Connect with us

Eveniment

Reguli de circulație mai puțin cunoscute, care îți pot aduce o amendă

Publicat

Publicitate

Codul Rutier se schimbă periodic. Apar reguli noi, care pot aduce amenzi semnificative șoferilor, la fel cum există reguli vechi, pe care șoferii fie le-au uitat, fie nu le-au cunoscut bine nicioadată, relatează alba24.ro. 

Printre cele mai întâlnite situații, la care șoferii nu mai sunt atenți, putem enumera unele banale, cum ar fi cele de mai jos.

Atenție însă, există și reguli noi, aplicabile din 2022, dublate de un nou nivel al sancțiunilor.

  • Numărul de înmatriculare trebuie să fie curat și vizibil. La fel și geamurile.
  • Forțarea semaforului: conform legislației, este interzis să treci pe culoarea galben a semaforului, cu o excepție: nu poți opri în siguranță la timp sau ești prins în intersecție. Aceste situații sunt discutabile oricum și îți pot aduce amendă din partea Poliției Rutiere.
  • Anvelope de iarnă și lichid de parbriz. Poliția și RAR pot verifica inclusiv existența lichidului de parbriz.
  • Femeile însărcinate, instructorii auto și șoferii de taxi (atunci când sunt în timpul programului – au client) reprezintă categoriile exceptate de la purtarea centurii de siguranță.
  • Utilizarea telefonului mobil la volan, fără un dispozitiv hands-free, este interzisă în toate țările UE.
  • În unele țări, este obligatorie utilizarea permanentă a luminilor de zi.

CODUL RUTIER 2022: REGULI noi

– depășirea neregulamentară: permis suspendat 60 de zile (în prezent 30 de zile) și amenzile cresc de la 580 lei – 725 lei la 870 lei – 1.160 lei; dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale – suspendare permis 90 de zile (în prezenta 60 de zile) și amenzi majorate de la de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei – 2.900 lei

Codul Rutier 2022: Clasele de sancţiuni

  • clasa I: 2/3 puncte-amendă (290 – 435 lei)
  • clasa a II-a: 4/5 puncte-amendă (580 lei – 725 lei)
  • clasa a III-a: 6-8 puncte-amendă (870 lei – 1.160 lei)
  • clasa a IV-a: 9-20 de puncte-amendă (1.305 lei – 2.900 lei)
  • clasa a V-a (pentru PJ): 21-100 de puncte-amendă (3.045 lei – 14.500 lei)

Modificări în Codul Rutier 2022

– permisul de conducere va putea fi reținut pentru 120 de zile pentru depășirea vitezei regulamentare cu 70 km/h peste limita maximă admisă; nu se va putea reduce perioada de suspendare la o lună; în prezent, permisul poate fi suspendat până la 90 de zile.

 

Publicitate

– sancțiuni noi pentru nerespectarea regulilor de circulație pe autostradă:

  • întoarcerea și mersul pe contrasens atrage suspendarea permisului de conducere pentru o perioadă de 4 luni (în prezent, 2 luni) fără posibilitatea de reducere a perioadei de suspendare; aceeași măsură și pentru circularea sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile și circularea în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională
  • mersul nejustificat pe banda de urgență – suspendarea permisului pentru 90 de zile (în prezent, doar amendă); de asemenea, amenzile pentru această contravenție cresc de la 580-725 lei la 1.300- 2.900 lei.

– comportamentul agresiv în trafic: amenzi clasa II sancțiuni, între 580 lei și 725 lei şi suspendarea dreptului de a conduce pentru 30 de zile; dacă s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale – amendă din clasa a III-a de sancţiuni (870 lei – 1.160 lei) şi suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile

Cod Rutier 2022: Transportul copiilor în mașină. Când au voie pe locul din față

Aceștia trebuie să călătorească în scaune speciale, prinși în centură.

Transportul copiilor pe scaunul din față ar trebui făcut în mod excepțional pentru că în caz de accident, persoana aflata în dreapta șoferului este cea mai expusă.

Potrivit Codului Rutier în vigoare până în 2015, copiii puteau ocupa locul din față dacăîmpliniseră vârsta de 12 ani. Din 2015, însă, noul Codul Rutier s-a schimbat.

Concret, un copil care nu a ajuns încă la înălțimea de 135 de centimetri poate fi transportat în mașină doar într-un dispozitiv de fixare omologat, pe locurile din spate.

Cei care depășesc această înălțime trebuie să poarte centuri de siguranță fixate în așa fel încât să nu traverseze zona feței sau a gâtului.

Există, însă, și o excepție de la această prevedere. Este vorba despre copiii cu afecțiuni grave, care au un certificat medical ce atestă existența acestor afecțiuni în cazul cărora este contraindicată fixarea cu ajutorul dispozitivelor de siguranță.

Pe certificatul medical trebuie să fie menționată durata de valabilitate a acestuia.

Atenție: conducătorul auto trebuie să aibă permanent asupra să certificatul medical al copilului pentru a-l prezența polițiștilor de la circulație ori de câte ori i se solicită acest lucru.

De asemenea, până la vârsta de 3 ani, copilul trebuie să fie supravegheat de un adult, altul decât conducătorul auto.

OUG – Articolul 36

(1^3) Conducătorilor de autovehicule le este interzis să transporte copii în vârstă de până la 3 ani în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă, cu excepţia celor destinate transportului public de persoane, precum şi a taxiurilor dacă în acestea din urmă ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă, în condiţiile prevăzute în regulament. Copiii cu vârsta de peste 3 ani, având o înălţime de până la 150 cm, pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă.

Regulament – Articolul 97

(1) Copiii cu o înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă pentru conducător şi pasageri, denumite în continuare sisteme de siguranţă, doar dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.

(1^2) Copiii cu o înălţime de peste 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă poartă centuri de siguranţă pentru adulţi, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei, ori dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.

(2^3) Copiii cu vârsta de peste 3 ani, având o înălţime de până la 150 cm, pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunele din faţă

Dispozitivele de fixare în scaun pentru copii se clasifică în 5 grupe de masă:

a) grupa 0, pentru copii cu masa mai mică de 10 kg;

b) grupa 0+, pentru copii cu masa mai mică de 13 kg;

c) grupa I, pentru copii cu masa între 9 şi 18 kg;

d) grupa II, pentru copii cu masa între 15 şi 25 kg;

e) grupa III, pentru copii cu masa între 22 şi 36 kg.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Femeie de 73 de ani, din Oroftiana, dată dispărută: A plecat de acasă și nu s-a mai întors

Publicat

Publicitate

Poliția este în alertă după ce o femeie în vârstă de 73 de ani, Agafitei Silvia, a fost dată dispărută de familie. Aceasta a plecat de la domiciliul său din comuna Oroftiana în data de 2 august 2025, fără a mai reveni acasă.

Potrivit informațiilor furnizate de autorități, Silvia Agafitei este născută pe 15 noiembrie 1951, în localitatea Hudești, județul Botoșani. Are cetățenie română și locuiește în prezent în comuna Oroftiana.

Femeia are următoarele semnalmente: înălțime 160 cm, greutate aproximativă 60 kg, corpolență robustă. Nu se cunosc motivele dispariției, iar cazul este încadrat la categoria „alte fapte”.

Persoanele care pot oferi informații despre locul unde s-ar putea afla Agafitei Silvia sunt rugate să contacteze cea mai apropiată unitate de poliție sau să apeleze numărul unic de urgență 112.

Citeste mai mult

Eveniment

Lovitură pentru șoferi: scumpiri la mașini noi după majorarea TVA. Cât ajung să coste modelele de top

Publicat

Publicitate

Începând cu 1 august 2025, cota de TVA aplicată autoturismelor vândute pe piața din România a fost majorată de la 19% la 21%. Măsura fiscală are un impact direct asupra prețurilor finale plătite de cumpărători, iar producătorii auto au început deja să ajusteze listele de prețuri, scrie alba24.ro.

Dacia: scumpiri de până la 2% pe întreaga gamă

Dacia, unul dintre cei mai populari producători de autoturisme din România, a majorat prețurile pentru toate modelele din portofoliu. De exemplu, un Logan în echipare Essential costa anterior 14.250 de euro, iar acum are un preț de 14.450 de euro.

Și alte modele au fost afectate:

  • Sandero: de la 14.850 euro la 15.150 euro

  • Sandero Stepway: de la 15.350 euro la 15.600 euro

  • Jogger: de la 18.140 euro la 18.400 euro

    Publicitate
  • Duster: de la 19.250 euro la 19.500 euro

  • Bigster: de la 23.000 euro la 23.350 euro

În medie, prețurile Dacia cresc cu sume cuprinse între 200 și 350 de euro, în funcție de model și echipare.

Ford păstrează bonusurile pentru electrice, dar ajustează prețurile

Ford România a anunțat că va adapta prețurile la noile reglementări fiscale, însă menține, pentru moment, bonusul de 9.600 de euro acordat clienților care achiziționează vehicule electrice din gama sa. Această facilitate rămâne activă până la reluarea programului Rabla, însă nu va mai putea fi cumulată ulterior cu ecotichetul oferit de stat.

Kia, MG Motor, Hyundai și BMW: scumpiri similare

Și alți producători, precum Kia și MG Motor România, au confirmat că vor majora prețurile autoturismelor vândute pe piața locală cu aproximativ 2%, începând cu 1 august. Astfel, o Kia Sportage în echipare de bază are acum un preț de listă de 30.047 de euro, cu TVA inclus.

Hyundai și BMW vor aplica, la rândul lor, creșteri de prețuri similare, în conformitate cu noua cotă TVA.

Impactul asupra pieței auto

Majorarea TVA-ului la 21% vine într-un context deja marcat de scumpiri la nivel global în industria auto, iar dealerii anticipează că aceste ajustări ar putea tempera cererea pe termen scurt. Rămâne de văzut dacă programele de subvenții și ofertele speciale vor reuși să echilibreze efectele fiscale asupra vânzărilor.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Trotinetele electrice luate la ochi de polițiștii din Botoșani

Publicat

Publicitate

*Activități preventive pentru siguranța bicicliștilor și trotinetiștilor, desfășurate în municipiul Botoșani*

 

Polițiștii din cadrul Biroului Rutier au desfășurat, în aceste zile, activități preventiv-educative pentru reducerea riscului de victimizare a bicicliștilor și trotinetiștilor prin accidente rutiere.

 

Acțiunile au avut loc în municipiul Botoșani, în zonele frecventate de astfel de participanți la trafic: Pietonalul Unirii, Parcul „Mihai Eminescu” și Parcul „Curcubeului”.

 

Publicitate

Peste 100 de flayere cu recomandări privind deplasarea în siguranță au fost distribuite, iar polițiștii au purtat discuții directe cu cetățenii, explicând principalele reguli de circulație aplicabile bicicliștilor și utilizatorilor de trotinete electrice.

 

În sprijinul acestor activități a fost folosit și autolaboratorul de educație rutieră, un mijloc modern și interactiv prin care participanții au putut accesa informații utile și demonstrații practice legate de siguranța în trafic.

Citeste mai mult

Eveniment

Mai multe autoturisme noi înmatriculate în iulie, mai puține electrice vândute

Publicat

Publicitate

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în luna iulie, comparativ cu perioada similară de anul trecut. Însă vânzările de mașini electrice înregistrează scăderi.

Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de mașini noi au crescut cu 26% în perioada amintită.

Au fost comercializate 16.276 unități.

Însă autoturismele pur electrice au înregistrat o scădere de 17,8% și o cotă de piață de 3,2%, potrivit Mediafax.

APIA arată că, în primele șapte luni din 2025, înmatriculările de autoturisme noi au atins 80.615 unități, cu o scădere de 15.3% față de perioada similară a anului 2024.

sursa: alba24.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending