Connect with us

Educație

Reguli noi pentru elevi și profesori. Schimbările aprobate la Parlament, din legea învățământului preuniversitar

Publicat

Publicitate

Dezbaterile la proiectul legii învăţământului preuniversitar au fost finalizate, miercuri, de Comisia de învăţământ din Camera Deputaţilor. Proiectul a fost adoptat în comisie, cu amendamente, cu 13 voturi „pentru”, 4 „împotrivă” şi o abţinere.

Continuă discuţiile pe cel de-al doilea proiect din legile educaţiei, referitor la învăţământul universitar.

Noutățile din proiectul legii învăţământului preuniversitar

Admitere separată la liceu, în clase de excelență

Comisia a decis, între altele, că unităţile de învăţământ liceal pot să organizeze clase de excelenţă pentru anumite specializări, pentru maximum 50% din numărul total de clase a IX-a aprobat în planul de şcolarizare.

Admiterea elevilor în aceste clase se face pe baza unor probe de verificare a cunoştinţelor conform unei metodologii aprobate de Ministerul Educaţiei şi a rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională. Probele de verificare au loc înainte de desfăşurarea examenului de evaluare naţională şi sunt notate cu calificativele „admis” / „respins”.

Locuri la liceu rezevate elevilor cu dizabilități/ CES/ etnie roma

Un procent de 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională şi conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată, de către elevi cu dizabilităţi şi/sau CES şi de către elevi de etnie romă, prevede un alt amendament adoptat prin consensul grupurilor parlamentare cu Ministerul Educaţiei.

Examenul de Bacalaureat – proba opțională de Religie

Un alt amendament adoptat prevede că examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea probelor scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării şi sunt desfăşurate după cum urmează:

Publicitate
  • pentru profilul umanist, specializarea ştiinţe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Istorie şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între Geografie şi ştiinţe socio-umane, şi anume: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie.
  • pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică – două probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la Limba şi literatura unei limbi de circulaţie internaţională şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: Istorie, Geografie sau ştiinţe socio-umane, între care: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie.

Disciplina Religie în școli

Înscrierea elevului pentru a frecventa orele de Religie se face prin cererea scrisă a elevului major sau a părinţilor/reprezentantului legal, pentru elevul minor.

Schimbarea acestei opţiuni se face tot prin cerere scrisă. În cazul în care elevul nu frecventează orele de religie, situaţia şcolară se încheie fără disciplina Religie.

În mod similar, se procedează şi pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină. Elevului care nu frecventează orele de religie i se va asigura prezenţa în unitatea de învăţământ pe durata derulării cursurilor”, prevede un alt amendament adoptat de comisie.

Potrivit unui alt amendament, disciplina Religie poate fi predată numai de personalul didactic calificat, conform prevederilor prezentei legi, şi avizat de cultele religioase recunoscute oficial de stat, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului Educaţiei. În conformitate cu metodologia, Ministerul Educaţiei încheie protocoale de colaborare cu cultele religioase recunoscute oficial de stat.

Exmatricularea

Elevii din învăţământul obligatoriu vor putea fi exmatriculaţi în situaţii grave.

Potrivit amendamentului PSD, PNL şi minorităţi aprobat în comisie, „exmatricularea beneficiarilor primari pe perioada învăţământului obligatoriu poate fi realizată numai în situaţii grave, în urma încălcării normelor de disciplină în spaţiul şcolar, în vederea protejării dreptului la educaţie al celorlalţi beneficiari primari”.

„Exmatricularea poate fi dispusă numai după parcurgerea unei proceduri disciplinare care garantează dreptul la apărare şi contestaţie”, mai prevede textul aprobat.

„Acest amendament permite exmatriculare pentru cazurile extrem de grave, sigur, cu o procedură care să asigure dreptul la contestaţie, dreptul la apărare etc. şi sigur că această exmatriculare nu înseamnă că nu se poate reînmatricula elevul la altă unitate de învăţământ şi, sigur că da, după ce există un program în care să existe consiliere, să existe ajutorul necesar pentru îndreptarea comportamentului.

Considerăm însă că, având în vedere situaţiile din ultimele luni de violenţă în şcoală, trebuie să avem prevederi. Ne-am uitat şi la ceea ce se întâmplă în alte state ale Uniunii Europene care, chiar dacă învăţământul este obligatoriu şi garantat, au această posibilitate de exmatriculare din unitatea de învăţământ pentru cazurile cele mai grave”, a declarat ministrul Educației, la Parlament.

Sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor

Amendament al PNL, PSD şi Ministerului Educaţiei, însuşit de celelalte grupuri parlamentare și adoptat de comisie. Sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcţie de gravitatea faptei, sunt:

  • observaţie individuală
  • mustrare scrisă
  • retragerea temporară sau pe durata întregului an şcolar a burselor de care beneficiază elevul
  • mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ
  • suspendarea elevului pe o durată limitată de timp
  • preavizul de exmatriculare
  • exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ
  • exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ
  • exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învăţământul postliceal.

Aceste sancţiuni pot fi însoţite şi de scăderea notei la purtare.

Toate sancţiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât şi părinţilor/tutorilor legali. Sancţiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.

Sancţionarea elevilor sub forma mustrării în faţa colectivului clasei sau al şcolii este interzisă în orice context.

Violența fizică și exmatricularea

Violenţa fizică sub orice formă se sancţionează conform dispoziţiilor legale în vigoare, prevede amendamentul.

Mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ, suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, preavizul de exmatriculare, exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ, exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ, nu se pot aplica în învăţământul primar.

Preavizul de exmatriculare şi exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ se pot aplica în învăţământul obligatoriu numai în situaţii foarte grave, când prezenţa elevului în şcoală pune în pericol siguranţa elevilor sau a personalului din şcoală, afectând dreptul la educaţie, respectiv la muncă.

Suspendarea elevului se poate realiza pentru o durată de maxim 5 zile lucrătoare. Un elev nu poate fi suspendat pe durata unui an şcolar pentru mai mult de 15 zile lucrătoare.

Analiza disciplinară poate fi iniţiată de personalul şcolar în urma unei încălcări a regulamentelor unităţii de învăţământ preuniversitar sau a comportamentului inadecvat al elevului. Elevul şi părinţii/tutorii legali sunt informaţi cu privire la natura încălcării şi sunt convocaţi la o întâlnire formală.

Elevii au dreptul la apărare şi nu pot fi supuşi unor sancţiuni colective. Pentru a putea fi sancţionaţi, faptele trebuie să se petreacă în perimetrul unităţii de învăţământ, în cadrul activităţilor extraşcolare sau în cadrul activităţilor desfăşurate în mediul online.

Procedura de aplicare a sancţiunilor

Elevii care au fost sancţionaţi beneficiază de consiliere, intervenţie psihologică şi psihoterapie, precum şi de activităţi remediale.

Procedura de aplicare a sancţiunilor prevede în mod obligatoriu:

  • informarea elevilor şi a părinţilor/tutorilor legali
  • intervievarea elevilor, în prezenţa părinţilor/ tutorilor legali
  • după caz, consultarea managerului de caz desemnat de DGASPC, în acord cu Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 şi a raportului de evaluare multidisciplinară realizat de acesta
  • oferirea posibilităţii de contestare a sancţiunii.
  • În procesul de sesizare şi analiză disciplinară a elevilor, comunicarea cu părinţii/ tutorii legali se realizează în absenţa elevilor, într-un spaţiu dedicat, care asigură confidenţialitatea, în prezenţa consilierului şcolar şi a mediatorului şcolar, dacă este necesar.

Elevii care se fac responsabili de deteriorarea sau sustragerea bunurilor unităţii de învăţământ sunt obligaţi să acopere, în conformitate cu prevederile art. 1357-1374 din Codul civil, toate cheltuielile ocazionate de lucrările necesare reparaţiilor sau, după caz, să restituie bunurile ori să suporte toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate sau sustrase.

În cazul distrugerii sau deteriorării manualelor şcolare primite gratuit, elevii vinovaţi înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual deteriorat. În caz contrar, elevii vor achita contravaloarea manualelor respective.

Elevii nu pot fi sancţionaţi cu scăderea notei la purtare pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor şcolare.

Fără telefoane mobile la ore. Drepturi și obligații ale elevilor

Deţinerea de arme, consumul de droguri, de băuturi alcoolice sau alte substanţe interzise, fumatul, participarea la jocuri de noroc în perimetrul unităţii de învăţământ, inclusiv folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs sunt interzise în şcoală.

Potrivit amendamentului PNL, PSD şi al Ministerului Educaţiei, elevii din învăţământul preuniversitar sunt obligaţi:

  • să frecventeze toate cursurile
  • să se pregătească la fiecare disciplină de studiu în vederea dobândirii competenţelor şi însuşirii cunoştinţelor prevăzute de programele şcolare
  • să respecte regulamentele şi deciziile unităţii de învăţământ preuniversitar
  • să se prezinte la şcoală într-o ţinută vestimentară decentă şi adecvată
  • să manifeste înţelegere, toleranţă şi respect faţă de întreaga comunitate şcolară, elevi şi personalul unităţii de învăţământ
  • să sesizeze reprezentanţii unităţii de învăţământ şi, după caz, autorităţile competente cu privire la orice ilegalităţi în desfăşurarea procesului de învăţământ şi a activităţilor conexe acestuia sau cu privire la orice situaţie care ar pune în pericol siguranţa elevilor şi a personalului şcolii.

Elevii trebuie să păstreze curăţenia, liniştea şi ordinea în spaţiul şcolar, să cunoască şi să respecte, în funcţie de nivelul de înţelegere şi de particularităţile de vârstă şi individuale ale acestora, normele de securitate şi sănătate în muncă, normele de prevenire şi de stingere a incendiilor, normele de protecţie civilă, precum şi normele de protecţie a mediului.

De asemenea, elevii au obligaţia de a anunţa, în caz de îmbolnăvire, profesorul diriginte, direct sau prin intermediul părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali, de a se prezenta la cabinetul medical şi, în funcţie de recomandările medicului, mai ales în cazul unei afecţiuni contagioase, să nu pună în pericol sănătatea colegilor şi a personalului din unitate.

Ce le este interzis elevilor la școală

Elevilor le este interzis:

  • să distrugă, să modifice sau să completeze documentele şcolare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev şi orice alte documente din aceeaşi categorie
  • să deterioreze bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ
  • să introducă şi să difuzeze, în unitatea de învăţământ preuniversitar, materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea, unitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa, intoleranţa sau care lezează imaginea publică a unei persoane
  • să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ; să deţină sau să consume droguri, băuturi alcoolice sau alte substanţe interzise, ţigări, substanţe etnobotanice
  • să participe la jocuri de noroc în perimetrul unităţii de învăţământ.

De asemenea, elevii nu au voie să introducă şi/sau să facă uz în perimetrul unităţii de învăţământ de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniţie, petarde, pocnitori sau altele asemenea, spray-uri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a elevilor şi a personalului unităţii de învăţământ.

Elevii nu pot fi deposedaţi de bunurile personale care nu atentează la siguranţa personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învăţământ, în conformitate cu prevederile legale.

Elevii din învăţământul preuniversitar nu au voie:

  • să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în incinta unităţilor de învăţământ sau în cadrul activităţilor desfăşurate în mediul online
  • să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare şi să manifeste violenţă în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ
  • să provoace, să instige şi să participe la acte de violenţă
  • să părăsească perimetrul unităţii de învăţământ în timpul programului şcolar, cu excepţia elevilor majori şi a situaţiilor prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ
  • să invite sau să faciliteze intrarea în şcoală a persoanelor străine, fără acordul conducerii şcolii şi al diriginţilor
  • să promoveze idei, concepţii, doctrine, un limbaj, simboluri şi materiale (…) în conformitate cu prevederile Legii nr. 2/2022 cu modificările ulterioare.

Potrivit amendamentului, utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicaţii electronice de către un elev este interzisă pe perioada cursurilor din învăţământul preşcolar, primar şi gimnazial inclusiv în timpul activităţilor educaţionale care se desfăşoară în afara unităţilor de învăţământ, cu excepţia utilizării acestora în scop educativ, sau în spaţiile autorizate explicit de regulamentul intern al unităţii de învăţământ.

În învăţământul liceal, regulamentul intern al unităţii de învăţământ poate interzice folosirea de către un elev a dispozitivelor menţionate în întregul sau parţial din incinta unităţii de învăţământ, precum şi în timpul activităţilor care se desfăşoară în afara acesteia. Aceste prevederi nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizaţi să le folosească.

Drepturile, îndatoririle şi interdicţiile aplicate elevilor sunt completate şi detaliate în Statutul Elevului, aprobat prin ordin al ministrului Educaţiei, în urma consultării Consiliului Naţional al Elevilor şi a celorlalţi parteneri de dialog ai Ministerului Educaţiei.

Prin excepţie de la aceste prevederi, drepturile, îndatoririle, recompensele şi sancţiunile aplicabile elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională sunt prevăzute în statutul elevului din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate, care se aprobă prin ordin al conducătorului ministerelor de resort, cu avizul Ministerului Educaţiei.

De asemenea, prin excepţie de la aceste prevederi, drepturile, îndatoririle, recompensele şi sancţiunile aplicabile elevilor din unităţile de învăţământ postliceal militar sunt prevăzute în regulamentele de organizare şi funcţionare ale acestora care se aprobă prin ordin al ministrului de resort.

Manuale școlare alternative

În unităţile de învăţământ preuniversitar de stat sau particulare şi confesionale autorizate provizoriu şi acreditate se pot utiliza manuale şcolare alternative şi alte auxiliare didactice aprobate de Ministerul

Educaţiei. Utilizarea acestora se realizează conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei, conform unui alt amendament adoptat miercuri.

Ce mai este interzis în școli

Deputaţii au mai decis că în unităţile de învăţământ preuniversitar şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale, precum şi în cadrul activităţilor desfăşurate în mediul online de unităţile de învăţământ preuniversitar sunt interzise discriminările pe criteriile menţinute în OUG 137/2000, cu excepţia măsurilor afirmative dispuse de lege.

Sunt interzise manifestările şi propaganda de natură politică şi ideologică, precum şi prozelitismul religios.

Disciplina școlară modulară

Printre amendamentele adoptate miercuri se mai află unul aparţinând USR, conform căruia disciplina şcolară modulară reprezintă disciplina şcolară al cărei studiu se poate desfăşura pe o perioadă de timp mai mică de un an şcolar.

Programele ”A doua șansă”

Un alt amendament al PNL, adoptat de comisie, prevede că programele educaţionale de tip „A doua şansă” sunt programe care au ca scop sprijinirea minorilor şi, respectiv, a adulţilor care:

  • nu au fost înscrişi în învăţământul preuniversitar sau
  • au părăsit prematur sistemul de educaţie, fără a finaliza învăţământul primar şi/sau gimnazial şi/sau liceal
  • au depăşit vârsta de şcolarizare corespunzătoare acestor niveluri, astfel încât aceştia să îşi poată completa şi finaliza învăţământul obligatoriu, precum şi să poată obţine o calificare profesională, având inclusiv posibilitatea reintegrării în învăţământul de masă, în condiţiile prezentei legi.

Reorganizarea creșelor

Deputaţii au mai decis ca, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, creşele de stat cu personalitate juridică se reorganizează şi se arondează unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică, care au nivel preşcolar cu program prelungit sau unităţilor de învăţământ care au în structură învăţământ preşcolar.

Prin excepţie, creşele cu minimum 120 de antepreşcolari se pot reorganiza ca unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, prevede amendamentul iniţiat de UDMR, adoptat cu 3 abţineri de comisie.

Învățământul tehnologic, exclusiv în sistem dual

Potrivit unui alt amendament al PSD, învăţământul preuniversitar tehnologic se desfăşoară exclusiv în sistem dual pentru toate liceele tehnologice începând cu anul şcolar 2029-2030.

Implicarea Ministerului Sportului

Un amendament adoptat de Comisia de învăţământ introduce rolul Ministerului Sportului în înfiinţarea şi reprofilarea cluburilor copiilor „în cadrul palatelor, cluburilor copiilor, cluburilor sportive şcolare de noi cercuri, respectiv discipline sau ramuri sportive şi se realizează pe baza acordului ARACIP şi cu respectarea înregistrării în Certificatul de Identitate Sportivă emis de Ministerul Sportului.

Procedura privind acordul ARACIP se stabileşte prin ordin al ministrului Educaţiei”.

Respectarea diversității

Comisia de învăţământ a mai decis miercuri că personalul didactic din învăţământul preuniversitar are ca obligaţie respectarea diversităţii pentru a genera elevilor atitudini incluzive şi tolerante, potrivit unui amendament al PNL.

Decontarea transportului pentru profesorii navetiști

Un alt amendament aparţinând comisiei prevede că personalului didactic şi administrativ din învăţământul preuniversitar care nu dispune de locuinţă în unitatea administrativ-teritorială unde are postul i se decontează cheltuielile de transport de către angajator, din bugetul Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin de ministru.

Școlarizarea din penitenciare, centre educative și de detenție

Comisia a mai decis că şcolarizarea adulţilor, a minorilor şi a tinerilor din penitenciare, centre educative şi centre de detenţie se realizează cu respectarea curriculumului naţional, în unităţi de învăţământ de masă special sau în clase de învăţământ special afiliate unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ special care funcţionează în locurile de detenţie.

Scutiri de taxe la admiterea la facultăți

Copiii personalului din învăţământ aflat în activitate sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior şi beneficiază de gratuitate la cazare în cămine şi internate.

De aceste prevederi beneficiază şi copiii personalului pensionat din sistemul învăţământ, precum şi copiii orfani de unul sau ambii părinţi ce au activat în sistemul de învăţământ, a mai decis comisia.

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Luna căpșună”, fenomen astronomic inedit în iunie. Când este cel mai bun moment pentru a o observa

Publicat

Publicitate

Luna Căpșună, fenomen astronomic inedit, va atinge apogeul miercuri, 11 iunie, însă cel mai bun moment pentru a o admira va fi la amurg, marți, 10 iunie. Este ultima lună plină de primăvară în emisfera nordică. Totodată va fi cea mai joasă lună plină a anului, văzută de la nord de ecuator, scrie alba24.ro.

Luna Căpșună este numele tradițional dat lunii pline din iunie, iar denumirea provine din cultura nativilor americani, în special din triburile din nord-estul continentului.

Aceștia au numit-o astfel pentru că iunie coincidea cu sezonul de recoltare a căpșunilor sălbatice.

Caracteristici astronomice

Luna Căpșună are câteva particularități astronomice notabile:

Poziție joasă pe cer: În emisfera nordică, luna plină din iunie apare relativ jos pe bolta cerească, la fel ca soarele de iarnă. Aceasta se datorează înclinării axei Pământului.

Publicitate

 

Luna Căpșună, fenomen astronomic inedit, va atinge apogeul miercuri, 11 iunie, însă cel mai bun moment pentru a o admira va fi la amurg, marți, 10 iunie. Este ultima lună plină de primăvară în emisfera nordică. Totodată va fi cea mai joasă lună plină a anului, văzută de la nord de ecuator.

Luna Căpșună este numele tradițional dat lunii pline din iunie, iar denumirea provine din cultura nativilor americani, în special din triburile din nord-estul continentului.

Aceștia au numit-o astfel pentru că iunie coincidea cu sezonul de recoltare a căpșunilor sălbatice.

Caracteristici astronomice

Luna Căpșună are câteva particularități astronomice notabile:

Poziție joasă pe cer: În emisfera nordică, luna plină din iunie apare relativ jos pe bolta cerească, la fel ca soarele de iarnă. Aceasta se datorează înclinării axei Pământului.

Culoarea caldă: Din cauza poziției joase, lumina lunii traversează mai mult din atmosfera Pământului, ceea ce îi conferă o nuanță mai caldă, uneori chiar ușor rozalie – ceea ce se potrivește perfect cu numele ei.
Durata lungă de vizibilitate: Satelitul Pământului este vizibil o perioadă mai lungă decât alte luni pline, oferind mai mult timp pentru contemplare, scrie alba24.ro.

 

Astăzi, Luna Căpșună continuă să fascineze oamenii din întreaga lume. Fotografii și astronomii amatori o așteaptă cu nerăbdare pentru culoarea sa distinctivă și pentru spectacolul vizual pe care îl oferă.În iunie 2025, Luna Căpșună va fi vizibilă și va continua să ne amintească de legătura profundă dintre ciclurile naturale și tradițiile umane.

Citeste mai mult

Eveniment

Conturile online nefolosite, țintă ușoară pentru hackeri. Experții recomandă o „curățenie de primăvară” digitală

Publicat

Publicitate

Conturile online inactive reprezintă un risc de securitate, atât la nivel personal, cât și profesional. Ele pot deveni ținte ușoare pentru infractorii cibernetici, avertizează experții, care recomandă o „curățenie de primăvară” digitală, informeaă alba24.ro.

„Aveți conturi online pe care nu le-ați mai folosit de ani de zile? Dacă da, poate e momentul pentru puțină „curățenie de primăvară” digitală. Cu cât petrecem mai mult timp online, cu atât acumulăm mai multe conturi. Mai țineți minte toate serviciile la care v-ați înregistrat de-a lungul anilor?

Poate fi un abonament gratuit pe care nu l-ați anulat niciodată. Sau o aplicație folosită în vacanță, dar uitată imediat după. Această „împrăștiere” de conturi e reală. Totuși, conturile inactive reprezintă și un risc de securitate, atât în plan personal, cât și profesional. Ele pot deveni o țintă ușoară pentru infractorii cibernetici.

Așadar, merită să vă faceți timp, din când în când, pentru o verificare și eliminare a conturilor nefolosite”, menționează expertul Eset, Phil Muncaster, într-un articol de specialitate, publicat recent pe blogul din România al companiei producătoare de soluții antivirus și citat ulterior de Agerpres.

Potrivit acestuia, conturile inactive de mult timp sunt mai susceptibile la compromitere, deoarece este mai probabil să implice parole vechi sau reutilizate, care ar putea fi deja compromise dintr-o breșă de securitate anterioară. Conform unei estimări, o persoană are, în medie, 168 de parole pentru conturi personale.

Conturile online nefolosite, țintă ușoară pentru hackeri. Analiză Google

O analiză realizată de Google arată că multitudinea de conturi abandonate sunt de minimum zece ori mai puțin protejate prin autentificare în doi pași decât cele active.

Publicitate

Expertul în securitate cibernetică subliniază că seria de conturi nefolosite pot deveni adevărați „magneți” pentru hackeri, care se concentrează tot mai mult pe preluarea conturilor (Account Takeover – ATO), folosind o varietate de tehnici.

Una dintre acestea este malware de tip „infostealer”, conceput pentru a fura datele de autentificare, iar un raport relevă faptul că, anul trecutau fost furate 3,2 miliarde de date de conectare, majoritatea (75%) prin intermediul acestui tip de atac.

De asemenea, pot apărea breșe de securitate la scară largă, în care hackerii accesează baze întregi de date cu parole și nume de utilizator, furate de la companii terțe la care utilizatorii s-au înregistrat.

„Credential stuffing” este o altă tehnică prin care atacatorii introduc automat datele de autentificare furate de pe diverse site-uri, sperând să acceseze conturi în care s-a folosit aceeași parolă compromisă.

În opinia lui Muncaster, și atacurile de tip „brute-force”, în care parolele sunt ghicite prin încercări repetate, folosind diverse combinații posibile, reprezintă un pericol de compromitere a conturilor online inactive.

Conturile de firmă inactive pot oferi hackerilor acces la datele companiei

„Conturile de business inactive reprezintă, de asemenea, o țintă atractivă pentru atacatorii cibernetici, deoarece le pot oferi un acces facil la date și sisteme sensibile ale companiei. Aceste date pot fi furate și vândute sau pot fi folosite pentru șantaj cibernetic (ransomware)”, avertizează expertul.

Chiar dacă unii furnizori de servicii (Google, Microsoft și X) încep să închidă automat conturile inactive după o anumită perioadă de timp, pentru a elibera resurse, a reduce costurile și a crește securitatea clienților, totuși se recomandă o atitudine proactivă din partea utilizatorilor.

Astfel, printre recomandări se află:

  • auditul periodic al conturilor și ștergerea celor inactive;
  • verificarea managerului de parole sau a listei de parole salvate în browser și ștergerea celor asociate conturilor inactive sau actualizarea dacă a fost marcată ca fiind nesigură sau compromisă într-o breșă de date;
  • citirea cu atenție a politicii de ștergere a conturilor oferită de către furnizor;
  • gândiți-vă de două ori înainte să creați un cont nou.

În același timp, pentru conturile păstrate trebuie să se utilizeze parole puternice și unice. De asemenea, este recomandată salvarea într-un manager de parole, activarea autentificării în doi pași (2FA), nelogarea la rețele Wi-Fi publice (decât dacă folosiți un VPN) și atenție sporită la mesajele de phishing care încearcă extragă datele de autentificare sau să descarce malware, scrie Agerpres.

Compania Eset a fost fondată în anul 1992, în Bratislava, Slovacia, și rămâne în topul companiilor care oferă servicii de detecție și analiză a conținutului malware, fiind prezentă în peste 180 de țări.

Citeste mai mult

Eveniment

Jucăria periculoasă care poate mutila copiii mici. Chirurgii spun că poate duce și până la pierderea unei părți a intestinului

Publicat

Publicitate

Anual, sute de copii din România ajung la spital după ce au înghițit tot felul de obiecte. În special bile, părți mici ale jucăriilor, monezi sau accesorii cosmetice. Medicii trag un semnal de alarmă și spun că sunt cazuri în care consecințele sunt devastatoare, scrie ADEVĂRUL.

Tot mai mulți părinți din România neglijează etichetele privind vârsta recomandată a jucăriilor sau nu sunt atenți cu ce se joacă copiii lor. Cel puțin asta pare să indice o fenomen prezent câteva decenii în România și care capătă o amploare tot mai mare. Este vorba despre numărul mare de copii care ajung la spital după ce au înghițit diferite obiecte. Aparent, o chestiune rezolvabilă prin eliminarea firească din tractul digestiv, prin intestine, ingestia de corpuri străine poate mutila un copil pentru întreaga viață.

Numai în județul Botoșani, sunt sute de copii care ajung anual la Urgențe după ce au înghițit bile, părți din jucării, zaruri, accesorii pentru păr, bijuterii, baterii sau șuruburi. Numai în anul 2020, la Secția de Pediatrie a Spitalului Județean „Mavromati” din Botoșani, au fost în jur de 245 de cazuri. În multe situații este nevoie de intervenție chirurgicală. Sunt și cazuri în care micuții își pierd o parte din intestine, mai ales dacă este vorba de corpuri condondente. Cele mai multe cazuri apar atunci când copiii se joacă cu obiecte sau jucării nepotrivite vârstei lor.

Copii ajunși la operație din cauza curiozității sau a rețelelor sociale

Numărul tot mai mare de copii care ajung la spital după ce au înghițit obiecte îi determină pe medici să desfășoare o campanie, în județul Botoșani, pentru a informa populația și pentru a avertiza părinții despre riscuri. „Sunt destule cazuri. La un moment dat am vrut să facem o campanie în județ, să informăm populația despre aceste riscuri”, precizează Simona Bordiciuc, medic șef al Secției de Chirurgie de la Spitalul de Copii din Botoșani. Copiii înghit o varietate largă de obiecte. Unele, foarte mici și fără margini condondente, pot fi eliminate prin tractul intestinal. Altele, precum agrafe de păr, piese metalice sau cu margini ascuțite pot avea efect devastator.

„Dacă ajung în stomac, este un caz fericit, pot fi extrase. Pot să rămână în zona superioară a tractului digestiv. Din nou este caz fericit, fiindcă ne ajută colegii de pe  secția ORL. Dar avem și situații în care acele obiecte pot fi aspirate în plămân sau care ajung să se blocheze la un anumit nivel care ne depășește ca spital și atunci trimitem către un centru de specialitate”, spune Simona Bordiciuc. În cele mai multe cazuri este vorba despre copii mici, cu vârsta de până la 3-4 ani. Dar sunt și cazuri de copii mai mari sau chiar adolescenți. În cazul adolescenților este vorba mai ales de provocări de pe rețelele sociale.

Publicitate

„Nu există o vârstă anume. În general sunt cei mici care sunt foarte curioși, sunt atrași de lucrurile colorate, micuțe și le ingerează. Dar acum, cu noile provocări pe care toată lumea le știe, promovate pe rețelele sociale, avem surprize și la pacienții cu vârstă mai mare. Sunt și cazuri tragice care de la corpuri străine au ajuns și la evenimente nefericite”, adaugă medicul botoșănean. Anul trecut, o fetiță de 4 ani din localitatea Corni, județul Botoșani, a înghițit o monedă de 50 de bani. În 2023, o altă fetiță, tot de 4 ani, a înghițit o monedă de 10 bani, fiind nevoie de un transfer de urgență la Iași.

Jucăria care poate duce la pierderea intestinului

Medicul chirurg de la spitalul din Botoșani spune că printre cele mai periculoase jucării pentru un copil mic sunt bilele magnetice. Acestea pot fi înghițite rapid și fac ravagii în organism. „Sfătuim populația să nu mai cumpere, pentru copii mici, acele joculețe cu bile magnetice care pot fi ingerate. Am avut un caz cu 11 bile înghițite, o colegă a avut un caz cu un număr mai mare de bile înghițite. Toate au ajuns la intervenție chirurgicală.  De obicei, intervenție chirurgicală deschisă prin minimă laparatomie, explorare, extras corp străin”, precizează medicul Simona Bordiciuc. Sunt și cazuri foarte grave în care bilele ajung în intestin. Atunci copilul poarte pierde o parte din intestinul gros.

„ Unele dintre ele ajung din păcate la rezecție intestinală cu anostomoză. Adică pierde o bucățică de intestin. Prin sus, prin jos, unite între ele se produce necroză perforată, insa devine devitelizată, adică nu va trăi niciodată în organism, Și atunci trebuie înlăturată și făcut sutură. Sunt cazuri în care, de la obiecte străine magnetice, s-a ajuns chiar și la colostomii sau ilestomii, adică ansele intestinale erau clar avariate grav”, completează medicul botoșănean.

Citeste mai mult

Cultura

Festivalul de Debut (ediția a 3-a) din cadrul Zilelor Eminescu, organizat de Memorialul Ipotești

Publicat

Publicitate

Unic în țară, Festivalul de Debut a fost lansat de Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” în 2023, cu ocazia ediției a 25-a a Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opus Primum, la propunerea criticului Al Cistelecan. Începând cu prima ediție, la festival, au fost invitați poeții înscriși în concursul pentru acest premiu.

Festivalul de debut, prin care demarează Zilele Eminescu și care, implicit, precedă gala de decernare a Premiului, are drept menire promovarea tuturor poeților debutanți.

La ediția 2025 a festivalului (11-15 iunie), vor participa 20 de poeți debutanți din cei 28 înscriși pentru concurs: Adrian A. Agheorghesei, Daniela Bejinariu, Iustin Butnariuc, Andrew Davidson-Novosivschei, Flavia Dima, Marinela T. Dinulescu, Mihai Manole, Izabel Marin, Emma Mihăescu, Alexandru Martinaș, Filip Naru, Andrei Peptine, Miruna Rus, Simona Sigartău, Alex Gabriel Stan, Nicoleta Șimon, Dorin Ștefănescu, Vlad Condrin Toma, Alina-Țârcoman-Ochea. Pentru al doilea an consecutiv, poeților li se vor alătura câțiva participanți ai Casei de poezie Light of ink (Suceava), coordonați de profesorul Gh. Cârstean Suceava.

În cadrul festivalului, zilnic, începând între orele 10:00-12:00 și 15:00-17:00, vor avea loc, la Memorialul Ipotești, ateliere de lectură performativă, coordonate, în acest an, de Ionuț Caras, sunetul și luminile fiind asigurate de Vasile DJ (Vasile Gherghel). Seria de ateliere va fi precedată de masa rotundă Cum e să debutezi în 2024 (11 iunie, ora 15:00, amfiteatrul „Laurențiu Ulici” al Memorialului Ipotești), moderată de Lucia Țurcanu.

Participanții la festival vor susține zilnic, în perioada 12-14 iunie, într-un spectacol de lumini și sunet, recitaluri din propriile creații și din opera lui Eminescu pe esplanada Cinematografului „Unirea” din Botoșani, începând cu orele 20.30.

Proiectul „Zilele Eminescu, ediția iunie” este finanțat de Ministerul Culturii prin axa de proiecte prioritare.

Publicitate

Ediția din iunie 2025 a Zilelor Eminescu este organizată de Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, cu susținerea Consiliului Județean Botoșani, în parteneriat cu Primăria Botoșani, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani, Cinematograful „Unirea” și cu sprijinul Inspectoratului Școlar Botoșani, al Casei Corpului Didactic, al liceelor și școlilor din oraș și al mediului privat.

Programul desfășurat al Zilelor Eminescu poate fi consultat pe pagina Memorialului Ipotești: http://www.eminescuipotesti.ro/

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending