Connect with us

Eveniment

Protest la Casa de Asigurări de Sănătate: Vor fi sistate plățile către spitale și furnizori de servicii medicale

Publicat

Publicitate

Protest la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS): Angajaţii CNAS vor sista plăţile către spitale şi furnizorii de servicii, au anunțat reprezentanţii BNS. Decizia va fi aplicată din 12 noiembrie.

„Începând cu data de 12 noiembrie 2023, angajaţii CNAS, membri ai Federaţiei Sindicatelor Caselor de Asigurări de Sănătate, afiliată Blocului Naţional Sindical, aflaţi în protest generalizat la nivel naţional pe perioadă nedeterminată, vor sista plăţile către spitale şi furnizorii de servicii”, se arată într-o informare a BNS.

Angajaţii Caselor Judeţene de Asigurări de Sănătate au protestat, joi, alături de colegii lor din Casa Naţională de Sănătate, în faţa sediului CNAS. Prezent la protest, preşedintele BNS, Dumitru Costin, a avertizat că vor fi întârzieri foarte mari la plata serviciilor entităţilor contractante cu Casa de Asigurări.

Criza din sistem

„Vor fi întârzieri foarte mari în plata serviciilor entităţilor contractante cu Casa. Discutăm de spitale publice, private, discutăm de lanţuri de farmacii, discutăm de firme care vor să-şi recupereze banii de concedii medicale pe care le-au plătit.

Deci, întregul sistem va fi afectat. În câteva zile, oamenii din spitale, angajaţii din toate spitalele din România, se vor duce la bancomate şi vor vedea că nu le-au fost alimentate cardurile pentru că oamenii ăştia nu mai fac nicio plată până când problema lor nu este rezolvată.

Gândiţi-vă că au nişte salarii din 2018, nu a mai crescut cu un leu leafa, muncesc de le sar ochii din cap. 2.500 de angajaţi fac munca pentru 4.000 şi nimeni nu vrea să rezolve această problemă, care nu înseamnă un efort care să dea România peste cap, în niciun caz. Banii sunt în bugetul Casei, nu au nevoie de suplimente. (…)

Publicitate


O să rămânem aici. Oamenii continuă protestul în toată ţara până când se găseşte o soluţie”, a declarat Costin.

Acesta a precizat că proiectul de lege prin care ar urma să se majoreze salariile angajaţilor Casei se află la Camera Deputaţilor, „a trecut prin toate comisiile, a luat toate avizele, are nevoie doar să fie pus pe ordinea de zi şi votat 1 minut colo, 1 minut colo”.

„El a fost de două ori pe ordinea de zi, o dată în ultima săptămână a sesiunii parlamentare de primăvară, când era pe locul 1 pe agendă şi a fost dat jos şi a mai fost pus o dată în luna septembrie şi din nou a fost dat jos, fără nicio explicaţie”, a susţinut sindicalistul.

Liderul BNS a adăugat că proiectul de lege prevede majorări salariale pentru toţi angajaţii Casei de Asigurări de Sănătate, însă acestea sunt diferenţiate.

„Au mai rămas 2.500 de angajaţi din 4.000. Creşterile salariale sunt diferenţiate, în sensul în care unii pot avea creşteri salariale de 20%, alţii pot avea creşteri salariale de 30%.

Este un mecanism care trebuie raportat la politica de salarizare de la nivelul Secretariatului General al Guvernului. Există creşteri diferenţiate per individ. Nu este o chestie generală pentru toată lumea”, a explicat el.

Negocieri în așteptare, cu Guvernul

Potrivit acestuia, „ultima discuţie cu domnul Ciolacu a fost săptămâna trecută, iar cu domnul Ciucă ieri (miercuri – n. r.)”.

„Oamenii pe care îi vedeţi aici, şi poate pe unii dintre ei îi blamaţi, cu toate că sunt plătiţi prost pentru munca complexă şi responsabilităţile pe care le au, au avut grijă să nu aibă de suferit nicio gravidă, să nu aibă de suferit niciun bolnav de cancer, să nu aibă de suferit niciun bolnav care are nevoie de oxigen.

Tot ce a însemnat urgenţe au procesat şi le-au rezolvat pentru că nu vor să-şi bată joc de oameni dar, în momentul în care ajungi în această situaţie disperată, ce-ţi rămâne altceva de făcut? Am încercat să găsim o soluţie civilizată, fără scandal, fără conflicte sociale, fără consecinţe în plan social pentru alţii. Ne-au împins într-acolo.

N-am primit de şase zile o solicitare de întâlnire, să ni se spună: ‘Veniţi să discutăm, asta e soluţia pe care v-o propunem’. Şase zile, plus încă două nelucrătoare în weekend, deci de 8 zile calendaristice nimeni din zona guvernamentală nu dă niciun semn de viaţă”, a mai spus Dumitru Costin.

Protestele angajaților din Casele de sănătate

Angajaţi ai Caselor judeţene de sănătate au protestat joi în faţa sediului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Ei au scandat: „Vrem salarii şi dreptate Caselor de Sănătate!”, „Nu plecăm, nu cedăm!”, „Vrem salarii decente!”, „Mereu sacrificaţi, niciodată respectaţi!”.

Protestele angajaţilor din CNAS, CASMB, OPSNAJ şi CAS au demarat în data de 2 noiembrie. Sunt susţinute de Federaţia Sindicatelor Caselor de Asigurări de Sănătate, afiliată la Blocul Naţional Sindical (BNS).

Sindicaliştii susţin că decizia de a protesta pe o perioadă nedeterminată a venit în contextul în care, după luni de dialog şi de aşteptare, au constatat că pentru cei mici ca număr, în ciuda răspunderilor sociale majore pe care aceştia le au, nu se găsesc soluţii.

Însă sunt găsite „soluţii satisfăcătoare şi imediate” pentru cei mari, de ordinul zecilor de mii de salariaţi.

Proiect de lege pentru corecții salariale

BNS, FSCAS şi conducerea CNAS au încercat rezolvarea problemelor de salarizare din această instituţie. Au promovat un proiect de lege pentru a genera suportul legislativ necesar corecţiilor salariale.

Salariaţii din aceste instituţii nu au beneficiat de niciun fel de creştere salarială din 2018 până în prezent. Aceasta, în ciuda faptului că, în perioada pandemiei de COVID-19, instituţia a funcţionat la capacitate maximă cu toţi salariaţii săi pentru a putea să asigure finanţările necesare tuturor furnizorilor de servicii de sănătate implicaţi, se arată în comunicatul BNS.

„Deşi proiectul de lege trimis în Parlament viza în mod direct salarizarea lucrătorilor din CNAS, anumiţi miniştri şi parlamentari au intervenit prin amendate pentru alte tipuri de categorii de salariaţi din sectorul de sănătate publică (nu puţini la număr), ce nu erau vizaţi de proiectul legii.

În aceste condiţii, ne-am trezit în ultima săptămână de lucru a sesiunii parlamentare precedente (luna iunie a.c), că proiectul de lege ajuns pe agenda plenului Camerei Deputaţilor (camera decizională) a fost retras de la vot. Motivul a fost că impactul financiar este unul foarte mare din cauza acestor noi amendamente.

În ciuda unor promisiuni care ne-au fost făcute după protestul din data de 10 iulie 2023, am constatat că s-au găsit soluţii prin ordonanţe de urgenţă pentru alte categorii de salariaţi din sănătate, cu excepţia noastră”, au explicat sindicaliştii Federaţiei Sindicatelor Caselor de Asigurări de Sănătate, într-un comunicat transmis la începutul acestei luni.

Pleacă angajați din sistem

Aceştia atrag atenţia că, odată cu anunţul public al Guvernului, concretizat prin asumarea răspunderii pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, s-a produs un fenomen extrem de periculos: peste 100 de salariaţi din CNAS, CASMB, OPSNAJ şi CAS judeţene au migrat către alţi ordonatori de credite din sistemul public.

„Acest fenomen aduce grave atingeri funcţionării CNAS, CASMB, OPSNAJ şi CAS judeţene privind relaţia cu cei peste 40.000 de furnizori de servicii de sănătate punând în pericol:

  • decontarea cheltuielilor prestatorilor de servicii (ex: spitale, farmacii)
  • asigurarea cu medicamente şi materiale sanitare din Programele Naţionale de Sănătate pentru pacienţii cu boli cronice
  • creşterea exponenţială a perioadelor de procesare şi decontare a concediilor medicale; scăderea capacităţii de interacţiune cu populaţia beneficiară de servicii publice de sănătate”, afirmă reprezentanţii organizaţiei sindicale.

Din data de 2 noiembrie, activitatea de relaţii cu publicul a fost perturbată din cauza protestelor, inclusiv procesarea tuturor documentelor venite de la furnizorii de servicii, de la companii (concedii medicale) şi din programele naţionale de sănătate, potrivit Agerpres.

foto: captură video protest/ Facebook BNS

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Decizia CCR de anulare a ALEGERILOR prezidențiale din 2024 a fost SUSPENDATĂ. Decizie la Curtea de Apel Ploiești

Publicat

Publicitate

Curtea de Apel Ploiești a decis, joi, suspendarea executării hotărârii prin care Curtea Constituțională a României (CCR) a anulat rezultatul alegerilor prezidențiale din 2024, măsură valabilă până la soluționarea definitivă a cauzei aflate pe rol.

Decizia instanței a stârnit reacții din partea unor specialiști în drept constituțional, care o consideră neobișnuită. Aceștia susțin că o hotărâre a CCR produce efecte juridice de la momentul publicării în Monitorul Oficial și nu poate fi suspendată, întrucât are caracter definitiv și general obligatoriu.

În prezent, situația generează incertitudine juridică și politică, fiind așteptată o clarificare printr-o soluție definitivă a instanțelor competente.

Curtea de Apel Ploiești a decis joi să suspende executarea hotărârii prin care Curtea Constituțională a României (CCR) a anulat alegerile prezidențiale din 2024. Judecătorii au decis suspendarea hotărârii, până la soluționarea definitivă a cauzei.

„Admite capătul de cerere privind suspendarea executării actului administrativ contestat. Suspendă executarea Hotărârii Curţii Constituţionale nr. 32 din 6 decembrie 2024, până la soluţionarea definitivă a cauzei. Admite acţiunea în anulare. Anulează Hotărârea Curţii Constituţionale nr. 32 din 6 decembrie 2024. Obligă pârâta la plata cheltuielilor de judecată către reclamantă în cuantum de 70 lei, reprezentând taxă judiciară de timbru”, este se precizează în soluția pe scurt a Curții de Apel Ploiești.

Decizia Curții de Apel Ploiești este cu drept de recurs în 5 zile de la pronunţare.

Publicitate

În același timp, juriștii cu experiență afirmă că nu este posibil ca o Curte de Apel să decidă peste Curtea Constituțională. „Decizia definitivă va fi la ICCJ, care deja s-a pronunțat, a respins cereri similare”, afirmă aceștia, potrivit mediafax.ro.

Cristi Dănileț: O instanță de judecată nu poate suspenda sau anula o decizie CCR

Institutul Național al Magistraturii trebuie să facă sesiuni speciale de pregătire a magistraților în Drept administrativ și Drept constitutional, spune fostul judecător Cristi Danileț după decizia Curții de Apel Ploiești de suspendare și anulare a hotărârii CCR de anulare a alegerilor prezidențiale.

„O instanță de judecată nu poate suspenda sau anula o decizie a CCR, cum e cea de anulare a alegerilor prezidențiale din decembrie 2024. Cu atât mai mult o decizie CCR care s-a pus deja în aplicare, prin emiterea HG de organizare a unor noi alegeri, în luna mai 2025. Cum să suspenzi să se aplice ceva ce deja s-a aplicat?

Desigur, dacă se decide altfel avem de a face cu o aberație judiciară, care produce următoarele consecințe:

  • judecătorul respectiv riscă să fie anchetat disciplinar pentru aplicarea cu rea-credință a legii;
  • soluția va fi corectată de ICCJ;
  • INM trebuie să facă sesiuni speciale de pregătire a magistraților în drept administrativ și drept constituțional”, a scris Cristi Dănileț, pe pagina de Facebook.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 900 de persoane angajate prin intermediul AJOFM Botoșani, în perioada ianuarie-martie  2025

Publicat

Publicitate

În perioada ianuarie-martie 2025, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 915 persoane.

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 31 martie 2025, 459 au peste 45 de ani,    134 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 37  au între 30 și 35 de ani, 78 au între 25 și  30 de ani, iar 207 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 285 sunt tineri NEETs.

Grupa de vârstă Total raportat
Total general 915
< 25 ani     207
Între 25 şi 30 ani     78
Între 30 şi 35 ani   37
Între 35 şi 45 ani     134
  Peste 45 ani     459

Numărul femeilor încadrate este de 367, iar al bărbaţilor de 548, ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 40,10%, respectiv de 59,89 %.

În funcţie de rezidenţă, 397 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 519 persoane sunt din mediul rural.

Nivelul  de  pregătire  al  persoanelor  pentru  care  a  fost identificat un loc de muncă arată că cele mai multe au studii liceale (315), profesionale (251), gimnaziale (237),  postliceale (16) iar (68) fiind cu studii universitare. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul AJOFM Botoșani la data de 31.03.2025,  un număr de 221 persoane fac  parte  din  categoria  celor    greu şi foarte greu           ocupabile .

Precizăm că încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.

Publicitate

În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 2.555  persoane.

 

Citeste mai mult

Educație

Ministerul Educației a anunțat organizarea unei sesiuni speciale a examenului de Evaluare Națională 2025,

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a transmis că, în luna iulie 2025, va avea loc o sesiune specială a Evaluării Naționale. Aceasta este destinată elevilor care nu pot susține examenul în sesiunea obișnuită din iunie, scrie alba24.ro.

 

Anunțul a fost făcut de secretarul de stat Sorin Ion. Potrivit acestuia, pe 2 iulie va avea loc proba de Limba și literatura română, iar pe 3 iulie proba la Matematică. Elevii din partea minorităților naționale vor susține pe 4 iulie proba de limba și literatura maternă.

”Ceea ce putem anunța astăzi este că, analizând necesitatea, o să organizăm o sesiune specială de Evaluare Națională. În perioada Evaluării Naționale (sfârșitul lunii iunie – n.r.) avem câțiva copii la competiții internaționale, atât științifice cât și sportive.

Prin urmare, după evaluarea mare și înainte de repartizarea la liceu, ca să putem să le dăm aceleași șanse, mai precis în 2 iulie – Limba și literatura română și 3 iulie – Matematică, respectiv 4 iulie – limba și literatura maternă. La începutul lunii iulie organizăm o sesiune specială.

Nu este vorba de foarte mulți copii, dar este vorba despre un principiu – să le dăm aceleași șanse. Probabil că vor fi de ordinul zecilor (copii – n.r.)”, a spus secretarul de stat, potrivit Agerpres.

Publicitate

Evaluare Națională 2025 – examenul din iunie. Calendar

Sesiunea propriu-zisă a examenului va fi în luna iunie. Elevii vor putea să-și vadă lucrările, înainte să depună contestații.

  • 10 – 13 iunie: înscrierea la examen
  • 23 iunie: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 25 iunie: Matematică – probă scrisă
  • 27 iunie: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 3 iulie: afișarea rezultatelor inițiale (până la ora 12,00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14:00 – 18:00)
  • 4 – 5 iulie: vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor
  • 6 – 9 iulie: soluționarea contestațiilor
  • 10 iulie: afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

 

Citeste mai mult

Eveniment

Ùn botoșănean de 48 de ani, căutat pentru fi arestat, a fost depistat de jandarmi cu aplicația e-DAC

Publicat

Publicitate

În această dimineață, subofițerul jandarm care executa serviciul de pază și protecție instituțională la Serviciul de Probațiune de pe lângă Tribunalul Botoșani a depistat, în urma verificării în aplicația e-DAC, un bărbat căutat pentru a fi arestat în vederea predării sau extrădării.

Jandarmul l-a reținut pe bărbatul în vârstă de 48 de ani până la sosirea unui echipaj auto de jandarmerie, care a preluat persoana și a condus-o la sediul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, unde a predat-o polițiștilor în vederea continuării procedurilor legale.

Sistemul digital e-DAC de verificare a documentelor de identitate a fost implementat începând cu data de 31 martie 2024, ca parte a efortului de simplificare și digitalizare a serviciilor publice oferite cetățenilor români. Acest instrument modern permite și jandarmilor din toate structurile operative de pază și ordine publică să efectueze verificări rapide, sigure și eficiente în activitățile lor operative, cu respectarea strictă a tuturor prevederilor europene în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal.

Îmbunătățirea tehnologică a contribuit la scurtarea timpului de verificare și a sporit eficiența operațiunilor desfășurate de structurile Jandarmeriei Române.

Procedura este simplă și eficientă: cu ajutorul aplicației e-DAC, actul de identitate este scanat, iar toate datele despre persoanele verificate sunt generate automat și apar pe ecranul dispozitivului mobil.

Datele personale care sunt afișate pe aceste dispozitive beneficiază de toată protecția oferită de aplicațiile utilizate de instituțiile abilitate, nefiind stocate pe dispozitivele folosite.

Publicitate

Jandarmii au la dispoziție, pe lângă celelalte mijloace tehnice din dotare, și un telefon mobil sau tabletă de serviciu de pe care accesează în mod securizat aplicația e-DAC.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending