Connect with us

Eveniment

Salariile profesorilor din România: care sunt diferențele față de alte țări din Europa. Cât câștigă, în medie, un cadru didactic

Publicat

Publicitate

Salariile profesorilor din România sunt printre cele mai mici din Europa, potrivit celui mai recent raport Eurydice.

Acestea au scăzut în perioada pandemiei (2020-2021), în condițiile în care în alte țări au fost luate măsuri de schimbare a politicilor de salarizare, de actualizare în concordanță cu noua situație economică sau acorduri colective.

Cât câștigă, în medie, un profesor în România
Datele din perioada 2020-2021 analizate de rețeaua europeană Eurydice arată că salariul brut anual pentru un profesor, în România, a fost de 12.026 de euro (puțin peste 1000 de euro brut pe lună), în cazul celor încadrați în învățământul preșcolar, potrivit edupedu.ro.

Suma diferă în funcție de nivelul de învățământ la care încadrat:

12.448 euro pe an – cadre didactice, clasele zero-IV
12.243 euro pe an – profesori clasele V-VIII
12.403 euro pe an – profesori de liceu
Datele din 2019-2020
12.101 euro salariu brut anual real profesor învățământ preșcolar
12.526 euro – profesor învățământul primar
12.381 euro – profesor gimnaziu
12.481 euro – profesor liceu
Salariile profesorilor în Europa
Același raport arată că salariul profesorilor din România este apropiat de al celor din Muntenegru (circa 12.150 euro) și Ungaria (între 12.000 – 13.700 în funcție de nivel).

Cele mai mari salarii brute anuale reale se regăsesc în:

Publicitate

Germania: 63.300-73.500 euro
Danemarca: 53.600-76.300 euro
Olanda: 55.000-66.700 euro
Norvegia: 51.400- 61.600
Comparativ, în Franța – 37.300-45.500 euro și în Italia – 29.500-33.800 euro.

și Italia se încadrează în plutonul mijlociu, cu salarii considerabil mai mici față de cele din Germania (în cazul Franței, în cazul Italiei).

Salariul mediu al unui profesor din Uniunea Europeană este de 25.055 euro pe an.

Cât au câștigat directorii de școală
Nivel preșcolar – între 14.630 euro anual și 15.605 euro
Școală primară – între 15.493 euro și 15.493 euro
Gimnaziu – între 15.493 euro și 17.251 euro
Liceu – între 17.251 euro și 17.999 euro
Scăderea salariilor
Institutul Național de Statistică a semnalat, în unele luni, scăderea salariilor din educație în perioada pandemiei (2020-2021). Drept cauză, a fost amintită reducerea contractelor sau a plăților de tip “plata cu ora”, cât timp unitățile de învățământ au fost închise/ școală online.

În perioada pandemiei, alte țări au luat măsuri ce au influențat salariile profesorilor.

Schimbări la nivelul politicilor de salarizare (de exemplu: Franța, Germania, Suedia, Italia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Bulgaria)
Ajustarea salariilor pentru a ține pasul cu inflația (de exemplu: Spania, Portugalia, Elveția)
Acorduri colective (Belgia, Norvegia, Slovenia)
Măsuri mixte (Polonia, Finlanda, Austria, Croația)
Salariul mediu brut anual real este salariul brut ponderat pe an, încasat de profesori/ directori de școală, interval de vârstă 24-65 de ani, la un anumit nivel de învățământ, inclusiv salariul legal și alte plăți suplimentare ((bonusuri și indemnizații ce pot fi acordate pe lângă salariul de bază).

În suma nu sunt incluse contribuțiile la asigurările sociale și la pensie ale angajatorului, doar cele plătite de angajați.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Reglementări mai clare privind parcările publice și private. Propunere pentru modificarea Codului Rutier

Publicat

Publicitate

O nouă inițiativă legislativă depusă la Senat propune modificarea Codului Rutier pentru a introduce reglementări mai clare privind parcările publice și private. Proiectul de lege urmărește să stabilească norme stricte privind utilizarea, amenajarea și gestionarea locurilor de parcare, atât în spațiile publice, cât și în cele private cu acces public, relatează alba24.ro.

Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art.63, alin.(4) și a art.65 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 31 martie.

Proiectul a fost inițiat de parlamentari de la PNL, între care deputatul de Alba, Florin Roman.

Potrivit inițiatorilor, ținând cont de faptul că numărul autovehiculelor crește exponențial, în contextul unei urbanizări care se derulează la fel de repede, fluxul cu care autoritățile sunt nevoite să administreze eficient spațiile de parcare devine unul rapid și îngrijorător. În aceste circumstanțe, un anumit loc de parcare public sau privat (un spațiu specific amenajat și marcat pentru acest scop) este permis să fie folosit prin lăsarea autovehiculului nesupravegheat, pentru un timp mai îndelungat.

Din punct de vedere juridic, parcarea publică este definită ca fiind „spațiul destinat staționării temporare a vehiculelor, situată pe domeniul public sau într-o zonă special amenajată, accesibilă tuturor. Aceasta este gestionată și reglementată de administrația publică locală sau de alte entități autorizate”.

Prin OUG 195/2002 autoritățile publice locale au responsabilitatea de a reglementa parcările publice pe care acestea le au în administrare. Totodată, ordonanța definește și stabilește o serie de reguli în ceea ce privește oprirea, staționarea și parcarea pe drumurile publice.

Publicitate

Parcările private, în România, nu sunt reglementate printr-o singură lege. Legislaţia relevantă care face referire la dreptul de proprietate şi utilizarea terenurilor private, inclusiv parcările, este împărtăşită atât de Codu] Civil cât şi de Legea nr. 196/2018 privînd înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea aşociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor.

Proprietatea este definită de Codul civil dreptul de a poseda, folosi şi dispune de un bun în mod exclusiv şi absolut, în limitele legii. Proprietarul unei parcări private are dreptul de a desemna cine poate folosi acea locaţie şi sub ce condiţii. Prin urmare, un proprietar poate include reguli şi regulamente pentru o parcare privată care poate include o interdicţie de utilizare sau fixarea unor tarife. Dacă o proprietate privată, cum ar fi o parcare, este ocupată împotriva voinţei sale, proprietarul poate solicita evacuarea persoanelor în mod legal.

Parcările publice și private, reglementate în Codul rutier

Proiectul înregistrat la Senat prevede modificarea și completarea OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

„Parcarea publică este un spaţiu destinat staţionării temporare a vehiculelor, situată pe domeniul public sau într-o zonă special amenajată, accesibilă tuturor. Aceasta este gestionată şi reglementată de administrația publică locală sau de alte entități autorizate.

De asemenea, cazurile și condițiile în care oprirea, staționarea sau parcarea pe drumul public este permisă se stabilesc prin regulament, în conformitate cu prevederile OUG 195/2002.

Regulile se aplică și parcărilor private.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: 21 de percheziții într-un dosar privind introducerea ilegală în țară a unor arme de vânătoare, la Suceava

Publicat

Publicitate

Polițiștii Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Suceava efectuează, miercuri, 21 de percheziții domiciliare la persoane din mai multe localități din mediul rural cercetate pentru nerespectarea regimului armelor și munițiilor.

Potrivit IPJ, perchezițiile se desfășoară într-un dosar complex, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Suceava, privind arme de vânătoare introduse ilegal în țară și utilizate pentru acte de braconaj, în perioada 2024 – 2025.

 

Foto: IPJ Suceava


 

Publicitate

Activitățile beneficiază de sprijinul polițiștilor Serviciului de Investigare a Criminalității Economice, Serviciului Ordine Publică, Serviciului Investigații Criminale și Serviciului Criminalistic din cadrul IPJ Suceava, precum și de sprijinul polițiștilor din cadrul serviciilor arme, explozivi și substanțe periculoase Iași, Bacău, Neamț, Bistrița, Maramureș și Serviciului pentru Intervenții și Acțiuni Speciale.

La acțiunea de amploare participă polițiști suceveni și din județele limitrofe, sprijiniți de grupe cu luptători din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Constructor desemnat pentru Linia Electrică Aeriană de 400 KV care va traversa sudul județului

Publicat

Publicitate

Proiectul construirii Liniei Electrice Aeriene (LEA) de 400 kV Suceava – Bălți, care va traversa sudul județului nostru, a intrat în linie dreaptă. După trei luni de la stabilirea ofertei câștigătoare, comisia de achiziție din cadrul CNTEE „Transelectrica” a semnat contractul pentru proiectarea și execuția acestei linii de interconectare a sistemului energetic național cu cel din Republica Moldova.

„Realizarea LEA 400 kV Suceava – Bălți, care va traversa sudul județului, este un proiect foarte important pentru Botoșani. La începutul lunii trecute am solicitat Secretarului General al Guvernului și ministrului Energiei detalii despre acest proiect major care poate contribui la dezvoltarea județului, iar vestea bună vine de la Transelectrica și, anume, semnarea contractului pentru proiectarea și execuția acestei linii de interconectare”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Oferta declarată câștigătoare aparține asocierii conduse de firma Electromontaj și se ridică la aproximativ 35 de milioane de euro, fără TVA.

Durata de realizare a contractului este de 52 luni de la data de emitere a ordinului administrativ de începere a activităţii de proiectare. 16 luni sunt alocate proiectării și obținerii autorizațiilor necesare, iar 36 de luni pentru execuția lucrărilor.

Proiectul LEA 400 kV Suceava – Bălți, care va fi realizat din bugetul CNTEE „Transelectrica”, constă în construirea liniei propriu-zise, cu o lungime totală de 142 km, între cele două localități, dintre care 93 km pe teritoriul României (302 stâlpi metalici în România, 157 în Republica Moldova), a unei celule de linie de 400 kV în stația de la Suceava și unei stații de sistem de 400/330kV Bălţi, în Republica Moldova, lângă stația existentă Bălți.

În Planul de Dezvoltare a Rețelelor Electrice de Transport pentru perioada 2024–2033, CNTEE „Transelectrica” a prevăzut o analiză pentru „realizarea unei stații în zona Botoșani pentru racordarea centralelor electrice din surse regenerabile”.

Publicitate

Comunicat de presă

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Elevii Liceului Teoretic „Dr. Mihai Ciucă” Săveni s-au întâlnit cu jandarmii

Publicat

Publicitate

Activităţile în spațiul public prilejuite de aniversarea, în ziua de 3 aprilie, a celor 175 de ani de la înfiinţarea Jandarmeriei Române, au debutat ieri dimineață la Liceul Teoretic ,,Dr. Mihai Ciucă” Săveni.

Jandarmii le-au prezentat elevilor autospecialele din dotare, mijloacele de intervenție și, nu în ultimul rând, câinii de serviciu, care au executat, împreună cu conductorii lor, exerciții de disciplină și intervenție.
De asemenea, elevii au primit informații despre cariera de militar jandarm și pliante cu aspecte de interes privind admiterea la Academia de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” București și Școlile Militare de Subofițeri Jandarmi Fălticeni și Drăgășani, dar și flyere preventive în cadrul campaniei ,,Școli în siguranță”.

Doritorii au avut ocazia să relaționeze direct și cu doi elevi jandarmi, aceștia fiind cei mai în măsură să le povestească cum au decurs probele de concurs în cadrul admiterii sau cum se desfășoară o zi de studiu în Școala Militară de Subofițeri Jandarmi Fălticeni.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending