Connect with us

Administratie

Revoluție în piața muncii: Zilele libere legale care cad în weekend ar putea fi acordate în alte zile din săptămână

Publicat

Publicitate

Dacă zilele libere stabilite prin lege se suprapun peste weekenduri, acestea ar putea fi acordate în următoarele zile, rezultând o nouă minivacanță pentru bugetari. Mai mulţi parlamentari au propus un proiect, în acest sens, relatează alba24.ro.

”Legiuitorul doreşte ca atunci când este incidentă situaţia suprapunerii zilelor de sărbătoare legală în care nu se lucrează cu zilele de repaus săptămânal, zilele libere să se acorde în zilele care succedă celor de repaus săptămânal”, se arată în proiect.

Propunerea legislativă modifică şi completează în acest sens articolul 139 alin. 2 din legea 53/2003 – Codul Muncii.

Semnatarii iniţiativei legislative sunt 26 deputaţi PNL şi doi deputaţi PSD.

„Depinzând de anul calendaristic, sunt incidente situaţii în care unele dintre zilele de sărbătoare legală coincid cu zilele de repaus săptămânal, astfel că salariaţii nu beneficiază de drepturile lor legale prevăzute la art. 139 alin. 1 din legea 53/2003 – Codul Muncii”, menţionează, în expunerea de motive a proiectului, iniţiatorii, printre care liderii deputaţilor PNL şi PSD, Gabriel Andronache şi Alfred Simonis.

„Acordarea zilelor libere se face de către angajator. În situaţia în care zilele de sărbătoare legală în care nu se lucrează se suprapun peste zilele de repaus săptămânal, de regulă sâmbătă şi duminică, zilele libere se acordă în zilele care succedă celor de repaus săptămânal”, prevede proiectul.

Publicitate

Potrivit acestora, „legiuitorul doreşte ca atunci când este incidentă situaţia suprapunerii zilelor de sărbătoare legală în care nu se lucrează cu zilele de repaus săptămânal, zilele libere să se acorde în zilele care succedă celor de repaus săptămânal şi, astfel, să obţină scopul dorit de legiuitor, acela ca angajaţii să se bucure de acest beneficiu”.

Ei au exemplificat că, anul acesta, angajatorii vor fi obligaţi să acorde salariaţilor 9 zile libere, deoarece, din totalul sărbătorilor legale, un număr de 9 vor fi în cursul săptămânii, iar restul de 6 în weekend.

„În concluzie, anul acesta salariaţii români vor avea 2 zile libere legale în plus faţă de 2021, când 7 dintre sărbătorile legale au fost în timpul săptămânii, iar restul de 8 în weekend”, au precizat iniţiatorii.

Zile libere 2022: Ce prevede proiectul de lege

Aceştia au susţinut că „se urmăreşte ca zilele de sărbătoare legală să nu depindă de o situaţie fortuită din punct de vedere calendaristic, ci în orice an cetăţenii să beneficieze efectiv de zile libere”.

„Dacă nu s-ar realiza această modificare legislativă, zilele de sărbătoare legală care se suprapun peste zilele de repaus săptămânal nu ar mai avea valoarea de zile nelucrătoare, aşa cum doreşte legiuitorul, deoarece zilele de repaus săptămânal sunt deja zile nelucrătoare per se”, au explicat aceştia.

Totodată, ei au arătat că un element important al acestei modificări legislative ar fi „planificarea din timp a activităţii sectorului privat cu cea a sectorului public, sectoare aflate în interdependenţă, deoarece va oferi sustenabilitate nevoilor societăţii de a-şi putea desfăşura activitatea în mod coordonat”.

„Această reglementare va veni în ajutorul companiilor din sectorul privat, astfel acestea îşi vor putea gestiona din timp activităţile şi perioadele libere, pentru a se alătura angajaţilor din sectorul public.

Armonizarea acestor sfere oferă şi posibilitatea programării activităţilor familiale în familiile în care părinţii lucrează în ambele sectoare economice (public şi privat), măsură apreciată nu doar de către angajatori şi angajaţi, dar şi de unităţile turistice.

În egală măsură, prin posibilitatea de a se pregăti din timp pentru mini-vacanţele astfel stabilite, turiştii îşi pot planifica în avans aceste mini-vacanţe, iar agenţiile de turism se pot pregăti cu oferte dedicate familiilor şi altor categorii de turişti”, au mai susţinut iniţiatorii.

Zile libere din Uniunea Europeană

Ei au menţionat şi că angajaţii români au cele mai puţine zile libere din Uniunea Europeană – 15 zile, „faţă de spanioli care se bucură de 37 de zile libere de la stat, iar elveţienii de 28, la fel şi britanicii, olandezii, germanii şi portughezii”.

„Această reglementare poate fi interpretată şi ca o încercare de aliniere la situaţiile similare ale salariaţilor din UE, fără a mai fi nevoie a se declara şi alte zile ca fiind nelucrătoare, iar de zilele deja existente, stabilite ca nelucrătoare, angajaţii români să poată beneficia în mod efectiv. (…)

Raportat la dispoziţiile principiilor fundamentale ale dreptului muncii, egalitatea de tratament, libertatea muncii, precum şi la drepturile salariaţilor, propunerea legislativă nu intră în contradicţie cu prevederile acestora şi nu prezintă nicio altă inadvertenţă juridică fală de alte prevederi ale Codului muncii”, au mai arătat iniţiatorii.

Proiectul va intra mai întâi în dezbaterea Senatului, apoi a Camerei Deputaţilor, care este for decizional.

Zile libere – Sărbătorile legale din 2022:

  • 1 și 2 ianuarie 2022 (Anul Nou) – sâmbătă și duminică
  • 24 ianuarie 2022 (Ziua Unirii) – luni – minivacanță – 3 zile libere
  • 22 aprilie 2022 (Vinerea Mare) – vineri
  • 24 și 25 aprilie 2022 (Paștele) – duminică și luni, ca în fiecare an (în total 4 zile)
  • 1 mai 2022 (Ziua Muncii) – duminică
  • 1 iunie 2022 (Ziua Copilului) – miercuri;
  • 12 și 13 iunie 2022 (Rusaliile) – duminică și luni, ca în fiecare an
  • 15 august 2022 (Adormirea Maicii Domnului) – luni – minivacanță de 3 zile
  • 30 noiembrie 2022 (Sfântul Andrei) – miercuri
  • 1 decembrie 2022 (Ziua Națională) – joi – posibilitate de 5 zile libere cu punte de o zi liberă (vinerea), dacă aprobă Guvernul
  • 25 și 26 decembrie 2022 (Crăciunul) – duminică și luni – minivacanță de 3 zile

În 2022, doar 6 din zilele libere pică în weekend, restul de 9 fiind în cursul săptămânii, față de 8 zile libere care picau în weekend, în 2021.

Calendar zile lucrătoare 2022. Zilele lucrătoare din fiecare lună

  • Ianuarie – 20 de zile lucrătoare – 160 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Februarie – 20 de zile lucrătoare – 160 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Martie – 23 de zile lucrătoare – 184 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Aprilie – 19 de zile lucrătoare – 152 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Mai – 22 de zile lucrătoare – – 172 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Iunie – 20 de zile lucrătoare – 160 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Iulie – 21 de zile lucrătoare – 168 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • August – 22 de zile lucrătoare – 172 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Septembrie – 22 de zile lucrătoare -172 de ore de muncă pentru norma întreagă
  • Octombrie – 21 de zile lucrătoare -168 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Noiembrie – 21 de zile lucrătoare- 168 de ore de muncă pentru norma întreagă;
  • Decembrie – 20 de zile lucrătoare- 160 de ore de muncă pentru norma întreagă;

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Sursa foto ilustrativ: Guliver/GettyImages

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Propunere în Parlament: Salariu minim diferențiat după vechime și studii. Modificări majore la Codul muncii și impact în piața muncii

Publicat

Publicitate

Salariul minim pe economie ar putea fi complet redefinit, dacă un proiect legislativ depus de parlamentarii AUR (B604/2025) va fi adoptat în Parlament. Inițiativa prevede introducerea unui salariu minim diferențiat, stabilit în funcție de vechimea în muncă și nivelul studiilor, înlocuind actualul sistem bazat pe o valoare unică valabilă pentru toți angajații, relatează alba24.ro.

Potrivit proiectului, angajații ar urma să fie încadrați într-o grilă salarială cu praguri minime obligatorii, care cresc automat odată cu experiența profesională și pregătirea academică. Susținătorii inițiativei afirmă că noua formulă ar recompensa mai corect munca depusă și ar reduce diferențele dintre salariile reale și cele minime din economie.

În schimb, economiștii avertizează că o asemenea reformă ar putea crește costurile firmelor, în special ale IMM-urilor, și ar putea duce la tensiuni pe piața muncii. De asemenea, introducerea unui sistem complex de indicatori ar putea genera birocrație suplimentară pentru angajatori și controale mai dificile pentru autorități.

1. Salariul minim devine progresiv, în 5 gradații de vechime

Potrivit proiectului, art. 164 alin. (2) din Codul muncii ar fi rescris astfel:

„Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată […] se majorează diferenţiat pe criteriile nivelului de vechime, în 5 gradaţii corespunzătoare tranşelor de vechime în muncă.”

Gradațiile sunt definite astfel:

Publicitate

Extrase din lege – Alin. (2) lit. a–e

  • a) Gradația 1 – 3 la 5 ani vechime: „majorarea salariului de bază minim brut […] cu cota procentuală de 10%, rezultând noul salariu minim brut.”
  • b) Gradația 2 – 5 la 10 ani vechime: „majorarea salariului de bază minim brut avut cu 7,5%.”
  • c) Gradația 3 – 10 la 15 ani: „majorarea salariului de bază minim brut avut cu 5%.”
  • d) Gradația 4 – 15 la 20 de ani: „majorarea salariului de bază minim brut avut cu 2,5%.”
  • e) Gradația 5 – peste 20 de ani: „majorarea salariului de bază minim brut avut cu 2,5%.”

Practic, salariul minim nu ar mai fi unic, ci ar urca automat odată cu vechimea angajatului.

2. Coeficienți obligatorii în funcție de studiile necesare postului

Articolul 164 alin. (3) introduce o ierarhie salarială bazată pe nivelul studiilor:

„Salariul de bază minim brut […] se majorează diferenţiat pe criteriile de studii prin aplicarea unui coeficient minim de ierarhizare.”
Extrase din lege – Alin. (3) lit. a–k

Coeficienții minimi de ierarhizare sunt:

  • 1,00 – muncitori necalificați
  • 1,20 – muncitori calificați
  • 1,20 – absolvenți de școală profesională
  • 1,20 – studii liceale
  • 1,25 – studii liceale cu diplomă de bacalaureat
  • 1,30 – studii postliceale / școală de maiștri
  • 1,50 – studii superioare de scurtă durată
  • 1,70 – studii superioare (licență)
  • 1,80 – licență + master
  • 2,00 – licență + doctorat

Proiectul clarifică și condițiile de aplicare:

„Prevederile alin. (3) lit. c) – k) se aplică […] pentru care fișa postului are o condiție de pregătire sine qua non.” Cu alte cuvinte, un angajat nu poate solicita majorarea doar pentru că deține o diplomă, dacă postul nu necesită acea calificare.

3. Angajatorii sunt obligați să plătească salariul rezultat din combinația gradație + coeficient

Conform art. 164 alin. (7): „Angajatorul este obligat să garanteze în plată un salariu brut lunar cel puţin egal cu salariul de bază minim brut calculat conform alin. (2) şi (3).”

Salariații beneficiază de acest nivel inclusiv dacă sunt la muncă, dar nu pot desfășura activitate din motive neimputabile lor.

4. Amenzi mari pentru nerespectarea legii

Proiectul introduce o nouă sancțiune la art. 260: „Încălcarea obligației prevăzute la art. 164 alin. (2) și (3) se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare persoană căreia nu i s-au aplicat majorările.”

Asta înseamnă că o firmă cu 10 angajați la salariul minim riscă până la 100.000 de lei amendă dacă nu aplică noile grile.

Cum ar funcționa în practică salariul minim diferențiat

  • Un angajat intră în câmpul muncii cu salariul minim de bază stabilit de Guvern.
  • După 3 ani, intră automat în gradația 1 (+10%).
  • La 5 ani, în gradația 2 (+7,5%), și tot așa.

Dacă postul său necesită, de exemplu, studii superioare, atunci peste salariul minim + gradație se aplică și coeficientul specific (ex.: 1,70 pentru licență).

Cum motivează AUR proiectul privind salariul minim diferențiat

În expunerea de motive care însoțește proiectul legislativ B604/2025, AUR justifică introducerea salariului minim diferențiat prin două probleme majore pe care le consideră „critice pentru viitorul societății românești”: migrația forței de muncă și abandonul școlar.

Inițiatorul proiectului susține că nivelul redus al salariilor din România și lipsa unor criterii care să recompenseze vechimea și studiile ar determina atât plecarea tinerilor în străinătate, cât și dezinteresul față de educație.

Ce spun economiștii: crește salariul minim, scad șansele tinerilor?

Potrivit Digi24, economistul Bogdan Glăvan critică proiectul de lege și descrie inițiativa legislativă ca fiind una politică, nu economică:

„Salariul depinde de productivitatea muncii, nu de vârsta angajatului. Nu există logică economică pentru care un paznic în vârstă ar trebui plătit mai bine decât unul tânăr.”

El susține că proiectul ar putea avea efecte precum:

  • îmbătrânirea artificială a forței de muncă,
  • descurajarea angajării tinerilor,
  • creșterea costurilor cu salariile în sectorul privat,
  • majorarea indirectă a salariilor bugetarilor, unde grilele de salarizare sunt legate de salariul minim.

Ce impact ar avea legea asupra angajatorilor și salariaților

Pentru angajatori:

  • costuri salariale mai mari,
  • necesitatea reconfigurării organigramelor și a grilelor interne,
  • impact deosebit în retail, industrie, pază, curățenie – sectoare cu mulți angajați la minim,
  • risc ridicat de sancțiuni pentru nerespectarea noilor reguli.

Pentru salariați:

  • angajații cu vechime ar câștiga automat mai mult,
  • tinerii ar fi dezavantajați în competiția de angajare,
  • cei cu studii ar beneficia doar dacă postul cere obligatoriu acea calificare.

Reprezentanții mediului de afaceri au transmis că schimbarea regulilor salarizării minime ar trebui analizată cu prudență, pentru a nu afecta investițiile și competitivitatea, în special într-un context economic sensibil.

Proiectul de lege se află în prezent în dezbatere parlamentară și nu produce efecte până la adoptarea de către Legislativ și promulgarea de către președinte. Până atunci, salariul minim rămâne stabilit în forma actuală.

Citeste mai mult

Educație

249 de elevi botoșăneni au susținut proba LuminaMath la Școala Elena Rareș: Sâmbătă dedicată excelenței în matematică

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, 6 decembrie 2025, matematica a fost în centrul atenției la Botoșani, unde 249 de elevi din clasele III–VIII au susținut proba scrisă a celei de-a XXIX-a ediții a Concursului Național LuminaMath. Competiția s-a desfășurat la Școala Gimnazială „Elena Rareș” și a adunat participanți din numeroase unități de învățământ din întreg  județul Botoșani.

Numărul mare de elevi înscriși confirmă atât interesul crescut pentru matematică, cât și nivelul ridicat de pregătire al copiilor botoșăneni, care aleg să transforme competițiile într-un exercițiu de performanță și disciplină. Concursul LuminaMath este cunoscut la nivel național pentru rigorile sale, fiind considerat un reper în evaluarea competențelor matematice ale elevilor.

Organizatorii au remarcat seriozitatea cu care participanții au abordat proba, dar și implicarea cadrelor didactice care îi pregătesc constant pentru astfel de provocări. Profesorii au fost felicitați pentru profesionalismul și dedicația cu care îi sprijină pe elevi în dezvoltarea unei gândiri logice și în aprofundarea pasiunii pentru matematică.

Activitatea de sâmbătă s-a încheiat într-o atmosferă de entuziasm și determinare, elevii așteptând acum rezultatele care le pot confirma eforturile depuse pe parcursul anului. Pentru mulți dintre ei, LuminaMath reprezintă un pas important în drumul spre performanță, iar prestația de la Botoșani arată încă o dată potențialul generațiilor tinere.

Organizatorii și profesorii le-au transmis tuturor participanților mult succes în competițiile viitoare și în dezvoltarea pasiunii pentru matematică.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Sesizare de corupere a alegătorilor în comuna Mihai Eminescu. Polițiștii din Botoșani anchetează un posibil caz de mită electorală

Publicat

Publicitate

Procesul electoral de duminică a adus și la Botoșani primele sesizări privind încălcarea legislației, una dintre acestea vizând chiar suspiciuni de mită electorală. În comuna Mihai Eminescu, polițiștii au fost chemați după ce un bărbat ar fi oferit sume de bani pentru ca alegătorii să voteze un anumit candidat. Ancheta este în desfășurare, fiind vizată infracțiunea de corupere a alegătorilor, relatează agerpres.ro.

Incidentul din Botoșani se numără printre cele 61 de sesizări raportate la nivel național de la deschiderea urnelor pentru alegerile locale parțiale. Purtătorul de cuvânt al Ministerului Afacerilor Interne, Monica Dajbog, a anunțat că, în ciuda numărului de apeluri, nu au fost raportate situații grave care să afecteze ordinea publică, iar structurile MAI gestionează fără probleme desfășurarea procesului electoral.

La nivel național au fost deja aplicate patru sancțiuni contravenționale: două pentru fotografierea buletinului de vot, una pentru înscrierea nelegală pe lista suplimentară a unei persoane cu reședință stabilită recent și una pentru încălcarea regulii care interzice prezența altor persoane în cabina de vot, în afara alegătorului.

În Capitală, în Sectorul 5, un jandarm a intervenit după ce un bărbat a devenit recalcitrant în incinta unei secții de votare. În urma controlului corporal, asupra acestuia a fost găsit un spray iritant-lacrimogen, iar individul a fost condus la poliție pentru întocmirea actelor de sesizare.

Monica Dajbog a atras atenția și asupra cazurilor în care cetățenii se prezintă la vot în localitatea de reședință, deși aceasta a fost stabilită cu mai puțin de șase luni înaintea scrutinului. Legea 115/2015 stabilește clar că aceștia pot vota doar în localitatea de domiciliu, nu în cea de reședință recentă.

Publicitate

Purtătorul de cuvânt al MAI a vorbit și despre discuțiile publice referitoare la prezența unor persoane decedate pe listele electorale. Potrivit legislației, actualizarea listelor permanente este realizată de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor și transmisă Autorității Electorale Permanente cu 20 de zile înainte de scrutin. Astfel, ultimul set de date a fost transmis la 25 noiembrie 2025, incluzând decesele înregistrate până la 22 noiembrie. Pot apărea însă situații punctuale pentru persoanele decedate după această dată.

Procesul electoral continuă sub monitorizarea structurilor MAI, iar verificările privind incidentele raportate – inclusiv cel din județul Botoșani – sunt în desfășurare.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 7 decembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 7 decembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 7 decembrie 2025:

Loto 6/49: 21, 49, 13, 14, 38, 20

Loto 5/40: 23, 18, 10, 33, 16, 28

Joker: 37, 22, 21, 12, 29 + 10

Noroc: 4 8 9 7 5 4 9

Publicitate

Noroc Plus: 5 1 8 4 6 5

Super Noroc: 0 4 3 1 4 4

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending