Connect with us

Educație

Renunțăm la geografie? Material-protest al profesorilor de geografie

Publicat

Publicitate

Profesorii de geografie din Botoșani resping intenția ministerului de a elimina această materie din curriculumul liceal superior și își exprimă public îngrijorarea pentru efectele pe care le-ar putea avea o astfel de schimbare în structura planului de discipline studiate de liceeni.

Un comunicat de presă emis de filiala ”Victor Tufescu” Botoșani a Societății de geografie din România prezintă punctul de vedere al dascălilor botoșăneni de geografie, aceasta arătând competențele cele mai importante pe care le formează disciplina și metodele specifice de lucru, competențe fără care ființa umană nu se poate dezvolta armonios și eficient.

Într-o societate cu schimbări climatice intense, tensiuni geopolitice și dezechilibre sociale, eliminarea Geografiei din curriculumul liceal superior, maia exact din clasele a XI-a și a XII-a de la toate filierele, profilurile și specializările, exceptând profilul umanist și profilul servicii, este o eroare educațională și o amenințare reală la adresa generațiilor viitoare. Tocmai  tendințele și provocările globale sunt studiate la disciplina geografie în clasa a XI a, cu scopul de a dezvolta capacitatea de gândire critică a elevilor, capacitatea de adaptare a viitoarelor generații, la migrațiile contemporane a forței de muncă, la efectele hazardurilor naturale și antropice tot mai prezente, precum și ale situației geopolitice globale. Temelesunt absolut necesare pentru a fi studiate și înțelese de fiecare absolvent în ciclul superior al liceului, când elevul ajunge la un nivel de maturitate care îl face să înțeleagă profunzimea acestor probleme.

În primul rând, geografia furnizează noțiuni utile pentru a reacționa corect și eficient în timpul unor calamități naturale și tehnologice. Formează reprezentări fundamentale, vitale, chiar, pentru înțelegerea bazelor lumii în care trăim. „Se vorbește intens și foarte actual despre protecția mediului, biodiversitate, schimbări globale, globalizare, multiculturalitate, identitate, coeziune si dezvoltare, respectul față de diferență etc. Dar cum să se ajungă la aceste metareprezentări și comportamente, daca nu sunt cunoscute elementele pe care se clădesc ele?”, se arată în comunicat.

Profesorii avertizează că disciplina joacă un rol esențial în educarea elevilor cu privire la impactul activităților umane asupra mediului și în promovarea comportamentului ecologic responsabil. Conceptul multidimensional al dezvoltării durabile impus de Organizația Națiunilor Unite obligă întreaga societate la o cunoaștere profundă a principiilor dezvoltării durabile și la o reevaluare a politicilor de protecție a mediului, la o responsabilizare a întregii societăți pentru asigura echilibru între dezvoltarea economică, societate și resursele naturale.

Caracterul aplicativ al geografiei oferă posibilitatea desfășurării unor activități sub formă de mini-cercetări științifice, studii de caz, multe dintre ele finalizate cu oferirea unor soluții concrete la probleme identificate în orizontul local.

Publicitate

Geografia dezvoltă competențe STEM prin studiul proceselor fizice ale Pământului, utilizarea tehnologiilor moderne precum Sistemele Informatice Geografice (GIS), teledetecția prin satelit și analiza datelor climatice. Elevii învață cum tehnologiile moderne ajută la monitorizarea mediului, previziunea dezastrelor naturale sau optimizarea resurselor naturale, disciplina contribuind, astfel, la dezvoltarea competenței digital. Geografia presupune interpretarea datelor satelitare, utilizarea platformelor de vizualizare geospațială (Google Earth, OpenStreetMap) și lucrul cu modele climatice digitale, contribuind la alfabetizarea digitală a elevilor. Prin analiza critică a surselor de informare elevii își dezvoltă gândirea critică, ajutându-i să verifice sursele și informația.

„Solicităm Ministerului Educației ca geografia să își găsească locul în trunchiul comun  și la clasele a XI-a și a XII-a, aliniindu-se astfel la standardele internaționale de educație. Geografia nu este doar o disciplină academică, ci și un instrument esențial pentru înțelegerea lumii și pentru formarea unor cetățeni responsabili, informați și capabili să contribuie la dezvoltarea societății. Un popor care nu își cunoaște Istoria e condamnat să o repete, un popor care nu își cunoaște Geografia este condamnat la dezrădăcinare și la pierderea identității.”, încheie dascălii.

Redăm mai jos integral punctul de vedere trimis redacției.

 

Punct de vedere al profesorilor de geografie din județul Botoșani,

pentru susținerea geografiei în planurile cadrul de la liceu

Motto : ”Geografia și istoria sunt științe esențiale, fără ele nu se poate ajunge la deplina înțelegere a lumii”  (Im. Kant)

Parcurgând schimbări sociale, economice și politice complexe, societatea românească, prin toate componentele ei își caută propria identitate. Având în vedere aceste modificări, școala își poate îndeplini misiunea de valorizare a potențialului uman numai dacă întreaga comunitate este dispusă să recunoască, nu doar declarativ, că „învățământul este prioritate națională”. Parteneriatul educațional școală – comunitate, centrat pe elev, pe asigurarea calității în educație (măsurabilă prin rezultate) trebuie să reprezinte crezul tuturor celor implicați în această relație.

Geografia este o știință care își găsește ușor utilitatea într-o societate democratică și digitalizată, iar diminuarea rolului său instructiv-educativ prevăzut de noile planuri cadru va crea sincope în dezvoltarea elevului, în cultura și evoluția sa. Prin studierea geografiei la toate profilurile și specializările, elevul va fi ancorat în realitatea în care trăiește, în context european și mondial, pentru că cele 8 competențe cheie indicate de UE, subliniază caracterul formativ al geografiei și rolul determinant din perspectiva educației permanente.

Plecând de la prevederile OME 6731/28.11.2023, document care are la bază profilul de formare al absolventului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.239/2021  și care a fost un reper în realizarea Curriculumului național, realizăm că trăim într-o perioadă a globalizării cu provocări demografice, cu societăți tot mai mobile și mai diverse, cu schimbărilor climatice intense, cu tensiuni geopolitice și dezechilibre sociale, care prin eliminarea Geografiei din curriculumul liceal superior (clasele a XI-a și a XII-a de la toate filierele, profilurile și specializările, exceptând profilul umanist și profilul servicii) nu reprezintă doar o eroare educațională, ci și o amenințare la adresa generațiilor viitoare. Considerăm că implementarea acestor modificări din planurile-cadru, fără a ține cont de faptul că aceste tendințe și provocări globale sunt studiate la disciplina geografie în clasa a XI a, au scopul de a dezvolta capacitatea de gândire critică a elevilor, capacitatea de adaptare a viitoarelor generații, la migrațiile contemporane a forței de muncă, la efectele hazardurilor naturale și antropice tot mai prezente, precum și ale situației geopolitice globale. Teme prezentate în documentul menționat anterior, ca fiind tendințe și provocări globale sunt absolut necesare să fie studiate și înțelese de fiecare absolvent în ciclul superior al liceului, când elevul ajunge la un nivel de maturitate care îl face să înțeleagă profunzimea acestor probleme (respectiv în ciclul superior al liceului).

Geografia este o disciplină care oferă căile și instrumentele de cunoaștere și înțelegere a mediului de pe Terra. În spiritul educației permanente, ea dezvoltă tinerilor competențe cu grad ridicat de relevanță/aplicabilitate în viața de zi cu zi. Este motivul pentru care Olimpiada de Geografie prezintă și o etapă internațională – IGeo, iar rezultatele de top obținute de echipele participante validează valoarea școlii românești de geografie.

Geografia dezvoltă competențe de abordare integrată și de înțelegere a fenomenelor naturale, demografice și economice, tot mai complexe în contextul global actual, ajutând indivizii să găsească soluții adecvate de poziționare și de acțiune față de noile tendințe. Este definitoriu rolul cunoașterii geografice în cadrul științelor, bine evidențiat în cazul abordării subiectelor de la Olimpiada Interdisciplinară a Științelor Pământului, în special la etapa internațională – IESO.

Geografia contribuie la formarea competențelor transversale și furnizează noțiuni utile pentru a reacționa corect și eficient în timpul unor calamități naturale și tehnologice.

Geografia formează, totuși, reprezentări fundamentale și putem spune vitale pentru înțelegerea bazelor lumii în care trăim. Se vorbește intens și foarte actual despre protecția mediului, biodiversitate, schimbări globale, globalizare, multiculturalitate, identitate, coeziune si dezvoltare, respectul față de diferență etc. Dar cum să se ajungă la aceste metareprezentări și comportamente, daca nu sunt cunoscute elementele pe care se clădesc ele? Geografia are rostul și virtutea de a pune bazele pentru ca aceste metareprezentări și comportamente să se poată coagula în mintea copiilor și să poată deveni operaționale, la ei și la adulții de mai târziu.

Caracterul aplicativ al geografiei oferă posibilitatea desfășurării unor activități sub formă de mini-cercetări științifice, studii de caz, multe dintre ele finalizate cu oferirea unor soluții concrete la probleme identificate în orizontul local.

Conceptul multidimensional al dezvoltării durabile impus de Organizația Națiunilor Unite obligă întreaga societate la o cunoaștere profundă a principiilor dezvoltării durabile și la o reevaluare a politicilor de protecție a mediului, la o responsabilizare a întregii societăți pentru asigura echilibru între dezvoltarea economică, societate și resursele naturale. Aceste aspecte necesită o înțelegere profundă a termenilor și noțiunilor care sunt studiate în cadrul geografiei mediului ca probleme fundamentale ale lumii contemporane, respectiv în ciclul superior al liceului (clasa a XI-a) unde elevul poate face asocieri și conexiuni cu realitatea geografică în care se află. Prin studierea geografiei elevii își formează atitudini pozitive şi responsabile faţă de mediul înconjurător din perspectiva dezvoltării durabile a comunităţilor în care trăiesc și își desfășoară activitatea. Geografia joacă un rol esențial în educarea elevilor cu privire la impactul activităților umane asupra mediului și în promovarea comportamentului ecologic responsabil.

Geografia dezvoltă competențe STEM prin studiul proceselor fizice ale Pământului, utilizarea tehnologiilor moderne precum Sistemele Informatice Geografice (GIS), teledetecția prin satelit și analiza datelor climatice. Elevii învață cum tehnologiile moderne ajută la monitorizarea mediului, previziunea dezastrelor naturale sau optimizarea resurselor naturale. De asemenea, geografia se intersectează cu ingineria în domenii precum amenajarea teritoriului, infrastructura urbană și gestionarea resurselor de apă, oferind elevilor o perspectivă aplicată asupra științelor și tehnologiei. Prin toate aceste aspecte, geografia îmbunătățește competențele matematice și științifice și îi pregătește pe elevi să utilizeze metode analitice și tehnologii moderne pentru a înțelege și soluționa probleme reale ale lumii contemporane.

Geografia contribuie la dezvoltarea competenței digitale prin utilizarea tehnologiilor moderne pentru analiza și interpretarea informațiilor spațiale. Elevii învață să folosească Sistemele Informatice Geografice (GIS), aplicații de teledetecție, hărți interactive și baze de date online pentru a înțelege fenomenele geografice și sociale. De asemenea, geografia presupune interpretarea datelor satelitare, utilizarea platformelor de vizualizare geospațială (Google Earth, OpenStreetMap) și lucrul cu modele climatice digitale, contribuind la alfabetizarea digitală a elevilor. Prin analiza critică a surselor de informare elevii își dezvoltă gândirea critică, ajutându-i să verifice sursele, să identifice fake news și să navigheze în siguranță în mediul digital.

Geografia  stimulează elevilor dorința pentru cunoaștere, respectul pentru diversitate și disponibilitatea pentru educație permanentă. Interesul pe care elevii și profesorii lor de geografie îl acordă acestui domeniu este pus în evidență de lista semnificativă de premii obținute la fazele internaționale, naționale și regionale ale concursurilor de profil. Studierea temelor globale precum: geopolitică, migrații, dezvoltare durabilă, sisteme geografice informatice (GIS), schimbări demografice, dinamica populației  îi ajută pe elevii să își formeze un orizont larg de cunoaștere, benefic pentru o societate inclusivă și echilibrată.

Într-o lume din ce în ce mai interconectată și afectată de schimbări majore la nivel global, eliminarea sau reducerea geografiei în clasele terminale ar reprezenta o gravă eroare educațională. Elevii ar fi privați de instrumentele necesare pentru a înțelege și analiza realitățile lumii moderne. În plus, reducerea orelor de studiu la geografie ar limita oportunitățile academice și profesionale ale tinerilor, deoarece aceasta joacă un rol-cheie în formarea competențelor necesare pentru diverse domenii, inclusiv managementul resurselor, turismul, dezvoltarea urbană și diplomația.

Solicităm Ministerului Educației ca geografia să își găsească locul în trunchiul comun  și la clasele a XI-a și a XII-a, aliniindu-se astfel la standardele internaționale de educație. Geografia nu este doar o disciplină academică, ci și un instrument esențial pentru înțelegerea lumii și pentru formarea unor cetățeni responsabili, informați și capabili să contribuie la dezvoltarea societății.

Un popor care nu își cunoaște Istoria e condamnat să o repete, un popor care nu își cunoaște Geografia este condamnat la dezrădăcinare și la pierderea identității.

Profesorii de geografie din județul BOTOȘANI

Filiala ”Victor Tufescu” Botoșani a Societății de geografie din România

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Acuzații grave la Vorona: Documente false și subvenții europene obținute pe nedrept, potrivit procurorilor DNA

Publicat

Publicitate

 Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Suceava au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a inculpaților persoana juridică Cooperativa Agricolă Cornățelul din Deal Vorona, jud. Botoșani și M.M., reprezentant legal al acesteia, fiecare pentru infracțiunea de folosirea sau prezentarea de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept sau reținerea pe nedrept de fonduri europene, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată (8 acte materiale).

În rechizitoriul procurorilor se arată că, în cauză, există probe din care rezultă următoarea stare de fapt:

Inculpatul M. M., în calitate de reprezentant legal al Cooperativei Agricole Cornățelul din Deal Vorona, jud. Botoșani, în numele și în interesul acesteia, cu intenție, ar fi folosit și prezentat la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (A.P.I.A.) – Centrul Județean Botoșani, în perioada 2012-2019, documente și declarații false și inexacte (întocmite în numele cooperativei agricole) obținând astfel, pe nedrept, subvenții pe suprafață pentru terenurile cu destinația pășune situate pe raza comunei, în valoare totală de 3.675.445 lei.

Astfel, pentru a obține în mod fraudulos fonduri europene, inculpații ar fi folosit și prezentat, între altele, un contract de concesiune pentru suprafața de pășune, încheiat cu încălcarea prevederilor legale, fără organizare de licitații publice, alte documente ce atestă eligibilitatea/conformitatea falsificate, respectiv tabele cu persoane cărora li s-a atribuit calitatea de membru al cooperativei conținând semnături falsificate, precum și declarații falsificate privind numărul de animale deținute de cooperativă.

Activitatea infracțională descrisă ar fi avut ca rezultat obținerea, pe nedrept, de către beneficiarul Cooperativa Agricolă Cornățelul din Deal din comuna Vorona, jud. Botoșani, a sumei totale de 3.675.445,23 lei din bugetul Fondului European de Garantare Agricolă (F.E.G.A.).

În cauză s-au dispus măsuri asigurătorii asupra unor bunuri și conturi bancare aparținând inculpatului M.M.

Publicitate

Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Botoșani cu propunerea de a se menține măsurile asigurătorii dispuse în cauză.

Cu referire la toate cauzele anterior menționate, facem precizarea că trimiterea în judecată și acordul de recunoaștere a vinovăției reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Menționăm că toate comunicatele au fost întocmite în conformitate cu art. 28 alin. 4 din Ghidul de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 197/2019.

FOTO: arhivă, rol ilustrativ

Citeste mai mult

Eveniment

Scandal într-un local din Flămânzi: Tânăr de 29 de ani, cercetat penal pentru patru infracțiuni

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Flămânzi au fost sesizați, luni, prin intermediul apelului 112 cu privire la faptul că, un tânăr, de 29 de ani, din comuna Coșula, provoacă scandal în incinta unui local public.

 

În urma deplasării la fața locului și verificărilor efectuate de către polițiști s-a stabilit faptul că, în urma unui conflict spontan, ar fi lovit un bărbat, din aceeași localitate iar ulterior, ar fi distrus cu un autoturism, ușa de acces a localului public.

 

Mai mult decât atât, tânărul ar fi condus autoturismul sub influența băuturilor alcoolice, aparatul etilotest indicând o valoare de 0,73 mg/l alcool pur în aerul expirat.

 

Publicitate

Prin actele comise de către acesta, a fost tulburată ordinea și liniștea publică.

 

Polițiștii continuă cercetările într-un dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunilor de tulburarea ordinii și liniștii publice, lovirea sau alte violențe, distrugerea și conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Bilanțul controalelor ITM Botoșani în luna noiembrie: Amenzi de 135.000 de lei și zeci de nereguli descoperite

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a prezentat raportul activității desfășurate în luna noiembrie, atât în domeniul relațiilor de muncă, cât și în cel al securității și sănătății în muncă. Rezultatele arată un număr ridicat de controale și o serie de nereguli care au dus la amenzi importante aplicate angajatorilor din județ.

Controale în domeniul relațiilor de muncă

Pe parcursul lunii noiembrie au fost efectuate 88 de controale, în urma cărora inspectorii au dispus 121 de măsuri pentru remedierea deficiențelor și au aplicat 8 sancțiuni contravenționale: 4 avertismente și 4 amenzi, în valoare totală de 58.000 de lei.

În timpul verificărilor, au fost depistate două persoane care lucrau cu contracte individuale de muncă netransmise în registrul electronic al salariaților înainte de începerea activității, situație pentru care s-a aplicat o amendă totală de 40.000 de lei.

Printre cele mai frecvente nereguli identificate s-au numărat:

  • lipsa unei copii a contractului de muncă la locul de muncă;

    Publicitate
  • neplata orelor suplimentare;

  • lipsa evidenței timpului de lucru;

  • neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore;

  • neeliberarea documentelor necesare încetării activității unui salariat.

Totodată, angajatorii sancționați nu au respectat obligația de a transmite la timp contractele în registrul salariaților, de a ține evidența orelor de lucru sau de a acorda repausul legal.

Pe lângă activitățile de control, Compartimentul Contracte Colective de Muncă a eliberat 123 de certificate și rapoarte, 9 adeverințe și 7 carnete de muncă păstrate încă în gestiune. De asemenea, au fost preluate 48 de registre electronice ale salariaților.

Controale în domeniul securității și sănătății în muncă

În ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă, inspectorii au verificat 56 de angajatori, dintre care 43 au fost sancționați. Au fost identificate 81 de neconformități, fiind dispuse 85 de măsuri de remediere. Pentru neregulile constatate s-au aplicat 10 amenzi, în valoare totală de 77.000 de lei, și 72 de avertismente.

Luna noiembrie a adus și un număr de 9 evenimente legate de accidente de muncă raportate la ITM Botoșani: unul mortal și opt soldate cu incapacitate temporară de muncă. O parte dintre aceste evenimente au fost cercetate de angajatori, iar altele de inspectoratul teritorial, dosarele fiind ulterior avizate de Inspecția Muncii.

Printre deficiențele cel mai des întâlnite în cadrul controalelor SSM se numără:

  • lipsa responsabililor numiți pentru activitățile de securitate și sănătate în muncă;

  • planuri de prevenire incomplete;

  • fișe de instruire fără documentele necesare;

  • lipsa unor măsuri de prim ajutor;

  • necomunicarea evenimentelor către autorități;

  • lipsa evaluării riscurilor profesionale;

  • neefectuarea controalelor medicale periodice.

Totalul amenzilor aplicate în luna noiembrie

Atât în domeniul relațiilor de muncă, cât și în cel al securității și sănătății în muncă, valoarea totală a amenzilor aplicate de ITM Botoșani în luna noiembrie se ridică la 135.000 de lei.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Conferința preoțească a Protopopiatului Dorohoi, desfășurată la Parohia „Sfântul Nicolae” Corlăteni

Publicat

Publicitate

În atmosfera senină a zilei de 8 decembrie a.c., preoții Protopopiatului Dorohoi s-au reunit la Parohia „Sfântul Nicolae” Corlăteni pentru conferința preoțească semestrială, desfășurată sub binecuvântarea și în prezența Preasfințitului Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor.

Întâlnirea a fost deschisă prin Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, slujită în biserica parohială de un sobor de preoți, din care au făcut parte: P.C. Pr. Petru Ciobanu, inspector eparhial, P.C. Pr. Apetrei Ionuț-Ștefan, protopop al Protopopiatului Dorohoi, P.C. Pr. Bogdan Ștefan Mihai, misionar protopopesc, P.C.Prof. Budacă Teodor Cătălin și preotul paroh Constantin Berbeci, gazda întâlnirii.

Răspunsurile liturgice au fost oferite cu multă dăruire de membrii Corului Protopopesc „Ecclesia”, coordonați de profesorul Răzvan Gabriel Sarafim, responsabil cu organizarea cântării la strană în cadrul Protopopiatului Dorohoi.

La finalul slujbei, P.C. Pr. Petru Buzenche, de la Parohia „Pogorârea Duhului Sfânt” Smârdan, a fost hirotesit întru duhovnic, moment în care Preasfințitul Nichifor a rostit un cuvânt de binecuvântare, subliniind frumusețea și responsabilitatea slujirii inimilor omenești.

După Sfânta Liturghie, lucrările întâlnirii s-au desfășurat într-o atmosferă de comuniune și deschidere frățească. Preasfinția Sa și-a exprimat bucuria de a fi împreună cu preoții din această parte a eparhiei, oferind totodată câteva repere privind tema pusă în discuție.

P.C. Preot Profesor Budacă Teodor Cătălin a susținut referatul cu titlul:
„Meşteşugul călăuzirii duhovnicești. Exemple pastorale din îndrumarea duhovnicească a Sfinților Cuvioși Paisie și Cleopa de la Sihăstria”. În cuvinte limpezi și pline de substanță duhovnicească, părintele a evocat discreția, discernământul și delicatețea sfaturilor celor doi mari duhovnici ai monahismului românesc

Publicitate

În partea a doua a întâlnirii, Preasfinția Sa a avut un dialog deschis cu preoții participanți. Au fost analizate: stadiul lucrărilor de construcție sau reabilitare de la diferite parohii, dinamica vizitelor și slujbelor arhierești, activitățile misionare, catehetice și sociale desfășurate în comunitățile parohiale, precum și provocările specifice parohiilor mici sau rurale, unde numărul credincioșilor este adesea redus.

De asemenea, s-a discutat despre administrarea terenurilor agricole aflate în grija unor parohii și despre modul în care acestea pot fi gestionate în folosul comunităților.

La final, Părintele Constantin Berbeci, parohul bisericii „Sfântul Nicolae” Corlăteni, a mulțumit Preasfințitului Nichifor și tuturor preoților prezenți pentru bucuria comuniunii, pentru cuvântul ziditor și pentru împărtășirea de experiență pastorală.

Întâlnirea s-a încheiat într-un duh de pace, cu nădejdea sporirii în lucrarea pastorală și duhovnicească a fiecărui slujitor al Sfântului Altar.

 

Pr. Silviu Ionuț Butnariu (Parohia „Adormirea Maicii Domnului – Prelipca”)

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending