Biserica Ortodoxă Greacă a acuzat miercuri poliția israeliană că a încălcat libertatea credincioșilor impunând restricții cu privire la numărul de pelerini care pot participa la ceremonia „Luminii Sfinte”.
Concret, la ceremonie vor putea participa aproximativ 1.800 de pelerini, față de 10.000 în anii trecuți.
Poliția a spus că limitele sunt necesare pentru siguranță în timpul sărbătorii de sâmbătă la biserica antică a Sfântului Mormânt, locul unde se crede că Iisus a fost răstignit, îngropat și unde a înviat, scrie Times of Israel.
Sărbătoarea de sâmbătă are loc în timpul unui val neobișnuit de violență în Orașul Vechi, unde au avut loc ciocniri între poliție și credincioșii musulmani, chiar în cel mai sensibil loc sfânt al Ierusalimului, complexul Muntelui Templului, care găzduiește Moscheea Al-Aqsa.
Tensiunile s-au transformat într-o confruntare regională între Israel și Hamas și au fost punctate vineri când două surori anglo-israeliene și mama lor au fost ucise după ce mașina lor a fost atacată în apropierea unei așezări evreiești din Cisiordania.
Ce spun autoritățile din Israel. Ce spun liderii Bisericii
Israelul motivează restricțiile prin aceea că dorește să prevină un alt dezastru, după ce o panică a mulțimii într-un alt loc sfânt a provocat în 2021 moartea a 45 de persoane.
Liderii bisericii spun, pe de altă parte, că este scandalos să se modifice o ceremonie care a avut loc de secole.
Creștinii ortodocși consideră că în sâmbăta dinaintea Paștelui apare o flacără miraculoasă în interiorul Bisericii Sfântului Mormânt.
Patriarhul grec intră într-o cameră construită pe locul tradițional al mormântului lui Isus, și iese cu două lumânări aprinse.
Trece flacăra printre mii de oameni care țin în mână lumânări, luminând treptat pereții bazilicii întunecate.
Flacăra este apoi transferată comunităților ortodoxe din alte țări cu ajutorul unor zboruri speciale.
Negocieri eșuate
Oficialii bisericii le-au declarat miercuri reporterilor din Ierusalim că negocierile cu poliția privind restricțiile au eșuat.
„După multe încercări făcute cu bunăvoință, nu putem să ne coordonăm cu autoritățile israeliene, deoarece acestea impun restricții nerezonabile privind accesul la Sfântul Mormânt”, a spus Patriarhia Ortodoxă Greacă a Ierusalimului.
Restricțiile „vor limita accesul pentru creștini, la Biserica Sfântului Mormânt și la ceremonia Sfintei Lumini”.
Oficialii poliției au recunoscut că vor spori securitatea și vor bloca unele rute către orașul vechi.
De asemenea, au anunțat și că prezența este limitată în biserica și zona Sfântului Mormânt.
Dar, într-o conferință telefonică cu reporterii, oficialii au spus că limitele de prezență – 1.800 de persoane în interiorul bisericii, despre care oficialii greco-ortodocși au spus că este o fracțiune din anii precedenți – au fost stabilite de către biserică.
Superintendentul șef Yoram Segal de la Poliția Districtului Ierusalim a declarat reporterilor că prioritatea principală a poliției este siguranța, într-o zi în care musulmanii, creștinii și evreii își sărbătoresc propriile sărbători în Orașul Vechi.
„Vom reglementa mișcarea mulțimilor”, a spus Segal, adăugând că ceremonia va fi disponibilă în tot orașul pe ecrane video.
De la ascensiunea în acest an a celui mai de dreapta guvern al Israelului din istorie, creștinii reclamă că biserica veche de 2.000 de ani din Țara Sfântă a fost atacată din ce în ce mai mult.
Lumina sfântă de la Ierusalim: ce se întâmplă la Sfântul Mormânt
Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după prohod. Cei care fac această verificare – pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare – sunt polițiști civili, care nu sunt creștini.
De obicei, aceștia sunt trei: un arab, un turc și un reprezentant al Statului Israel.
Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc.
De asemenea, îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase. Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, ușa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii.
Lumina sfântă din Ierusalim: care este ritualul
După desfășurarea slujbei, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil și brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt.
La intrare, Patriarhul este controlat de polițiști în prezența martorilor care aparțin tuturor confesiunilor.
Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt și pătrunde în prima încăpere, în „Capela Îngerului”, însoțit – conform tradiției – numai de un arab de religie islamică.
Mai departe, Patriarhul intră singur în încăperea propriu-zisă a Mormântului și îngenunchează în fața lespedei.
După rugăciune, cei prezenți în biserică au adesea prilejul să observe o lumină precum un fulger, care vine prin cupola aflată deasupra Capelei Sfântului Mormânt.
Pelerinii compară această lumină cu un glob care se împrăștie în mici bucăți.
Această lumină ajunge până la lespedea Sfântului Mormânt, aprinzând astfel vata presărată deasupra.
Rolul Patriarhului este de a lua în mâini această vată aprinsă, a o așeza în două cupe de aur și a se întoarce în Capela Îngerului.
Ulterior, Patriarhul aprinde două mănunchiuri de câte 33 de lumânări fiecare, apoi iese și împarte lumina credincioșilor.