33% dintre elevii de clasa a XII-a care au dat simularea la Bac 2025 nu au luat nota 5 la limba română, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, marți, 8 aprilie. Asta înseamnă o scădere de 8% față de 2024. La proba obligatorie a profilului, Istorie sau Matematică, cei mai mulți elevi, 36%, nu au reușit să obțină nota 5, procent similar cu cel de anul trecut, iar la proba la alegere a specializării a scăzut procentul elevilor care nu au luat 5, cu aproape 6%.
Pentru a trece proba e necesară o notă de minimum 5, însă examenul este promovat dacă media este de peste 6.
Edupedu.ro a scris despre Generația Experiment 2012-2025, cea mai mică generație de elevi ca număr de înscriși la școală, cu un parcurs școlar marcat de abandon, stagnare curriculară și lipsa de coerență a reformelor educaționale.
Ministerul Educației a publicat marți, rezultatele de la simulare Bac 2025, care a avut loc în perioada 24 -27 martie. 33% dintre elevii prezenți la proba de limba română nu au obținut nota 5, adică 33.330 de elevi, cu aproape 8% mai puțin decât anul trecut.
La simularea de Bac 2025, în total au fost evaluate 101.433 lucrări la limba română, dintre care peste 14.600 au fost note între 1 și 4.99. Cele mai multe note au fost între 5 și 6, peste 25 de mii.
Număr lucrări cu note între 1 și 1.99 – 1.469
Număr lucrări cu note între 2 și 2.99 – 4.155
Număr lucrări cu note între 3 și 3.99 – 9.158
Publicitate
Număr lucrări cu note mai mari sau egale cu 5: 67.793, adică 66,84%.
Rezultate la nivel național, pe tranșe de note:
La disciplina obligatorie a profilului: Istorie sau Matematică, 36% nu au luat nota 5, adică peste 36.000 de elevi. Procentul este similar cu cel de anul trecut, 35%. De remarcat, anul acesta, numărul elevilor cu note între 1 și 2 este similar cu cel al elevilor care au luat între 9 și 10.
În total au fost evaluate 99.958 de lucrări dintre care:
Număr lucrări între 1 și 1.99 – 9.894
Număr lucrări cu note între 2 și 2.99 – 6.685
Număr lucrări cu note între 3 și 3.99 – 8.491
Număr lucrări cu note între 9 și 9.99 – 9.314
Număr lucrări cu note mai mari sau egale cu 5: 63.250, adică 63,28%.
Rezultate la nivel național, pe tranșe de note:
La proba la alegere a profilului și specializării 29% dintre elevi nu au luat nota 5, față de 35% anul trecut.
Număr lucrări evaluate: 98.347.
Număr lucrări cu note mai mari sau egale cu 5: 68.313.
Procentul notelor mai mari sau egale cu 5: 69,46%.
Proba: E.b) – Limba maternă
Număr lucrări evaluate: 5.554.
Număr lucrări cu note mai mari sau egale cu 5: 4.582.
Procentul notelor mai mari sau egale cu 5: 82,5%.
Rezultate la nivel național, pe tranșe de note:
Circa 100.000 de elevi de clasele a XII-a și a XIII-a au participat de la probele scrise de la simularea examenului de Bacalaureat 2025, potrivit datelor de prezență ale Ministerului Educației și Cercetării (MEC). 20% din această cohortă nu s-a prezentat la aceste simulări, cel puțin la proba la alegere de miercuri. Ministerul susține că sunt 123.000 de elevi înscriși în ultimul an de liceu.
Potrivit comunicatului Ministerului Educației:
„Lucrările scrise ale elevilor care au susținut simularea probelor scrise din cadrul examenului de bacalaureat se află în unitățile de învățământ în care elevii au susținut probele scrise.
Profesorii care predau disciplinele la care s-au susținut probele simulării au acces la lucrările elevilor din clasele în care susțin cursuri, precum și la borderourile de evaluare corespunzătoare.Conducerile unităților de învățământ vor pune la dispoziția cadrelor didactice borderourile de evaluare transmise de la nivelul Ministerului Educației și Cercetării prin inspectoratele școlare, pentru a fi folosite în procesul de vizualizare a lucrărilor de către candidați.
În contextul utilizării platformei de evaluare digitalizată, Ministerul Educației și Cercetării va face publice, în cursul acestei săptămâni, statistici privind gradul de reușită pe fiecare item, pe tipuri de probă, la nivel național.
Precizăm că datele care stau la baza acestei sinteze au fost extrase din platforma de evaluare digitalizată și prelucrate la nivelul Ministerului Educației și Cercetării. Informațiile care permit astfel de analize, precum și analize ale gradului de reușită pe itemi vor fi disponibile la nivelul fiecărui inspectorat școlar județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, respectiv al fiecărei unități de învățământ odată cu transmiterea borderourilor de evaluare.
Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare”.
Cum vor fi comunicate rezultatele, conform procedurii
„Rezultatele înregistrate la probele scrise ale simulării examenului național de bacalaureat 2025 au fost transmise inspectoratelor școlare județene/ISMB. La momentul transmiterii acestei informări, rezultatele sunt în curs de a fi transmise de la nivelul inspectoratelor școlare către fiecare unitate de învățământ sub forma cataloagelor cu notele finale.
Dat fiind numărul mare de discipline/tipuri de subiecte, borderourile asociate fiecărei evaluări vor fi transmise în cursul acestei zile de către Ministerul Educației și Cercetării inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, urmând a fi distribuite de către inspectorate către fiecare unitate de învățământ cel târziu până la sfârșitul acestei săptămâni”, anunță Ministerul Educației.
Rezultatele simulărilor nu vor fi publice, ci transmise individual fiecărui elev printr-un cod unic. „Rezultatele obținute la simulările naționale nu sunt afișate și nu sunt făcute publice” (art. 19 (1)), iar „comunicarea rezultatelor se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților” (art. 19 (4)).
Dacă elevii doresc, notele obținute la simulare pot fi trecute în catalog, dar doar la cererea scrisă a acestora sau a părinților. „La solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui, notele obținute la simulările naționale pot fi trecute în catalog” (art. 20 (2)).
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale
23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Poșta Română este nevoită să cumpere propriile timbre, produse în propria tipografie, din cauza unui circuit birocratic impus de stat. Romfilatelia, compania care realizează designul timbrelor și le vinde ulterior către Poștă, a raportat pierderi record în 2024.
Instituția care intermediază procesul rămâne cu 61 de angajați și un director plătit cu 4.500 de euro lunar. Ministrul Economiei, Radu Miruță, anunță că actuala structură ar putea fi reorganizată, potrivit Digi24.
Romfilatelia a fost inițial o sucursală a Poștei Române și a devenit companie de sine stătătoare în 2004, printr-o decizie a Guvernului condus de Adrian Năstase. De atunci, funcționează cu proprii șefi și angajați, iar singurul acționar este tot Poșta Română.
În același timp, Romfilatelia a primit dreptul exclusiv de a emite timbre și emisiuni filatelice în România. Așadar, Poșta Română a ajuns în postura de a achiziționa timbre de la propria companie, ceea ce implică un transfer de bani între două instituții publice.
Ministrul Economiei: „Mi se pare un exemplu de așa nu”
„Nu sunt convins că statul român are nevoie de acest lucru. (…) Mie mi se pare un exemplu de așa nu în statul român. Este un ping-pong cu 10 serve în aceeași cameră. Și pentru asta exită și în Poșta Română și în Romfilatelia conduceri paralele”, a declarat Radu Miruță, ministrul Economiei.
Totodată, deși Romfilatelia facturează timbrele către Poșta Română, tot Poșta le tipărește. Practic, angajații Romfilatelia se ocupă exclusiv de partea grafică, de designul acestora.
Publicitate
„În clipa în care am dat comanda, Romfilatelia ne trimite bunul de tipar, tipizatul, pe care noi în cadrul Poștei, la fabrica de timbre îl printăm. Pentru acest efort Romfilatelia achită o sumă Poștei Române, după care timbrele printate se întorc la Romfilatelia.
În clipa în care Romfilatelia a primit timbrele, poate să își onoreze comanda primită de la Poșta Română și să ne dea timbrele înapoi, tot nouă celor care le-am printat, în schimbul unui comision, un procent din suma totală, doi la sută, trei la sută”, a explicat Valentin Ștefan, directorul general al Poștei Române.
Deși compania mai are și alți clienți, anume instituții publice sau firme private, valoarea contractelor este redusă, pe fondul unei piețe filatelice în scădere continuă.
Pierderi financiare și salarii uriașe
Cu toate acestea, Romfilatelia are:
61 de angajați,
un director general,
un consiliu de administrație format din cinci membri, fiecare cu o indemnizație lunară netă de 2.500 de lei.
Romfilatelia a raportat pierderi financiare, iar cele mai mari au fost în 2024, cu peste 2,1 milioane de lei: „Aici mi-a sărit în ochi faptul că așa procentual ei au pierdere cam un sfert din valoarea bugetului pe 2024 și de acolo am început să cobor în adâncime, să mă uit cam cum este situația”, a spus ministrul Economiei, Radu Miruță.
Directorul general al Romfilatelia este Cristina Popescu, care se află în această funcție de 21 de ani, încă de când compania a fost separată de Poșta Română.
În anii ’90 a fost ofițer SRI, iar ulterior a avut mai multe funcții, inclusiv în instituții de stat, se arată în CV-ul său. În ciuda pierderilor, veniturile sale anuale au fost consistente.
În 2024 a încasat o indemnizație de 276.746 lei, echivalentul a aproximativ 4.500 de euro lunar. La această sumă se adaugă pensia anuală de 162.624 lei, adică aproape 2.700 de euro pe lună.
„Nici sumele nu sunt chiar de neglijat, directorul la Romfilatelia are undeva pe la 38, 39 de mii de lei brut pe lună, mai este și membru în consiliul de administrație, nu îl cunosc, o fi un om performant”, a adăugat Radu Miruță.
Pe lângă salariu, directoarea are la dispoziția sa și o mașină cu șofer, primă de vacanță echivalentă cu un salariu net și asigurare completă de sănătate, valabilă atât în țară, cât și în străinătate. Contactată de jurnaliștii Digi24 pentru un punct de vedere în scris, Cristina Popescu nu a oferit niciun răspuns.
Tentative de reorganizare eșuate pentru că „Fiecare vrea să fie stăpân la el în sat”
De-a lungul timpului, au existat mai multe tentative de a reintegra Romfilatelia în structura Poștei Române, dar toate au eșuat din cauza reticenței interne și a lipsei de voință politică: „Fiecare vrea să fie stăpân la el în sat și atunci a fost refuzată ideea aceasta de a fi comasată și integrată în cadrul Poștei Române”, a mai spus Valentin Ștefan.
„Dintr-un punct de vedere strict comercial, această companie nu își are justificarea, activitatea ei poate fi integrată în activitatea Poștei Române, nu mai ai salarii de… deci a indemnizațiilor membrilor de CA, nu mai ai salariile conducerii și activitatea poate fi foarte bine realizată în cadrul companiei Naționale Poșta Română, cum este de altfel peste tot prin lume”, a declarat Valentin Ștefan, director general Poșta Română.
Un bărbat în vârstă de 45 de ani, angajat al Spitalului pentru copii ”Sf. Maria” din Iași, a fost arestat preventiv de polițiștii de la Investigații Criminale din cadrul IPJ, după ce ar fi încercat să agreseze sexual o minoră care era internată în unitatea medicală.
”Din cercetările făcute până în prezent s-a constatat că, pe data de 10 iulie, bărbatul ar fi agresat sexual o fată în vârstă de 17 ani. În prezent, acesta se află în Arestul IPJ Iași, fiind arestat preventiv pentru 30 de zile”, a transmis purtătorul de cuvânt al IPJ Iași, Ioana Bîlea.
Surse din rândul anchetatorilor spun că bărbatul a chemat fata într-o cameră tehnică de la Spitalul pentru copii ”Sf Maria”, sub pretextul că trebuie să îi dea fișa cu rezultatele analizelor medicale efectuate, iar acolo ar fi început să o atingă pe zonele intime.
Directorul medical al spitalului, dr Ileana Ioniuc, a declarat, pentru AGERPRES, că a fost demarată și o anchetă internă la nivelul unității medicale unde bărbatul era angajat ca registrator.
Consultatiile / alte servicii medicale în Ambulatoriul Integrat se acordă pacienților asigurați care au o recomandare – bilet de trimitere / bilet de externare și programare.
Pentru a beneficia de serviciile medicale oferite în Ambulatoriul Integrat pacientții se pot programa astfel:
Prin apel la numerele de telefon alocate fiecarei specialitati în intervalele orare stabilite și
afișate la punctele de informare din Ambulator, pe ușa fiecărui cabinet și la adresa: spital@spitalulmavromati.ro – Programari telefonice cabinete ambulatoriu
Publicitate
În perioada cînd medicul este în concediu de odihnă nu se fac programari telefonice, acestea vor fi efectuate după reluarea activitatii la cabinet.
Pentru a nu crea timpi foarte mari de așteptare, vă rugăm să respectați orele de preluare a apelurilor afișate pentru fiecare specialitate. Este suficient un singur apel, dacă acesta nu poate fi preluat veți fi contactat de persoana responsabilă pentru efectuarea programării. Numărul mare de apeluri chiar și de la același număr de telefon poate genera omisiuni în gestionarea apelurilor nepreluate și reapelarea solicitanților
Dacă intervin modificări în programul medicului veți fi anuntati și vi se va face o nouă programare. Daca dumneavostra nu mai doriti consultatia pentru care ati fost programat vă rugăm să comunicati acest lucru în timp util pentru a nu bloca un loc la medicul respectiv. Pacienții care la data consultației sunt internati, indiferent de forma de internare, nu pot beneficia de consultație în Ambulator.
Rugăm pacienții cronici sau cei care primesc indicații de a reveni la control la un anumit interval de timp să solicite din timp aceasta programare.
După efectuarea programarii, sunteți informați despre documentele medicale necesare pentru a va prezenta la consult. Verificați valabilitatea biletului de trimitere și specialitatea pentru care este emis acesta înainte de a va prezenta la consultație.
On – line accesând spital@spitalulmavromati.ro, programare online Ambulatoriu.
Prin e-mail la adresa programari.cabinete.m@spitalulmavromati.ro
Pentru aceasta varianta de programare vă rugam sa furnizati un numar de telefon de contact pentru facilitarea comunicarii cu persoana desemnata pentru efectuarea programarii.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală ”Alma Mater” îi solicită președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului de către Guvern.
Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ‘SPIRU HARET’ și Federația Națională Sindicală ‘ALMA MATER’ îi solicită domnului Nicușor Daniel Dan – Președinte al României – să nu promulge Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului României de către Guvern.
Măsurile în domeniul învățământului preuniversitar și superior stabilite de Executiv, dacă vor fi puse în practică, vor afecta grav atât angajații, cât și beneficiarii educației. În susținerea demersului nostru este și răspunsul pentru mass-media dat de Institutul de Științe ale Educației – singura instituție publică având ca atribuții cercetarea, dezvoltarea și inovarea în educație, pentru cunoașterea și înțelegerea contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educației, pe baza datelor de cercetare.
Acest răspuns arată exact ceea ce am susținut și noi:
– Actuala norma didactică de predare este la nivelul mediu al UE și nicidecum în mod diversionist ‘cea mai mică’, așa cum a afirmat public ministrul Educației, Daniel David, iar, prin majorarea normei didactice cu două ore, România se va plasa peste media înregistrată la nivel european;
Publicitate
– creșterea numărului de elevi la clasă va aduce deservicii atât actului didactic, cât și beneficiarilor primari ai educației.
– aglomerarea claselor va conduce la o scădere a rezultatelor elevilor, inclusiv la evaluările internaționale, așa cum rezultă și din studiile internaționale TIMSS și PIRLS.
Având în vedere cele prezentate mai sus, considerăm ca este obligatoriu ca Președintele României să retrimită Parmentului Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare și să solicite eliminarea articolelor care vor afecta grav sistemul educațional pe termen lung. Sperăm ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, măsurile contra educației să fie stopate.
Mâine, 25 iulie 2025, ora 11.00, o delegație a celor trei federații sindicale vor depune și un material în acest sens la Președintele României.