Connect with us

Actualitate

PS Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei: Iisus Hristos – „pacea noastră” (Scrisoare pastorală, 2024)

Publicat

Publicitate

Iubiţilor preoţi din parohii, cuvioşilor vieţuitori ai sfintelor mănăstiri şi drept-credinciosului popor al lui Dumnezeu din Arhiepiscopia Iaşilor: har, bucurie, iertare şi ajutor de la Dumnezeu Cel în Treime preaslăvit – Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt!

„Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2, 14)

Iubiţi fraţi preoţi,

Cinstiţi vieţuitori ai sfintelor mănăstiri,

Drept-slăvitori creştini,

Ne-a învrednicit Dumnezeu să întâmpinăm şi anul acesta sărbătorile cele mari ale creştinătăţii de la cumpăna dintre ani, care se deschid cu prăznuirea Naşterii Domnului Hristos şi se încheie cu Dumnezeiasca Sa Arătare sau Boboteaza. Este un răstimp în care tot omul află ceva mai multă tihnă sufletească şi odihnă fizică, lăsând deoparte grijile, apăsările şi neliniştile vieţii de zi cu zi şi petrecând mai mult timp în atmosfera caldă a familiei sau alături de cei dragi. Este un răstimp în care bunătatea, dărnicia, bucuria şi dragostea sunt, poate, mai prezente în viaţa noastră decât în altă parte a anului.

Publicitate

Sărbătoarea venirii în trup, ca prunc, a lui Dumnezeu ne aduce mai aproape de lumea copilăriei cu toată frumuseţea ei: puritate, lipsa vicleşugului, încredere în oameni, iertare, dăruire. Ne îndeamnă şi pe noi să fim mai buni şi să îmbrăţişăm cu ochi iubitori lumea din jurul nostru. De aceea, ne bucurăm să oferim daruri, ne bucurăm când colindătorii ne trec pragul casei şi ne întâmpină cu îndemnul: „Larg deschideţi poarta sufletelor voastre!” pentru că „o, ce veste minunată, în Betleem ni s-arată!”, „astăzi S-a născut Hristos, Mesia, chip luminos”, ca pe noi „să ne mântuiască”. 

Creştinul, care îşi ia în serios credinţa sa, ştie că izvorul bucuriei şi al tihnei din aceste zile de sărbătoare nu vine din lumea aceasta, ci se coboară de sus, de la Dumnezeu. De aceea, pentru el sărbătoarea capătă sens atunci când este trăită în primul rând liturgic, prin participarea la sfintele slujbe şi, în special, la Dumnezeiasca Liturghie. Aici timpul se întâlneşte cu veşnicia, iar sărbătoarea nu mai este o simplă comemorare a unui eveniment din trecut sau un prilej de relaxare, ci participare la actul pururea prezent şi viu săvârşit de Dumnezeu în istorie odată pentru totdeauna. Prin sfintele slujbe pătrundem şi înţelegem mai mult taina sărbătorii de faţă. „Astăzi, spun cântările Bisericii, Hristos în Betleem Se naşte din Fecioara. Astăzi Cel fără de început Se începe şi Cuvântul Se întrupează. Puterile cerurilor se bucură şi pământul cu oamenii se veseleşte; magii daruri aduc; păstorii minunea vestesc; iar noi neîncetat strigăm: slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!”[1]

Iubiţi fraţi şi surori întru Domnul,

Astăzi prăznuim coborârea lui Dumnezeu la oameni şi ridicarea omului din stricăciune şi moarte la Dumnezeu. Astăzi ni se descoperă iubirea cea mare a lui Dumnezeu pentru noi. În rai, primii oameni au ales, amăgiţi fiind de diavol, o cale care i-a rupt de Dumnezeu, Creatorul. Au crezut că ei singuri, în mod autonom, pot ajunge ca Dumnezeu. În realitate, s-au lipsit de legătura cu Izvorul vieţii şi s-au închis în moarte. Dar Dumnezeu, ca un bun şi iubitor de oameni, nu a părăsit zidirea Sa, ci, după ce „în multe rânduri şi în multe chipuri, a vorbit părinţilor noştri prin proroci”[2], „la plinirea vremii”[3], L-a trimis pe Fiul Său Care a luat asupra Sa toate durerile omenirii. Naşterea lui Hristos este numită de Sfântul Ioan Damaschin „cea mai mare noutate din toate noutăţile, singurul nou sub soare”[4], pentru că „Însuşi Creatorul şi Domnul primeşte să lupte pentru creatura Lui şi Se face învăţător cu fapta […], căci Domnul S-a îmbrăcat cu haina trupului şi arată în acelaşi timp bunătatea, înţelepciunea, dreptatea şi puterea lui Dumnezeu”[5].

Făcându-Se om ca şi noi, dar neavând păcat, Hristos-Domnul ni-L descoperă în Sine pe Dumnezeu aşa cum este, adică un ocean infinit de iubire. În acelaşi timp, ne descoperă în Sine şi Omul aşa cum l-a gândit Dumnezeu în clipa creaţiei, un om desăvârşit, după asemănarea Creatorului său.

Mântuitorul Hristos Se face, astfel, învăţătorul nostru, arătându-ne calea, dar, în acelaşi timp, ne este şi împreună-călător pe această cale, precum şi ţinta călătoriei vieţii noastre. El este „piatra cea din capul unghiului”[6], care uneşte Dumnezeirea cu umanitatea, iar cel care îi urmează „nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii”[7].

Iubiţi credincioşi şi credincioase,

În noaptea Naşterii Domnului, îngerii au vestit păstorilor, şi prin ei, întregii omeniri, începutul unei lumi noi, pe care au zugrăvit-o în cuvintele: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!”. Este imaginea unei lumi a păcii pe care Prorocul Isaia, cu mai bine de 700 de ani înainte, a văzut-o şi a descris-o: „O Mlădiţă va ieşi din tulpina lui Iesei şi un Lăstar din rădăcinile lui va da. Şi se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul înţelepciunii şi al înţelegerii, duhul sfatului şi al tăriei, duhul cunoştinţei şi al bunei-credinţe. Şi-L va umple pe El duhul temerii de Dumnezeu. Şi va judeca nu după înfăţişarea cea din afară şi nici nu va da hotărârea Sa după cele ce se zvonesc, ci va judeca pe cei săraci întru dreptate şi după lege va mustra pe sărmanii din ţară […]. Atunci lupul va locui laolaltă cu mielul, şi leopardul se va culca lângă căprioară; şi viţelul, şi puiul de leu vor mânca împreună, şi un copil îi va paşte. Juninca se va duce la păscut împreună cu ursoaica, şi puii lor vor sălăşlui la un loc, iar leul ca şi boul va mânca paie”[8].

Ce înseamnă această pace? Cum să o înţelegem câtă vreme nu o vedem instaurată în lume? „Pacea pe care o cântau îngerii nu era o pace socială, adică lipsa războiului, ci Întruparea şi prezenţa lui Hristos”, ne spune Mitropolitul Ierotei Vlahos. „Aşadar, îngerii nu au cântat o pace care avea să vină în viitor, ci pacea care a venit în lume odată cu Naşterea lui Hristos, fiindcă, prin Întruparea Sa, Hristos l-a împăcat pe om cu Dumnezeu, cu aproapele său şi cu sine însuşi.”[9]Păcatul a introdus în lume dezordinea, dezbinarea, neînţelegerile şi lupta între fraţi. Atâta timp cât se află sub influenţa şi stăpânirea păcatului, fiecare se consideră pe sine mai important decât celălalt şi caută să-şi impună voia sa: „Patima de a domina, de a comanda, atâta s-a înrădăcinat în inimile oamenilor, încât omului tocmai aceasta i se pare cât se poate de firesc”, afirmă Sfântul Sofronie Saharov. Iar această dorinţă de a domina duce în cele din urmă la ceea ce acelaşi Dumnezeiesc Părinte numea „cel mai mare păcat”,războiul: „Istoria omenirii este plină de felurite crime, dar nu este păcat mai mare decât războaiele, în special ale timpurilor noastre, «războaiele mondiale», când într-un fel sau altul toți oamenii sunt antrenați la fratricid: unii se bucură astăzi că sunt uciși sute de mii, chiar milioane de o singură parte; mâine, cei ce au avut de suferit se bucură că au fost răzbunați cei uciși. Și astfel întreg Pământul se învăluie în întunericul dușmăniei iadului; Duhul Sfânt părăsește sufletele oamenilor și deznădejdea sălășluiește în sufletele lor”[10].

Cel care s-a depărtat de Dumnezeu sau nu trăieşte în armonie cu voia lui Dumnezeu vede cauza nedreptăţilor, a răului în general, în afara sa, fiind încredinţat în sinea lui că doar ceilalţi greşesc, pe când el însuşi este fără pată şi drept. De aceea, pentru a îndrepta răul din lume, soluţia o vede în corectarea şi chiar pedepsirea celorlalţi. Însă „cei care se încred în dreptatea lor, nu vor găsi calea spre Dumnezeu dacă nu se vor pocăi şi vor înţelege că smerenia, dragostea, compasiunea şi mila sunt legile fireşti ale vieţii”[11].

Mântuitorul Hristos ne arată că această cale, pe care mulţi o aleg, nu este cea adevărată. În Evanghelie ni se relatează că „erau de faţă în acel timp unii care-I vesteau despre galileienii al căror sânge Pilat l-a amestecat cu jertfele lor. Şi El, răspunzând, le-a zis: «Credeţi, oare, că aceşti galileieni au fost ei mai păcătoşi decât toţi galileienii, fiindcă au suferit aceasta? Nu! zic vouă; dar dacă nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel. Sau acei optsprezece inşi, peste care s-a surpat turnul în Siloam şi i-a ucis, gândiţi, oare, că ei au fost mai păcătoşi decât toţi oamenii care locuiau în Ierusalim? Nu! zic vouă; dar de nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel»”[12]Prin urmare, nu învinuirea şi corectarea celorlalţi este soluţia pentru a îndepărta răul din lume, ci lupta cu propriile patimi şi păcate, cu răul din noi înşine. Urmând această cale dobândim pacea în sufletul nostru şi putem apoi să ajutăm cu adevărat şi lumea din jur: „Dobândeşte pacea, spune Sfântul Serafim de Sarov, şi mii de oameni în jurul tău se vor mântui”. 

Drept-slăvitori creştini,

Potrivit unui frumos cuvânt al Părintelui Rafail Noica, „toate se leagă şi se dezleagă în duh”[13]. Cu alte cuvinte, rezolvarea oricărei probleme trebuie să înceapă de la noi înşine, de la sufletul nostru, nu de la învinuirea şi aşezarea răspunderii pe umerii celorlalţi. Un creştin adevărat ştie că orice faptă bună sau rea a lui nu-l priveşte doar pe el însuşi, ci se reflectă asupra întregului univers. De aceea, cea mai mare strădanie a sa este aceea de a trăi pe cât posibil fiecare zi fără de păcat. În acelaşi timp, asemenea lui Hristos, suferă împreună cu semenii săi, durerea celorlalți fiind şi durerea lui. El ştie, de asemenea, că schimbarea lumii începe cu el însuşi: nu programele politice, nu proiectele sociale sau economice aduc bunăstare şi pace în lume, ci înnoirea sufletului, curăţirea lui de patimi, pacea lăuntrică şi apropierea de Dumnezeu. Cu cât mai mare este în inima omului credinţa, cu cât viaţa acestuia este mai plăcută lui Dumnezeu, cu atât mai grabnic se depăşesc şi situaţiile de criză, conflictele, războaiele din lume. În acelaşi timp, cu cât mai mult întuneric este în suflet, cu atât şi răul din lume se menţine şi se extinde. Este ceea ce ne îndeamnă şi Sfântul Apostol Pavel când zice: „Lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui [adică împotriva semenilor noştri], ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh”[14].

Având privirea îndreptată către Cel născut în ieslea Betleemului, să căutăm sfinţirea şi înnoirea vieţii noastre, prin rugăciune şi fapta cea bună, primind putere din împărtăşirea cu Sfintele Taine, lărgindu-ne permanent inima spre a cuprinde în ea câţi mai mulţi semeni de-ai noştri – prieteni şi duşmani – spre a deveni astfel „fiii Celui Preaînalt”[15].

Vă îmbrăţişez pe fiecare în parte şi pe toţi împreună, iar „pacea lui Dumnezeu, care covârşeşte orice minte, să păzească inimile voastre şi cugetele voastre, întru Hristos Iisus”[15].

Sărbătoare sfântă și curată!

An nou cu pace şi bucurie să aveţi în toate!

Al vostru slujitor și către Dumnezeu rugător,

† Teofan

Mitropolitul Moldovei și Bucovinei

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Vești bune pentru șoferi: Din noiembrie se va putea circula pe Autostrada Moldovei (A7) de la București până la Adjud

Publicat

Publicitate

Românii vor putea circula, în curând, neîntrerupt pe autostradă de la București până la Adjud, potrivit celor mai recente informații transmise de CNAIR și confirmate de ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban.

Conform declarațiilor oficiale, la sfârșitul lunii noiembrie 2025 se estimează deschiderea circulației pe tronsonul A3 + A7, între București și Focșani, iar până la finalul anului, autostrada ar putea fi complet circulabilă până la Adjud.

Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a anunțat un ritm excelent de lucru pe lotul 3 al autostrăzii Ploiești – Buzău (Pietroasele – Municipiul Buzău), unde asocierea de constructori turci Nurol – Makyol are mobilizați 360 de muncitori și 239 de utilaje.

„Progresul fizic este de 85%. În acest ritm, estimăm că la sfârșitul lunii noiembrie vom da în trafic și cei 13,9 kilometri ai acestui lot, astfel încât să se poată circula neîntrerupt de la București la Focșani”, a declarat Cristian Pistol.

Și pe lotul 2 Domnești Târg – Răcăciuni al autostrăzii Focșani – Bacău (A7) lucrările avansează rapid. Pe tronsonul de aproximativ 17 kilometri dintre Domnești Târg și Adjud, stadiul fizic a depășit 90%, iar pe întregul lot peste 85%.

„Dacă vremea va permite menținerea ritmului actual, circulația până la Adjud va fi deschisă până la finalul anului”, a adăugat șeful CNAIR.

Publicitate

Astfel, Autostrada Moldovei (A7) prinde contur, devenind tot mai aproape de visul mult așteptat al moldovenilor: o legătură rapidă și sigură cu Capitala, este mesajul optimist transmis de autorități odată cu apropierea acestui moment istoric pentru infrastructura României.

Citeste mai mult

Eveniment

INS: Aproape 3,6 milioane de români trăiesc în sărăcie. Copiii, cei mai afectați

Publicat

Publicitate

Institutul Național de Statistică a publicat noi date îngrijorătoare despre nivelul de trai din România. Rata sărăciei relative a fost, în 2024, de 19%, ceea ce înseamnă că aproape 3,6 milioane de persoane trăiesc sub pragul sărăciei.

Potrivit definiției INS, sărăcia relativă se referă la ponderea persoanelor cu un venit mai mic de 60% din media veniturilor totale din țară. În termeni concreți, acești oameni nu dispun de resurse suficiente pentru a-și asigura un standard de viață minim acceptabil.

Consecințele sunt multiple: locuințe precare, acces limitat la servicii medicale, dar și bariere serioase în educație, cultură, sport și timp liber.

Raportul arată că femeile sunt ușor mai afectate decât bărbații, însă cei mai vulnerabili rămân copiii, unde rata sărăciei urcă la 26%, urmați de tinerii între 18 și 24 de ani, cu 22%.

Diferențele regionale sunt majore. Regiunea Sud-Vest Oltenia înregistrează cea mai ridicată rată a sărăciei, de opt ori mai mare decât în zona București-Ilfov, unde veniturile sunt semnificativ mai ridicate.

INS atrage atenția că sărăcia în România rămâne una profundă, iar șansele de ieșire din această situație sunt reduse, în lipsa unor politici publice coerente care să sprijine categoriile vulnerabile.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cod galben de ceață în mai multe zone din județul Botoșani. Vizibilitate redusă pe mai multe drumuri

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis, duminică dimineață, un Cod galben de ceață pentru o parte din județul Botoșani, valabil până la ora 11:00. Fenomenul reduce semnificativ vizibilitatea și îngreunează circulația rutieră, mai ales în nordul și nord-estul județului.

Potrivit avertizării, ceața densă determină scăderea vizibilității sub 200 de metri, iar izolat chiar sub 50 de metri, afectând drumurile din localitățile Hudești, Coțușca, Suharău, Rădăuți-Prut, Păltiniș, Mileanca, Darabani, Viișoara și Concești.

Autoritățile recomandă prudență maximă la volan. Pentru prevenirea unor evenimente nedorite, șoferii sunt sfătuiți să reducă viteza, să folosească sistemul de iluminare, să păstreze distanța de siguranță între autovehicule și să evite manevrele riscante.

Reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani anunță că pompierii militari sunt la datorie 24 de ore din 24, pregătiți să intervină în sprijinul cetățenilor în cazul producerii unor situații de urgență.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Nectarie de Eghina, Taumaturgul

Publicat

Publicitate

Sfântul Nectarie s-a născut la 1 octombrie 1846, de ziua Acoperământului Maicii Domnului, în Silivria în nordul Greciei. Părinţii săi, oameni săraci, dar credincioşi, l-au botezat Anastasis (gr. „înviere”). Copilului i s-a oferit o frumoasă educaţie creştină, lucru evident mai târziu. Dornic să își continue studiile, la vârsta de 14 ani se hotărăşte sa plece la Constantinopol.

La plecarea vaporului este consemnată o primă minune. Fiind sărac, nu este primit de căpitan pe vas. Însă vaporul nu a reuşit sa pornească decât după ce Anastasis a fost lăsat să urce. Mai mult, în timpul călătoriei el potoleşte o furtună cu ajutorul cruciuliţei dăruite de bunica sa, în care era inserat un fragment din lemnul Sfintei Cruci.

În Constantinopol lucrează din greu pentru a se întreţine. Rămânând fără haine și pantofi, scrie o scrisoare, cu adresa: „Pentru Domnul nostru Iisus Hristos în ceruri”, pe care o da unui vecin negustor să o pună la poștă. Impresionat, negustorul îi răspunde în aceeaşi manieră, trimițându-i un pachet cu cele necesare și semnând: „De la Hristos
pentru Anastasis”. Până la vârsta de 20 de ani, Anastasis a lucrat ca pedagog și dascăl pentru clasele mici la Școala Metocului Sf. Mormânt și împletea munca și lecturile din Sfânta Scriptură șsi Sfinţii Părinţi cu participarea la slujbe.

La vârsta de 20 de ani se retrage în insula Hios, în satul Liti, unde este numit învățător. Când a împlinit 27 de ani, a intrat în obştea mănăstirii de aici, Nea Moni, fiind călugărit trei ani mai târziu, cu numele Lazar, de către mitropolitul Gheorghe de Hios. Acelaşi mitropolit îl va hirotoni diacon cu numele Nectarie. În aceasta mănăstire s-a remarcat ca un bun predicator. Ascultându-I, un om înstărit, Ioan Hiotis Horemis, se va oferi să îl ajute să își continue studiile. Astfel, a plecat la Atena, urmând timp de trei ani liceul, pe care l-a absolvit cu rezultate deosebite.

A urmat apoi și Facultatea de Teologie din Atena, pe care a terminat-o în 1886, urmând ca după absolvire să slujească în Egipt. În 1886, Nectarie a fost numit predicator principal al Patriarhiei alexandrine și este hirotonit preot. Timp de trei ani a slujit in Biserica „Sf. Nicolae” din Cairo. În 1889, Patriarhul Sofronie I-a hirotonit Mitropolit onorific de Pentapolis.

Sfântul s-a mutat la Domnul la 8 noiembrie 1920, la vârsta de 74 de ani, fiind înmormântat intr-o camera de lângă biserica ctitorita de el însuși. A cunoscut dinainte ziua mutării sale la Domnul, descriind momentul în cele mai mici detalii. Întins în sicriu, din trupul sau au început sa izvorască picături de mir.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending