Connect with us

Actualitate

România, pe primul loc în statistica morții. 86 de persoane la fiecare milion de locuitori au murit în 2022 în accidente rutiere

Publicat

Publicitate

România are cea mai ridicată rată de accidente mortale la un milion de locuitori din întreaga Uniunea Europeană, o situație  îngrijorătoare pe care autoritățile ar trebui să o ia în serios.

Ea rămâne însă, ca în fiecare an, o simplă statistică, în lipsa autostrăzilor, a drumurilor expres și nu în ultimul rând a disciplinei în trafic.

Aproximativ 20.600 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier în cursul anului trecut în Uniunea Europeană, o creştere cu 3% faţă de 2021, dar o scădere cu 10% faţă de nivelul de dinaintea pandemiei, în 2019, arată datele preliminare publicate marţi de Comisia Europeană.

În 2022, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (21 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori), Danemarca (26) şi Irlanda (31), în timp ce România (cu 86 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii, fiind urmată de Bulgaria (78) şi Croaţia (71). Media UE a fost de 46 de decese la un milion de locuitori.

La nivelul întregii UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2022 a crescut cu 3% faţă de anul precedent, nu în ultimul rând ca urmare a reluării nivelurilor de trafic după pandemie.

Este important de remarcat faptul că multe dintre câştigurile obţinute pe perioada pandemiei de COVID-19 (inclusiv o scădere de 17% între 2019 şi 2020) s-au păstrat. În comparaţie cu 2019, numărul deceselor din 2022 a scăzut cu 10%.

Publicitate

Cu toate acestea, statele membre au înregistrat progrese inegale. Cele mai mari scăderi, de peste 30%, au fost raportate în Lituania şi Polonia, potrivit Agerpres.

Danemarca a înregistrat, de asemenea, o scădere de 23%. În schimb, în ultimii trei ani, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în ţări precum Irlanda, Spania, Franţa, Italia, Ţările de Jos şi Suedia a rămas relativ stabil sau a crescut.

Pe baza datelor disponibile pentru 2021 (nu sunt încă disponibile date detaliate pentru 2022) în întreaga UE, 52% din decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile rurale, faţă de 39% pe drumurile din zonele urbane şi 9% pe autostrăzi. Bărbaţii au cauzat trei din patru decese rutiere (78%).

Ocupanţii autoturismelor (şoferi şi pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule cu două roţi (motociclete şi mopede) 19% şi bicicliştii 9% din totalul deceselor.

Cu toate acestea, în zonele urbane, modelul este foarte diferit, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, biciclişti şi utilizatori de vehicule motorizate cu două roţi) reprezentând puţin sub 70% din totalul deceselor.

În zonele urbane, decesele cauzate de accidente rutiere au loc în proporţie covârşitoare ca urmare a unor accidente în care sunt implicate autoturisme şi camioane şi, prin urmare, este evidentă necesitatea de a îmbunătăţi protecţia utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.

Deşi ponderea crescută a ciclismului în mixul de mobilitate în multe state membre este extrem de binevenită, o cauză serioasă de îngrijorare o reprezintă tendinţa crescândă a numărului de biciclişti ucişi pe drumurile din UE.

Acesta este singurul grup de participanţi la trafic în cazul căruia nu se observă o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, fapt care poate fi pus mai ales pe seama lipsei persistente a unei infrastructuri bine echipate.

De exemplu, în 2022, cifrele preliminare pentru Franţa indică o creştere cu 30% a numărului de decese printre biciclişti în raport cu 2019.

În 2018, UE şi-a stabilit obiectivul de reducere cu 50% până în 2030 a deceselor cauzate de accidente rutiere – şi, pentru prima dată, şi a accidentărilor grave.

Acest obiectiv a fost stabilit în Planul de acţiune al Comisiei pentru siguranţa rutieră şi în Cadrul de politică al UE privind siguranţa rutieră 2021-2030, care au definit, de asemenea, planuri în materie de siguranţă rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).

Siguranţa rutieră a constituit totodată un element esenţial al recentelor iniţiative ale politicii de mobilitate a UE, printre care Strategia pentru o mobilitate durabilă şi inteligentă, propunerea Comisiei pentru o revizuire a Regulamentului TEN-T şi Cadrul pentru mobilitate urbană.

UE se află în avangarda celui de-al doilea deceniu de acţiune pentru siguranţa rutieră, proclamat de ONU pentru 2021-2030 în august 2020.

În săptămânile următoare, Comisia va prezenta un pachet de propuneri care să abordeze siguranţa rutieră dintr-o gamă diversă de unghiuri pentru a face drumurile europene şi mai sigure.

Foto: Arhivă, rol ilustrativ

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Arafat: Reorganizarea Serviciului de Ambulanță vizează comasarea serviciilor din mai multe județe la nivel teritorial

Publicat

Publicitate

Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a declarat că, potrivit programului de guvernare, Serviciul de Ambulanță urmează să fie reorganizat, la nivel de instituție, prin comasare la nivel teritorial a acelorași servicii din mai multe județe.

El a fost întrebat dacă ar vedea Serviciul de Ambulanţă în subordinea de DSU.

„Niciun moment nu s-a pus problema. Deci, hai să ne înţelegem: legislativ, legal, Serviciul de Ambulanţă este sub coordonarea noastră din 2014, pe linie operaţională. Pe linie administrativă, este în subordinea Ministerului Sănătăţii. Şi aşa s-a lucrat, fără nicio problemă. Acum, reorganizarea care va avea loc nu priveşte trecerea unui serviciu sub altul sau mutarea unuia în altă parte, ci schema de reorganizare, pe care o regăsiţi în programul de guvernare, despre comasarea unor judeţe, să zicem, pentru a crea servicii teritoriale care să aibă un management unic pe trei judeţe, de exemplu, 2-3 judeţe, să aibă un management unic, să aibă un serviciu administrativ unic. Pe judeţe nu va fi niciun impact care să schimbe ceva pentru angajaţi, pentru personal. Nu se dă afară nimeni din personalul medical, personalul operativ; toţi rămân acolo. Se gestionează partea administrativă, într-adevăr: în loc să ai, în trei judeţe, trei manageri, o să ai un manager pe teritoriu, un inspector-şef la pompieri pe teritoriu”, a declarat Raed Arafat, vineri, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

El a precizat că pentru viitor se poate gândi o formulă de dispecerizare teritorială, dând Finlanda ca exemplu unde se aplică acest sistem.

„Dispecerizarea va rămâne, la acest moment, activă în toate judeţele. În viitor ne putem gândi la dispecerizare teritorială, aşa cum s-a făcut şi în alte ţări – şi dau exemplul Finlandei mereu, care de la 21 de dispecerate integrate, acum sunt vreo cinci dispecerate integrate; în câţiva ani au ajuns la acest număr. Deci, astea sunt lucruri testate. Iar la noi nu e prima dată în care comasăm două servicii, pentru că dacă vrem să luăm Bucureşti şi Ilfov, Ambulanţa Bucureşti cu Ambulanţa Ilfov au devenit un singur serviciu în 2011, Pompierii Bucureşti cu Pompierii Ilfov au devenit un inspectorat în 2014. Şi rezultatele au fost foarte pozitive şi a beneficiat mai mult, bănuiesc, judeţul Ilfov de faptul că s-au comasat şi s-a întărit imediat şi judeţul Ilfov prin această comasare”, a spus Arafat.

În altă ordine de idei, şeful DSU a subliniat că nu se pune problema comasării între Serviciul de Ambulanţă şi SMURD, întrebat şi cum vede, în perspectivă, această variantă.

Publicitate

„Intenţia este comasare pe linie de instituţie, adică Ambulanţa împreună, Pompierii împreună. (…) SMURD este parte din ei pe partea de prim ajutor şi include UPU-rile pe partea de terapie intensivă. Nu se pune problema de o combinaţie, la acest moment. (…) Pot să spun că nici nu va avea un efect benefic pentru niciuna dintre instituţii. Dar este pusă problema de reorganizare, aşa cum scrie exact în programul de guvernare. Este foarte clar programul de guvernare şi vorbeşte despre reorganizare prin comasarea aceloraşi instituţii la nivel teritorial. Şi asta va scădea costurile administrative semnificativ, va scădea funcţiile de conducere şi funcţiile de comandă, dar nu va slăbi judeţele respective”, a afirmat Arafat.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul pune lacăt pe serbările câmpenești: Adio bani de la stat

Publicat

Publicitate

Serbările câmpenești nu vor mai fi subvenționate de către stat. Mai exact, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare a declarat că Guvernul va tăia fondurile din care se subvenționează serbările câmpenești. 

Declarația a fost făcută joi seara, 31 august, la postul TV Antena3 CNN.

„Pentru multe alte cheltuieli care pot fi evitate, care nu sunt neapărat necesare şi care, din nefericire, au ajuns un fel de obişnuinţă în ultimii ani. Pentru că făcând deficite mari în fiecare an, 9%, 8%, ne-am obişnuit să fie nişte bani la dispoziţie.

Aceşti bani din nefericire, ca să fie la dispoziţie, noi trebuie să îi împrumutăm. Şi îi împrumutăm cu cele mai scumpe dobânzi din Uniunea Europeană”, a declarat ministrul Nazare.

Nu ne mai permitem festivaluri și serbări câmpenești

„Nu ne mai putem permite să facem tot felul de festivaluri, tot felul de sărbări câmpeneşti în diverse locuri prin ţară. Nu ne mai permitem să facem investiţii care nu sunt neapărat necesare sau care nu au un factor de multiplicare atât de mare.

Şi, bineînţeles, risipa. În sectorul public acest lucru a fost de multe ori exemplificat în media. Trebuie să revenim într-o zonă de prudenţă şi de echilibru. Bine, aici vorbim şi de companii de stat şi de cheltuieli din companii de stat.

Publicitate

Pe de-o parte noi se ne chinuim să găsim cele mai bune soluţii, să scădem cheltuiele şi în acelaşi timp auzim că în Consiliul de Administraţie dintr-o companie sau alta s-au dublat, s-au triplat indemnizaţiile. Adică asta e o sfidare”, a mai declarat Nazare la Antena3CNN.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Ceremonial de avansare în grad la Jandarmeria Botoșani: Un nou pas în cariera militară pentru 18 jandarmi

Publicat

Publicitate

În fiecare an, pe 1 august, jandarmii care au îndeplinit stagiul minim în grad sunt avansați în gradul următor.

Este un moment special în cariera unui militar, când pe epoleți se adaugă încă o tresă la cele deja existente.
Doi ofițeri și 16 subofițeri și-au primit în această dimineață noile trese, în cadrul unui ceremonial desfășurat la sediul inspectoratului, împreună cu felicitările conducerii și ale celorlalți colegi participanți la acest moment festiv.
Conform prevederilor Statutului cadrelor militare, gradul militar este un drept al titularului şi reprezintă recunoaşterea în plan social a calităţii de cadru militar, un semn de prețuire a devotamentului față de arma din care face parte.
La ceremonial au participat, pe lângă cadrele în activitate, elevii de la Școala Militară de Subofițeri Jandarmi Fălticeni și studenții Academiei de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” București care astăzi au încheiat stagiul de practică în cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Zilele Nordului în atenția jandarmilor botoșăneni

Publicat

Publicitate

Seria evenimentelor publice specifice sezonului estival continuă în această săptămână cu cea de-a XII-a ediție a Festivalului ,,Zilele Nordului” din orașul Darabani, manifestare cu participare numeroasă la care Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani, în cooperare cu partenerii instituționali, va asigura ordinea și siguranța publică în perioada 31 iulie – 03 august a.c.

Jandarmii, împreună cu efective de poliție, poliție locală, pompieri și membri ai Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Darabani vor acționa în zona de desfășurare a evenimentelor (spectacolele din Poiana Teioasa, Maratonul Nordului MTB Dersca si Maratonul Nordului Teioasa Trail) pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale de natură penală și contravențională, fluidizarea traficului rutier și pietonal, prevenirea și stingerea unor eventuale incendii, precum și pentru intervenția în situații de urgență, conform competențelor instituționale.
Acțiunile jandarmilor au un caracter preponderent preventiv, dar nu vor fi tolerate abaterile de la normele legale, iar sancțiunile aplicate vor avea avea în vedere gradul de pericol social al faptelor săvârșite.
În vederea desfășurării în condiții de siguranță a Maratonului Nordului MTB Dersca vor fi instituite restricții de circulație progresive pe perioada competiției de către polițiștii rutieri.
De asemenea, jandarmii vor avea în atenție persoanele care comercializează sau consumă substanțe interzise, încălcând prevederile Legii nr.143 din 26 iulie 2000
privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri.
„Aducem la cunoștința cetățenilor că vânzarea, cumpărarea, deţinerea ori alte operaţiuni privind circulaţia drogurilor de risc, fără drept, se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
Recomandăm participanților să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile jandarmilor, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc și bunurilor personale de valoare și să solicite sprijinul forțelor de ordine în mod direct, în cel mai scurt timp, în cazul producerii unor situații de tulburare a ordinii și liniștii publice care îi afectează pe ei sau persoanele din jur”, au transmis jandarmii botoșăneni.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending