Connect with us

Actualitate

Psihoterapeut: La început, nouă, părinților, ni se pare interesant că a învățat copilul să-și caute singur pe youtube

Publicat

Publicitate
„În momentul în care apare această dependență de ecrane, observăm că al nostru copil mănâncă doar dacă are acel ecran în fața lui”, a spus Monica Dobre, psihoterapeut, pentru TVR Craiova. Aceasta a explicat care sunt efectele dependenței de ecrane: „acel copil nu va cunoaște textura alimentelor, el nu va fi conștient de gust, el nu va fi conștient de mirosul acelui aliment, poate nu le va diferenția sau, dacă-l întrebi după masă ce a mâncat, habar n-are să-ți spună.”

Aceasta a vorbit despre cele două caracteristici ale autismului virtual: „Autismul virtual în sine nu este un diagnostic psihiatric, el nu există în manualul de diagnosticare, însă este o sintagmă prin care specialiștii evidențiază cumva întârzierile în dezvoltare cauzate de doi factori. Și aici mă refer la expunerea într-un timp îndelungat la ecrane a copilului, care duce la dependență, și lipsa conexiunii umane.”

Monica Dobre a precizat că expunerea excesivă la ecrane duce la întârzieri ale dezvoltării limbajului, la tulburări de învățare și dificultăți în a crea relații cu ceilalți copii:

„O expunere excesivă la ecrane la o vârstă mai mică de 2 ani, în primul rând, va duce la întârzieri ale dezvoltării limbajului. Acesta va fi primul semn pe care noi îl putem observa la copil. Va duce la tulburări de comportament. O să aibă o lipsă a limbajului expresiv. El nu va ști ce să facă cu mușchii faciali, nu va ști să vorbească nonverbal, lucru pe care noi, adulții, știm să îl facem sau sper eu că știm. Va aduce mai târziu acele tulburări de învățare.

Dincolo de asta, vom observa la copilul nostru dificultăți în a crea relații: relații la locul de joacă, relații în casă, relații cu prietenii noștri, cu copiii prietenilor noștri. Nu va ști cum să reacționeze în momentul în care are un adult sau un alt copil în fața lui. (…)”

„La început, nouă, părinților, ni se pare interesant că a învățat să-și caute singur pe youtube. Ei bine, n-a învățat. Se creează dependența asta de gest, de lumină, de stimul și el face acest gest în permanență”, a precizat psihoterapeutul.

Redăm declarațiile complete ale psihoterapeutului:

„Nu orice întârziere în dezvoltarea copilului înseamnă că este neapărat diagnosticată cu autism. Și autismul, prin natura lui, înseamnă o întârziere globală în dezvoltare globală. Specialiștii se referă la întârzierea pe toate ariile vieții și, așa cum vorbeam dățile trecute, înseamnă acea lipsă de abilități a copilului.

Publicitate

În ultima vreme, observ această cumva supradiagnosticare a autismului (…). Primim des întrebarea dacă ecranele blochează dezvoltarea copilului și mi-am propus azi să vorbesc despre aceste ecrane. Sunt un mare iubitor al digitalizării, dar observ apariția diagnosticării cu autism virtual. Autismul virtual în sine nu este un diagnostic psihiatric, el nu există în manualul de diagnosticare, însă este o sintagmă prin care specialiștii evidențiază cumva întârzierile în dezvoltare cauzate de doi factori. Și aici mă refer la expunerea într-un timp îndelungat la ecrane a copilului, care duce la dependență, și lipsa conexiunii umane.

Și în momentul în care lipsește această conexiune umană, ea întotdeauna o să ducă la absența abilităților de bază ale copilului. În momentul în care apare această dependență de ecrane, observăm că al nostru copil mănâncă doar dacă are acel ecran în fața lui. Ce înseamnă asta? Înseamnă că acel copil nu va cunoaște textura alimentelor, el nu va fi conștient de gust, el nu va fi conștient de mirosul acelui aliment, poate nu le va diferenția sau, dacă-l întrebi după masă ce a mâncat, habar n-are să-ți spună, pentru că nu reușește să iasă din acel ecran și să meargă în a simți. Copilul nu reușește să se conecteze cu ceea ce mănâncă.

În momentul în care dispare conexiunea umană, copilul nu învață să imite, nu învață să citească cumva facial pe cel din fața lui, nu învață de la mamă care sunt reacțiile ei în momentul în care ea e supărată, în momentul în care e tristă și multe, multe alte astfel de abilități de bază. O expunere excesivă la ecrane la o vârstă mai mică de 2 ani, în primul rând, va duce la întârzieri ale dezvoltării limbajului. Acesta va fi primul semn pe care noi îl putem observa la copil. Va duce la tulburări de comportament. O să aibă o lipsă a limbajului expresiv. El nu va ști ce să facă cu mușchii faciali, nu va ști să vorbească nonverbal, lucru pe care noi, adulții, știm să îl facem sau sper eu că știm. Va aduce mai târziu acele tulburări de învățare.

Dincolo de asta, vom observa la copilul nostru dificultăți în a crea relații: relații la locul de joacă, relații în casă, relații cu prietenii noștri, cu copiii prietenilor noștri. Nu va ști cum să reacționeze în momentul în care are un adult sau un alt copil în fața lui. De ce? Pentru că acel ecran nu are nevoie de interacțiune. Pe acel ecran, observăm că, încă de la cele mai mici vârste, de la câteva luni, copilul tapează ecranul. De multe ori, nu stă mai mult de o secundă să se uite la ceva, la o imagine care fuge prin fața lui, apasă pur și simplu. La început, nouă, părinților, ni se pare interesant că a învățat să-și caute singur pe youtube. Ei bine, n-a învățat. Se creează dependența asta de gest, de lumină, de stimul și el face acest gest în permanență.

Ei bine, în momentul în care întâlnește o conexiune umană cu un alt adult, cu un alt copil, el nu poate să tapeze acel copil. Și atunci observăm că apar îmbrâncelile. Apar îmbrâncelile, pentru că s-a instalat deja această tulburare de comportament și copilul nu știe cum să intre în conexiune cu celălalt. Apar aceste dificultăți în integrare: nu știe cum să le ceară celorlalți să se joace cu el. Apar acele dificultăți în a fi acceptat de către ceilalți: nu știu cum să mă port cu ei, ei mă resping.

Pe lângă toate aceste lucruri pe care le putem observa vizibil până la 2 ani la copilul nostru, un alt lucru pe care ecranele îl aduc în dezavantaj este faptul că acele imagini care se tot plimbă doar îi suprastimulează creierul. El nu e cumva stimulat să-și satisfacă nevoile. Stând în fața ecranului foarte mult timp cu telefonul în mână, da, s-ar putea să ne trezim cu copilul nostru că a învățat cuvinte în engleză sau a învățat cifre. În schimb, în tot acest proces de învățare, el nu e deloc rațional. Și nu doar că nu e rațional, nici nu-l ajută pe copil.

El nu știe să îmi ceară ceva, el nu știe să-și satisfacă nevoile în momentul în care le are. Copilul ajunge să nu știe să spună că îi e sete. La grădiniță, poate să nu știe să spună că acum nu mai vrea, că a obosit, că îi e dor de mamă sau, pur și simplu, niciun fel de nevoie. El se află în în punctul în care nu știe să și-o satisfacă și să ceară ceva. Acesta este cel mai mare un dezavantaj pe care ecranul îl aduce în viața copilului nostru.”

VIDEO pe edupedu.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Incendiu la Tulbureni! Bunurile dintr-o cameră au fost cuprinse de flăcări, iar cauza ar fi un scurtcircuit.

Publicat

Publicitate

Un incendiu a izbucnit, în urmă cu puțin timp, într-o casă de pe strada Crizantemelor din cartierul Tulbureni. Bunurile dintr-o cameră au fost cuprinse de flăcări, cel mai probabil, din cauza unui scurtcircuit. Când s-a produs evenimentul, proprietarul nu era acasă.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere. Aceștia au acționat rapid astfel încât flăcările să nu cuprindă întreaga locuință.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

– verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

– nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

– la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

Publicitate

– verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

– nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

– nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

– instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

– amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere. Aceștia au acționat rapid astfel încât flăcările să nu cuprindă întreaga locuință.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

– verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

– nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

– la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

– verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

– nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

– nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

– instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

– amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

Citeste mai mult

Eveniment

Blocada la Darabani, pentru prevenirea accidentelor rutiere

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere, care au drept cauză generatoare neresepectarea regimului legal de viteză.

 

În cadrul activităților desfășurate au fost controlate peste 30 de autovehicule, iar 28 dintre conducătorii auto au fost sancționați pentru faptul că au depășit limita legală de viteză.

 

Valoarea sancțiunilor aplicate a fost de peste 16.000 de lei.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Șofer din comuna Mihai Eminescu, depistat de polițiști la volanul unui autoturism radiat din circulație

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani – Biroul Rutier au oprit pentru control, pe strada Cornișa, din municipiul Botoșani, un autoturism condus de un bărbat, de 42 de ani, din comuna Mihai Eminescu.

 

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că autovehiculul pe care îl conducea era radiat din circulație.

 

Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de punere în circulație a unui autoturism neînmatriculat.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Exercițiu de alarmare publică „MIERCUREA SIRENELOR”, în Botoșani

Publicat

Publicitate

Mâine, 26 februarie a.c, începând cu ora 10:00, va avea loc exercițiul de alarmare publică, denumit generic “MIERCUREA SIRENELOR”. Astfel, va fi verificat modul de funcționare al tuturor mijloacelor de alarmare publică din județ. Prin modul de acționare a acestora, există posibilitatea de a crea disconfort în spațiul public, motiv pentru care asigurăm cetățenii că astfel de exerciții periodice sunt necesare și benefice.

Aceștia nu trebuie să intre în panică, fiind vorba doar despre un exercițiu, ce are ca scop cunoașterea semnificației semnalelor de alarmare și a măsurilor ce trebuie adoptate în situația manifestării unor factori de risc.

Pe timpul desfăşurării acestei activităţi, locuitorii județului nu trebuie să-şi întrerupă activitatea normală, deoarece acest exerciţiu implică doar personalul de la nivelul administraţiei publice locale.

Semnalele de alarmare acustice a populației, a instituțiilor publice și a operatorilor economici sunt: alarmă aeriană, alarmă la dezastre, prealarmă aeriană și încetarea alarmei.

În cazul unor situații reale, mai multe informații vor fi transmise prin intermediul mesajelor RO-ALERT, al aplicației DSU și altor surse și canale de informare ale structurilor pentru situații de urgență, precum și posturi radio și TV.

Înştiinţarea, avertizarea, prealarmarea şi alarmarea se realizează în scopul dispunerii măsurilor de protecție a populaţiei și bunurilor materiale, precum şi pentru limitarea efectelor dezastrelor. Cele mai des întâlnite situații în care este alarmată populația, prin intermediul sirenelor electrice și electronice, sunt fenomenele meteo periculoase, când este semnalată iminența producerii unor inundații sau a altor situații de urgență care să pună în pericol viața persoanelor.

Publicitate

De asemenea, sistemul de înștiințare-alarmare este utilizat în cazul producerii unor accidente tehnologice în care sunt implicate substanțe periculoase, ruperii unor baraje hidrotehnice sau căderii obiectelor din atmosferă.

Prin intermediul acestor mijloace de alarmare pot fi transmise semnale acustice cu diferite semnificații sau pot fi transmise mesaje vocale care vizează anumite măsuri pentru comunitate.

Durata fiecărui semnal de alarmare, pentru toate mijloacele de alarmare, este următoarea:

✓ Semnalul ALARMĂ LA DEZASTRE se compune din 5 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 5 sunete a 8 secunde fiecare, cu pauză de 5 secunde între acestea;

✓ Semnalul PREALARMĂ AERIANĂ se compune din 3 sunete a 32 secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 3 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 6 secunde între acestea;

✓ Semnalul ALARMĂ AERIANĂ se compune din 15 sunete a 4 secunde fiecare, cu pauză de 4 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 15 sunete a câte două secunde fiecare, cu pauză de două secunde între acestea;

✓ Semnalul ÎNCETAREA ALARMEI se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de două minute. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de un minut.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending