Connect with us

Educație

Reguli noi pentru elevi și profesori. Schimbările aprobate la Parlament, din legea învățământului preuniversitar

Publicat

Publicitate

Dezbaterile la proiectul legii învăţământului preuniversitar au fost finalizate, miercuri, de Comisia de învăţământ din Camera Deputaţilor. Proiectul a fost adoptat în comisie, cu amendamente, cu 13 voturi „pentru”, 4 „împotrivă” şi o abţinere.

Continuă discuţiile pe cel de-al doilea proiect din legile educaţiei, referitor la învăţământul universitar.

Noutățile din proiectul legii învăţământului preuniversitar

Admitere separată la liceu, în clase de excelență

Comisia a decis, între altele, că unităţile de învăţământ liceal pot să organizeze clase de excelenţă pentru anumite specializări, pentru maximum 50% din numărul total de clase a IX-a aprobat în planul de şcolarizare.

Admiterea elevilor în aceste clase se face pe baza unor probe de verificare a cunoştinţelor conform unei metodologii aprobate de Ministerul Educaţiei şi a rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională. Probele de verificare au loc înainte de desfăşurarea examenului de evaluare naţională şi sunt notate cu calificativele „admis” / „respins”.

Locuri la liceu rezevate elevilor cu dizabilități/ CES/ etnie roma

Un procent de 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională şi conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată, de către elevi cu dizabilităţi şi/sau CES şi de către elevi de etnie romă, prevede un alt amendament adoptat prin consensul grupurilor parlamentare cu Ministerul Educaţiei.

Examenul de Bacalaureat – proba opțională de Religie

Un alt amendament adoptat prevede că examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea probelor scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării şi sunt desfăşurate după cum urmează:

Publicitate
  • pentru profilul umanist, specializarea ştiinţe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Istorie şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între Geografie şi ştiinţe socio-umane, şi anume: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie.
  • pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică – două probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la Limba şi literatura unei limbi de circulaţie internaţională şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: Istorie, Geografie sau ştiinţe socio-umane, între care: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie.

Disciplina Religie în școli

Înscrierea elevului pentru a frecventa orele de Religie se face prin cererea scrisă a elevului major sau a părinţilor/reprezentantului legal, pentru elevul minor.

Schimbarea acestei opţiuni se face tot prin cerere scrisă. În cazul în care elevul nu frecventează orele de religie, situaţia şcolară se încheie fără disciplina Religie.

În mod similar, se procedează şi pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină. Elevului care nu frecventează orele de religie i se va asigura prezenţa în unitatea de învăţământ pe durata derulării cursurilor”, prevede un alt amendament adoptat de comisie.

Potrivit unui alt amendament, disciplina Religie poate fi predată numai de personalul didactic calificat, conform prevederilor prezentei legi, şi avizat de cultele religioase recunoscute oficial de stat, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului Educaţiei. În conformitate cu metodologia, Ministerul Educaţiei încheie protocoale de colaborare cu cultele religioase recunoscute oficial de stat.

Exmatricularea

Elevii din învăţământul obligatoriu vor putea fi exmatriculaţi în situaţii grave.

Potrivit amendamentului PSD, PNL şi minorităţi aprobat în comisie, „exmatricularea beneficiarilor primari pe perioada învăţământului obligatoriu poate fi realizată numai în situaţii grave, în urma încălcării normelor de disciplină în spaţiul şcolar, în vederea protejării dreptului la educaţie al celorlalţi beneficiari primari”.

„Exmatricularea poate fi dispusă numai după parcurgerea unei proceduri disciplinare care garantează dreptul la apărare şi contestaţie”, mai prevede textul aprobat.

„Acest amendament permite exmatriculare pentru cazurile extrem de grave, sigur, cu o procedură care să asigure dreptul la contestaţie, dreptul la apărare etc. şi sigur că această exmatriculare nu înseamnă că nu se poate reînmatricula elevul la altă unitate de învăţământ şi, sigur că da, după ce există un program în care să existe consiliere, să existe ajutorul necesar pentru îndreptarea comportamentului.

Considerăm însă că, având în vedere situaţiile din ultimele luni de violenţă în şcoală, trebuie să avem prevederi. Ne-am uitat şi la ceea ce se întâmplă în alte state ale Uniunii Europene care, chiar dacă învăţământul este obligatoriu şi garantat, au această posibilitate de exmatriculare din unitatea de învăţământ pentru cazurile cele mai grave”, a declarat ministrul Educației, la Parlament.

Sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor

Amendament al PNL, PSD şi Ministerului Educaţiei, însuşit de celelalte grupuri parlamentare și adoptat de comisie. Sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcţie de gravitatea faptei, sunt:

  • observaţie individuală
  • mustrare scrisă
  • retragerea temporară sau pe durata întregului an şcolar a burselor de care beneficiază elevul
  • mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ
  • suspendarea elevului pe o durată limitată de timp
  • preavizul de exmatriculare
  • exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ
  • exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ
  • exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învăţământul postliceal.

Aceste sancţiuni pot fi însoţite şi de scăderea notei la purtare.

Toate sancţiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât şi părinţilor/tutorilor legali. Sancţiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.

Sancţionarea elevilor sub forma mustrării în faţa colectivului clasei sau al şcolii este interzisă în orice context.

Violența fizică și exmatricularea

Violenţa fizică sub orice formă se sancţionează conform dispoziţiilor legale în vigoare, prevede amendamentul.

Mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ, suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, preavizul de exmatriculare, exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ, exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ, nu se pot aplica în învăţământul primar.

Preavizul de exmatriculare şi exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ se pot aplica în învăţământul obligatoriu numai în situaţii foarte grave, când prezenţa elevului în şcoală pune în pericol siguranţa elevilor sau a personalului din şcoală, afectând dreptul la educaţie, respectiv la muncă.

Suspendarea elevului se poate realiza pentru o durată de maxim 5 zile lucrătoare. Un elev nu poate fi suspendat pe durata unui an şcolar pentru mai mult de 15 zile lucrătoare.

Analiza disciplinară poate fi iniţiată de personalul şcolar în urma unei încălcări a regulamentelor unităţii de învăţământ preuniversitar sau a comportamentului inadecvat al elevului. Elevul şi părinţii/tutorii legali sunt informaţi cu privire la natura încălcării şi sunt convocaţi la o întâlnire formală.

Elevii au dreptul la apărare şi nu pot fi supuşi unor sancţiuni colective. Pentru a putea fi sancţionaţi, faptele trebuie să se petreacă în perimetrul unităţii de învăţământ, în cadrul activităţilor extraşcolare sau în cadrul activităţilor desfăşurate în mediul online.

Procedura de aplicare a sancţiunilor

Elevii care au fost sancţionaţi beneficiază de consiliere, intervenţie psihologică şi psihoterapie, precum şi de activităţi remediale.

Procedura de aplicare a sancţiunilor prevede în mod obligatoriu:

  • informarea elevilor şi a părinţilor/tutorilor legali
  • intervievarea elevilor, în prezenţa părinţilor/ tutorilor legali
  • după caz, consultarea managerului de caz desemnat de DGASPC, în acord cu Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 şi a raportului de evaluare multidisciplinară realizat de acesta
  • oferirea posibilităţii de contestare a sancţiunii.
  • În procesul de sesizare şi analiză disciplinară a elevilor, comunicarea cu părinţii/ tutorii legali se realizează în absenţa elevilor, într-un spaţiu dedicat, care asigură confidenţialitatea, în prezenţa consilierului şcolar şi a mediatorului şcolar, dacă este necesar.

Elevii care se fac responsabili de deteriorarea sau sustragerea bunurilor unităţii de învăţământ sunt obligaţi să acopere, în conformitate cu prevederile art. 1357-1374 din Codul civil, toate cheltuielile ocazionate de lucrările necesare reparaţiilor sau, după caz, să restituie bunurile ori să suporte toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate sau sustrase.

În cazul distrugerii sau deteriorării manualelor şcolare primite gratuit, elevii vinovaţi înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual deteriorat. În caz contrar, elevii vor achita contravaloarea manualelor respective.

Elevii nu pot fi sancţionaţi cu scăderea notei la purtare pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor şcolare.

Fără telefoane mobile la ore. Drepturi și obligații ale elevilor

Deţinerea de arme, consumul de droguri, de băuturi alcoolice sau alte substanţe interzise, fumatul, participarea la jocuri de noroc în perimetrul unităţii de învăţământ, inclusiv folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs sunt interzise în şcoală.

Potrivit amendamentului PNL, PSD şi al Ministerului Educaţiei, elevii din învăţământul preuniversitar sunt obligaţi:

  • să frecventeze toate cursurile
  • să se pregătească la fiecare disciplină de studiu în vederea dobândirii competenţelor şi însuşirii cunoştinţelor prevăzute de programele şcolare
  • să respecte regulamentele şi deciziile unităţii de învăţământ preuniversitar
  • să se prezinte la şcoală într-o ţinută vestimentară decentă şi adecvată
  • să manifeste înţelegere, toleranţă şi respect faţă de întreaga comunitate şcolară, elevi şi personalul unităţii de învăţământ
  • să sesizeze reprezentanţii unităţii de învăţământ şi, după caz, autorităţile competente cu privire la orice ilegalităţi în desfăşurarea procesului de învăţământ şi a activităţilor conexe acestuia sau cu privire la orice situaţie care ar pune în pericol siguranţa elevilor şi a personalului şcolii.

Elevii trebuie să păstreze curăţenia, liniştea şi ordinea în spaţiul şcolar, să cunoască şi să respecte, în funcţie de nivelul de înţelegere şi de particularităţile de vârstă şi individuale ale acestora, normele de securitate şi sănătate în muncă, normele de prevenire şi de stingere a incendiilor, normele de protecţie civilă, precum şi normele de protecţie a mediului.

De asemenea, elevii au obligaţia de a anunţa, în caz de îmbolnăvire, profesorul diriginte, direct sau prin intermediul părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali, de a se prezenta la cabinetul medical şi, în funcţie de recomandările medicului, mai ales în cazul unei afecţiuni contagioase, să nu pună în pericol sănătatea colegilor şi a personalului din unitate.

Ce le este interzis elevilor la școală

Elevilor le este interzis:

  • să distrugă, să modifice sau să completeze documentele şcolare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev şi orice alte documente din aceeaşi categorie
  • să deterioreze bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ
  • să introducă şi să difuzeze, în unitatea de învăţământ preuniversitar, materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea, unitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa, intoleranţa sau care lezează imaginea publică a unei persoane
  • să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ; să deţină sau să consume droguri, băuturi alcoolice sau alte substanţe interzise, ţigări, substanţe etnobotanice
  • să participe la jocuri de noroc în perimetrul unităţii de învăţământ.

De asemenea, elevii nu au voie să introducă şi/sau să facă uz în perimetrul unităţii de învăţământ de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniţie, petarde, pocnitori sau altele asemenea, spray-uri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a elevilor şi a personalului unităţii de învăţământ.

Elevii nu pot fi deposedaţi de bunurile personale care nu atentează la siguranţa personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învăţământ, în conformitate cu prevederile legale.

Elevii din învăţământul preuniversitar nu au voie:

  • să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în incinta unităţilor de învăţământ sau în cadrul activităţilor desfăşurate în mediul online
  • să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare şi să manifeste violenţă în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ
  • să provoace, să instige şi să participe la acte de violenţă
  • să părăsească perimetrul unităţii de învăţământ în timpul programului şcolar, cu excepţia elevilor majori şi a situaţiilor prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ
  • să invite sau să faciliteze intrarea în şcoală a persoanelor străine, fără acordul conducerii şcolii şi al diriginţilor
  • să promoveze idei, concepţii, doctrine, un limbaj, simboluri şi materiale (…) în conformitate cu prevederile Legii nr. 2/2022 cu modificările ulterioare.

Potrivit amendamentului, utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicaţii electronice de către un elev este interzisă pe perioada cursurilor din învăţământul preşcolar, primar şi gimnazial inclusiv în timpul activităţilor educaţionale care se desfăşoară în afara unităţilor de învăţământ, cu excepţia utilizării acestora în scop educativ, sau în spaţiile autorizate explicit de regulamentul intern al unităţii de învăţământ.

În învăţământul liceal, regulamentul intern al unităţii de învăţământ poate interzice folosirea de către un elev a dispozitivelor menţionate în întregul sau parţial din incinta unităţii de învăţământ, precum şi în timpul activităţilor care se desfăşoară în afara acesteia. Aceste prevederi nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizaţi să le folosească.

Drepturile, îndatoririle şi interdicţiile aplicate elevilor sunt completate şi detaliate în Statutul Elevului, aprobat prin ordin al ministrului Educaţiei, în urma consultării Consiliului Naţional al Elevilor şi a celorlalţi parteneri de dialog ai Ministerului Educaţiei.

Prin excepţie de la aceste prevederi, drepturile, îndatoririle, recompensele şi sancţiunile aplicabile elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională sunt prevăzute în statutul elevului din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate, care se aprobă prin ordin al conducătorului ministerelor de resort, cu avizul Ministerului Educaţiei.

De asemenea, prin excepţie de la aceste prevederi, drepturile, îndatoririle, recompensele şi sancţiunile aplicabile elevilor din unităţile de învăţământ postliceal militar sunt prevăzute în regulamentele de organizare şi funcţionare ale acestora care se aprobă prin ordin al ministrului de resort.

Manuale școlare alternative

În unităţile de învăţământ preuniversitar de stat sau particulare şi confesionale autorizate provizoriu şi acreditate se pot utiliza manuale şcolare alternative şi alte auxiliare didactice aprobate de Ministerul

Educaţiei. Utilizarea acestora se realizează conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei, conform unui alt amendament adoptat miercuri.

Ce mai este interzis în școli

Deputaţii au mai decis că în unităţile de învăţământ preuniversitar şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale, precum şi în cadrul activităţilor desfăşurate în mediul online de unităţile de învăţământ preuniversitar sunt interzise discriminările pe criteriile menţinute în OUG 137/2000, cu excepţia măsurilor afirmative dispuse de lege.

Sunt interzise manifestările şi propaganda de natură politică şi ideologică, precum şi prozelitismul religios.

Disciplina școlară modulară

Printre amendamentele adoptate miercuri se mai află unul aparţinând USR, conform căruia disciplina şcolară modulară reprezintă disciplina şcolară al cărei studiu se poate desfăşura pe o perioadă de timp mai mică de un an şcolar.

Programele ”A doua șansă”

Un alt amendament al PNL, adoptat de comisie, prevede că programele educaţionale de tip „A doua şansă” sunt programe care au ca scop sprijinirea minorilor şi, respectiv, a adulţilor care:

  • nu au fost înscrişi în învăţământul preuniversitar sau
  • au părăsit prematur sistemul de educaţie, fără a finaliza învăţământul primar şi/sau gimnazial şi/sau liceal
  • au depăşit vârsta de şcolarizare corespunzătoare acestor niveluri, astfel încât aceştia să îşi poată completa şi finaliza învăţământul obligatoriu, precum şi să poată obţine o calificare profesională, având inclusiv posibilitatea reintegrării în învăţământul de masă, în condiţiile prezentei legi.

Reorganizarea creșelor

Deputaţii au mai decis ca, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, creşele de stat cu personalitate juridică se reorganizează şi se arondează unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică, care au nivel preşcolar cu program prelungit sau unităţilor de învăţământ care au în structură învăţământ preşcolar.

Prin excepţie, creşele cu minimum 120 de antepreşcolari se pot reorganiza ca unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, prevede amendamentul iniţiat de UDMR, adoptat cu 3 abţineri de comisie.

Învățământul tehnologic, exclusiv în sistem dual

Potrivit unui alt amendament al PSD, învăţământul preuniversitar tehnologic se desfăşoară exclusiv în sistem dual pentru toate liceele tehnologice începând cu anul şcolar 2029-2030.

Implicarea Ministerului Sportului

Un amendament adoptat de Comisia de învăţământ introduce rolul Ministerului Sportului în înfiinţarea şi reprofilarea cluburilor copiilor „în cadrul palatelor, cluburilor copiilor, cluburilor sportive şcolare de noi cercuri, respectiv discipline sau ramuri sportive şi se realizează pe baza acordului ARACIP şi cu respectarea înregistrării în Certificatul de Identitate Sportivă emis de Ministerul Sportului.

Procedura privind acordul ARACIP se stabileşte prin ordin al ministrului Educaţiei”.

Respectarea diversității

Comisia de învăţământ a mai decis miercuri că personalul didactic din învăţământul preuniversitar are ca obligaţie respectarea diversităţii pentru a genera elevilor atitudini incluzive şi tolerante, potrivit unui amendament al PNL.

Decontarea transportului pentru profesorii navetiști

Un alt amendament aparţinând comisiei prevede că personalului didactic şi administrativ din învăţământul preuniversitar care nu dispune de locuinţă în unitatea administrativ-teritorială unde are postul i se decontează cheltuielile de transport de către angajator, din bugetul Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin de ministru.

Școlarizarea din penitenciare, centre educative și de detenție

Comisia a mai decis că şcolarizarea adulţilor, a minorilor şi a tinerilor din penitenciare, centre educative şi centre de detenţie se realizează cu respectarea curriculumului naţional, în unităţi de învăţământ de masă special sau în clase de învăţământ special afiliate unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ special care funcţionează în locurile de detenţie.

Scutiri de taxe la admiterea la facultăți

Copiii personalului din învăţământ aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior şi beneficiază de gratuitate la cazare în cămine şi internate.

De aceste prevederi beneficiază şi copiii personalului pensionat din sistemul învăţământ, precum şi copiii orfani de unul sau ambii părinţi ce au activat în sistemul de învăţământ, a mai decis comisia.

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Flori și zâmbete oferite de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

Cu prilejul zilei de 8 Martie, o zi dedicată femeilor din întreaga lume, pompierii au desfășurat o acțiune simbolică în Piața Centrală din municipiul Botoșani. Salvatorii au avut misiunea de a aduce un omagiu doamnelor și domnișoarelor, oferindu-le flori ca semn al respectului și recunoștinței pentru tot ceea ce fac zi de zi în comunitățile noastre.

Această acțiune a subliniat, încă o dată, importanța femeilor nu doar în viața cotidiană, ci și în cadrul ISU Botoșani, unde multe dintre ele își desfășoară activitatea cu dedicație, responsabilitate și curaj, aducându-și aportul la protejarea cetățenilor.

Astfel, pentru câteva momente, doamnele care au trecut prin Piața Centrală din municipiul Botoșani au fost întâmpinate de către pompieri, care le-au oferit flori și le-au urat o zi minunată.

Gestul angajaților ISU Botoșani a fost primit cu multă căldură și apreciere de către doamnele din oraș, care nu au ezitat să răspundă cu zâmbete și cu mulțumiri.

Această zi specială a fost o ocazie perfectă pentru a adresa un mesaj de mulțumire și respect tuturor femeilor care, prin exemplul lor, continuă să inspire pe cei din jur. Fie că sunt mame, fiice, soții sau colege de serviciu, femeile merită să fie celebrate în fiecare zi, iar 8 Martie este doar un prilej de a le mulțumi pentru tot ce fac.

Pompierii botoșăneni transmit un călduros
„La mulți ani!” tuturor femeilor, cu urări de sănătate, fericire și împliniri pe toate planurile!

Publicitate

Zi

Citeste mai mult

Educație

Olimpiade școlare 2025: Mii de elevi din țară participă la etape județene ale olimpiadelor, în weekend

Publicat

Publicitate

Olimpiade școlare 2025:  în țară, în perioada 8-9 martie, sunt organizate patru olimpiade, scrie alba24.ro. Elevii pot participa la mai multe olimpiade, în același timp. Cei care obțin premii la olimpiadele naționale vor avea acces la burse școlare de excelență.

La olimpiada de Limba Engleză, sâmbătă, 8 martie, este etapa județeană, proba scrisă. Săptămâna viitoare, în 15 martie, va fi proba orală. Etapa națională se desfășoară în perioada 24-28 aprilie, la Tulcea.

La olimpiada de Matematică, programată tot în 8 martie. Etapa națională va fi în 6-11 aprilie, la Buzău (clasele V-VIII), respectiv 1-6 aprilie, Botoșani (clasele IX-XII).

La olimpiada Lectura ca abilitate de viață, etapa județeană va fi duminică, 9 martie. Etapa națională va fi în 8-11 mai, la Craiova (Dolj), pentru clasele V-VIII. Liceenii vor avea proba A 27-31 martie, respectiv proba B 10-13 aprilie, la Piatra Neamț (Neamț).

Olimpiada de Fizică –  Etapa națională va fi în 10-15 aprilie, la Slobozia (Ialomița).

Anterior, s-au desfășurat etapele județene ale olimpiadelor de Germană modernă (6 martie), Biologie (7 martie, 27 de elevi).

Publicitate

Calendar olimpiade școlare 2025, 14-16 martie

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ – clasele V-VIII

  • Etapa județeană: 14 martie
  • Etapa națională: 10-13 aprilie, Râmnicu Vâlcea (Vâlcea)

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ – clasele IX-XII

  • Etapa județeană: 14 martie
  • Etapa națională: 5-9 mai, Pitești (Argeș)

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ pentru școli/secții cu predare în limbile minorităților și pentru românii din diaspora – clasele V-XII

    • Etapa județeană: 14 martie
    • Etapa națională: 10-13 aprilie, Timișoara

Olimpiada de LIMBA FRANCEZĂ

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-26 aprilie, Ploiești (Prahova)

Olimpiada de limbi romanice: SPANIOLĂ, ITALIANĂ, PORTUGHEZĂ

  • Etapa județeană: 15 martie; 12 aprilie – italiană maternă
  • Etapa națională: 26-30 aprilie, Bacău

Olimpiada de Limba și literatura GERMANĂ MATERNĂ

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-25 aprilie, Sebeș (Alba)

Olimpiada de LIMBA RUSĂ modernă

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-25 mai – Caraș-Severin

Olimpiada de LIMBA RROMANI maternă

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 24-27 aprilie, Oradea (Bihor)

Olimpiada de INFORMATICĂ

  • Etapa județeană: 15 martie – liceu; 16 martie – gimnaziu
  • Etapa națională: 13-18 aprilie, Ploiești (Prahova) – liceu; 14-18 aprilie, Botoșani – gimnaziu

Olimpiada națională de ȘTIINȚE SOCIO-UMANE

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 23-27 aprilie, Cluj-Napoca

Olimpiada de PEDAGOGIE-PSIHOLOGIE (licee pedagogice)

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 28-31 martie proba A; 11-13 aprilie proba B, Slobozia (Ialomița)

Olimpiada de SECURITATE CIBERNETIC

  • Etapa județeană: 16 martie
  • Etapa națională: 19-22 mai, București

Olimpiada de LIMBA NEOGREACĂ. Etapa județeană s-a desfășurat în 1 martie

Olimpiada de LINGVISTICĂ ”Solomon Marcus” – etapa județeană s-a desfășurat în 1 februarie.

Olimpiada de ASTRONOMIE și ASTROFIZICĂ: etapa județeană a fost în 10 februarie

Citeste mai mult

Eveniment

Sâmbetele Postului Mare, zile de pomenire a celor adormiți în Domnul

Publicat

Publicitate

Cu excepția primei Sâmbete, care este prin tradiție închinată Sfântului Teodor Tiron, și celei de a cincea – aceea a Acatistului Bunei Vestiri – cele trei Sâmbete ce rămân sunt zile de pomenire obștească a tuturor celor care „întru nădejdea învierii și a vieții celei veșnice” au adormit întru Domnul.

Sâmbetele Postului au și o temă sau dimensiune secundară: aceea a morții. Cu excepția primei Sâmbete, care este prin tradiție închinată Sfântului Teodor Tiron, și celei de a cincea – aceea a Acatistului Bunei Vestiri – cele trei Sâmbete ce rămân sunt zile de pomenire obștească a tuturor celor care „întru nădejdea învierii și a vieții celei veșnice” au adormit întru Domnul. Această pomenire pregătește și anunță Sâmbăta din Săptămâna Patimilor. Această pomenire reprezintă nu numai un act de iubire, o faptă bună; ea este, de asemenea, o redescoperire esențială a „lumii acesteia” ca muribundă și moartă. În această lume suntem condamnați la moarte, așa cum este într-adevăr și lumea însăși.

Dar în Hristos moartea a fost distrusă dinăuntru, și-a pierdut după cum spune Sfântul Apostol Pavel „boldul”, a devenit ea însăși o intrare într-o viață mai îmbelșugată. Pentru oricare dintre noi, această intrare a început în „moartea” noastră prin Botez, care face să fie moarte acelea din noi care sunt vii („căci voi ați murit” – Coloseni 3, 3) și vii acelea din noi care sunt moarte: întrucât „moartea nu mai există”. O deviație generalizată a pietății populare de la înțelesul adevărat al credinței creștine a făcut din nou ca moartea să fie neagră. Aceasta este simbolizată în multe locuri de folosirea veșmintelor negre la înmormântări și requiem-uri. Oricum, ar trebui să știm că, pentru un creștin, culoarea morții este albul.

Rugăciunea pentru morți nu înseamnă doliu și nicăieri nu este aceasta mai bine vădită decât în relația dintre pomenirea obștească a morților în Sâmbetele în general și în Sâmbetele Postului Mare în special. Din cauza păcatului și a trădării, ziua luminoasă a Creației a devenit ziua morții; căci Creația „…a fost supusă deșertăciunii” (Romani 8, 20), a devenit ea însăși moarte. Dar moartea lui Hristos a restaurat cea de a șaptea zi, transformând-o într-o zi a re-creării, a biruinței și a distrugerii celor ce au făcut din lumea aceasta un triumf al morții. Iar ultimul scop al Postului este de a restaura în noi „nerăbdarea descoperirii fiilor lui Dumnezeu”, care reprezintă miezul credinței, dragostei și nădejdii creștine. Prin această nădejde „am fost mântuiți. Căci prin nădejde ne-am mântuit; dar nădejdea care se vede nu mai e nădejde. Cum ar nădăjdui cineva ceea ce vede? Iar dacă nădăjduim ceea ce nu vedem, așteptăm prin răbare” (Romani 8, 24-25). Strălucirea Sâmbetei lui Lazăr și pacea luminoasă a Sfintei și Marii Sâmbete sunt acelea care constituie înțelesul morții creștine și al rugăciunilor noastre pentru cei morți.

Citeste mai mult

Eveniment

8 Martie- Ziua Femeii: Limbajul florilor – ce transmit culorile. Arta de a transmite mesaje prin intermediul buchetului dăruit

Publicat

Publicitate

Ziua Femeii este ocazia perfectă de a celebra toate femeile din viața noastră, fie că sunt mame, soții, iubite, surori sau colege. Printre cele mai apreciate daruri rămân florile, simboluri ale eleganței, iubirii și admirației, scrie alba24.ro.

Un buchet ales cu grijă poate înlocui orice cadou și poate transmite mesaje de 8 martie pe care cuvintele uneori nu le pot exprima. Dacă vrei să alegi florile potrivite, este esențial să cunoști simbolistica lor și impactul emoțional pe care acestea îl pot avea.

Fie că alegi un buchet de trandafiri, lalele sau frezii, important este să transmiți un mesaj sincer, care să aducă bucurie și emoție celei care îl primește. Ziua Femeii este o ocazie specială de a celebra frumusețea, grația și forța feminină – iar un buchet bine ales poate face această zi și mai specială!

Ce semnificație ascund florile dăruite de 8 Martie

Trandafirii – Mesagerii iubirii și afecțiunii

  • Roșii – Dragoste pasională, admirație profundă
  • Albi – Puritate, respect, începuturi noi
  • Roz – Gingășie, apreciere, recunoștință
  • Galbeni – Prietenie, căldură sufletească, bucurie

Lalelele – Eleganță și loialitate

  • Mov – Devotament, mister, loialitate
  • Albe – Iertare, puritate
  • Roșii – Dragoste sinceră și profundă
  • Galbene – Bucurie, optimism, energie pozitivă

Orhideele – Grație și fascinație

Aceste flori simbolizează frumusețea excepțională, rafinamentul și dragostea spirituală. Sunt ideale pentru a fi dăruite unei femei sofisticate, unei mame sau unei persoane pe care o admiri profund.

Crinii – Forță și eleganță

  • Albi – Puritate, respect, noblețe
  • Galbeni – Recunoștință, veselie
  • Portocalii – Falsitate sau resentimente

Narcisele – Un nou început

Florile de primăvară prin excelență, narcisele sunt simbolul aprecierii și al unui nou început. Sunt ideale pentru a transmite un mesaj de optimism și energie pozitivă.

Freziile – prietenie și bucurie

  • Albe – Iubire la început de drum
  • Galbene – Înțelepciune, căldură sufletească
  • Mov – Eleganță, rafinament

Iasomia – Un dar divin

Iasomia simbolizează iubirea profundă, protecția și noblețea sufletului. Fiind o floare extrem de parfumată, aceasta poate fi oferită unei persoane speciale pentru a-i arăta prețuirea sinceră.

Publicitate

Limbajul florilor – Ce transmit culorile

Dacă vrei ca buchetul tău să spună o poveste, alegerea culorilor este esențială:

  • Alb – Puritate, inocență, sinceritate
  • Roșu – Pasiune, iubire profundă
  • Galben – Prietenie, fericire, energie pozitivă
  • Portocaliu – Căldură, creativitate, entuziasm
  • Albastru – Liniște, seninătate, loialitate
  • Mov – Eleganță, nobilitate, spiritualitate
  • Verde – Speranță, prospețime, vitalitate

Ce mesaje poți atașa unui buchet de 8 Martie?

Dacă vrei să adaugi o notă personală darului tău floral, poți atașa un mesaj inspirat:

Pentru Mama: „Mamă, tu ești primăvara sufletului meu! Îți mulțumesc pentru iubirea necondiționată, pentru grijă și blândețe. La mulți ani, cu toată dragostea mea!”

Pentru Soție/Iubită: „Ești lumina vieții mele și parfumul zilelor mele. La mulți ani, iubirea mea, să ai parte de tot ce e mai frumos!

Pentru O Prietenă/Colegă: „La mulți ani unei femei extraordinare! Să ai mereu parte de zâmbete, bucurie și oameni care îți apreciază frumusețea sufletului.”

Floriografia – Arta de a vorbi prin flori

Limbajul florilor, numit și floriografie, a fost utilizat din cele mai vechi timpuri ca o modalitate subtilă de a transmite emoții și mesaje. În perioada victoriană, florile erau folosite pentru a comunica sentimente pe care eticheta vremii nu permitea să fie exprimate prin cuvinte.

Astăzi, această tradiție continuă, iar alegerea florilor pentru 8 Martie poate deveni un gest memorabil și plin de semnificație.

Limbajul florilor: În funcţie de forma şi tipul plantei

  • Albăstrea: delicateţe
  • Anemonă: anticipare, slăbiciune, „te voi aştepta”
  • Angelica (angelica) – inspiratie profunda
  • Anthurium (pasarea flamingo) – „m-am îndrăgostit de tine”
  • Azalee: „ai grijă de tine”, „ţin mult la tine”
  • Begonie: gânduri negre
  • Brad: timp, trăinicie
  • Bujor: sfială, timiditate, căsătorie fericită, compasiune, ruşine
  • Cactus: suferinţă
  • Cală: frumuseţe magnifică, mândrie, frumuseţe ieşită din comun
  • Camelia albă: “eşti adorabilă”
  • Camelia roşie: “esti in inima mea” sau „te voi iubi mereu”
  • Camelia roz: „mi-e dor de tine”
  • Campanula: magie
  • Caprifoi: prietenie
  • Cimbru: curaj, energie
  • Cyclamen / ciclada: adio, rămas bun
  • Ciuboţica cucului / Primula: frumuseţe tânără, „nu pot trăi fără tine”
  • Condurul doamnei: „am încredere în dragostea mea”
  • Euphorbia (coronita lui Isus): tărie de caracter, perseverenţă
  • Coroana imperială: persecuţie
  • Crin alb: puritate, „e o binecuvântare să fiu cu tine”
  • Crin african: iubire sinceră
  • Crin galben: neîncredere, fals, minciună
  • Crin portocaliu: ură
  • Crizantemă: optimism, bucurie
  • Crizantemă albă: adevăr
  • Crizantema galbenă: ofensă
  • Crizantema roşie: „te iubesc”
  • Dafin: coroana poeţilor
  • Degeţel roşu: nesinceritate
  • Feriga: sinceritate
  • Frezia: „apreciez că te gândeşti la mine”
  • Floarea soarelui: „vreau să-ţi câştig dragostea”
  • Gardenia: „te iubesc în secret”
  • Garoafa albă: dragoste pură, noroc
  • Garoafa galbenă: „m-ai dezamăgit”
  • Garoafa roşie: admiraţie, curtoazie, “inima mea este asemenea unei torţe”
  • Garoafa roz: dragoste platonică, “nu te voi uita nicodată”
  • Garofiţa: vitejie
  • Gălbenea: fericire
  • Genţiana: puritate
  • Ghinda: simbolul nordic al vieţii şi al nemuririi
  • Ghiocel: prieten la nevoie
  • Gladiole: “mi-ai pătruns în inimă”, sinceritate, condoleanţe
  • Iasomie: abundenţă de dragoste
  • Iasomie de Madagascar: „eşti unică pentru mine”
  • Iedera: încredere
  • Imortele: dragoste eternă
  • Iris /stânjenel: credinţă şi speranţă, înţelepciune şi putere
  • Lalea: simbolul dragostei
  • Lalea roşie: „eşti un amant perfect”
  • Lalea galbenă: “dragoste fără speranţă”
  • Laur: faimă
  • Lăcrămioara: puritatea inimii, inocenţă, delicateţe, „hai să ne împăcăm”
  • Levănţica: puritate, tacere
  • Liliac: „eşti prima mea iubire”
  • Liliac alb: tinereţe, inocenţă
  • Liliac violet: primele emoţii ale dragostei
  • Lotus: iertare, dragoste instrainata
  • Mac: uitare
  • Maghiran: dragoste, fericire
  • Magnolie: nobilitate, dragoste de frumos, dragoste de natură
  • Margareta albă: inocenţă
  • Margareta roşie: frumuseţe
  • Măslin: pace
  • Mimoza: castitate, perserverenţă
  • Mirt: dragoste împărtăşită
  • Muşcata: gentilitate
  • Nalbă: ambitie
  • Narcisa: vanitate sau respect
  • Narcisa galbenă: dragoste neimpartasita
  • Nemţişor: lumina, veselie
  • Nu-mă-uita: dragoste adevărată, prietenie şi fideliate
  • Orhidee: fecunditate, viaţă lungă, „eşti atât de frumoasă”
  • Panseluţă: „mă gândesc la tine”, „îmi amintesc de tine”
  • Păpădie: simbolul soarelui, al cochetariei
  • Petunia: „prezenţa ta mă enervează”, furie, resentimente
  • Portocal (floare): casatorie
  • Rozmarin: amintire
  • Salcâm: dragoste tainica
  • Salvie: fericire
  • Soc: trădare
  • Strelitzia (pasarea paradisului): magnific, splendoare regală
  • Toporaşii: loialitate
  • Trandafir: dragoste
  • Trandafir alb: “sunt demn de dragostea ta”, „sunt fericit”, „sunt norocos”, sunt bucuros”
  • Trandafir galben: gelozie
  • Trandafir roşu: dragoste şi pasiune arzătoare, „te iubesc”, „te ador”, „te doresc”
  • Trandafir roz: plăcere sau suferinţă
  • Trifoi: loialitate
  • Trifoi cu patru foi: noroc
  • Urzica: calomnie, defaimare
  • Violeta: modestie, constanţă
  • Violete albastre: încredere
  • Zambila: durere
  • Zambila albă: sunt mândru de tine, „mă voi ruga pentru tine”
  • Zambila albastră: continuitate în sentimente
  • Zambila galbenă: gelozie
  • Zambila roşie /purpurie: “imi pare rău”, „iartă-mă”
  • Zambila roz: joacă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending