Connect with us

Actualitate

Schimbare majoră la pensiile private: Banii nu mai pot fi retrași integral, apar pensiile viagere

Publicat

Publicitate

Executivul are pe ordinea de zi a ședinței de vineri, 8 august, un proiect de lege care schimbă regulile de plată a pensiilor private. Potrivit noilor prevederi, persoanele care au acumulat bani în conturile de pensii private nu își vor mai putea retrage toată suma dintr-o singură tranșă. Reforma introduce posibilitatea acordării de pensii viagere, prin care banii vor fi plătiți în rate lunare, pe toată durata vieții beneficiarului.

Astfel, se vor face plăți lunare, egale cu indemnizația socială pentru pensionarii din sistemul public de pensii. La 31 decembrie 2024, indemnizația socială pentru pensionari era 1.281 de lei.

Guvernul adoptă reforma pensiilor private

Proiect de Lege stabilește reguli privind organizarea și funcționarea sistemului de plată a pensiilor private, prin stabilirea criteriilor de autorizare/avizare a entităților care alcătuiesc acest sistem, a principiilor prudențiale și cerințelor de funcționare aplicabile acestor entități.

Potrivit Guvernului, începând cu anul 2005, România a implementat sistemul pensiilor private, acesta având în prezent următoarele trei componente, instituite prin acte normative distincte care reglementează faza de acumulare a pensiilor private:

  • pensiile administrate privat, reglementate prin dispozițiile Legii nr. 411/2004 privind pensiile administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 411/2004),
  • pensiile facultative, reglementate prin dispozițiile Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 204/2006) și
  • pensiile ocupaționale, reglementate prin dispozițiile Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 1/2020)

Sistemul de pensii private din România a fost conceput după modelul Băncii Mondiale, fiind astfel structurat în două faze organizate distinct, respectiv: faza de acumulare și faza de plată.

Astfel, începând cu anul 2007 și până în prezent, în faza de acumulare, s-a înregistrat o evoluție remarcabilă a fondurilor de pensii private, indiferent pe care dintre elemente de analiză se situează evaluarea, respectiv număr de participanți în continuă creștere, valoarea și calitatea activelor, precum și ponderea acestora în PIB României.

Totodată, în fiecare an a crescut și va continua să crească numărul de participanți care au dreptul și solicită activul net acumulat în perioada de contributivitate și cărora administratorii le efectuează plați.

Publicitate

Potrivit Executivului, în absența unei legi care să stabilească organizarea și funcționarea fazei de plată a pensiilor private, conform legislației în vigoare la acest moment, participantul care îndeplinește condițiile de pensionare primește o plată unică sau plăți eșalonate în rate pe o durată de maximum 5 ani, la cerere.

În perioada 2018 – 2024, pentru pensiile administrate privat (pilonul II) s-au efectuat plăți eșalonate reprezentând pensie, în valoare de 563.597.391 lei, iar pentru pensiile facultative (pilonul III), plățile eșalonate s-au ridicat la valoarea de 38.719.269 lei.

„Având în vedere sumele tot mai mari acumulate în conturile individuale ale participanților și pe care aceștia le solicită ca plată unică sau eșalonată, și perspectiva și situația demografică în care cele mai însemnate valori eligibile la plată sunt consemnate ca fiind așteptate începând cu anul 2030, ca urmare a îndeplinirii condițiilor de pensionare a unui numărînsemnat de participanți la fondurile de pensii private”, spune Guvernul Bolojan, este necesar ca plata pensiilor private să fie eșalonată lunar la sume mici, pentru ca sistemul să nu se prăbușească.

Condiții pentru dobândirea pensiei private

Obținerea unei pensii private este condiționată de dobândirea calității de membru al unui fond de plată.

Este considerată potențial membru al unui fond de plată persoana care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

1. Se află în una din următoarele situații:

  • este participant la unul sau la mai multe fonduri de pensii private și îndeplinește condițiile legale pentru deschiderea dreptului la pensia privată, conform prevederilor legislației privind pensiile private, sau
  • b) deține drepturi de pensie obținute în alt stat sau în cadrul altor sisteme de acumulare în vederea obținerii unui venit din pensii decât cele prevăzute la lit. a), începând cu momentul în care acesta îndeplinește condițiile legale pentru deschiderea dreptului la pensia privată.

2. Deține la unul sau mai multe fonduri de pensii private un activ personal a cărui valoare depășește echivalentul a de 12 ori valoarea indemnizației sociale pentru pensionari stabilită pentru sistemul public de pensii, condiția fiind aplicabilă fiecărui cont individual de pensii private deținut de către participant.

În cazul în care activul unui participant la un fond de pensii private nu îndeplinește condiția prevăzută la pct. 2, plata activului său personal se realizează de către administratorul de fonduri de pensii private, ca plată unică sau plăți eșalonate pe o perioadă de maximum 12 luni.

Sursele de activ destinate obținerii unei pensii private de către un potențial membru sunt următoarele:

  • a) un fond de pensii administrat privat;
  • b) unul sau mai multe fonduri de pensii facultative;
  • c) unul sau mai multe fonduri de pensii ocupaționale;
  • d) drepturi de pensie obținute în alt stat sau în cadrul altor sisteme de acumulare;
  • e) disponibilități bănești aflate într-un cont deschis la o instituție de credit pe care participantul dorește să le utilizeze pentru obținerea unui venit din pensii, sub rezerva acceptării acestora de către furnizor.

În cazul în care potențialul membru deține active personale provenind din mai multe surse, acesta poate opta între transferul activelor către fonduri de plată diferite sau către același fond de plată.

Niciunui potențial membru nu i se poate refuza calitatea de membru al unui fond de plată, dacă aceasta îndeplinește condițiile prevăzute.

Posibilitatea obținerii unui avans din pensie

Potrivit proiectului, membrul unui fond de plată poate primi maximum 25% din valoarea activului său personal transferat către fondul de plată, la cerere, o singură dată, sub formă de plată unică acordată înaintea începerii plății pensiilor lunare.

Opțiunea este prevăzută în contractul de plată.

Dreptul membrului de a primi echivalentul a maximum 25% din valoarea activului său personal transferat către fondul de plată se acordă pentru fiecare cont individual de pensii private deținut de către membru.

Plata pensiei private

Pensia privată se plătește de către furnizor din activele fondului de plată, lunar, către membru, beneficiar, supraviețuitor sau către reprezentantul legal al acestuia, prin serviciu poștal sau bancar, conform dispozițiilor stabilite prin contractul de plată.

Cheltuielile cu plata pensiei private pe teritoriul României, se suportă de către membru/beneficiar/supraviețuitor.

Furnizorul calculează, reține, plătește și declară lunar obligațiile fiscale aplicabile, conform prevederilor Codului Fiscal, plata realizându-se din sumele lunare cuvenite membrilor, beneficiarilor, supraviețuitorilor sau reprezentantului legal, după caz.

În cazul schimbării domiciliului sau a reședinței în altă țară, membrul, beneficiarul, supraviețuitorul sau către reprezentantul legal, după caz, păstrează dreptul la pensia privată conform contractului de plată încheiat cu un furnizor din România și aceasta se poate plăti în acea țară, în moneda tării respective sau într-o altă monedă asupra căreia s-a convenit.

Cheltuielile generate de transferul în străinătate al pensiilor private, inclusiv comisioanele de schimb valutar si cele bancare, se suportă de către membru/beneficiar/supraviețuitor.

Ce este pensia de tip retragere programată

Pensia de tip retragere programată reprezintă valoarea plătită lunar membrului până la rambursarea integrală a activului personal deținut de acesta în fondul de plată.

În cazul în care decesul membrului survine înainte de rambursarea integrală a activului personal, valoarea neîncasată a acestuia se plătește moștenitorilor membrului, sub formă de plată unică.

Suma plăților realizate către membru și/sau către moștenitorii acestuia, după caz, este cel puțin egală cu valoarea activului pe baza căruia s-a încheiat contractul de plată, diminuată cu comisioanele legale.

Valoarea plății lunare aferente pensiei de tip retragere programată este prevăzută în contractul de plată și este egală cu valoarea indemnizației sociale pentru pensionari stabilită pentru sistemul public de pensii, cu excepția ultimei plăți lunare, care va fi o plată reziduală.

Valoarea pensiei lunare se actualizează anual de către furnizor, în conformitate cu valoarea indemnizației sociale pentru pensionari stabilită pentru sistemul public de pensii în anul respectiv.

Prin excepție, în cazul în care valoarea activului personal utilizat pentru încheierea contractului de plată, în corelație cu valoarea pensiei lunare menționată, determină o perioadă de plată mai mare de 10 ani, pensia lunară poate depăși limita stabilită, cu condiția ca durata totală a plăților să fie de cel puțin 10 ani.

Membrul unui fond de plată a pensiilor de tip retragere programată se poate transfera, la cererea sa, către un alt fond de plată a pensiilor de tip retragere programată, fără penalități.

Ce reprezintă pensia viageră

Fondul de pensii viagere oferă cel puțin următoarele tipuri de pensii:

  • a) pensia viageră pentru o singură persoană, reprezentând suma lunară fixă datorată și plătită până la decesul membrului;
  • b) pensia viageră cu componentă de supraviețuitor, reprezentând suma lunară fixă datorată și plătită membrului până la decesul acestuia, iar după decesul acestuia, datorată și plătită supraviețuitorului desemnat pe durata vieții acestuia, în cuantumul stabilit ca procent din valoarea pensiei private a membrului;
  • c) pensia viageră pentru o singură persoană, cu perioadă certă de plată, reprezentând suma lunară fixă, datorată și plătită membrului, până la decesul acestuia, sau, în cazul în care decesul membrului survine înainte de expirarea perioadei certe de plată, datorată și plătită beneficiarului desemnat, până la finalul perioadei certe de plată.

Valoarea minimă a activului personal necesar obținerii unei pensii viagere este stabilită de fiecare furnizor, cu respectarea reglementărilor emise de către A.S.F.

Plata pensiei încetează începând cu luna următoare celei în care a intervenit decesul membrului/beneficiarului/supraviețuitorului, după caz.

Moștenitorii membrului/beneficiarului/supraviețuitorului au dreptul de a primi doar sumele neîncasate de către acesta, reprezentând pensia aferentă lunii în care a avut loc decesul și/sau, după caz, drepturi restante de pensie, cuvenite și neîncasate până la data decesului.

Activul fondului de plată a pensiilor viagere nu poate fi cesionat sau gajat sub sancțiunea nulității actelor respective, nu poate fi urmărit de creditorii membrului/beneficiarului/supraviețuitorului, nu poate face obiectul executării silite, iar, în situația decesului membrului/beneficiarului/supraviețuitorului, nu poate face parte din masa succesorală.

Cum se stabilește valoarea pensiei oferite de fondul de plată a pensiilor viagere

Furnizorul stabilește cuantumul pensiei oferite de fondul de plată a pensiilor viagere pe baza activului destinat dobândirii unei pensii private, cu respectarea următoarelor reguli:

  • a) toate tipurile de pensie se determină pe baza calculului actuarial;
  • b) nivelul pensiei se calculează printr-o evaluare actuarială prudentă, luându-se în considerare toate obligațiile de plată rezultate din contractul de plată.

Determinarea de către furnizor a valorii pensiei se realizează prin împărțirea valorii activului destinat dobândirii unei pensii private la rata anuității aferentă tipului de pensie ales, valabilă la data încheierii contractului de plată.

Pensia lunară este stabilită la valoarea care realizează echivalența actuarială între valoarea activului potențialului membru, destinat dobândirii unei pensii private, și valoarea actuarială prezentă a tuturor plăților lunare viitoare rezultate din contractul de plată.

Vezi AICI proiectul integral. 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Tichete de masă 2025: Crește valoarea maximă a bonurilor de masă ce pot fi acordate salariaților. Lege adoptată

Publicat

Publicitate

Tichete de masă 2025: o lege adoptată de Parlament prevede valoarea nominală maximă pentru tichetul de masă. Aceasta nu poate depăși 45 de lei, scrie alba24.ro.

Proiectul de lege a fost adoptat, marți, de plenul Camerei Deputaților.

”Valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 45 de lei”, prevede un amendament introdus la Camera Deputaților la acest proiect.

Un alt articol stabilește că, în situația în care tichetele de creșă nu pot fi emise pe suport electronic, contravaloarea acestora este achitată în mod direct de către angajator creșei sau entității asimilate acesteia în care angajatul are copilul înscris.

Inițial, proiectul de lege prevedea că începând cu data de 1 ianuarie 2024 valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 40 de lei.

Inițiativa legislativă a fost adoptată și de Senat, iar Camera Deputaților este for decizional în acest caz, potrivit Agerpres.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

O casă din Darabani s-a aprins din neglijența proprietarului. Pompierii fac apel după apel

Publicat

Publicitate

O casă din orașul Darabani a fost în pericol, în urmă cu puțin timp, după ce funinginea depusă pe pereții interiori ai coșului de fum s-a aprins.

 

Pompierii militari de la Punctul de Lucru Darabani au intervenit prompt și au stins flăcările înainte de a produce pagube materiale însemnate.

 

Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani vă reamintește:

 

Publicitate

– verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grunzi, astereală etc.);

 

– curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

 

– tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);

 

– îngrășați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

 

– păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

 

Material de informare preventivă: https://youtu.be/ixUc6UmdzHY

 

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

 

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Incendiu violent la Hănești! Casă distrusă de flăcări. Proprietarul a încercat să salveze din lucruri, dar a fost neputincios

Publicat

Publicitate

Incendiu violent într-o gospodărie din Hănești – o casă a fost distrusă de flăcări

 

 

Astăzi, un incendiu puternic a izbucnit într-o gospodărie din localitatea Hănești. La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Stației Săveni, cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă și o ambulanță SMURD, împreună cu Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Hănești.

 

Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari din Hănești, care au constat că bunurile din toate încăperile erau cuprinse de flăcări.

Publicitate

 

Aceștia au evacuat proprietarul, care încercase să salveze câteva lucruri, și au îndepărtat pericolul unei explozii, scoțând din interior două butelii.

 

Incendiul a fost lichidat după aproximativ două ore de intervenție.

 

Din fericire, nu au fost înregistrate victime, însă pagubele materiale sunt însemnate, flăcările au distrus bunurile din toate cele patru camere ale locuinței.

 

Cel mai probabil, evenimentul s-a produs după ce gazul scăpat de la o butelie, acumulat într-o încăpere, s-a aprins în momentul în care proprietarul a folosit aragazul.

 

 

 

Informare preventivă

 

 

 

Pentru prevenirea unor astfel de evenimente, ISU Botoșani vă recomandă:

 

▪ nu folosiţi butelii de aragaz fără regulator de presiune, dacă au garnituri deteriorate sau dacă furtunul de cauciuc prezintă porozităţi, crăpături sau deformări.

 

▪ în cazul în care se simte mirosul caracteristic al gazului în încăpere, închideți imediat robinetul buteliei și al aparatului de utilizare;

 

▪ deschideți ușile și ferestrele pentru aerisirea încăperii timp de 30 minute;

 

▪ nu aprindeți chibrituri, brichete, nu manevrați întrerupătoarele electrice, soneriile, telefoanele, nu fumați și nu utilizați surse de foc înainte de aerisi încăperea;

 

▪ înainte de aprinderea focului, verificați dacă robinetul buteliei și robinetele aparatului de utilizare sunt închise;

 

▪ întotdeauna aprindeți întâi chibritul și apoi manevrați robinetul de alimentare cu gaz;

 

▪ umpleți buteliile doar cu tipul de combustibil pentru care au fost proiectate și numai în centru autorizate în acest sens.

 

▪ nu încarcați butelia la stațiile GPL pentru autovehicule.

 

Este interzisă încercarea cu flacără a etanșeității buteliei, garniturilor sau a furtunului! Verificarea buteliei se va face numai cu emulsie de apă cu săpun! Folosiți doar butelii comercializate în unități specializate.

Citeste mai mult

Eveniment

O chemare la fapte bune în Postul Crăciunului: 50 de Găleți Albastre cu alimente, campanie derulată de Impact Trușești

Publicat

Publicitate

Într-o lume tot mai grăbită, unde fiecare pare prins în propriile probleme, în comuna Trușești se aprinde din nou o lumină a speranței și solidarității.

Societatea Impact Trușești, cunoscută pentru numeroasele acțiuni de binefacere din ultimii ani, lansează o nouă inițiativă emoționantă:
„50 de Găleți Albastre cu Alimente pentru Trușești”, o campanie menită să aducă bucurie și alinare în casele celor mai încercați semeni ai noștri, în pragul sărbătorilor de iarnă.

Un gest mic, o mare diferență
Scopul campaniei este simplu, dar profund: până la sfârșitul lunii noiembrie, Impact Trușești își propune să umple 50 de găleți albastre cu alimente de bază – făină, ulei, zahăr, orez, conserve și alte produse necesare.
Acestea vor fi distribuite familiilor și persoanelor vârstnice aflate în dificultate, din comuna Trușești și satele aparținătoare.

„Postul Crăciunului este un timp al dăruirii, al curățeniei sufletești și al faptelor bune. Fiecare contribuție, oricât de mică, poate aduce zâmbetul pe chipul cuiva care trece printr-o perioadă grea”, transmit voluntarii Societății Impact Trușești.

 Chemare către comunitate

Oricine dorește să se alăture acestei inițiative este binevenit!
Fie că este vorba despre alimente neperisabile, produse de igienă, sau chiar sprijin logistic, fiecare gest contează. Cei care doresc să contribuie pot trimite un mesaj pe Messenger – Societatea Impact Trușești, pentru a afla detalii despre modalitatea de implicare.

Publicitate

Aceasta nu este prima inițiativă a Societății Impact Trușești de a veni în sprijinul celor aflați în nevoie. În lunile septembrie și octombrie 2025, voluntarii au oferit pachete alimentare vârstnicilor cu venituri reduse, în cadrul Proiectului „Îngrijirea persoanelor vârstnice și sprijin social în Trușești”, finanțat de EO Meterdaad și implementat în parteneriat cu Asociația Dorcas Aid România, Asociația Impact Trușești și Asociația Creștină Pentru Tine.

 „Haideți să umplem împreună 50 de găleți cu speranță!”

În fiecare găleată pusă deoparte, nu e doar mâncare, este un strop de iubire, un gest de solidaritate, o rază de lumină pentru cei care poate nu mai așteptau ajutorul nimănui.
Pentru că, la Trușești, binele nu e doar un cuvânt, ci este o tradiție.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending