Connect with us
Publicitate

Economie

Proiectele de infrastructură rutieră din regiunea Moldovei și Bucovinei. Stadiul lucrărilor la autostrăzi și drumuri expres

Publicat

Publicitate

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a prezentat stadiul lucrărilor la principalele proiecte de infrastructură rutieră pentru regiunea Moldovei și Bucovinei. 

Lista conține situația proiectelor la autostrăzi și drumuri expres.

A7- Autostrada Ploiești – Buzău

În evaluare 39 de oferte pentru construcția acestui tronson în lungime de 63,250 km împărțit în 3 loturi, astfel:

Publicitate
  1. LOT 1: Dumbrava – Mizil, km 0+000 – km 21+000
  2. LOT 2: Mizil – Pietroasele, km 21+000 – km 49+350
  3. LOT 3: Pietroasele – Municipiul Buzău, km 49+350 – km 63+250”.

Valoarea estimată a contractelor este cuprinsă între 4,29 miliarde de lei și 5,06 miliarde de lei.

Autostrada Buzău – Focșani

  • Lungime: 82,44 km
  • Valoare contract: 13.933.291,10 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: 12.11.2018

Indicatorii Tehnico – Economici au fost avizați azi, 09.12.2021 în cadrul CTE a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii după ce în data de 03.12.2021 au fost avizați și în cadrul CTE CNAIR S.A.

În perioada următoare, indicatorii tehnico-economici ai Autostrăzii Buzău – Focșani vor parcurge circuitul legal de avizare.

Publicitate

Acesta presupune avizarea în Consiliului Tehnico-Economic din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, avizarea în Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe și aprobarea prin Hotarâre de Guvern.

Avizul de Gospodărire a Apelor se află în faza finală de obținere, iar procedura de dobândire a Acordului de Mediu este, de asemenea, aproape de final.

Publicitate

Proiectantul, Consitrans S.R.L a finalizat și Proiectul Tehnic care urmează să fie analizat și avizat, astfel încât procedura de achiziție publică pentru realizarea lucrărilor să poată fi lansată până la sfarșitul anului 2021.

Finanțarea pentru execuția lucrărilor destinate Autostrăzii Buzău – Focșani va fi asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

Autostrada Focșani – Bacău

  • Lungime: 95,902 km
  • Valoare contract: 20.123.408,52 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: 10.01.2019

Studiul de Fezabilitate, revizuit conform observațiilor Beneficiarului, a fost transmis de către Prestator, iar în prezent acesta se află în curs de analiză în cadrul departamentelor de specialitate din cadrul companiei, urmând ca până în data de 25.11.2021 să fie finalizată această analiză.

Publicitate

În prezent, Prestatorul elaborează Proiectul Tehnic.

De asemenea, se află în curs de obținere Avizul de Gospodărire a Apelor, iar procedura pentru Acordul de Mediu a intrat deja într-o fază avansată.

Autostrada Bacău – Pașcani

  • Lungime: 77,28 km
  • Valoare contract: 16.950.944,23 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: 01.03.2019

În prezent, Prestatorul implementează în cadrul Studiului de Fezabilitate observațiile tehnice emise de CNAIR, urmand sa retransmită varianta revizuită a Studiului de Fezabilitate.

De asemenea, și Proiectul Tehnic este în curs de revizuire ca urmare a observațiilor emise de către CNAIR.

Avizul de Gospodărire a Apelor se afla în faza finală de dobândire, iar procedura de obținere a Acordului de Mediu se apropie de final.

Autostrada Pașcani – Suceava

  • Lungime: 61,86 km
  • Valoare contract: 11.721.430,96 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: Octombrie.2020

Au fost demarate procedurile de obținere a avizelor și acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism și, în mod simultan, a fost demarată procedura de procurare a Acordului de Mediu.

Investigațiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna septembrie 2021. Până în prezent au fost realizați aproximativ 1.000 ml din totalul de 9.256 ml propusi.

Prestatorul nu reusește să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător. Au fost instituite mecanismele contractuale, iar în prezent, Prestatorul acumulează penalități de întârziere în cuantum de 0.001 % din valoarea de contract / zi de întârziere.

CNAIR a mobilizat o echipa în teren pentru verificarea activității de realizare a investigațiilor geotehnice.

Autostrada/Drum Expres Suceava – Siret

  • Lungime: 56,17 km
  • Valoare contract: 10.092.839,13 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: Octombrie.2020

Au fost demarate procedurile de obținere a avizelor și acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism și, de asemenea, a fost demarată procedura de obținere a Acordului de Mediu.

Investigațiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna august 2021. Până în prezent au fost realizați aproximativ 900 ml din totalul de 7.133 ml propuși.

Prestatorul nu reuseste să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător.

Au fost aplicate mecanismele contractuale, iar în prezent, Prestatorul acumulează penalitati de întârziere în cuantum de 0.001 % din valoarea de contract / zi de întârziere.

Și în cadrul acestui proiect CNAIR a mobilizat o echipă în teren pentru verificarea activității de realizare a investigațiilor geotehnice.

Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni

Completarea/Revizuirea/Actualizarea Studiului de Fezabilitate și elaborarea P.A.C., P.A.D. și P.T.E.

  • Lungime: 100,14 km
  • Valoare contract: 58.830.448,35 lei fără TVA.
  • Data de începere: 2021

CNAIR dorește să clarifice o serie de aspecte privind traseul autostrăzii A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni, în special în contextul preocupărilor unor cetățeni privind interferența uneia dintre alternativele de traseu propuse în cadrul Analizei Multicriteriale Etapa 1 cu intravilanul Unităților Administrativ Teritoriale Lețcani, Breazu, Rediu, Popricani, Rediu Aldei și Golăești.

CNAIR S.A. a luat act de sesizările cetățenilor, le-a analizat, a atras atenția Prestatorului asupra aspectelor reclamate și l-a instructat să găsească o variantă de traseu a Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni cu un impact minim, atât social cât și de mediu, fără să facă însă rabat de la parametrii tehnici și de calitate.

CNAIR S.A. a solicitat prompt celor 24 de U.A.T-uri intersectate, să prezinte un punct de vedere oficial în legătură cu variantele de traseu analizate. Până în prezent au fost primite doar 10 răspunsuri care susțin realizarea variantei albastre de traseu.

În perioada 22 noiembrie -25 noiembrie 2021, reprezentanți ai CNAIR S.A și ai Proiectantului s-au deplasat pe amplasament și au verificat zona cuprinsă între Lețcani și Golăești, pentru identificarea constrângerilor și pentru analizarea aspectelor sesizate de locuitori.

Au fost parcurse alternativele de traseu clasate pe primele două locuri în cadrul Analizei Multicriteriale – Etapa 1 (varianta verde și varianta albastră) dar și zona unde ar putea fi construit drumul de legătură care va asigura conexiunea Autostrăzii A8 cu Aeroportul Internațional Iași și cu viitorul Spital Regional de Urgență Iași.

În urma vizitei s-a constatat că numărul imobilelor afectate nu este de ordinul sutelor ci de ordinul zecilor și nu sunt afectate lăcașe de cult.

A fost identificată și o nouă zonă pentru realizarea drumului de legatură care va asigura conexiunea Autostrăzii A8 cu Aeroportul Internațional Iași si cu viitorul Spital Regional de Urgență Iași.

În data de 26 noiembrie 2021, a avut loc o întâlnire on-line a reprezentanților CNAIR S.A., ai Proiectantului și cei ai Jaspers, care a avut ca principal subiect de analiză aspectele mentionate de catre locuitorii zonei.

În plus, la invitația Primăriei Municipiului Iași, în data de 02 decembrie 2021, reprezentanții CNAIR S.A și cei ai Proiectantului au participat la o nouă dezbatere pe marginea variantelor de traseu, propuse pentru zona cuprinsă între localitățile Lețcani și Golăești.

Aici au fost analizate aspecte tehnice legate de amplasarea nodurilor rutiere și de corelarea cu obiectivele de investiții derulate de Autoritătile Publice Locale.

Printre solicitările formulate cu această ocazie se numără și cea privind realizarea drumurilor de legatură cu Aeroportul Internațional Iași și cu viitorul Spital Regional de Urgență Iași, la profil de 2 benzi de circulatie pe sens.

Reprezentanții Unităților Administrativ Teritoriale prezenți la dezbatere au agreeat varianta albastră de traseu.

Prestatorul urmează să realizeze o analiză detaliată pe varianta albastră, în concordanță cu toate constrângerile identificate și confirmate în teren în privinâa variantei verzi dar și cu solicitarile reprezentanților Autorităților Publice Locale.

Tot Prestatorul trebuie să analizeze și să propună încă o alternativă de traseu pentru realizarea conexiunii cu Aeroportul Internațional Iași și cu viitorul Spital Regional de Urgență Iași, tinând cont de observațiile privind natura terenului de fundare din zona în care a fost propus traseul inițial.

CNAIR S.A. va organiza noi consultari publice cu toti factorii implicați, după finalizarea analizei traseului, în conformitate cu aspectele constatate.

Pe sectorul cuprins între Târgu Neamț (Moțca) și Târgu Frumos, în lungime de 30 de km, au fost demarate în data de 12.10.2021 investigațiile geotehnice.

Până în prezent au fost realizați 1.539 ml din totalul de 6.242 ml propuși, iar Prestatorul are mobilizate în teren 7 utilaje de forare.

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț

  • Lungime: 211 km
  • Valoare contract: 17,58 mil lei fără TVAlei fara T.V.A.
  • Data de începere: 28.05.2019

Marți, 07.12.2021, Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial S.A. a înaintat Studiul de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț revizia 3, așa cum a fost stabilit în cadrul sedințelor săptămânale de progres.

Documentația a fost predată pentru întreg obiectivul de investiție.

La o primă analiză, s-a constatat că lipsesc documentațiile necesare pentru obținerea Acordului de mediu (RIM, SEA, SEICA, PMM etc.), documentațiile privind ocuparea terenurilor (Raportul de Evaluare al imobilelor afectate, identificarea proprietarilor și a imobilelor deținute de aceștia, precum și lista proprietarilor și imobilele afectate, semnate și ștampilate de Primării), iar volumul Autorizații, Avize și Acorduri este incomplet.

În perioada următoare, documențatia va fi analizată de către Departamentele de specialitate din cadrul CNAIR S.A. în vederea verificării modului în care au fost implementate observațiile emise anterior și, de asemenea, dacă nivelul de calitate al documentației transmise corespunde cu cel solicitat prin Caietul de sarcini.

Autostrada Brașov – Bacău

  • Lungime: 165 km
  • Valoare contract: 20.093.359,86 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: 10.07.2020

În prezent se află în derulare etapa finală de realizare a Analizei multicriterială de traseu (AMC2), în urma căreia va fi stabilită varianta de traseu optimă.

Prestatorul implementează la acest moment în cadrul documentației AMC 2, observațiile emise de către CNAIR și de către consultantul Jaspers.

Dupa retransmiterea documentației revizuite, aceasta va fi analizată și avizată în cadrul CTE CNAIR, urmând ca ulterior să poată fi demarate activitățile de teren pe varianta de traseu avizată.

Drum Expres Focșani – Brăila

  • Lungime: 76 km
  • Valoare contract: 15.001.446,99 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: 27.07.2020

În prezent se află în derulare etapa finală de realizare a Analizei multicriteriala de traseu (AMC2), în urma căreia va fi stabilită varianta de traseu optimă.

Drum Expres Brăila – Galați

Proiectare și execuție

  • Contract semnat 15.04.2021
  • Lungime: 11,08 km
  • Valoare contract: 371.416.13109 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: 01.07.2021

Drum Expres Tișița – Albița

Elaborare SF

  • Lungime: 76 km
  • Valoare contract: 11.057.073,07 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: August 2020

În prezent se afla în curs de realizare Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1, în urma căreia vor fi stabilite minim două variante de traseu, ce vor fi analizate întru-un mod mai detaliat în etapa finală de analiza și anume Analiza Multicriteriala de Traseu Etapa 2.

De asemenea, la acest moment se studiază posibilitatea realizării la nivel de drum expres a sectorului rutier dintre Tișița și Albița sau la nivel de Drum Trans-Regio.

Necesitatea analizei în cauză a apărut în urma rezultatelor obținute în cadrul AMC1, conform cărora rata de rentabilitare a proiectului (profitabilitatea proiectului de investiții) este foarte scăzută, raportat la cerințele de eligibilitate impuse pentru proiecte ce beneficiază de finanțare nerambursabilă.

Drum Expres Bacău – Piatra Neamț

Elaborare SF+PT

  • Lungime: 61 km
  • Valoare contract: 8.923.930,03 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: Martie 2020

În luna iulie.2021, a fost avizată în cadrul CTE CNAIR Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1 în urma căreia au fost alese două variante de traseu.

În prezent, se află în curs de realizare Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2, în urma căreia va fi aleasă varianta optimă dintre cele două selectate în prima etapă de analiză.

Imediat după stabilirea și avizarea traseului optim, va fi demarată campania de realizare a investigațiilor de teren, cât și activitățile de obținere a Certificatului de Urbanism și a Acordului de Mediu.

Drum de mare viteză Vatra Dornei – Suceava

  • Lungime: 107 km
  • Valoare contract: 14.475.000 lei fara T.V.A.
  • Data de începere: 2021

În prezent, se află în curs de realizare Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1, în urma căreia vor fi stabilite minim două variante de traseu, ce vor fi analizate într-un mod mai detaliat în etapa finală de analiză și anume Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2.

Imediat după stabilirea și avizarea traseului optim, va fi demarată campania de realizare a investigațiilor de teren, cât și activitățile de obținere a Certificatului de Urbanism și a Acordului de Mediu.

surse: Mediafax, CNAIR

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Copiii din localitatea botoșăneană Pleșani au primit în dar încălțăminte de la Colegiul „Sfântul Nicolae” din Iași

Publicat

Publicitate

În data de 21 aprilie, copiii și tinerii Parohiei „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” din localitatea Pleșani au primit vizita studenților de la Colegiul „Sfântul Nicolae” din Iași. Cu acest prilej, membrii comunității ieșene au împărțit daruri și încălțăminte nouă, prin intermediul proiectului „Cutia cu papucei pentru Ei”. 

Pe lângă jocuri și voie bună, copiii din Pleșani au primit daruri și încălțăminte nouă, prin mijlocirea voluntarilor CSN și cu sprijinul Asociației „Dăruiește o inimă” și Saint Paraskeva Orthodox Charity.

„Am fost încântați că, în duminica in care Sfânta Biserica a cinstit-o pe Sfânta Maria Egipteanca, am putut să ajungem la Parohia Pleșani, din judetul Botosani, unde am împărțit încălțăminte copilașilor din comunitate. Am fost încântați de entuzismul copiilor, ne-am încărcat și noi, voluntarii, bateriile din energia lor, și cu siguranță ne vom întoarce cu drag. Mulțumim tuturor pentru implicare, precum și părintelui paroh pentru frumoasa primire”, ne-a declarat Ioan Dolhescu, coordonatorul comisiei Proiecte CSN.

Publicitate

Parohia „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” din localitatea Pleșani, comuna Călărași, județul Botoșani, aparține de Protopopiatul Iași 1 și de află la 70 de km de Iași, aproape de granița României cu Republica Moldova.

„Dăm slavă Bunului Dumnezeu pentru bucuria pe care El a rânduit-o pentru noi, prin intermediul voluntarilor de la Colegiul „Sfântul Nicolae” din Iași. Ca membru alumni al comunității ieșene, pot mărturisi că acest proiect nu le oferă copiilor doar papucei, ci și toată dragostea pe care oamenii cu inimă mare o pot dărui. Îi așteptăm pe tinerii din Iași cu brațele deschise și ținem să le oferim gândul nostru de recunoștință pentru toată fapta cea bună”, a mărturisit părintele paroh Alexandru Ionuț Onofrei.

„Cutia cu papucei pentru Ei” este unul dintre proiectele care sintetizează cel mai bine viziunea membrilor Colegiului „Sfântul Nicolae” cu privire la activitatea de voluntariat. Practic, proiectul îmbină purtarea de grijă faţă de copilaşii aflaţi în nevoie cu dimensiunea educativă, dăruirea unei perechi de încălţăminte unui copil dintr-o comunitate defavorizată contribuind la oferirea unui sentiment de încredere şi siguranţă, pentru a păşi mai departe către şcoală. De peste opt ani, „Cutia cu papucei” a oferit mii de perechi elevilor și tinerilor din mediul rural.

Publicitate

Sursa: DOXOLOGIA

Citeste mai mult

Eveniment

Noul Cod Silvic a fost adoptat luni de Senat. Proiectul a trecut cu numeroase amendamente

Publicat

Publicitate

Acesta prevede, printre altele, că transportul unei mase lemnoase, mai mari de 5 metri cubi, fără acte legale, va conduce „obligatoriu” la confiscarea mijlocului de transport. De asemenea, personalul silvic nu va mai putea desfăşura activităţi economice în acest domeniu până la rudele de gradul doi.

Proiectul a fost adoptat, cu numeroase amendamente, cu 87 voturi „pentru”, unul împotrivă şi trei abţineri.

„Putem spune, azi, că avem cele mai multe păduri virgine din Europa. Munţii noştri încă ascund păduri unde încă nu a călcat picior de om. (…) Avem 10.000 de companii în ţară care activează în industria lemnului. Această industrie a depăşit 3,5% din PIB-ul României (…) Să nu uităm nici de cele 3,5 milioane de gospodării care nu ar supravieţui peste iarnă, fără lemn de foc.

Publicitate

Iată câte perspective avem: cea a conservării celor mai frumoase păduri din Europa, cea a economiei la care sectorul forestier contribuie semnificativ şi cea a vieţii în care trebuie să avem grijă de populaţia pentru care lemnul de foc este vital. Toate aceste perspective găsesc răspunsuri armonizate în noul Cod silvic”, a afirmat ministrul Mediului, Fechet, potrivit Agerpres.


El a subliniat că unul dintre jaloanele importante ale PNRR este Codul silvic.

Proiectul privind Codul silvic va fi dezbătut de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.

Publicitate

Noul Cod Silvic: prevederi din lege

”Toate camioanele și toate dubițele folosite la furtul de masă lemnoasă vor fi confiscate. Tot ce înseamnă peste 20% sau mai mult de 5 metri cubi lemn fără acte va conduce în mod automat la confiscarea mijlocului de transport. Pentru că nu există o altă măsură mai dureroasă pentru hoții de lemne”, a precizat Fechet.

Acesta s-a referit și la acces liber în păduri:

”Orice român se va putea bucura de accesul liber și neîngrădit în pădurile din România, pe jos sau cu bicicleta. Există o legătură științifică între starea de bine a oamenilor și petrecerea timpului liber în pădure. Ne dorim să încurajăm în continuare acest tip de recreere” – Mircea Fechet.

Publicitate

Ministrul a amintit de conflictul de interese în cazul personalului silvic.

”Personalul silvic și din autorități, din administrațiile silvice nu vor mai putea desfășura în același timp și activități economice în domeniul silvic bineînțeles, până la rudele de gradul doi, Nu se mai poate să fie și șef de ocol și să ai și gater, tu sau fratele sau orice altă rudă apropiată”, a precizat Fechet.

Se vor interzice tăierile la ras.

Publicitate

”Tăierile la ras vor fi interzise în aproximativ jumătate din suprafața de pădure a țării. Până acum erau interzise doar în parcurile naționale. Extindem această interdicție și în arcurile naturale și în toate siturile natura 2000. Arborii remarcabili vor putea fi desemnați și protejați pe viața, atât în atât în fondul, cât și în afara lui”, a spus ministrul.

Acesta a amintit că statul își va putea asuma ”împădurirea terenurilor care au fost despădurite și abandonate de proprietate”. Este vorba despre cel puțin 5000 de hectare de teren în această situație.

Noul Cod Silvic – modificări din lege

  • autovehiculele folosite pentru transportarea lemnului furat vor fi confiscate
  • incriminarea falsului informatic din SUMAL 2.0 (inclusiv raportări false privind lemnul recoltat/ transportat)
  • acces liber în pădure în scop recreativ, pe jos sau cu bicicleta
  • acces liber, în scop profesional, al jurnaliștilor și activiștilor de mediu care documentează tăierile ilegale
  • protejarea arborilor remarcabili din afara fondului forestier național
  • interzicerea construirii caselor de vacanță în pădure în județele cu deficit de păduri
  • un șef de ocol va putea ocupa funcția maxim 5 ani (va fi evaluat la 5 ani, apoi își va putea continua activitatea)
  • pădurarii vor avea pregătire mai mare de 6 luni (cel puțin studii liceale/postliceale)
  • fonduri pentru extinderea drumurilor forestiere și pentru construcția de lemn de foc

Citeste mai mult

Eveniment

Cum să îți protejezi conturile împotriva fraudei în perioada de Paști

Publicat

Publicitate

De la a da click pe linkuri neverificate până la a se lăsa păcăliți de prețurile incredibil de mici la anumite bunuri și a introduce datele bancare pentru a beneficia de oferte inexistente, oamenii pot cădea prada capcanelor online. Apoi, există oameni care își dau informații confidențiale la telefon sau în scris unor persoane care pretind că sunt de la o bancă, informează ADEVĂRUL.

Directorul de operațiuni al grupului African Bank, Darryl Adriaanzen, spune că luarea de măsuri preventive pentru protejarea informațiilor financiare este esențială, deoarece Africa de Sud se confruntă cu o creștere a infracțiunilor informatice.

„Pe măsură ce se apropie Paștele, familiile din întreaga lume se pregătesc pentru o pauză binemeritată – prima lor vacanță lungă de la sărbători. Mulți planifică călătorii interesante pentru a petrece timp cu cei dragi, pentru a explora noi destinații sau pur și simplu pentru a se relaxa. Cu toate acestea, în mijlocul entuziasmului de vacanță, prioritizarea siguranței financiare este crucială, mai ales în contextul creșterii recente a infracțiunilor cibernetice”, spune Adriaanzen.

Publicitate

Statisticile relevă o creștere de 24% a fraudelor bancare digitale în 2022, fondurile furate depășind 740 milioane de euro. Aceste cifre subliniază nevoia urgentă de vigilență sporită și de măsuri proactive pentru a proteja informațiile personale și financiare într-un peisaj din ce în ce mai digitalizat, detaliază ADEVĂRUL.

Adriaanzen îi îndeamnă pe toți să fie vigilenți atunci când efectuează tranzacții online, să își verifice întotdeauna de două ori acreditările și să se asigure că dispozitivele lor sunt sigure.

Daryl Adriaanzen spune că ar trebui să vă revizuiți în mod regulat extrasele bancare și tranzacțiile pentru a verifica orice activitate suspectă.

Publicitate

„Urmând aceste linii de conduită, puteți reduce riscul de a deveni victima unor infracțiuni cibernetice și vă puteți proteja finanțele în timp ce vă bucurați de escapada de Paște alături de familie. Nu uitați, vigilența și măsurile proactive sunt esențiale pentru a asigura o experiență de călătorie sigură și securizată în era digitală de astăzi. În timp ce vă pregătiți să explorați, să vă relaxați și să creați experiențe memorabile în timpul Paștelui. Fie că veți călători departe sau veți rămâne aproape de casă, menținerea unui echilibru financiar sănătos este cheia unei vacanțe fără stres”, susține economistul.

Aceștia sunt câțiva pași care reduc riscul de a pica în plasa escrocilor

Tranzacții online securizate: Atunci când rezervați zboruri, cazare sau activități online, asigurați-vă că folosiți site-uri web sigure cu criptare https. Evitați să efectuați plăți sau să partajați informații sensibile pe platforme nesecurizate sau pe rețele WiFi publice, deoarece acestea sunt vulnerabile în fața hackerilor. Nu efectuați niciodată operațiuni bancare pe internet în zone publice, cum ar fi cafenelele cu internet, deoarece nu știți niciodată ce software poate fi încărcat și care vă poate compromite tranzacțiile.

Publicitate

Fiți atenți la escrocherii și scheme: Infractorii oportuniști nu au răbdare de Paște. Nu vă lăsați păcăliți de ofertele care sunt disponibile la un preț foarte mic. Dacă pare a fi prea bună pentru a fi adevărată, de obicei este. Achiziționarea de oferte online ieftine poate fi o greșeală costisitoare. Dacă o ofertă pare prea bună pentru a fi adevărată, probabil că este.

Monitorizați conturile bancare: Monitorizați în mod regulat conturile dvs. bancare pentru activități suspecte, inclusiv tranzacții neautorizate sau retrageri neobișnuite. Configurați alerte de cont pentru a primi notificări cu privire la orice tranzacții care depășesc un anumit prag, ceea ce vă permite să detectați din timp activitățile potențial frauduloase.

Utilizați metode de plată de încredere: Optați pentru carduri de credit sau pentru gateway-uri de plată sigure care oferă facilități de monitorizare a fraudelor și de rambursare.

Publicitate

Fiți atenți la tentativele de phishing: Fiți precaut atunci când răspundeți la e-mailuri, mesaje text sau apeluri telefonice nesolicitate care solicită informații personale sau financiare. Infractorii cibernetici folosesc adesea tactici de phishing pentru a păcăli persoanele să divulge date sensibile, așa că fiți vigilenți și verificați legitimitatea oricărei comunicări înainte de a împărtăși informații.

Este important să rețineți că instituțiile financiare dețin datele dvs. personale și nu vă vor cere niciodată informații confidențiale, nici telefonic, nici prin e-mail sau SMS și nu trebuie să oferiți aceste informații nimănui care vi le solicită.

Actualizați software-ul de securitate: Păstrați dispozitivele precum smartphone-urile, laptopurile și tabletele echipate cu software de securitate și firewall-uri actualizate. Asigurați-vă că software-ul încărcat pe PC-ul dvs. are o licență corectă. Actualizați-vă sistemul de operare și browserul cu cele mai recente patch-uri. Actualizările regulate vă vor oferi o protecție sporită.

Protejați informațiile personale: Fiți atenți la informațiile pe care le partajați pe platformele de socializare, în special în ceea ce privește planurile de călătorie sau fotografiile de vacanță. Evitați să dezvăluiți detalii sensibile, cum ar fi adresa de domiciliu, itinerariul, locația în care locuiți sau situația financiară.

Securizați dispozitivele personale: Tratați-vă dispozitivul mobil în același mod în care v-ați trata cardul bancar. Implementați măsuri de securitate, cum ar fi parolele, codurile PIN sau autentificarea biometrică, pentru a securiza accesul la dispozitivele dumneavoastră. Nu activați niciodată aplicația de salvare a parolelor pentru acreditările bancare, deoarece aceasta va stoca datele dvs. de conectare bancară. Activați funcțiile de urmărire și ștergere de la distanță pentru a localiza și șterge datele în cazul în care dispozitivul dvs. este pierdut sau furat în timpul călătoriilor.

Citeste mai mult

Educație

Inspectorii școlari, trimiși în școli de minister să verifice criteriile de înscriere la clasa 0, a V-a, a IX-a și grupa mică

Publicat

Publicitate

Inspectoratele școlare trebuie să verifice dacă școlile aplică noile prevederi privind repartizarea aleatorie a elevilor la clasele pregătitoare, a V-a, a IX-a și grupa mică de grădiniță. Potrivit unei note a Ministerului Educației, ar fi fost reclamații că acele criterii specifice stabilite de școli la înscrierea elevilor „depășesc cadrul legal”. Amintim, din toamna acestui an, școlile au dreptul să aleagă procedura de repartizare a elevilor aflați la început de ciclu de învățământ: ordine alfabetică sau tragere la sorți. 

Ministerul Educației transmite inspectoratelor școlare să verifice procedurile elaborate de școli pentru repartizarea aleatorie a elevilor de clasele pregătitoare, a V-a, a IX-a și a copiilor din grupa mică de la grădiniță pentru anul școlar 2024-2025.

În nota transmisă de Minister, semnată de secretarul de stat Florian Lixandru, se menționează:

Publicitate

“Ca urmare a situațiilor semnalate, referitoare la elaborarea de către unitățile de învățământ a unor proceduri specifice proprii privind repartizarea antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor înscriși în grupele / clasele de început de nivel grupa mică clasă pregătitoare clasa a V-a, clasa a IX-a, ale căror prevede depășesc cadrul legal al Procedurii de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor în formațiunile de studiu, aprobate prin Ordin de ministru nr. 3945/ 1.03. 2024, prin prezenta vă solicităm verificarea respectivelor proceduri la nivelul tuturor unităților de învățământ din județul dumneavoastră, respectiv din municipiul București, din perspectiva următoarelor aspecte:

respectarea prevederilor legale și modalitatea de detaliere a criteriilor atenționate în capitolele II, III, IV și V ale procedurii de distribuție aleatorie:
asigurarea principiilor transparenței, non-discriminării și desegregării școlare”.
Sursa: Nota Ministerului Educației
Informații de context
Amintim, potrivit Procedurii de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor în formațiunile de studiu publicate în Monitorul Oficial în data de 12 martie, “unitățile de învățământ preuniversitar au obligația să distribuie în mod echitabil, în formațiuni de studiu, și următoarele categorii de antepreșcolari/preșcolari/elevi: copiii cu cerințe educaționale speciale, cei care repetă anul școlar, cei care nu au parcurs ciclul preșcolar sau l-au parcurs incomplet, cei a căror limbă maternă diferă de limba de predare, cei transferați dintr-o altă țară/unitate de învățământ/clasă, precum și pe cei admiși pe locurile distinct alocate candidaților cu cerințe educaționale speciale sau pe locurile speciale pentru romi“.

La nivelul fiecărei unități de învățământ se constituie comisia de înscriere și distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor, a cărei componență este următoarea:

Publicitate

 

a) președinte — directorul/directorul adjunct al unității de învățământ;

b) secretar — secretarul-șef/secretarul unității de învățământ sau un cadru didactic/informatician, în situația în care școala nu are un secretar;

Publicitate

c) membri — cadrele didactice care preiau grupele/clasele de început de ciclu de învățământ, informaticieni, secretari.

Comisia de înscriere și distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor propune componența formațiunilor de studiu până la termenul precizat în procedura prevăzută la art. 3 și consiliul de administrație aprobă formațiunile de studiu, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor noului an școlar.

Data la care are loc ședința de distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în formațiunile de studiu se afișează la avizierul/pe site-ul unității de învățământ, astfel încât părinții sau reprezentanții legali ai copiilor/elevilor să fie informați și să poată participa, în calitate de observatori, la repartizarea pe grupe/clase a acestora.

Publicitate

Listele vor fi publicate cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de începerea anului școlar

Vezi aici criteriile prin care școala alege procedura de repartizare.
Procedura pentru înscriere în clasa pregătitoare 2024 a început în data de 11 aprilie. După mai multe etape, pe 21 iunie 2024 se vor afișa la fiecare unitate de învățământ listele finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.

Înscrierea la creșă și grădiniță începe pe 27 mai 2024.

Înscrierile pentru admiterea la liceu, în 2024, vor începe pe 11 iulie, iar repartizarea candidaților are loc pe 24 iulie, după cum se arată în calendarului Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Fiecare școală decide procedura de repartizare a copiilor în grupe de creșă și grădiniță și a elevilor în clase: prin tragere la sorți sau aleatoriu, din anul școlar 2024-2025. Listele vor fi publicate cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de începerea anului școlar
Împărțirea elevilor în clase, în mod aleatoriu, cu participarea părinților ca observatori – proceduri centralizate de Ministerul Educației într-un proiect de ordin de ministru, pe baza căruia fiecare școală își face propria procedură de distribuire

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending