Sâmbătă seara, europarlamentarii și guvernele UE au convenit să reformeze sistemul de comercializare a certificatelor de emisii pentru a reduce în continuare emisiile industriale și pentru a investi mai mult în tehnologii ecologice, scrie alba24.ro. Parlamentul European şi Consiliul UE au ajuns la un acord pentru extinderea câmpului de aplicare a pieţei carbonului, potrivit unui comunicat al PE. Măsura îi privește și pe proprietarii centralelor de apartament, pentru că vizează sectorul locuințelor, care va suferi modificări substanțiale până în 2027.
”Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), care consacră principiul „poluatorul plătește”, se află în centrul politicii europene în domeniul climei și este cheia pentru atingerea obiectivului de neutralitate climatică a UE.
Punând un preț pentru emisiile de gaze cu efect de seră (GES), ETS a declanșat reduceri semnificative ale emisiilor din UE, deoarece industriile au un stimulent să își reducă emisiile și să investească în tehnologii ecologice” se arată într-un comunicat al instituției.
Ambiții sporite pentru 2030
Emisiile din sectoarele ETS trebuie reduse cu 62% până în 2030, comparativ cu 2005, ceea ce reprezintă cu un punct procentual mai mult decât propunerea Comisiei.
Pentru a ajunge la această reducere, va exista o reducere unică a cantității de cote la nivelul UE de 90 Mt echivalent CO2 în 2024 și 27 Mt în 2026, în combinație cu o reducere anuală a cotelor cu 4,3% în perioada 2024-2027. și 4,4% din 2028-30.
Eliminarea cotelor gratuite pentru companii
Cotele gratuite pentru industrii din ETS vor fi eliminate treptat după cum urmează:
2026: 2,5%, 2027: 5%, 2028: 10%, 2029: 22,5%, 2030: 48,5%, 2031: 61%, 2032: 73,5%, 2033: 86%, 1034%.ate treptat până în 2034.
Până în 2025, Comisia va evalua riscul de relocare a emisiilor de carbon pentru bunurile produse în UE destinate exportului în țări din afara UE și, dacă este necesar, va prezenta o propunere legislativă conformă cu OMC pentru a aborda acest risc.
În plus, se estimează că 47,5 milioane de certificate vor fi utilizate pentru a strânge finanțări noi și suplimentare pentru a aborda orice risc de relocare a carbonului legat de export.
Un ETS II pentru clădiri și transport
Un nou ETS II separat pentru combustibil pentru transportul rutier și clădiri, care va pune un preț pentru emisiile din aceste sectoare, va fi stabilit până în 2027.
Acesta este cu un an mai târziu decât propunerea Comisiei. După cum a solicitat Parlamentul, combustibilul pentru alte sectoare, cum ar fi producția, va fi, de asemenea, acoperit.
În plus, ETS II ar putea fi amânat până în 2028 pentru a proteja cetățenii, dacă prețurile la energie sunt excepțional de ridicate.
În plus, va fi instituit un nou mecanism de stabilitate a prețurilor pentru a se asigura că, dacă prețul unei cote din ETS II crește peste 45 EUR, vor fi eliberate 20 de milioane de cote suplimentare.
Măsura vizează și proprietarii centralelor de apartament.
Montarea centralelor individuale de apartament nu va mai fi permisă în blocurile noi a spus în trecut ministrul Mediului, Tanczos Barna.
Cei care au asemenea centrale, vor plăti anual o sumă de bani.
Regula va fi montarea de centrale termice comune, însă deocamdată discuțiile pe acest subiect au încetat.
Totuși, dacă prețurile la energie vor rămâne mari, reprezentanții UE ar putea amâna măsura, pentru a nu genera presiuni suplimentare asupra consumatorilor.
Finanțarea tranziției ecologice
Mai mulți bani vor fi disponibili pentru tehnologii inovatoare și pentru modernizarea sistemului energetic.
Fondul pentru inovare va fi majorat de la actualele 450 la 575 milioane de certificate.
Fondul de modernizare va fi majorat prin licitarea a 2,5% suplimentar din certificate care vor sprijini țările UE cu PIB pe cap de locuitor sub 75% din media UE.
Toate veniturile naționale din licitarea cotelor ETS vor fi cheltuite pentru activități legate de climă.
Deputații europeni și Consiliul au convenit, de asemenea, să înființeze un Fond pentru climatul social pentru cei mai vulnerabili.
Incinerarea deșeurilor
Țările UE trebuie să măsoare, să raporteze și să verifice emisiile provenite de la instalațiile de incinerare a deșeurilor municipale începând cu 2024.
Până la 31 ianuarie 2026, Comisia va prezenta un raport cu scopul de a include astfel de instalații în EU ETS din 2028, cu o posibilă renunțare până în 2030, cel mai târziu, se mai arată în comunicatul Parlamentului European.
Avantaje și dezavantaje: centrală de bloc vs centrală de apartament
Măsura este motivată prin nevoia de a avea ”un aer mai curat” și trebuie văzut care sunt avantajele și dezavantajele centralelor de bloc vs centrale de apartament.
Cu toată această nevoie, măsurile nu vizează marii poluatori din România, singura țară care mai permite existența în mijlocul orașelor a unor fabrici care elimină în atmosferă substanțe chimice, în timp ce senzorii de măsurare sunt defecți cu lunile.
În teorie, un sistem de încălzire centralizat ar trebui să fie mai ieftin pentru utilizatori, din cauză că energia termică utilizată se împarte între mai multe apartamente.
Cu toate acestea, autoritățile nu au arătat nici un calcul de eficiență, înainte de a anunța public măsura.
De asemenea, un sistem centralizat este mai ieftin de întreținut (dacă nu cumva are nevoie de un fochist angajat), iar cheltuielile legate de eventualele reparații se împart între locatari.
Pe de altă parte, centrala de apartament este mult mai confortabilă și permite un control mai bun al costurilor.
Căldura poate fi pornită doar la orele la care este nevoie, iar apa caldă nu este o problemă. De asemenea, cine deține o asemenea centrală nu este condiționat de plata utilităților de către ceilalți vecini.
Ce se întâmplă cu centralele termice de apartament din blocurile vechi
În blocurile vechi, unde sunt montate centrale termice individuale, nu s-a pus problema interzicerii acestora, a mai decalart Tanczos Barna:
„Legea centralelor de apartament vizează doar blocurile noi, acolo unde se construiesc acum apartamente, și există varianta instalării unei centrale la nivel de scară. În blocurile vechi, unde sunt montate centrale, nu s-a pus problema interzicerii”.
Ministrul Mediului a avansat încă din ianuarie 2022 ideea interzicerii centralelor de apartament în blocurile noi, el spunând atunci că atât ministerul, cât și administrațiile locale și cetățenii „trebuie să facă eforturi pentru un aer mai curat”.
Totuși, în spațiul public a apărut discuția legată de faptul că proprietarii centralelor de apartament riscă să aibă parte de o taxă pe centrală în câţiva ani cu sume importante.
Taxa despre care se discută neoficial este de aproximativ 150-200 de euro pe an pentru o centrală individuală, dar suma ar putea fi adaptată pentru fiecare țară, prin legislația națională, la fel cum se întâmplă la taxele pentru autoturisme.
Prețul la locuințe va crește
Dezvoltatorii imobiliari afirmă că circa 90% dintre blocurile nou construite au în acest moment centrale de apartament, iar instalarea unei centrale de bloc crește cu circa 60% prețul față de instalarea centralelor de apartament.
Construirea unor centrale de cvartal, în cogenerare, pentru ansamblurile rezidențiale mari, ar crește prețul pe apartament cu circa 10.000 de euro, mai susțin dezvoltatorii imobiliari.
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News