Connect with us

Actualitate

România, pe primul loc în statistica morții. 86 de persoane la fiecare milion de locuitori au murit în 2022 în accidente rutiere

Publicat

Publicitate

România are cea mai ridicată rată de accidente mortale la un milion de locuitori din întreaga Uniunea Europeană, o situație  îngrijorătoare pe care autoritățile ar trebui să o ia în serios.

Ea rămâne însă, ca în fiecare an, o simplă statistică, în lipsa autostrăzilor, a drumurilor expres și nu în ultimul rând a disciplinei în trafic.

Aproximativ 20.600 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier în cursul anului trecut în Uniunea Europeană, o creştere cu 3% faţă de 2021, dar o scădere cu 10% faţă de nivelul de dinaintea pandemiei, în 2019, arată datele preliminare publicate marţi de Comisia Europeană.

În 2022, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (21 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori), Danemarca (26) şi Irlanda (31), în timp ce România (cu 86 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii, fiind urmată de Bulgaria (78) şi Croaţia (71). Media UE a fost de 46 de decese la un milion de locuitori.

La nivelul întregii UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2022 a crescut cu 3% faţă de anul precedent, nu în ultimul rând ca urmare a reluării nivelurilor de trafic după pandemie.

Este important de remarcat faptul că multe dintre câştigurile obţinute pe perioada pandemiei de COVID-19 (inclusiv o scădere de 17% între 2019 şi 2020) s-au păstrat. În comparaţie cu 2019, numărul deceselor din 2022 a scăzut cu 10%.

Publicitate

Cu toate acestea, statele membre au înregistrat progrese inegale. Cele mai mari scăderi, de peste 30%, au fost raportate în Lituania şi Polonia, potrivit Agerpres.

Danemarca a înregistrat, de asemenea, o scădere de 23%. În schimb, în ultimii trei ani, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în ţări precum Irlanda, Spania, Franţa, Italia, Ţările de Jos şi Suedia a rămas relativ stabil sau a crescut.

Pe baza datelor disponibile pentru 2021 (nu sunt încă disponibile date detaliate pentru 2022) în întreaga UE, 52% din decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile rurale, faţă de 39% pe drumurile din zonele urbane şi 9% pe autostrăzi. Bărbaţii au cauzat trei din patru decese rutiere (78%).

Ocupanţii autoturismelor (şoferi şi pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule cu două roţi (motociclete şi mopede) 19% şi bicicliştii 9% din totalul deceselor.

Cu toate acestea, în zonele urbane, modelul este foarte diferit, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, biciclişti şi utilizatori de vehicule motorizate cu două roţi) reprezentând puţin sub 70% din totalul deceselor.

În zonele urbane, decesele cauzate de accidente rutiere au loc în proporţie covârşitoare ca urmare a unor accidente în care sunt implicate autoturisme şi camioane şi, prin urmare, este evidentă necesitatea de a îmbunătăţi protecţia utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.

Deşi ponderea crescută a ciclismului în mixul de mobilitate în multe state membre este extrem de binevenită, o cauză serioasă de îngrijorare o reprezintă tendinţa crescândă a numărului de biciclişti ucişi pe drumurile din UE.

Acesta este singurul grup de participanţi la trafic în cazul căruia nu se observă o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, fapt care poate fi pus mai ales pe seama lipsei persistente a unei infrastructuri bine echipate.

De exemplu, în 2022, cifrele preliminare pentru Franţa indică o creştere cu 30% a numărului de decese printre biciclişti în raport cu 2019.

În 2018, UE şi-a stabilit obiectivul de reducere cu 50% până în 2030 a deceselor cauzate de accidente rutiere – şi, pentru prima dată, şi a accidentărilor grave.

Acest obiectiv a fost stabilit în Planul de acţiune al Comisiei pentru siguranţa rutieră şi în Cadrul de politică al UE privind siguranţa rutieră 2021-2030, care au definit, de asemenea, planuri în materie de siguranţă rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).

Siguranţa rutieră a constituit totodată un element esenţial al recentelor iniţiative ale politicii de mobilitate a UE, printre care Strategia pentru o mobilitate durabilă şi inteligentă, propunerea Comisiei pentru o revizuire a Regulamentului TEN-T şi Cadrul pentru mobilitate urbană.

UE se află în avangarda celui de-al doilea deceniu de acţiune pentru siguranţa rutieră, proclamat de ONU pentru 2021-2030 în august 2020.

În săptămânile următoare, Comisia va prezenta un pachet de propuneri care să abordeze siguranţa rutieră dintr-o gamă diversă de unghiuri pentru a face drumurile europene şi mai sigure.

Foto: Arhivă, rol ilustrativ

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Prima zi de școală ar putea să fie zi liberă plătită pentru părinți. Proiect legislativ depus de PSD la Senat

Publicat

Publicitate

Un proiect de lege depus la Senat propune ca prima zi de școală să fie liberă pentru părinții care au copii în grădiniță, clasele primare sau gimnaziu. Inițiativa prevede acordarea unei zile libere plătite angajaților, astfel încât aceștia să poată participa la festivitățile de deschidere a noului an școlar, relatează alba24.ro.

Potrivit expunerii de motive, măsura vine în sprijinul familiilor, având în vedere că începutul școlii coincide, de regulă, cu o zi lucrătoare. În prezent, mulți părinți sunt nevoiți fie să își ia o zi din concediul de odihnă, fie să solicite învoire de la locul de muncă pentru a putea fi alături de copii. În unele situații, angajatorii au refuzat învoirea sau chiar au sancționat întârzierile.

„Festivitatea de deschidere a fiecărui an şcolar reprezintă un moment încărcat de emoţii, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi. Din păcate, începutul coincide cu o zi lucrătoare, iar pentru ca părinţii să fie prezenţi la festivitate este nevoie să îşi ia o zi liberă. Statul trebuie să fie partenerul familiei, nu un obstacol în calea ei”, se arată în document.

Proiectul se află în prezent la Senat, urmând ca în perioada următoare să fie stabilite procedurile parlamentare.

Citeste mai mult

Economie

Recoltă bogată în „Patria Usturoiului”: Cât costă kilogramul de usturoi de Copălău

Publicat

Publicitate

Comuna Copălău, supranumită de ani buni „Patria Usturoiului”, se bucură în această toamnă de o recoltă bogată, iar producătorii locali au scos deja pe piață binecunoscutul usturoi alb și roșu.

Usturoiul de Copălău este recunoscut la nivel național pentru aroma sa intensă, gustul puternic și capacitatea de a rezista peste iarnă fără să-și piardă proprietățile. În fiecare an, gospodarii din zonă muncesc terenurile manual, respectând tradiția cultivării acestui aliment care a devenit un adevărat brand al județului Botoșani.

Producătorii spun că cererea este ridicată încă de la primele loturi scoase pe piață. Mulți clienți îl caută special pentru murături și conserve de toamnă, dar și pentru consumul zilnic, fiind preferat în detrimentul usturoiului de import. „Este un produs curat, crescut pe pământurile noastre, cu multă muncă și pricepere. Clienții apreciază faptul că este 100% românesc și revin an de an”, a declarat unul dintre fermieri.

Prețul de vânzare a fost stabilit la 20 de lei kilogramul, o sumă considerată accesibilă de cumpărători, având în vedere calitatea și renumele acestui produs tradițional românesc.

Pe lângă piața locală din Botoșani, usturoiul de Copălău ajunge și la târgurile din județele vecine, unde este la mare căutare. Mulți cumpărători vin special pentru acest produs, considerat un simbol al agriculturii locale.

Recolta bună din acest an le dă speranțe agricultorilor că vor reuși să-și acopere cheltuielile și să obțină un câștig decent, într-un context economic în care multe culturi au fost afectate de secetă și schimbările climatice.

Publicitate

Astfel, Copălău își consolidează încă o dată renumele de „Patria Usturoiului”, oferind consumatorilor un produs natural, autentic și apreciat de generații întregi.

Citeste mai mult

Eveniment

Razie în Piața Centrală și Centrul Vechi din Botoșani. Polițiștii au aplicat 13 sancțiuni în valoare de 4.500 de lei

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni au desfășurat astăzi, 14 septembrie, o amplă acțiune de verificare și prevenire în zona Centrului Vechi și a Pieței Centrale din municipiu. La controale au participat echipe mixte din cadrul Biroului de Investigații Criminale, sprijinite de polițiști de la ordine publică, rutieră, economic și acțiuni speciale, dar și de jandarmi și reprezentanți ai SC Locativa.

Operațiunea a avut ca scop prevenirea și combaterea faptelor antisociale, precum și verificarea situației locative din imobilele administrate de SC Locativa.

Pe parcursul intervenției, polițiștii au legitimat 163 de persoane și au efectuat verificări în mai multe imobile. În paralel, echipajele rutiere au acționat pe arterele din apropiere, vizând prevenirea accidentelor și sancționarea șoferilor care pun în pericol siguranța traficului.

În urma neregulilor constatate, oamenii legii au aplicat 13 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de aproximativ 4.500 de lei. Cele mai multe amenzi au vizat încălcarea normelor de conviețuire socială și abateri la regimul rutier.

Polițiștii transmit că astfel de acțiuni vor continua și în perioada următoare, cu scopul de a spori siguranța cetățenilor și de a descuraja comportamentele antisociale.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Munți de gunoaie pe toate drumurile: Peste 100 de sancțiuni aplicate de Garda de Mediu Botoșani comunelor din județ

Publicat

Publicitate

Comisarii Gărzii de Mediu Botoșani au aplicat peste 100 de sancțiuni în perioada 14 iulie – 12 septembrie 2025 după ce au desfășurat o amplă acțiune de inspecție și control la toate cele 78 de unități administrativ-teritoriale (UAT) din județ. Scopul verificărilor a fost evaluarea modului în care autoritățile locale gestionează deșeurile și respectă obligațiile legale privind colectarea separată și reciclarea.

Ce au urmărit inspectorii

După cum au transmis responsabilii Gărzii de Mediul Botoșani, controalele au vizat mai multe aspecte esențiale pentru protecția mediului, printre care:

  • implementarea sistemelor de colectare separată de către ADI și UAT-uri și dotarea corespunzătoare a punctelor de colectare;

  • respectarea programelor de colectare separată pentru hârtie, metal, plastic și sticlă;

  • atingerea țintelor de reutilizare și reciclare stabilite pentru anul 2024;

  • transportul deșeurilor colectate separat fără a fi amestecate;

    Publicitate
  • gestionarea deșeurilor periculoase generate în gospodării;

  • trasabilitatea deșeurilor de la generator la valorificare sau eliminare;

  • verificarea amplasamentelor fostelor depozite rurale închise în 2009 și a zonelor unde au fost semnalate abandonări de deșeuri.

Rezultatele controalelor

Toate UAT-urile din județ au beneficiat de servicii de salubrizare și au contracte încheiate cu operatori specializați. Cu toate acestea, niciun UAT nu a reușit să îndeplinească ținta de reutilizare și reciclare pentru anul 2024 în ceea ce privește deșeurile de hârtie, metal, plastic și sticlă.

În cadrul Sistemului Integrat de Management al Deșeurilor din județul Botoșani au fost stabilite cinci zone de delegare a serviciului public de colectare și transport, operate de patru firme de salubrizare. Fiecare zonă are puncte de precolectare dotate cu eurocontainere și pubele, însă platformele nu sunt echipate complet pentru toate tipurile de deșeuri reciclabile.

Situația pe zone

  • Zona I Transfer Dorohoi – operată de SC Fritehnic SRL, cu 466 puncte de precolectare și aproape 2.000 eurocontainere;

  • Zona II Transfer Săveni – SC Ritmic Com SRL, cu 182 puncte de precolectare și 853 eurocontainere;

  • Zona III Transfer Ștefănești – SC Diasil Service SRL, cu 111 puncte de precolectare și 490 eurocontainere;

  • Zona IV Transfer Botoșani – SC Urban Serv SRL, cu 489 puncte de precolectare și peste 3.600 eurocontainere;

  • Zona V Transfer Flămânzi – SC Fritehnic SRL, cu 73 puncte de precolectare și 424 eurocontainere.

De asemenea, au fost distribuiți către UAT-uri 18.600 saci albaștri și 58.620 saci galbeni pentru colectarea deșeurilor reciclabile, iar unele localități au optat pentru sistemul „din poartă în poartă”. Printre acestea se numără municipiile Botoșani și Dorohoi, orașul Flămânzi și mai multe comune din jur.

Sancțiuni aplicate

În urma verificărilor, 60 de UAT-uri au fost sancționate, fiind aplicate în total 109 sancțiuni:

  • 55 de avertismente;

  • 54 de amenzi, în valoare totală de 2.240.000 lei.

Cele mai frecvente nereguli constatate au fost: depozitarea deșeurilor în afara spațiilor special amenajate, lipsa colectării separate, gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor periculoase și lipsa hotărârilor de consiliu local privind reglementarea gestionării deșeurilor.

Cea mai mică amendă aplicată a fost de 20.000 lei, iar cea mai mare a ajuns la 100.000 lei. Există însă și UAT-uri care nu au primit nicio sancțiune, printre care: Botoșani, Blândești, Broscăuți, Corni, Cristinești, Hănești, Pomârla, Răchiți sau Vârfu Câmpului.

Concluzii: Nerespectarea regulilor atrage și sancțiuni financiare consistente

Reprezentanții Gărzii de Mediu Botoșani atrag atenția că protecția mediului este un obiectiv de interes public major, iar responsabilitatea revine atât autorităților, cât și cetățenilor. Nerespectarea regulilor de colectare separată și reciclare nu doar că afectează mediul, dar atrage și sancțiuni financiare consistente.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending