Connect with us

Economie

Salariul minim european. Cum va fi aplicat în România

Publicat

Publicitate

Conform obiectivului general al reformei prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență, salariul minim brut pe țară garantat în plată se va stabili în baza unui mecanism obiectiv, în linie cu orientările din Directiva privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, scrie alba24.ro. Salariul minim european în România. Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică legea prin care se introduce salariul minim european în România. Directiva Uniunii Europene privind salariile minime trebuie transpusă în legislația națională până în 15 noiembrie 2024.

”Conform obiectivului general al reformei prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență, salariul minim brut pe țară garantat în plată se va stabili în baza unui mecanism obiectiv, în linie cu orientările din Directiva privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană.

Prin această reformă se prevede instituirea unui mecanism nou și a unei noi formule pentru a stabili nivelul salariului minim în mod obiectiv și sistematic, în consultare cu partenerii sociali și ținând seama de acțiunile Uniunii”, se arată în expunerea de motive.

Noua lege prevede că angajatorul poate plăti un angajat cu salariul minim brut pe țară doar 24 de luni, după care nivelul acestuia trebuie să crească.

Potrivit Codului muncii actualizat prin HG 598/2024, de la 1 iulie 2024, salariul de bază minim brut lunar se stabilește în bani, fără a include indemnizații, sporuri și alte adaosuri, la suma de:

Publicitate
  • 3.700 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 168,000 ore pe lună, reprezentând 22,024 lei/oră.

Anterior, acesta este de 3.436 lei.

Salariul minim european în România. Modificări în Codul Muncii. Ce cuprinde salariul de bază

Articolul 160 ”Salariul cuprinde salariul de bază, indemnizațiile, sporurile, precum și alte adaosuri”

Se completează cu:

  • ”(2) Salariul de bază reprezintă componenta fixă a remunerației brute plătite unui salariat pentru munca pe care o prestează pe parcursul unei luni calendaristice, în care nu sunt incluse sporurile, indemnizațiile și alte adaosuri.
  • (3) Salariul de bază minim brut reprezintă suma minimă la care are dreptul salariatul pentru munca prestată, potrivit legii sau prin contracte colective de muncă aplicabile conform prevederilor art.162 alin. (1). Salariul de bază minim brut este stabilit astfel încât să nu fie diminuat salariul minim net aferent acestuia.
  • (4) Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată reprezintă suma stabilită anual prin hotărârea Guvernului, în condițiile art. 164, corespunzătoare programului normal de muncă, în scopul îmbunătățirii condițiilor de trai și de muncă, în special a gradului de adecvare al salariului minim, în vederea asigurării unui nivel de trai decent”

Salariul minim european în România: stabilit după consultări

Articolul 164 din Codul Muncii se modifică astfel:

”(1) Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabilește prin hotărâre a Guvernului, după consultarea sindicatelor și a patronatelor. În cazul în care programul normal de muncă este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de bază minim brut orar se calculează prin raportarea salariului de bază minim brut pe țară la numărul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat.

(2) Nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabilește și se actualizează potrivit alin. (1), cu utilizarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.

(3) Procedura prevăzută la alin. (2) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, cu consultarea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social.

Salariul minim european în România. Criterii de calcul

(4) Procedura prevăzută la alin. (2) stabilește evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în funcție de ponderea acestuia în câștigul salarial mediu brut și va cuprinde următoarele:

  • 1) modalitățile de stabilire şi actualizare a nivelului salariului minim brut pe țară garantat în plată
  • 2) criteriile de stabilire și actualizare a salariului minim brut pe ţară garantat în plată care să includă cel puțin următoarele elemente:
    • a) puterea de cumpărare a salariului minim, luând în considerare costul vieții;
    • b) nivelul general al salariilor și distribuția acestora;
    • c) rata de creștere a salariilor;
    • d) nivelurile și evoluțiile productivității la nivel național pe termen lung.
  • 3) indicatorii statistici naționali aferenți criteriilor prevăzute la pct. 2)
  • 4) setul de indicatori anuali de monitorizare si evaluare de impact asupra mediului economic și social;
  • 5) modul de realizare a analizelor suport şi de monitorizare a evoluției salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în funcție de nivelul orientativ între 50%-52% al ponderii valorii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în câștigul salarial mediu brut, considerat indicator de referință pentru evaluarea gradului de adecvare”.

Salariul minim european în România. Condiții pentru salariul minim

Modificările mai includ obligația angajatorului de a nu stabili salarii de bază brute prin contractul individual de muncă și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, sub salariul de bază minim brut orar pe țară.

De asemenea, prin hotărâre a Guvernului sau negocieri colective nu pot fi stabilite salarii minime brute sub valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.

”(8) Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit prin hotărârea Guvernului poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, acesta este plătit cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, dar fără a diminua valoarea netă anterioară a acestuia.

(9) Prin hotărâre a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată prevăzut la alin. (1), diferențiat pe criteriile nivelului de studii și al vechimii în muncă.

(10) Prevederile alin. (8) se aplică și în cazurile prevăzute la alin. (9)”, mai prevede proiectul.

De asemenea, ”angajatorul este obligat să garanteze în plată un salariu brut lunar cel puţin egal cu salariul de bază minim brut pe ţară. Aceste dispoziţii se aplică şi în cazul în care salariatul este prezent la lucru, în cadrul programului, dar nu poate să îşi desfăşoare activitatea din motive neimputabile acestuia, cu excepţia grevei”.

Vezi integral: Proiect-lege-salarii-minime 2024

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Bărbat din Flămânzi, reținut de polițiștii după ce a fost prins la volan beat criță și fără permis

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, din orașul Flămânzi,  cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducere a unui vehicul neînmatriculat, conducere fără permis și conducere sub influența alcoolului.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 8 martie 2025, ar fi condus un autoturism pe drumul public din orașul Flămânzi, fără a deține permis de conducere pentru vreo categorie de autovehicule și fiind sub influența alcoolului, respectiv 0,96 mg/l alcool pur în sânge.

 

Mai mult decât atât, autoturismul pe care îl conducea avea montate plăcuțe cu numere de înmatriculare false, emise de două state diferite.

 

Publicitate

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, cercetările fiind continuate sub aspectul comiterii infracțiunilor menționate mai sus.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Cât le trebuie autorităților să înmatriculeze un microbuz școlar. Mașinile prezentate cu fast în campania electorală stau în garaj

Publicat

Publicitate

Peste 26 de microbuze școlare electrice stau pe dreapta, de jumătate de an. Acestea au fost cumpărate prin Consiliul Județean Botoșani și date primăriilor din județ. Microbuzele nu au fost însă însoțite de actele necesare iar procedura se dovedește a fi un adevărat coșmar, scrie ADEVĂRUL

Prezentate cu mare fast în campania electorală

Cele 26 de microbuze sunt electrice și au fost achiziționate, anul trecut, de Consiliul Județean Botoșani prin PNRR. Suma totală a fost 7.2 milioane de euro. O parte a microbuzelor au fost aduse în luna octombrie a anului 2024, în fața clădirii Consiliului Județean, în plină campanie electorală pentru Parlamentare, și prezentate ca o realizare a executivului de la aceea vreme. În mod festiv, cele nouă microbuze din parcarea Consiliului Județean (celelalte 17 microbuze au fost aduse ulterioare), au fot predate primarilor. S-au făcut poze, s-au rostit discursuri și au fost formulate mulțumiri.

Din luna octombrie a anului trecut și până aproape de jumătatea lunii martie, au trecut aproape șase luni. În tot acest timp, în microbuze nu a călcat picior de elev. Și asta în condițiile în care, în mediul rural, acestea erau esențiale pentru transportul școlarilor din sate către școlile de la centru. Mai ales în sezonul rece. Microbuzele au fost predate autorităților, dar multe dintre ele au stat pe dreapta. Și încă stau pe dreapta în curțile școlilor sau ale Primăriilor.

Autobuze trase pe dreapta de birocrație și demersuri în pas de melc

Motivul pentru care aceste microbuze nu sunt pe traseu și nu duc elevii de la școală, acasă și invers, este lipsa documentelor necesare. După ce au primit microbuzul, autoritățile locale s-au trezit cu o uriașă bătaie de cap. Microbuzele aveau numere roșii dar nu aveau cărți de identitate, procese verbale necesare și nici licențe de transport. Totul a căzut în sarcina Primăriilor. Între timp s-a schimbat și administrația la Consiliul Județean. Unii s-au grăbit prea tare, ceilalți se plâng că graba a fost degeaba. Cert este că actele au ajuns cu mare întârziere la Primării.

Publicitate

„Am primit microbuzul dar nu și cartea de identitate. Am primit-o mult mai târziu. Pe la jumătatea lui februarie abia am primit cartea de identitate. Fără ea nu am putut să o înmatriculăm. După ce înmatriculăm microbuzul, trebuie să scoatem licența de transport. Deci mai durează. Încă sunt destule demersuri. Am primit microbuzul dar documentele au venit mult mai târziu. Încă nici nu este înmatriculat”, spune Constantin Cucoreanu, primarul din comuna Tudora, beneficiarii unui astfel de microbuz.

În comuna Lozna, situația a stat la fel. „Am primit microbuzul dar fără actele necesare. Cum să-l înmatriculezi dacă nu ai carte de identitate. A venit mai târziu, cred că după câteva luni și am început și noi demersurile”, spune spune Viorel Lozneanu, edilul comunei.

„Microbuzele nu avea carte de identitate când le-am primit”, a precizat un alt edil. În plus, primăriile au fost nevoite să facă și stații de încărcare electrice pentru microbuze. „A fost pe cheltuiala noastră stațiile de încărcare. Ne-am conformat”, a precizat primarul din comuna Stăuceni.

În multe cazuri stațiile de încărcare au fost o problemă fiindcă primăriile nu aveau încă votate bugetele și investițiile nu puteau fi realizate. Pe lângă cele 26 de microbuze deja predate vor mai fi aduse încă 10 microbuze electrice cumpărate din economiile făcute la prima licitație. Acestea vor ajunge prin luna mai. Microbuzele sunt esențiale în mediul rural. Și asta în condițiile în care multe școli sătești au fost desfințate iar puțini elevi rămași mutați la școlile de centru. Unii străbat și câte 5 kilometri pentru a ajunge acasă. Este vorba despre aproximativ 2000 de elevi în această situație.

Citeste mai mult

Eveniment

Când se dau ajutoarele pentru pensionarii cu venituri mici. Prima tranșă va fi virată odată cu pensia pe aprilie

Publicat

Publicitate

Când se dau ajutoarele pentru pensionarii cu venituri mici: prima tranșă din bani va veni odată cu pensia pe aprilie. Pensionarii cu venituri mici vor primi înainte de Paște prima tranșă din ajutorul de 800 de lei promis de Guvern, scrie alba24.ro

Concret, din data de 1 aprilie și până în 15, banii trebuie aduși de Poșta Română. Cei care primesc pensiile pe card vor intra în posesia banilor până în data de 12 aprilie, cel târziu.

Vor beneficia de acest supliment de 400 de lei peste 2,6 milioane de pensionari cu venituri mai mici de 2.574 de lei.

Proiectul de act normativ mai prevede că cei 800 de lei NU se vor lua în calcul la stabilirea plafonului prevăzut pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor și nici la stabilirea contribuţiei băneşti individuale a asiguraţilor care beneficiază de bilete de tratament balnear.

Când se dau ajutoarele pentru pensionari în 2025

  • Aprilie: 400 lei
  • Decembrie: 400 lei

Cine are dreptul să primească: 2,6 milioane de pensionari cu pensii până în 2.574 lei

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Termenul de  înscrierile pentru instituțiile militare de învățământ liceal pentru anul de învățământ 2025-2026,se apropie de final

Publicat

Publicitate

Centrul Militar Județean Botoșani, prin Biroul Informare-Recrutare , structura specializată în domeniu a Ministerului Apărării Naționale care se ocupă de promovarea profesiei militare și recrutarea (înscrierea) candidaților – băieți și fete – pentru cariera militară, aduce la cunoștință celor interesați că  termenul de  înscrierile pentru instituțiile militare de învățământ liceal pentru anul de învățământ 2025-2026,se apropie de final, după cum urmează:

ÎNVĂȚĂMÂNT LICEAL  MILITAR – COLEGII NAȚIONALE MILITARE, astfel  :

Există 5 colegii naționale militare – 816 de locuri:

–        Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir”, Breaza – 168 de locuri;

–        Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul”, Alba Iulia – 168 de locuri;

–        Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare”, Câmpulung Moldovenesc – 168 de locuri;

Publicitate

–        Colegiul Național Militar „Tudor Vladimirescu”, Craiova – 168 de locuri;

–        Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” , Constanța – 144 de locuri.

Criterii specifice de recrutare (înscriere):

–        vârsta de cel mult 16 ani împliniți în anul 2025 (anul desfășurării concursului de admitere);

–        absolvenți ai învățământului secundar inferior sau gimnazial sau să facă dovada absolvirii acestuia până la data clasificării finale – ultima etapă a concursului de admitere.

Absolvenții clasei a VIII-a din serii anterioare, care au participat la procesul de admitere în anii precedenți și au fost înmatriculați într-o unitate de învățământ, în învățământul liceal sau profesional, nu se pot înscrie în vederea participării la procesul de recrutare, selecție și admitere în clasa a IX-a la învățământul liceal militar.

Termenul limită de înscriere este de 21martie 2025 orele 16.00.

Ordinea etapelor pe care le veți parcurge este următoarea:

  1. 1. Înscriere – seexecută pe platforma destinată înscrierilor online a candidaților în rețeaua INTERNET – recrutaremapn.ro(prin crearea conturilor de utilizator, introducerea datelor personale, încărcarea documentelor personale în format JPG sau PDF și transmiterea lor către biroul informare – recrutare) sau la sediul biroului informare – recrutare până la data de 21 martie 2025;
  2. Selecție– în cadrul Centrului zonal de selecție și orientare Câmpulung Moldovenesc – în perioada 20 ianuarie – 11 aprilie 2025;

Selecția constă în probe psihologice și fizice ( acestea sunt prezentate detaliat pe pagina de facebook a Centrului militar județean Botoșani )

Candidații declarați ”Admis” în urma susținerii probelor de selecție vor efectua examinarea medicală.

  1. Vizita medicală– Spitalul Militar Clinic de Urgență Iași – în perioada 03 februarie -17 aprilie 2025;
  2. Finalizarea dosarului de candidat– numai după parcurgerea tuturor etapelor anterioare – la sediul biroului informare-recrutare – până la data de 30 aprilie 2025;
  3. Prezentareala Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare” – Câmpulung Moldovenesc – în data de 22 mai 2025;
  4. Susținerea testului de verificarea cunoștințelor la Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare” – Câmpulung Moldovenesc – în data de 23 mai 2025;

Chiar dacă foarte mulți tineri consideră că mai este suficient timp până la admiterea din anul 2025, recomand celor interesați să ne viziteze cât mai curând la sediul biroului informare recrutare al Centrului Militar Județean Botoșani, situat în strada Sucevei, nr. 2, în zilele lucrătoare de luni, miercuri, joi, vineri între 08.00-16.00, și marți între orele 10.00-18.00 iar informațiile suplimentare se pot obține la telefoanele 0231-518 086, 0231-512495, 0231-512850, int. 104, 106, pentru a se informa din timp privind criteriile ce trebuie îndeplinite dar și etapele ce trebuie urmate până la examenul propriu-zis.

Detalii suplimentare se găsesc și pe internet, pe site-ul oficial al Ministerului Apărării Naționale, la adresa www.mapn.ro , www.recrutare.mapn.ro sau pagina de facebook a Centrului Militar Județean Botoșani.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending