Connect with us

Eveniment

Reabilitarea termică a locuinţei va fi gratuită pentru persoanele vulnerabile. Noi măsuri de sprijin anunțate de ministrul Boloș

Publicat

Publicitate

Guvernul a adoptat, în ședința de miercuri, o ordonanță de urgență prin care se introduc noi reglementări în domeniul proiectelor finanțate din fonduri europene, pentru a atrage cele 5 miliarde de euro ce mai pot fi atrase din perioada de programare 2014-2020, dar si pentru a asigura accesul rapid, facil și transparent la fondurile Politicii de Coeziune aferente perioadei 2021-2027, în valoare de 46 miliarde de euro.

Avem și două modificări ce vor avea un puternic impact social. Pe deoparte, pentru persoanele vulnerabile care au primit sprijin pentru plata facturilor la încălzire, reabilitarea termică a locuințelor se va face gratuit, fără să fie taxați în acest sens. Mai mult, vom permite accesul unităților de cult la fonduri europene pentru a permite reabilitarea patrimoniului istoric și valorificarea acestuia din fonduri europene”, a declarat ministrul Marcel Boloș potrivit unui comunicat privind programele regionale finațate din fonduri europene.

Categoriile de bneficiari pentru care se acordă ajutoare sociale

OUG aprobată astăzi actualizează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2009, astfel că următoarele tipuri de proprietari vor fi incluse în categoria celor pentru care se acorda ajutoare de natură socială, cheltuieli, a următoarelor categorii de beneficiari:

a) persoane cu handicap sau familii cu persoane cu handicap aflate în întreținere;

b) persoane singure/familii care, în ultimele 3 luni anterioare efectuării anchetei sociale de către autoritatea administrației publice locale, au realizat venituri medii nete lunare pe persoană singură/membru de familie sub câștigul salarial mediu net pe economie;

c) veterani de război şi soți/soții supraviețuitori/supraviețuitoare ai/ale acestora;

Publicitate

d) pensionari, indiferent de statutul acestora, ale căror venituri medii nete lunare pe persoană singură/membru de familie sunt sub câștigul salarial mediu net pe economie;

e) persoane aflate în sărăcie energetică (n.r. persoana singură/familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimale).

Unitățile de cult au acces la fonduri europene

Ca urmare a solicitării includerii unităților de cult în grupul țintă eligibil pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană, s-a reglementat cadrul normativ pentru a permite accesul unităților de cult la fonduri europene pentru a reabilitarea patrimoniului istoric și valorificarea acestuia.

Prin proiectele de regenerare urbană care vizează intervenții la nivelul unităților de cult se urmărește:

Renovarea, consolidarea sau reabilitarea clădirilor și terenurilor publice, inclusiv reconversia funcțională a acestora, cu o atenție specială asupra reducerii riscului seismic, ameliorării performanțelor energetice, a instalațiilor și infrastructurii asociate, inclusiv prin promovarea de soluții tehnice inovative;

Conservarea, punerea în valoare și dezvoltarea moștenirii culturale și istorice;

Reconsiderarea mobilității urbane, îmbunătățirea accesibilității și a legăturilor cu zonele înconjurătoare;

Prețurile materialelor folosite în proiectele europene vor fi ajustate

Ordonanţa adoptată miercuri vizează ajustarea preţurilor la proiectele de investiţii în concordanţă cu evoluţia preţului la materiale şi utilităţi, pentru a elimina blocajele în implementare, prin raportare la indici anuali publicaţi de INS.

De asemenea, pentru majorarea valorii eligibile a cheltuielilor unui proiect, beneficiarul fondurilor externe nerambursabile trebuie să utilizeze cel puţin 50% din valoarea eligibilă alocată prin contractul de finanţare.

Actul normativ reglementează problemele de proprietate publică în special pentru administratorii care deţin terenuri proprietatea statului pentru a permite autorităţilor publice locale să implementeze proiecte cu impact asupra calităţii vieţii oamenilor precum cele de regenerare şi mobilitate urbană.

Ce spune ministrul Marcel Boloș despre noile reglementări

„Continuăm eforturile pentru a ne asigura că România beneficiază de întregul buget aferent perioadei 2014 – 2020 pus la dispoziție prin politica de coeziune pentru a duce la bun sfârșit proiectele de infrastructură, care reprezintă o prioritate strategică pentru România.

În acest sens, am adoptat astăzi noi reglementări care să răspundă situațiilor identificate în cursul procesului de implementare a proiectelor, astfel încât să eliminăm riscul întârzierii acestora și să ne asigurăm că cele 5 miliarde de euro pe care le mai avem la dispoziție sunt folosite pentru a îmbunătăți condițiile de viață ale românilor și pentru a sprijini economia, cu accent pe specializare inteligentă, cercetare și inovare.

De asemenea, pentru perioada 2021 – 2027 avem perspectiva unor investiții de 46 miliarde de euro prin politica de coeziune și este obligatoriu ca reglementările aplicabile să susțină obiectivele prioritare stabilite în programele aferente acestei perioade și să asigure acces facil și transparent la fonduri. Avem și două modificări ce vor avea un puternic impact social.

Pe deoparte, pentru persoanele vulnerabile care au primit sprijin pentru plata facturilor la încălzire, reabilitarea termică a locuințelor se va face gratuit, fără să fie taxați în acest sens.

Mai mult, vom permite accesul unităților de cult la fonduri europene pentru a permite reabilitarea patrimoniului istoric și valorificarea acestuia din fonduri europene”, a declarat ministrul Marcel Boloș.

Principalele prevederi ale ordonanței adoptate astăzi

Ajustarea prețurilor la proiectele de investiții în concordanță cu evoluția prețului la materiale și utilități, pentru a elimina blocajele în implementare, prin raportare la indici anuali publicați de INS și de creșterea costului în construcții estimată de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză.

De asemenea, pentru majorarea valorii eligibile a cheltuielilor unui proiect, beneficiarul fondurilor externe nerambursabile trebuie să utilizeze cel puțin 50% din valoarea eligibilă alocată prin contractul de finanțare;

Reglementarea problemelor de proprietate publică în special pentru administratorii care dețin terenuri proprietatea statului pentru a permite autorităților publice locale să implementeze proiecte cu impact asupra calității vieții oamenilor precum cele de regenerare și mobilitate urbană.

În prezent, trecerea imobilelor din proprietatea statului în administrarea beneficiarilor este un proces greoi, care poate avea o durată de până la 12 luni, iar prevederile adoptate astăzi asigură diminuarea timpului necesar acestor proceduri și accelerarea implementării proiectelor.

Era necesară stabilirea cadrului legal prin care imobilele proprietate a statului, trec în administrarea temporară a autorităților locale beneficiare de proiecte finanțate prin fonduri externe nerambrusabile, în vederea diminuării timpului necesar acestor proceduri si a accelerării procesului de accesare și implementare proiectelor.

Acordarea de sprijin pentru proiectele de cercetare și transfer tehnologic, astfel încât institutele de cercetare să aibă asigurate condițiile necesare pentru transferul rezultatelor cercetării în piață și pentru întărirea parteneriatelor cu mediul de afaceri;

Implementarea instrumentelor de finanțare moderne pentru a asigura sustenabilitatea proiectelor, mai ales cele derulate de sectorul privat;
Accesul gratuit pentru persoanele cu dizabilități, pensionari cu venituri reduse, veterani și văduve de război la reabilitarea termică a blocurilor de locuințe;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO&FOTO: Părintele profesor Grigore Diaconu, sărbătorit la 77 de ani

Publicat

Publicitate

La sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului, atmosfera liturgică de la Biserica „Sfântul Gheorghe” din Botoșani a căpătat astăzi o notă aparte. Părintele profesor Grigore Diaconu, Cetățean de Onoare al municipiului, și-a aniversat ziua de naștere, fiind înconjurat de prețuirea credincioșilor.

Alături de el s-au aflat preoții Dumitru Mateciuc, parohul bisericii din inima orașului, pr. Aurel Chiroșcă, pr. Ștefan Holban și numeroși credincioși veniți să participe la slujbă, transformând această zi într-o bucurie deplină. La finalul slujbei, părintele a primit flori și o urare profundă izvorâtă din recunoștința creștinilor prezenți la slujbă. Vizibil emoționat, părintele Grigore Diaconu a mulțumit tuturor cu o binecuvântare și un scurt cuvânt.

Ajuns la 77 de ani de viață și 56 de ani de preoție, dintre care peste trei decenii cu „normă dublă”, părintele profesor Grigore Diaconu rămâne una dintre personalitățile marcante ale vieții bisericești și educaționale din Botoșani. Hirotonit la 8 noiembrie 1969 pentru Parohia Santa Mare, de vrednicul de pomenire Patriarh Iustin Moisescu, tânărul preot avea să înceapă aici prima etapă a misiunii sale pastorale, construind o casă parohială și restaurând bisericile din Santa Mare și Berza.

La 1 ianuarie 1978, Patriarhul Teoctist, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Sucevei, îl numește protopop al Protopopiatului Botoșani. Timp de 12 ani, într-o perioadă grea, marcată de opreliștile regimului comunist, părintele Diaconu a coordonat construcția a 14 biserici, 25 de case parohiale, două case de oaspeți la Mănăstirea Vorona, precum și numeroase lucrări de restaurare și pictură la zeci de lăcașuri de cult.

Din 1990, a slujit ca paroh la Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva”, continuându-și activitatea cu aceeași dăruire și rigoare.

În aprilie 1997, părintele Grigore Diaconu a preluat, prin concurs, conducerea Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Gheorghe”. Aici, timp de 17 ani, pune bazele unei instituții moderne, dezvoltând spațiile de învățământ, dotând laboratoarele și cantina, amenajând un paraclis și construind un nou corp de clădire cu sprijinul Băncii Mondiale.

Publicitate

Prin parteneriatele pe care le-a inițiat cu organizații și parohii din Germania și Olanda, seminarul a beneficiat de aparatură modernă și mobilier nou, care au contribuit la profesionalizarea actului educațional. Tot el a sprijinit numeroși elevi proveniți din familii modeste, mulți dintre aceștia devenind ulterior preoți, profesori sau specialiști în domenii importante.

Pentru întreaga sa activitate pastorală, educațională și social-filantropică, părintele Grigore Diaconu a primit anul trecut Titlul de Cetățean de Onoare al municipiului Botoșani. Iar recent, i-a fost conferit ordinul „Crucea Patriarhală”, cea mai înaltă distincție a Patriarhiei Române pentru clerici, ca semn al recunoașterii unei misiuni împlinite cu responsabilitate, credință și neobosit devotament.

„Cel mai important lucru este că am reușit să zidesc biserici în inimile credincioșilor”, mărturisea părintele, rezumând în aceste cuvinte o viață întreagă dedicată slujirii lui Dumnezeu și oamenilor.

Citeste mai mult

Economie

ANAF introduce Declarația Unică precompletată începând cu veniturile aferente anului 2025. Cine trebuie să o depună. OFICIAL

Publicat

Publicitate

ANAF introduce Declarația Unică precompletată începând cu veniturile aferente anului 2025. Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat, în această săptămână, în secțiunea Transparență decizională de pe www.anaf.ro, proiectul de ordin al președintelui instituției privind aprobarea procedurii de precompletare, verificare și transmitere a formularului 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”, scrie alba24.ro.

Proiectul stabilește modul de funcționare a procedurii pentru forma precompletată a Declarației Unice.

Potrivit proiectului, începând cu perioada de declarare a veniturilor aferente anului 2025, ANAF va pune la dispoziția contribuabililor Declarația Unică deja precompletată cu informațiile existente în bazele de date, inclusiv:

  • veniturile realizate;
  • impozitul pe venit datorat;
  • baza de calcul a contribuției de asigurări sociale (CAS) și a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS);
  • cuantumul contribuțiilor datorate.

După preluarea informațiilor, contribuabilii vor trebui doar să verifice, să completeze dacă este cazul și să depună declarația.

Inițiativa se bazează pe prevederile art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 128/2024, care introduce măsuri pentru digitalizarea proceselor fiscale.

Declarația Unică precompletată va fi disponibilă online, în format electronic, prin Spațiul Privat Virtual (SPV) și în format fizic, la cerere, pentru persoanele care nu sunt înrolate în SPV.

Publicitate

ANAF va pune datele la dispoziția contribuabililor, cel târziu până la 31 martie a anului următor celui în care au fost realizate veniturile, iar după verificare, declarația va trebui depusă până la data de 25 mai 2026.

ANAF introduce Declarația Unică precompletată: Cine trebuie să o depună

Obligația depunerii formularului 212 revine persoanelor fizice care obțin venituri din:

  • activități independente;
  • drepturi de proprietate intelectuală;
  • cedarea folosinței bunurilor;
  • investiții;
  • activități agricole, silvicultură și piscicultură.

Consultare publică până la 29 noiembrie

ANAF invită contribuabilii să transmită sugestii, observații sau propuneri privind proiectul de ordin în termen de 10 zile de la publicare, potrivit Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, respectiv până la 29 noiembrie a.c.

Propunerile pot fi transmise:

  • prin e-mail, la presa@anaf.ro;
  • în format fizic, la sediul ANAF: str. Apolodor nr. 17, sector 5, București 050741, către Serviciul comunicare, relații publice și mass-media (mențiunea „Conform Legii nr. 52/2003”);
  • prin fax, la 021-319.98.57.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Educație pentru siguranță. Elevii au învățat să recunoască și să evite pericolele

Publicat

Publicitate

Creșterea gradului de siguranță în mediul școlar în raport cu diverse forme de manifestare a infracționalității reprezintă o prioritate națională.

Având în vedere prevederile Planului Național de Combatere a Violenței Școlare, precum și a Campaniei pentru creșterea gradului de conștientizare în ceea ce privește necesitatea asigurării unui climat optim de siguranță în mediul școlar de la nivelul unității de învățământ: ,,Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția!”, în data de 21.11.2025 la școala noastră s-a desfășurat o activitate informativ-educativ în colaborare cu Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani, Biroul Siguranță Școlară, având ca scop sensibilizarea elevilor și a cadrelor didactice cu privire la măsurile de protecție pe care le pot adopta pentru siguranța personală. La activitate au participat aproximativ 60 de elevi din ciclul primar alături de învățătorii de clase, director prof. Mihaela Chitic și Agent de poliție Deleanu Crina Ionela.

Tematicile abordate au fost următoarele:

– Prevenirea săvârșirii faptelor cu violență de către elevi;

– Prevenirea bullyingului și a cyberbullyingului;

– Cunoașterea prevederilor legale privind răspunderea penală a minorilor;

Publicitate

– Prevenirea portului fără drept de obiecte periculoase în incinta unităților de învățământ și consecințele legale ale acestor fapte;

Activitatea și-a propus formarea unui comportament responsabil și preventiv în diferite situații din viața de zi cu zi. Reprezentantul Poliției le-a prezentat copiilor, prin discuții și materiale adaptate vârstei, reguli esențiale de prevenire a violenței, comportamente sigure în mediul școlar și modalități de evitare a pericolelor. Am învățat altfel, am învățat pentru viață.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii botoșăneni, pregătiți pentru intervenția în situații de dezastru

Publicat

Publicitate

15 jandarmi botoșăneni au participat, în ultimele două zile, la instruiri în domeniul gestionării situațiilor de urgență.

Stagiile de pregătire fac parte din proiectul „Consolidarea infrastructurii și a pregătirii pentru situații critice de urgență”, derulat de Inspectoratul General al Jandarmeriei Române și finanțat prin Acordul de Împrumut cu Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Activitatea s-a desfășurat la sediul ISU Botoșani, unde specialiștii instituției au susținut cursurile, oferind participanților atât pregătire teoretică, cât și demonstrații practice menite să consolideze capacitățile operaționale ale structurilor de intervenție.

Sesiunile de instruire au cuprins o gamă variată de teme, printre care:

– identificarea și înțelegerea principalelor tipuri de riscuri specifice județului Botoșani;

– noțiuni generale privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență;

Publicitate

– modul de organizare și funcționare a bazelor de operații;

– conduita de urmat înainte, pe timpul și după manifestarea situațiilor potențial generatoare de dezastre.

În cadrul aplicațiilor practice, jandarmilor le-au fost prezentate Postul Medical Avansat, Punctul Mobil de Comandă, containerul Multirisc și alte echipamente utilizate în intervenții complexe.

Pregătirea în domeniul situațiilor de urgență reprezintă un element esențial pentru un răspuns eficient și o coordonare unitară între structurile responsabile. Astfel de instruiri vor continua și în perioada următoare, parte a procesului permanent de perfecționare profesională și de consolidare a colaborării interinstituționale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending