Connect with us

Eveniment

Schimbare buletin 2025. Ghid complet pentru obținerea cărții de identitate. Ce documente ai nevoie

Publicat

Publicitate

Schimbare buletin 2025: Documente necesare pentru eliberarea actului de identitate. Eliberarea actului de identitate este o procedură esențială pentru toți cetățenii, indiferent de situație, fie că este vorba despre expirarea valabilității, împlinirea vârstei de 14 ani, schimbarea domiciliului sau pierderea acestuia, scrie alba24.ro.

Trebuie precizat faptul că toate cărțile de identitate emise în ultimii ani expiră pe 3 august 2031. Această situaţie este legată de hotărârea Uniunii Europene mai sus menţionată, care a stabilit un termen-limită pentru ca statele membre să adopte un format standardizat al documentelor de identitate.

Articolul de față detaliază pașii și documentele necesare pentru eliberarea actului de identitate, pentru fiecare situație.

Eliberarea actului de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani

Pentru a solicita eliberarea actului de identitate, adolescenții trebuie să se prezinte în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani la serviciul public comunitar de evidentă a persoanelor la care este arondat cu domiciliul sau cu reședința, însoțiți de unul dintre părinți sau reprezenți legali.

Dosarul cu acte necesare pentru buletin va cuprinde atât documente ale minorilor cât și ale părinților acestora.

Astfel, pentru eliberarea actului de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani, sunt necesare următoarele documente:

Publicitate
  • Cererea pentru eliberarea actului de identitate, care se imprimă față-verso, pe o singură foaie sau se obține de la sediul instituției; se semnează atât de minor, cât și de părinte/reprezentant legal; semnătura se face doar în fața lucrătorului de evidență;
  • Certificatul de naștere al minorului, original și copie;
  • Actul de identitate al unui părinte sau al reprezentantului legal în original; acesta face și dovada adresei de domiciliu;
  • Dovada adresei de domiciliu a părintele cetățean străin: permisul de ședere permanentă;
  • Certificatul de căsătorie al părinților: original și copie; sau certificatul de divorț însoțit de convenția din procedura de divorț, dacă este cazul (original și copie);
  • Chitanța pentru taxa de 7 lei: se achită numerar la ghișeul Direcției Impozite și Taxe Locale Primăria Alba Iulia sau pe ghiseul.ro, secțiunea Venituri din prestări servicii – Taxa carte de identitate.

Depunerea actelor se poate face doar în ziua împlinirii vârstei de 14 ani (în termen de 15 zile de la această dată).

Alte mențiuni

  • Dacă părintele nu poate prezenta certificatul de divorț, dovada statutului civil și a numelui se pot face cu certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiune de divorț și convenția referitoare la minor;
  • În cazul în care autoritatea părintească este exercitată de ambii părinți, dar minorul locuiește cu unul dintre aceștia, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, fără a fi necesară semnătura celuilalt părinte;
  • Dacă instanța a stabilit domiciliul minorului la un părinte, dar minorul locuiește cu celălalt părinte, este necesar consimțământul părintelui la care instanța a stabilit domiciliul, pentru a înscrie în actul de identitate domiciliul la adresa unde minorul locuiește efectiv;
  • Declarația poate fi dată la ghișeu, la personalul S.P.C.L.E.P., la notarul public român, la personalul consular sau autoritățile străine competente;
  • Dacă declarația este dată în străinătate, aceasta va fi tradusă și legalizată, respectiv apostilată;
  • Dacă hotărârea judecătorească privind încredințarea minorului a fost pronunțată în străinătate, aceasta trebuie prezentată în original și copie, însoțită de traducerea legalizată și hotărârea care o face executorie.

Eliberarea primului act de identitate după împlinirea vârstei de 18 ani 

În cazul eliberării primului act de identitate după împlinirea vârstei de 18 ani, acestea sunt documentele necesare:

  • Cerere pentru eliberarea actului de identitate (se poate imprima sau obține de la instituție);
  • Certificatul de naștere (original și copie);
  • Dovada adresei de domiciliu (original și copie); pentru zona rurală, este necesară adeverința cu adresa exactă de la Primărie;
  • Documentul cu care se dovedește adresa de domiciliu, obținut cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii; poate fi prezentat și în format electronic;
  • Dacă nu ești proprietar, trebuie să aduci o declarație a gazdei și actul de proprietate al acesteia;
  • Declarația de primire în spațiu a gazdei poate fi dată: în țară, cu maximum 90 de zile înainte de depunerea cererii sau în străinătate, cu maximum 6 luni înainte, la misiunile diplomatice sau autoritățile competente;
  • Declarația unuia dintre părinți sau a unei alte persoane, care să confirme că identitatea și fotografia din cerere îți aparțin;
  • Chitanța de plată a taxei de 7 lei pentru actul de identitate, achitată la Primărie sau online;
  • Actul de identitate al gazdei (dacă este cazul).

Eliberarea actului de identitate la expirarea termenului de valabilitate 

În cazul expirării termenului de valabilitate a buletinului, acestea sunt documentele necesare pentru a elibera un nou act de identitate:

  • Cerere pentru eliberarea actului de identitate (se poate imprima sau obține de la sediul instituției);
  • Actul de identitate vechi (carte de alegător);
  • Certificatul de naștere (original și copie);
  • Certificatul de căsătorie, dacă e cazul (original și copie);
  • Hotărârea de divorț, dacă e cazul (dacă nu există hotărârea, se poate folosi certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiune de divorț);
  • Certificatul de deces al soțului/soției, dacă e cazul (original și copie);
  • Dovada adresei de domiciliu și, dacă e cazul, de reședință (original și copie); pentru zona rurală, este necesară adeverința cu adresa exactă de la primărie;
  • Documentul cu care se dovedește adresa de domiciliu, obținut cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii (poate fi prezentat și în format electronic);
  • Dacă nu ești proprietar, trebuie să aduci o declarație a gazdei și actul de proprietate al acesteia;
  • Actul de identitate al gazdei (dacă e cazul);
  • Declarația de primire în spațiu a gazdei poate fi dată: ]n țară, cu maximum 90 de zile înainte de depunerea cererii sau în străinătate, cu maximum 6 luni înainte, la misiunile diplomatice sau autoritățile competente;
  • Chitanța de plată a taxei de 7 lei pentru actul de identitate, achitată la Primărie sau online;
  • Dacă s-au schimbat numele, prenumele, data, locul nașterii, sau sexul, trebuie să fie în dosar și hotărârea judecătorească sau actul administrativ care face aceste modificări definitive (original și copie).

Ești în străinătate și îți expiră buletinul. Ce trebuie să faci

Românii din străinătate care nu au o carte de identitate valabilă (pentru că a expirat, a fost furată, deteriorată sau s-au schimbat numele sau domiciliul) pot merge la un consulat românesc pentru a face o procură specială.

Aceasta permite altcuiva să le obțină o nouă carte de identitate în țară, iar serviciul este gratuit.

Ce trebuie să facă solicitantul

Solicitantul trebuie să facă o procură specială pe numele unei persoane din România, care să se ocupe de obținerea noii cărți de identitate în locul său. Procura se autentifică doar la o misiune diplomatică sau un consulat al României din țara în care locuiește.

De asemenea, acesta trebuie să facă o programare la consulat și să meargă personal pentru a depune cererea.

Documente necesare la ghișeu

  • Un act de identitate românesc valabil (pașaport, titlu de călătorie sau buletin) în original și 3 copii;
  • 5 fotografii color recente (dimensiune 3 cm x 4 cm, cu o bandă albă de 7 mm în partea de jos);
  • Datele de identificare ale persoanei împuternicite (copie după cartea de identitate).

Dacă solicitantul nu are nici carte de identitate, nici pașaport valabil, trebuie mai întâi să obțină un titlu de călătorie pentru a putea autentifica procura specială.

Ce trebuie să facă persoana împuternicită

Persoana împuternicită trebuie să se prezinte cu următoarele documente:

  • Procura eliberată de consulat, împreună cu două fotografii (ștampilate);
  • Certificatul de naștere al persoanei pentru care se face cartea de identitate;
  • Certificatul de căsătorie sau divorț (dacă este cazul);
  • Cartea de identitate expirată sau deteriorată (dacă nu a fost pierdută, furată sau distrusă);
  • Dovada de domiciliu (declarație de luare în spațiu, contract de proprietate etc.).

Dacă persoana are copii minori și își schimbă domiciliul, trebuie prezentate și certificatelor de naștere ale minorilor pentru a actualiza și domiciliul acestora.

Depunerea cererilor se face numai pe bază de programare, pe site-ul https://www.econsulat.ro/.

Eliberarea actului de identitate în vederea stabilirii reşedinţei (flotant)

În cazul eliberării actului de identitate în vederea stabilirea reşedinţei (flotant), acestea sunt documentele necesare:

  • Cerere pentru eliberarea actului de identitate: Se poate imprima față-verso pe o singură foaie sau obținută de la sediul instituției;
  • Actul de identitate al solicitantului: În termen de valabilitate;
  • Dovada adresei de reședință (original și copie); pentru zona rurală, este necesară adeverința cu adresa exactă de la Primărie;
  • Extras de carte funciară: original și copie, obținut cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii; poate fi prezentat și în format electronic;
  • Declarație de primire în spațiu a gazdei: dacă nu ești proprietar, trebuie depuse declarația gazdei și actul de proprietate al acesteia;
  • Declarația de primire în spațiu: în țară, poate fi dată cu maximum 90 de zile înainte de depunerea cererii, la polițist sau notar, iar în străinătate, cu maximum 6 luni înainte, la misiunea diplomatică sau autoritățile competente;
  • Dovada pentru cazare în locuri comune: entru cămine sau centre, se prezintă o declarație scrisă de la conducătorul instituției;
  • Actul de identitate al gazdei: original (dacă e cazul).

Eliberarea actului de identitate la modificarea datelor de stare civilă 

În cazul eliberării actului de identitate la modificarea datelor de stare civilă, acestea sunt documentele necesare:

  • Cerere pentru eliberarea actului de identitate: se poate imprima față-verso pe o singură foaie sau obținută de la sediul instituției;
  • Actul de identitate și cartea de alegător (dacă este cazul);
  • Certificatul de naștere: original și copie;
  • Certificatul de căsătorie: dacă este cazul (original și copie);
  • Sentința de divorț definitivă sau certificatul de divorț, dacă este cazul (original și copie); dacă nu aveți sentința de divorț, se poate folosi certificatul de naștere sau cel de căsătorie cu mențiune de divorț;
  • Certificatul de deces al soțului/soției: dacă este cazul (original și copie);
  • Dovada adresei de domiciliu: original și copie; pentru zona rurală, este necesară adeverința cu adresa exactă de la Primărie;
  • Extras de carte funciară: original și copie, obținut cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii; poate fi prezentat și în format electronic;
  • Declarație de primire în spațiu a gazdei: dacă nu ești proprietar, trebuie depusă și declarația gazdei și actul de proprietate al acesteia; poate fi dată în țară, cu maximum 90 de zile înainte, la polițist sau notar și în străinătate, cu maximum 6 luni înainte, la misiunile diplomatice sau autoritățile competente;
  • Chitanța de plată a taxei de 7 lei, achitată la Primărie sau online;
  • În caz de modificare a numelui, prenumelui, datei sau locului nașterii, se prezintă hotărârea judecătorească definitivă sau actul administrativ care modifică aceste date (original și copie).

Schimbare buletin 2025: Eliberarea actului de identitate la schimbarea domiciliului din străinătate în România 

În cazul eliberării actului de identitate la schimbarea domiciliului din strainatate in Romania, acestea sunt documentele necesare:

  • Cerere pentru eliberarea actului de identitate: se poate imprima față-verso pe o singură foaie sau se poate obține de la sediul instituției;
  • Certificatul de naștere: original și copie;
  • Certificatul de căsătorie: dacă este cazul (original și copie);
  • Hotărârea de divorț definitivă sau certificatul de divorț: dacă este cazul (original și copie); dacă nu se poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorț, se poate folosi certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiuni actualizate;
  • Certificatul de deces al soțului/soției: dacă este cazul (original și copie);
  • Certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani: original și copie;
  • Dovada adresei de domiciliu și, dacă este cazul, a adresei de reședință: original și copie; pentru zona rurală, adeverință cu adresa exactă emisă de Primăria Comunei (valabilă 30 zile);
  • Extrasul de carte funciară: original și copie, obținut cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii; poate fi prezentat și în format electronic;
  • Declarația de primire în spațiu a gazdei: dacă nu ești proprietar, adu declarația gazdei și actul de proprietate al acesteia; poate fi dată în țară, cu maximum 90 de zile înainte, la polițist sau notar și în străinătate, cu maximum 6 luni înainte, la misiunile diplomatice sau autoritățile competente;
  • Pașaportul românesc: valabil sau expirat, cu menționarea statului de domiciliu (original și copie); dacă nu aveți pașaportul românesc sau certificatul de cetățenie română, se va face o verificare în R.N.E.P.S. și D.G.P.;
  • Actul de identitate sau pașaportul străin: dacă este cazul (original și copie);
  • Chitanța pentru taxa de 7 lei, achitată la Primărie sau online.

Schimbare buletin 2025: informații suplimentare

  • Dacă nu puteți prezenta pașaportul românesc sau certificatul de cetățenie, se va face o verificare de către S.P.C.L.E.P. și D.G.P.;
  • Certificatele de stare civilă trebuie să fie emise de oficiile de stare civilă române sau de misiunile diplomatice/consulare ale României;
  • Dacă nașterea sau căsătoria nu a fost înregistrată în România, trebuie făcută transcrierea certificatelor de stare civilă străine înainte de depunerea cererii pentru actul de identitate;
  • Dacă un părinte schimbă domiciliul în România cu copii minori, este necesară hotărârea judecătorească definitvă de încredințare a copiilor sau consimțământul celuilalt părinte, dat în fața personalului consular sau autorităților competente.

Eliberarea buletinului la pierderea, furtul, distrugerea sau deteriorarea actului de identitate

În cazul eliberării actului de identitate la pierderea, furtul, distrugerea sau deteriorarea actului de identitate, acestea sunt documentele necesare:

  • Cererea pentru eliberarea actului de identitate (se poate obține de la instituție sau se imprimă pe o singură foaie, față-verso);
  • Actul de identitate vechi și cartea de alegător;
  • Certificatul de naștere (original și copie);
  • Certificatul de căsătorie (pentru persoanele căsătorite sau soțul supraviețuitor), original și copie;
  • Hotărârea de divorț definitivă sau certificatul de divorț, dacă este cazul (original și copie); dacă nu aveți certificatul de divorț, se poate dovedi statutul civil cu certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiune de divorț;
  • Certificatul de deces al soțului/soției, original și copie;
  • Documentul care dovedește adresa de domiciliu și, dacă este cazul, adresa de reședință (original și copie); pentru zonele rurale, este necesară o adeverință de la Primăria Comunei, cu adresa exactă a imobilului;
  • Extras de carte funciară (sau document similar) obținut cu cel mult 30 de zile înainte de depunerea cererii, care poate fi prezentat și electronic;
  • Dacă nu sunteți proprietar al imobilului, trebuie să aduceți declarația de primire în spațiu, semnată de gazdă, și actul de proprietate al acesteia;
  • Actul de identitate al gazdei (dacă este cazul);
  • Declarația de primire în spațiu poate fi dată în țară în maximum 90 de zile înainte de depunerea cererii sau în străinătate în maximum 6 luni;
  • Chitanța de plată de 7 lei pentru actul de identitate, care se achită la ghișeul Direcției Impozite și Taxe Locale sau online pe ghiseul.ro;
  • Dacă imaginea facială nu este preluată în RNEP, aduceți un document oficial cu fotografie recentă (ex: permis de conducere sau pașaport).

Taxe buletin. Cât costă și unde trebuie să plătești

Schimbare buletin 2025: Taxa unică pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei, iar cea pentru cartea de identitate provizorie este de 1 leu.

Acestea pot fi plătite la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, sau la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate.

Cartea de identitate electronică

Noile cărți electronice de identitate, care fac parte dintr-un proiect pilot lansat în județul Cluj încă din vara anului 2021, ar fi trebuit să fie disponibile la nivel național începând cu noiembrie anul trecut.

Acest lucru nu s-a realizat însă, deoarece, conform unui răspuns al Ministerului Afacerilor de Interne (MAI) transmis către HotNews.ro, au apărut „dificultăți tehnice în timpul testării noului cip de stocare“ care va fi integrat în aceste carduri de identitate.

În cât timp se eliberează buletinul

Potrivit ordonanței de urgență 97/2005, termenul de soluţionare a cererilor pentru eliberarea unui act de identitate este de până la 30 de zile și poate fi prelungit cu cel mult 15 zile de către şeful serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor.

Cu toate acestea, autoritățile locale oferă un termen de aproximativ 7-10 zile pentru eliberarea cărții de identitate.

Cât timp este valabil buletinul

  • În ceea ce privește persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani, cartea de identitate este valabilă patru ani;
  • În ceea ce privește persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani, cartea de identitate este valabilă șapte ani;
  • După împlinirea vârstei de 25 de ani, cartea de identitate este valabilă 10 ani;
  • După împlinirea vârstei de 55 de ani, cartea de identitate se eliberează cu termen de eliberare permanent.

Toate cărțile de identitate emise după vârsta de 25 de ani vor expira la data de 3 august 2031. Schimbarea are ca scop introducerea noilor buletine cu dimensiuni similare unui card bancar, conform standardelor europene.

De asemenea, noua carte electronică de identitate va prelua funcțiile cardului național de sănătate.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cod galben de inundații pe râul Prut: ISU Botoșani este în alertă pentru gestionarea situațiilor de urgență

Publicat

Publicitate

Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (INHGA) a actualizat prognoza și a emis o avertizare de Cod galben de inundații pentru sectorul amonte al râului Prut, în zona acumulării Stânca-Costești. Avertizarea intră în vigoare în această seară, de la ora 23:00, și este valabilă până pe 22 aprilie, ora 09:00.

Potrivit hidrologilor, sunt așteptate creșteri importante de debite și niveluri ale apei, ca urmare a propagării viiturilor formate anterior în amonte, pe teritoriul Ucrainei, în bazinul superior al râului Prut. Specialiștii atrag atenția că există posibilitatea depășirii cotelor de atenție, ceea ce ar putea genera inundații locale.

În acest context, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al județului Botoșani a dispus măsuri de prevenire și monitorizare, pregătind intervenția operativă în cazul apariției unor situații de urgență.

„Evoluţia fenomenelor hidrologice este supravegheată permanent, atât prin Centrul Operaţional al inspectoratului, cât şi în teren, prin intermediul Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență din localitățile vizate”, au precizat reprezentanții ISU Botoșani.

Autoritățile le recomandă cetățenilor care locuiesc în apropierea râului Prut să urmărească evoluția avertizărilor și să respecte eventualele măsuri și recomandări transmise prin sistemele de alertare.

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite pentru a interveni, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

Publicitate

Informare preventivă:

Reguli de comportare și acțiune la inundații:

  1. Când inundațiile vă surprind acasă, dacă aveți timp, luați următoarele măsuri pentru protejarea bunurilor:

– aduceți în casă unele lucruri sau puneți-le culcate la pământ într-un loc sigur (mobilă de curte, unelte de grădina sau alte obiecte care se pot muta și care pot fi suflate de vânt sau luate de apă);

– blocați ferestrele, astfel încât acestea să nu fie sparte de vânt, de apă, de obiecte care plutesc, sau de aluviuni;

– evacuați animalele și bunurile de valoare în locuri de refugiu, dinainte cunoscute;

– încuiați ușile casei și ferestrele dupa ce inchideți apa, gazul și instalațiile electrice.

  1. Dacă inundatia este iminentă, procedați astfel:

– mutați obiectele care se pot mișca în partea cea mai de sus a casei, deconectati aparatele electrice și, împreună cu întreaga familie, părăsiți locuința și deplasați-vă spre locul de refugiu dinainte stabilit (etaje superioare, acoperișuri, înălțimi sau alte locuri dominante) care nu pot fi acoperite de nivelul cotelor maxime ale apelor;

– în cazul în care sunteti surprins în afara locuinței (pe străzi, în școli, în parcuri, gări, autogări, magazine, alte locuri) este necesar să respectați cu strictețe comunicările primite și să vă îndreptați spre locurile de refugiu cele mai apropiate.

  1. Dacă se ordonă evacuarea, respectați următoarele reguli:

– respectati ordinea de evacuare stabilită: copii, bătrâni, bolnavi din zonele cele mai periclitate;

– înainte de părăsirea locuinței întrerupeți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, energie electrică și închideti ferestrele;

– scoateți animalele din gospodărie (grajduri, adăposturi) și dirijați-le către locurile care oferă protecție;

– la părăsirea locuinței luați documentele personale, o rezervă de alimente, apă, trusă sanitară, un mijloc de iluminat, un aparat de radio, iar pe timp friguros și îmbrăcăminte mai groasă;

– după sosirea la locul de refugiu, comportați-vă calm, ocupaț locurile stabilite, protejați și supravegheați copiii, respectați măsurile stabilite.

  1. La reîntoarcerea acasă respectați următoarele:

– nu intrați în locuință în cazul în care aceasta a fost avariată sau a devenit insalubră;

– nu atingeți firele electrice;

– nu consumați apa direct de la sursă, ci numai după ce a fost fiartă;

– consumați alimente numai după ce au fost curățate, fierte și, după caz, controlate de organele sanitare;

– nu folosiți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, electricitate, fără aprobarea organelor de specialitate;

– acordați ajutor victimelor surprinse de inundații;

– executați lucrări de înlăturare a urmărilor inundației, degajarea malului, curățirea locuinței și mobilierului, dezinfectarea încăperilor, repararea avariilor.

Reguli și măsuri ce trebuie îndeplinite preventiv pentru diminuarea efectelor produse de inundatii:

* curățarea, adâncirea sau realizarea șanturilor de preluare a apelor pluviale;

* drenarea și asigurarea curgerii apei către șanturile de captare, astfel încât în gospodării aceasta să nu mai băltească;

* regularizarea unor pârâie, curățirea lor, a canalelor și tuburilor colectoare, a vâlcelelor pentru a asigura preluarea eventualilor torenți formați;

* crearea de bazine de rezervă pentru captarea viiturilor;

* deținatorilor de construcții situate pe direcția viiturilor de pe versanți li se recomandă realizarea unor canale de captare și dirijare a apei;

* curățarea pilonilor de susținere a podurilor, punților și podețelor de materialele aduse de viituri, pentru a se evita formarea unor adevărate baraje ce pot afecta împrejurimile sau chiar rezistența acestora;

* achiziționarea de saci pentru a putea fi umpluți cu nisip în scopul protejării împotriva pătrunderii apei sau a întăririi malurilor și digurilor;

* executarea unor lucrari de drenare a apei rezultate din precipitatii în zonele afectate de alunecări de teren pentru a împiedica pătrunderea acesteia prin crăpăturile formate în scopul prevenirii reactivării acestora;

* întreținerea unor lucrări de îmbunătățiri funciare, protejari de maluri și diguri;

* achizitionarea, la nivelul fiecarei localitati, a unor motopompe, acestea fiind necesare evacuarii apei din clădirile instituțiilor și populatiei din zone respective, pentru că în situații majore forțele Inspectoratului pentru Situații de Urgență nu sunt suficiente.

Citeste mai mult

Actualitate

Intervenție peste granița județului: Pompierii de la Flămânzi, chemați în ajutor la un incendiu din județul Iași

Publicat

Publicitate

Un incendiu puternic a izbucnit, noaptea trecută, într-o gospodărie din localitatea Plugari, județul Iași. Flăcările au cuprins o casă nelocuită, iar alarma a fost dată de vecinii care au observat focul.

Deși evenimentul a avut loc în județul vecin, pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi, județul Botoșani, au fost solicitați să intervină și au ajuns rapid la fața locului, alături de colegii lor de la Detașamentul 1 de Pompieri Iași și de Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Plugari. Trei autospeciale de stingere au fost mobilizate în total pentru limitarea dezastrului.

Ajunși la fața locului, pompierii au constatat că întreaga locuință era cuprinsă de flăcări. Intervenția promptă a forțelor de ordine a împiedicat extinderea focului la alte construcții din gospodărie. Totodată, salvatorii au reușit să scoată o butelie din interiorul casei în flăcări, eliminând astfel riscul iminent de explozie.

Cauza probabilă a incendiului a fost stabilită ca fiind folosirea intenționată a focului. Cazul a fost preluat de Poliție, care a demarat o anchetă pentru a stabili împrejurările exacte ale incidentului.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți, au transmis pompierii ISU Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Incendii în Noaptea de Înviere la Vlăsinești, Stânca și Vânători: Au ars vegetație și anvelope. Pompierii au salvat mai multe animale

Publicat

Publicitate

Trei incendii de vegetație uscată și anvelope uzate au fost înregistrate în județul Botoșani, în noaptea de sâmbătă spre duminică, chiar în timpul slujbei de Înviere.

Intervențiile rapide ale pompierilor au împiedicat extinderea flăcărilor și au salvat gospodării și animale aflate în pericol.

Primul incendiu a fost semnalat în localitatea Vlăsinești, unde au ars aproximativ 0,5 hectare de vegetație uscată, dar și o cantitate considerabilă de anvelope uzate. La fața locului au intervenit pompierii de la Stația Săveni, sprijiniți de voluntarii din cadrul SVSU Vlăsinești. Intervenția promptă a echipajelor a dus la salvarea mai multor bovine aflate în apropierea focarului.

Al doilea incendiu a avut loc în localitatea Stânca, unde au fost cuprinse de flăcări atât vegetația uscată, cât și o cantitate mare de cauciucuri. Pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Ștefănești au reușit să stingă focul înainte ca acesta să ajungă la gospodăriile din apropiere.

Un al treilea incendiu s-a produs la Vânători, unde au ars aproximativ 20 de anvelope uzate și vegetația uscată de pe o suprafață de circa 0,1 hectare. La intervenție au participat pompierii militari din cadrul Gărzii Trușești.

Potrivit primelor concluzii ale anchetelor desfășurate la fața locului, cauza probabilă a producerii incendiilor a fost utilizarea focului deschis în spații deschise. În unele zone, se menține încă tradiția aprinderii anvelopelor în Noaptea de Înviere, cu scopul simbolic de alungare a spiritelor rele.

Publicitate

Pentru prevenirea unor astfel de evenimente ISU Botoșani face apel la responsabilitate din partea cetățenilor.

Arderea miriștilor sau a vegetației uscate este interzisă, potrivit legislației privind protecția mediului.

„Atragem atenția asupra faptului că folosirea focului deschis pentru igienizarea terenurilor, arderea gunoaielor, a deșeurilor și a altor materiale combustibile pot avea consecințe grave, atât asupra mediului înconjurător și a solului, cât și asupra proprietății sau chiar vieții oamenilor.

În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar în condiții de vânt, incendiile de vegetație uscată sau de deșeuri menajere pot deveni și mai periculoase dacă se manifestă aproape de case, de rețele de electricitate sau de locuri cu pericol de explozie.

Recomandăm fumătorilor să nu arunce resturile de la țigară la întâmplare (de exemplu pe geamul autoturismului) pentru că pot incendia vegetația uscată de pe marginea drumului sau copacii, iar incendiile pot ajunge la proprietăți sau, în cele mai grave situații, pot provoca și victime”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Învierea Domnului – Sfintele Paşti

Publicat

Publicitate

Învierea Domnului – Sfintele Paşti, care este învierea cu trupul din mormânt a Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, este sărbătorită de Biserică în acest an în ziua de 5 mai.

Cu adevărat, arată părintele arhimandrit Ilie Cleopa, nici o sărbătoare a Bisericii creştine nu a adus atâta bucurie în cer şi pe pământ, precum şi în iad.

Căci cine ar putea să spună câtă bucurie au avut Adam şi Eva şi toţi patriarhii, prorocii şi drepţii Legii Vechi şi cei mai dinainte de Lege, când li s-a vestit în iad că a înviat Domnul şi că vine la ei, Mesia: „Împăciuitorul Căruia i se vor supune popoarele” (Facere 49,10).

Ce bucurie dumnezeiască au avut aceştia, spune părintele arhimandrit Cleopa Ilie, când au văzut cu ochii lor sfărâmarea porţilor iadului şi pe Mesia, Cel Mult aşteptat, venind cu putere şi strălucire nespusă, risipind cu fulgerele dumnezeirii sale întunericul şi amărăciunea fără de măsură ale iadului.

Trupul cu care El a înviat este trupul lui Iisus din Nazaret, trup care a fost răstignit pe Cruce, încheind opera de răscumpărare prin acel suspin: „Săvârşitu-s-a” (Ioan 19,30).

Primele arătări ale Mântuitorului după Înviere au fost făcute femeilor mironosiţe (purtătoare de mir)

„După ce a trecut sâmbăta, când se lumina de ziua întâi a săptămânii (Duminică), au venit Maria Magdalena şi cealaltă Marie, ca să vadă mormântul. Şi iată s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a prăvălit piatra şi şedea deasupra ei.

Publicitate

Şi înfăţişarea lui era ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă ca zăpada. Şi de frica lui s-au cutremurat cei ce păzeau şi s-au făcut ca morţi. Iar îngerul, răspunzând, a zis femeilor: Nu vă temeţi, că ştiu că pe Iisus cel răstignit Îl căutaţi. Nu este aici; căci S-a sculat precum a zis; veniţi de vedeţi locul unde a zăcut. Şi degrabă mergând, spuneţi ucenicilor Lui că S-a sculat din morţi şi iată va merge înaintea voastră în Galileea; acolo Îl veţi vedea. Iată v-am spus vouă”. (Matei 28, 5-7)

Apoi S-a arătat Domnul la doi din ucenicii Săi, Luca şi Cleopa, care mergeau spre Emaus (Luca 24, 18)

Seara, în ziua Sfintelor Paşti, S-a arătat celor unsprezece, care erau adunaţi împreună de frica iudeilor şi i-a liniştit, zicându-le: ‘Pace vouă’!.

Iar ei înfricoşându-se, le-a zis Hristos: „De ce sunteţi tulburaţi şi pentru ce se ridică astfel de gânduri în inima voastră? Vedeţi mâinile Mele şi picioarele Mele, că Eu Însumi sunt; pipăiţi-Mă şi vedeţi, că duhul nu are carne şi oase, precum Mă vedeţi pe Mine că am.

Şi zicând acestea, le-a arătat mâinile şi picioarele Sale. Iar ei încă necrezând de bucurie şi minunându-se, El le-a zis: Aveţi aici ceva de mâncare? Iar ei i-au dat o bucată de peşte fript şi dintr-un fagure de miere. Şi luând, a mâncat înaintea lor. Şi le-a zis: Acestea sunt cuvintele pe care le-am grăit către voi fiind încă împreună cu voi, că trebuie să se împlinească toate cele scrise despre Mine în Legea lui Moise, în prooroci şi în psalmi”. (Luca 24, 36-45).

S-a arătat apoi şi la peste cinci sute de fraţi (I Corinteni 15, 6), iar după opt zile, S-a arătat ucenicilor Lui şi lui Toma. Fiind uşile încuiate, l-a încredinţat pe Toma despre Învierea Sa prin punerea mâinilor pe semnul cuielor din mâinile Sale şi în coasta Sa. (Ioan 20, 26-29)

Ultima dată S-a arătat Domnul ucenicilor săi pe muntele Măslinilor, când S-a înălţat la cer şi le-a zis: „Mergeţi în toată lumea şi propovăduiţi Evanghelia la toată făptura: Cel ce va crede şi se va boteza, se va mântui; iar cel ce nu va crede, se va osândi”. (Marcu 16, 15-16; Luca 24, 47-52; Fapte 1,8) (surse: „Predici la praznicele împărăteşti şi la sfinţii de peste an”, Arhimandrit Cleopa Ilie, 1996; Dicţionar de Teologie Ortodoxă, pr. prof. dr. Ion Bria, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1994).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending