Connect with us

Educație

Renunțăm la geografie? Material-protest al profesorilor de geografie

Publicat

Publicitate

Profesorii de geografie din Botoșani resping intenția ministerului de a elimina această materie din curriculumul liceal superior și își exprimă public îngrijorarea pentru efectele pe care le-ar putea avea o astfel de schimbare în structura planului de discipline studiate de liceeni.

Un comunicat de presă emis de filiala ”Victor Tufescu” Botoșani a Societății de geografie din România prezintă punctul de vedere al dascălilor botoșăneni de geografie, aceasta arătând competențele cele mai importante pe care le formează disciplina și metodele specifice de lucru, competențe fără care ființa umană nu se poate dezvolta armonios și eficient.

Într-o societate cu schimbări climatice intense, tensiuni geopolitice și dezechilibre sociale, eliminarea Geografiei din curriculumul liceal superior, maia exact din clasele a XI-a și a XII-a de la toate filierele, profilurile și specializările, exceptând profilul umanist și profilul servicii, este o eroare educațională și o amenințare reală la adresa generațiilor viitoare. Tocmai  tendințele și provocările globale sunt studiate la disciplina geografie în clasa a XI a, cu scopul de a dezvolta capacitatea de gândire critică a elevilor, capacitatea de adaptare a viitoarelor generații, la migrațiile contemporane a forței de muncă, la efectele hazardurilor naturale și antropice tot mai prezente, precum și ale situației geopolitice globale. Temelesunt absolut necesare pentru a fi studiate și înțelese de fiecare absolvent în ciclul superior al liceului, când elevul ajunge la un nivel de maturitate care îl face să înțeleagă profunzimea acestor probleme.

În primul rând, geografia furnizează noțiuni utile pentru a reacționa corect și eficient în timpul unor calamități naturale și tehnologice. Formează reprezentări fundamentale, vitale, chiar, pentru înțelegerea bazelor lumii în care trăim. „Se vorbește intens și foarte actual despre protecția mediului, biodiversitate, schimbări globale, globalizare, multiculturalitate, identitate, coeziune si dezvoltare, respectul față de diferență etc. Dar cum să se ajungă la aceste metareprezentări și comportamente, daca nu sunt cunoscute elementele pe care se clădesc ele?”, se arată în comunicat.

Profesorii avertizează că disciplina joacă un rol esențial în educarea elevilor cu privire la impactul activităților umane asupra mediului și în promovarea comportamentului ecologic responsabil. Conceptul multidimensional al dezvoltării durabile impus de Organizația Națiunilor Unite obligă întreaga societate la o cunoaștere profundă a principiilor dezvoltării durabile și la o reevaluare a politicilor de protecție a mediului, la o responsabilizare a întregii societăți pentru asigura echilibru între dezvoltarea economică, societate și resursele naturale.

Caracterul aplicativ al geografiei oferă posibilitatea desfășurării unor activități sub formă de mini-cercetări științifice, studii de caz, multe dintre ele finalizate cu oferirea unor soluții concrete la probleme identificate în orizontul local.

Publicitate

Geografia dezvoltă competențe STEM prin studiul proceselor fizice ale Pământului, utilizarea tehnologiilor moderne precum Sistemele Informatice Geografice (GIS), teledetecția prin satelit și analiza datelor climatice. Elevii învață cum tehnologiile moderne ajută la monitorizarea mediului, previziunea dezastrelor naturale sau optimizarea resurselor naturale, disciplina contribuind, astfel, la dezvoltarea competenței digital. Geografia presupune interpretarea datelor satelitare, utilizarea platformelor de vizualizare geospațială (Google Earth, OpenStreetMap) și lucrul cu modele climatice digitale, contribuind la alfabetizarea digitală a elevilor. Prin analiza critică a surselor de informare elevii își dezvoltă gândirea critică, ajutându-i să verifice sursele și informația.

„Solicităm Ministerului Educației ca geografia să își găsească locul în trunchiul comun  și la clasele a XI-a și a XII-a, aliniindu-se astfel la standardele internaționale de educație. Geografia nu este doar o disciplină academică, ci și un instrument esențial pentru înțelegerea lumii și pentru formarea unor cetățeni responsabili, informați și capabili să contribuie la dezvoltarea societății. Un popor care nu își cunoaște Istoria e condamnat să o repete, un popor care nu își cunoaște Geografia este condamnat la dezrădăcinare și la pierderea identității.”, încheie dascălii.

Redăm mai jos integral punctul de vedere trimis redacției.

 

Punct de vedere al profesorilor de geografie din județul Botoșani,

pentru susținerea geografiei în planurile cadrul de la liceu

Motto : ”Geografia și istoria sunt științe esențiale, fără ele nu se poate ajunge la deplina înțelegere a lumii”  (Im. Kant)

Parcurgând schimbări sociale, economice și politice complexe, societatea românească, prin toate componentele ei își caută propria identitate. Având în vedere aceste modificări, școala își poate îndeplini misiunea de valorizare a potențialului uman numai dacă întreaga comunitate este dispusă să recunoască, nu doar declarativ, că „învățământul este prioritate națională”. Parteneriatul educațional școală – comunitate, centrat pe elev, pe asigurarea calității în educație (măsurabilă prin rezultate) trebuie să reprezinte crezul tuturor celor implicați în această relație.

Geografia este o știință care își găsește ușor utilitatea într-o societate democratică și digitalizată, iar diminuarea rolului său instructiv-educativ prevăzut de noile planuri cadru va crea sincope în dezvoltarea elevului, în cultura și evoluția sa. Prin studierea geografiei la toate profilurile și specializările, elevul va fi ancorat în realitatea în care trăiește, în context european și mondial, pentru că cele 8 competențe cheie indicate de UE, subliniază caracterul formativ al geografiei și rolul determinant din perspectiva educației permanente.

Plecând de la prevederile OME 6731/28.11.2023, document care are la bază profilul de formare al absolventului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.239/2021  și care a fost un reper în realizarea Curriculumului național, realizăm că trăim într-o perioadă a globalizării cu provocări demografice, cu societăți tot mai mobile și mai diverse, cu schimbărilor climatice intense, cu tensiuni geopolitice și dezechilibre sociale, care prin eliminarea Geografiei din curriculumul liceal superior (clasele a XI-a și a XII-a de la toate filierele, profilurile și specializările, exceptând profilul umanist și profilul servicii) nu reprezintă doar o eroare educațională, ci și o amenințare la adresa generațiilor viitoare. Considerăm că implementarea acestor modificări din planurile-cadru, fără a ține cont de faptul că aceste tendințe și provocări globale sunt studiate la disciplina geografie în clasa a XI a, au scopul de a dezvolta capacitatea de gândire critică a elevilor, capacitatea de adaptare a viitoarelor generații, la migrațiile contemporane a forței de muncă, la efectele hazardurilor naturale și antropice tot mai prezente, precum și ale situației geopolitice globale. Teme prezentate în documentul menționat anterior, ca fiind tendințe și provocări globale sunt absolut necesare să fie studiate și înțelese de fiecare absolvent în ciclul superior al liceului, când elevul ajunge la un nivel de maturitate care îl face să înțeleagă profunzimea acestor probleme (respectiv în ciclul superior al liceului).

Geografia este o disciplină care oferă căile și instrumentele de cunoaștere și înțelegere a mediului de pe Terra. În spiritul educației permanente, ea dezvoltă tinerilor competențe cu grad ridicat de relevanță/aplicabilitate în viața de zi cu zi. Este motivul pentru care Olimpiada de Geografie prezintă și o etapă internațională – IGeo, iar rezultatele de top obținute de echipele participante validează valoarea școlii românești de geografie.

Geografia dezvoltă competențe de abordare integrată și de înțelegere a fenomenelor naturale, demografice și economice, tot mai complexe în contextul global actual, ajutând indivizii să găsească soluții adecvate de poziționare și de acțiune față de noile tendințe. Este definitoriu rolul cunoașterii geografice în cadrul științelor, bine evidențiat în cazul abordării subiectelor de la Olimpiada Interdisciplinară a Științelor Pământului, în special la etapa internațională – IESO.

Geografia contribuie la formarea competențelor transversale și furnizează noțiuni utile pentru a reacționa corect și eficient în timpul unor calamități naturale și tehnologice.

Geografia formează, totuși, reprezentări fundamentale și putem spune vitale pentru înțelegerea bazelor lumii în care trăim. Se vorbește intens și foarte actual despre protecția mediului, biodiversitate, schimbări globale, globalizare, multiculturalitate, identitate, coeziune si dezvoltare, respectul față de diferență etc. Dar cum să se ajungă la aceste metareprezentări și comportamente, daca nu sunt cunoscute elementele pe care se clădesc ele? Geografia are rostul și virtutea de a pune bazele pentru ca aceste metareprezentări și comportamente să se poată coagula în mintea copiilor și să poată deveni operaționale, la ei și la adulții de mai târziu.

Caracterul aplicativ al geografiei oferă posibilitatea desfășurării unor activități sub formă de mini-cercetări științifice, studii de caz, multe dintre ele finalizate cu oferirea unor soluții concrete la probleme identificate în orizontul local.

Conceptul multidimensional al dezvoltării durabile impus de Organizația Națiunilor Unite obligă întreaga societate la o cunoaștere profundă a principiilor dezvoltării durabile și la o reevaluare a politicilor de protecție a mediului, la o responsabilizare a întregii societăți pentru asigura echilibru între dezvoltarea economică, societate și resursele naturale. Aceste aspecte necesită o înțelegere profundă a termenilor și noțiunilor care sunt studiate în cadrul geografiei mediului ca probleme fundamentale ale lumii contemporane, respectiv în ciclul superior al liceului (clasa a XI-a) unde elevul poate face asocieri și conexiuni cu realitatea geografică în care se află. Prin studierea geografiei elevii își formează atitudini pozitive şi responsabile faţă de mediul înconjurător din perspectiva dezvoltării durabile a comunităţilor în care trăiesc și își desfășoară activitatea. Geografia joacă un rol esențial în educarea elevilor cu privire la impactul activităților umane asupra mediului și în promovarea comportamentului ecologic responsabil.

Geografia dezvoltă competențe STEM prin studiul proceselor fizice ale Pământului, utilizarea tehnologiilor moderne precum Sistemele Informatice Geografice (GIS), teledetecția prin satelit și analiza datelor climatice. Elevii învață cum tehnologiile moderne ajută la monitorizarea mediului, previziunea dezastrelor naturale sau optimizarea resurselor naturale. De asemenea, geografia se intersectează cu ingineria în domenii precum amenajarea teritoriului, infrastructura urbană și gestionarea resurselor de apă, oferind elevilor o perspectivă aplicată asupra științelor și tehnologiei. Prin toate aceste aspecte, geografia îmbunătățește competențele matematice și științifice și îi pregătește pe elevi să utilizeze metode analitice și tehnologii moderne pentru a înțelege și soluționa probleme reale ale lumii contemporane.

Geografia contribuie la dezvoltarea competenței digitale prin utilizarea tehnologiilor moderne pentru analiza și interpretarea informațiilor spațiale. Elevii învață să folosească Sistemele Informatice Geografice (GIS), aplicații de teledetecție, hărți interactive și baze de date online pentru a înțelege fenomenele geografice și sociale. De asemenea, geografia presupune interpretarea datelor satelitare, utilizarea platformelor de vizualizare geospațială (Google Earth, OpenStreetMap) și lucrul cu modele climatice digitale, contribuind la alfabetizarea digitală a elevilor. Prin analiza critică a surselor de informare elevii își dezvoltă gândirea critică, ajutându-i să verifice sursele, să identifice fake news și să navigheze în siguranță în mediul digital.

Geografia  stimulează elevilor dorința pentru cunoaștere, respectul pentru diversitate și disponibilitatea pentru educație permanentă. Interesul pe care elevii și profesorii lor de geografie îl acordă acestui domeniu este pus în evidență de lista semnificativă de premii obținute la fazele internaționale, naționale și regionale ale concursurilor de profil. Studierea temelor globale precum: geopolitică, migrații, dezvoltare durabilă, sisteme geografice informatice (GIS), schimbări demografice, dinamica populației  îi ajută pe elevii să își formeze un orizont larg de cunoaștere, benefic pentru o societate inclusivă și echilibrată.

Într-o lume din ce în ce mai interconectată și afectată de schimbări majore la nivel global, eliminarea sau reducerea geografiei în clasele terminale ar reprezenta o gravă eroare educațională. Elevii ar fi privați de instrumentele necesare pentru a înțelege și analiza realitățile lumii moderne. În plus, reducerea orelor de studiu la geografie ar limita oportunitățile academice și profesionale ale tinerilor, deoarece aceasta joacă un rol-cheie în formarea competențelor necesare pentru diverse domenii, inclusiv managementul resurselor, turismul, dezvoltarea urbană și diplomația.

Solicităm Ministerului Educației ca geografia să își găsească locul în trunchiul comun  și la clasele a XI-a și a XII-a, aliniindu-se astfel la standardele internaționale de educație. Geografia nu este doar o disciplină academică, ci și un instrument esențial pentru înțelegerea lumii și pentru formarea unor cetățeni responsabili, informați și capabili să contribuie la dezvoltarea societății.

Un popor care nu își cunoaște Istoria e condamnat să o repete, un popor care nu își cunoaște Geografia este condamnat la dezrădăcinare și la pierderea identității.

Profesorii de geografie din județul BOTOȘANI

Filiala ”Victor Tufescu” Botoșani a Societății de geografie din România

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Accident la Orășeni Deal: Un autoturism implicat. Fără victime sau persoane încarcerate

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Orășeni Deal. În eveniment a fost implicat un singur autoturism, iar la fața locului au fost mobilizate forțe de intervenție pentru asigurarea zonei și verificarea situației.

La locul accidentului au ajuns pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, care au intervenit cu o autospecială de stingere echipată cu modul de descarcerare, precum și un echipaj SMURD. După evaluarea situației, salvatorii au constatat că nu existau persoane încarcerate și nici victime care să necesite îngrijiri medicale.

Intervenția s-a concentrat pe asigurarea măsurilor de prevenire a incendiilor, pentru eliminarea oricărui pericol generat de accident. Circulația în zonă nu a fost afectată semnificativ, iar evenimentul s-a soldat doar cu pagube materiale.

Citeste mai mult

Eveniment

Măsuri speciale de siguranță în județul Botoșani de sărbători: Polițiști, jandarmi și pompieri mobilizați în tot județul

Publicat

Publicitate

Autoritățile din județul Botoșani au anunțat măsuri speciale de ordine publică și siguranță pentru perioada sărbătorilor de iarnă. Polițiștii, jandarmii, pompierii și polițiștii de frontieră vor acționa cu efective suplimentate, atât în mediul urban, cât și în mediul rural, pentru prevenirea faptelor antisociale și intervenția rapidă în situații de urgență.

Polițiștii botoșăneni vor desfășura acțiuni cu efective mărite pe raza întregului județ, având o prezență activă în zonele unde se organizează evenimente cultural-artistice, în locurile aglomerate, dar și în cluburi și discoteci. Scopul acestor acțiuni este prevenirea infracțiunilor, menținerea ordinii publice și intervenția promptă în cazul unor incidente.

Efectivele de poliție sunt adaptate permanent situației operative, iar în funcție de necesitate vor fi constituite echipe de rezervă, pregătite să intervină pentru siguranța cetățenilor. Polițiștii recomandă populației să fie atentă la persoanele necunoscute care solicită acces în locuințe, mai ales în contextul obiceiurilor tradiționale din această perioadă.

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a suplimentat, la rândul său, efectivele care vor acționa atât independent, cât și în sistem integrat, împreună cu polițiștii. Jandarmii vor acorda o atenție deosebită zonelor aglomerate și vor verifica respectarea legislației privind regimul materialelor pirotehnice, unul dintre obiectivele prioritare ale acestei perioade.

Peste 100 de pompieri sunt pregătiți zilnic să intervină pentru gestionarea situațiilor de urgență. Reprezentanții ISU atrag atenția asupra riscului crescut de incendii în sezonul rece, cauzate de scurtcircuite electrice, coșuri de fum defecte sau necurățate, jar căzut din sobe ori utilizarea necorespunzătoare a instalațiilor electrice și a lumânărilor.

Măsuri speciale au fost dispuse și la nivelul Poliției de Frontieră. În contextul vacanței de iarnă, efectivele vor fi suplimentate în punctele de trecere a frontierei, pentru fluidizarea traficului și reducerea timpilor de așteptare. Autoritățile recomandă călătorilor să se informeze din timp și să utilizeze puncte de trecere alternative, acolo unde este posibil.

Publicitate

Reprezentanții structurilor MAI transmit într-un comunicat că vor fi permanent la datorie pentru ca botoșănenii să se bucure de sărbători liniștite, în siguranță.

Citeste mai mult

Eveniment

Bolnavii de cancer nu vor mai putea retrage toți banii deodată. Legea privind plata pensiilor private, ADOPTATĂ.

Publicat

Publicitate
Legea privind plata pensiilor private a fost adoptată definitiv de Parlament, după ce Camera Deputaților a dat votul final proiectului inițiat de Guvern. Actul normativ prevede că beneficiarii vor putea încasa inițial doar 30% din sumă, restul de 70% urmând să fie plătit eșalonat pe o perioadă de opt ani, relatează alba24.ro.

A fost eliminată și excepția care le permitea bolnavilor oncologici să retragă integral sumele, după ce Curtea Constituțională a decis că prevederea este discriminatorie.

Proiectul a fost adoptat în plenul Camerei Deputaților, for decizional, cu 199 de voturi „pentru”, 87 de voturi „împotriva” și 12 abțineri.

Acum, proiectul merge la promulgare în varianta actuală, fără prevederile atacate de AUR la Curtea Constituțională.

Inițial, legea prevedea că bolnavii de cancer își pot retrage toți banii deodată de la Pilonul 2, dar AUR a atacat prevederea pe motiv de discriminare.

Curtea a decis, pe 25 noiembrie, că această diferențiere nu se bazează pe criterii obiective, întrucât alte afecțiuni grave nu beneficiau de aceeași abordare.

În motivarea deciziei, CCR a arătat că regula generală, plata a maximum 30% din sumă într-o singură tranșă, restul fiind achitat lunar pe cel puțin opt ani, este constituțională.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a depus jurământul și a preluat mandatul de primar al comunei Mihai Eminescu

Publicat

Publicitate

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a depus jurământul de învestire și a preluat oficial mandatul de primar al comunei Mihai Eminescu, în cadrul unei ședințe a Consiliului Local. Noul edil a transmis un mesaj de responsabilitate și angajament față de comunitate, subliniind că funcția pe care o ocupă reprezintă atât o onoare, cât și o obligație majoră.

Primarul a arătat că își asumă continuarea dezvoltării comunei într-un context dificil, marcat de măsuri de austeritate la nivel național, blocarea unor programe de finanțare și lipsa fondurilor pentru proiectele aflate în derulare. Cu toate acestea, Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a dat asigurări că va face tot ceea ce ține de atribuțiile legale pentru a duce la îndeplinire angajamentele asumate în fața cetățenilor.

„Faptul că am fost aleasă primar al comunei Mihai Eminescu este o mare responsabilitate pe care mi-o asum cu maximă seriozitate. Am obligația de a continua dezvoltarea comunității în ritmul cu care oamenii sunt deja obișnuiți”, a transmis noul edil.

Aceasta a subliniat că își propune să construiască, alături de echipa din primărie, o administrație eficientă, corectă și transparentă, bazată pe colaborare și dialog. În acest sens, primarul a anunțat că va lucra în mod egal cu toți consilierii locali, indiferent de apartenența politică, precizând că în Consiliul Local prioritare vor fi soluțiile pentru comunitate, nu disputele politice.

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a menționat că face parte din Partidul Social Democrat și că se bazează pe sprijinul unei echipe cu experiență în administrația publică, convinsă că acest lucru va contribui la finalizarea proiectelor propuse pentru comună.

Mesajul de învestire s-a încheiat cu un apel la unitate și încredere, noul primar exprimând speranța că, prin muncă și colaborare, comuna Mihai Eminescu va continua să se dezvolte în beneficiul tuturor locuitorilor.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending