Connect with us

Eveniment

Protestul contabililor care acuză o ”teroare fiscală”. Poziția CECCAR față de e-Factura și e-TVA

Publicat

Publicitate

Protestul contabililor care acuză o ”teroare fiscală”: Contabili, economişti şi antreprenori organizează, luni, la Bucureşti, un protest pentru a atrage atenţia asupra a ceea ce ei numesc ”teroare fiscală” şi măsuri adoptate fără consultare publică, dar care au un impact major asupra întregii societăţi, scrie alba24.ro.

Manifestarea, intitulată ”Fără haos în legislaţia fiscală”, va avea loc în intervalul 08.30 – 13.00.

Mesajul CECCAR:

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) continuă să-și exprime profunda preocupare față de recentele modificări aduse legislației fiscale care vizează e-TVA și extinderea obligativității utilizării e-facturării și a raportării e-facturilor în scop fiscal pentru TVA.

În urma consultării membrilor din întreaga țară, în perioada 3-5 iulie a.c., CECCAR solicită autorităților fiscale să adopte urgent un plan de acțiune care să vizeze două direcții:

modificarea de urgență a actelor normative în vigoare, pe baza propunerilor profesiei contabile transmise prin organismul profesional, propuneri care elimină și/sau prorogă impunerea unor obligații pe care le considerăm inutile și inoportune, în scopul de a relaxa presiunea fiscal-birocratică din prezent care asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația;

Publicitate

implementarea unei strategii de resetare a modului în care „e-urile” fiscale sunt implementate în prezent, astfel încât transformarea digitală să se transpună în simplificare pentru firme și combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale de către stat.

Considerăm că astfel se evită situația ca o inițiativă europeană de modernizare și adaptare la era digitală a sistemului de taxă pe valoarea adăugată (TVA), care este în primul rând despre sprijinirea antreprenorilor și care promite să sporească eficiența, să reducă birocrația și să combată evaziunea fiscală, să fie transformată într-un coșmar pentru economia României.

Protestul contabililor care acuză o ”teroare fiscală” – Ro e-TVA
Propunerile CECCAR de modificare cu urgență a actelor normative în vigoare vizează:

I. RO e-TVA

În urma dialogului dintre reprezentanții CECCAR și reprezentanții Ministerului Finanțelor pe tema celor două ordonanțe (OUG nr. 69 și OUG nr. 70, publicate în Monitorul Oficial din 21 iunie 2024), s-a abrogat parțial OUG nr. 70/2024 prin OUG nr. 87/2024, respectiv s-a abrogat obligația contribuabilului ca, sub sancțiunea unei amenzi disproporționate, să întocmească și să transmită, în termen de 5 zile, nota justificativă pentru diferențele semnificative dintre decontul de TVA, care reflectă starea de fapt fiscală, și decontul precompletat, care în prezent se bazează pe date a căror acuratețe nu poate fi garantată.

De asemenea, au fost revizuite amenzile și au fost prorogate unele termene.

Aceste modificări importante riscă însă să nu își atingă obiectivele de simplificare pentru firme și combaterea evaziunii fiscale pentru stat, așa cum au fost prezentate în deschiderea ședinței de guvern în care s-a aprobat OUG nr. 87/2024, dacă nu sunt implementate și celelalte măsuri propuse de CECCAR.

Insistăm, în continuare, ca decontul de TVA precompletat să rămână un instrument de sprijin pentru antreprenori, așa cum a fost propus de Comisia Europeană prin propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală, în scopul compensării costurilor implementării noului sistem de raportare bazat pe e-factura.

ANAF va impune din oficiu CAS și CASS persoanelor fizice care nu au depus Declarația unică. Cum arată decizia
În cazul în care autoritatea fiscală insistă ca acesta să fie utilizat ca instrument pentru conformarea fiscală, atunci se impune să se adopte și să se implementeze măsurile necesare asigurării eficienței mecanismului de Notificare de conformare RO e-TVA.

Acest mecanism să NU se bazeze pe simple operații aritmetice de adunare și de scădere, ci să se bazeze pe modele complexe de analiză care să utilizeze și să coreleze toate datele raportate de contribuabil în sistemele ANAF.

Subliniem încă o dată faptul că interoperabilitatea între sistemele RO e-Factura, RO e-TVA și SAF-T este esențială.

Mecanismul de notificare de conformare RO e-TVA trebuie să fie capabil să vizeze numai contribuabilii care au un risc ridicat de comportament fiscal inadecvat și NU să devină o povară administrativă inutilă, generatoare de costuri, pentru contribuabilii care au un comportament fiscal corect.

Propunerile întemeiate și bine argumentate, transmise de CECCAR și prezentate mai jos, care însă nu au fost preluate în textul OUG nr. 87/2024, ar fi asigurat, în opinia noastră, premisele eficienței mecanismului de Notificare de conformare RO e-TVA.

La articolul 5, alineatele (1), (5) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) În situația în care se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, iar aceste diferențe nu sunt justificate de datele din raportarea SAF-T, Agenția Națională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin intermediul Spațiului privat virtual.

Prin diferențe semnificative se înțeleg valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.

La articolul 5, după alineatul (6), se introduc șapte alineate noi, alin. (7) – (13), cu următorul cuprins:

(…)

(12) În situația în care pentru un contribuabil se constată, pe o perioadă de trei luni consecutive, diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, diferențe cauzate de acuratețea insuficientă a datelor din decontul precompletat RO e-TVA, nu se va mai emite „Notificarea de conformare RO e-TVA” până la identificarea și remedierea cauzelor care au condus la insuficienta acuratețe a datelor din decontul precompletat.

(13) Agenția Națională de Administrare Fiscală va utiliza datele din raportarea SAF-T pentru a asigura o acuratețe suficientă a datelor din decontul precompletat și pentru analiza diferențelor semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:

“Art. 16. – (1) Prevederile art. 5 alin. (8) – (10), art. 7 și art. 8 intră în vigoare la data de 1 iulie 2025.

Înainte de aprobarea RO e-TVA, contribuabilii începuseră deja să primească Note de conformare fiscală conform art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, în care li se solicita să justifice diferențele din luna ianuarie 2024 dintre decontul de TVA depus și situația facturilor din sistemul RO e-Factura.

Propunerile CECCAR s-au bazat pe modul în care mecanismul de Notificare de conformare era utilizat de organele fiscale.

Aceste Notificări de conformare fiscală au fost emise pe baza unei analize rudimentare, care se rezumă DOAR la a identifica simple diferențe dintre cele două valori, cea declarată prin decont și cea rezultată din facturile raportate în sistemul RO e-Factura.

Însă ar fi trebuit să se țină cont de faptul că aceste diferențe pot fi generate de situații specifice (deducere 50% pentru TVA, TVA la încasare, operațiuni cu persoane fizice, situații de neconformare din partea partenerilor de afaceri etc).

Deși la nivelul ANAF există date raportate de contribuabili prin Declarația 394, acestea NU sunt utilizate pentru a se face o analiză în vederea identificării și justificării diferențelor și, după caz, a contribuabilului care nu s-a conformat obligației de raportare în sistemul RO e-Factura.

De exemplu: un contribuabil a dedus o valoare de TVA mai mare în decontul de TVA în comparație cu facturile de achiziții regăsite în sistemul RO e-Factura.

Prin simpla corelare cu datele raportate în Declarația 394 depusă la ANAF atât de către client, cât și de către furnizor, s-ar putea identifica furnizorii care nu au încărcat e-facturile în sistemul RO e-Factura.

În această situație, Notificarea de conformare fiscală ar trebui să fie transmisă doar contribuabilului care nu s-a conformat.

Însă aceasta a fost transmisă și contribuabilului care a manifestat un comportament fiscal corect, impunându-i-se acestuia o sarcină administrativă inutilă, generatoare de costuri.

Însă trebuie menționat că o analiză coerentă și eficientă, care să țină cont și de aspectele specifice menționate anterior, nu se va putea realiza decât după ce raportarea SAF-T va deveni operațională pentru toți contribuabili, respectiv după data de 1 ianuarie 2025.

În aceste condiții, astfel de mecanisme, pripit implementate, nu au nimic în comun cu simplificarea, debirocratizarea, creșterea eficienței și inovarea la nivelul firmelor și la nivelul autorităților statului.

Ne exprimăm convingerea că o eficientă combatere a evaziunii fiscale se poate face doar printr-o adevărată transformare digitală la nivelul organelor fiscale.

Aceasta nu presupune doar implementarea unor instrumente prin care contribuabilul să raporteze către organul fiscal, ci prin automatizarea proceselor de analiză și prin corelarea datelor raportate la organele fiscale, prin inovare, prin implementarea de modele și tehnici științifice de analiză a datelor și prin integrarea inteligenței artificiale în aceste sisteme.

Așa cum am precizat ante, în momentul de față, atunci când există neconcordanțe între D300 (TVA) și D394 (declarație informativă, în care sunt raportate operațiunile în sfera TVA), acestea sunt notificate contribuabilului în baza art. 121^1 din Legea nr. 207/2015 și mitigate cu acesta.

În aceste condiții, este evident că un alt mecanism de notificare, provenit dintr-un așa-zis decont precompletat și D300, ar fi redundant, raportat la aceeași materie, în speță TVA.

Analizând situația de fapt existentă azi în practica curentă o organelor fiscale, se observă că, practic, RO e-TVA este un instrument birocratic care pare să fi fost creat pentru a transfera în sarcina contribuabilului activitatea specifică organelor fiscale.

Astfel, contribuabilul ar fi fost obligat, prin efectul legii, să întocmească o Notă justificativă pentru justificarea diferențelor, scutind funcționarii organelor fiscale de întocmirea Notificării de conformare, reglementată prin art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, așa cum procedau până la aprobarea și implementarea RO e-TVA.

Abrogarea articolului care reglementa Nota de justificare a diferențelor impusă contribuabilului, sub sancțiunea amenzii, este un pas important către normalitate.

Aceasta reprezintă o „gură de oxigen” atât pentru profesioniștii contabili, deja sufocați de numeroase termene și obligații de raportare, cât și pentru antreprenori, afectați de lipsa de predictibilitate a legislației fiscale.

Cu toate acestea, implementarea noului mecanism Notificarea de conformare RO e-TVA, prin derogare de la prevederile art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, riscă să fie lipsită de eficiență, dacă nu se reglementează și regulile de emitere și utilizare care să îi asigure eficiența.

Doar sub condiția asigurării eficienței acestui noul mecanism, decontul precompletat de TVA își va regăsi rolul de instrument de sprijin pentru contribuabili, așa cum a fost propus de Comisia Europeană prin propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală.

II. RO e-Factura

Propunerile transmise de CECCAR, care însă nu au fost preluate în textul OUG nr. 87/2024, ar asigura premisele evitării situației actuale în care sistemul RO e-Factura se blochează frecvent, afectând atât activitatea comercială a firmelor, cât și activitatea profesioniștilor contabili, care se îngrijesc de asigurarea conformării fiscale voluntare a contribuabililor.

Factura este un document justificativ esențial în desfășurarea activității comerciale a oricărei entități juridice.

Condiționarea utilizării exclusiv a e-facturii din sistemul RO e-Factura ca document justificativ, în condițiile în care sistemul, în mod evident, NU se află la nivelul tehnic necesar asigurării unei funcționări fără sincope, este încă o dovadă a precipitării în implementarea noului model de raportare tranzacție cu tranzacție, în timp real, bazat pe standardul european pentru e-Factura.

Se ignoră, practic, toate studiile de impact și rezultatele consultărilor efectuate de Comisia Europeană pentru a identifica soluția optimă pentru Cerințele de raportare digitală necesare unui sistem de raportare tranzacție cu tranzacție pentru operațiunile intracomunitare B2B și parțial B2C.

Acestea sunt mai relaxate decât cele impuse de sistemul național, raportarea pentru sistemul european fiind în timp cvasireal.

În dialogul cu reprezentanții Ministerului Finanțelor, CECCAR a solicitat:

Prorogarea termenului privind obligația utilizării e-facturii și raportării acesteia pentru tranzacțiile B2C, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025.

Astfel s-ar permite ca decizia de a implementa această obligație să se bazeze pe o analiză ex-post care să verifice dacă datele din raportarea SAF-T ar fi suficiente pentru analizele de risc la nivelul organelor fiscale.

Abrogarea de urgență a obligației de utilizare exclusiv a e-Factura ca document justificativ, care echivalează, practic, cu un sistem de raportare tranzacție cu tranzacție în timp real, revenirea la sistemul de raportare în timp cvasireal și introducerea unui termen de raportare a e-facturilor de 5 zile de la data înregistrării în sistemul contabil, conform amendamentului Parlamentului European la propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală.

Abrogarea prevederilor care atrag răspunderea unor contribuabili pentru faptele altor contribuabili, respectiv sancționarea unui contribuabil care are un comportament fiscal corect, cu 15 % din valoarea facturii și cu imposibilitatea deducerii TVA, în situația în care furnizorul nu emite factura în sistemul RO e-Factura pentru o tranzacție economico-financiară.

Această prevedere încalcă principiile de bază ale dreptului civil, respectiv acele principii care stabilesc că fiecare persoană răspunde pentru faptele proprii, iar circumstanțele care atrag răspunderea pentru faptele altora sunt clar stabilite prin Codul civil.

În plus, se încalcă și legislația europeană în materie de TVA, respectiv principiul neutralității.
CECCAR consideră inoportună decizia de a extinde obligația utilizării e-Factura și a raportării acesteia în timp real și pentru tranzacțiile B2C, cu termen de implementare 1 ianuarie 2025.

Acestea în condițiile în care Cerințele de raportare digitală (CRD) la nivel european, conform propunerii de directivă, vizează extinderea acestei obligații de e-facturare DOAR la tranzacțiile intracomunitare B2B și doar pentru anumite tranzacții B2C iar raportarea acestora se va realiza în timp cvasireal.

Totodată, termenul de implementare propus pentru noul sistem de raportare european în scop de TVA este 1 ianuarie 2028, respectiv 5 ani de la data lansării propunerii de directivă.

În plus, la nivel național, această nouă Cerință de raportare digitală se suprapune celei de raportare SAF-T, care intră în vigoare tot de la data de 1 ianuarie 2025.

Practic, de la 1 ianuarie 2025 se vor introduce în paralel două instrumente care vor obliga contribuabilii să transmită organelor fiscale aceleași tranzacții în raportări diferite.

Această măsură nu are nimic de-a face cu simplificarea pentru firme, ci, dimpotrivă, impune o sarcină administrativă inutilă, consumatoare de resurse și, implicit, generatoare de costuri. În plus, raportările instituite anterior rămân în vigoare.

Se va ajunge la situația halucinantă ca o tranzacție să fie raportată de trei ori:

În sistemul RO e-Factura;
În raportarea SAF-T;
În declarația 394.
CECCAR consideră că până la momentul la care sistemul Ro e-Factura va atinge performanța tehnică necesară utilizării în condiții normale, fără sincope, raportarea în timp real a e-facturilor trebuie abrogată.

Această măsură impusă la nivel național excedează Cerințelor de raportare digitală, stabilite ca fiind optime pe baza unor studii de impact științifice desfășurate la nivelul Comisiei Europene, care stabilesc ca raportarea tranzacție cu tranzacție să se realizeze în timp cvasireal.

CECCAR consideră că o problemă în plus este legată de faptul că este sancționată înregistrarea unei facturi care nu este raportată în e-Factura (OUG nr. 115/2023, art. LXVIII).

Or, în realitate, discutăm despre o tranzacție care, deși nu a fost raportată în SPV, implică operațiuni economico-financiare (prestări/livrări) și plăți și care, în conformitate cu legea contabilității, impune obligația înregistrării.

În aceste condiții, culpa nu este datorată celui care primește/înregistrează, ci celui care emite.

Contribuabilul cu un comportament fiscal corect nu poate răspunde pentru fapta altuia, în condițiile în care într-o tranzacție nu există relație de subordonare între client și furnizor.

Astfel, deși era în atribuția organului fiscal să se asigure că furnizorul este conform cu prevederile legii, iar în caz de neconformare să fie sancționat, conform prevederii instituite este sancționat abuziv și beneficiarul.

Desigur, în mod bizar, o factură considerată de anumite prevederi din lege ca fiind nelegală – nu îndeplinește condițiile de document justificativ – devine legală și poate fi înregistrată în contabilitate dacă contribuabilul care are un comportament fiscal corect plătește o amendă în valoare de 15% din valoarea facturii.

Or, în acest context nu se poate explica printr-o logică juridică cum un text de lege poate amenda un contribuabil pentru o acțiune legală, respectiv înregistrarea unei operațiuni economico-financiare în contabilitate.

De asemenea, nu putem să omitem faptul că sancțiunea beneficiarului conform este mult mai consistentă decât cea prevăzută pentru furnizorul neconform.

Beneficiarul este sancționat cu 15% din valoarea facturii, imposibilitatea deducerii TVA, deși acesta a achitat taxa pe valoarea adăugată la momentul realizării achiziției.

În baza argumentelor prezentate ante, CECCAR consideră imperios necesară abrogarea propunerilor prezentate, considerând că forma actuală a reglementărilor legale nu este conformă cu principiul proporționalității și depășește ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor fiscale în materie de TVA.

În perioada imediat următoare, CECCAR va propune instituțiilor publice și autorităților fiscale competente o serie de principii care să stea la baza unei strategii de resetare a modului în care „e-urile” fiscale sunt implementate în prezent, astfel încât transformarea digitală să se transpună în simplificare pentru firme și combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale de către stat.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

România ia măsuri de urgență pentru a preveni răspândirea febrei aftoase. ANSVSA: Situația este îngrijorătoare

Publicat

Publicitate

România ia măsuri de urgență pentru a preveni răspândirea febrei aftoase, informează alba24.ro. România a activat mecanismele de urgență pentru a împiedica pătrunderea virusului febrei aftoase pe teritoriul național și pentru a proteja sănătatea animalelor, în contextul apariției unor focare în Ungaria și Slovacia.

Anunțul a fost făcut de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), care a convocat luni o întâlnire de urgență cu reprezentanți ai principalelor asociații de crescători de animale – bovine, porcine, ovine și caprine.

Discuțiile au vizat evaluarea riscurilor și stabilirea măsurilor necesare pentru a preveni răspândirea virusului, cunoscut pentru impactul major asupra sectorului zootehnic. Autoritățile subliniază importanța colaborării cu fermierii și a respectării stricte a normelor sanitar-veterinare.

În cadrul întâlnirii s-a discutat despre interzicerea transporturilor de animale vii și produse de origine animală din zonele afectate din Ungaria și Slovacia, despre verificările din fermele care au importat animale după 1 februarie, dar și despre intensificarea controalelor, dezinfecției și biosecurității în ferme și pe mijloacele de transport.

Potrivit autorității, România are pregătită o unitate de înaltă biosecuritate – singurul laborator autorizat din țară pentru diagnosticarea febrei aftoase, parte dintr-o rețea restrânsă de 15 laboratoare la nivel UE.

De asemenea, ANSVSA a actualizat manualul operațional pentru intervenții rapide, iar strategia prevede și achiziția de vaccinuri prin Hotărâre de Guvern pentru a avea rezerve disponibile în caz de urgență.

Publicitate

ANSVSA. Măsuri stricte și imediate, aplicabile la nivel național

Actualizarea zonelor de restricție conform Deciziei Comisiei Europene nr. 2025/672 privind focarele din Ungaria și Slovacia.

Instituirea de restricții:

  • Interzicerea transporturilor dinspre Ungaria în România de animale vii (biungulate și ecvidee), furaje, paie, compost și gunoi de grajd;
  • Blocarea importurilor din zonele afectate de carne și produse din carne, lapte netratat, material seminal și subproduse de origine animală provenite de la biungulate.
  • Puncte de control sanitar-veterinar pe căile de acces dinspre Ungaria, cu participarea medicilor veterinari ANSVSA și structurilor MAI.
  • Inspecții în fermele românești care au importat animale din Ungaria și Slovacia după 1 februarie 2025, inclusiv prelevarea de probe și verificarea stării epidemiologice.
  • Intensificarea măsurilor de dezinfecție și biosecuritate în ferme și pe mijloacele de transport al animalelor.
  • Distribuirea clară a responsabilităților între instituțiile competente: ANSVSA, DSVSA, Autoritatea Vamală Română, MAI, Poliția de Frontieră, Poliția Română, Jandarmeria Română, Poliția Locală.

A fost introdusă testarea obligatorie pentru febra aftoasă a tuturor loturilor de animale care intră în țară. Totodată, pentru un diagnostic cât mai precoce al unei eventuale incursiuni virale pe teritoriul național, s-au demarat acțiuni de testare randomizată în centrele de colectare.

În cadrul acestei campanii preventive, în mai puțin de o lună, Institutul de Diagnostic și Sănătate Animală (IDSA) a efectuat un număr semnificativ de teste pe probe provenite din aproape toată țara.

La toate loturile de animale susceptibile (bovine, ovine, caprine și porcine) provenite din comerț intracomunitar sunt prelevate probe în vederea testării PCR. Au fost testate 1.419 probe de sânge bovine, în sprijinul fermierilor români care desfășoară activități comerciale cu țări terțe, potrivit ANSVSA.

Capacitate de reacție rapidă – laborator național de referință

Pentru a asigura intervenția promptă în situații de suspiciune clinică, ANSVSA, prin Institutul de Diagnostic și Sănătate Animală (IDSA), menține în funcțiune Unitatea de Înaltă Biosecuritate Nivel 3 – singurul laborator autorizat din România pentru manipularea virusului febrei aftoase în scop diagnostic, unul dintre cele 15 astfel de laboratoare din Uniunea Europeană.

Laboratorul național de referință are implementată întreaga metodologie de diagnostic a febrei aftoase, în conformitate cu standardele internaționale, toate metodele fiind acreditate conform SR EN ISO 17025.

Starea de alertă a ANSVSA este menținută la cel mai înalt nivel, atât din cauza riscului de introducere a virusului febrei aftoase, cât și în contextul specific al responsabilităților din perioada prepascală.

În paralel, eforturile de gestionare a pestei rumegătoarelor mici (PMR) au dus la stingerea focarului activ din județul Bihor, astfel că în prezent România nu înregistrează niciun focar activ de boală.

Recomandări pentru operatorii economici

  • Evitați achiziționarea de animale vii sau produse de origine animală din zone aflate sub restricții.
  • Colaborați activ cu autoritățile sanitar-veterinare și respectați toate instrucțiunile transmise de ANSVSA și DSVSA județene.
  • Notificați de urgență orice suspiciune de boală la animale către medicul veterinar sau Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.

Citeste mai mult

Eveniment

O fetița de trei ani și un băiețel de un an și opt luni, din municipiul Dorohoi, au rămas blocați într-un apartament

Publicat

Publicitate

Într-o clipă de neatenție, o fetița de trei ani și un băiețel de un an și opt luni, din municipiul Dorohoi, au rămas blocați într-un apartament, situat la parterul unui bloc. Mama lor a ieșit pe casa scării. În urma ei, copila a încuiat ușa și nu a mai știut să o deschidă. Îngrijorată, femeia a cerut ajutor de la pompieri.

La caz a ajuns, în cel mai scurt timp, un echipaj de la Detașamentul de Pompieri Dorohoi, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare. Salvatorii au intrat în apartament pe un geam și au deschis ușa de la intrare. Copii nu au avut de suferit în urma acestei întâmplări.

Evenimentul a avut loc în această după-amiază.

Recomandăm părinților sau bunicilor să își supravegheze copiii în permanență.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Primarii din orașul Flămânzi și comuna Mihai Eminescu, arestați preventiv

Publicat

Publicitate

Primarul orașului Flămânzi, Dan Oloeriu, și cel al comunei Mihai Eminescu, Verginel Gireadă, au fost arestați preventiv pentru 30 de zile în dosarul în care procurorii Serviciului Teritorial Suceava al Direcției Naționale Anticorupție (DNA) îi acuză de luare de mită.

Curtea de Apel Suceava a dispus, luni, arestarea pentru 30 de zile a celor doi, după ce inițial Tribunalul Suceava a decis ca aceștia să fie cercetați sub control judiciar.

Soluția Tribunalului Suceava a fost contestată atât de procurorii anticorupție, cât și de cei doi primari, iar instanța superioară a decis, luni, să emită mandate de arestare preventivă pe numele lui Oloeriu și Gireadă.

O măsură similară a fost luată și față de omul de afaceri Marcel Bîrsan, acuzat de dare de mită.

Potrivit unui comunicat transmis pe 8 aprilie de DNA, Verginel Gireadă este cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de luare de mită în formă continuată, iar Dan Oloeriu pentru săvârșirea infracțiunii de luare de mită, iar Marcel Bîrsan pentru săvârșirea a două infracțiuni de dare de mită, dintre care una în formă continuată.

DNA a dispus, săptămâna trecută, punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pe cauțiune în valoare de 50.000 de euro, începând cu data de 7 aprilie 2025, pe o perioadă de 60 de zile, față de Ionuț Voicu, secretarul general al filialei teritoriale Botoșani a Partidului Național Liberal, pentru săvârșirea infracțiunii de trafic de influență, precum și a fostului primar al comunei Ungureni, Ilie Ivanache și a administratorului public al aceleași comune, Rareș Batîr, pentru săvârșirea infracțiunilor de luare de mită și folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.

Publicitate

În aceeași cauză s-a mai dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar, pe o perioadă de 60 de zile, față de Neculai Șchiopu, viceprimar al comunei Coșula, pentru săvârșirea infracțiunii de luare de mită.

Potrivit anchetatorilor, în perioada aprilie 2023 – octombrie 2024, Verginel Gireadă, în calitate de primar al comunei Mihai Eminescu, ar fi pretins și primit cu titlu de mită, pentru sine și pentru alte două persoane apropiate, de la omul de afaceri Marcel Bîrsan – care execută contractele respective în comună Mihai Eminescu – plata contravalorii unor facturi aferente unor materiale de construcții în valoare de 91.822 lei, efectuarea în mod prioritar a unor plăți în favoarea unei firme administrate de o persoană din familie, precum și un folos nepatrimonial reprezentat de încheierea în condiții avantajoase a unui contract de vânzare-cumpărare aferent unui teren intravilan în valoare de 50.000 euro.

Pe 13 august 2024, primarul orașului Flămânzi, Dan Oloeriu, în mod direct, ar fi pretins cu titlu de mită de la același om de afaceri, care defășura lucrări în orașul Flămânzi, plata contravalorii unor facturi aferente unor materiale de construcții, remiterea unor materiale de construcții în valoare de 75.111 lei (materiale pe care le-a primit la finalul lunii august 2024), precum și livrarea unei cantități de beton și realizarea unor lucrări de excavații aferente construcției unui imobil personal.

Totodată, pe 1 octombrie 2024, viceprimarul comunei Coșula, Neculai Șchiopu, ar fi pretins de la Marcel Bîrsan remiterea, pentru altul, a unor materiale de construcții în valoare de peste 30.000 lei.

În perioada 26 septembrie – 24 octombrie 2024, secretarul general al PNL, Ionuț Voicu, ar fi pretins în mod direct, de la Marcel Bîrsan, sume de bani neprecizate sub aspectul cuantumului, în schimbul exercitării influenței date de ascendentul funcției pe care o deține, astfel încât să determine persoanele responsabile să favorizeze societatea comercială respectivă pentru câștigarea unor licitații publice, pentru executarea în condiții favorabile a contractelor aflate în derulare sau pentru deblocarea administrativă a sumelor de bani aferente lucrărilor executate.

Pe 11 septembrie 2024, administratorul public al comunei Ungureni, Rareș Batîr, dar și primarul de atunci, Ilie Ivanache, care și-a pierdut mandatul în urma alegerilor locale din 2024, ar fi pretins de la Marcel Bîrsan 5% din valoarea unui contract de aproximativ 635.000 lei pe care societatea intenționa să îl obțină la licitația ce urma să aibă loc la data de 14 septembrie 2025. În schimb, Batîr și Ivanache i-ar fi pus la dispoziție omului de afaceri toate datele și criteriile de atribuire din documentația aferentă licitației, informații care nu erau destinate publicității, de natură a favoriza societatea administrată de acesta din urmă.

”Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpații Voicu Ionuț, Ivanache Ilie, Batîr Rareș și Șchiopu Neculai trebuie să respecte o serie de obligații între care: să se prezinte ori de câte ori sunt chemați la organul de urmărire penală, să nu părăsească teritoriul României fără acordul procurorilor DNA și să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar”, se mai arată în comunicat. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Moaștele Sfântului Gheorghe Pelerinul vor fi duse în procesiune pe străzile din Botoșani

Publicat

Publicitate

Marți, 22 aprilie, Parohia „Sfântul Gheorghe” din Botoșani va primi, de la Mănăstirea Văratec, racla cu moaștele Sfântului Gheorghe Pelerinul, cu prilejul hramului bisericii istorice. După săvârșirea Vecerniei și a Litiei, începând cu ora 18.30, soborul și credincioșii vor merge în procesiune pe străzile municipiului.

A devenit o tradiție ca în ajun de sărbătoare, Botoșaniul să îmbrace haine de sărbătoare cu prilejul cinstirii Sfântului Mare Mucenic Gheorghe.

Traseul procesiunii din acest an va fi: Biserica „Sfântul Gheorghe” – str. Ion Pillat – str. Calea Națională – str. 1 Decembrie – Biserica „Uspenia” – str. Poștei – Biserica „Sfântul Gheorghe”.

A doua zi, pe 23 aprilie, Sfânta Liturghie de hram va fi oficiată de un sobor de ierarhi, preoți și diaconi.

Doxologia.ro

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending