Connect with us

Eveniment

Reguli noi pentru ITP, în 2022. Condițiile pentru inspecția tehnică la mașini. La cât timp trebuie făcut ITP

Publicat

Publicitate

Potrivit OG nr. 81/2000, obligativitatea ITP este pentru mașini înmatriculate sau înregistrate în România. Nu intră în această categorie și cele înmatriculate în străinătate, relatează alba24.ro, care amintește că mașinile înmatriculate în România, care circulă pe drumurile publice, trebuie să îndeplinească anumite condiții tehnice. Acestea sunt certificate prin inspecția tehnică periodică (ITP), verificare efectuată, de regulă, în funcție de vechimea autovehiculului.

ITP se poate face și în străinătate. Însă, nu este recunoscut automat în țară, trebuie refăcut pe teritoriul acesteia.

Potrivit OG nr. 81/2000, obligativitatea ITP este pentru mașini înmatriculate sau înregistrate în România. Nu intră în această categorie și cele înmatriculate în străinătate.

La ITP trebuie să se prezinte persoana care apare pe certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al acesteia: persoana juridică sau fizică pe al cărei nume este înmatriculat/ înregistrat vehiculul”.

La cât timp trebuie făcut ITP

Legislația în vigoare prevede că mașinile de uz personal (nu cele de transport persoane sau marfă) trebuie să facă inspecția o dată la doi ani, potrivit avocatnet.ro. Excepție sunt mașinile mai vechi de 12 ani. Pentru acestea, ITP-ul este obligatoriu de efectuat în fiecare an.

Pentru autovehiculele de transport persoane/școală auto cu mai mult de opt locuri pe scaune (în afara șoferului), cele folosite ca taxi, pentru închiriere sau pentru transport alternativ (de exemplu, Uber sau Bolt) ITP-ul este obligatoriu la șase luni.

Publicitate

Totodată, mașinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente. Tot la trei ani se face ITP-ul pentru și remorci și semiremorci apicole, precum și pentru rulote.

Condiții pentru ITP

Autovehiculele trec de ITP doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile.

Definițiile celor trei categorii de defecte sunt următoarele:

  • deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore (documente ilizibile, scurgeri de lichid în zona casetei de direcție – fără formare de picătură etc.);
  • deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante (plăcuță de înmatriculare ilizibilă sau confecționată artizanal, cod sau serie motor falsificat/falsificată, cursă excesivă a pedalei de frână, cablul frânei de mână deteriorat sau cu noduri, sistem de direcție greu manevrabil etc.);
  • deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului (dispozitiv de acționare a frânei deformat excesiv, fisurat sau rupt, cablul frânei de mână deteriorat – funcționarea frânei e afectată, fixare slabă sau joc vizibil în cazul casetei de direcție și altele).

Ce se întâmplă dacă ai ITP expirat la mașină

În situația în care ITP-ul unei mașini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Potrivit Codului rutier, dacă un conducător auto circulă cu o mașină al cărui ITP a expirat, riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării.

În plus, așa cum proprietarul unei mașini înmatriculate în străinătate poate să-i facă acesteia, în anumite situații, ITP -ul în țara noastră, așa și pentru mașinile înmatriculate la noi se poate face ITP-ul în unele state membre ale Uniunii Europene, respectând, bineînțeles, regulile și legislația din acele țări.

Totuși, așa cum subliniază RAR, pentru că nu avem, la nivel european, o legislație comună privind astfel de operațiuni, cei ce fac în străinătate ITP-ul mașinilor înmatriculate aici vor trebui, dacă se întorc în țară, să facă inspecția și în România, chiar dacă ITP-ul făcut în afara granițelor mai este încă valabil.

ITP făcut în altă țară. Ce faci când te întorci în România

La nivel european nu există o legislație comună privind efectuarea Inspecției Tehnice Periodice (ITP) a mașinii. Fiecare stat membru are reguli proprii, ce trebuie respectate când se solicită un astfel de serviciu de către proprietarii de autoturisme, fie că sunt cetățeni ai acelei țări sau ai alteia. Dar trebuie știute câteva detalii.

Registrul Auto Român (RAR) arată că posesorii de autovehicule care vor să facă în străinătate ITP-ul mașinii înmatriculate în România ar trebui să solicite firmei de asigurări cu care colaborează mai multe lămuriri privind recunoașterea inspecțiilor tehnice periodice făcute în afara granițelor, în cazul unui accident auto.

Asta, deoarece, în funcție de asigurător și de situație, s-ar putea pune problema, în cazul unui accident provocat de o mașină fără ITP, ca despăgubirile să nu fie plătite.

„Având în vedere faptul că, la acest moment, nu există o soluție europeană agreată și general valabilă cu privire la efectuarea ITP, la revenirea în România, vehiculul va trebui să fie supus efectuării ITP în cadrul unei stații autorizate sau a unei reprezentanțe teritoriale RAR, în baza legislației naționale, deoarece vehiculul respectiv nu va figura înregistrat cu ITP valabilă în baza națională de date (cu toate implicațiile legale), chiar dacă dovada privind efectuarea ITP emisă de alt stat membru este încă în termen de valabilitate”, subliniază RAR.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FC Botoșani și-a reziliat contractul cu Lorand Fulop

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și jucătorul Lorand Fulop au reziliat astăzi înțelegerea contractuală în condiții amiabile.

Revenit la FC Botoșani în noiembrie 2023, Lorand Fulop a bifat în această a doua sa experiență în tricoul „roș-alb-albastru”, 25 de partide și a marcat un gol.

“Mulțumim Lorand Fulop!  Mult succes mai departe în carieră Lorand și la cât mai multe realizări!”, a transmis clubul de la Botoșani pe pagina de socializare.

Decizia FC Botoșani vine după ce zilele trecute, clubul din nordul României, a reziliat înțelegerea contractuală în condiții amiabil și cu antrenorul Liviu Ciobotariu, iar la Botoșani este așteptat să ajungă ca antrenor principal Dorinel Munteanu.

Citeste mai mult

Eveniment

În câte case este veselie în aceste clipe: Aproape 2 milioane de români îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Ioan Botezătorul

Publicat

Publicitate

Aproape 2 milioane de români îşi sărbătoresc onomastica marţi, la praznicul Sfântului Ioan Botezătorul, relatează agerpres.ro.

Potrivit datelor furnizate de Direcţia pentru Evidenţa Persoanei, este vorba despre 1.953.014 români, dintre care 1.296.437 bărbaţi şi 656.577 femei.

Cei mai mulţi sărbătoriţi sunt cei cu prenumele Ioan – 436.873 şi Ionuţ – 366.329.

Lor li se adaugă cei care se numesc Ion – 319.994, Ionel – 131.634, Nelu – 19.867, Ivan – 7.931, Jan – 4.363, Ionică – 4.361, Jean – 3.307 şi Ioniţă – 1.778.

Dintre femei, cele mai multe sărbătorite poartă numele de Ioana – 394.552.

De Sfântul Ioan mai sunt sărbătorite şi cele care se numesc Ionela – 148.488, Oana – 71.757, Ionica – 19.006, Nela – 10.645, Ionelia – 6.752, Jana – 4.665, Ionuţa – 579 şi Onuţa – 133.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

Se apropie „Zilele Eminescu” la Memorialul Ipotești și Botoșani: Eveniment de referință pentru Cultura Română

Publicat

Publicitate

La Botoșani se apropie „Zilele Eminescu”, care vor avea loc ca în fiecare an la Memorialul Ipotești și în municipul Botoșani, un eveniment de referință pentru cultura românească. Mai exact, în perioada 14-17 ianuarie 2025, Memorialul Ipotești și diverse locații din Botoșani vor găzdui manifestările culturale dedicate „Zilelor Eminescu, ediția ianuarie – Ziua Culturii Române”.

Evenimentul include o gamă variată de activități, precum dezbateri, lecturi, expoziții, ateliere și recitaluri, ce celebrează moștenirea culturală a marelui poet național.

Un punct central al evenimentului este Gala Premiilor Culturii Naționale, care se va desfășura pe 14 ianuarie. În cadrul acesteia, Memorialul Ipotești va acorda trei premii prestigioase:

– Premiul Național pentru Excelență în Cultură,

– Premiul Național pentru Promovarea Culturii Române și a Operei Eminesciene,

– Premiul Național pentru Traducere și Dezvoltarea Studiilor Românești în Mediul Internațional.

Publicitate

– Premiile vor fi decernate de un juriu național și vor celebra contribuțiile remarcabile ale unor personalități culturale de prestigiu.

Evenimentul reunește poeți, pictori, actori și alte figuri marcante ale culturii române, propunându-și să devină o referință în peisajul cultural național. Organizarea este susținută de Consiliul Județean Botoșani, în parteneriat cu Primăria Botoșani, Teatrul „Mihai Eminescu”, instituții de învățământ, ONG-uri și mediul privat.

Ca în fiecare an, publicul este invitat să participe la acest eveniment dedicat celebrării culturii române și operei eminesciene, într-un context ce îmbină tradiția cu perspective contemporane.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Câți bani a cheltuit un roman pentru a transforma o Dacia 1300, într-o mașină electrică. Ce viteză maximă prinde

Publicat

Publicitate

Un român a investit 26.000 de euro pentru a-și transforma Dacia 1300 într-o mașină electrică.

Vehiculul, care a fost prezentat luni pe Bulevardul Eroilor din centrul Clujului, atrage privirile trecătorilor prin combinația dintre designul retro și tehnologia modernă. 

Mașina este dotată cu un motor electric de 40 kW și o baterie de 20 kWh, care îi oferă o putere de 41 de cai putere și o viteză maximă de 110 km/h. Deși funcționează cu o singură treaptă de viteză, mașina păstrează cutia mecanică originală, adaptată de la o Dacia Papuc diesel, potrivit Cluj24.ro.

Sursa foto: Cluj24.ro

Mașina a fost omologată la RAR și are o autonomie de aproximativ 155 km. Proprietarul a obținut și numere verzi de înmatriculare și a subliniat mândru că este vorba de o „Dacia 1300 electrică”.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending