Connect with us

Actualitate

Românii care au făcut economie la energie primesc banii înapoi. Cum se va proceda

Publicat

Publicitate

În următoarea perioadă anumiți consumatori vor primi facturi de regularizare iar vestea bună este că unii dintre ei vor primi banii de energie electrică înapoi, relatează romania24.ro.

Este vorba de românii care au făcut economie la curent electric, iar acum vor primi bani înapoi de la furnizorii de energie electrică.

Din septembrie, prețul pentru energie electrică s-a plafonat la 80 de bani/kWh pentru consumul lunar mediu al anului precedent cuprins între 100 și 300 kWh pentru primii 255 kWh și maximum 1,3 lei/kWh pentru diferența de consum de până la 300 kWh. În plus, s-a pus plafon de 1,3 lei pentru cei care consumă mai mult de 300 kWh lunar, potrivit noilor reglementări pentru prețurile la energie electrică.

Clienții care au făcut economie la energie anul trecut pot primi bani înapoi de la furnizorii de electricitate. Cei care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel din 2021 și se încadrează în alt plafon de preț, mai mic, vor fi reîncadrați în tranșa cu consum mai mic și cu preț plafonat mai mic. Astfel, vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior. Mai bine spus, vor primi înapoi diferența dintre 80 și 68 de bani/kWh, pentru consumul din lunile aprilie-decembrie.

Acești români vor primi înapoi banii pe factura de energie.

Iată cum se va proceda. Furnizorul va storna toate facturile emise anul trecut și va emite altele, cu prețul mai mic. Așa va rezulta o diferență, o sumă cu minus, bani pe care clientul îi va primi înapoi. Suma va fi scăzută din următoarea factură în afara situației în care clientul dorește expres să primească banii în cont și pentru asta trebuie să facă o cerere la furnizor.

Publicitate

Începând cu 1 ianuarie, prețul plafonat la curent se aplică în funcție de consumul real al fiecărei luni, nu de media lunară a anului precedent. În 2022, prețurile plafonate au fost aplicate la pragurile de consum mediu anual din 2021.

Anul trecut, în factură a fost trecut unul dintre două plafoane de preț: 68 de bani/kWh dacă media consumului lunar a fost de până la 100 kWh în anul precedent, 80 de bani/kWh dacă a consumat între 100 și 300 kWh.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un bărbat de 77 de ani, din Dumeni, a avut nevoie de îngrijiri medicale după ce locuința i-a fost cuprinsă de un incendiu

Publicat

Publicitate

În cursul acestei seri, echipajele de intervenție din cadrul Detașamentului de Pompieri Dorohoi au fost solicitate să intervină pentru stingerea unui incendiu izbucnit într-o locuință din localitatea Dumeni. A fost afectată o cameră a casei, iar în urma evenimentului, proprietarul, un bărbat în vârstă de 77 de ani, a suferit arsuri.

 

Se pare că victima se afla într-una dintre camere și efectua lucrări de reparație la o drujbă, moment în care, cel mai probabil, vaporii de combustibil acumulați în încăpere s-au aprins, declanșând incendiul.

 

La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi cu o autospecială de stingere, precum și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță. La sosirea forțelor de intervenție, bărbatul fusese evacuat din locuință de către un vecin. Împreună cu echipajul medical, pompierii i-au acordat imediat primul ajutor și au acționat pentru localizarea și lichidarea incendiului, prevenind extinderea acestuia.

 

Publicitate

Inspectoratul pentru Situații de Urgență “Nicolae Iorga” al județului Botoșani recomandă cetățenilor să evite efectuarea lucrărilor care implică substanțe inflamabile în spații închise, neventilate. Manipularea necorespunzătoare a carburanților sau a echipamentelor ce funcționează pe bază de combustibil poate duce la acumularea de vapori inflamabili și, implicit, la producerea unor evenimente tragice.

Citeste mai mult

Eveniment

Furnizorii de energie sunt obligați de ANRE să informeze clienții despre noile prețuri începând cu 1 iulie 2025

Publicat

Publicitate

Comitetul de Reglementare al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a adoptat un ordin pentru stabilirea unor măsuri de informare a clienților finali de energie electrică. Măsurile adoptate urmăresc creșterea gradului de informare a consumatorilor, în vederea unei tranziții clare și echitabile la încheierea, începând cu data de 1 iulie 2025, a schemei de sprijin instituită de stat.

Astfel, furnizorii de energie electrică vor avea obligația de a transmite, până cel târziu la data de 10 iunie 2025, o informare scrisă, adresată fiecărui client din portofoliu propriu, cu privire la:

încetarea schemei de sprijin pentru energie electrică începând cu 1 iulie 2025;
revenirea la prețul contractual stabilit între părți, fie cel agreat la semnarea contractului, fie cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice;
modul de stabilire a prețului pentru clienții aflați în regim de furnizare de ultimă instanță, dacă este cazul;
posibilitatea schimbării furnizorului, proces care este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic;
modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare în regim concurențial și accesul la aplicația „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice”, de pe site-ul ANRE.
Pentru clienții care nu vor înregistra modificări de preț contractual de la 1 iulie 2025, furnizorii au obligația de a comunica explicit prețul actual aplicabil, pentru a permite o informare corectă și decizii fundamentate privind schimbarea furnizorului sau negocierea unui nou contract.

Informarea se va transmite anexată facturii sau prin modalitatea agreată contractual astfel încât fiecare client final să primească în timp util toate datele esențiale.

ANRE a desfășurat un proces de consultare publică asupra proiectului de ordin, în perioada 1–14 aprilie 2025, implicând activ operatorii economici din domeniu și organizațiile reprezentative ale consumatorilor. Propunerile primite au fost analizate și integrate, acolo unde s-a considerat justificat din punct de vedere tehnic și legal.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cum recunoști un zvon sau o manipulare online? DNSC îți arată ce înseamnă o informare corectă

Publicat

Publicitate

În spațiul digital, delimitarea clară între realitate și dezinformare devine tot mai dificilă. Mesajele false, livrate convingător și repetitiv, pot modela percepții și influența decizii.

Impactul primei expuneri la o informație este semnificativ. Tocmai de aceea, este esențial să verificăm înainte de a crede sau distribui, au transmis sâmbătă reprezentanții Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Potrivit DNSC, gândirea critică, verificarea informațiilor și prudența digitală sunt elemente-cheie în combaterea manipulării online.

Cum poți identifica un conținut manipulator sau un zvon?

  • Evaluează sursa – Are credibilitate? E semnată de un autor cunoscut?
  • Solicită dovezi – Date verificabile, surse transparente, nu doar opinii.
  • Analizează contextul – Informația este completă și actualizată?
  • Observă tonul – Este emoțional, alarmist sau lipsit de asumare?
  • Verifică în mai multe surse – Preferabil din zona instituțională sau media consacrată.

Resurse utile despre percepție, tehnici de manipulare și strategii de protecție cognitivă pot fi găsite pe platforma sigurantaonline.ro/fakenews.

Citeste mai mult

Eveniment

Panică într-un bloc din municipiul Botoșani: Incendiu izbucnit la centrala termică

Publicat

Publicitate

O femeie din municipiul Botoșani a trecut prin clipe de groază, în această după-amiază, după ce un incendiu a izbucnit în apartamentul său. Aflată în bucătărie, proprietara a observat că centrala termică a luat foc în urma unui scurtcircuit. S-a evacuat imediat și a solicitat ajutor.

La caz s-au deplasat două echipaje din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, care au reușit să împiedice extinderea flăcărilor la celelalte bunuri din locuință. Proprietara, în vârstă de 61 de ani, a suferit un atac de panică și a primit îngrijiri medicale de la echipajul medical din cadrul Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani, aflat la fața locului.

Pentru înlăturarea pericolului de incendiu ce poate apărea pe timpul exploatării instalației electrice, trebuie adoptate următoarele măsuri:

 

✔verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat;

 

Publicitate

✔nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

 

✔nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective;

 

✔nu utilizaţi aparate electrice care au conductorii de alimentare uzaţi, deterioraţi sau care nu mai au ştecher. Firele introduse direct în priză, pe lângă pericolul electrocutării, nu asigură un contact bun şi provoacă încălzirea excesivă a conductorilor electrici;

 

✔nu alimentaţi mai mulţi consumatori electrici din acelaşi prelungitor, concomitent;

 

✔nu lăsaţi aparatele electrice sub tensiune când nu le folosiţi deoarece acestea pot fi oricând surse generatoare de incendiu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending