Un proiecte de lege inițiat de PSD va rezolva problema impozitării tichetelor cadou acordate până la 1 ianuarie 2022. Companiile din România care își recompensează colaboratorii cu tichete cadou au întâmpinat probleme legate de impozitarea lor, relatează alba24.ro, iar acum se pregătește o lege prin care anumite obligații fiscale rezultate în urma distribuirii tichetelor cadou vor fi amnistiate.
Din controalele ANAF, Antifraudă și Inspecția Fiscală, privind modalitatea de impozitare a acestor tichete cadou acordate angajaților altor companii, concluzia a fost că respectivele tichete ar trebui sa fie tratate drept venituri salariale.
Asta chiar în condițiile în care nu există o relație contractuală de muncă între emitentul tichetelor și beneficiarul lor, și nu drept venituri din alte surse.
În urma controalelor au fost impuse sume de plată, în timp ce companii care nu au fost controlate ar putea ajunge, de asemenea, în această situație.
Proiectul depus la Senat vizează doar obligațiile fiscale, rezultate de pe urma reîncadrării tichetelor, de până la 31 decembrie 2020.
De la 1 ianuarie 2021 au fost introduse unele prevederi care aduceau unele clarificări privind taxarea în cazul tichetelor, iar de la 18 decembrie 2021 situația acestora a fost reglementată strict, urmând să mai poată fi acordate doar propriilor angajați.
Parlamentarii PSD au inițiat un proiect de lege care urmează să rezolve problema tichetelor cadou acordate de firme altor persoane decât angajaților proprii.
Proiectul de lege ar urma să remedieze această situație după modelul legii adoptate în cazul diurnelor acordate de transportatori șoferilor.
Anume – acolo unde ANAF nu a făcut controale, să nu mai poată reîncadra tichetele cadou drept venituri de natură salarială, dacă a controlat să nu mai emită decizia de reîncadrare, iar dacă aceasta a fost emisă și suma achitată, aceasta să fie restituită. Inițiatorii au solicitat ca proiectul să fie dezbătut în procedură de urgență.
Amnistie fiscală pentru firmele care au distribuit tichete cadou
Concret, este vorba de situațiile în care tichetele cadou au ajuns de la firma A la firma B pentru salariații firmei B. Deși firmele au interpretat, în general, că în acest caz au de plată la stat numai impozit pe venit, ANAF a reîncadrat în ultimii ani veniturile considerate din alte surse în venituri salariale pentru care trebuie plătite și impozit, și contribuții sociale scrie avocatnet.ro.
În acest context a apărut și proiectul de lege prin care se propune o amnistie fiscală pentru situațiile în care s-au acordat tichete cadou terților, care ulterior au fost reîncadrate de ANAF, stabilindu-se sume suplimentare de plată la bugetul statului.
Tichete cadou – amnistie: Ce obligații fiscale se anulează
„Se anulează diferențele de obligații fiscale principale, precum și obligațiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării din categoria veniturilor din alte surse în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor a veniturilor din tichete cadou obținute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii, pentru perioadele fiscale de până la 31 decembrie 2020 inclusiv, și neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Anularea se aplică inclusiv în situația în care tichetele cadou au fost acordate de către plătitorul de venit către angajatorul persoanelor fizice pentru a le distribui angajaților acestora în numele plătitorului de venit”, dispune inițiativa legislativă.
Mai exact, amnistia va viza, în primul rând, contribuabilii care au primit decizii de impunere în acest sens, dar încă n-au achitat sumele suplimentare stabilite de ANAF. În al doilea rând, vor fi vizați și contribuabilii care au primit decizii de impunere și au apucat să plătească sumele suplimentare, aceștia urmând să-și primească banii înapoi la cerere.
Pe deasupra, inspectorii ANAF nu vor mai avea voie să emită noi decizii de impunere pentru situații asemănătoare depistate în legătură cu perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2020.
Amnistia fiscală se va aplica din oficiu, însă va fi necesar ca ANAF să vină, în 30 de zile, cu un ordin cu procedura de implementare a proiectului de lege.
Conform inițiatorilor, proiectul este susținut de mai multe organizații care reprezintă sute de mii de salariați din România.
Principalele prevederi din proiect
Se anulează diferențele de obligații fiscale principale, precum și obligațiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării din categoria veniturilor din alte surse, în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor a veniturilor din tichete cadou obținute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii, pentru perioadele fiscale de până la 31 decembrie 2020 inclusiv, și neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei legi. Anularea se aplică inclusiv în situația în care tichetele cadou au fost acordate de către plătitorul de venit către angajatorul persoanelor fizice pentru a le distribui angajaților acestora în numele plătitorului de venit.
Organul fiscal nu reîncadrează în venituri din salarii și asimilate salariilor veniturile din tichete cadou obținute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii acestora și încadrate în categoria veniturilor din alte surse și nu emite o decizie de impunere în legătură cu o astfel de reîncadrare, pentru perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.
Diferențele de obligații fiscale principale și/sau obligațiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării sumelor prevăzute la alin. (1), aferente perioadelor fiscale de pana la 31 decembrie 2020 inclusiv, stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscală, se restituie contribuabililor. Restituirea se face la cererea contribuabililor.
Anularea obligațiilor fiscale prevăzute la alin. (1) se efectuează din oficiu, de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligațiilor fiscale care se comunică contribuabilului.
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News