Connect with us

Eveniment

Psiholog: Fiecare dintre noi se naşte cu cinci răni ale sufletului

Publicat

Publicitate

Petronela Nechita, medic primar la Institutul de Psihiatrie Socola din Iaşi, este de părere că, deşi rănile emoţionale trăite în perioada copilăriei ne împiedică să fim noi înşine, ele fac parte din procesul nostru evolutiv.

Psihiatrul consideră că aceste răni emoţionale devin dominante în cursul existenţei noastre şi sunt reactivate, fie pe rând, fie simultan, în diverse momente şi situaţii legate de interacţiunile cu ceilalţi.

„Se spune că fiecare dintre noi se naşte cu cinci răni ale sufletului: respingerea, abandonul, umilirea, trădarea şi nedreptatea. Aceste răni se activează în anumite perioade ale copilăriei noastre, mai ales atunci când, ca şi copii, nu primim iubire şi acceptare din partea părinţilor noştri. De fapt, numim ‘răni emoţionale’ acele stări cauzate de evenimente care includ umilirea persistentă, abandonul fizic sau emoţional din partea unui părinte sau abuzul psihic sau sexual. Aceste răni afectează negativ stima noastră de sine şi limitează capacitatea noastră de a rezolva problemele cu care ne confruntăm”, a explicat pentru AGERPRES dr. Petronela Nechita.

Conform acesteia, fiecare rană emoţională nevindecată ascunde o cantitate semnificativă de suferinţă în spatele ei. În încercarea de a ne proteja de această durere, purtăm o mască, ce are scopul de a face faţă cerinţelor vieţii.

„Există cinci astfel de măşti: fugar, dependent, masochist, dominator, rigid, fiecare dintre acestea corespunzând celor cinci răni importante: respingere, abandon, umilire, trădare, nedreptate. Cu toţii avem în noi urme ale fiecărei răni, dar una dintre ele va fi mereu predominantă şi activă. Această rană va influenţa toate aspectele vieţii noastre şi va dicta comportamentul nostru de la momentul activării până la momentul vindecării. În jurul acestor răni se dezvoltă mecanisme de apărare prin care relaţiile noastre cu ceilalţi sunt afectate şi dezvoltăm suferinţe care pot duce la probleme de sănătate fizică, emoţională sau mentală”, afirmă medicul.

Psihiatrul ieşean a explicat că ”rana de respingere”, asociată măştii fugarului, apare în contextul relaţiei cu părintele de acelaşi sex.

Publicitate

„Astfel, o fată va căuta să fie acceptată de mama sa, în timp ce un băiat va căuta să fie acceptat de tatăl său. Părintele de acelaşi sex ne învaţă să iubim, să ne iubim pe noi înşine şi să oferim iubire, în timp ce părintele de sex opus ne învaţă să ne lăsăm iubiţi şi să primim iubirea. Prin urmare, acesta este modul în care putem explica dificultăţile pe care le întâmpinăm ca adulţi în a ne accepta şi iubi pe noi înşine. Această rană este adesea prezentă la copiii care nu au fost doriţi sau la cei care nu au sexul dorit de părinţi. O persoană care suferă de rana de respingere hrăneşte această rană de fiecare dată când îşi denigrează propria valoare, când crede că nu este suficient de bună. Simte mereu că nu are valoare în ochii celorlalţi. Rana de respingere se află adesea la originea problemelor fizice sau psihice. Această rană poate fi vindecată prin acceptarea şi iubirea de sine, precum şi prin acceptarea şi iubirea necondiţionată a celor din jur. De asemenea, se poate vindeca atunci când persoana respectivă se afirmă cu tot mai mult curaj, îndrăzneşte să refuze şi să accepte refuzul ca pe o alegere personală a celuilalt şi nu ca pe un defect personal”, arată dr. Nechita.

Psihiatrul precizează totodată că ”rana de abandon”, asociată măştii dependentului, se dezvoltă în contextul relaţiei cu părintele de sex opus, când copilul simte că este abandonat.

„Cei care au această rană au o carenţă afectivă. Pe parcursul vieţii adulte, aceştia tind să facă multe favoruri altor persoane, sperând să primească în schimb afecţiune sau recunoştinţă. Printre toate emoţiile, tristeţea este cea mai puternic resimţită de către persoanele cu rana de abandon. Cea mai mare frică este singurătatea, motiv pentru care aceştia se agaţă de diverse relaţii, obiecte, alcool sau droguri pentru a evita sentimentul de tristeţe. Această rană se reactivează de fiecare dată când renunţă la un proiect important sau abandonează un ţel. Persoanele cu această rană tind să se auto-victimizeze uşor şi să devină foarte solicitante pentru a se asigura că ceilalţi nu le părăsesc, devenind controlatori şi adoptând comportamente care pot să îi îndepărteze pe ceilalţi. Această abordare îi încurajează să adopte convingeri negative despre sexul opus, cum ar fi, de exemplu, ‘femeile sunt…’, ‘bărbaţii sunt…’. Vindecarea acestei răni survine atunci când singurătatea nu mai reprezintă o frică şi când începe să investească în relaţia cu ea însăşi. Totodată, vindecarea are loc când persoana duce lucrurile la bun sfârşit, cu sau fără sprijinul altora. Persoanele care au această rană au, de obicei, şi rana de respingere”, explică dr. Petronela Nechita.

În ceea ce priveşte ”rana de umilire”, susţine medicul psihiatru, este asociată măştii masochistului şi apare cel mai des în relaţia cu mama, dar poate să se manifeste şi în relaţia cu ambii părinţi, în special cu părintele care s-a ocupat de dezvoltarea fizică a individului.

„Masochismul este comportamentul unei persoane care găseşte plăcere şi chiar satisfacţie în suferinţă. Persoanele cu această mască vor căuta, adesea inconştient, durerea şi umilirea. Ele hrănesc rana de umilire de fiecare dată când se denigrează, se compară cu ceilalţi, se pun în situaţii de inferioritate, se autoacuză că nu sunt buni sau că nu au voinţă şi aleg să se umilească purtând haine care le dezavantajează. Persoanele cu această rană tind să-şi neglijeze nevoile personale şi să facă orice pentru a fi de folos altora, devalorizându-se în mod constant. Cea mai mare frică a individului cu această rană este libertatea, deoarece pentru el a fi liber înseamnă să nu răspundă în faţa nimănui, să nu fie controlat de nimeni şi să facă ceea ce doreşte, când doreşte. Se implică în situaţii dificile preluând responsabilităţile altora, ceea ce îi limitează libertatea şi timpul pentru propria persoană. Umilirea se manifestă mai intens în prezenţa altora, transformând rana într-o experienţă de ruşine, care are martori. Adesea, se autoexpune la situaţii-limită, punându-şi chiar în pericol sănătatea sau viaţa, pentru a primi recunoaştere şi apreciere pentru comportamentul riscant. Este important de ştiut că ceilalţi nu pot niciodată să ne facă să ne simţim vinovaţi, deoarece sentimentul de culpabilitate provine doar din interiorul nostru. Vindecarea acestei răni survine atunci când persoana scapă de teama de a fi ridicol, când îşi asumă cu curaj cerinţele şi nevoile proprii, chiar dacă riscă să fie respinsă. Totodată, rana se vindecă atunci când persoana renunţă la a se expune la situaţii-limită sau periculoase”, precizează medicul.

O altă rană emoţională, explică psihiatrul ieşean, este ”rana de trădare”, asociată măştii dominatorului. Această rană emoţională apare în relaţie cu părintele de sex opus, în momentul în care părintele respectiv nu îşi onorează o promisiune sau trădează încrederea copilului.

„Ca adulţi, aceştia încearcă să domine pentru a ascunde ceea ce simt, creându-şi astfel un mecanism de apărare. Aceste persoane au tendinţa să aibă cele mai mari aşteptări, deoarece le place să anticipeze totul şi să controleze situaţiile. Se pedepsesc prin modul lor de a face totul singuri, deoarece nu au încredere în ceilalţi şi nu le încredinţează responsabilităţi. În timpul acestui proces, devin atât de absorbiţi de verificarea muncii celorlalţi încât îşi pierd timpul liber. Persoana cu rana de trădare are multiple aşteptări cu privire la viitor, ceea ce o împiedică să trăiască în prezent. În special în relaţiile de dragoste sau sexuale, cei cu această rană trăiesc intens experienţa trădării şi tind să fie în permanenţă speriaţi de posibilitatea de a fi trădaţi, având dificultăţi în a avea încredere în cei din jur. Gelozia este o emoţie pe care o resimt mai ales persoanele cu masca dependentului sau dominatorului – adică rana de trădare şi abandon. Această rană se vindecă atunci când persoana reuşeşte să delege sarcinile şi să accepte rezultatele celorlalţi ca fiind la fel de valoroase ca şi ale sale. Vindecarea are loc când nu mai trăieşte emoţii negative intense atunci când cineva sau ceva îi schimbă planurile, când nu mai caută să fie mereu în centrul atenţiei şi îşi permite să fie vulnerabil şi să sufere conştient, fără a-şi reprima emoţiile. Relaxarea devine mai uşoară şi mai rapidă, iar dorinţa de a controla situaţiile scade în intensitate. Cei cu rana de trădare, de obicei, manifestă şi rana de abandon, ceea ce îi face să devină dependenţi”, menţionează dr. Petronela Nechita.

Foto: AGERPRES

Despre ”rana de nedreptate”, care este asociată măştii rigidului, medicul psihiatru afirmă că se dezvoltă mai ales în relaţia cu părintele de acelaşi sex, care poate fi mai rece şi care poate suferi, la rândul său, de aceeaşi rană.

„Aceasta se reflectă în metodele de educaţie în care copilului i se cere să se comporte ‘cum trebuie’. Această rană este comună la adulţii care sunt perfecţionişti şi care se autoblamează uşor. Persoanele cu această rană nu se simt apreciate la adevărata lor valoare, nu se simt respectate sau cred că nu primesc ceea ce merită. Prin urmare, iau decizia de a se controla şi de a deveni perfecţi pentru a evita respingerea. Reacţia lor în faţa nedreptăţii constă în blocarea sentimentelor, ceea ce duce la rigiditate. Ei devin perfecţionişti, mereu în căutarea corectitudinii. Sunt predispuşi să simtă invidie, iar conceptele de bine şi rău, corect şi incorect au o importanţă deosebită pentru aceşti indivizi. Religia poate avea un impact mai mare asupra persoanelor cu masca rigidului decât asupra celor cu alte măşti. Furia este cea mai frecventă emoţie trăită de cei cu această rană. Persoanele cu masca rigidului sunt mai predispuse să sufere de epuizare fizică şi burnout. În procesul de vindecare, primul pas este să devenim conştienţi de mască şi să ne permitem să simţim suferinţa asociată cu această rană. Vom şti că ne-am vindecat de rana de nedreptate atunci când ne permitem să fim mai puţin perfecţionişti şi când acceptăm că putem face greşeli fără a ne simţi furioşi sau critici faţă de noi înşine”, explică Petronela Nechita.

În opinia sa, aceste răni emoţionale nu numai că provoacă suferinţă, dar pot şi să conducă la comportamente distructive.

„Modul în care comunicăm cu copiii noştri are un impact semnificativ asupra modului în care ei învaţă să-şi gestioneze emoţiile şi impulsurile. Pentru a înţelege mai uşor acest concept, putem face o analogie între rănile emoţionale şi rănile fizice pe care le purtăm de-a lungul timpului, fără să le tratăm sau să le vindecăm. În plus, este important să subliniem legătura strânsă dintre aceste răni emoţionale şi experienţele noastre din copilărie, în special cele legate de relaţiile cu părinţii sau cei care ne-au îngrijit. Aceasta ne arată cât de semnificative sunt aceste experienţe timpurii în dezvoltarea percepţiei noastre despre sine şi în formarea reacţiilor noastre emoţionale”, spune medicul psihiatru.

Potrivit sursei citate, conştientizarea şi înţelegerea acestor răni emoţionale reprezintă resurse valoroase pentru cei care doresc să exploreze mai profund luptele lor emoţionale şi să descopere căi de vindecare.

„Încurajăm autocunoaşterea, acceptarea de sine şi compasiunea faţă de propria persoană ca paşi esenţiali în călătoria către starea de bine fizic şi emoţional. Vindecarea acestor răni emoţionale este esenţială pentru îmbunătăţirea sănătăţii noastre, consolidarea relaţiilor cu cei din jur şi redescoperirea bucuriei de a trăi”, conchide dr. Petronela Nechita. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Burse școlare 2025: Plățile pentru luna mai se fac în iunie, diferențiat pe categorii

Publicat

Publicitate

Elevii vor primi bursele școlare aferente lunii mai în cursul lunii iunie, cel mai probabil în jurul datei de 20 iunie, conform metodologiei citate de Edupedu.ro. Plățile se efectuează diferențiat, în funcție de categoria bursei, scrie alba24.ro.

Valoarea burselor în anul școlar 2024–2025:

  • Bursa de excelență – 700 lei (tip II) sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 lei (tip I)

  • Bursa de merit – 450 lei/lună

  • Bursa de reziliență – 300 lei/lună

  • Bursa socială – 300 lei/lună

  • Bursa tehnologică – 300 lei/lună

    Publicitate
  • Pentru mamele minore – 700 lei/lună

Primele trei tipuri de burse (merit, reziliență și tehnologică) se calculează în funcție de cuantumul minim stabilit, zilele lucrătoare și cele de vacanță din luna respectivă. Bursa socială are o valoare fixă, neinfluențată de structura lunii.

Calendarul plăților:

  • În iunie, elevii primesc bursele pentru luna mai

  • În iulie, vor fi virate bursele aferente lunii iunie

Elevii care susțin Evaluarea Națională sau Examenul de Bacalaureat vor beneficia de burse inclusiv pentru zilele în care participă la examene, până la afișarea rezultatelor.

Posibilitatea suplimentării burselor:

Consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot decide majorarea cuantumului burselor în funcție de:

  • Fondurile alocate de autoritățile publice locale

  • Alte venituri obținute în conformitate cu legislația în vigoare

Citeste mai mult

Eveniment

Cum arată noul orar al elevilor de liceu, după specializare. Planuri-Cadru 2025

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a publicat luni, 16 iunie, noile planuri-cadru pentru învățământul liceal de zi, care stabilesc numărul de ore alocat fiecărei discipline, în funcție de profil și specializare, scrie alba24.roMinisterul Educației a publicat luni, 16 iunie, noile planuri-cadru pentru liceu. Acestea includ detalii despre numărul de ore pe discipline, pentru fiecare profil și specializare, la învățământul liceal de zi.

Planurile-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi se aplică progresiv, începând cu generația de elevi care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026−2027.

În anul școlar 2025-2026, pentru învățământul liceal și cel profesional se mențin în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025.

”Proiectul planului-cadru pentru învățământul liceal va reprezenta fundamentul de la care se va pleca în pilotarea acestuia în școlile pilot.

Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu.

Noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naționale (februarie-martie 2025)”, a anunțat ministrul Daniel David, într-un comunicat.

Noile planuri-cadru pentru liceu. Discipline

Potrivit comunicatului transmis de minister, principalele idei cuprinse în Ordinele de ministru pentru planurile-cadru din învățământul liceal:

Publicitate
  • gramatica, istoria și geografia se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal / crește numărul de ore dedicate acestor discipline față de propunerile inițiale, doar cu condiția focalizării acestora pe cultura națională
  • disciplinele legate de stilul de viață sănătos, autocunoașterea și autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta școlii către elevi (opționale)
  • educația antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie și vor fi incluse unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare

Noile planuri-cadru pentru liceu. Competențe cheie

Cele opt (8) competențe cheie sunt:

  • (1) competențe de limbă/comunicare (alfabetizare)
  • (2) competențe multilingvistice
  • (3) competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică)
  • (4) competențe digitale
  • (5) competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm)
  • (6) competențe civice
  • (7) competențe antreprenoriale
  • (8) competențe de expresie și sensibilitate culturală

Noile planuri cadru pentru liceu. Detalii

La nivelul filierei teoretice, nu s-au tăiat ore. În cazul unor discipline, o parte din ore s-a descentralizat la decizia școlii și/sau a elevilor, transmite ministrul.

Filiera teoretică

Profilul real, specializarea matematică-informatică

  • Profilarea specializării: Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul real, specializarea științe ale naturii

  • Profilarea specializării: Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul umanist, specializarea științe sociale

  • Profilarea specializării: Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul umanist, specializarea filologie

  • Profilarea specializării: Limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Planurile-cadru pentru filiera vocațională și cea tehnologică au fost elaborate pentru a satisface constrângerile specifice acestor domenii.

AICI, noile planuri-cadru pentru liceu.

Noile planuri-cadru de liceu. Variantă propusă pentru pilotare

”Pe lângă varianta standard, am propus pentru pilotare o variantă de plan-cadru care încurajează mai mult descentralizarea și personalizarea educației la nivel de unitate școlară și elevi, cu asistența de specialitate din partea ministerului pentru asigurarea calității educației în procesul de personalizare și în avizarea finală a variantei propuse de școala care alege să piloteze.

Variantele propuse pentru pilotare trebuie să aibă ca țintă profilul absolventului și examenul de bacalaureat. Constrângerile sunt determinate și de obligativitatea introducerii disciplinelor din trunchiul comun al planurilor-cadru standard și de congruența cu filiera/profilul/specializarea unde se implementează.

Unitatea care pilotează se va prezenta public ca atare, inclusiv pe site-ul propriu, și va include planurile-cadru specifice pilotate în contractul educațional. Ministerul va stimula calitatea educației prin comisiile de experți care vor oferi consultanță în procesul de personalizare a planului-cadru și vor aviza varianta finală a acestora”, mai precizează minstrul David.

Vezi PO_program_pilotare

Vezi PO_program_pilotare_ANEXA1

Pași după adoptarea planurilor-cadru

Odată adoptate planurile-cadru, vor urma apoi:

  • Elaborarea programelor. Conținuturi relevante și aerisite, după modele europene, vor fi create de echipe mixte de specialiști din mediul preuniversitar și universitar, pentru a se asigura continuitate între cele două cicluri.
  • Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru: (1) consolidarea competențelor; (2) activități remediale și (3) extinderea competențelor dobândite la utilizarea în viața cotidiană.
  • Acest demers va fi însoțit de standarde de evaluare și notare, pentru a face comparabile evaluările între unități școlare și profesori, precum și pentru fundamentarea unor decizii ulterioare de politici educaționale.
  • Noile manuale. Acestea vor fi gândite prin relație cu programele propuse și după modele europene, combinând versiunile clasice cu cele digitalizate (inclusiv activități interactive online/gaming/inteligență artificială etc.), în funcție de specificul disciplinei și practicile europene.
  • Formarea profesorilor. Profesorii vor fi invitați în programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular, mai transmite ministerul.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Lunca! Trei persoane au ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Lunca. În eveniment au fost implicate două autoturisme.

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare și două ambulanțe SMURD, printre care și cea de terapie intensivă mobilă.

Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate, ambele mașini fiind în afara părții carosabile.

Trei persoane au fost rănite. Acestea au fost preluate de echipajele SMURD și transportate la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

Pompierii au acționat și pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Ministerul Educației lansează cel mai amplu proiect pentru cariera elevilor

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv ‘Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)’.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră (COC) din învățământul primar, gimnazial și liceal, prin alinierea acestora la bunele practici europene și la tendințele pieței muncii actuale și viitoare.

Proiectul are o durată de implementare de 48 de luni, începând cu data de 1 iulie, și beneficiază de o finanțare totală eligibilă în valoare de 128.777.992,45 lei (echivalentul a 25.755.598,49 euro).

‘Consolidarea serviciilor de consiliere și orientare în carieră, pentru a trece dincolo de forme fără fond, este un angajament fundamental al Ministerului Educației și Cercetării față de sistemul de educație din țară. Acest proiect deblochează demersuri angajate de mai mult timp prin legislație, dar adesea amânate ca urmare a unor probleme economico-financiare, cu impact pozitiv asupra formării de resursă umană calificată, dotărilor cu materiale de specialitate, creării unor resurse naționale complexe și accesibile online și, nu în ultimul rând, asupra politicilor în domeniu. În final, câștigătorii vor fi școala și copiii’, a afirmat ministrul interimar al Educației, Daniel David, citat în comunicat.

Proiectul ConsEDU își propune formarea a 2.500 de consilieri școlari, 2.000 de diriginți și 500 de învățători, prin programe specializate, precum și dotarea a 2.500 de unități de învățământ cu kituri de testare și instrumente de consiliere.

Dezvoltarea și extinderea serviciilor de consiliere și orientare profesională oferite la nivelul unităților de învățământ și al structurilor specializate (CJRAE/CMBRAE), furnizarea de servicii de informare, consiliere, coaching individual, evaluare vocațională și orientare pentru elevi și familiile acestora sunt alte obiective ale proiectului.

Publicitate

De asemenea, se urmăresc dezvoltarea unei platforme naționale IT dedicate consilierii și orientării în carieră, care va integra resurse educaționale digitale, instrumente de evaluare psihoaptitudinală, module de consiliere online, baze de date și rapoarte personalizate și pilotarea modelului integrat whole school approach prin activități de mentorat desfășurate cu elevi din clasele a VIII-a și a XII-a.

Alte obiective sunt elaborarea cadrului național actualizat privind standardele de calitate pentru activitatea de consiliere, profilul profesional al consilierului școlar și codul etic aferent și derularea unui program acreditat de formare profesională continuă pentru specialiștii în consiliere și orientare.

Proiectul este finanțat în cadrul Programului Educație și Ocupare, Prioritatea P07 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic, Obiectiv specific ESO4.5, Acțiunea 7.e.2 – Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii.

Ministerul Educației și Cercetării implementează proiectul în parteneriat cu Universitatea din București, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională – CMBRAE, Casa Corpului Didactic București și Inspectoratul Școlar Județean Iași.

Proiectul se va desfășura la nivel național, în toate cele opt regiuni de dezvoltare ale țării, adresându-se direct elevilor din învățământul preuniversitar, cadrelor didactice, consilierilor școlari și familiilor. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending