Connect with us

Cultura

Tânăr actor din Botoșani, nominalizat Gala Premiilor UNITER, ediția a XXXIII-a

Publicat

Publicitate

Actrița Rodica Negrea de la Teatrul Mic din București și actorul Emil Coșeru de la Teatrul Național din Iași vor primi distincții pentru întreaga activitate în cadrul celei de-a XXXIII-a ediții a Premiilor Galei UNITER.

Potrivit site-ului uniter.ro, premii pentru întreaga activitate vor fi oferite și regizorului Nicky Wolcz și scenografului Horațiu Mihaiu, iar Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală îi va fi oferit lui Carmen Mihalache.

Premiul de Excelență ‘Ion Caramitru’ va reveni Festivalului Internațional de Artele Spectacolului ATELIER de la Baia Mare pentru cele 30 de ediții aniversate în 2024.

Premii speciale vor fi oferite pentru ‘Săptămâna Purcărete – 50 de ani de excelență în teatru’, proiect produs de Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova, inițiat de Vlad Drăgulescu; ‘Moara Artiștilor – Centru cultural educativ’, inițiat și realizat de Asociația Pro Teatru Zalău; Bienala de Scenografie București – proiect reluat după 32 de ani de Centrul Român OISTAT; Festivalul D-butan-T – motor de căutare a artiștilor aflați la început de drum, organizat de Teatrul ‘Andrei Mureșanu’ Sfântu Gheorghe.

Un premiu special, post mortem, îi va fi oferit lui Bogdan Budeș pentru noi traduceri de texte dramatice.

Aceste premii au fost decise pe baza propunerilor primite din partea teatrelor și a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în ședința din data de 17 februarie.

Publicitate

Nominalizările pentru premiile acordate la cea de-a XXXIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER celor mai buni actori, regizori, scenografi, critici de teatru, pentru cel mai bun text dramatic românesc, pentru spectacole de animație, muzică originală, coregrafie, pentru spectacole de teatru radiofonic au fost propuse de un juriu alcătuit din criticii de teatru Daria Ancuța, Doru Mareș și Maria Zărnescu.

Spectacolele care au intrat în atenția juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024.

Cel mai bun spectacol va fi ales dintre ‘Casa Bernardei Alba’ de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, Teatrul de Stat Constanța; ‘Mary Stuart’, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Șerban, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București; ‘Neînțelegerea’ de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj; ‘Regina nopții’, textul și regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați; ‘Richard al III-lea’ de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa ‘Harag György’.

La categoria pentru Cea mai bună regie (Premiul ‘Lucian Pintilie’) au primit nominalizări István Albu pentru regia spectacolului ‘Richard al III-lea’ de William Shakespeare, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa ‘Harag György’; Vlad Cristache pentru regia spectacolului ‘Zbor deasupra unui cuib de cuci’ de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, Teatrul Nottara București; Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului ‘Vânătoarea’, după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, Teatrul Bulandra București; Diana Mititelu pentru regia spectacolului ‘Casa Bernardei Alba’ de Federico García Lorca, Teatrul de Stat Constanța; Andrei Șerban pentru regia spectacolului ‘Mary Stuart’, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București.

Cea mai bună actriță în rol principal va fi decisă dintre Raluca Aprodu pentru rolul Elisabeth I din spectacolul ‘Mary Stuart’, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București; Oana Mogoș pentru rolul Valeria (mamaia, fiica lui Grigore) din spectacolul ‘Regina nopții’, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați; Corina Moise pentru rolul Tessa din spectacolul ‘Prima facie’ de Suzie Miller, Centrul Cultural Lumina București; Roxana Sabău pentru rolul Katie Carney din spectacolul ‘Luntrașul’,Teatrul Clasic ‘Ioan Slavici’ Arad; Mihaela Velicu pentru rolul Martirio din spectacolul ‘Casa Bernardei Alba’ Teatrul de Stat Constanța.

Pentru premiul pentru Cel mai bun actor în rol principal concurează Adrian Matioc pentru rolul Ivan Petrovici Voinițchi (Unchiul Vanea) din spectacolul ‘Unchiul Vanea’, Teatrul Național ‘Radu Stanca’ Sibiu; Csongor Zsolt Nagy pentru rolul titular din spectacolul ‘Richard al III-lea’ Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa ‘Harag György’; Tibor Pálffy pentru rolul Prospero din spectacolul ‘Furtuna’ Teatrul ‘Tamási Áron’ Sfântu Gheorghe; Șerban Pavlu pentru rolul Dr. Danielson din spectacolul ‘Bazinul de nord’ ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București; Vlad Udrescu pentru rolul titular din spectacolul ‘Hamlet’, Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova.

Cea mai bună actriță în rol secundar va fi decisă dintre Romanița Ionescu pentru rolul Mama din spectacolul ‘Trilogia memoriei’ Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova; Tatiana Ionesi pentru rolul Altă mamă din spectacolul ‘Zi de bucurie’ Teatrul Național ‘Vasile Alecsandri’ Iași; Silvana Negruțiu pentru rolurile Mama și Naratoare din spectacolul ‘Părinți’ – Teatrul Metropolis București; Mirela Pană pentru rolurile Nawal și Jihane din spectacolul ‘Incendii’ Teatrul de Stat Constanța; Camelia Pintilie pentru rolurile Flo, Doamna Bennet și Fitzwilliam Darcy din spectacolul ‘Mândrie și prejudecată (un fel de)’, Teatrul Excelsior București.

Premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar va reveni unuia dintre artiștii Florin Aioane pentru rolul Mortimer din spectacolul ‘Mary Stuart’ Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București; Codrin Boldea pentru rolurile din spectacolul ‘Dragoste’ realizate la unteatru și Teatrul ‘Anton Pann’ Râmnicu Vâlcea; Ionuț Grama pentru rolul Dale Harding din spectacolul ‘Zbor deasupra unui cuib de cuci’, Teatrul Nottara București; Cosmin Maxim pentru rolul Alt eu din spectacolul ‘Zi de bucurie’, Teatrul Național ‘Vasile Alecsandri’ Iași; Ștefan Mihai pentru rolul Feste din spectacolul ‘A douăsprezecea noapte’, Teatrul de Stat Constanța.

Premiul pentru Cea mai bună scenografie va fi decis între Irina Chirilă pentru scenografia spectacolului ‘Romeo și Julieta’, regia Cristi Avram, Teatrul ‘Elvira Godeanu’ Târgu Jiu; Adrian Damian pentru decor și Luiza Enescu pentru costumele spectacolului ‘Neînțelegerea’ de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj; Erika Márton pentru scenografia spectacolului ‘Liliom’ de Molnár Ferenc, regia István Albu, Teatrul Figura Studio Gheorgheni; Oana Micu pentru scenografia spectacolului ‘Lecția’ de Eugene Ionesco, regia Bobi Pricop, Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova; Helmut Stürmer pentru decor și Corina Grămoșteanu pentru costumele spectacolului ‘Mary Stuart’, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Șerban, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București.

La categoria Cel mai bun critic de teatru (Premiul ‘George Banu’) au fost nominalizați Oana Borș, Iulia Popovici și Oana Stoica.

La categoria Debut au fost nominalizați Medeea Chiriac pentru rolul Oscar Carney din spectacolul ‘Luntrașul’ de Jez Butterworth, regia Horia Suru, Teatrul Clasic ‘Ioan Slavici’ Arad; Iustin Danalache pentru rolul Sfântul din spectacolul ‘Emaus’, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, Teatrul Excelsior București; Crina Dumitrașcu pentru rolul Sonia din spectacolul ‘Unchiul Vanea’ de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, Teatrul Național ‘Radu Stanca’ Sibiu; Alex Ianăși pentru regia spectacolului ‘Elif și ploaia’ de Sami Ibrahim, Teatrul ‘Regina Maria’ Oradea; Andrei Pleșa pentru rolul Fiul din spectacolul ‘Trilogia memoriei’ de Arne Lygre, regia Radu Afrim, Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova.

Pentru Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic nominalizări au primit ‘Broscoiul’ de Alex Gorghe, regia Robert Kocsis, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic; ‘Nebuna din Chaillot’ de Jean Giraudoux, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu, o producție a Societății Române de Radiodifuziune; ‘Umami’ de Teodora Savu, regia Ilinca Stihi, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic.

Premiul pentru Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută va fi decis dintre ‘Cântece de speriat frica’, spectacol-concert de Ada Milea, Teatrul Național ‘Lucian Blaga’ Cluj-Napoca; ‘Lina’ de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, Teatrul ‘Andrei Mureșanu’ Sfântu Gheorghe; ‘Părinți’, dramatizare după romanul Dianei Bădica, regia Cristian Ban, Teatrul Metropolis București; ‘Rătăcirea’ de Doru Vatavului, regia Irisz Kovacs, Asociația Pro Teatru Zalău; ‘Regina nopții’, textul și regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați.

Cel mai bun spectacol de teatru de animație/teatru pentru copii va fi decis dintre ‘Amintiri din copilărie’, după Ion Creangă, regia și scenariul Dan Tudor, Teatrul ‘Ion Creangă’ București; ‘Jungla’, după ‘Tropice tâmpe’ de Florin Bican, spectacol concert de Ada Milea, Teatrul GONG Sibiu; ‘Majordomul’, regia Ciprian Huțanu, Compania de teatru Synchret și Universitatea Națională de Arte ‘George Enescu’ Iași; ‘Matilda’ de Roald Dahl, regia Emil Pantelimon, Opera Comică pentru Copii București; ‘Zaharașka și zăpada uitată’, un spectacol cu și de Ana Crăciun-Lambru, Lavinia Pop-Coman, Teatrul de Artă, București.

Câștigătorul premiului pentru Cea mai bună muzică originală și sound design va fi desemnat dintre Csaba Boros pentru muzica spectacolului ‘Regina nopții’, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați; Mihai Dobre pentru muzica spectacolului ‘Dragoste’, unteatru și Teatrul ‘Anton Pann’ Râmnicu Vâlcea; Eduard Gabia și Călin Țopa pentru muzica spectacolului ‘7 minute după miezul nopții’ (A Monster Calls), Teatrul Excelsior București; Adrian Piciorea pentru muzica spectacolului ‘Prima facie’ Centrul Cultural Lumina București; Alexei Țurcan pentru muzica spectacolului ‘Mary Stuart’, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București.

Pentru Cel mai bun video design câștigătorul va fi ales dintre Andrei Cozlac pentru spectacolul ‘Mary Stuart’, Teatrul Național ‘I.L. Caragiale’ din București; Ciprian Făcăeru pentru componenta VR/AR din spectacolul ‘Reconstituirea’ Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova; Adrian Sitaru pentru regia filmărilor din spectacolul ‘Nunta însângerată’ Teatrul Național ‘Radu Stanca’ Sibiu – Secția germană.

Premiul pentru Cel mai bun lighting design va fi decis dintre Sándor Baumgartner pentru spectacolul ‘Furtuna’ de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, Teatrul ‘Tamási Áron’ Sfântu Gheorghe; Daniel Klinger pentru spectacolul ‘Vânătoarea’ după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, Teatrul Bulandra București; Cristian Niculescu pentru spectacolul ‘Casa Bernardei Alba’, Teatrul de Stat Constanța.

La categoria Cea mai bună coregrafie/mișcare scenică câștigătorul va fi ales dintre Sergiu Diță pentru spectacolul ‘MEMETICS’, Centrul Național al Dansului București (CNDB) și Teatrul ‘Andrei Mureșanu’ Sfântu Gheorghe; Mariana Gavriciuc pentru spectacolul ‘Emaus’, Teatrul Excelsior București; Andrea Gavriliu pentru spectacolul ‘Moarte la Teatrul de Revistă’, Teatrul ‘Stela Popescu’ București; George Pop pentru spectacolul ‘Șantier’, regia și dramaturgia Victor Olăhuț,Teatrul Municipal Baia Mare; Csaba Györfi pentru spectacolul ‘Strigăte și șoapte’ de Ingmar Bergman, regia Csaba Györfi, Teatrul Szigligeti Oradea – Ansamblul Nagyvárad.

Ediția a XXXIII-a a Galei Premiilor UNITER va avea loc pe 26 mai la Sala ‘Amza Pellea’ a Teatrului Național ‘Marin Sorescu’ Craiova, cu ocazia sărbătorii celor 175 de ani de existență a scenei din Bănie. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Mucenic Nicon și cei 199 ucenici

Publicat

Publicitate

Sfântul Mucenic Nicon a trăit în prima jumătate a secolului al-III-lea fiind originar din Neapolis (Napoli – Italia). A fost soldat în armata romană, în vremea împăratului Deciu (249-251). El era frumos la înfățișare, strălucitor la vedere și aprig în războaie. Provenea dintr-o familie în care părerile despre credință erau diferite: tatăl său era păgân, închinându-se la idoli, iar mama sa era creștină. Deși aceasta a încercat să îi arate tânărului său fiu calea credinței adevărate, nu a reușit să îl convingă să primească Sfântul Botez.

Prin pronia cerească însă, la vremea cuvenită, Sfântul Nicon a fost trimis într-o campanie dificilă alături de trupele lui. La plecare, mama sa l-a sfătuit să-și facă semnul Sfintei Cruci dacă va vedea că este la strâmtorare și să cheme numele lui Hristos când viața îi va fi în pericol. Aflat pe câmpul de luptă, la un moment dat, trupele sale au fost complet încercuite de inamici. Văzându-se pierdut în mijlocul dușmanilor, Sfântul Cuvios Mucenic Nicon și-a adus aminte de îndemnurile mamei lui și suspinând adânc a strigat: „Doamne, Iisuse Hristoase, ajută-mi!” Apoi, însemnându-se cu semnul Cinstitei Cruci s-a aruncat în vâltoarea luptei strigând tare numele lui Hristos. Numaidecât a simțit înăuntrul său o putere neobișnuită cu care i-a pus pe fugă pe dușmanii care îl înconjuraseră, pe unii ucigându-i, pe alții înspăimântându-i de moarte. Intrând apoi în cortul său, Sfântul Nicon striga neîncetat, cu mare uimire: «Mare este Dumnezeul Creștinilor!» pentru ca mai apoi să îi trimită mamei sale fericita veste a biruinței în împrejurări aparent fără scăpare, în care numai semnul Sfintei Cruci a ajutat alături de numele lui Hristos.

Întorcându-se acasă încununat de biruință dintr-un asemenea război, i-a mărturisit maicii sale gândul său lăuntric, că dorește a se boteza și a deveni astfel creștin. La auzul acestei vești minunate, mama sa căuta să-l îndrume pe calea creștinătății și în profunzimea învățăturilor creștine. Simțind că nu este însă de ajuns, Sfântul Nicon a dorit calea monahismului și luându-și rămas bun de la mama sa a pornit cu corabia către Constantinopol pentru a se putea desăvârși duhovnicește. În acele vremuri era în desfășurare apriga prigoană împotriva creștinilor iar preoții lui Hristos și învățătorii dreptei credințe stăteau mai mult ascunși din pricina urgiei. Așa se întâmpla și aici, în părțile Răsăritului, unde, în munți și în insule erau retrași din calea pericolului o mulțime de preoți și călugări ai Domnului.

Călătorind astfel spre părțile Constantinopolului, Sfântul Nicon a ajuns în insula Chios, unde s-a apropiat de un munte și stând acolo vreme de șapte zile, s-a nevoit în post, în privegheri și rugăciuni. I s-a vestit noaptea, în vis, de către un înger în chip de preot, să coboare pe țărmul mării, împreună cu toiagul pe care i-l încredințase. Ajuns la țărmul mării, a găsit aici o corabie și urcându-se în ea a plutit timp de două zile până când a ajuns după îndrumarea îngerului la muntele Ganos. Aici, coborând din corabie, i-a ieșit înainte un episcop, îmbrăcat simplu, ca un monah și luându-l de mână, l-a dus în peștera în care locuia.

Pentru început l-a învățat cele de cuviință, după care a primit botezul din mâna Arhiereului Teodosie, episcopul locului, în numele Sfintei Treimi, împărtășindu-l și cu Sfintele Taine. După trecerea a trei ani de la botez, Sfântul Nicon a fost hirotonit preot, îmbrăcând haina monahală într-o mănăstire din insula Chios, care avea o obște de 190 de călugări. Aici, a fost ridicat apoi la rangul de episcop și i s-a încredințat conducerea mănăstirii.

Din cauza persecuțiilor, după moartea episcopului Teodosie, Sfântul Mucenic Nicon, împreună cu ucenicii săi au plecat în muntele Tavromenei din Sicilia, crezând că acolo vor fi mai în siguranță. A reușit să întemeieze aici o mănăstire, adăugându-se la numărul monahilor încă nouă suflete. Guvernatorul Siciliei, Quintilian, aflând ce se spunea despre Sfânt, despre credința sa neclintită în Hristos, a poruncit să fie prinși și aduși îndată cu toții înaintea lui. Supunându-i la chinuri, toți cei 199 de ucenici au fost întinși la pământ și înțepați cu sulițe în tot felul, după care li s-au tăiat capetele cu sabia. Sfântul Cuvios Mucenic Nicon după ce a fost supus la mai multe chinuri, văzând guvernatorul că nu poate să îl urnească de la dreapta credință, a poruncit să i se taie capul.

Publicitate

Trupurile Sfântului Cuvios Mucenic Nicon și cei 199 de ucenici ai lui au fost găsite apoi de un păstor chinuit de un duh necurat, iar în momentul în care acesta s-a atins de trupul Sfântului, s-a tămăduit. Păstorul a vestit minunea, iar moaștele Sfinților au fost îngropate la loc de cinste de către episcopul cetății Misinei. După multă vreme Sfintele lor moaște au fost descoperite de către Teodosie, episcopul Mesinei, și au fost duse în locul așa numit „al păstorului”, pe malurile râului Asiono. Există chiar o mențiune din anul 882 despre o biserică a Sfântului Auxențiu situată pe colina Sfântului Nicon, colină care domină muntele Taormina.

Citeste mai mult

Eveniment

Un nou val de praf saharian ajunge în România. Impactul pe care fenomenul îl poate avea asupra sănătății

Publicat

Publicitate

Un nou val de praf saharian va afecta România începând de luni 24 martie, conform datelor furnizate de sistemul european de monitorizare Copernicus. Fenomenul, care se va intensifica marți, presupune transportul unei mase de aer încărcată cu particule fine de praf din nordul Africii către sud-estul Europei, inclusiv România, scrie alba24.ro.

Nu este prima dată când România se confruntă cu acest fenomen natural spectaculos, țara noastră fiind afectată recent și între 11 și 14 martie. Potrivit specialiștilor, aceste episoade de praf saharian sunt destul de frecvente.

În medie, România este afectată anual de aproximativ 3 până la 5 valuri semnificative de praf saharian, însă numărul exact poate varia de la an la an, fiind influențat de intensitatea vânturilor și condițiile atmosferice din Sahara și Europa.

Cele mai frecvente perioade în care se produce acest fenomen sunt primăvara și vara, când curenții atmosferici sunt mai favorabili transportului prafului din nordul Africii către Europa.

În ultimii ani, aceste episoade au devenit mai mediatizate și mai monitorizate, datorită interesului crescut față de calitatea aerului și schimbările climatice.

Impactul prafului saharian asupra vremii și sănătății

Praful saharian influențează microclimatul local prin reducerea temporară a luminozității și a transparenței atmosferice, determinând scăderea ușoară a temperaturilor maxime în timpul zile

Publicitate

Acesta mai poate contribui și la formarea ploilor „murdare”, atunci când particulele de praf sunt „spălate” de ploi și ajung la sol sub formă de pete maronii pe vehicule, ferestre sau alte suprafețe.

Expunerea la praful saharian poate irita căile respiratorii și ochii, în special la persoanele care suferă de astm, bronșită sau alergii. Se recomandă purtarea măștilor de protecție și evitarea activităților intense în aer liber, în special în zilele cu concentrații mari de praf în atmosferă.

Cum ajunge praful Saharian în România

Fenomenul se produce atunci când vânturile puternice din deșertul Sahara ridică în atmosferă cantități mari de nisip și praf. Particulele astfel mobilizate pot parcurge distanțe impresionante, chiar și de mii de kilometri, ajungând în final deasupra continentului european.

Un nou val de praf saharian va afecta România: efecte

În România, prezența prafului saharian poate duce temporar la o calitate mai scăzută a aerului, mai ales în orașe.

Medicii recomandă persoanelor sensibile, în special celor cu afecțiuni respiratorii, să limiteze expunerea prelungită în aer liber în perioada de vârf a fenomenului.

Pe lângă disconfortul resimțit de populație, praful saharian creează uneori peisaje spectaculoase la răsărit și apus, colorând cerul în tonuri roșiatice sau portocalii. Specialiștii continuă monitorizarea fenomenului și vor oferi actualizări despre evoluția acestuia în zilele următoare.

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Dorohoi. Au dat foc la gunoaie și au fost la un pas să rămână fără locuințe. Pompierii au salvat două case

Publicat

Publicitate

În ultimele ore, pompierii au intervenit pentru stingerea a trei incendii de vegetație uscată, în următoarele localități:

✔️ Curtești – a ars vegetația uscată de pe aproximativ 100 de metri pătrați.

Pentru stingerea incendiului au acționat pompierii din cadrul Detaşamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere. Au fost protejate de foc două case.

✔️ Dorohoi – a ars vegetația uscată dintr-o gospodărie de pe strada Nicolae Titulescu.

Pompierii de la Detașamentul Dorohoi au intervenit rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la construcții.

✔️ Cristinești – au ars vegetația uscată și stuful de pe o suprafață de aproximativ 3,5 hectare.

Publicitate

Pentru stingerea incendiului au acționat pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi.

Cauza probabilă a celor trei incendii a fost stabilită ca fiind utilizarea focului deschis în spații deschise.

Pentru prevenirea unor astfel de evenimente facem apel la responsabilitate din partea cetățenilor.

Arderea miriștilor sau a vegetației uscate este interzisă, potrivit legislației privind protecția mediului.

„ Atragem atenția asupra faptului că folosirea focului deschis pentru igienizarea terenurilor, arderea gunoaielor, a deșeurilor și a altor materiale combustibile pot avea consecințe grave, atât asupra mediului înconjurător și a solului, cât și asupra proprietății sau chiar vieții oamenilor.

În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar în condiții de vânt, incendiile de vegetație uscată sau de deșeuri menajere pot deveni și mai periculoase dacă se manifestă aproape de case, de rețele de electricitate sau de locuri cu pericol de explozie.

Recomandăm fumătorilor să nu arunce resturile de la țigară la întâmplare (de exemplu pe geamul autoturismului) pentru că pot incendia vegetația uscată de pe marginea drumului sau copacii, iar incendiile pot ajunge la proprietăți sau, în cele mai grave situații, pot provoca și victime”, au transmis pompierii într-un comunicat remis redactiei.

Citeste mai mult

Cultura

FOTO: Ziua Poeziei, organizată de Memorialul Ipotești

Publicat

Publicitate

S-a încheiat o nouă ediție a Zilei Poeziei, organizată de Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”.

Douăzeci și doi de poeți și doi editori au răspuns invitației Memorialului: Gheorghe Prini, Mircea V. Ciobanu, Vasile Romanciuc (Chișinău), Domnica Drumea, Denisa Duran, Ionel Ciupureanu (București), Lucian Vasiliu, Mariana Stancu, Valeriu Stancu (Iași), Ana Andrei, Nicolae Coande (Craiova), Victor Nicolae Ciobanu (Târgu Secuiesc), Mihai Babei, Cezar Florin Ciobîcă, Oana Hemen, Vasile Iftime, Marius Irimia, Stelorian Moroșanu, Mircea Oprea, Cristina Prisăcariu Șoptelea, Dan Sociu, Victor Teișanu, Nina Viciriuc, Dumitru Necșanu (Botoșani).

Lecturi de poezie și discuții la Colegiul Economic „Octav Onicescu” Botoșani, Colegiul Național „Grigore Ghica” Dorohoi, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani, Liceul „Dimitrie Cantemir” Darabani, Liceul „Dimitrie Negreanu” Botoșani, Liceul „Regina Maria” Dorohoi, Liceul cu Program Sportiv Botoșani, Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Șendriceni, Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona în zilele de 20 și 21 aprilie. Elevii Colegiului Național „A.T. Laurian” Botoșani au discutat cu editorii și poeții pe tema De la manuscris la carte. Poate fi poezia o afacere?

Prima zi dedicată poeziei s-a încheiat cu un recital de poezie contemporană și muzică orientală Lumină intermediară, susținut de Dan Sociu și Victor Nicolae Ciobanuva și lecturi de poezie susținute de poeții invitați și discuți cu autorii la Wenge Bistro.

Speed dating literar s-a desfășurat pe 21 martie, începând cu ora 16.00, la Uvertura Mall Botoșani, implicându-i pe tinerii jurnaliști de la BUZZ Media Botoșani, coord. Ioana Cristina Matfeev. Iar membrii Clubului de lectură Unde fugim de-acasă? (Școala Gimnazială Nr. 7 Botoșani), coord. Dana Carcea, au avut parte de o vânătoare de carte. Cofetăria Papillon le-a oferit participanților activităților de la Mall dulciuri cu surprize poetice.

La Memorialul Ipotești a fost inaugurată cartea Versul meu preferat din Mihai Eminescu, în care toți vizitatorii vor putea scrie versurile eminesciene preferate. Începând cu 21 martie, vizitatorii Memorialului Ipotești și a Lacului cu nuferi au parte și de două expoziții stradale: „Eminescu. Cărți poștale ilustrate – Leonard Salmen” (pe aleea de la Lac) și „Poeme dedicate lui Eminescu (pe aleea cu trandafiri de la Memorial)

Publicitate

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending