Connect with us

Eveniment

Recalcularea pensiilor: Lista veniturilor care se iau în calcul în noua lege a pensiilor

Publicat

Publicitate

Noua Lege a Pensiilor recunoaște drepturile pensionarilor astfel încât sunt valorificate în calculul pensiei veniturile contributive care anterior nu erau valorificate (de exemplu, sporuri nepermanente, prime, premii, al 13-lea salariu, ore suplimentare, acord global etc).

Pentru perioadele de după aprilie 2001, nu sunt necesare documente justificative pentru veniturile nepermanente, deoarece aceste informații sunt deja stocate în bazele de date electronice, potrivit informațiilor Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Noua lege a pensiilor prevede că pensionarii trebuie să solicite angajatorilor în activitate adeverințe cu sporurile nepermanente, conform formatului prevăzut în Anexa nr. 6 din Legea 360/2023.

În cazul angajatorilor care nu mai sunt activi, pensionarii trebuie să se adreseze deținătorilor de arhive.

După 1 septembrie 2024, adeverințele pot fi în continuare depuse la dosarele de pensii, fără un termen limită, iar drepturile rezultate din noile documente vor fi acordate cu data de întâi a lunii următoare.

Pensionarii care nu au avut venituri nepermanente nu trebuie să prezinte adeverințe la Casele de Pensii.

Publicitate

În cele ce urmează prezentăm listele veniturilor permanente și nepermanente care sunt valorificate la recalcularea pensiilor.

Lista veniturilor nepermanente:

• formele de retribuire în acord sau cu bucata, în regie ori după timp, pe bază de tarife sau cote procentuale;

• premiile anuale şi premiile acordate în cursul anului pentru realizări deosebite;

• recompensele cu caracter limitat, acordate personalului din unele sectoare de activitate;

• al treisprezecelea salariu;

• formele de retribuire pentru „orele suplimentare” realizate peste programul normal de lucru;

• sporul acordat pentru personalul didactic care îndrumă practica psihopedagogică şi care asigură perfecţionarea de specialitate a învăţătorilor şi educatorilor;

• indemnizaţiile de muncă nenormată;

• alte sporuri care nu au avut caracter permanent pentru care s-a datorat contribuția de asigurări sociale.

Lista veniturilor permanente:

I. Sporul de vechime în muncă:

1. Pentru perioada anterioară datei de 1 aprilie 1992, sporul de vechime în muncă se calculează automat, potrivit prevederilor art. 139 alin. (5) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii şi, în consecinţă, nu este necesară dovedirea acestuia prin adeverinţe.

2. Pentru perioada de după 1 aprilie 1992, sporul de vechime utilizat este cel înregistrat în carnetul de muncă sau dovedit cu adeverinţe.

II. Sporuri, indemnizaţii şi majorări ale retribuţiei tarifare prevăzute în Legea retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii nr. 57/1974, republicată*) în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 59-60 din 23 iulie 1980 *) Legea retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii nr. 57/1974 a fost abrogată prin Legea nr. 120/2000 privind declararea ca abrogate a unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 12 iulie 2000.

1. sporul pentru munca în condiţii deosebite, acordat conform art. 68 alin. (1), stabilit anual prin Planul naţional unic de dezvoltare economico-socială;

2. majorarea retribuţiei tarifare cu până la 10% pentru condiţii grele de muncă, conform prevederilor art. 68 alin. (2), stabilită anual prin Planul naţional unic de dezvoltare economicosocială;

3. sporul de şantier acordat personalului nelocalnic, conform prevederilor art. 69, stabilit anual prin Planul naţional unic de dezvoltare economico-socială;

4. indemnizaţia de până la 10% acordată şefului de echipă sau de brigadă care conduce formaţia de lucru, prevăzută la art. 70 şi în anexa nr. IV.

Pentru unele activităţi specifice cuantumul indemnizaţiei era diferenţiat, după cum urmează:

• 2,50-18 lei/zi, în industria minieră;

• până la 1,3% din retribuţia realizată de formaţia condusă, în exploatările forestiere;

5. majorarea retribuţiei tarifare cu procente cuprinse între 5% şi 25%, acordată pentru categoriile de personal prevăzute în anexa nr. 10 la Decretul nr. 100/1979, cu modificările ulterioare;

6. indemnizaţia acordată personalului navigant şi însoţitorilor personalului navigant aerian, în timpul zborului, prevăzută în anexa nr. IV;

7. majorarea retribuţiei tarifare lunare cu 1-2 clase pentru persoanele cărora li s-a conferit, în condiţiile stabilite de lege, „gradaţia de merit”, astfel:

• personalului de conducere din activitatea de cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică (art. 121);

• cadrelor didactice definitive cu o vechime în învăţământ de cel puţin 30 de ani (art. 143);

• cadrelor sanitare cu o vechime în muncă de peste 30 de ani (art. 152);

• cadrelor de specialitate artistică încadrate la ultima gradaţie (art. 159);

8. majorarea retribuţiei tarifare cu 5-10%, acordată muncitorilor încadraţi la categoria a III-a inclusiv, care execută încălţăminte de tip „Romarta” şi confecţii din piele şi blană, după comandă, la casele de modă [anexa nr. IV cap. I lit. a) „Muncitori calificaţi”];

9. majorarea retribuţiei tarifare cu 5%, acordată muncitorilor care lucrează la locurile de muncă direct productive în subteran [anexa nr. IV cap. I lit. a) „Muncitori calificaţi”];

10. majorarea retribuţiei tarifare cu până la 25% pentru personalul care a desfăşurat activitate la spitalele „Elias” şi „Alexandru Sahia”, Policlinica Corpului Diplomatic, Oficiul Farmaceutic nr. 3 şi Institutul Naţional de Gerontologie şi Geriatrie Bucureşti (anexa nr. V cap. II „Ocrotirea sănătăţii”);

11. majorarea retribuţiei tarifare cu până la 15% pentru personalul care a desfăşurat activitate la Centrul Medical de Fonoaudiologie şi Chirurgie Funcţională (anexa nr. V cap. II „Ocrotirea sănătăţii”);

12. sumele acordate persoanelor care îndeplinesc funcţia de şofer şi în mod suplimentar efectuează şi activităţi de taxare, primitor-distribuitor, gestionar, mânuitor de valori şi altele similare (anexa nr. IV cap. V pct. 2 „Auto şi întreţinere drumuri”);

13. majorarea retribuţiei tarifare cu 35% pentru nevăzătorii încadraţi în gradul I de invaliditate şi cu 15% pentru nevăzătorii încadraţi în gradul al II-lea de invaliditate (art. 197);

14. indemnizaţia corespunzătoare funcţiei de conducere, acordată:

• profesorilor, conferenţiarilor şi lectorilor-şefi de lucrări titulari din învăţământul superior, pentru perioada cât sunt numiţi în funcţii de conducere în unităţile de cercetare şi inginerie tehnologică [art. 121 alin. (7)];

• şefilor de programe de cercetare şi de introducere a tehnologiilor care prezintă importanţă deosebită, pe durata realizării programelor [art. 121 alin. (8)];

• cadrelor medicale care îndeplinesc funcţia de medic director şi medic inspector din direcţiile sanitare, precum şi cea acordată persoanelor care îndeplinesc funcţia de inspector şcolar din inspectoratele şcolare (art. 180 şi anexa nr. VI cap. II);

• cadrelor sanitare care îndeplinesc funcţii de conducere (art. 150 alin. (4) şi anexa nr. V cap. II „Ocrotirea sănătăţii”);

• cadrelor de specialitate artistică care în afara funcţiei artistice îndeplinesc funcţii de conducere (art. 160);

15. indemnizaţiile acordate cadrelor didactice conform art. 140, care:

• îndeplinesc funcţii de director şi director adjunct de unitate şcolară şi şef catedră în

învăţământul superior;

• desfăşoară activitate de diriginte de clasă;

• predau în acelaşi timp la 2-4 clase în învăţământul primar;

16. majorarea retribuţiei tarifare cu două clase de retribuire pentru personalul care lucrează în casele de copii şi în şcolile speciale pentru copii cu deficienţe şi cu o clasă de retribuire pentru profesorii de la liceele organizate pentru copii cu deficienţe;

17. sporul pentru munca în timpul nopţii, acordat în condiţiile prevăzute la art. 72, de 15-25%, precum şi cel acordat în condiţiile prevăzute la art. 106 alin. (4), de 15-45%, pentru personalul din navigaţia fluvială;

18. sporul de până la 14% – care face parte din retribuţia tarifară – acordat pentru muncitorii din alte meserii, precum şi pentru personalul Centrului Naţional al Industriei Aeronautice Române şi al unităţilor subordonate sau din alte unităţi care participă efectiv la realizarea, controlul şi urmărirea fabricaţiei tehnicii de aviaţie şi la repararea acesteia, aşa cum este prevăzut la pct. 3 din nota de subsol din anexa nr. IV cap. I lit. A.a) la Legea nr. 57/1974, republicată;

19. indemnizaţia pentru conducerea formaţiei de lucru în activitatea încărcări-descărcări, în procent de 10% din retribuţia realizată în acord [anexa nr. IV cap. V pct. 1 lit. c)];

20. indemnizaţia prevăzută la art. 70, pentru conducătorul formaţiei de lucru de docheri, care este de până la 10%, iar pentru docherul vincier este de până la 5% din retribuţia realizată în acord (anexa nr. IV);

21. indemnizaţia prevăzută în anexa nr. V cap. II lit. B „Ocrotirea sănătăţii”, astfel:

2. indemnizaţiile şi alte plăţi pentru activităţi prestate în afara obligaţiilor funcţiei de bază şi care nu fac parte din retribuţie (anexa nr. V cap. II „Ocrotirea sănătăţii”), după cum urmează:

1. Medicii care asigură continuitatea în unităţile sanitare prin ore de gardă prestate peste timpul normal de muncă până la retribuţia tarifară orară;

2. Personalul sanitar care suplineşte personalul aflat în concediu (de boală, de naştere, de studii) sau în alte situaţii similare cu retribuţia tarifară orară;

3. Membrii comisiilor de avizare medico-legală, ai comisiilor de expertiză şi recuperare a capacităţii de muncă şi ai comisiei medicamentului 75-155 lei pe şedinţă;

4. Medicii curanţi care acordă asistenţă medicală cadrelor din nomenclatura unităţilor medicale speciale 155-310 lei lunar pe familie asistată;

23. indemnizaţiile lunare care se acordă cadrelor artistice (actor, dirijor, regizor etc.) pentru îndeplinirea unor funcţii de conducere în unităţile de artă şi cinematografie în afara obligaţiilor de serviciu de la funcţia de bază, care nu fac parte din retribuţia tarifară (anexa nr. V. cap. III), astfel:

– director de unitate artistică până la 1.615 lei;

– director adjunct artistic până la 1.100 lei;

– şef secţie artistică până la 560 lei;

24. indemnizaţia lunară pentru unele activităţi prestate în afara funcţiei de bază [anexa nr. V cap. V lit. d)] de:

1. rector (Universitatea Cultural-Ştiinţifică Bucureşti) 605 – 1.010 lei;

2. prorector (Universitatea Cultural-Ştiinţifică Bucureşti) 505 – 810 lei;

3. director de curs universităţi cultural-ştiinţifice 410 – 610 lei;

4. secretar de curs universităţi cultural-ştiinţifice 205 – 415 lei;

5. director de cămin cultural:

a) în comunele cu până la 4.000 de locuitori 205 – 310 lei;

b) în comunele cu 4.000 – 6.000 de locuitori 260 – 415 lei;

c) în comunele cu peste 6.000 de locuitori 360 – 520 lei;

6. bibliotecar comunal 205 – 310 lei;

25. indemnizaţia de conducere pe tipuri (anexa nr. I lit. B la Legea nr. 57/1974, republicată),

III. Alte sporuri:

1. sporul acordat personalului civil care a desfăşurat activitate în cadrul unităţilor militare aparţinând Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului Administraţiei şi Internelor, stabilit pe tranşe;

2. 2. majorarea de până la 20% a retribuţiei tarifare pentru persoanele care şi-au desfăşurat activitatea în societăţi mixte;

3. 3. majorarea cu 20-25% a retribuţiei tarifare a personalului român care şi-a desfăşurat activitatea în ambasade.

4. IV. Alte sporuri acordate de către ministerele de resort, conform prevederilor actelor normative în vigoare în diverse perioade, evidenţiate împreună cu salariile aferente în statele de plată şi pentru care s-a datorat şi s-a virat contribuţia de asigurări sociale.

5. 1. Indemnizație de conducere decan;

6. 2. Spor doctorat învățământ preuniversitar;

7. 3. Spor Importanță națională;

8. 4. Spor special ptr înfiinţarea unei staţii experimentale stuficole Delta Dunării;

9. 5. Spor special asupra salariului tarifar angajaţilor din unităţile Ministerului Industriei Petrolului şi Chimiei care lucrează în Deltă şi Lunca Dunării;

10. 6. Spor pentru activitatea desfăşurată de nevăzători, un spor de 15% din salariul de bază brut pentru cei încadraţi în gradul I de invaliditate;

11. 7. Spor pentru mobilizarea la domiciliu in vederea participarii la interventii;

12. 8. Spor pentru risc și suprasolicitare neuropsihică la magistrați si expert criminalist;

13. 9. Spor ptr. personalul navigant de pe navele fluviale care efectuează transporturi pe Dunăre în timpul nopţii;

14. 10. Indemnizație ptr personalul din echipele de salvare minieră;

15. 11. Spor mânuitor valori;

16. 12. Spor responsabil de unitate;

17. 13. Spor pentru activități ce solicită o încordare psihică foarte ridicată;

18. 14. Indemnizație scufundare;

19. 15. Indemnizație imersiune;

20. 16. Spor condiții degradante civic;

21. 17. Spor stații radio;

22. 18. Alte sporuri cu caracter permanent.

23. V. Sporuri cu caracter permanent, în conformitate cu prevederile Legii nr. 49/1992 pentru

24. modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale:

25. • sporul de vechime în muncă (a se vedea pct. I);

26. • sporul pentru lucru în subteran, precum şi pentru lucru pe platformele marine de foraj şi

27. extracţie;

28. • indemnizaţia de zbor;

29. • sporul pentru condiţii grele de muncă;

30. • sporul pentru lucrul sistematic peste programul normal;

31. • sporul pentru exercitarea unei funcţii suplimentare;

32. • alte sporuri cu caracter permanent prevăzute de legislaţia specifică fiecărui domeniu de activitate sau prevăzute în contractele colective şi individuale de muncă.

33. Menţiune: Aceste sporuri se utilizează la determinarea punctajului mediu anual atât pentru perioadele anterioare, cât şi pentru cele ulterioare datei de 1 aprilie 1992, data intrării în vigoare a prevederilor Legii nr. 49/1992.

34. VI. Adeverinţele prin care se dovedesc aceste sporuri vor cuprinde:

35. • datele de identificare a persoanei;

36. • denumirea unităţii;

37. • perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere şi de încetare a raportului de muncă;

38. • funcţia, meseria sau specialitatea exercitată;

39. • denumirea sporurilor, procentul sau suma acordată;

40. • perioada în care a primit sporul şi temeiul în baza căruia s-a acordat;

41. • adeverinţele vor purta număr, data eliberării, ştampila unităţii, precum şi semnătura celui care ngajează unitatea sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unităţii.

42. Adeverinţele privind sporurile cu caracter permanent acordate în perioadele anterioare datei d

e 1 aprilie 2001 se vor prezenta numai în situaţiile în care aceste sporuri nu sunt înregistrate în carnetul de muncă.

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pisică salvată de pompieri, în municipiul Botoșani, dintr-un copac înalt de peste nouă metri

Publicat

Publicitate

În această seară, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani au intervenit pentru salvarea unei pisici dintr-un copac, aflată la o înălțime de aproximativ nouă metri. Acțiunea a avut loc pe aleea Constantin Gane din municipiul Botoșani.

Chiar proprietarul a fost cel care a apelat la ajutorul pompierilor. Folosind o scară, unul dintre pompieri a urcat până aproape de vârful copacului și a reușit să coboare pisica în siguranță. Aceasta a fost predată înapoi stăpânului ei.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă și acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Operațiune ANAF împotriva evaziunii din comerțul online. Decizii de indisponibilizare și sechestre de peste 25 milioane lei

Publicat

Publicitate

Antifrauda a derulat recent o amplă acțiune în online, care a vizat peste 200 de firme nerezidente în România și a emis Decizii de indisponibilizare și sechestre de peste 25 de milioane de lei și măsuri asigurătorii de 40 de milioane de lei, a anunțat, vineri seara, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.

”ANAF este abia la începutul drumului către o administrație fiscală eficientă și predictibilă, dar rezultatele concrete merită semnalate. Așa cum am solicitat clar ANAF, analiza bazată pe date și instrumente adaptate anului 2025 sunt esențiale pentru eficientizarea activității și pentru a evita nedreptăți față de cei care își declară și plătesc corect obligațiile fiscale. Antifrauda a derulat recent o amplă acțiune în online, care a vizat peste 200 de firme nerezidente în România. Acestea vindeau bunuri pe o platformă locală de comerț electronic, evitând plata TVA-ului”a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

Potrivit acestuia, în perioada 2022 – iunie 2025, Antifrauda ANAF a descoperit 227 de entități fiscale rezidente în spațiul UE care au comercializat bunuri către clienți din România, în valoare totală de peste 226 de milioane de lei. Conform Codului Fiscal, aceste firme ar fi trebuit să se înregistreze în scopuri de TVA în România sau să folosească sistemul european special (One Stop Shop), având în vedere că au depășit plafonul aplicabil.

”Verificările au arătat că niciuna dintre aceste firme nu respecta legea. De aceea, Antifrauda a emis decizii de instituire a măsurilor asigurătorii pentru 219 de entități, în valoare totală de peste 40 de milioane de lei. ANAF a indisponibilizat și instituit sechestre asigurătorii pentru bunuri în valoare de peste 25 de milioane de lei. Suma de 8,6 milioane de lei a fost deja încasată în contul de garanții. Acțiuni ca aceasta reprezintă doar primi pași, însă mesajul este unul clar: ANAF începe să își facă treaba. Are în continuare major de recuperat în ceea ce privește corectarea deficiențelor interne și de comunicare cu contribuabilii”, a explicat ministrul Finanțelor.

Acesta a subliniat că lupta cu evaziunea este o direcție prioritară, iar utilizarea inteligentă a datelor, ”pe care ANAF le-a avut și în trecut, dar fie nu a știut, fie nu a dorit să le utilizeze”, va permite asigurarea unui mediu de afaceri mai sănătos.

”Indiferent de unele încercări de deturnare a atenției de la adevărul faptic în spațiul public, mandatul ANAF este să își facă, în sfârșit, treaba”, a punctat Nazare. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Zeci de vârstnici din Trușești și Stăuceni, într-o călătorie spirituală la Neamț. Cadoul spiritual a fost făcut de o asociație și o familie de creștini autentici

Publicat

Publicitate

Ziua de joi a fost una de bucurie pentru un grup de vârstnici din parohiile Trușești și Stăuceni, care au avut prilejul să participe la o călătorie spirituală în ținuturile Neamțului.

Evenimentul a fost posibil prin sprijinul Asociației Impact Trușești și al familiei Melnic, care, prin implicarea lor constantă, aduc alinare și bucurie bătrânilor, dar și persoanelor aflate în suferință.

Asociația Impact Trușești desfășoară o gamă variată de activități, de la organizarea de evenimente și renovarea spațiilor destinate comunității, până la programe educative pentru copii și tineri. Printre acestea se numără meditațiile la limba engleză pentru copiii cu vârste între 8 și 13 ani, activități de fundraising, cluburi de robotică, calculatoare și lectură.

Astfel de inițiative arată că solidaritatea și grija pentru aproapele nostru pot transforma zile obișnuite în experiențe memorabile pentru cei care au cea mai mare nevoie de atenție și sprijin.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Cum se aplică TVA 21% pe facturile din iulie. Precizări de la Ministerul Finanțelor

Publicat

Publicitate

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a reacționat vineri cu privire la situația facturilor pe luna iulie la care s-a aplicat cota majorată de TVA de 21%. Acesta susține că ministerul a aplicat corect legea, iar TVA se plătește în funcție de data facturării, nu de perioada consumului., scrie alba24.ro.

„Afirmațiile potrivit cărora românii ar fi „jefuiți” prin aplicarea cotei majorate de TVA la facturile pentru luna iulie sunt false.

Regula fiscală este simplă și neschimbată de ani de zile: TVA se aplică în funcție de data facturării sau a plății prevăzute în contract, nu de perioada calendaristică a consumului.

Asta înseamnă că, dacă furnizorul de energie, gaze, apă sau telefonie emite factura în august pentru consumul din iulie, se aplică automat cota în vigoare la data facturării, adică 21%.

Aceeași regulă s-a aplicat și atunci când TVA a scăzut, iar oamenii au beneficiat de cote reduse la facturile emise după 1 ianuarie 2016 sau 2017, chiar dacă acestea priveau consumul din luna anterioară. Regula este neutră și echitabilă: se aplică identic atât la creșterea, cât și la scăderea cotei”, a scris ministrul, pe pagina de Facebook.

Potrivit lui Alexandru Nazare, nu a existat nicio omisiune din partea Ministerului Finanțelor, aşa cum se propagă greşit în spațiul public.

Publicitate

„Articolul 281 din Codul Fiscal stabilește de multă vreme această procedură, folosită constant în toate situațiile de modificare a TVA.

Prin urmare, Ministerul Finanțelor a aplicat corect legea, fără să ia bani în plus de la cetățeni, iar orice încercare de denaturare a adevărului fiscal constituie fake news.

„Dacă, în schimb, există companii care au facturat diferit de prevederile legale, cu scopul de a obține sume necuvenite de la români, ANAF va interveni prompt pentru a verifica situația și a dispune măsuri clare. Nu vom accepta ca oamenii să plătească sume necuvenite”, a mai precizat ministrul Finanțelor.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending