Connect with us

Eveniment

Protestul contabililor care acuză o ”teroare fiscală”. Poziția CECCAR față de e-Factura și e-TVA

Publicat

Publicitate

Protestul contabililor care acuză o ”teroare fiscală”: Contabili, economişti şi antreprenori organizează, luni, la Bucureşti, un protest pentru a atrage atenţia asupra a ceea ce ei numesc ”teroare fiscală” şi măsuri adoptate fără consultare publică, dar care au un impact major asupra întregii societăţi, scrie alba24.ro.

Manifestarea, intitulată ”Fără haos în legislaţia fiscală”, va avea loc în intervalul 08.30 – 13.00.

Mesajul CECCAR:

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) continuă să-și exprime profunda preocupare față de recentele modificări aduse legislației fiscale care vizează e-TVA și extinderea obligativității utilizării e-facturării și a raportării e-facturilor în scop fiscal pentru TVA.

În urma consultării membrilor din întreaga țară, în perioada 3-5 iulie a.c., CECCAR solicită autorităților fiscale să adopte urgent un plan de acțiune care să vizeze două direcții:

modificarea de urgență a actelor normative în vigoare, pe baza propunerilor profesiei contabile transmise prin organismul profesional, propuneri care elimină și/sau prorogă impunerea unor obligații pe care le considerăm inutile și inoportune, în scopul de a relaxa presiunea fiscal-birocratică din prezent care asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația;

Publicitate

implementarea unei strategii de resetare a modului în care „e-urile” fiscale sunt implementate în prezent, astfel încât transformarea digitală să se transpună în simplificare pentru firme și combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale de către stat.

Considerăm că astfel se evită situația ca o inițiativă europeană de modernizare și adaptare la era digitală a sistemului de taxă pe valoarea adăugată (TVA), care este în primul rând despre sprijinirea antreprenorilor și care promite să sporească eficiența, să reducă birocrația și să combată evaziunea fiscală, să fie transformată într-un coșmar pentru economia României.

Protestul contabililor care acuză o ”teroare fiscală” – Ro e-TVA
Propunerile CECCAR de modificare cu urgență a actelor normative în vigoare vizează:

I. RO e-TVA

În urma dialogului dintre reprezentanții CECCAR și reprezentanții Ministerului Finanțelor pe tema celor două ordonanțe (OUG nr. 69 și OUG nr. 70, publicate în Monitorul Oficial din 21 iunie 2024), s-a abrogat parțial OUG nr. 70/2024 prin OUG nr. 87/2024, respectiv s-a abrogat obligația contribuabilului ca, sub sancțiunea unei amenzi disproporționate, să întocmească și să transmită, în termen de 5 zile, nota justificativă pentru diferențele semnificative dintre decontul de TVA, care reflectă starea de fapt fiscală, și decontul precompletat, care în prezent se bazează pe date a căror acuratețe nu poate fi garantată.

De asemenea, au fost revizuite amenzile și au fost prorogate unele termene.

Aceste modificări importante riscă însă să nu își atingă obiectivele de simplificare pentru firme și combaterea evaziunii fiscale pentru stat, așa cum au fost prezentate în deschiderea ședinței de guvern în care s-a aprobat OUG nr. 87/2024, dacă nu sunt implementate și celelalte măsuri propuse de CECCAR.

Insistăm, în continuare, ca decontul de TVA precompletat să rămână un instrument de sprijin pentru antreprenori, așa cum a fost propus de Comisia Europeană prin propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală, în scopul compensării costurilor implementării noului sistem de raportare bazat pe e-factura.

ANAF va impune din oficiu CAS și CASS persoanelor fizice care nu au depus Declarația unică. Cum arată decizia
În cazul în care autoritatea fiscală insistă ca acesta să fie utilizat ca instrument pentru conformarea fiscală, atunci se impune să se adopte și să se implementeze măsurile necesare asigurării eficienței mecanismului de Notificare de conformare RO e-TVA.

Acest mecanism să NU se bazeze pe simple operații aritmetice de adunare și de scădere, ci să se bazeze pe modele complexe de analiză care să utilizeze și să coreleze toate datele raportate de contribuabil în sistemele ANAF.

Subliniem încă o dată faptul că interoperabilitatea între sistemele RO e-Factura, RO e-TVA și SAF-T este esențială.

Mecanismul de notificare de conformare RO e-TVA trebuie să fie capabil să vizeze numai contribuabilii care au un risc ridicat de comportament fiscal inadecvat și NU să devină o povară administrativă inutilă, generatoare de costuri, pentru contribuabilii care au un comportament fiscal corect.

Propunerile întemeiate și bine argumentate, transmise de CECCAR și prezentate mai jos, care însă nu au fost preluate în textul OUG nr. 87/2024, ar fi asigurat, în opinia noastră, premisele eficienței mecanismului de Notificare de conformare RO e-TVA.

La articolul 5, alineatele (1), (5) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) În situația în care se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, iar aceste diferențe nu sunt justificate de datele din raportarea SAF-T, Agenția Națională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin intermediul Spațiului privat virtual.

Prin diferențe semnificative se înțeleg valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.

La articolul 5, după alineatul (6), se introduc șapte alineate noi, alin. (7) – (13), cu următorul cuprins:

(…)

(12) În situația în care pentru un contribuabil se constată, pe o perioadă de trei luni consecutive, diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, diferențe cauzate de acuratețea insuficientă a datelor din decontul precompletat RO e-TVA, nu se va mai emite „Notificarea de conformare RO e-TVA” până la identificarea și remedierea cauzelor care au condus la insuficienta acuratețe a datelor din decontul precompletat.

(13) Agenția Națională de Administrare Fiscală va utiliza datele din raportarea SAF-T pentru a asigura o acuratețe suficientă a datelor din decontul precompletat și pentru analiza diferențelor semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:

“Art. 16. – (1) Prevederile art. 5 alin. (8) – (10), art. 7 și art. 8 intră în vigoare la data de 1 iulie 2025.

Înainte de aprobarea RO e-TVA, contribuabilii începuseră deja să primească Note de conformare fiscală conform art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, în care li se solicita să justifice diferențele din luna ianuarie 2024 dintre decontul de TVA depus și situația facturilor din sistemul RO e-Factura.

Propunerile CECCAR s-au bazat pe modul în care mecanismul de Notificare de conformare era utilizat de organele fiscale.

Aceste Notificări de conformare fiscală au fost emise pe baza unei analize rudimentare, care se rezumă DOAR la a identifica simple diferențe dintre cele două valori, cea declarată prin decont și cea rezultată din facturile raportate în sistemul RO e-Factura.

Însă ar fi trebuit să se țină cont de faptul că aceste diferențe pot fi generate de situații specifice (deducere 50% pentru TVA, TVA la încasare, operațiuni cu persoane fizice, situații de neconformare din partea partenerilor de afaceri etc).

Deși la nivelul ANAF există date raportate de contribuabili prin Declarația 394, acestea NU sunt utilizate pentru a se face o analiză în vederea identificării și justificării diferențelor și, după caz, a contribuabilului care nu s-a conformat obligației de raportare în sistemul RO e-Factura.

De exemplu: un contribuabil a dedus o valoare de TVA mai mare în decontul de TVA în comparație cu facturile de achiziții regăsite în sistemul RO e-Factura.

Prin simpla corelare cu datele raportate în Declarația 394 depusă la ANAF atât de către client, cât și de către furnizor, s-ar putea identifica furnizorii care nu au încărcat e-facturile în sistemul RO e-Factura.

În această situație, Notificarea de conformare fiscală ar trebui să fie transmisă doar contribuabilului care nu s-a conformat.

Însă aceasta a fost transmisă și contribuabilului care a manifestat un comportament fiscal corect, impunându-i-se acestuia o sarcină administrativă inutilă, generatoare de costuri.

Însă trebuie menționat că o analiză coerentă și eficientă, care să țină cont și de aspectele specifice menționate anterior, nu se va putea realiza decât după ce raportarea SAF-T va deveni operațională pentru toți contribuabili, respectiv după data de 1 ianuarie 2025.

În aceste condiții, astfel de mecanisme, pripit implementate, nu au nimic în comun cu simplificarea, debirocratizarea, creșterea eficienței și inovarea la nivelul firmelor și la nivelul autorităților statului.

Ne exprimăm convingerea că o eficientă combatere a evaziunii fiscale se poate face doar printr-o adevărată transformare digitală la nivelul organelor fiscale.

Aceasta nu presupune doar implementarea unor instrumente prin care contribuabilul să raporteze către organul fiscal, ci prin automatizarea proceselor de analiză și prin corelarea datelor raportate la organele fiscale, prin inovare, prin implementarea de modele și tehnici științifice de analiză a datelor și prin integrarea inteligenței artificiale în aceste sisteme.

Așa cum am precizat ante, în momentul de față, atunci când există neconcordanțe între D300 (TVA) și D394 (declarație informativă, în care sunt raportate operațiunile în sfera TVA), acestea sunt notificate contribuabilului în baza art. 121^1 din Legea nr. 207/2015 și mitigate cu acesta.

În aceste condiții, este evident că un alt mecanism de notificare, provenit dintr-un așa-zis decont precompletat și D300, ar fi redundant, raportat la aceeași materie, în speță TVA.

Analizând situația de fapt existentă azi în practica curentă o organelor fiscale, se observă că, practic, RO e-TVA este un instrument birocratic care pare să fi fost creat pentru a transfera în sarcina contribuabilului activitatea specifică organelor fiscale.

Astfel, contribuabilul ar fi fost obligat, prin efectul legii, să întocmească o Notă justificativă pentru justificarea diferențelor, scutind funcționarii organelor fiscale de întocmirea Notificării de conformare, reglementată prin art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, așa cum procedau până la aprobarea și implementarea RO e-TVA.

Abrogarea articolului care reglementa Nota de justificare a diferențelor impusă contribuabilului, sub sancțiunea amenzii, este un pas important către normalitate.

Aceasta reprezintă o „gură de oxigen” atât pentru profesioniștii contabili, deja sufocați de numeroase termene și obligații de raportare, cât și pentru antreprenori, afectați de lipsa de predictibilitate a legislației fiscale.

Cu toate acestea, implementarea noului mecanism Notificarea de conformare RO e-TVA, prin derogare de la prevederile art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, riscă să fie lipsită de eficiență, dacă nu se reglementează și regulile de emitere și utilizare care să îi asigure eficiența.

Doar sub condiția asigurării eficienței acestui noul mecanism, decontul precompletat de TVA își va regăsi rolul de instrument de sprijin pentru contribuabili, așa cum a fost propus de Comisia Europeană prin propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală.

II. RO e-Factura

Propunerile transmise de CECCAR, care însă nu au fost preluate în textul OUG nr. 87/2024, ar asigura premisele evitării situației actuale în care sistemul RO e-Factura se blochează frecvent, afectând atât activitatea comercială a firmelor, cât și activitatea profesioniștilor contabili, care se îngrijesc de asigurarea conformării fiscale voluntare a contribuabililor.

Factura este un document justificativ esențial în desfășurarea activității comerciale a oricărei entități juridice.

Condiționarea utilizării exclusiv a e-facturii din sistemul RO e-Factura ca document justificativ, în condițiile în care sistemul, în mod evident, NU se află la nivelul tehnic necesar asigurării unei funcționări fără sincope, este încă o dovadă a precipitării în implementarea noului model de raportare tranzacție cu tranzacție, în timp real, bazat pe standardul european pentru e-Factura.

Se ignoră, practic, toate studiile de impact și rezultatele consultărilor efectuate de Comisia Europeană pentru a identifica soluția optimă pentru Cerințele de raportare digitală necesare unui sistem de raportare tranzacție cu tranzacție pentru operațiunile intracomunitare B2B și parțial B2C.

Acestea sunt mai relaxate decât cele impuse de sistemul național, raportarea pentru sistemul european fiind în timp cvasireal.

În dialogul cu reprezentanții Ministerului Finanțelor, CECCAR a solicitat:

Prorogarea termenului privind obligația utilizării e-facturii și raportării acesteia pentru tranzacțiile B2C, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025.

Astfel s-ar permite ca decizia de a implementa această obligație să se bazeze pe o analiză ex-post care să verifice dacă datele din raportarea SAF-T ar fi suficiente pentru analizele de risc la nivelul organelor fiscale.

Abrogarea de urgență a obligației de utilizare exclusiv a e-Factura ca document justificativ, care echivalează, practic, cu un sistem de raportare tranzacție cu tranzacție în timp real, revenirea la sistemul de raportare în timp cvasireal și introducerea unui termen de raportare a e-facturilor de 5 zile de la data înregistrării în sistemul contabil, conform amendamentului Parlamentului European la propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală.

Abrogarea prevederilor care atrag răspunderea unor contribuabili pentru faptele altor contribuabili, respectiv sancționarea unui contribuabil care are un comportament fiscal corect, cu 15 % din valoarea facturii și cu imposibilitatea deducerii TVA, în situația în care furnizorul nu emite factura în sistemul RO e-Factura pentru o tranzacție economico-financiară.

Această prevedere încalcă principiile de bază ale dreptului civil, respectiv acele principii care stabilesc că fiecare persoană răspunde pentru faptele proprii, iar circumstanțele care atrag răspunderea pentru faptele altora sunt clar stabilite prin Codul civil.

În plus, se încalcă și legislația europeană în materie de TVA, respectiv principiul neutralității.
CECCAR consideră inoportună decizia de a extinde obligația utilizării e-Factura și a raportării acesteia în timp real și pentru tranzacțiile B2C, cu termen de implementare 1 ianuarie 2025.

Acestea în condițiile în care Cerințele de raportare digitală (CRD) la nivel european, conform propunerii de directivă, vizează extinderea acestei obligații de e-facturare DOAR la tranzacțiile intracomunitare B2B și doar pentru anumite tranzacții B2C iar raportarea acestora se va realiza în timp cvasireal.

Totodată, termenul de implementare propus pentru noul sistem de raportare european în scop de TVA este 1 ianuarie 2028, respectiv 5 ani de la data lansării propunerii de directivă.

În plus, la nivel național, această nouă Cerință de raportare digitală se suprapune celei de raportare SAF-T, care intră în vigoare tot de la data de 1 ianuarie 2025.

Practic, de la 1 ianuarie 2025 se vor introduce în paralel două instrumente care vor obliga contribuabilii să transmită organelor fiscale aceleași tranzacții în raportări diferite.

Această măsură nu are nimic de-a face cu simplificarea pentru firme, ci, dimpotrivă, impune o sarcină administrativă inutilă, consumatoare de resurse și, implicit, generatoare de costuri. În plus, raportările instituite anterior rămân în vigoare.

Se va ajunge la situația halucinantă ca o tranzacție să fie raportată de trei ori:

În sistemul RO e-Factura;
În raportarea SAF-T;
În declarația 394.
CECCAR consideră că până la momentul la care sistemul Ro e-Factura va atinge performanța tehnică necesară utilizării în condiții normale, fără sincope, raportarea în timp real a e-facturilor trebuie abrogată.

Această măsură impusă la nivel național excedează Cerințelor de raportare digitală, stabilite ca fiind optime pe baza unor studii de impact științifice desfășurate la nivelul Comisiei Europene, care stabilesc ca raportarea tranzacție cu tranzacție să se realizeze în timp cvasireal.

CECCAR consideră că o problemă în plus este legată de faptul că este sancționată înregistrarea unei facturi care nu este raportată în e-Factura (OUG nr. 115/2023, art. LXVIII).

Or, în realitate, discutăm despre o tranzacție care, deși nu a fost raportată în SPV, implică operațiuni economico-financiare (prestări/livrări) și plăți și care, în conformitate cu legea contabilității, impune obligația înregistrării.

În aceste condiții, culpa nu este datorată celui care primește/înregistrează, ci celui care emite.

Contribuabilul cu un comportament fiscal corect nu poate răspunde pentru fapta altuia, în condițiile în care într-o tranzacție nu există relație de subordonare între client și furnizor.

Astfel, deși era în atribuția organului fiscal să se asigure că furnizorul este conform cu prevederile legii, iar în caz de neconformare să fie sancționat, conform prevederii instituite este sancționat abuziv și beneficiarul.

Desigur, în mod bizar, o factură considerată de anumite prevederi din lege ca fiind nelegală – nu îndeplinește condițiile de document justificativ – devine legală și poate fi înregistrată în contabilitate dacă contribuabilul care are un comportament fiscal corect plătește o amendă în valoare de 15% din valoarea facturii.

Or, în acest context nu se poate explica printr-o logică juridică cum un text de lege poate amenda un contribuabil pentru o acțiune legală, respectiv înregistrarea unei operațiuni economico-financiare în contabilitate.

De asemenea, nu putem să omitem faptul că sancțiunea beneficiarului conform este mult mai consistentă decât cea prevăzută pentru furnizorul neconform.

Beneficiarul este sancționat cu 15% din valoarea facturii, imposibilitatea deducerii TVA, deși acesta a achitat taxa pe valoarea adăugată la momentul realizării achiziției.

În baza argumentelor prezentate ante, CECCAR consideră imperios necesară abrogarea propunerilor prezentate, considerând că forma actuală a reglementărilor legale nu este conformă cu principiul proporționalității și depășește ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor fiscale în materie de TVA.

În perioada imediat următoare, CECCAR va propune instituțiilor publice și autorităților fiscale competente o serie de principii care să stea la baza unei strategii de resetare a modului în care „e-urile” fiscale sunt implementate în prezent, astfel încât transformarea digitală să se transpună în simplificare pentru firme și combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale de către stat.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Noua regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie din 2 aprilie 2025: Ce este ETA, cât costă și cum se poate obține

Publicat

Publicitate

Noua regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie din 2 aprilie 2025: Ce este ETA, cât costă și cum se poate obține, scrie alba24.ro. Cetățenii români care călătoresc în Marea Britanie, trebuie să obțină o autorizație electronică de călătorie (ETA) și să plătească o taxă, începând cu 2 aprilie 2025. 

Până acum, călătorii puteau urca în avion și să facă controlul pașapoartelor doar la sosire, însă, de acum înainte, vor trebui să obțină o autorizație înainte de a pleca, pentru a putea zbura spre Regatul Unit.

Acest lucru se datorează introducerii, în două etape, a unui sistem numit ETA (Electronic Travel Authorisation – Autorizație Electronică de Călătorie).

Acesta va înregistra digital persoanele ce nu au nevoie de viză pentru a intra în Regatul Unit, potrivit economedia.ro.

Autorizația va fi necesară pentru fiecare călătorie în Marea Britanie, indiferent de scop (vizită, turism etc.), inclusiv pentru tranzitul prin teritoriul britanic, chiar și atunci când se află în aeroport.

Regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie. Ce este ETA

ETA este un nou permis de călătorie digital, obligatoriu pentru cetățenii țărilor care pot vizita Regatul Unit (Anglia, Țara Galilor, Scoția și Irlanda de Nord) fără viză pentru călătorii scurte. Printre aceștia se numără și cetățenii români.

Publicitate

Acesta va facilita călătoriile pentru românii care doresc să viziteze familia și prietenii în Regatul Unit, precum și pentru cei aproximativ 500.000 de români care vizitează anual Marea Britanie pentru agrement, afaceri sau studii, potrivit uk-eta.ro.

Cât costă ETA

ETA costă 10 lire sterline și poate fi solicitată prin aplicațiile oficiale pentru iPhone și Android sau direct online pe site-ul guvernului britanic.

Procesul durează aproximativ 20 de minute, iar decizia este luată de obicei în trei zile, deși poate dura mai mult.

Este important să aplicați prin canale oficiale pentru a evita taxe suplimentare.

Va trebui să încărcați o fotografie a pașaportului și să răspundeți la câteva întrebări. Deși obținerea unei ETA nu garantează intrarea în Marea Britanie, aceasta va fi valabilă timp de doi ani și permite multiple intrări.

Dacă vă schimbați pașaportul în această perioadă, va trebui să solicitați o nouă autorizație.

Cine trebuie să obțină ETA?

Toți cei care nu au nevoie de viză pentru a călători în Regatul Unit vor trebui să solicite o ETA.

Din data de 8 ianuarie 2025, acest sistem s-a aplicat și călătorilor non-europeni, inclusiv celor aproximativ șase milioane de vizitatori din SUA, Canada și Australia care ajung anual în Marea Britanie.

Statele care vor avea nevoie de ETA din 2 aprilie 2025

Potrivit Economedia, cetățenii din următoarele state vor trebui să obțină o ETA pentru a călători în Regatul Unit din 2 aprilie 2025:

  • Andorra
  • Austria
  • Belgia
  • Bulgaria
  • Croația
  • Cipru
  • Cechia
  • Danemarca
  • Elveția
  • Estonia
  • Finlanda
  • Franța
  • Germania
  • Grecia
  • Ungaria
  • Islanda
  • Italia
  • Letonia
  • Liechtenstein
  • Lituania
  • Luxemburg
  • Malta
  • Monaco
  • Norvegia
  • Polonia
  • Portugalia
  • România
  • San Marino
  • Slovacia
  • Slovenia
  • Spania
  • Suedia
  • Țările de Jos
  • Vatican

 

   

Citeste mai mult

Eveniment

Alertă de securitate pe dispozitivele cu Android. Utilizatorii, sfătuiți să descarce cea mai recentă actualizare de la Google

Publicat

Publicitate

Alertă de securitate pe dispozitivele cu Android. Cei care dețin telefoane cu sistemul de operare Android sunt sfătuiți să verifice imediat setările și să descarce cea mai recentă actualizare de la Google, scrie alba24.ro.

O alertă de securitate a fost emisă după ce au fost descoperite o serie de erori îngrijorătoare în cadrul acestui sistem de operare popular, care ar putea expune utilizatorii la atacurilor hackerilor.

Alertă de securitate pe dispozitivele cu Android

Un total de 55 de defecțiuni au fost remediate în ultima versiune a sistemului de operare, două dintre ele – numite CVE-2024-50302 și CVE-2024-43093 – primind temuta clasificare „zero-day”, scrie The Mirror.

Pentru cei care nu știu, „zero-day” înseamnă că hackerii sunt deja conștienți de problemă și o exploatează în mod activ.

Reprezentanții Google au transmis că una dintre noile vulnerabilități este „severă” și a explicat că aceasta „ar putea duce la executarea de cod la distanță fără a fi necesare privilegii de execuție suplimentare”.

Publicitate

Tradus în limbaj simplu, acest lucru înseamnă că persoanele rău intenționate ar putea – teoretic – să obțină acces la informații sensibile de pe dispozitivul dumneavoastră.

Este o problemă îngrijorătoare, dar odată ce actualizarea este descărcată, toate dispozitivele vor fi din nou în siguranță.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Cabinet Parlamentar Elisabeta Lipa, la Dorohoi

Publicat

Publicitate

Vineri, 7 martie 2025, s-a deschis în Dorohoi un Cabinet parlamentar unde sunt invitați toți cetățenii din municipiu și din celelalte localități ale județului la un dialog apropiat.

„Cabinetul parlamentar l-am inaugurat în prezența președintelui organizației Județene a Partidului Social Democrat, doamna Doina Federovici. Au venit alături de mine domnul deputat Marius Budăi, domnii Bogdan Morariu, primar comuna George Enescu, , Laurențiu Barbacariu, primar comuna Mihăileni, Viorel Lozneanu, primar comuna Lozna, Coțofrec Ștefan, primar comuna Cândești, Cristian Dumitraș, comuna Cordăreni, Mihai Cazacu, comuna Dersca, colegi parlamentari PSD.

Deschiderea oficială a avut parte și de binecuvântarea creștinească concretizată într-o slujbă de sfințire ținută de părintele Petre Ionuț.

Prin intermediul cabinetului meu parlamentar vreau să preiau într-un mod eficient și rapid problemele tuturor cetățenilor județului Botoșani, precum și cele ale administrațiilor locale, asumându-mi astfel și misiunea de a găsi soluții pentru fiecare în parte.

Așa cum pe parcursul întregii mele cariere sportive am luptat pentru atingerea celor mai înalte obiective și în cariera politică voi face tot ce îmi stă în puteri pentru ca drepturile și interesele botoșănenilor să fie protejate și promovate.

Îmi doresc ca cetățenii și reprezentanții administrațiilor locale să privească acest cabinet parlamentar ca fiind locul în care vor găsi sprijin și îndrumare în soluționarea problemelor lor. Dincolo de aceste aspecte, o componentă importantă a misiunii acestui cabinet va fi aceea de a uni forțe, idei și proiecte pentru transformarea județului Botoșani într-un centru al sportului pentru întreaga regiune a Moldovei.

Publicitate

Mi-am asumat acest obiectiv încă de la începutul mandatului de deputat și îl voi duce la îndeplinire, pentru că suntem un județ al campionilor, un județ cu un potențial sportiv extraordinar, care trebuie valorificat.

Țin să le mulțumesc tuturor celor care au fost prezenți alături de mine, chiar am simțit că mă aflu între prieteni”, se arată într-un comunicat remis redacției.

Cabinetul parlamentar se află în Municipiul Dorohoi, strada A. I. Cuza nr. 2.

Citeste mai mult

Eveniment

Singurul județ din România în care sunt mai puține femei decât bărbați

Publicat

Publicitate

Cu ocazia Zilei Femeii, Institutul Național de Statistică (INS) a publicat o serie de informații inedite care aduc în prim-plan realitatea demografică și socială a femeilor din România, scrie playtech.ro.

În cadrul acestui raport, INS subliniază atât aspecte legate de structura populației feminine, cum ar fi speranța de viață, vârsta medie, dar și datele referitoare la natalitate, căsătorii și divorțuri. Una dintre cele mai interesante constatări este legată de județul Vaslui, singurul județ din România în care femeile sunt mai puține decât bărbații.

Județul Vaslui, un caz aparte

Într-o țară în care populația feminină este predominantă, cu un procent de 51,4% femei din totalul populației rezidente, județul Vaslui iese din tipar. Aici, pentru fiecare femeie, există mai mulți bărbați, un fenomen rar în România.

Deși național femeile trăiesc în majoritate în mediul urban (52,8%), acest județ pare să aibă o structură demografică diferită, ceea ce face ca datele statistice despre Vaslui să fie cu adevărat remarcabile, scrie playtech.ro

Cu ocazia Zilei Femeii, Institutul Național de Statistică (INS) a publicat o serie de informații inedite care aduc în prim-plan realitatea demografică și socială a femeilor din România. În cadrul acestui raport, INS subliniază atât aspecte legate de structura populației feminine, cum ar fi speranța de viață, vârsta medie, dar și datele referitoare la natalitate, căsătorii și divorțuri. Una dintre cele mai interesante constatări este legată de județul Vaslui, singurul județ din România în care femeile sunt mai puține decât bărbații.

Publicitate

Județul Vaslui, un caz aparte
Într-o țară în care populația feminină este predominantă, cu un procent de 51,4% femei din totalul populației rezidente, județul Vaslui iese din tipar. Aici, pentru fiecare femeie, există mai mulți bărbați, un fenomen rar în România.

Deși național femeile trăiesc în majoritate în mediul urban (52,8%), acest județ pare să aibă o structură demografică diferită, ceea ce face ca datele statistice despre Vaslui să fie cu adevărat remarcabile. Diferențe în creșterea fizică: Bărbații au crescut de două ori mai mult decât femeile în ultimul secol. Ce spun cercetătorii
Vârsta medie a femeilor: o diferență semnificativă față de bărbați
Potrivit INS, vârsta medie a femeilor din România este semnificativ mai mare decât a bărbaților, o diferență de 3,6 ani. Astfel, în 2024, vârsta medie feminină era de 44,3 ani, comparativ cu 40,7 ani în cazul bărbaților.

Acesta este un semnal clar al longevității femeilor, care, în ciuda contextului național general, continuă să reprezinte o majoritate a populației vârstnice din România. De asemenea, datele arată că femeile trăiesc mai mult decât bărbații, cu o speranță de viață de 79,16 ani în 2023.

Natalitate și căsătorii: femeile în centrul societății românești

În ceea ce privește natalitatea, INS a observat o ușoară scădere a numărului de nașteri în 2023, față de 2022, dar România rămâne totuși peste media Uniunii Europene, cu o rată a natalității de 8,4 născuți-vii la 1.000 de locuitori.

Cele mai mari rate de fertilitate au fost înregistrate în județele Suceava, Sălaj și Ialomița, în timp ce cele mai scăzute valori au fost în Mehedinți și Ilfov.

În ceea ce privește căsătoriile, INS menționează o ușoară scădere a ratei nupțialității, însă România rămâne în continuare cu un nivel mai ridicat decât media europeană. Astfel, în 2023, vârsta medie la căsătorie a femeilor a fost de 31,7 ani, iar cea la prima căsătorie de 29,1 ani.

În ciuda acestor statistici, datele arată că România încă se confruntă cu o instabilitate demografică, iar raportul dintre bărbați și femei continuă să fie un subiect important în analiza structurilor sociale.

De asemenea, ponderea femeilor care intră pe piața muncii crește treptat, iar participarea acestora în domenii diverse, inclusiv în conducerea administrației publice și în domeniul educațional, se îmbunătățește constant.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending