Connect with us
Publicitate

Actualitate

România, pe primul loc în statistica morții. 86 de persoane la fiecare milion de locuitori au murit în 2022 în accidente rutiere

Publicat

Publicitate

România are cea mai ridicată rată de accidente mortale la un milion de locuitori din întreaga Uniunea Europeană, o situație  îngrijorătoare pe care autoritățile ar trebui să o ia în serios.

Ea rămâne însă, ca în fiecare an, o simplă statistică, în lipsa autostrăzilor, a drumurilor expres și nu în ultimul rând a disciplinei în trafic.

Aproximativ 20.600 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier în cursul anului trecut în Uniunea Europeană, o creştere cu 3% faţă de 2021, dar o scădere cu 10% faţă de nivelul de dinaintea pandemiei, în 2019, arată datele preliminare publicate marţi de Comisia Europeană.

Publicitate

În 2022, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (21 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori), Danemarca (26) şi Irlanda (31), în timp ce România (cu 86 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii, fiind urmată de Bulgaria (78) şi Croaţia (71). Media UE a fost de 46 de decese la un milion de locuitori.

La nivelul întregii UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2022 a crescut cu 3% faţă de anul precedent, nu în ultimul rând ca urmare a reluării nivelurilor de trafic după pandemie.

Este important de remarcat faptul că multe dintre câştigurile obţinute pe perioada pandemiei de COVID-19 (inclusiv o scădere de 17% între 2019 şi 2020) s-au păstrat. În comparaţie cu 2019, numărul deceselor din 2022 a scăzut cu 10%.

Publicitate

Cu toate acestea, statele membre au înregistrat progrese inegale. Cele mai mari scăderi, de peste 30%, au fost raportate în Lituania şi Polonia, potrivit Agerpres.

Danemarca a înregistrat, de asemenea, o scădere de 23%. În schimb, în ultimii trei ani, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în ţări precum Irlanda, Spania, Franţa, Italia, Ţările de Jos şi Suedia a rămas relativ stabil sau a crescut.

Pe baza datelor disponibile pentru 2021 (nu sunt încă disponibile date detaliate pentru 2022) în întreaga UE, 52% din decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile rurale, faţă de 39% pe drumurile din zonele urbane şi 9% pe autostrăzi. Bărbaţii au cauzat trei din patru decese rutiere (78%).

Publicitate

Ocupanţii autoturismelor (şoferi şi pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule cu două roţi (motociclete şi mopede) 19% şi bicicliştii 9% din totalul deceselor.

Cu toate acestea, în zonele urbane, modelul este foarte diferit, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, biciclişti şi utilizatori de vehicule motorizate cu două roţi) reprezentând puţin sub 70% din totalul deceselor.

În zonele urbane, decesele cauzate de accidente rutiere au loc în proporţie covârşitoare ca urmare a unor accidente în care sunt implicate autoturisme şi camioane şi, prin urmare, este evidentă necesitatea de a îmbunătăţi protecţia utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.

Publicitate

Deşi ponderea crescută a ciclismului în mixul de mobilitate în multe state membre este extrem de binevenită, o cauză serioasă de îngrijorare o reprezintă tendinţa crescândă a numărului de biciclişti ucişi pe drumurile din UE.

Acesta este singurul grup de participanţi la trafic în cazul căruia nu se observă o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, fapt care poate fi pus mai ales pe seama lipsei persistente a unei infrastructuri bine echipate.

De exemplu, în 2022, cifrele preliminare pentru Franţa indică o creştere cu 30% a numărului de decese printre biciclişti în raport cu 2019.

În 2018, UE şi-a stabilit obiectivul de reducere cu 50% până în 2030 a deceselor cauzate de accidente rutiere – şi, pentru prima dată, şi a accidentărilor grave.

Acest obiectiv a fost stabilit în Planul de acţiune al Comisiei pentru siguranţa rutieră şi în Cadrul de politică al UE privind siguranţa rutieră 2021-2030, care au definit, de asemenea, planuri în materie de siguranţă rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).

Siguranţa rutieră a constituit totodată un element esenţial al recentelor iniţiative ale politicii de mobilitate a UE, printre care Strategia pentru o mobilitate durabilă şi inteligentă, propunerea Comisiei pentru o revizuire a Regulamentului TEN-T şi Cadrul pentru mobilitate urbană.

UE se află în avangarda celui de-al doilea deceniu de acţiune pentru siguranţa rutieră, proclamat de ONU pentru 2021-2030 în august 2020.

În săptămânile următoare, Comisia va prezenta un pachet de propuneri care să abordeze siguranţa rutieră dintr-o gamă diversă de unghiuri pentru a face drumurile europene şi mai sigure.

Foto: Arhivă, rol ilustrativ

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tânăr de 19 ani, săltat din trafic la Botoșani și dus la spital după ce a fost suspectat de consum de amfetamină

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani – Biroul Rutier au anunțat că astăzi, 7 mai 2024, în jurul orei 00:30, au oprit pentru control, pe  Calea Națională, din municipiul Botoșani, un autoturism condus de un tânăr, de 19 ani, din  aceeași localitate.

Întrucât avea un comportament suspect, acesta a fost testat cu aparatul DrugTest, rezultând posibila prezență în organism a unei substanțe psihoactive (amfetamină).

“Menționăm că aceasta nu reprezintă probă în cadrul dosarului penal, persoana fiind condusă la o unitate medicală, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii cu exactitate a existenței unei substanțe interzise în organism”, a transmis într-un comunicat IJP Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Monitorizare cu BRĂŢĂRI pentru toți cei aflaţi sub control JUDICIAR şi arest la DOMICILIU. Propunere MAI

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune modificarea legislaţiei pentru a permite monitorizarea cu brăţări electronice a persoanelor aflate sub control judiciar şi arest la domiciliu, relatează mediafax.ro.

Astfel, conducerea MAI a anunţat marţi că a iniţiat modificarea şi completarea, prin Ordonanţă de urgenţă a Guvernului, a Legii nr.146 din anul 2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale.

De asemenea, în acelaşi scop, conducerea MAI a dispus elaborarea unui proiect de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.1025 din anul 2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem-pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică.

Publicitate

„Modificările legislative au ca obiectiv creşterea gradului de siguranţă publică şi eficientizarea modului de supraveghere a executării măsurilor dispuse de organele judiciare, un deziderat asumat de conducerea Ministerului Afacerilor Interne”, se arată într-un comunicat al ministerului.

Totodată, MAI propune devansarea datei de extindere la nivel naţional a proiectului de monitorizare electronică pentru ordinele de protecţie şi ordinele de protecţie provizorii de la 1 ianuarie 2025 la 1 octombrie 2024.

„În plus, va fi devansată aplicarea sistemului de monitorizare electronică pentru persoanele faţă de care a fost dispusă măsura controlului judiciar sau a arestului la domiciliu de la 1 ianuarie 2026 la 1 octombrie 2024. De asemenea, începând cu intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi până la data de 1 octombrie 2024, va fi testată folosirea sistemului de monitorizare electronică pentru persoanele faţă de care a fost dispusă măsura controlului judiciar sau a arestului la domiciliu în mun. Bucureşti şi în judeţele în care este implementat deja SIME. Testarea se va face folosind infrastructura şi dispozitivele deja existente”, arată MAI.

Publicitate

Conform comunicatului, Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică acoperă la acest moment situaţiile de violenţă domestică în care a fost dispusă emiterea unui ordin de protecţie sau a unui ordin de protecţie provizoriu faţă de agresor şi a fost conceput pentru a fi implementat în trei etape:

a) prima etapă – în perioada 2022 – 2023 – la nivelul municipiului Bucureşti şi a judeţelor Iaşi, Mureş şi Vrancea;

b) a doua etapă – în anul 2024 – la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la lit. a) şi la nivelul judeţelor Bacău, Braşov, Caraş-Severin, Călăraşi, Cluj, Constanţa, Covasna, Galaţi, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinţi, Neamţ, Prahova, Sibiu, Satu Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui şi Vâlcea;

Publicitate

c) a treia etapă – la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la lit. a) şi b) şi la nivelul judeţelor Alba, Arad, Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Brăila, Buzău, Dâmboviţa, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomiţa, Maramureş, Olt, Suceava, Timiş şi Tulcea, cu termen iniţial anul 2025.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din Hlipiceni, dat jos de la volan după ce a fost prins că mergea haotic și a ieșit pozitiv la aparatul etilotest

Publicat

Publicitate

Un tânăr din Hlipiceni a fost dat jos de la volan de polițiști după ce a ieșit pozitiv la aparatul etilotest.

La data de 6 mai 2024, în jurul orei 03:00, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 3 Hlipiceni au oprit pentru control, pe drumul comunal din comuna Răuseni, un autoturism care avea o deplasare haotică, condus de un tânăr, de 23 de ani, din aceeași localitate.

În urma testării cu aparatul etilotest, valoarea rezultată a fost de 0,42 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, tânărul a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Publicitate

“Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului”, a transmis IJP Botoșani.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cutremur cu magnitudinea de 4,1 grade pe scara Richter în zona Vrancea în această seară

Publicat

Publicitate

Un cutremur cu magnitudinea 4,1 a avut loc marţi seară în judeţul Buzău, relatează mediafax.ro.

Potrivit Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului, cutremurul a avut loc la ora 18.32 în judeţul Buzău.

Acesta a avut magnitudinea 4,1 şi s-a produs la adâncimea de 140 de kilometri.

Publicitate

Cutremurul s-a produs în apropierea oraşelor Focşani (44 km), Buzău (51 km), Sfântu Gheorghe (72 km), Braşov (80 km), Ploieşti (86 km).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending