Economistul șef al BNR, Valetin Lazea, avertizează că România va ajunge la deficit 6% și va pierde fondurile UE.
El propune tăierea salariilor bugetarilor cu 20%, iar aceștia să primească la schimb o săptămână de lucru de doar patru zile, dar premierul Marcel Ciolacu răspunde tăios, scrie Europa liberă.
Reducerea cheltuielilor şi creşterea veniturilor nu sunt suficiente, mai spune economistul șef al BNR.
Chiar dacă ar exista un guvern dispus să-și asume politic înghețarea pensiilor și a salariilor, tot nu ar fi suficient pentru că vin din urmă cheltuieli deja legiferate.
Astfel, crede Lazea, exclusiv din reduceri de cheltuieli, nu s-ar putea obţine o ajustare mai mare de 1,5-2%, în următorii patru ani.
Săptămână de lucru de 4 zile pentru bugetari
Acesta este contextul în care Lazea propune ca soluție radicală, săptămâna de lucru de patru zile pentru bugetari. Măsura ar presupune și reducerea cu 20% a salariului acestora.
Publicitate
„Se pot imagina soluţii pentru bugetari – pentru că nu este deloc normal ca salariul mediu bugetar să fie mai mare decât în mediul privat. O soluţie ar putea fi, de exemplu, săptămâna de lucru de patru zile pentru bugetari, cu reducerea cu o cincime a salariului. Măcar aşa s-ar ajunge spre un cvasiechilibru între salariile bugetare şi salariile din mediul privat” – Valentin Lazea.
Propunerea economistului șef al BNR a generat un răspuns din partea lui Marcel Ciolacu, care i-a trimis o scrisoare deschisă guvernatorului Mugur Isărescu.
„Între declarațiile oficiale în numele BNR și cele personale ale unor specialiști de notorietate, cum e dl. Lazea, nu se poate face diferență și ele produc efecte”, scrie Ciolacu.
Premierul spune că opinia lui Lazea privind reducerea săptămânii de lucru și scăderea salariilor cu 20% a „provocat o reală preocupare în rândul opiniei publice, atentă la orice comunicare venită dinspre Banca Centrală”.
Ideea avansată de Valentin Lazea cu săptămâna de lucru de patru zile nu este nouă, a fost testată în unele țări europene, cum este Marea Britanie, de pildă, și a arătat că eficiența muncii crește.
Analistul economic Aurelian Dochia spune despre conflcitul Ciolacu-Lazea că ambele părți au dreptate.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
O femeie, în vârstă de 57 de ani, a ajuns la spital în urma unui accident rutier produs, în urmă cu puțin timp, pe Bulevardul Mihai Eminescu, din municipiul Botoșani. În eveniment au fost implicate două autoturisme.
La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, dar și o ambulanță SMURD.
Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate. O femeie a avut nevoie de ajutor medical, fiind transportată la spital.
Publicitate
Pompierii au acționat pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.
Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.
Moș Jenică din Vorona, ultimul veteran de război al comunei, a plecat la Domnul, petrecut de întreg satul și onorat de Armată: „A fost o lecție vie de demnitate românească”
Comunitatea din Vorona, județul Botoșani, și-a luat rămas-bun, joi, de la cel care a fost Ioan Moroșanu, cunoscut de toți drept „Moș Jenică”, ultimul veteran de război al comunei. Într-o atmosferă încărcată de lacrimi, rugăciune și respect, bătrânul a fost înmormântat cu onoruri militare, plecând spre veșnicie în sunetul salvelor de armă, al rugăciunilor și al cântecelor ostășești, atât de dragi sufletului său.
Moș Jenică nu a fost doar un ostaș al țării, ci și un ostaș al credinței și al tradiției românești. O viață întreagă a străjuit valorile străbune, cu aceeași rigoare cu care își păzea gospodăria de fiecare fir de praf. Curtea sa, deși modestă, era o pildă de curățenie și rânduială, o icoană a ordinii sufletești ce-l caracteriza.
Pe lângă evlavia sa pilduitoare, Moș Jenică a fost un om al culturii și al colindelor, dăruind mereu celor din jur dragostea sa pentru neam și țară. Îi plăcea să le povestească celor tineri despre vremurile grele, cu speranța că vor învăța să prețuiască libertatea și pacea, daruri scumpe pe care le-a trăit ca pe o binecuvântare de după război.
Slujba de înmormântare a fost impresionantă. Sute de oameni au venit să-l petreacă pe ultimul drum: vecini, cunoscuți, preoți și militari, toți adunați cu sufletul strâns în jurul unei povești de viață ce nu trebuie uitată. Ostașii Armatei Române, în ținută de gală, au prezentat onorul acasă, la biserică și la cimitir. Într-un gest de suprem respect, au tras trei salve de armă, pentru ca sufletul Moșului să pornească spre ceruri în sunetul demnității militare.
Moș Jenică a fost un om simplu, dar demn, un fiu al Bisericii și al patriei, care a știut să-și trăiască bătrânețile cu aceeași dârzenie cu care și-a purtat tinerii ani de război. A lăsat în urmă o lecție vie de credință, de iubire față de țară și de rânduială sufletească, o moștenire pe care cei din Vorona o vor duce mai departe.
Astăzi, Vorona a fost mai tăcută, dar parcă mai unită. Oamenii au plecat de la înmormântare nu doar cu lacrimi în ochi, ci și cu inimile pline de gândul că au fost martorii unui sfârșit de epocă, dar și ai unei datorii: aceea de a nu lăsa uitarea să-l cuprindă pe Moș Jenică, omul care a știut să transforme fiecare clipă a vieții în pildă.
Scumpiri de la 1 august pentru șoferi: prețurile carburanților vor fi influențate de majorarea accizelor cu 10%. Românii vor plăti mai mult pentru un plin de benzină sau motorină pentru mașini, informează alba24.ro.
Majorarea prețurilor la carburanți va genera scumpiri și pentru alimente, alte produse și servicii. Acestea vor fi resimțite din toamnă.
Scumpiri de la 1 august pentru șoferi: prețuri mai mari pentru carburanți
Prețurile la carburanți ar urma să fie actualizate de la miezul nopții. Creșterea va fi cu 40 de bani. La un plin de 50 de litri, de benzină sau motorină, scumpirea ar fi cu 20 de lei, potrivit antena3.ro.
Acum, prețul la motorină este de 7,3-7,4 lei/litru și pentru benzină de 6,8-7 lei/litru. De vineri, 1 august, vor ajunge la 7,8 lei/litru, respectiv 7,4 lei/litru.
De la 1 august, un plin de 50 de litri ar costa în jur de 400 lei (motorină), respectiv 360 lei (benzină), potrivit sursei citate.
Publicitate
Rovinieta se scumpește de la 1 septembrie
Guvernul a aprobat și scumpirea rovinietei. Noile tarife sunt valabile pentru toate categoriile de vehicule. Cele mai afectate vor fi autoturismele, unde tariful anual aproape se dublează, de la 28 de euro la 50 de euro (TVA inclus). AICI, mai multe detalii.
Rovinietă 1 zi: 2,5 euro
10 zile: 6 euro
30 zile: 9,5 euro
12 luni: 50 euro (anterior 28 euro)
În plus, șoferii vor avea costuri mai mari la asigurarea pentru mașină. Tarifele RCA cresc cu 5%, în medie, după expirarea plafonării.
Începând cu 1 august 2025, România va avea o nouă structură a taxei pe valoarea adăugată (TVA), odată cu intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului Fiscal. Guvernul a aprobat o hotărâre care actualizează normele metodologice, pentru a reflecta schimbările adoptate recent prin Legea nr. 141/2025.
În primul rând, cota standard de TVA crește de la 19% la 21%, ceea ce va duce la scumpiri în lanț pentru majoritatea produselor și serviciilor.
Pe de altă parte, se simplifică sistemul cotelor reduse de TVA. Dacă până acum existau cote de 5% și 9% pentru diverse categorii de produse (alimente, servicii turistice, cărți, locuințe etc.), de la 1 august va exista o singură cotă redusă de 11%, care va include atât produsele anterior taxate cu 5%, cât și pe cele taxate cu 9%.
Guvernul restrânge lista produselor alimentare care vor beneficia de cota redusă. Astfel, sunt introduse definiții clare pentru „alimente destinate consumului uman” și „alimente pentru animale”, conform legislației europene (Regulamentul CE nr. 178/2002). Această măsură vine să limiteze aplicarea cotei reduse de TVA doar la produsele esențiale.
De ce sunt necesare aceste modificări?
Hotărârea are scopul de a corela normele metodologice cu noile prevederi ale Codului Fiscal, pentru ca aplicarea TVA să fie unitară și clară atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru autoritățile fiscale. Practic, se actualizează punctele 36-38 din normele de aplicare a Codului Fiscal, pentru a reflecta schimbările de cotă și de sferă de aplicare.