Connect with us
Publicitate

Eveniment

Proprietarii de centrale de apartament, vizați de un acord la nivel european pentru piața carbonului. Vor plăti taxe

Publicat

Publicitate

Sâmbătă seara, europarlamentarii și guvernele UE au convenit să reformeze sistemul de comercializare a certificatelor de emisii pentru a reduce în continuare emisiile industriale și pentru a investi mai mult în tehnologii ecologice, scrie alba24.ro. Parlamentul European şi Consiliul UE au ajuns la un acord pentru extinderea câmpului de aplicare a pieţei carbonului, potrivit unui comunicat al PE. Măsura îi privește și pe proprietarii centralelor de apartament, pentru că vizează sectorul locuințelor, care va suferi modificări substanțiale până în 2027.  

”Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), care consacră principiul „poluatorul plătește”, se află în centrul politicii europene în domeniul climei și este cheia pentru atingerea obiectivului de neutralitate climatică a UE.

Punând un preț pentru emisiile de gaze cu efect de seră (GES), ETS a declanșat reduceri semnificative ale emisiilor din UE, deoarece industriile au un stimulent să își reducă emisiile și să investească în tehnologii ecologice” se arată într-un comunicat al instituției.

Publicitate

Ambiții sporite pentru 2030
Emisiile din sectoarele ETS trebuie reduse cu 62% până în 2030, comparativ cu 2005, ceea ce reprezintă cu un punct procentual mai mult decât propunerea Comisiei.

Pentru a ajunge la această reducere, va exista o reducere unică a cantității de cote la nivelul UE de 90 Mt echivalent CO2 în 2024 și 27 Mt în 2026, în combinație cu o reducere anuală a cotelor cu 4,3% în perioada 2024-2027. și 4,4% din 2028-30.

Eliminarea cotelor gratuite pentru companii
Cotele gratuite pentru industrii din ETS vor fi eliminate treptat după cum urmează:

Publicitate

2026: 2,5%, 2027: 5%, 2028: 10%, 2029: 22,5%, 2030: 48,5%, 2031: 61%, 2032: 73,5%, 2033: 86%, 1034%.ate treptat până în 2034.

Până în 2025, Comisia va evalua riscul de relocare a emisiilor de carbon pentru bunurile produse în UE destinate exportului în țări din afara UE și, dacă este necesar, va prezenta o propunere legislativă conformă cu OMC pentru a aborda acest risc.

În plus, se estimează că 47,5 milioane de certificate vor fi utilizate pentru a strânge finanțări noi și suplimentare pentru a aborda orice risc de relocare a carbonului legat de export.

Publicitate

Un ETS II pentru clădiri și transport
Un nou ETS II separat pentru combustibil pentru transportul rutier și clădiri, care va pune un preț pentru emisiile din aceste sectoare, va fi stabilit până în 2027.

Acesta este cu un an mai târziu decât propunerea Comisiei. După cum a solicitat Parlamentul, combustibilul pentru alte sectoare, cum ar fi producția, va fi, de asemenea, acoperit.

În plus, ETS II ar putea fi amânat până în 2028 pentru a proteja cetățenii, dacă prețurile la energie sunt excepțional de ridicate.

Publicitate

În plus, va fi instituit un nou mecanism de stabilitate a prețurilor pentru a se asigura că, dacă prețul unei cote din ETS II crește peste 45 EUR, vor fi eliberate 20 de milioane de cote suplimentare.

Măsura vizează și proprietarii centralelor de apartament.

Montarea centralelor individuale de apartament nu va mai fi permisă în blocurile noi a spus în trecut ministrul Mediului, Tanczos Barna.

Cei care au asemenea centrale, vor plăti anual o sumă de bani.

Regula va fi montarea de centrale termice comune, însă deocamdată discuțiile pe acest subiect au încetat.

Totuși, dacă prețurile la energie vor rămâne mari, reprezentanții UE ar putea amâna măsura, pentru a nu genera presiuni suplimentare asupra consumatorilor.

Finanțarea tranziției ecologice
Mai mulți bani vor fi disponibili pentru tehnologii inovatoare și pentru modernizarea sistemului energetic.

Fondul pentru inovare va fi majorat de la actualele 450 la 575 milioane de certificate.

Fondul de modernizare va fi majorat prin licitarea a 2,5% suplimentar din certificate care vor sprijini țările UE cu PIB pe cap de locuitor sub 75% din media UE.

Toate veniturile naționale din licitarea cotelor ETS vor fi cheltuite pentru activități legate de climă.

Deputații europeni și Consiliul au convenit, de asemenea, să înființeze un Fond pentru climatul social pentru cei mai vulnerabili.

Incinerarea deșeurilor
Țările UE trebuie să măsoare, să raporteze și să verifice emisiile provenite de la instalațiile de incinerare a deșeurilor municipale începând cu 2024.

Până la 31 ianuarie 2026, Comisia va prezenta un raport cu scopul de a include astfel de instalații în EU ETS din 2028, cu o posibilă renunțare până în 2030, cel mai târziu, se mai arată în comunicatul Parlamentului European.

Avantaje și dezavantaje: centrală de bloc vs centrală de apartament
Măsura este motivată prin nevoia de a avea ”un aer mai curat” și trebuie văzut care sunt avantajele și dezavantajele centralelor de bloc vs centrale de apartament.

Cu toată această nevoie, măsurile nu vizează marii poluatori din România, singura țară care mai permite existența în mijlocul orașelor a unor fabrici care elimină în atmosferă substanțe chimice, în timp ce senzorii de măsurare sunt defecți cu lunile.

În teorie, un sistem de încălzire centralizat ar trebui să fie mai ieftin pentru utilizatori, din cauză că energia termică utilizată se împarte între mai multe apartamente.

Cu toate acestea, autoritățile nu au arătat nici un calcul de eficiență, înainte de a anunța public măsura.

De asemenea, un sistem centralizat este mai ieftin de întreținut (dacă nu cumva are nevoie de un fochist angajat), iar cheltuielile legate de eventualele reparații se împart între locatari.

Pe de altă parte, centrala de apartament este mult mai confortabilă și permite un control mai bun al costurilor.

Căldura poate fi pornită doar la orele la care este nevoie, iar apa caldă nu este o problemă. De asemenea, cine deține o asemenea centrală nu este condiționat de plata utilităților de către ceilalți vecini.

Ce se întâmplă cu centralele termice de apartament din blocurile vechi
În blocurile vechi, unde sunt montate centrale termice individuale, nu s-a pus problema interzicerii acestora, a mai decalart Tanczos Barna:

„Legea centralelor de apartament vizează doar blocurile noi, acolo unde se construiesc acum apartamente, și există varianta instalării unei centrale la nivel de scară. În blocurile vechi, unde sunt montate centrale, nu s-a pus problema interzicerii”.

Ministrul Mediului a avansat încă din ianuarie 2022 ideea interzicerii centralelor de apartament în blocurile noi, el spunând atunci că atât ministerul, cât și administrațiile locale și cetățenii „trebuie să facă eforturi pentru un aer mai curat”.

Totuși, în spațiul public a apărut discuția legată de faptul că proprietarii centralelor de apartament riscă să aibă parte de o taxă pe centrală în câţiva ani cu sume importante.

Taxa despre care se discută neoficial este de aproximativ 150-200 de euro pe an pentru o centrală individuală, dar suma ar putea fi adaptată pentru fiecare țară, prin legislația națională, la fel cum se întâmplă la taxele pentru autoturisme.

Prețul la locuințe va crește
Dezvoltatorii imobiliari afirmă că circa 90% dintre blocurile nou construite au în acest moment centrale de apartament, iar instalarea unei centrale de bloc crește cu circa 60% prețul față de instalarea centralelor de apartament.

Construirea unor centrale de cvartal, în cogenerare, pentru ansamblurile rezidențiale mari, ar crește prețul pe apartament cu circa 10.000 de euro, mai susțin dezvoltatorii imobiliari.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pompierii botoșăneni, prezenți la Bursa locurilor de muncă cu oferta de școlarizare în instituțiile de resort

Publicat

Publicitate

Pompierii botoșăneni prezenți la „Bursa locurilor de muncă”

Tinerii interesați de o carieră de salvator au aflat, astăzi, la „Bursa locurilor de muncă”, mai multe informații despre instituțiile de învățământ care pregătesc ofițerii și subofițerii de pompieri și protecție civilă. Organizată de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani, acțiunea a reunit, la Sala Polivalentă „Elisabeta Lipă” din municipiul Botoșani, persoane aflate în cautarea unui serviciu, standul pompierilor fiind unul dintre cele mai vizitate.

Astfel, specialiștii Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani le-au prezentat tinerilor prezenți la bursă mai multe informații despre admiterea la Facultatea de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție “Alexandru Ioan Cuza” – sesiunea ce avea loc în această vară, dar și la Şcoala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești, pentru sesiunea din toamna acestui an.

Publicitate

A fost pus accent pe facilitățile asigurate elevilor, printre care se numără: școlarizare gratuită; condiții de cazare și hrănire, fără costuri; locul de muncă asigurat după absolvire, prin repartiţie și multe altele.

Mai multe detalii referitoare la admitere și procesul de formare în cadrul
Școlii de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă “Pavel Zăgănescu” Boldești și Facultății de Pompieri sunt disponibile pe site-urile instituțiilor: www.scoaladepompieri.ro și https://academiadepolitie.ro/facultatea-de-pompieri/ .

Informații suplimentare pot fi obținute de la Serviciul Resurse Umane al ISU Botoșani, de luni până vineri, între orele 09:00-15:00, telefonic, la numărul 0231/508 128.

Publicitate

Publicitate

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: 10 ani de închisoare pentru o femeie din Suceava care a vrut pensie, deși nu a lucrat nici măcar o zi din viața ei

Publicat

Publicitate

A vrut să păcăleacă sistemul de pensii dar a fost prinsă. Acum a primit o condamnare de la oamenii legii.

O femeie din Suceava, în vârstă de 64 de ani, și-a depus dosarul de pensionare, deși nu a lucrat nici măcar o zi din viața ei.Pe data de 15 mai 2024, femeia a fost condamnată la 10 luni de închisoare cu suspendare, după ce a încercat să păcălească sistemul, informează stiridinbucovina.ro.

Suceveanca s-a prezentat, pe data de 16 mai 2022, la Casa de Pensii pentru a depune dosarul de pensionare, din care reieșea că a muncit 13 ani ca muncitor necalificat la o firmă din municipiu, în perioada 01.05.1987 – 01.12.2000.

Publicitate

Funcționarii Casei de Pensii au făcut verificări și au aflat că suceveanca falsificase adeverința, așa că au dat-o pe mâna Poliției.

Astfel, Judecătoria Suceava a condamnat-o la 10 luni de închisoare cu suspendare sub supraveghere pentru o perioadă de doi ani, pentru tentativă la înșelăciune și uz de fals.

”Cunoscând caracterul fals al conținutului adeverinței nr. 428 din 21.06.2018, a prezentat-o funcționarilor publici din cadrul Casei Județene de Pensii Suceava. Urmarea imediată constă în starea de pericol pentru relațiile sociale referitoare la încrederea publică pe care trebuie să o inspire înscrisurile introduse în circuitul civil”, a argumentat Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava trimiterea în judecată a femeii, notează Adevărul.

Publicitate

În fața judecătorilor, femeia și-a recunoscut fapta și chiar a cerut și ca judecata să se facă în baza procedurii simplificate pentru a beneficia de o reducere cu o treime a pedepsei.

”Este necesară o soluție de condamnare a inculpatei, pentru motivele arătate în cadrul analizei situațiilor de fapt și de drept, referitoare la gravitatea infracţiunii, la lezarea obiectului juridic protejat de legea penală şi la necesitatea de conştientizare de către inculpată a situaţiei reprobabile în care s-a plasat prin propria conduită.

Raportat la aceste considerente, o soluție de amânare a aplicării pedepsei apare inoportună și insuficientă, chiar dacă inculpata este o persoană în vârstă și integrată în societate”, este concluzia instanței care a instrumentat cazul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Eusebiu- Laurențiu Cilibiu, AUR: O infrastructură rutieră modernă este pașaportul spre dezvoltarea județului Botoșani

Publicat

Publicitate

Acest subiect al modernizării infrastructurii rutiere este veșnic în toate campaniile electorale ale partidelor care vin în fața alegătorilor să ceară voturi, deci este o problemă recunoscută, asumată de toți cei care s-au perindat pe la conducerea Consiliului Județean Botoșani, dar care nu au făcut mare lucru nici până în prezent. Situația se poate vedea în teritoriu de toți cetățenii acestui județ, care fiind poziționat geografic în cea mai nordică regiune, a avut mult de suferit din cauza infrastructurii rutiere deficitare. 

Așadar, în zadar avem bogății naturale, glie roditoare și oameni muncitori,  dacă nu venim ca și județ cu o infrastructură rutieră modernă pentru investitorii români dar și străini. Cei care au decis să-și extindă afacerile în judetul nostru au toată aprecierea mea, pentru că știu că a fost un mare minus în alegerea locației starea deplorabilă a  drumurilor județene botoșănene.

De aceea, principalul punct din programul meu ca și candidat pentru președinția Consiliului Județean Botoșani este identificarea și prioritizarea sectoarelor critice ale rețelei de drumuri în vederea  modernizării pentru a avea o infrastructură rutieră demnă de anul 2024. Scopul noastru e ca toate drumurile județene să fie cuprinse în proiectele de modernizare, dar și să sprijinim autoritațile publice locale pentru ca și drumurile comunale care sunt la nivel de pietriș sau pământ  să fie  asfaltate, pentru a avea o infrastructură sănătoasă pe orice traseu rutier am circula în județul Botoșani.

Publicitate

Starea precară a drumurilor și lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate în satele și comunitățile rurale creează multiple dificultăți. Aceste drumuri sunt efectiv impracticabile în condițiile meteorologice extreme, îngreunează accesul între sate și orașe, conducând la izolarea unor comunități rurale, limitând accesul la servicii esențiale și oportunități economice.

In pofida faptului că în ultima perioadă s-a început asfaltarea mai multor drumuri județene si comunale în Botoșani situația este încă la un nivel inferior față de celelalte drumuri din țară, ceea ce evidențiază lipsa de progres în îmbunătățirea infrastructurii din partea conducerii județului nostru.

Dragi botoșăneni,  consider că merităm cu totii o infrastructură funcțională care este esențială pentru  asigurarea unui nivel de trai decent pentru toți cetățenii județului Botoșani, prin accesul la apă, electricitate, căldură și la o locuință rezistentă, dar și pentru a asigura o deplasare comodă atât a dumneavoastră cât și a altor entități, printr-o rețea de drumuri solidă. Este timpul să schimbăm partidele politice care au știut doar să promită frumos și să se prezinte în fața alegătorilor fără nicio remușcare după patru ani de mandat tot cu aceleași promisiuni electorale, este timpul pentru normalitate, este timpul să votați AUR.

Publicitate

 

ing. Eusebiu- Laurențiu Cilibiu        Candidat la președinția Consiliului Județean Botoșani

 

Publicitate

Material realizat de SC Modern Art Design SRL, la comanda partidului Alianța pentru Unirea Românilor, CMF 21240330

Citeste mai mult

Actualitate

Guvernul a stabilit numărul de locuri disponibile pentru școlarizarea elevilor și studenților pentru anul școlar următor

Publicat

Publicitate

Guvernul a stabilit numărul de locuri disponibile pentru școlarizarea copiilor, elevilor și studenților pentru anul școlar/universitar 2024-2025, inclusiv pentru etnici români din afara granițelor, cetățeni români cu domiciliul stabil în străinătate și pentru cetățeni străini în baza documentelor bilaterale în vigoare și a angajamentelor unilaterală, informează alba24.ro.

Astfel, printr-o hotărâre au fost stabilite numărul de locuri disponibile pentru școlarizarea copiilor, elevilor și studenților pentru anul școlar/universitar 2024-2025, inclusiv pentru etnici români din afara granițelor, cetățeni români cu domiciliul stabil în străinătate și pentru cetățeni străini în baza documentelor bilaterale în vigoare și a angajamentelor unilaterale.

Potrivit unui comunicat al Executivului, cifra totală de școlarizare pentru învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2024 – 2025, cu excepția învățământului preuniversitar militar, se menține la nivelul celei aprobate pentru anul școlar 2023-2024. Cifrele de școlarizare propuse cuprind locuri pentru minori care solicită sau au dobândit o formă de protecție în România, respectiv locuri pentru minori apatrizi a căror ședere pe teritoriul României este oficial recunoscută.

Publicitate

Cifrele de şcolarizare pentru anul şcolar / universitar 2024-2025
Astfel, pentru educația timpurie (creșe și grădinițe) este alocat un număr de 665.000 locuri.

Pentru învățământul primar sunt prevăzute 933.000 locuri, iar pentru învățământul gimnazial cu frecvență la zi sunt prevăzute 813.000 locuri.

Pentru învățământul liceal – clasa a IX-a sunt prevăzute 134.000 de locuri pentru învățământul de zi, la care se adaugă 9.500 de locuri pentru învățământ seral şi cu frecvență redusă. Totodată, 16.000 de locuri sunt alocate pentru clasa a XI-a, învățământ seral.

Publicitate

Pentru învățământul profesional, anul I, sunt finanțate 60.000 locuri și 600 de locuri pentru stagii de pregătire practică. Pentru învățământul terțiar non-universitar (postliceal) sunt prevăzute 35.911 de locuri.

Pentru învățământul de artă, nivel primar și gimnazial, sunt prevăzute 21.500 de locuri; pentru învățământul sportiv, nivel primar și gimnazial: 15.500 de locuri; pentru învățământul sportiv suplimentar –cluburi sportive școlare: 53.000.

Pentru învățământul obligatoriu cu frecvență redusă, nivel primar și gimnazial și programului „A doua şansă”, inclusiv cel organizat în penitenciare, sunt finanţate 30.000 de locuri.

Publicitate

Pentru învățământul special pentru copii și elevi cu deficiențe și/sau boli cronice din cadrul unităților de învățământ și/sau a unităților sanitare sunt finanțate 30.450 de locuri.

Pentru învățământul superior/granturi de studii au fost alocate un număr de 113.078 de locuri, din care 68.092 de locuri pentru studii universitare de licență, 36.164 pentru studii universitare de master, 3.422 pentru studii universitare de doctorat, iar 5.400 pentru rezidențiat.

Pentru românii de pretutindeni, sunt prevăzute 1.900 de locuri pentru învățământul preuniversitar, respectiv 7.065 de locuri pentru învățământul superior cu un număr total de luni-bursă de 800.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending