (A, B) sunt produse importante în alimentație, care ar trebui consumate mai des. Au cea mai bună valoarea nutruțională.
  • produsele marcate cu galben (C) ar trebui consumate cu moderație,
  • produsele marcate cu portocaliu și roșu (D, E) trebuie consumate în cantitate mai mică, deoarece conțin o cantitate mai mare de grăsimi, zahăr și sare.

Etichetele vor evidenţia valoarea nutritivă a produsului pentru 100 g sau 100 ml, putând exista scoruri diferite chiar în cadrul aceleiași categorii de produse, urmare a rețetelor diferite.

Publicitate

Sistemul este folosit în Franța încă din 2017. Este însă opțional momentan, dar mulți jucători din piața de profil, atât retaileri cât și producători, l-au implementat deja în Europa, în țări precum Franța, Belgia, Spania, Germania și Olanda.

La această dată sistemul de etichetare prin culori este folosit voluntar de mai mulți producători și retaileri din România.

Potrivit economica.net sistemul de etichetare intitulat Nutri-Score aduce informații suplimentare consumatoriului și simplifică decizia de cumpărare care poate fi luată astfel pe baza unor date științifice.

Pe ce produse se găsește eticheta colorată în România

Sistemul este folosit oficial în Franța încă din 2017. Este însă opțional momentan, dar mulți jucători din piața de profil, atât retaileri cât și producători, l-au implementat deja în Europa, în țări precum Franța, Belgia, Spania, Germania și Olanda.

În România, sistemul de abia începe să fie extins la scară largă, iar primii care au anunțat folosirea lui sunt retailerii Auchan și Mega Image și producătorul de lactate Danone.

Astfel, retailerul francez Auchan a anunțat că momentan, aproximativ 150 de articole din oferta sa conțin sistemul de etichetare Nutri-Score, o treime dintre acestea fiind produse de origine locală.

Până la finalul acestui an, compania și-a propus adăugarea logo-ului Nutri-Score pe ambalajele majorității produselor marcă proprie create în România, respectiv o gamă formată din peste 400 de articole.

La nivelul grupului Auchan, sistemul este utilizat încă din 2017 în țări precum Franța, Luxemburg, Portugalia, Spania și urmează a fi extins anul acesta și în Polonia.

Auchan România a început procesul de afișare a logo-ului Nutri-Score pe produsele românești marcă proprie din decembrie 2020, având deja la raft, de 2 ani, alimente marcă proprie cu această etichetă, create în alte țări.

În ceea ce privește acțiunile Mega Image, retailerul olandezo-belgian a lansat sistemul de etichetare începând cu luna mai, pentru produsele marcă proprie de import, iar pentru cele locale este poziționată la raft, lângă eticheta de preț.

Retailerul a calculat Nutri-Score pentru aproximativ 1.500 de produse marcă proprie Mega Image, atât locale (Gusturi Românești, Mega Apetit), cât și de import (Delhaize, 365 essential, Delicata).

Nu în ultimul rând, producătorul francez de lactate Danone a anunțat că va adăuga anul acesta eticheta Nutri-Score pe ambalajul tuturor brandurilor din portofoliul său. A început cu produsele pentru copii Danonino care se încadrează în categoria B.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Piedone anunță retragerea unui tip de ulei din magazine. Ce trebuie să faci dacă l-ai cumpărat

Publicat

Publicitate

Cristian Popescu Piedone, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a luat măsuri drastice miercuri, după ce s-a constatat că în magazinele Penny și Kaufland era comercializat un tip de ulei din turte de măsline care nu corespundea cu informațiile de pe etichetă, precizează site-ul observatornews.ro.

O sesizare privind compoziția neconformă a acestui produs l-a determinat pe șeful ANPC să efectueze un control direct. În urma analizării conținutului unei sticle, specialiștii au constatat că, de fapt, în recipient nu se afla ulei de măsline, ci un amestec de uleiuri vegetale ieftine.

„În sticlă este un ulei ieftin din alte surse decât măsline. După culoare, este un ulei de floarea-soarelui, cu probabil rapiţă sau soia”, a explicat un specialist.

Cristian Popescu Piedone a catalogat produsul ca fiind „un fals ordinar” și a dispus imediat retragerea acestuia din magazine. Acțiunea a început într-un magazin Penny, după care s-a extins la depozitul importatorului, de unde a aflat că marca de ulei în cauză, Malita, provine din Grecia și este distribuită și în rețeaua Kaufland.

„Aveți obligativitatea, ca importator, să faceți analiza produsului. Asta înseamnă înșelăciune asupra consumatorului”, i-a transmis Piedone reprezentantului companiei importatoare.

Șeful ANPC a anunțat că produsul va fi casat integral, fără a permite schimbarea etichetelor sau reintroducerea în circuitul comercial:

Publicitate

„N-am nevoie să reschimbe etichete, să vândă un cocktail de ulei care nu știm ce conține… Știm ce conține: ulei de rapiță, ulei de… , dar nicidecum ulei de măsline. Singura măslină care se află e cea din poză!”, a declarat Piedone.

Conform datelor oficiale, din magazinul și depozitul Penny din Ștefăneștii de Jos au fost retrase 2.218 sticle din lotul respectiv. De asemenea, la sediul importatorului s-au prelevat și alte produse pentru verificări – inclusiv lapte praf, dulceață și diverse sortimente de snacksuri și uleiuri – pentru a determina dacă acestea respectă normele în vigoare.

„Ulterior emiterii buletinelor de analize, comisarii vor aplica măsurile ce se impun”, a transmis ANPC.

În acest caz, autoritatea a aplicat și două amenzi contravenționale în valoare totală de 25.000 de lei. Piedone a subliniat că astfel de practici nu vor mai fi tolerate:

 

„Milioane de sticle de ulei, milioane de lei profit, milioane de români înșelați – lucrurile astea nu o să se mai întâmple, pentru că măsurile sunt radicale și instante”, a punctat șeful ANPC.

Citeste mai mult

Eveniment

Invazie de gărgăriţe agresive pe litoral: Turiştii s-au refugiat în apă sau în camere

Publicat

Publicitate

Oamenii care au fost pe plajă în această dimineaţă, pur şi simplu nu mai puteau sta pe şezlonguri, s-au ridicat, unii s-au retras către camerele de hotel, alții spre beach baruri. Nu au putut să se ferească prea mult nici acolo, aşa că cei mai mulţi s-au refugiat în mare, scrie observatornews.ro.

Gărgăriţele, de obicei blânde, au devenit agresive şi nervoase. Specialiştii spun că este perioada aceea din an când gărgăriţele se reproduc, prin urmare caută un loc unde să se refugieze şi unde să îşi depună ouăle. Este motivul pentru care erau atât de agresive şi atât de nervoase.

Citeste mai mult

Eveniment

Statistică demografică. Mișcarea naturală a populației în luna aprilie 2025

Publicat

Publicitate

În luna aprilie 2025, mișcarea naturală a populației a prezentat variații notabile. Comparativ cu luna aprilie 2024, numărul nașterilor a înregistrat o scădere, ceea ce sugerează o tendință de diminuare a natalității în această perioadă. Pe de altă parte, numărul deceselor a crescut față de același interval de timp din anul anterior, indicând o posibilă îmbătrânire a populației sau influențe externe ce au contribuit la sporirea mortalității, informează Institutul Național de Statistică.

Cu toate acestea, comparativ cu luna martie 2025, numărul deceselor a scăzut, ceea ce poate reflecta fluctuații sezoniere sau alte dinamici temporare.

În ansamblu, sporul natural al populației a rămas negativ pentru luna aprilie 2025. Această situație, cu mai multe decese decât nașteri, accentuează provocările demografice cu care se confruntă societatea, evidențiind necesitatea unor politici eficiente destinate să stimuleze natalitatea și să îmbunătățească condițiile de viață pentru a contracara trendurile negative.

Observarea acestor date statistice este esențială pentru a înțelege dinamica populației și pentru a formula strategii adecvate în domeniul social și economic.

Citeste mai mult

Eveniment

Evaluarea Națională 2025: La Botoșani au absentat, miercuri, 140 de candidați. Nu au fost elevi eliminați

Publicat

Publicitate

Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2024-2025, a început luni, 23 iunie, ora 9.00, în cele 52 de centre de examen, precizează Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

La nivelul județului Botoșani, au fost înscriși, pentru a susține examenul, 3501 de absolvenți, din care 53 cu cerințe educaționale speciale și 2 absolvenți din seriile anterioare. Repartizarea în săli s-a făcut în ordine alfabetică, pe centrul de examen.

Elevii au primit, la prima probă, codurile care vor înlocui numele în momentul comunicării rezultatelor.

La proba scrisă de astăzi, 25.06.2025, la disciplina Matematică, din cei 3503 candidați înscriși (3501 din seria curentă și 2 din seria anterioară) au absentat 140 de candidați. Nu fost candidați eliminați.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending