Connect with us

Eveniment

SĂPTĂMÂNA PATIMILOR: Sfânta și Marea VINERI

Publicat

Publicitate

După ce Domnul a fost vândut de pri­etenul şi ucenicul Lui cu treizeci de arginţi, a fost dus mai întâi la Ana arhiereul. Acesta L-a trimis Ia Caiafa, care L-a scuipat şi L-a lovit peste faţă; şi pe când îşi bătea joc şi râdea de El, a auzit spunându-I-se: «Profeţeşte-ne, cine Te-a lovit!».

Acolo au venit şi doi martori mincinoşi care au mărturisit că Hristos a spus: «Stricaţi Templul acesta şi în trei zile îl voi ridica!», precum şi că este Fiul lui Dumnezeu. Arhiereul şi-a rupt hainele neputând suferi aşa-numita de el hulă. Când s-a făcut ziuă L-au dus în pretoriu la Pilat, «şi ei n-au intrat, spune Scriptura, ca să nu se spurce, ci să poată mânca Paștile».

Pilat a ieşit afară şi i-a întrebat: Care este vina Lui? Şi pentru că n-a găsit nici o vină Lui, L-a trimis la Caiafa; iar acesta L-a trimis din nou la Pilat, căci şi Pilat se pornise spre uciderea Lui. Pilat a spus: «Luaţi-L voi şi răstigniţi-L şi după legea voastră judecaţi-L». Ei au spus iarăşi: «Nouă nu ne este îngăduit să omorâm pe nimeni». Prin aceste cuvinte au aţâţat pe Pilat ca să-L răstignească. Pilat L-a întrebat pe Hristos dacă este împăratul iudeilor. El a mărturisit că este, dar este împărat veşnic: «împărăţia Mea, a spus El, nu este din lumea aceasta!». Pilat, voind să-L libereze, le-a spus mai întâi că nu-I găseşte nici o vină deosebită, apoi le-a propus să libereze pe unul dintre cei închişi. Iudeilor însă le-a fost mai drag Varava decât Iisus. În sfârşit Pilat L-a dat iudeilor, după ce mai întâi L-a biciuit pe Iisus. Este apoi dat soldaţilor, îmbrăcat cu hlamidă roşie, încu­nunat cu cunună de spini, şi în mâini I-au pus trestie. A fost batjocorit de soldaţi care-I spuneau: «Bucură-te, împăratul iudeilor!».

După ce L-au batjocorit așa, Pilat a spus din nou: «Nu găsesc în El nicio vină de moarte». Ei însă au spus: «Noi Îl osândim pentru că s-a numit pe Sine Fiul lui Dumnezeu». Pe când spuneau acestea, Iisus tăcea. Mulțimea a strigat lui Pilat: «Răstignește-L, răstignește-L!». Ei voiau să-L dea unei morți necinstite, ca să îndepărteze din mijlocul lor amintirea Lui cea bună. Pilat își bătea joc oarecum de ei zicându-le: «Pe împăratul vostru să-L răstignesc?». Ei au răspuns: «N-avem alt împărat decât pe Cezarul». Iudeii, pentru că n-au reușit nimic cu hulele lor, aduc în discuție pe Cezarul ca cel puțin așa să-și sature furia lor. Într-adevăr au spus: «Tot cel care se face pe sine împărat se împotrivește Cezarului». În timpul acesta femeia lui Pilat, înfricoșată de visuri, a trimis la Pilat să-i spună: «Să nu faci nimic dreptului acestuia!». Căci ea, din pricina lui Iisus, suferise mult în timpul nopții. Pilat s-a spălat pe mâini, lepădându-se prin asta de vina sângelui. Iudeii însă au strigat: «Sângele Lui peste noi și peste copiii noștri! Dar dacă-L slobozești pe El nu ești prieten Cezarului!». Așadar, Pilat L-a legat, deşi ştia bine că este nevinovat, L-a osândit la moarte pe cruce, şi le-a slobozit pe Varava. Când a văzut Iuda aceasta, aruncând arginţii a plecat şi ducându-se a luat o frânghie şi s-a spânzurat; în urmă s-a umflat mult şi a crăpat.

Ostaşii L-au bătut peste față cu trestia şi I-au pus în spate crucea. Apoi au silit pe Simon Cirineanul, să-I ducă crucea. Au ajuns pe la ceasul al treilea la locul Căpăţânei şi acolo L-au răstignit. A fost răstignit împreună cu doi tâlhari ca să fie şi el socotit un făcător de rele. Pentru a-L înjosi, soldaţii au împărţit hainele Lui, iar pentru cămaşa Sa, care era făcută dintr-o bucată şi nu avea nicio cusătură, au aruncat sorţi, săvârşind cea mai mare nelegiuire. Dar nu numai acestea, ci şi pe când era pe cruce îşi băteau joc de El, zicând: «O, Cel ce strici Templul şi în trei zile Îl zideşti, mântuieşte-Te pe Tine». Şi iarăşi: «Pe alţii a mântuit, dar pe Sine nu poate să se mântuiască». Şi iarăşi: «Dacă eşti împăratul lui Israel, coboară-Te acum de pe cruce şi vom crede în Tine!». Iudeii, dacă ar fi crezut în cele ce spuneau, ar fi trebuit să se apropie de El fără nicio îndoială, căci într-adevăr Hristos era recunoscut de întreaga fire nu numai ca împărat al lui Israel, ci şi al întregii lumi. Ce însemna, oare, întunecarea soarelui în ceasul al treilea şi în miezul zilei? Ce însemna cutremurarea pământului? Ce însemna despicarea pietrelor, care au mustrat învârtoşarea inimii iudeilor? Ce însemna învierea multor trupuri, care ne-a învederat credinţa în învierea obştească şi puterea Celui ce-a pătimit? Ce însemna sfâşierea în două a catapetesmei Templului, ca şi cum şi ea ar fi fost supărată din pricina Celui care a fost slăvit în ea şi pătimeşte acum? Ce însemnau apoi celelalte lucruri descoperite, dar care n-au putut fi văzute?

Așadar în ceasul al treilea, după cum spune dumnezeiescul Marcu, a fost răstignit. Din ceasul al șaselea până în ceasul al nouălea s-a făcut întuneric. Longhin sutașul, când a văzut aceste lucruri minunate și mai cu seamă întunecarea soarelui, a strigat cu voce mare: «Cu adevărat Fiul lui Dumnezeu a fost Acesta!». Unul dintre tâlhari Îl insulta pe Iisus; celălalt însă Îl ţinea de rău cu asprime pe acesta, şi a mărturisit pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu. Mântuitorul i-a răsplătit credința lui şi i-a făgăduit petrecerea în rai împreună cu El. În sfârşit, după ce a fost insultat din destul, Pilat a scris pe Cruce şi cuvintele: «împăratul iudeilor». Deşi iudeii s-au împotrivit să scrie aşa, zicând că El s-a numit împărat al iudeilor, totuşi Pilat a spus împotriva lor din nou: «Ce-am scris, am scris!». Apoi Mântuitorul a strigat: «Mi-e sete!». Ei au amestecat oţet cu fiere şi l-au dat să bea. Şi spunând: «Săvârşitu-s-a», înclinând capul şi-a dat Duhul. Toţi s-au îndepărtat de acolo. Lângă Crucea Lui stătea numai Mama Lui şi sora ei, Maria lui Cleopa, pe care Ioachim i-o născuse lui Cleopa ce murise fără copii. Mai era încă şi Ioan, iubitul Lui ucenic. Nerecunoscătorii iudei, pentru că nu voiau să vadă trupurile pe Cruce, au cerut lui Pilat (pentru că era marea zi a Paştelui şi era Vineri) ca să sfărâme fluierele picioarelor osândiţilor spre a muri mai repede. Şi au sfărâmat fluierele picioarelor celor doi tâlhari, căci mai trăiau încă; dar când au venit la Iisus şi L-au văzut că murise, s-au oprit de a le mai sfărâma. Unul dintre ostaşi, ca să facă plăcere iudeilor nerecunoscători, a întins suliţa şi L-a împuns pe Hristos în coasta dreaptă şi îndată a ieşit sânge şi apă; apă, pentru ca să se vadă că era om, sânge, pen­tru ca să se vadă că era mai presus de om. Sau altă explicaţie: sânge din pricina împărtăşirii cu dumnezeieştile sfinţenii, iar apă din pricina botezului.

Publicitate

Aceasta a văzut-o Ioan şi a mărturisit-o, şi adevărată este mărturia lui. El a fost de faţă la toate şi le-a văzut şi ceea ce a văzut a scris. Căci dacă ar fi minţit, n-ar fi scris şi cele care par că sunt spre necinstirea învăţătorului. Se spune că Ioan fiind de faţă atunci a strâns din coasta curgătoare de viaţă într-un vas preasfântul şi dumnezeiescul Sânge. După ce s-au să­vârşit aceste fapte mai presus de fire, pe înserate, Iosif din Arimateea, ucenic al Lui care se ascunsese ca şi ceilalţi, s-a dus cu îndrăzneală la Pilat, pe care-l cunoştea, şi i-a cerut trupul lui Iisus. Pilat i-a îngăduit să-L ia, iar Iosif, pogorându-L de pe Cruce, L-a dat jos cu multă evlavie. Pe când se lăsa noaptea, a venit Nicodim, aducând un amestec preparat de multă vreme din smir­nă şi aloe. L-a înfăşurat în giulgiuri, după cum obişnuiau să facă iudeii, şi L-au în­gropat în apropiere în mormântul săpat în piatră al lui Iosif, unde nu mai fusese îngropat nimeni înainte.

S-a făcut aşa, ca nu cumva să se creadă că altul a înviat, atunci când a înviat Hristos. Evanghelistul a amintit de amestecul de aloe şi smirnă; aceste mirodenii aveau însuşirea de a lipi; şi s-a întrebuinţat amestecul de smirnă şi aloe ca să nu se creadă că a fost furat atunci când vor vedea giulgiurile şi mahrama lăsate în mormânt. Într-adevăr, cum ar fi fost cu putinţă furtul, o dată ce smirna şi aloea nu mai lăsau să se dezlipească giulgiurile de trup, deoarece se făceau una cu trupul, ca şi cam s-ar fi născut o dată cu el? Toate aceste fapte minunate s-au întâmplat Vineri. Pen­tru aceasta purtătorii de Dumnezeu Părinţi au rânduit ca Vineri să se facă pomenire de toate acestea cu zdrobire de inimă şi cu umilinţă.

Trebuie să se ştie că Domnul a fost răstig­nit în ziua a şasea a săptămânii, adică Vineri, pentru motivul că la creaţie omul a fost făcut în ziua a şasea. A fost răstignit în ceasul al şaselea din zi, pentru că în acest ceas, după cum se spune, şi Adam şi-a întins mâinile, şi a luat fructul din pomul oprit şi a murit. Pentru aceasta trebuia să fie recreat omul în acelaşi ceas în care a fost zdrobit. A fost răstignit în grădină, pentru că şi Adam a călcat porunca în grădina raiului. Băutura amară pe care a gustat-o Hristos preînchipuia gustarea lui Adam.

Loviturile cu palmele arătau slobozirea noastră. Scuiparea şi purtarea necinstită cu El arătau cin­stirea noastră. Cununa cu spini, îndepăr­tarea blestemului, hlamida de purpură, îmbrăcămintea împărătească, în locul hai­nelor de piele. Piroanele, desăvârşita ne­mişcare a păcatului nostru. Crucea, pomul cel din rai. Coasta împunsă preînchipuia coasta lui Adam din care a fost făcută Eva, prin care a venit călcarea poruncii. Suliţa arată că îndepărtează de la mine sabia cea de foc. Apa din coastă este icoana botezului. Sângele şi trestia ne arată că Hristos ne-a dăruit, scriind cu litere roşii, vechea patrie. Se spune că în locul în care a fost răstignit Hristos, se afla căpăţâna lui Adam.

Pricina pentru care locul în care a fost răstignit Domnul se numeşte locul Căpăţânii este aceasta: pe vremea potopului, căpăţâna lui Adam a fost scoasă afară din pământ şi co­linda de colo-colo despuiată de carne şi stingheră; era o vedenie îngrozitoare pentru cei care o vedeau. Solomon, din respect pen­tru strămoş, împreună cu toată oastea, a acoperit-o cu foarte multe pietre. De asta a şi fost numit de atunci locul acela: «pardosit cu pietre». Unii sfinţi aleşi spun, pe temeiul predaniei, că şi Adam a fost îngropat acolo de un înger. Aşadar, acolo unde era stârvul, acolo s-a aşezat vulturul Hristos, veşnicul împărat. Noul Adam a tămăduit prin lemn pe vechiul Adam, ce căzuse prin lemn.

Prin milostivirea Ta cea mai presus de fire, Hristoase Dumnezeule, miluieşte-ne pe noi. Amin.

 

 

 

Semnificaţia celor șapte propoziţii rostite de Mântuitorul pe Cruce

 

 

  Moartea Mântuitorului pe Cruce a reprezentat sacrificiul suprem pentru răscumpărarea noastră din păcatul neascultării şi pentru a vesti lumii sfâşiate de ură iubirea consfinţită prin jertfa Sa. Din acest motiv, cele şapte propoziţii rostite de Iisus pe Crucea Golgotei îşi au rolul lor în iconomia mântuirii.

1 Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac (Luca 23, 24) sunt primele cuvinte, în ordine cronologică după Sfintele Evanghelii, rostite de Iisus, în timp ce era lovit cu brutalitate, după ce fusese judecat şi osândit la răstignire. Ele sunt de fapt o rugăciune de iertare a răstignitorilor Săi, adresată Tatălui, care îi cuprinde pe toţi vrăjmaşii Lui, din toate locurile şi din toate timpurile.

2 Femeie, iată fiul tău. Apoi a zis lui Ioan: Iată mama ta! Şi din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine (Ioan 19, 26-27), sunt cuvintele pe care Mântuitorul le-a adresat lui Ioan, Apostolul său iubit, în timp ce se afla pironit pe Cruce. Ele înseamnă că Iisus era unicul fiu al Mariei şi că aceasta, după moartea Lui, nu mai avea pe nimeni care să o ocrotească. În plan duhovnicesc, aceste cuvinte o desemnează pe Maria, „Eva cea nouă”, Maica tuturor credincioşilor. Pe Cruce Hristos a luat asupra Lui moartea însăşi.

3 Adevărat grăiesc ţie, astăzi vei fi cu Mine în rai (Luca 23, 39-43). Aceste vorbe au fost rostite de Domnul când unul dintre tâlharii răstigniţi odată cu El Îl hulea, în timp ce celălalt îl certa zicând: Nu te temi tu de Dumnezeu, ce eşti în aceeaşi osândă cu El? Cuvintele rostite de Iisus dezvăluie adevărul că fiecare primim cele cuvenite după faptele noastre.

4 Eli, Eli, lama sabahtani, care se tălmăceşte: Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit ( Matei 27, 46). Prin aceste cuvinte, Fiul lui Dumnezeu vine înaintea Tatălui Său ca „Fiu al Omului”. Suferinţa firii umane a lui Hristos este resimţită în Ipostasul Său. Strigătul care se aude pe Cruce vrea să spună că Duhul nu-L mai uneşte pe Fiul cu Tatăl. „Dătătorul de viaţă” îl părăseşte pe Fiu, aşa cum şi Tatăl L-a părăsit.

5 Mi-e sete, rosteşte Mântuitorul pe Cruce. Cuvintele acestea definesc pe de o parte împlinirea proorocirilor Vechiului Testament despre patimile Cuvântului întrupat, iar pe de altă parte, ipostaza Mântuitorului de Fiu al Omului.

6 Săvârşitu-s-a, zice Iisus, după ce a fost adăpat cu oţet. Acum, Hristos a terminat toată lucrarea Lui. Fiul lui Dumnezeu şi-a arătat, prin moartea Sa pe Cruce, marea iubire faţă de oameni, voind prin această ascultare a dezrobi pe pământeni de povara păcatelor şi să instituie dreptatea.

7 Părinte, în mâinile Tale încredinţez duhul Meu. Şi aceasta zicând Şi-a dat duhul  (Luca 23, 46).  Fiul  Îşi  încredinţează  sufletul  său  de  om   în   mâinile  Tatălui,  fiindcă,  prin  Duhul  Lui  de Dumnezeu, El întotdeauna a fost una cu  Tatăl.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Când începe ECHINOCȚIUL de toamnă. De ce ziua și noaptea vor avea aceeași durată. Intrăm oficial în toamna astronomică

Publicat

Publicitate

România intră oficial în toamna astronomică. Mâine, 22 septembrie, la ora 18:00 se va produce echinocțiul de toamnă, momentul în care Soarele traversează ecuatorul ceresc, trecând din emisfera nordică în cea sudică. Este un fenomen care are loc doar de două ori pe an și care marchează echilibrul perfect dintre zi și noapte.

Zi și noapte egale pe tot globul

Echinocțiul aduce un moment aparte în ciclul naturii: pentru câteva ore, durata zilei este aproape egală cu cea a nopții pe toată planeta. În emisfera nordică, acest eveniment marchează începutul toamnei, în timp ce în emisfera sudică semnalează debutul primăverii.

Din acest punct, zilele vor deveni vizibil mai scurte, iar nopțile tot mai lungi, până la solstițiul de iarnă, care va avea loc pe 21 decembrie. În România, apusurile vor fi tot mai timpurii, iar temperaturile nocturne vor coborî semnificativ, accentuând diferențele dintre zi și noapte.

Schimbările în natură și în viața oamenilor

Natura își urmează cursul firesc: frunzele capătă nuanțe arămii, păsările migratoare pornesc către sud, iar oamenii sunt nevoiți să se adapteze unui program cu mai puține ore de lumină. Tranziția aduce nu doar schimbări meteorologice, ci și o transformare vizibilă a ritmului vieții de zi cu zi.

Semnificații culturale și spirituale

Pentru multe culturi, echinocțiul de toamnă are și o puternică încărcătură simbolică. Este momentul echilibrului între lumină și întuneric, dar și al recunoștinței pentru roadele pământului. Tradițiile legate de acest moment evocă ideea de armonie, de bilanț și de pregătire pentru sezonul rece.

Rolul științific al echinocțiului

Dincolo de simbolistică, fenomenul are și o importanță științifică majoră. Astronomii folosesc echinocțiul pentru a stabili coordonatele stelare și pentru a marca începutul anotimpurilor. Soarele trece prin „punctul autumnal”, reper fundamental pentru calculele din astronomie.

Publicitate

Un detaliu spectaculos poate fi observat chiar și fără instrumente sofisticate: în zilele din jurul echinocțiului, Soarele răsare exact la est și apune exact la vest, fenomen care are loc doar de două ori pe an.

Începutul unei noi etape

Astfel, echinocțiul de mâine nu este doar o simplă schimbare în calendar. Este începutul unei noi etape, un semn al echilibrului cosmic și o invitație la reflecție înainte de iarna care se apropie.

Citeste mai mult

Administratie

Investiție verde la Avrămeni: Primăria a scos la licitație construirea unui parc fotovoltaic. Va costa 1,7 milioane lei

Publicat

Publicitate

Primăria comunei Avrămeni, din județul Botoșani, a scos la licitație, prin platforma electronică de achiziții publice (SEAP), lucrările pentru obiectivul de investiții „Construire sistem fotovoltaic prosumator pentru autoconsum”.

Proiectul are ca scop producerea de energie electrică din surse regenerabile, în conformitate cu prevederile Legii 139/2010 privind stimularea producerii de energie din resurse regenerabile, și reprezintă un pas important pentru reducerea costurilor la energie și protejarea mediului.

Valoarea totală estimată a investiției se ridică la 1.717.207,56 lei, iar suma va acoperi atât amenajarea terenului și lucrările pregătitoare, cât și instalarea componentelor necesare pentru funcționarea parcului fotovoltaic.

Licitația prevede ca firmele interesate să poată solicita clarificări până la opt zile înainte de termenul limită de depunere a ofertelor, autoritatea contractantă urmând să răspundă la solicitări cu cel puțin patru zile înainte de această dată.

Concret, proiectul presupune lucrări ample, de la pregătirea terenului și amenajarea căilor de acces, până la împrejmuirea zonei și montarea iluminatului perimetral cu tehnologie LED.

Vor fi instalate 440 de panouri fotovoltaice, fiecare cu o putere de 570 Wp, susținute de o structură metalică solidă, precum și trei invertoare trifazate (unul de 50 kW și două de 100 kW), care vor asigura transformarea energiei produse. Lucrările includ și realizarea prizelor de pământ, conectarea cablurilor electrice la tablourile generale și, în final, racordarea întregului sistem la rețeaua națională.

Publicitate

După punerea în funcțiune, comuna Avrămeni va obține statutul de prosumator, ceea ce înseamnă că va putea să își asigure consumul propriu de energie, dar și să livreze surplusul în Sistemul Energetic Național.

Primarul comunei Avrămeni, George Telișcă, a explicat că proiectul nu este doar o investiție tehnică, ci și una de viitor, menită să asigure independență energetică și să reducă amprenta de carbon a comunității.

Citeste mai mult

Economie

Bolojan a făcut praf România? Sondaj: 74% din români cred că țara merge într-o direcție greșită

Publicat

Publicitate

Aproape trei sferturi dintre români consideră că România se îndreaptă pe un drum greșit, arată cel mai recent sondaj Avangarde, realizat la nivel național în perioada 9 – 18 septembrie.

74% dintre respondenți spun că țara merge într-o direcție greșită, în timp ce doar 21% mai cred că direcția este bună. Alți 2% nu pot aprecia sau nu au răspuns. Cifrele marchează o creștere constantă a pesimismului din iunie și până acum: de la 53% atunci, la 74% în prezent.

Nemulțumirea se reflectă și în percepția asupra actualului Guvern. Mai mult de jumătate dintre cei chestionați, 51%, declară că sunt dezamăgiți de modul în care autoritățile gestionează țara, raportat la așteptările pe care le aveau înainte de ianuarie 2025. Doar 23% se declară încântați, alți 23% afirmă că nu aveau așteptări, iar 3% nu știu sau nu răspund.

Întrebați despre cea mai mare temere privind perioada următoare, 28% dintre români indică riscul unei crize economice, 26% se tem de escaladarea războiului din Ucraina, 19% menționează viitorul copiilor, 12% problemele de sănătate, iar 10% arată spre ura și divizarea din societate.

Pe scena politică, datele sondajului conturează o schimbare radicală a raportului de forțe.

Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, dintre cei 64% care au indicat o opțiune de vot, 41% ar alege AUR, 19% ar vota PSD, 13% PNL și 12% USR. UDMR ar obține 6%, SOS România și POT câte 2%, iar Forța Dreptei, PMP și Drept ar strânge câte 1%.

Publicitate

Sondajul Avangarde a fost realizat pe un eșantion de 1.300 de respondenți din populația adultă a României. Marja de eroare este de ±2,3%.

Citeste mai mult

Eveniment

Din nou botoșăneanca Simona Radiș! Calificare DIRECTĂ în semifinale la Campionatul Mondial alături de suceveanca Magda Rusu

Publicat

Publicitate

România a început în forță Campionatul Mondial de Canotaj de la Shanghai, iar în prim-plan s-a aflat din nou Botoșaniul.

Simona Radiș, campioană olimpică și multiplă campioană mondială de la Botoșani, a câștigat seria de calificări la dublu rame, alături de colega sa, suceveanca Magda Rusu.

Cele două au dominat cursa de la un capăt la altul și au încheiat cu cel mai bun timp al calificărilor, 6:51.72, obținând calificarea directă în semifinale.

Informația a fost confirmată de Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR), care a transmis un mesaj de încurajare pentru lotul tricolor.

„A fost o cursă bună, sperăm să urmeze alte două și mai bune!”, a transmis Simona Radiș, citată în comunicatul COSR.

Victoria lor nu înseamnă doar un pas important pentru România, ci și o confirmare a faptului că Moldova rămâne pepiniera de aur a canotajului românesc. Din Botoșani până la Suceava, sportivii continuă să scrie istorie pe apele lumii, ducând tricolorul pe cele mai înalte podiumuri.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending