Actrița Rodica Negrea de la Teatrul Mic din București și actorul Emil Coșeru de la Teatrul Național din Iași vor primi distincții pentru întreaga activitate în cadrul celei de-a XXXIII-a ediții a Premiilor Galei UNITER.
Potrivit site-ului uniter.ro, premii pentru întreaga activitate vor fi oferite și regizorului Nicky Wolcz și scenografului Horațiu Mihaiu, iar Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală îi va fi oferit lui Carmen Mihalache.
Premiul de Excelență ‘Ion Caramitru’ va reveni Festivalului Internațional de Artele Spectacolului ATELIER de la Baia Mare pentru cele 30 de ediții aniversate în 2024.
Premii speciale vor fi oferite pentru ‘Săptămâna Purcărete – 50 de ani de excelență în teatru’, proiect produs de Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova, inițiat de Vlad Drăgulescu; ‘Moara Artiștilor – Centru cultural educativ’, inițiat și realizat de Asociația Pro Teatru Zalău; Bienala de Scenografie București – proiect reluat după 32 de ani de Centrul Român OISTAT; Festivalul D-butan-T – motor de căutare a artiștilor aflați la început de drum, organizat de Teatrul ‘Andrei Mureșanu’ Sfântu Gheorghe.
Un premiu special, post mortem, îi va fi oferit lui Bogdan Budeș pentru noi traduceri de texte dramatice.
Aceste premii au fost decise pe baza propunerilor primite din partea teatrelor și a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în ședința din data de 17 februarie.
Publicitate
Nominalizările pentru premiile acordate la cea de-a XXXIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER celor mai buni actori, regizori, scenografi, critici de teatru, pentru cel mai bun text dramatic românesc, pentru spectacole de animație, muzică originală, coregrafie, pentru spectacole de teatru radiofonic au fost propuse de un juriu alcătuit din criticii de teatru Daria Ancuța, Doru Mareș și Maria Zărnescu.
Spectacolele care au intrat în atenția juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024.
Cel mai bun spectacol va fi ales dintre ‘Casa Bernardei Alba’ de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, Teatrul de Stat Constanța; ‘Mary Stuart’, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Șerban, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București; ‘Neînțelegerea’ de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj; ‘Regina nopții’, textul și regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați; ‘Richard al III-lea’ de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa ‘Harag György’.
La categoria pentru Cea mai bună regie (Premiul ‘Lucian Pintilie’) au primit nominalizări István Albu pentru regia spectacolului ‘Richard al III-lea’ de William Shakespeare, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa ‘Harag György’; Vlad Cristache pentru regia spectacolului ‘Zbor deasupra unui cuib de cuci’ de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, Teatrul Nottara București; Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului ‘Vânătoarea’, după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, Teatrul Bulandra București; Diana Mititelu pentru regia spectacolului ‘Casa Bernardei Alba’ de Federico García Lorca, Teatrul de Stat Constanța; Andrei Șerban pentru regia spectacolului ‘Mary Stuart’, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București.
Cea mai bună actriță în rol principal va fi decisă dintre Raluca Aprodu pentru rolul Elisabeth I din spectacolul ‘Mary Stuart’, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București; Oana Mogoș pentru rolul Valeria (mamaia, fiica lui Grigore) din spectacolul ‘Regina nopții’, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați; Corina Moise pentru rolul Tessa din spectacolul ‘Prima facie’ de Suzie Miller, Centrul Cultural Lumina București; Roxana Sabău pentru rolul Katie Carney din spectacolul ‘Luntrașul’,Teatrul Clasic ‘Ioan Slavici’ Arad; Mihaela Velicu pentru rolul Martirio din spectacolul ‘Casa Bernardei Alba’ Teatrul de Stat Constanța.
Pentru premiul pentru Cel mai bun actor în rol principal concurează Adrian Matioc pentru rolul Ivan Petrovici Voinițchi (Unchiul Vanea) din spectacolul ‘Unchiul Vanea’, Teatrul Național ‘Radu Stanca’ Sibiu; Csongor Zsolt Nagy pentru rolul titular din spectacolul ‘Richard al III-lea’ Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa ‘Harag György’; Tibor Pálffy pentru rolul Prospero din spectacolul ‘Furtuna’ Teatrul ‘Tamási Áron’ Sfântu Gheorghe; Șerban Pavlu pentru rolul Dr. Danielson din spectacolul ‘Bazinul de nord’ ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București; Vlad Udrescu pentru rolul titular din spectacolul ‘Hamlet’, Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova.
Cea mai bună actriță în rol secundar va fi decisă dintre Romanița Ionescu pentru rolul Mama din spectacolul ‘Trilogia memoriei’ Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova; Tatiana Ionesi pentru rolul Altă mamă din spectacolul ‘Zi de bucurie’ Teatrul Național ‘Vasile Alecsandri’ Iași; Silvana Negruțiu pentru rolurile Mama și Naratoare din spectacolul ‘Părinți’ – Teatrul Metropolis București; Mirela Pană pentru rolurile Nawal și Jihane din spectacolul ‘Incendii’ Teatrul de Stat Constanța; Camelia Pintilie pentru rolurile Flo, Doamna Bennet și Fitzwilliam Darcy din spectacolul ‘Mândrie și prejudecată (un fel de)’, Teatrul Excelsior București.
Premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar va reveni unuia dintre artiștii Florin Aioane pentru rolul Mortimer din spectacolul ‘Mary Stuart’ Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București; Codrin Boldea pentru rolurile din spectacolul ‘Dragoste’ realizate la unteatru și Teatrul ‘Anton Pann’ Râmnicu Vâlcea; Ionuț Grama pentru rolul Dale Harding din spectacolul ‘Zbor deasupra unui cuib de cuci’, Teatrul Nottara București; Cosmin Maxim pentru rolul Alt eu din spectacolul ‘Zi de bucurie’, Teatrul Național ‘Vasile Alecsandri’ Iași; Ștefan Mihai pentru rolul Feste din spectacolul ‘A douăsprezecea noapte’, Teatrul de Stat Constanța.
Premiul pentru Cea mai bună scenografie va fi decis între Irina Chirilă pentru scenografia spectacolului ‘Romeo și Julieta’, regia Cristi Avram, Teatrul ‘Elvira Godeanu’ Târgu Jiu; Adrian Damian pentru decor și Luiza Enescu pentru costumele spectacolului ‘Neînțelegerea’ de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj; Erika Márton pentru scenografia spectacolului ‘Liliom’ de Molnár Ferenc, regia István Albu, Teatrul Figura Studio Gheorgheni; Oana Micu pentru scenografia spectacolului ‘Lecția’ de Eugene Ionesco, regia Bobi Pricop, Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova; Helmut Stürmer pentru decor și Corina Grămoșteanu pentru costumele spectacolului ‘Mary Stuart’, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Șerban, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București.
La categoria Cel mai bun critic de teatru (Premiul ‘George Banu’) au fost nominalizați Oana Borș, Iulia Popovici și Oana Stoica.
La categoria Debut au fost nominalizați Medeea Chiriac pentru rolul Oscar Carney din spectacolul ‘Luntrașul’ de Jez Butterworth, regia Horia Suru, Teatrul Clasic ‘Ioan Slavici’ Arad; Iustin Danalache pentru rolul Sfântul din spectacolul ‘Emaus’, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, Teatrul Excelsior București; Crina Dumitrașcu pentru rolul Sonia din spectacolul ‘Unchiul Vanea’ de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, Teatrul Național ‘Radu Stanca’ Sibiu; Alex Ianăși pentru regia spectacolului ‘Elif și ploaia’ de Sami Ibrahim, Teatrul ‘Regina Maria’ Oradea; Andrei Pleșa pentru rolul Fiul din spectacolul ‘Trilogia memoriei’ de Arne Lygre, regia Radu Afrim, Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova.
Pentru Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic nominalizări au primit ‘Broscoiul’ de Alex Gorghe, regia Robert Kocsis, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic; ‘Nebuna din Chaillot’ de Jean Giraudoux, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu, o producție a Societății Române de Radiodifuziune; ‘Umami’ de Teodora Savu, regia Ilinca Stihi, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic.
Premiul pentru Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută va fi decis dintre ‘Cântece de speriat frica’, spectacol-concert de Ada Milea, Teatrul Național ‘Lucian Blaga’ Cluj-Napoca; ‘Lina’ de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, Teatrul ‘Andrei Mureșanu’ Sfântu Gheorghe; ‘Părinți’, dramatizare după romanul Dianei Bădica, regia Cristian Ban, Teatrul Metropolis București; ‘Rătăcirea’ de Doru Vatavului, regia Irisz Kovacs, Asociația Pro Teatru Zalău; ‘Regina nopții’, textul și regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați.
Cel mai bun spectacol de teatru de animație/teatru pentru copii va fi decis dintre ‘Amintiri din copilărie’, după Ion Creangă, regia și scenariul Dan Tudor, Teatrul ‘Ion Creangă’ București; ‘Jungla’, după ‘Tropice tâmpe’ de Florin Bican, spectacol concert de Ada Milea, Teatrul GONG Sibiu; ‘Majordomul’, regia Ciprian Huțanu, Compania de teatru Synchret și Universitatea Națională de Arte ‘George Enescu’ Iași; ‘Matilda’ de Roald Dahl, regia Emil Pantelimon, Opera Comică pentru Copii București; ‘Zaharașka și zăpada uitată’, un spectacol cu și de Ana Crăciun-Lambru, Lavinia Pop-Coman, Teatrul de Artă, București.
Câștigătorul premiului pentru Cea mai bună muzică originală și sound design va fi desemnat dintre Csaba Boros pentru muzica spectacolului ‘Regina nopții’, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați; Mihai Dobre pentru muzica spectacolului ‘Dragoste’, unteatru și Teatrul ‘Anton Pann’ Râmnicu Vâlcea; Eduard Gabia și Călin Țopa pentru muzica spectacolului ‘7 minute după miezul nopții’ (A Monster Calls), Teatrul Excelsior București; Adrian Piciorea pentru muzica spectacolului ‘Prima facie’ Centrul Cultural Lumina București; Alexei Țurcan pentru muzica spectacolului ‘Mary Stuart’, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București.
Pentru Cel mai bun video design câștigătorul va fi ales dintre Andrei Cozlac pentru spectacolul ‘Mary Stuart’, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București; Ciprian Făcăeru pentru componenta VR/AR din spectacolul ‘Reconstituirea’ Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova; Adrian Sitaru pentru regia filmărilor din spectacolul ‘Nunta însângerată’ Teatrul Național ‘Radu Stanca’ Sibiu – Secția germană.
Premiul pentru Cel mai bun lighting design va fi decis dintre Sándor Baumgartner pentru spectacolul ‘Furtuna’ de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, Teatrul ‘Tamási Áron’ Sfântu Gheorghe; Daniel Klinger pentru spectacolul ‘Vânătoarea’ după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, Teatrul Bulandra București; Cristian Niculescu pentru spectacolul ‘Casa Bernardei Alba’, Teatrul de Stat Constanța.
La categoria Cea mai bună coregrafie/mișcare scenică câștigătorul va fi ales dintre Sergiu Diță pentru spectacolul ‘MEMETICS’, Centrul Național al Dansului București (CNDB) și Teatrul ‘Andrei Mureșanu’ Sfântu Gheorghe; Mariana Gavriciuc pentru spectacolul ‘Emaus’, Teatrul Excelsior București; Andrea Gavriliu pentru spectacolul ‘Moarte la Teatrul de Revistă’, Teatrul ‘Stela Popescu’ București; George Pop pentru spectacolul ‘Șantier’, regia și dramaturgia Victor Olăhuț,Teatrul Municipal Baia Mare; Csaba Györfi pentru spectacolul ‘Strigăte și șoapte’ de Ingmar Bergman, regia Csaba Györfi, Teatrul Szigligeti Oradea – Ansamblul Nagyvárad.
Ediția a XXXIII-a a Galei Premiilor UNITER va avea loc pe 26 mai la Sala ‘Amza Pellea’ a Teatrului Național ‘Marin Sorescu’ Craiova, cu ocazia sărbătorii celor 175 de ani de existență a scenei din Bănie. AGERPRES
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Procurorul general: România, ţinta unor campanii hibride în timpul alegerilor din 2024. Procurorul general Alex Florența a explicat, marți, modurile prin care s-au derulat atacuri hibride asupra țării noastre, de care s-ar fi folosit și fostul candidat la alegerile prezidențiale Călin Georgescu, arătând că România a fost ținta „predilectă” a unor astfel de campanii ample în contextul scrutinelor din anul 2024, „actorii ostili urmărind modelarea continuă a opiniei publice”, scrie alba24.ro.
„Din anchetele derulate la nivelul Parchetului General se poate desprinde în acest moment concluzia (…) că România a fost ținta predilectă a unor campanii ample hibride, în contextul scrutinelor electorale din anul 2024, actorii ostili urmărind modelarea continuă a opiniei publice, destabilizarea capacității de decizie a autorităților și diluarea gradului de coeziune la nivelul populației.
Campania lansată în spațiul românesc s-a manifestat prin atacuri cibernetice, măsuri de destabilizare a ordinii publice, cât și prin campanii de micro-targetare a populației, dezinformare și influențarea electoratului”, a declarat Alex Florența, în cadrul unei conferințe de presă în care prezentat concluziile anchetelor efectuate la nivelul Parchetului General în ultimele luni privind modurile în care s-au derulat evenimentele din toamna anului 2024 din preajma scrutinului pentru alegerea președintelui țării.
Tehnici de inginerie socială
Potrivit acestuia, atacurile hibride au exploatat vulnerabilitățile audiențelor naționale atât prin utilizarea versatilă a platformelor sociale, cât și prin tehnici de inginerie socială care au vizat segmentarea populației.
„S-a evidențiat caracterul ofensiv al agresiunilor hibride ce au vizat România, care au exploatat, pe de o parte, vulnerabilitățile audiențelor naționale, atât prin utilizarea versatilă a platformelor sociale, respectiv prin eludarea politicilor prezente la nivelul acestora privind modul de promovare a persoanelor din spectrul politic, cât și prin tehnici de inginerie socială care au vizat segmentarea populației, în vederea livrării ulterioare a unor mesaje personalizate către audiențe deja receptive, rezultatul scontat fiind deturnarea derulării optime a procesului electoral.
Este esențial să înțelegem în acest context modul în care s-a derulat și se derulează în continuare războiul hibrid care afectează România de ceva timp”, a subliniat Florența, citat de Agerpres.
Publicitate
Procurorul general a explicat că războiul hibrid din prezent, prin comparație cu războiul tradițional, este „mult mai insidios, mult mai perfid”, dar cu rezultate mult mai ample de influențare a modului de derulare a vieții sociale-economice a unui stat.
„Pentru că este un termen foarte uzitat în spațiul public, dar insuficient explicat pentru a fi înțeles pe deplin, lucrurile care trebuie transmise opiniei publice, care asociază, probabil, cel mai adesea, termenul de război hibrid în general doar unei idei de dezinformare, sunt că războiul hibrid în momentul de față, prin comparație cu războiul tradițional, cel care este mult mai evident, mai transparent prin prisma rezultatelor materiale pe care le produce, este mult mai insidios, mult mai perfid, dar cu rezultate de influențare a modului de derulare a vieții sociale-economice a unui stat mult mai ample, pentru că el presupune folosirea în paralel, împreună sau separat, dar în mod clar coordonat a mai multor tipuri de instrumente care vizează un stat – fie că vorbim de diferite instrumente economice, administrative, de atacuri cibernetice, acțiuni secrete destabilizatoare pentru ordinea publică a statului respectiv, subversiune politică și, desigur, dezinformarea și propaganda”, a arătat Alex Florența.
Conform procurorul general, în 2024, s-au lansat mai mult de 85.000 de atacuri cibernetice asupra infrastructurii electorale.
„Să nu uităm că în 2024 atacurile cibernetice rusești s-au intensificat asupra instituțiilor și companiilor românești. (…) Cu referire strictă la procesul electoral derulat anul trecut trebuie să avem în vedere că s-au derulat mai mult de 85.000 de atacuri cibernetice lansate asupra infrastructurii electorale, care au urmărit obținerea unor credențiale, în special din partea autorității electorale centrale și a Biroului Electoral Central, (…) multe dintre acestea fiind ulterior diseminate în grupuri de Telegram din infrastructura rusească”, a explicat Florența.
Întrebat dacă fostul candidat la alegerile prezidențiale Călin Georgescu a beneficiat de campaniile hibrid, Alex Florența a răspuns afirmativ.
„Da, clar, beneficiarul acestei campanii de influențare, de dezinformare și de creare artificială a unui trend în viralizarea mesajelor candidatului independent a fost făcută cu certitudine în sprijinul acestuia”, a indicat procurorul general.
A fost exploatată vulnerabilitatea prin rețelele sociale
Potrivit procurorului general, la nivelul rețelelor sociale au fost mesaje în jurul ideii de revoltă generală și de nostalgie, făcând referire la revoluția din 1989 care generează tensiune. Este o inflație de mesaje în mediul online create cu inteligența artificială, generând o tensiune, o stare de efervescență în rândul comunităților cărora le sunt adresate fiind apoi viralizate.
Din 27 noiembrie s-a constatat campania de intensificare a candidatului la prezidențiale – peste 1,3 milioane membri care dispersau mesaje pe rețele. Campania avut mesaje instigatoare la ură. Modelul „furtunii de minciuni” – volum mare de conținut, canale multiple, ritm rapid și continuu.
Haștagul revoluție a fost folosit în preajma alegerilor – în perioada 6-8 decembrie 2024 – de pe rețele Telegram din Rusia au fost 1,8 milioane de vizualizări zilnic.
Ecosistemul online utilizat de Federația Rusă privește o gamă largă de instrumente, de la media clasică la ferme de troli și rețele întregi de boți.
În spatele atacurilor se află o coordonare din partea unui actori statali străini. Cultivarea unor rețele de afaceri, mass-media care să influențeze acțuni guvernamentale – vizite la Ambasada Rusiei a unor parlamentari români.
Microtargetarea populației românești: O campanie sofisticată încă din 2019 dusă de o companie cu legături cu Rusia – a realizat sondaje personalizate identificând un anume tip de conținut care putea crește numărul de accesări.
În urma acestei activități au fost identificate 4 tipuri de atitudini la nivelul populației: identitar- nostalgic, conspiraționist, intereasat de medicină alternativă sau religie.
Fermele de boți au amplificat artificial vizibilitatea, prin folosirea de influenceri corupți. Cel care dorește să dezinformeze își adaptează discursul la context național: energie, migrație, corupție, alegeri.
Patru companii cu legături „certe” cu Rusia
Potrivit procurorului general Alex Florența, au fost patru companii cu legături certe cu Federația Rusă – siteuri, pagini care prezintă conținut generat cu AI, rețea de influenceri – toate targhetând populația României. Rețea amplă de site-uri cu reclame pentru cele 4 companii cu legătură cu Federația Rusă.
Abordarea tematicilor – se face în formă alarmistă, cu tenta conspiraționistă. A fost identificată o campanie care spunea că au murit rudele unor demnitari. Au fost distribuite pe Facebook de cetățeni străini de origine africană sau care distribuiau anonim.
Metoda folosită DOPPELGANGER – tactica de dezinformare în mediul online – ca să pară că vin din surse oficiale – sunt clonate siteuri ale unor instituții publice, care imită vizual sursa originală pentru a crea confuzie – dau informații care par reale, dar denaturează, conținutul e apoi distribuit prin conturi false, boți, scopul fiind nu doar să li se transmită oamenilor minciuni , ci să nu mai știe în cine să aibă încredere.
Au fost 2000 de pagini pe Facebook care generau conținut prin AI – redirecționau traficul către siteuri bazate pe titluri înșelătoare care atrăgeau atenția prin curiozitate, indignare, s-au utilizat reclame. Au fost create în perioada 2022 – 2024 pe narative religioase, medicină alternativă, comunism, nostalgie etc – pentru ca apoi să direcționeze către siteuri clone – exemplu site-ul <Ce zice lumea>. Canalul Telegram: <PropagatorCG – care și-a schimbat apoi numele în <Implica-te si tu>, scrie Antena3.ro.
Sondaje false și boți pentru viralizarea mesajelor
„Au fost sondaje false, materiale cu Călin Georgescu pe fundalul cărora rula vocea lui Georgescu. Au fost testate mai multe tipuri de conținut, fiind destinate unor nișe emoționale. Pentru viralizare suplimentară a mesajelor lui Călin Georgescu s-a folosit foarte mult campania TikTok , cu o rețea de peste 20 mii de boți, păstrată din 2023 și activată înainte de primul tur ale alegerilor.
TikTok, la solicitare noastră, a făcut o analiză amplă, au fost identificate două rețele coordonate care-l promovau pe Călin Georgescu.
Rețeaua Pravda, din 2019 a fost extinsă în 19 țări din UE, printre care și România -cu mesaje care justificau invazia rusă în Ucraina.
Acțiuni lansate de pagini pro-ruse: de exemplu boicotarea supermarketurilor prin #curateniegenerala – 156 de milioane de vizualizări – locul 4 la nivel național.
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Centrul Județean Botoșani anunță fermierii care au solicitat Sprijinul Complementar pentru Venit pentru Tinerii Fermieri CIS-YF (Intervenţia PD-03) că trebuie să depună, până la data de 30 septembrie inclusiv, documentele care fac dovada formării sau a deținerii competențelor adecvate în domeniul agricol/agronomic.
”În județul Botoșani sunt înregistrate un număr de 663 de solicitări. Fermierii botoșăneni care au solicitat această masură de sprijin prin cererea de plată sunt din toate zonele județului. Îmbucurător este faptul că numărul acestora este în creștere de la an la an. Acești fermieri trebuie să depună anumite documente necesare acordării acestei subvenții la sediile APIA la care sunt arondați.” a declarat Dan Șlincu, director executiv APIA Botoșani.
Tinerii fermieri sunt persoanele fizice care pot demonstra, conform legislației în vigoare, că au urmat cursuri sau au obținut calificări în domeniul agricol. Documentele acceptate pentru dovadă includ:
– Diplomă sau certificat care atestă absolvirea unui curs acreditat de inițiere în domeniul agronomic eliberat de un formator autorizat sau de Agenția Națională pentru Consultanță Agricolă/DAJ.
– Diplomă sau adeverință pentru absolvirea unei forme de învățământ agronomic (liceu, școală profesională, facultate, cursuri postuniversitare).
– Certificat de competențe profesionale în domeniul agronomic, eliberat de un formator autorizat sau de un centru de evaluare autorizat de Autoritatea Națională pentru Calificări.
Publicitate
– Documente doveditoare a experienței practice în agricultură, precum un angajament de experiență de cel puțin 12 luni în ultimii 10 ani, eliberat de un angajator din România sau din alt stat.
Subvenția pentru tinerii fermieri, prevăzută în cadrul Intervenției PD-03_Sprijin Complementar pentru Venit pentru Tinerii Fermieri_CIS-YF din Planul Strategic PAC 2023-2027, constă într-o plată anuală destinată fermierilor cu vârsta de maximum 40 de ani, care au fost instalați ca șefi de exploatație pentru prima dată și dețin până la 50 de hectare eligibile. Acesta se acordă pentru o perioadă de 5 ani consecutivi, începând din primul an de depunere a cererii,cuantumul unitar planificat pentru anul 2025 fiind de 48 euro/ha.
Camera de Comerț și Industrie Botoșani, în calitate de Beneficiar, în parteneriat cu Agenția Județeană pentru ocuparea Forței de Muncă Botoșani, anunță lansarea proiectuluiDigital IQ, cod SMIS 330612.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă îmbunătățirea nivelului de competențe digitale de bază și avansate pentru 602 persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 si 64 ani, din județul Botoșani, care dețin calitatea de angajați cu contract individual de muncă ( cu normă întreagă sau cu timp parțial ), inclusiv persoane care detin funcții de management, din întreprinderi publice și private – prin furnizarea a două programe de formare profesională în domeniul competențelor digitale, respectiv :
1. Curs de competente cheie : competențe digitale, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică – 510 participanți, pentru angajați cu ISCED 3 – 8
2. Curs de specializare : manager securitatea informației – 92 participanti, pentru angajați cu ISCED 5 – 8 .
Implementarea activităților proiectului va conduce la atingerea următoarelor rezultate – 548 de angajați care au finalizat formarea cu certificat / au participat la schimb de bune practici.
Publicitate
Durata de implementare a proiectului este de 29 luni, în perioada 1.09.2025 – 31.01.2028.
Valoarea totală a proiectului este de 4.963.646,49 lei, din care 4.219.099,52 lei reprezintă valoarea eligibilă nerambursabilă din FSE+ și 372.857,84 lei reprezintă valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național și 371.689,13 lei reprezintă contribuția proprie a partenerului.
Proiectul este confinanțat din Programul Educație și Ocupare 2021 – 2027, Prioritatea P09 „Consolidarea participării populației în procesul de învățare pe tot parcursul vieții pentru facilitarea tranzițiilor și a mobilității“, Apel: PEO/375/PEO_P9/OP4/ESO4.7/PEO_A34. Competențe digitale pentru piața muncii – Regiuni mai puțin dezvoltate.
Pentru informații suplimentare, cu privire la activitățile proiectului puteți utiliza următoarele date de contact:
– Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani, str. Colonel Victor Tomoroveanu nr.2, Botoșani, e-mail: ajofm.bt@anofm.gov.ro, tel 0231536791 / 0231510506
Municipiul Dorohoi se alătură „Zilei de Curățenie Națională 2025”. Voluntarii sunt așteptați să pună umărul la curățarea orașului și a zonelor limitrofe
Primăria Municipiului Dorohoi anunță că sâmbătă, 20 septembrie 2025, între orele 09.00 și 15.00, se va desfășura acțiunea națională de voluntariat „Ziua de Curățenie Națională 2025”. Evenimentul are ca scop mobilizarea comunității pentru ecologizarea orașului și a împrejurimilor.
Cei care doresc să participe sunt invitați să se înscrie la sediul Primăriei, situat pe strada Grigore Ghica nr. 34. Persoana de contact desemnată pentru organizarea voluntarilor este consilierul Lazăr Alexandru Iulian.
„Este o ocazie importantă pentru fiecare dintre noi să contribuim direct la un oraș mai curat și mai prietenos cu mediul. Cu cât suntem mai mulți, cu atât impactul va fi mai mare”, transmit reprezentanții administrației locale.
Acțiunea face parte dintr-o campanie națională desfășurată simultan în mai multe județe ale țării, sub deviza „Hai să facem România mai curată într-o singură zi!”.