România se confruntă cu o criză fără precedent a forței de muncă în sectorul reparațiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto, atenționează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), printr-un comunicat.
Potrivit datelor POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați, iar multe sunt deja în situația de a refuza clienți sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal.
Reprezentanții patronatului subliniază că această situație nu afectează doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât întârzierile în reparațiile vehiculelor pot conduce la circulația unor mașini cu defecțiuni care nu sunt remediate la timp.
‘Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situația în care mulți operatori din domeniu își vor închide porțile, iar clienții vor fi nevoiți să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparație esențială’, avertizează prim-vicepreședintele POSA, Marian Lazar, citat în comunicat.
Acesta semnalează că, în timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forței de muncă și digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure ‘într-un context economic și legislativ tot mai ostil’.
‘Se vorbește despre tehnologizare și digitalizare ca soluții, dar realitatea este că, fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboții nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii și tehnicienii auto – cel puțin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluții reale, iar autoritățile trebuie să înțeleagă gravitatea acestei crize’, a afirmat Marian Lazar.
Publicitate
În acest context, operatorii de service auto atrag atenția că, dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor și prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecințe directe asupra costurilor și duratei reparațiilor auto pentru consumatori.
Potrivit sursei citate, sectorul reparațiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă, cauzată de mai mulți factori: emigrarea specialiștilor români spre alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive; lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generații de muncitori calificați; reticența tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate și a dificultății muncii; creșterea cererii pentru reparații auto, generată de creșterea numărului de autovehicule în circulație, ceea ce amplifică deficitul de personal.
Conform unei statistici POSA, 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăți în recrutarea de personal, 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea mașinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni, 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluții pentru forța de muncă.
POSA a analizat posibilitatea angajării muncitorilor din Asia și alte regiuni pentru a compensa lipsa specialiștilor autohtoni, dar consideră că procesul de recrutare și integrare a acestora este extrem de greoi. Principalele obstacole în acest sens sunt: birocrația excesivă – obținerea avizelor necesare durează între 6 și 12 luni; costurile ridicate – un angajator trebuie să suporte cheltuieli destul de ridicate și asta doar pentru documentație, cazare și integrare; bariera lingvistică – majoritatea muncitorilor străini nu cunosc limba română și necesită cursuri de adaptare.
‘În ultimii ani, am observat o deschidere a service-urilor auto spre angajarea muncitorilor străini, însă procedurile birocratice sunt greoaie, iar costurile asociate cu recrutarea și integrarea acestora sunt ridicate. Statul român ar trebui să simplifice procesul de obținere a vizelor de muncă și să ofere stimulente pentru angajatorii care aduc forță de muncă din afara UE, în plus, angajarea persoanelor care își schimbă cariera și reconversia profesională sunt soluții ce pot aduce un plus de personal, dar necesită programe bine structurate de instruire și adaptare la cerințele din domeniu’, a subliniat Marian Lazar.
În acest context, Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe trei piloni esențiali: reintroducerea educației profesionale – Statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor și vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în școlile tehnice și să încurajeze colaborarea cu service-urile auto; creșterea atractivității meseriei – condiții de lucru moderne, tehnologii de ultima generație, salarii competitive și beneficii pentru muncitori; campanii de promovare a meseriilor auto – POSA propune o campanie națională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.
Pe lângă criza forței de muncă, POSA semnalează și un alt impediment major, respectiv taxele și sarcinile administrative ‘care sufocă service-urile auto’. Printre problemele identificate se numără taxele pe muncă, care sunt printre cele mai ridicate din Europa, birocrația excesivă, ce îngreunează activitatea service-urilor și crește costurile operaționale.
‘În loc să sprijine dezvoltarea acestui sector esențial, statul adaugă anual taxe și obligații birocratice care îngreunează activitatea service-urilor. Este nevoie de măsuri urgente pentru simplificarea proceselor administrative și reducerea taxării excesive, astfel încât companiile să se poată concentra pe ceea ce contează cu adevărat: oferirea unor servicii de calitate și formarea noilor generații de specialiști’, se mai arată în comunicat.
Pentru a stopa colapsul forței de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităților, precum reducerea taxării muncii pentru angajații din domeniul reparațiilor auto, simplificarea procesului de recrutare a muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor administrative, reforma educației tehnice și reintroducerea învățământului profesional, avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor, stimulente pentru reconversia profesională, pentru a atrage persoane din alte domenii către meseriile din service-urile auto, investiții în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajați.
‘Dacă nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri și la o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto’, punctează Marian Lazar.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Angajații vor putea verifica online contractele de muncă. Guvernul a aprobat noul Registru General de Evidență a Salariaților în format online – REGES-ONLINE, care va înlocui vechiul sistem REVISAL, a transmis joi Ministerul Muncii. Astfel, salariații vor putea verifica corectitudinea elementelor negociate și introduse în contractul de muncă, în timp real, printr-un portal web securizat, scrie alba24.ro.
Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, noul sistem online REGES-ONLINE pentru evidența salariaților.
Prin implementarea REGES-ONLINE, România face un pas decisiv către modernizarea administrației muncii, consolidând transparența, eficiența și protecția datelor angajaților.
Noul sistem REGES-ONLINE va permite simplificarea procedurilor pentru angajatori și salariați, acces facil la date pentru angajați, debirocratizarea și digitalizarea, precum și folosirea eficientă a resurselor, cu respectarea legislației.
Angajații vor putea verifica online contractele de muncă
Potrivit Ministerului Muncii, acesta simplifică procedura de acces a angajatorilor și salariaților în sistem, reduce birocrația, eficientizează resursele și permite actualizarea mai rapidă a datelor aferente raportului de muncă.
Publicitate
Noul sistem permite salariaților să verifice dacă toate condițiile negociate cu angajatorul, cum ar fi salariul sau programul, se regăsesc în contractul individual de muncă. De asemenea, angajații pot opta să primească notificări online atunci când angajatorul transmite noi înregistrări în sistem cu privire la raportul de muncă.
„Astăzi facem un pas major în digitalizarea gestionării relațiilor de muncă în România. Înregistrarea elementelor contractului de muncă va fi complet digitalizată, printr-un sistem informatic nou, ce va permite accesul online la datele actualizate privind relația de muncă și face acest proces mai simplu și mai eficient. REGES-ONLINE va înlocui vechiul sistem, care era depășit raportat la volumul de informații aferente relației de muncă, complexitatea acestora și evoluția tehnologiei”, a declarat ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu.
Care sunt beneficiile noului Registru General de Evidență a Salariaților în format online – REGES-ONLINE
Potrivit Ministerului Muncii, REGES-ONLINE aduce beneficii majore pentru angajatori, angajați și autorități:
Digitalizare completă, fără să mai fie nevoie de alte programe instalate pe calculator. Noul sistem permite gestionarea datelor angajaților direct printr-un portal web securizat;
Acces online în timp real pentru angajatori, salariați și autorități;
Interoperabilitate cu alte baze de date naționale;
Obligația angajatorilor de a înregistra toate elementele contractelor individuale de muncă în timp real;
Acces direct pentru salariați la datele proprii, inclusiv posibilitatea de verificare în timp real a înregistrării corecte a elementelor contractului individual de muncă, cum ar fi durata timpului de muncă și salariul, și descărcarea unui extras pentru dovedirea vechimii în muncă;
Notificarea în aplicație sau prin e-mail a salariaților la orice înregistrare pe care o transmite angajatorul cu privire la raportul de muncă;
Eliminarea birocrației și a deplasărilor la inspectoratele teritoriale de muncă pentru informații;
Securitate cibernetică sporită și protecție avansată a datelor.
Angajatorii vor avea la dispoziție 6 luni pentru a face tranziția de la Revisal la REGES-ONLINE, procedura de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din registru urmând să fie stabilită prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern, iar HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților să fie abrogată după expirarea perioadei de tranziție.
În REVISAL erau înregistrate miercuri, 26 martie 2025, peste 6,7 milioane de contracte individuale de muncă, mai mult de 5,7 milioane de salariați și peste 750.000 de angajatori.
REGES-ONLINE este finanțat din fondurile Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în cadrul proiectului „Reforma evidenței și monitorizării relațiilor de muncă – Componenta 7. Transformarea digitală, investiția 6. Digitalizarea în domeniul muncii și protecției sociale”.
Pentru evitarea producerii unor evenimente rutiere, adresăm conducătorilor auto recomandarea de a adapta viteza la condițiile de drum. Circulați prudent pentru siguranța dumneavoastră și a celorlalți participanți la trafic!
Un cutremur cu magnitudinea de 3,2 grade s-a produs vineri dimineața, la ora locală 6:51, în județul Vrancea, zona seismică Vrancea, potrivit informațiilor publicate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP).
Seismul a avut loc la adâncimea de 64,3 kilometri, în apropierea următoarelor orașe: 40 km vest de Focșani, 69 km est de Sfântu-Gheorghe, 71 km nord de Buzău, 84 km est de Brașov, 88 km sud de Bacău și 91 km sud-vest de Bârlad.
De la începutul lunii martie, în România s-au produs 26 de cutremure, cu magnitudini cuprinse între 2 și 3,9 grade.
Anul trecut, cel mai important cutremur a avut magnitudinea de 5,4 și s-a produs în județul Buzău în data de 16 septembrie. AGERPRES
Pipera, cartierul bogaților din București își are corespondentul într-un cătun de la capătul României. Numai cu numele. Pipera de la Rădăuți-Prut nu are nicio legătură cu luxul și bogăția, este doar simbolul cutremurător al traumei repetate care a bântuit o întreagă comunitate, scrie ADEVĂRUL.
Cartierul Pipera, situat în apropierea sectoarelor 1 și 2 ale Bucureștiului este cunoscut ca o zonă în care locuiesc antreprenori, latifundiari, oameni cu avere. Este unul dintre cele mai faimoase cartiere din România. Puțini știu că acest loc al bogăției și luxului își are corespondentul într-un cătun de frontieră de la capătul României. Se numește Rădăuți Prut și se află în județul Botoșani. Pipera de la Rădăuți Prut este un cartier cocoțat pe un deal de la marginea satului și nu are nimic de-a face cu luxul și opulența. Este un simbol dramatic al unei traume trăită în mod repetat de o întreagă comunitate. O stradă cu locuințe construite de Guvernul României care a adunat toată durerea unor oameni care și-au pierdut agoniseala de-o viață.
Tragedia de la capătul României
Duminică, 27 iulie 2008. Ora 5.00 dimineața. Zorii se lăsau peste Rădăuți Prut, un sat aflat literalmente la capătul României, pe malurile Prutului, lângă frontiera cu Republica Moldova.
Odată cu zorile a venit, însă, și dezastrul. Șuvoaie de apă au început să se reverse pe ulițele cătunului, inundând încet dar sigur curțile, grajdurile și hambarele. Gospodarii care s-au trezit cu noaptea în cap să dea mâncare la vite au văzut cu groază cum satul devenise o insulă în mijlocul unei mări. Apele Prutului înghițiseră câmpurile agricole, după ce au ieșit din matcă. Plouase de trei zile iar ecluzele barajului de la Stânca Costești, situat la câțiva zeci de kilometri fie nu au mai făcut față, fie pur și simplu viitura a luat prin surprindere pe toată lumea.
Ruinele caselor distruse de inundații FOTO Cosmin Zamfirache
„Sâmbătă seara eram cu animalele la câmp, pe malul Prutului, și am văzut așa pe la 18.00-19.00 niște bălți. Râul ieșea din matcă. Ploua puternic de câteva zile. A doua zi dimineață, apa era deja în sat. Nimeni nu s-a gândit că va fi atât de grav. Nu am să uit niciodată. Niciodată”, spune un sătean din Rădăuți Prut.
Inundația a fost catastrofală. Alertate autoritățile locale au cerut ajutorul celor de la Botoșani. Pompieri, armată, voluntari au venit pentru a salva sutele de oameni ajunși în calea potopului. Peste 360 de săteni au fost evacuați și duși pe dealurile din apropiere. Oamenii și-au eliberat animalele pentru a avea o șansă de supraviețuire după care au fugit.
Publicitate
„Am dat drumul la porci. Zece porci aveam”, spune Florin, un gospodar din sat. În câteva ore nivelul apei depășise un metru. Apoi a crescut la peste doi metri Casele au fost efectiv înghițite de viitură. „Apa era la nivelul streșinii de la casă. Avea peste doi metri. Ca să vă faceți o idee toate casele din câmpul ăsta erau locuite”, adaugă Florin. peste 85% dintre casele din sat au fost efective înghițite de ape. La Rădăuți Prut se mergea doar cu barca. „Au fost locuri în vale, spre Prut, unde apa a avut și câte șapte metri. Două sute de case s-au dus”, mărturisește un alt localnic, relatează ADEVĂRUL.
Trauma unei comunități. „Cine ar putea să mai uite așa ceva?”
Rădăuți Prut este o comunitate de oameni gospodari care trăiesc din creșterea animalelor și exploatarea câmpiilor mănoase din Lunca Prutului. În doar 48 de ore, toată strădania comunității s-a dus pe apa sâmbetei. Recoltele au fost distruse, animalele omorâte de viitură, grădinile inundate. Oamenii au apucat să fugă doar cu copiii de mână și cu hainele de pe ei. S-au refugiat pe un deal din apropiere și au privit devastați cum Prutul le înghițea toată agoniseala.
Case abandonate năpădite de vegetației FOTO Cosmin Zamfirache
„Nu o să iasă niciodată din mintea oamenilor ce s-a întâmplat atunci. Au pierdut tot. Erau case în care au trăit și câte trei generații. Nu a mai rămas nimic. Toată strădania lor…”, mărturisește Florin.
Silviu Pânzaru, astăzi viceprimar al comunei, își aduce aminte de ziua în care apele i-au distrus casa. „Copilul meu avea șapte luni pe atunci. Când am revenit cu barca pompierilor la casă, mobila plutea sub tavan. Pentru mine este un subiect delicat. A fost o traumă a oamenilor. Pentru ai a fost un dezastru să rămâi fără casă, fără agoniseală, cu nimic. Au venit pe dealul ăsta cu mâinile goale”, spune Silviu Pânzaru. Așa cum mărturisește o săteancă de 88 de ani, întreaga vatră a satului a fost efectiv distrusă. „Era centrul satului. Era primăria, dispensarul, poșta, toate erau. O venit inundația și ne-o luat totul”, spune femeia printre lacrimi.
Sătencele în vârstă își aduc aminte de dezastru FOTO Cosmin Zamfirache
Majoritatea oamenilor în vârstă nu au putut să treacă peste această traumă. „De la șocul ăsta le-a venit mai repede sfârșitul. Să-ți vezi munca de o viață făcută praf este crunt. A fost pe strada asta o familie de profesori de limbă română și erau oameni gospodari. Au pierdut totul”, mărturisește Florin.
„Mulți oameni au murit de supărare, după viitură”, confirmă și săteanca de 88 de ani. Satul a stat îngropat sub ape mai bine de o săptămână. După ce s-au retras, oamenii au venit dărâmați în vatra satului cu speranța că vor mai găsi ceva în picioare. Trauma a fost și mai mare. Casele din chirpici, așa cum se fac în nordul Moldovei, se prăbușeau una după alta.
Rămășițele unei case FOTO Cosmin Zamfirache
„În fiecare zi cădeau case. Cred că vreo 200 de case s-au prăbușit. Problema este că au stat multe zile în apă. Să te trezești așa fără acopriș deasupra capului, fără bani, fără animale, cu recolta distrusă. Îți pierzi mințile”, spun un localnic din Rădăuți Prut.
În locul vetrei satului au rămas doar ruinele sinistre, năpădite de vegetația spontană. „Îi junglă acuma acolo”, spune Vasile, un sătean care locuiește la marginea satului fantomă. „Când trec pe acolo plâng. De obicei evit, dar treburile mă mai poartă. Acolo a fost casa a lor mei. Acuma numai buruieni”, mărturisește un alt sătean. Zona a fost abandonată fiind catalogată drept zonă inundabilă. Oamenii își pot construi case doar în zonele mai înalte ale satului. Rădăuți Prut este un sat pe înălțimi cu o pădure a tragediei și a ruinei în mijloc.
Pipera, ca la București, dar nu prea
Rămași fără niciun fel de locuință, cu banii și toate bunurile pierdute, cu animale moarte și recolte distruse, sătenii din Rădăuți Prut au devenit o categorie sinistrată a României. Guvernul le-a construit case, în locul celor vechi. Practic, a fost creat un cartier nou, cu locuințe făcute standard, una lângă alta, la fel ca un cartier rezidențial. O parte a celor care și-au pierdut casele și-au ridicat altele în locuri mai înalte, unde mai aveau pământ. Alții, în special bătrânii, au fost nevoiți să meargă în cartierul ridicat de Guvern. De haz-de necaz oamenii i-au spus Pipera.
Pipera din Rădăuți Prut FOTO Cosmin Zamfirache
„Case noi, din BCA, nu din chirpici, una lângă alta ca la cartierele de bogați de la televizor. Așa că în glumă i-am spus toți Pipera”, mărturisește un localnic.
Pipera de Rădăuți Prut era însă un loc al traumei. Dezrădăcinați, cu toată averea pierdută, bătrânii mureau pe capete. Urmașii lor au vândut casele tuturor celor care au vrut să le cumpere. Cei mai tineri au preferat să plece în străinătate pentru a-și recupera măcar o parte din pierderi.
Pipera devenise acum aproximativ 10 ani, un cartier fantomă cu locuințe fără tencuială exterioară și lacăt pe ușă. „Aici s-a relocat satul. Fiecare s-a gospodărit cum a putut. Sunt case în care nu mai stă nimeni. Bătrânii au murit, copiii au plecat. Unii au vândut casele. Alții le-au lăsat așa și nu se mai întorc”, spune viceprimarul din Rădăuți Prut. „Au fost oameni în vârstă și multe case s-au vândut. Moștenitori nu prea au avut pe aici. Care erau de la oraș nu se mai întorceau aici și au vândut”, confirmă și Florin.
În ultimii trei-patru ani, lucrurile au început să se schimbe. Pipera reînvie. Cei care au cumpărat casele de la moștenitori le-au tencuit, au făcut garduri frumoase și s-au gospodărit. Pipera tinde să devină un cartier de lux al satului. „Au început să vină și copii tineri în zonă, cumpără căsuța și se gospodăresc. Au început casele să arate mai bine. De aici și porecla de Pipera”, spune Silviu Pânzaru.
Dar trauma a rămas. Cine face referire la Pipera se gândește automat la dezastrul din 2008. „Te strânge așa în spate. Știm de ce a apărut cartierul ăla acolo. Acolo și-au trăit suferința oamenii rămași pe drumuri”, mărturisește un alt sătean.
Deși tragedia a avut loc acum 17 ani, oamenii încă trăiesc cu spaima în suflet. Și asta fiindcă inundațiile s-au repetat și în 2010 dar și în 2020. Nici pe departe la aceeași intensitate, dar suficient cât să distrugă culturi și să bage în sperieți oamenii. „Tot timpul când vin apele oamenii sunt speriați”, mărturisește viceprimarul. „Când plouă tare deja sunt în alertă. Pregătesc animalele, copiii, dorm cu banii și actele în buzunare”, mărturisește un alt sătean.